در این مطلب میخوانید

برای تعریف کشور ایتالیا از کجا باید شروع کرد؟ آیا فقط نام بردن از افرادی مانند داوینچی، بورجیا، ورساچه و ویوالدی کافی است؟ یا توضیح رشته ها و علومی که آن ها را متحول کرد، مانند معماری، موسیقی، مهندسی و مد حق مطلب را ادا می کند؟ آیا گفتن از مناظر طبیعی و سایت‌ های میراث جهانی یونسکو یا اینکه مردم ایتالیا چقدر عالی هستند به این توصیفات کمک می کند؟ در یک کلام می توان گفت که ایتالیا بهترین مقصد برای مهاجرت است و به همین دلیل است که تعداد متقاضیان تحصیل در ایتالیا روز به روز در حال افزایش است. جهت اخذ ویزا تحصیلی و پذیرش از برترین دانشگاه‌های ایتالیا، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، ساپینزا، بولونیا یا پادوا میتوانید با شماره 09426001036  تماس بگیرید و با رزرو مشاوره تخصصی اقدامات لازم برای اخذ پذیرش و ویزا تحصیلی ایتالیا را انجام دهید .

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل در ایتالیا

چرا دانشجویان بین المللی ایتالیا را برای تحصیل انتخاب می کنند؟

دانشجویان بین المللی بنا به دلایل فراوانی کشور ایتالیا و دانشگاه های مطرح این کشور را برای تحصیلات عالی انتخاب می کنند که برخی از مهم ترین آن ها عبارت است از:

مقرون به صرفه بودن هزینه دانشگاه ها

دانشگاه های دولتی ایتالیا در مقایسه با دانشگاه های دولتی دیگر کشورهای اروپایی فوق العاده مقرون به صرفه هستند. هزینه های تحصیل دانشجویان از کشورهای اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا سالانه در حدود 4.000 یورو می باشد. البته دانشجویان به راحتی می توانند برنامه های تحصیلی بسیار ارزان تری پیدا کنند. در بیشتر موارد هزینه های تحصیلی دانشجویان از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا یکسان است. گرچه برخی دانشگاه ها از دانشجویان کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا شهریه های بالاتری دریافت می کنند. به همین دلیل دانشجویان بین المللی باید همیشه بررسی کنند که چه شهریه ای برای دانشجویان کشورشان اعمال می شود.

تجربه آموزش بر اساس سیستم بولونیا ایتالیا

دانشگاه بولونیا قدیمی ‌ترین دانشگاه اروپا است که در سال 1088 تأسیس شده است. این بدان معناست که این دانشگاه در حدود 1000 سال قدمت دارد و هنوز در حال فعالیت است! بولونیا همچنین نام فرآیندی است که توسط منطقه آموزش عالی اروپا (EHEA) برای ایجاد یک سیستم آموزشی منسجم تر، یکنواخت تر و جذاب تر استفاده می شود. بسیاری از کشورهای اروپایی از این سیستم پیروی می کنند. اگر دانشجویان بین المللی در دانشگاهی تحصیل کنند که این سیستم را اجرا می کند، مدرک تحصیلی دانشجو در هر کشور دیگری که بخشی از این برنامه باشد به رسمیت شناخته می شود. در مجموع، می ‌توان گفت که ایتالیا تجربه طولانی و غنی در حوزه آموزش عالی دارد.

پیشتازی ایتالیا در مد و معماری

یک بازدید از ایتالیا کافی است تا بفهمید چرا از نظر مد، هنر و معماری پیشرو محسوب می شود. میلان به عنوان یکی از 4 پایتخت مد جهان، شهر برجسته و بی نظیری است. دیدن شهرهای جذاب ایتالیا، زیبایی و سبک منحصر به فرد بناها و ساختمان ها را آشکار می کند که به نظر می رسد در روند توسعه معماری مدرن گم شده اند.

لذت از آب و هوای مدیترانه ای

آفتاب درخشان، نسیم خنک دریا، میوه ها و سبزیجات خوش طعم از عناصر ضروری سبک زندگی مدیترانه ای هستند که به دلیل فواید سلامتی و تندرستی آن بسیار مورد توجه قرار می گیرند. به عنوان مثال، ساردینیا Sardinia یکی از معدود “مناطق آبی” در جهان است که ساکنان آن اغلب بیشتر از 90 سال عمر می کنند.

