مهاجرت به سوئیس

مهاجرت به سوئیس انتخاب بسیار مناسبی برای آن دسته از افرادی است که تمایل دارند در یک کشور پیشرفته و توسعه‌یافته زندگی کنند. سوئیس یکی از مرفه‌ترین و بهترین کشورهای جهان است که به دلیل شرایط بسیار خوب آن هر فردی تمایل دارد اقامت سوئیس را به دست بیاورد. نرخ بیکاری در کشور سوئیس بسیار پایین و تنها 2 درصد است و نرخ تورم در این کشور نیز پایین است. با توجه به شرایط بسیار مطلوب زندگی در سوئیس، شرایط مهاجرت به این کشور نیز متفاوت و سختگیرانه‌تر است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

در ادامه به بررسی شرایط و روش‌های مهاجرت به کشور سوئیس می‌پردازیم.

شما عزیزان می‌توانید برای ارزیابی شرایط خود جهت اخذ ویزای سوئیس با موسسه برگزیده مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما اطلاعات لازم را خدمت شما ارائه کنند.

اطلاعات کلی درباره کشور سوئیس

سوئیس از جمله کشورهای قدرتمند و ثروتمند جهان محسوب می‌شود و این موضوع زندگی در سوئیس را مورد توجه متقاضیان مهاجرت در سراسر جهان قرار داده است. سوئیس کشوری کوچک در محل تلاقی اروپای غربی و اروپای مرکزی است که از 26 کانتون یا استان تشکیل شده است. این کشور از غرب با فرانسه، از شرق با لیختن اشتاین، از شمال با آلمان و اتریش و از جنوب با ایتالیا همسایه است. سوئیس کشوری کوهستانی است که بیشترین مساحت آن را رشته کوه آلپ تشکیل می‌دهد اما با این وجود بیشتر جمعیت این کشور در فلات ساکن هستند. مهمترین شهرهای سوئیس ژنو و زوریخ نام دارند و پایتخت آن شهر برن است. سایر اطلاعات کلی در مورد سوئیس در جدول زیر ارائه شده است:

اطلاعات کلی کشور سوئیس
نام انگلیسیSwitzerland
پایتختشهر برن
نوع حکومتفدرال
مساحت41.285 کیلومتر مربع
جمعیتبیش از 8.7 میلیون نفر
دین رسمیمسیحیت
زبان رسمیفرانسوی، ایتالیایی و آلمانی
زبان‌های رایجانگلیسی، رومانیایی
واحد پولفرانک سوئیس
پیش شماره کشور0041
پسوند و دامنه وب سایت.ch
رتبه از نظر GDP21

مزایای مهاجرت به سوئیس

کشور سوئیس به دلیل طبیعت زیبا و پاک و استانداردهای بالای زندگی و سطح رفاه اجتماعی بسیار خوب در جهان معروف است. امکانات رفاهی، موقعیت‌های شغلی مناسب و درآمد بالا در کنار سیستم آموزشی بسیار پیشرفته و کارآمد باعث شده است تا مهاجران بسیاری مشتاق زندگی در این کشور باشند. اما سوئیس نیز مانند تمام کشورهای جهان مزایای و معایبی دارد. از بدی های کشور سوئیس می‌توان به هزینه‌های بالای زندگی و سخت بودن زبان سوئیسی و سازگاری با فرهنگ جدید اشاره کرد. اما در کنار این موارد مزایای این کشور نیز بسیار زیاد هستند. از جمله اینکه:

  • وضعیت اقتصادی بسیار مطلوب
  • درآمدهای بالا
  • طبیعت زیبا و پاک
  • خدمات بهداشتی و درمانی بسیار خوب
  • استانداردهای بالای مسکن و زندگی
  • سیستم آموزشی بسیار خوب
  • دانشگاه‌های معتبر
  • نرخ تورم و نرخ بیکاری پایین
  • افتتاح آسان حساب بانکی

راه های مهاجرت به سوئیس

متقاضیان مهاجرت به سوئیس می‌توانند از روش‌های مختلفی برای اخذ اقامت این کشور اقدام کنند. هر روش نیاز به شرایط و ارائه مدارک خاصی دارد که متقاضی باید با توجه به شرایط شخصی، علاقه و بودجه مناسب‌ترین مسیر را انتخاب کرده و طبق زمان‌بندی جهت اخذ ویزا، مدارک لازم را آماده‌سازی و ارائه کند. از جمله روش‌های اخذ اقامت و ویزای سوئیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهاجرت از طریق تحصیل
  • مهاجرت از طریق کار
  • مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری
  • مهاجرت از طریق تولد
  • مهاجرت از طریق خانواده
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق پناهندگی

مهاجرت تحصیلی به سوئیس

یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌های مهاجرت به کشور سوئیس، مهاجرت تحصیلی است. با توجه به سیستم آموزشی بسیار خوب، دانشگاه‌های معتبر و هزینه‌های نسبتاً پایین تحصیل در این کشور، تحصیل در سوئیس متقاضیان بسیاری دارد و این روش مهاجرتی برای اخذ اقامت سوئیس بسیار محبوب است. اگر چه زبان رسمی سوئیس انگلیسی نیست اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاه‌های این کشور فراهم است و دانشجویان بین‌المللی از این نظر مشکلی نخواهند داشت.