بازدید از مکان های تاریخی شگفت انگیز

دانشجویان بین المللی در اوقات فراغت می توانند زمان را به بازدید از برخی از قدیمی ترین و چشمگیرترین مکان های تاریخی اروپا اختصاص دهند. از کولوسئوم Colosseum تا پانتئون Pantheon، از دره معابد تا اوستیا آنتیکا Ostia Antica همه این مکان ‌ها هنوز هاله ‌ای از شکوه سابق خود را دارند، هاله ‌ای که امروزه می‌ توان آن را حس کرد و کاوش کرد.

دانشگاه های ایتالیا

در کدام دانشگاه های ایتالیا تحصیل کنیم؟

اگر از آن دسته دانشجویانی هستید که قصد دارید فقط در بهترین دانشگاه‌ های ایتالیا تحصیل کنید، بدون توجه به این که کدام شهر یا منطقه برای شما مناسب ‌تر است، همیشه می ‌توانید این دانشگاه ‌های مطرح و بسیار توصیه شده را بررسی کنید:

  • دانشگاه آزاد Bozen-Bolzano
  • Istituto Europeo Di Design (IED)
  • Politecnico di Milano
  • کالج مدیریت SDA Bocconi
  • Università Cattolica del Sacro Cuore

 

تحصیل در ایتالیا چگونه است؟

همه دانشجویان بین المللی که در ایتالیا تحصیل می کنند می گویند: “اساتید و دانشجویان دوستانه و کمک کننده هستند، چشم انداز فرهنگی در این کشور بسیار متنوع و معماری دانشگاه ها عالی است.” با این حال، اگر قبل از آمدن به ایتالیا کمی زبان ایتالیایی یاد بگیرید، بسیار مفید است، زیرا اگرچه ایتالیایی ها خونگرم و مهربان هستند، اما ممکن است صحبت کردن با آنها دشوار باشد، زیرا همه آن ها به زبان انگلیسی مسلط نیستند. علاوه بر این اگرچه هزینه های تحصیل در این کشور نسبتاً پایین است، اما باید بورسیه تحصیلی ایتالیا را بررسی کنید: احتمال زیادی برای یافتن بورسیه تحصیلی ایتالیا مناسب شرایط تحصیل در ایتالیا و شرایط زندگی در این کشور وجود دارد.

رشته های تحصیلی محبوب در ایتالیا

ایتالیا را می توان به راحتی با آن همکلاس دبیرستانی مقایسه کرد که در هر کاری که انجام می داد، عالی بود. با توجه به تعداد پیشگامانی که ایتالیا در هر حوزه علمی و فرهنگی و هنری دارد، جای تعجب نیست که فهرست رشته‌ های تحصیلی پیشگام و برتر این کشور بسیار وسیع و جامع باشد. با این حال، محبوب ترین برنامه های تحصیل در ایتالیا عبارتند از:

  • کارشناسی ارشد اقتصاد در ایتالیا Masters in Economics in Italy
  • کارشناسی ارشد در مطالعات منطقه ای و فرهنگی در ایتالیا Masters in Area & Cultural Studies in Italy
  • کارشناسی ارشد معماری در ایتالیا Masters in Architecture in Italy
  • کارشناسی ارشد در روابط بین الملل در ایتالیا Masters in International Relations in Italy
  • کارشناسی ارشد در طراحی مد در ایتالیا Masters in Fashion Design in Italy
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در ایتالیا Masters in Business Administration in Italy

بهترین شهرهای ایتالیا برای تحصیل

وقتی به تحصیل لیسانس در ایتالیا یا مقاطع دیگر تحصیلی فکر می کنید، اولین جایی که به ذهنتان خطور می کند، ممکن است شهر رم پایتخت این کشور باشد. اما کشور ایتالیا شهرهای دانشجویی دیگری نیز دارد که دارای دانشگاه های مجهز و امکانات تحصیلی و آموزشی عالی هستند. بزرگترین دانشگاه های ایتالیا معمولا در شهرهای بزرگتر واقع شده اند. بهترین شهرهای ایتالیا برای تحصیل عبارت اند از:

  • تحصیل در میلان
  • تحصیل در رم
  • تحصیل در Bolzano – Bozen
  • تحصیل در بولونیا
  • تحصیل در فلورانس

چگونه برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا درخواست دهم؟

روند درخواست برای اخذ پذیرش تحصیلی می تواند پیچیده باشد، اما کمک از یک موسسه مهاجرتی و کارشناسان آن می تواند این مسیر ناهموار را هموار و راحت کند. مراحل ارائه درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا عبارت است از:

  • اول از همه، باید با دانشگاه مورد نظر تماس بگیرید و بررسی کنید که کدام مدارک پذیرش تحصیلی و مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا مورد نیاز است. پس از آن دانشگاه بر اساس مدارک مورد نیاز اعلام می کند که آیا همه استانداردهای لازم را برای تحصیل در آن دانشگاه دارید یا خیر.
  • پس از آن، باید نامه پذیرش تحصیلی و دیگر مدارک مورد نیاز سفارت ایتالیا را به سفارت یا کنسولگری این کشور ارسال کنید و سپس اجازه دهید درخواست شما را مدیریت و پردازش کنند.
  • تا پایان ماه آگوست هر سال، لیست دانشجویان پذیرفته شده در صفحه سفارت یا کنسولگری ایتالیا اعلام خواهد شد.