نظام آموزشی کشور سوئیس از سیستم بولونیا پیروی می‌کند که یک سیستم آموزشی یکپارچه در اروپا است. طبق این سیستم دوره کارشناسی 3 تا 4 سال، ارشد 2 سال و دکتری 4 سال است. چنانچه به تحصیل پزشکی در سوئیس یا دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و شیمی علاقه‌مند هستید، الزامات و قوانین تحصیل در این رشته‌ها متفاوت است و به طور جداگانه توسط دولت فدرال سوئیس ارائه می‌شود.

یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌های مهاجرت به کشور سوئیس، مهاجرت تحصیلی استبهترین دانشگاه های سوئیس

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های سوئیس می‌توانند برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام کنند. سوئیس دارای 10 دانشگاه استانی، دو موسسه آموزشی فدرال و 7 دانشگاه علمی کاربردی است. دانشگاه‌های خصوصی سوئیس فقط در مقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) پذیرش دانشجو انجام می‌دهند. در ادامه لیست بهترین دانشگاه های سوئیس به همراه رتبه در جدول زیر ارائه شده است:

نام دانشگاهرتبه جهانی QS
 دانشگاه زوریخ (University of Zurich)91
موسسه فدرال تکنولوژی سوئیس (ETH Zurich)7
دانشگاه برن (University of Bern)126
دانشگاه بازل (University of Basel)124
دانشگاه ژنو (University of Geneva)128
دانشگاه فرایبورگ (University of Fribourg)563

هزینه تحصیل در سوئیس

یکی از مهمترین دغدغه‌ها برای دانشجویان و متقاضیان، هزینه تحصیل در کشور سوئیس است. این هزینه بر اساس رشته و مقطع تحصیلی شما متفاوت خواهد بود. میانگین شهریه دانشگاه‌های سوئیس در هر مقطع تحصیلی در جدول زیر ارائه شده است:

مقطعمبلغ شهریه سالانه دانشگاه دولتیمبلغ شهریه سالانه دانشگاه خصوصی
کارشناسی800 تا 3800 دلار12.800 دلار تا 52.000 دلار
کارشناسی ارشد700 تا 2100 دلار3300 تا 93.000 دلار
دکتری115 تا 1000 دلار115 تا 1000 دلار

بهترین رشته های تحصیلی برای مهاجرت به سوئیس

به طور کلی رشته‌های مدیریت، مهندسی و اقتصاد و بانکداری از رشته‌های محبوب و پرطرفدار برای تحصیل در سوئیس هستند. این رشته‌ها در گرایش‌های مختلف ارائه می‌شوند. برخی از بهترین رشته‌های تحصیلی در سوئیس به همراه شهریه در جدول زیر ارائه شده‌اند:

نام رشتهمیزان شهریه سالانه
کارشناسی مدیریت هتلداری12.800 دلار
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک1.200 دلار
کارشناسی ارشد هوش مصنوعی4.200 دلار
کارشناسی ارشد MBA13.700 دلار
کارشناسی مدیریت بازرگانی14.000  دلار

مهاجرت به سوئیس از طریق سرمایه گذاری

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در سوئیس وجود دارد اما تنها دو روش برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا، اقامت سوئیس را به همراه خواهد داشت. این دو روش عبارتند از سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت و یا پرداخت مالیات بر ارزش افزوده. روش ثبت شرکت برای شرکت‌های بزرگ و تجار ایده‌آل است و روش پرداخت مالیات برای بازنشستگان و افراد ثروتمند مناسب خواهد بود. سرمایه‌گذاری در سوئیس می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد که مهمترین آن اخذ اقامت این کشور و برخورداری از مزایای شهروندی سوئیس و امکان سفر به سایر کشورهای اروپا است.

بسیاری افراد به دنبال خرید ملک در سوئیس هستند. باید بدانید که خرید ملک در سوئیس به دلیل محدودیت‌های موجود در این کشور برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا کار چندان راحتی نیست و شرایط و قوانین بسیار سختی دارد. همچنین دقت کنید در روش پرداخت مالیات میزان هزینه لازم بسته به کانتون مورد نظر شما متفاوت خواهد بود. اطلاعات مربوط به میزان سرمایه لازم برای روش ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری از طریق تمکن مالی یا پرداخت مالیات در جدول زیر ارائه شده است:

روش سرمایه‌گذاریمیزان سرمایه لازم
ثبت شرکت500 هزار فرانک سوئیس
پرداخت مالیات بر هزینه سالیانه150 هزار فرانک سوئیس

مهاجرت به سوئیس از طریق کارآفرینی

دولت سوئیس از متقاضیانی که دارای تمکن مالی و دارایی کافی برای شروع یک کسب و کار در سوئیس و کارآفرینی هستند استقبال می‌کند. بنابراین افرادی که سرمایه کافی برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال در سوئیس را داشته باشند، می‌توانند با ارائه یک بیزینس پلن یا طرح تجاری و ارائه حداقل سرمایه یک میلیون دلار، اقامت موقت سوئیس را به دست بیاورند و با پرداخت مالیات این اقامت را هرساله تمدید کنند. در نهایت پس از چند سال زندگی در کشور سوئیس و تمدید اقامت، متقاضی می‌تواند اقامت دائم سوئیس را کسب نماید.

مهاجرت کاری به سوئیس

سوئیس دارای نرخ بیکاری بسیار پایینی است اما با این حال از سال 2015 مهاجرت کاری به سوئیس برای افراد خارج از اتحادیه اروپا بسیار دشوار شده است. به این علت که شهروندان سوئیس از دولت تقاضا کردند تا برای مهاجرت بیش از حد به این کشور چاره‌ای بیندیشد و به همین دلیل دولت محدودیت‌هایی در استخدام نیروی کار خارجی در سوئیس ایجاد کرد. در حال حاضر مهاجران و افراد خارجی دارای سهمیه برای استخدام در سوئیس هستند و این سهمیه برای مجوز کار بلندمدت و کوتاه مدت هرکدام 1000 نفر کاهش پیدا کرده است. همچنین متقاضیان باید دارای سطح زبان حداقل A1 برای خواندن و نوشتن در کانتون مورد نظرشان باشند.

روش ثبت شرکت و روش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باعث اخذ اقامت سوئیس خواهد شدچنانچه شرایط مناسب برای مهاجرت کاری به سوئیس را داشته باشید، باید یک کارفرما و جاب آفر در این کشور پیدا کنید و کارفرمای شما باید برای دریافت مجوزهای لازم پیش از ورود شما به سوئیس اقدام کند. مجوزهای کاری متفاوتی برای مهاجرت به سوئیس وجود دارد که عبارتند از:

نوع مجوزمدت زمان اقامت
مجوز کار کوتاه مدتبازه زمانی 3 تا 12 ماه
مجوز کار بلند مدتاز 1 سال تا مدت نامحدود
مجوز اقامت نوع Cاقامت دائم

مهاجرت پرستار به سوئیس

شغل پرستاری یکی از مشاغل مورد نیاز در سوئیس محسوب می‌شود. بنابراین پرستاران با ارائه مدرک زبان معتبر و مدرک تحصیلی می‌توانند برای اخذ ویزای کاری سوئیس اقدام کنند. رشته پرستاری در سوئیس گرایش‌ها و زمینه‌های کاری متفاوتی دارد که از آن جمله می‌توان به پرستاری در خانه، پرستاری سالمندان، پرستار مامایی، کمک پرستار، پرستار سلامت روان و … اشاره کرد. دستمزد پرستاری در سوئیس نیز بالاست و بیش از 50 درصد از پرستاران به طور میانگین 178 هزار فرانک در سال دریافت می‌کنند. همچنین چنانچه سابقه کاری و تحصیلات شما بالا باشد، میزان درآمد شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مهاجرت پزشک به سوئیس

مهاجرت پزشکان به سوئیس شرایط ویژه‌ای دارد. چنانچه پزشکان خارج از اتحادیه اروپا تمایل داشته باشند تا در سوئیس مشغول به کار یا ادامه تحصیل شوند ابتدا باید مدرک تحصیلی خود را در این کشور معادل‌سازی کنند. بنابراین پزشکان باید در آزمون پزشکی فدرال سوئیس شرکت کرده تا بتوانند مدرک خود را معادل‌سازی کنند. همچنین متقاضیان ابتدا نیاز به یک مجوز کاری از طریق پیدا کردن کار و استخدام شدن در یکی از بیمارستان‌های سوئیس دارند. درآمد پزشکان در سوئیس بالا و به طور میانگین حدود 291 هزار فرانک سوئیس است.

مهاجرت به سوئیس از طریق ازدواج

یکی از روش‌های آسان برای مهاجرت به سوئیس ازدواج است. در این روش متقاضی باید با یک شهروند سوئیسی ازدواج کند و اثبات کند که ازدواج آنها واقعی است. متقاضی نیاز به ارائه مدرک زبان ندارد و پس از دریافت ویزا چنانچه 3 تا 5 سال در سوئیس زندگی کند می‌تواند برای اخذ اقامت دائم خود اقدام کند و سپس برای پاسپورت خود درخواست دهد. همچنین فرد متقاضی باید دارای شرایطی باشد که این شرایط عبارتند از:

  • سن بالای 18 سال
  • نداشتن سوء پیشینه
  • سازگاری و ادغام با فرهنگ کشور سوئیس
  • رعایت قوانین و مقررات کشور سوئیس
  • داشتن تمکن مالی کافی

مهاجرت به سوئیس از طریق تولد

کشور سوئیس برای اهدای تابعیت سوئیس از طریق تولد از قانون خون پیروی می‌کند. طبق این قانون تنها در صورتی به کودک متولد شده اقامت سوئیس اهدا خواهد شد که حداقل یکی از والدین او دارای تابعیت سوئیسی باشند. بنابراین چنانچه فرزند شما در سوئیس متولد شود، صرف تولد در خاک سوئیس، تابعیت این کشور به وی تعلق نخواهد گرفت. همچنین چنانچه شما شهروند سوئیس باشید مهم نیست که فرزند شما در چه کشوری متولد شود، تابعیت کشور سوئیس از طریق شما به فرزندتان اعطا می‌شود.