مدارک مورد نیاز درخواست پذیرش

مدارک خاص مورد نیاز برای درخواست اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر ایتالیا ممکن است بر اساس برنامه تحصیلی، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه متفاوت باشد. با این حال، رایج ترین مدارک لازم برای ارائه درخواست اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های کشور ایتالیا عبارت اند از:

  • فرم تکمیل شده درخواست پذیرش: این فرم می تواند یک فرم درخواست آنلاین یا یک فرم کاغذی باشد.
  • یک کپی از دیپلم دبیرستان یا معادل آن: ممکن است شامل ریز نمره های تحصیلی یا گواهی پایان تحصیلات باشد.
  • مدرک مهارت زبان: این مدرک ممکن است بر اساس زبان تحصیل در دانشگاه شامل گواهی یا مدرک مهارت زبان ایتالیایی یا مدرک زبان انگلیسی (مانند تافل یا آیلتس) باشد.
  • رزومه کاری CV: رزومه باید شامل تحصیلات، تجربه کاری، مهارت ها و دستاوردهای تحصیلی و کاری دانشجو باشد.
  • انگیزه نامه: این نامه باید توضیح دهد که چرا دانشجو به تحصیل در این رشته و برنامه علاقه دارد و چرا متقاضی مناسبی برای تحصیل در این رشته می باشد.
  • توصیه نامه ها: توصیه نامه باید توسط معلمان، استادان یا کارفرمایان نوشته شود و تایید کننده توانایی های علمی یا حرفه ای دانشجو است.
  • پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر: برای اثبات هویت و تابعیت دانشجو لازم است.
  • نمونه کار هنری: اگر دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته های معماری، شهرسازی یا طراحی درخواست می دهند، باید نمونه کار عملی ارائه دهند.
  • نمره های آزمون های SAT یا ACT: برای تحصیل در برخی از دانشگاه های ایتالیا کسب نمره لازم در این آزمون های ورودی الزامی است.
  • برنامه تحصیلی دقیق: این برنامه باید به طور دقیق تعداد ساعات دوره تحصیلی و یا فعالیت های آموزشی بر اساس برنامه تحصیلی دانشگاه را ارائه دهد.
  • عکس اخیراً گرفته شده: این عکس باید در اندازه و ابعاد عکس پاسپورت باشد.

 

چگونه برای تحصیل در دانشگاه ایتالیا واجد شرایط شویم؟

دانشجویان بین المللی برای دارا بودن شرایط لازم به منظور اخذ پذیرش باید دارای آمادگی های خاصی باشند. از جمله آمادگی های لازم برای تحصیل در ایتالیا موارد زیر را می توان نام برد:

شرکت در دوره های آمادگی تحصیلی

این نوع دوره‌ ها به دانشجویان بین المللی کمک می ‌کند تا درست قبل از شروع مقطع کارشناسی ارشد یا دیگر مقاطع تحصیلی برنامه ‌های تحصیلات تکمیلی برای تحصیل در آن مقطع آمادگی های لازم را کسب کنند.

شرکت در دوره های پیش-دانشگاهی

شرکت در یک برنامه پیش-M.B.A، پیش-حقوق و وکالت یا پیش-پزشکی و همچنین هر برنامه پیش-دانشگاهی که کمک می کند تا برای تحصیل در آن برنامه تحصیلی آماده تر شوید، الزامی است.

شرکت در دوره آمادگی زبان انگلیسی

اگر قصد تحصیل در یک برنامه تحصیلی در ایتالیا را دارید، باید ثابت کنید که مهارت های زبانی شما برای شرکت در کلاس ها و درک سخنرانی ها به اندازه کافی خوب است. برخی از کالج ها به مهارت های قوی زبان انگلیسی یا ایتالیایی نیاز دارند. این دوره های زبانی همچنین شما را برای هر یک از آزمون های زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه ها آماده می کند.