مهاجرت به سوئیس از طریق خانواده

در صورتی که یک فرد دارای اقامت سوئیس باشد می‌تواند از طریق قانون تکفل برای همسر و فرزندان زیر 21 سال خود ویزای همراه دریافت کرده و از طریق قانون الحاق خانواده همسر و فرزندان خود را نیز برای زندگی به سوئیس بیاورد. برای اینکه این قانون شامل شما شود باید اثبات کنید که محل اقامت مناسبی در سوئیس دارید و تمام خانواده می‌توانند به راحتی در آن زندگی کنند. همچنین باید تمکن مالی کافی برای زندگی در کشور سوئیس را ارائه کنید.

مهاجرت به سوئیس از طریق پناهندگی

برخی افراد به دنبال اخذ اقامت و تابعیت کشور سوئیس از طریق پناهندگی هستند. پناهندگی روش غیرقانونی و بسیار مخاطره آمیز است و تنها افرادی که در شرایط بحرانی و خطر جانی در کشور خود قرار دارند می‌توانند از این روش اقدام کنند. در غیر این صورت پناهندگی توجیهی ندارد و تنها جان و مال شما را به خطر خواهد انداخت. بنابراین چنانچه شما شرایط و دلیل قانع کننده‌ای برای پناهندگی نداشته باشید، درخواست شما رد خواهد شد. افرادی که از طریق پناهندگی در سوئیس ویزا دریافت کنند نمی‌توانند تابعیت دریافت کنند و تنها واجد شرایط اقامت دائم هستند. لازم به ذکر است که موسسه مهاجرتی اصطهباناتی هیچ گونه خدماتی در خصوص پناهندگی نداشته و به هیچ وجه این روش را توصیه نمی‌کند.

کشور سوئیس برای اهدای تابعیت سوئیس از طریق تولد از قانون خون پیروی می‌کندمهاجرت به سوئیس از طریق خرید ملک

بسیاری از متقاضیان به دنبال مهاجرت به سوئیس از طریق خرید ملک هستند. اما لازم است بدانید خرید ملک در سوئیس برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا چالش‌های زیادی دارد. از زمانی که دولت سوئیس تصمیم گرفته است تا مهاجرت به این کشور را محدود کند، شرایط سختی برای خرید ملک در این کشور برای خارجی‌ها ایجاد کرده است. بنابراین در صورتی که فردی خارج از اتحادیه اروپا بخواهد یکی از انواع ملک‌های زیر را خریداری کند نیاز به مجوز دارد:

  • خرید ملک توریستی که به صورت موقت به افراد مختلف اجاره داده می‌شود.
  • خرید آپارتمان خدماتی
  • خرید خانه دوم در سوئیس که امکان اجاره دادن آن وجود ندارد.

اما در موارد زیر نیاز به دریافت مجوز نیست:

  • فرد مجوز اقامت نوع B در سوئیس را دارد.
  • متقاضی قصد دارد در خانه خریداری شده اقامت کند.
  • متقاضی قصد دارد خانه مورد نظر را طی 12 ماه آینده بازسازی کند.

ولی به طور کلی باید در نظر داشته باشید که خرید ملک در سوئیس منجر به اخذ اقامت این کشور نخواهد شد و این موضوع نه تنها برای شهروندان غیراروپایی بلکه برای شهروندان اروپایی نیز صادق است.

آسان ترین روش مهاجرت به سوئیس از ایران

به طور کلی آسان‌ترین روش مهاجرت به سوئیس از طریق ازدواج و یا اخذ ویزای همراه است. چنانچه شما با یک شهروند سوئیسی ازدواج کنید بدون نیاز به مدرک زبان می‌توانید اقامت این کشور را به دست بیاورید. اخذ ویزای کاری یا تحصیلی یکی دیگر از روش‌های آسان برای مهاجرت و اقامت در کشور سوئیس است. چرا که هزینه این روش نسبت به سایر روش های مهاجرتی کمتر و شانس دریافت ویزا بالاتر است.

اما در نهایت انتخاب آسان‌ترین و بهترین روش برای مهاجرت به سوئیس، بستگی به شرایط پرونده شما دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید تا شرایط شما را ارزیابی کرده و بهترین روش را به شما معرفی کنند.

هزینه‌های زندگی در سوئیس چقدر است؟

یکی از مباحث مهم در خصوص مهاجرت به سوئیس بحث هزینه‌های زندگی در این کشور است. به طور کلی سوئیس یکی از گران‌ترین کشورهای جهان است و در چند سال اخیر شهرهای ژنو و زوریخ نیز به عنوان گران‌ترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند. بنابراین هزینه‌های بالا یکی از نکات منفی زندگی در کشور سوئیس است. البته میزان هزینه بستگی بسیاری به سبک زندگی شما دارد اما برخی هزینه‌ها مانند هزینه بیمه و هزینه اجاره خانه ناگزیر است.

هزینه بیمه در سوئیس ماهانه حداقل حدود 460 دلار است. همچنین همین مقدار هزینه برای خرید از سوپرمارکت و حمل و نقل خرج خواهد شد. آمارها نشان می‌دهند که میزان مخارج و هزینه‌ها در سوئیس به طور میانگین 60 درصد بیشتر از اتحادیه اروپا است. همین موضوع باعث شده تا هزینه زندگی بر هر فرد در سوئیس ماهانه و به طور متوسط1700 دلار باشد.

جزئیات مخارج و هزینه‌های زندگی در کشور سوئیس در جدول زیر ارائه شده است:

شرح هزینهمبلغ ماهانه به دلار
1 وعده غذا در یک رستوران معمولی28
1 بطری آب4
1 بطری شیر2
1 عدد نان4
1 کیلو برنج3.2
1 کیلو فیله مرغ27
12 عدد تخم مرغ7
1 کیلو سیب4
1 کیلو موز2.7
شارژ ماهانه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی88
هزینه قبض آب، برق، گاز و …256
شارژ ماهانه باشگاه ورزشی88
اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر1.800
اجاره آپارتمان 1 خوابه دورتر از مرکز شهر1.400

قوانین و شرایط مهاجرت به سوئیس

سوئیس از جمله کشورهای صلح‌طلب و بی‌طرف جهان است که طی سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی از نظر اقتصادی داشته است. طبیعت سوئیس نیز بسیار زیبا است و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. سوئیس از نظر سطح استانداردهای زندگی بسیار بالا است و کشور بسیار مناسبی برای کار و زندگی محسوب می‌شود. البته گران بودن هزینه‌های زندگی در این کشور از معایب آن محسوب می‌شود.

شرایط و قوانین سوئیس برای مهاجرت به این صورت است که شما باید از طریق یکی از روش‌های قانونی مهاجرت به این کشور، ویزا دریافت کنید و سپس در صورت واجد شرایط بودن برای اخذ ویزا می‌توانید با دریافت ویزا برای زندگی در این کشور اقدام کنید. دریافت هر نوع ویزا شرایط و مدارک مخصوص به خود را نیاز دارد که باید به آن دقت کنید و یا از یک وکیل مهاجرت کمک و راهنمایی دریافت کنید.

خرید ملک در سوئیس منجر به اخذ اقامت این کشور نخواهد شدمدرک زبان مورد نیاز مهاجرت به سوئیس

چنانچه قصد مهاجرت به سوئیس را دارید باید بر اساس شرایط و روش مهاجرتی خود مدرک زبان معتبر دریافت نمایید. افرادی که قصد دریافت ویزای تحصیلی سوئیس را دارند بر اساس اینکه تمایل دارند به انگلیسی تحصیل کنند و یا آلمانی و فرانسوی باید مدرک معتبر زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5  و یا مدرک معتبر انگلیسی و فرانسوی در سطح B1 ارائه دهند. این نمره‌ها می‌تواند بر اساس هر کانتون یا دانشگاه متفاوت باشد. همچنین اخذ ویزای کاری نیز نیاز به مدرک زبان معتبر خواهد داشت.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به سوئیس

همانطور که اشاره شد روش‌های متنوعی برای مهاجرت به سوئیس وجود دارد که هر روش مدارک و شرایط مخصوص به خود را نیاز دارد. به عنوان مثال چنانچه شخصی متقاضی اخذ ویزای تحصیلی است باید در قدم اول از یک دانشگاه در سوئیس پذیرش دریافت نماید. این درحالیست که متقاضیان اخذ ویزای کاری سوئیس نیاز به یک جاب آفر از یک کارفرما در سوئیس دارند.

همچنین مهمترین مدرک برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری ارائه سرمایه مورد نیاز و اثبات منبع پول است. اما برخی مدارک در تمامی روش‌ها مشترک و ارائه آنها الزامی است از جمله:

  • ارائه مدارک هویتی و پاسپورت
  • چند قطعه عکس جدید پاسپورتی
  • مدارک تمکن مالی
  • مدرک عدم سوءپیشینه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی پرداخت هزینه بیمه
  • گواهی پرداخت هزینه درخواست ویزا
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا

هزینه مهاجرت به سوئیس چقدر است؟

در حال حاضر حدود 25 درصد از جمعیت سوئیس را مهاجران تشکیل داده‌اند و این کشور با تمام محدودیت‌هایی که برای جذب مهاجر دارد از جمله کشورهای مهاجرپذیر محسوب می‌شود. میزان هزینه مهاجرت به سوئیس بر اساس روش مهاجرتی شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در روش مهاجرت تحصیلی هزینه ترجمه مدارک تحصیلی، اخذ پذیرش از دانشگاه و اخذ ویزا وجود دارد. همچنین میزان شهریه دانشگاه جزو هزینه‌های زندگی و مهاجرت محسوب خواهد شد. از طرفی متقاضیان مهاجرت کاری یا سرمایه‌گذاری باید تمکن مالی بیشتری ارائه کنند. در کنار این هزینه‌ها هزینه بیمه نیز وجود دارد.