آزمون های زبان انگلیسی مورد نیاز

زبان تحصیل در دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی یا ایتالیایی است. به همین دلیل، برای پذیرش در یکی از این برنامه ها، دانشجویان بین المللی باید مدرکی دال بر مهارت زبان انگلیسی یا ایتالیایی ارائه دهند. آزمون های زبان پذیرفته شده توسط دانشگاه های ایتالیا برای زبان انگلیسی عبارتند از:

  • آزمون زبان آکادمیک PTE
  • آزمون تافل TOEFL
  • آزمون آیلتس IELTS
  • C1 Advanced یا  C2 Proficiency

در این بخش نگاهی دقیق تر به شهریه و هزینه های زندگی در ایتالیا، میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا، هزینه های زندگی روزمره در ایتالیا و هزینه اجاره اقامتگاه دانشجویی می اندازیم.

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا بسیار متفاوت است و بر اساس ملیت دانشجو، نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی) یا اینکه دانشجو از بورسیه تحصیلی ERASMUS استفاده می کند یا خیر تعیین می شود. هزینه تحصیل در ایتالیا در سال 2023 عبارت است از:

  • به طور متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا از حدود 5.000 یورو در سال است.
  • به طور متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ایتالیا از حدود 3.000 تا 35.000 یورو در سال است.
  • هزینه تحصیل در رشته ها پزشکی، مهندسی و فناوری بسیار بالاتر از مقادیر ذکر شده است.
  • دانشجویان بین المللی از کشورهای غیراتحادیه اروپا برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا باید هزینه های بالاتری پرداخت کنند.

هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا

ایتالیا یکی از ارزان ترین کشورهای اروپای مرکزی است. یک دانشجوی بین المللی برای اسکان، حمل و نقل، غذا و سرگرمی به حدود 700 تا 1.000 یورو در ماه نیاز دارد. هزینه های زندگی در شهرهای بزرگتر می توانند گران تر باشند. میانگین هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا در سال 2023 به شرح زیر است:

هزینه اجاره یک آپارتمان دانشجوییاز حدود 300 تا 700 یورو در هر ماه
هزینه مصرف آب و برقاز حدود 170 تا 200 یورو در هر ماه
هزینه کارت حمل و نقلاز حدود 35 یورو در هر ماه
صرف یک پرس غذا در رستوراندر حدود 15 یورو
یک عدد ناندر حدود 1.60 یورو
یک لیتر شیردر حدود 1.15 یورو

 

حقایقی در مورد ایتالیا

با تلاش برای دور ماندن از کلیشه ها و تعصبات، بیایید سعی کنیم درک عمیق تری از فرهنگ کشور ایتالیا و مردم آن پیدا کنیم. به عنوان مثال، نام ایتالیا از کلمه italia گرفته شده است که به معنای “سرزمین گوساله ها” یا “سرزمین گوساله” است. محققان بر این باورند که این نام از نماد قبایل جنوب ایتالیا که یک گاو نر بود الهام گرفته شده است. البته این ممکن است تنها واقعیت خوشایند در مورد ایتالیا باشد که می توانیم پیدا کنیم. همه چیزهای دیگر آزار دهنده است، اینکه ایتالیایی ها چقدر پرشور و مغرور هستند.

  • در افتتاحیه رستوران مک ‌دونالد در سال 1986 در رم، کارشناسان غذا در مقابل این رستوران اسپاگتی رایگان به مردم دادند تا بتوانند میراث آشپزی خود را به مردم یادآوری کنند.
  • مرم ایتالیا به هواداران فوتبال تیفوسی می گویند، یعنی افراد مبتلا به تیفوس. رواج این نام پس از آن شروع شد که آنها دیدند که فوتبال در ایتالیا بیشتر شبیه یک مذهب است و فقط یک سرگرمی ساده برای گذراندن اوقات فراغت نیست.
  • پس از اینکه چنگال برای اولین بار به ایتالیا وارد شد، محبوبیت آن در اروپا افزایش یافت. چرا چنگال اینقدر در ایتالیا معروف بود؟ چون بهترین وسیله برای خوردن اسپاگتی بود… نه، این شوخی نبود!
  • در شهر میلان، لبخند نزدن غیرقانونی است، مگر اینکه در بیمارستان یا در مراسم تشییع جنازه باشید.

قبل از فکر کردن به ایتالیا به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی و قبل از اقامت در ایتالیا، باید کمی با فولکلور و خرافات مردم این کشور آشنا شوید. برخی از معروف ترین خرافات مردم ایتالیا عبارت اند از:

  • نحسی شماره 17: برای هتل های ایتالیا عادی است که طبقه هفدهم را نداشته باشند، زیرا تصور می شود که این شماره بدشانسی و نفرین شده است. این موضوع کمی پیچیده است، اما ظاهراً 17 یا XVII را می