به طور کلی و خلاصه هزینه ویزا سوئیس در جدول زیر ارائه شده است:

نوع ویزامیزان هزینه
ویزای شینگن سوئیسافراد بالای 12 سال: 96 دلار
افراد 6 تا 12 سال: 48 دلار
افراد زیر 6 سال: رایگان
ویزای تحصیلی88 دلار
ویزای سرمایه‌گذاری100 دلار
ویزای کاری100 دلار

بهترین شهرهای سوئیس برای مهاجران

سوئیس شهرهای بسیار زیبایی دارد که هر یک از آنها بدون شک می‌تواند محل بسیار مناسبی برای زندگی باشد. اما برای یک مهاجر در نظر گرفتن معیارهایی از جمله میزان هزینه زندگی و گران بودن اجاره خانه، تعداد مهاجران و افراد خارجی ساکن در شهر، نزدیک بودن به محل کار و محل تحصیل و مواردی این چنین اهمیت پیدا می‌کند. سوئیس دارای استان یا کانتون‌های مختلف است که هر کانتون یک پایتخت دارد. برخی از شهرهای مناسب برای زندگی مهاجران در سوئیس عبارتند از:

شهر ژنو (Geneva)

شهر ژنو برای سالیان طولانی است که به عنوان بهترین شهر سوئیس برای مهاجران شناخته می‌شود. ژنو شهری فرانسوی زبان است که به دلیل وجود مراکز سیاسی و سفارتخانه‌های مختلف، سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل متحد معروفیت زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل دیپلمات‌ها و افراد سیاسی در این شهر زندگی می‌کنند و از همین جهت خارجیان بسیاری در این شهر ساکن هستند و حدود 40 درصد از جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این مدارس و دانشگاه‌های بسیار خوبی نیز در ژنو قرار دارد.

شهر زوریخ (Zurich)

زوریخ نیز همواره در لیست بهترین شهر سوئیس برای مهاجران قرار دارد. زوریخ بزرگترین جمعیت مهاجران در سوئیس را دارد و از نظر اقتصادی یکی از شهرهای قدرتمند و بزرگ محسوب می‌شود. در این شهر رستوران‌ها و کافه‌های بسیار خوبی قرار گرفته است و یکی از بزرگترین مراکز تجاری و خانه برندهای مطرح است. با اینکه فرصت‌های شغلی بسیاری در زوریخ وجود دارد اما این شهر گران‌ترین شهر اروپا و سوئیس به شمار می‌رود. با این حال میزان درآمد و دستمزدها نیز بالا است و این موضوع هزینه‌ها را جبران می‌کند.

شهر سنت گالن (St. Gallen)

شهر سنت گالن یکی از زیباترین شهرهای سوئیس است که مناظر بسیار جذابی دارد. این شهر به عنوان مرکز فرهنگی سوئیس شناخته می‌شود چرا که دارای گالری‌های هنری و موزه‌های فراوان است و نمایشگاه‌های متعددی در آن قرار گرفته است. سنت گالن دارای سابقه طولانی در زمینه صنایع دستی و موسیقی و داستان‌های فولکلور است و برای افرادی که به دنبال زندگی در یک شهر آرام هستند، گزینه بسیار خوبی است. همچنین این شهر ارزان‌تر از شهرهای معروف سوئیس است.

به همین دلیل بسیاری از مهاجران در سنت گالن زندگی و در زوریخ کار می‌کنند تا به این ترتیب هزینه‌های خود را کاهش دهند.

شهر ژنو برای سالیان طولانی است که به عنوان بهترین شهر سوئیس برای مهاجران شناخته می‌شودشهر بازل (Basel)

شهر بازل یکی از شهرهای مهم سوئیس است که در مرز آلمان و فرانسه قرار دارد. زبان رسمی این شهر آلمانی است اما مردم آن به انگلیسی هم تسلط دارند و اکثرا 2 یا 3 زبانه هستند. این شهر به دلیل موقعیت مکانی خود برای برگزاری کنسرت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری مورد توجه قرار گرفته است. امنیت و کیفیت زندگی در بازل بالا است و موقعیت‌های شغلی در این شهر زیاد است. شهر بازل از نظر موقعیت جغرافیایی به سایر شهرهای سوئیس دسترسی مناسبی دارد.

شهر برن (Bern)

شهر برن به عنوان پایتخت غیررسمی سوئیس شناخته می‌شود و محل قرارگیری دولت فدرال سوئیس است. برن از نظر سیاسی قدرت زیادی دارد و بسیاری از سفارتخانه‌ها در این شهر قرار گرفته‌اند. البته تعداد مهاجران شهر برن زیاد نیست و شرکت‌های بین‌المللی در آن کمتر است. هزینه زندگی در شهر برن بیشتر از شهر بازل و سنت گالن است و قیمت اجاره خانه در حومه شهر پایین‌تر است.

آمار ایرانیان در سوئیس

در سال‌های گذشته تعداد ایرانیان سوئیس افزایش چشمگیری داشته است به طوریکه در حال حاضر ایرانیان یکی از تأثیرگذارترین گروه‌های جمعیتی در سوئیس هستند که در اقتصاد و سیاست این کشور نقش مهمی دارند. بسیاری از ایرانیان در سوئیس دارای کسب و کارهای موفق و رستوران‌ها و کافه‌های پررونق هستند. علاوه بر این، ایرانیان سوئیس دارای تحصیلات بالایی هستند و در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت، پزشکی و تکنولوژی نقش مهمی ایفا کرده‌اند. میزان جمعیت ایرانیان در سوئیس در جدول زیر ارائه شده است:

تعداد کل جمعیت سوئیسبیش از 8.5 میلیون نفر
تعداد کل جمعیت مهاجران سوئیسبیش از 2.5  میلیون نفر
تعداد جمعیت ایرانیان سوئیسبیش از 120 هزار نفر

اقامت سوئیس از طریق تمکن مالی

یکی از روش‌های اخذ اقامت سوئیس اثبات تمکن مالی کافی برای زندگی در این کشور بدون نیاز به کار کردن است. روش تمکن مالی یا خودحمایتی شامل دو نوع اقامت بازنشستگان در سوئیس برای افراد بالای 55 سال و مالیات بر ارزش افزوده برای افراد زیر 55 سال است. در این روش افراد پس از 10 تا 12 سال می‌توانند اقامت و تابعیت سوئیس را به دست بیاورند. برای اینکه متقاضی بتواند از این روش اقدام کند باید شرایط زیر را دارا باشد:

  • متقاضی باید ثابت کند سرمایه لازم برای زندگی در کشور سوئیس را بدون وابستگی به دولت سوئیس و یا کار کردن دارد.
  • متقاضی باید برای خود و خانواده‌اش بیمه سلامت و تصادف تهیه کند.
  • متقاضی باید اثبات کند که قصد کار کردن در سوئیس را ندارد و تنها قصد اخذ اقامت را دارد. اما در صورت تمایل برای امرار معاش می‌تواند به صورت خویش‌فرما کار کرده و یک کسب و کار راه‌اندازی کند.
  • متقاضی باید ارتباط نزدیکی با کشور سوئیس ارائه کند. به عنوان مثال سابقه سفرهای متعدد به سوئیس را داشته باشد و یا اینکه دارای اقوام و آشنایانی در سوئیس باشد.

برای مهاجرت به سوئیس از کجا شروع کنم؟

اگر قصد دارید تا به سوئیس مهاجرت کنید ابتدا باید بهترین روش مهاجرتی را بر اساس شرایط خود پیدا کنید و سپس شروع به آماده‌سازی مدارک برای ارائه به سفارت و اداره مهاجرت سوئیس نمایید. باید دقت کنید که برای آماده‌سازی مدارک لازم فرصت کافی را در نظر بگیرید تا به مشکل برنخورید.

همچنین ارائه مدرک زبان در اکثر روش‌های مهاجرتی به کشور سوئیس الزامی است. بنابراین باید برای آزمون زبان نیز آماده شوید و نمره قابل قبولی کسب کنید. پس از آماده‌سازی مدارک لازم باید به سایت اداره مهاجرت سوئیس یا سفارت این کشور مراجعه کرده و مدارک را برای اخذ ویزا بارگذاری کنید. پس از این مرحله سفارت شما را برای انجام انگشت‌نگاری دعوت خواهد کرد و شما می‌توانید در نهایت ویزای ورود به سوئیس را اخذ نمایید.

تابعیت و شهروندی سوئیس

اخذ اقامت و تابعیت متفاوت است. در اقامت شما از بسیاری از مزایای شهروندی سوئیس مانند تحصیل رایگان، استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان، بیمه، سرمایه‌گذاری و … بهره‌مند می‌شوید اما با این حال پاسپورت سوئیس را نخواهید داشت و نمی‌توانید در انتخابات این کشور نیز به عنوان یک شهروند شرکت کنید. نکته قابل توجه این است که برای اخذ پاسپورت سوئیس معمولا سختگیری بیشتری اعمال می‌شود و شما باید حداقل 10 سال در این کشور اقامت داشته باشید تا بتوانید تابعیت و پاسپورت دریافت کنید.

برای اخذ پاسپورت سوئیس باید حداقل 10 سال در این کشور اقامت داشته باشیددریافت پاسپورت سوئیس

همانطور که اشاره شد دریافت پاسپورت سوئیس چالش و سختی بیشتری دارد. دولت سوئیس تنها به افرادی که حداقل به مدت 10 سال در این کشور زندگی کرده باشند تحت شرایط خاصی پاسپورت اعطا می‌کند. پاسپورت سوئیس یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان است و شما با استفاده از آن می‌توانید به تعداد بیشماری کشور بدون ویزا سفر کنید. همچنین شما می‌توانید به تمام اروپا بدون نیاز به ویزا سفر کنید. از جمله شرایط لازم برای اخذ پاسپورت سوئیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید با آداب و رسوم این کشور آشنا و سازگار شده باشید.
  • باید به زبان این کشور در حد A2 برای نوشتن و در حد B2 برای صحبت کردن مسلط شوید.
  • به قوانین این کشور احترام بگذارید و سوءپیشینه نداشته باشید.
  • در مدت اقامت خود در سوئیس هیچ جرمی مرتکب نشده باشید و امنیت این کشور و شهروندانش را به خطر نینداخته باشید.

سایت اداره مهاجرت سوئیس

متقاضیان دریافت نوبت برای بررسی درخواست ویزای سوئیس و انجام انگشت‌نگاری باید به سایت سفارت سوئیس و کارگزاری سفارت سوئیس VFS Global مراجعه نمایند. سفارت سوئیس طی اعلامیه‌ای به دلیل درخواست‌های بالای متقاضیان مراحل بررسی ویزای کوتاه مدت را به کارگزاری خود در ایران سپرده است. بنابراین متقاضیان دریافت ویزای توریستی و ویزای کوتاه‌مدت باید به سایت کارگزاری VFS مراجعه نمایند و متقاضیان دریافت ویزای بلندمدت همچنان می‌توانند از طریق سفارت سوئیس اقدام کنند. همچنین متقاضیان می‌توانند برای اخذ اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک و روش‌های مهاجرت به سوئیس به سایت اداره سوئیس به آدرس www.eda.admin.ch مراجعه نمایند.

مهاجرت به سوئیس با موسسه اصطهباناتی

برای مهاجرت به کشور سوئیس از طریق هر یک از روش‌های ذکر شده در این مقاله وجود یک وکیل مهاجرتی می‌تواند به شما کمک زیادی کند. با توجه به اینکه سوئیس هر ساله مورد توجه بسیاری از متقاضیان مهاجرت قرار می‌گیرد و دولت سوئیس در اهدای ویزا محدودیت و سختگیری دارد، بنابراین استفاده از خدمات یک موسسه مهاجرتی می‌تواند در موفقیت شما نقش زیادی داشته باشد. موسسه برگزیده مهاجرتی اصطهباناتی با سال‌ها تجربه در زمینه اخذ اقامت سوئیس می‌تواند بهترین همراه شما در این مسیر باشد. وکلا و کارشناسان مجرب موسسه با بررسی شرایط شما بهترین مسیر مهاجرتی را پیش رویتان قرار داده و تا زمان اخذ ویزا همراهتان خواهند بود.

سخن پایانی

در این مقاله روش‌ها و شرایط مهاجرت به سوئیس را مورد بررسی قرار دادیم. کشور سوئیس یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی است. این کشور سطح استانداردهای بسیار بالایی برای زندگی دارد و به همین دلیل افراد زیادی تمایل دارند تا اقامت سوئیس را به دست بیاورند. چنانچه شما نیز تمایل دارید برای اخذ ویزای سوئیس اقدام کنید می‌توانید از خدمات موسسه مهاجرتی اصطهباناتی استفاده نمایید تا شانس خود را برای اخذ ویزا افزایش دهید.

سوالات متداول در مورد مهاجرت به سوئیس

1- بهترین راه برای مهاجرت به سوئیس کدام است؟

بهترین روش برای هر فرد بسته به شرایط و بودجه متفاوت است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با یک وکیل مهاجرتی مجرب صحبت کنید.

2- ارزان‌ترین روش مهاجرت به سوئیس کدام است؟

مهاجرت کاری و دریافت یک جاب آفر ارزان‌ترین روش برای اخذ اقامت کشور سوئیس است.

3- آیا برای مهاجرت به سوئیس وجود وکیل الزامی است؟

خیر، شما می‌توانید بدون وکیل نیز اقدام کنید اما وجود وکیل به دلیل دانش و مهارت مهاجرتی، شانس اخذ ویزای شما را افزایش خواهد داد.

4- هزینه مهاجرت به سوئیس چقدر است؟

میزان هزینه لازم بر اساس روش مهاجرتی شما متفاوت خواهد بود.

5- شرایط اخذ اقامت سوئیس از طریق سرمایه‌گذاری چگونه است؟

متقاضیان می‌توانند از طریق ثبت شرکت، کارآفرینی و یا روش خودحمایتی با ارائه تمکن مالی لازم برای اقامت سوئیس اقدام کنند.

4/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *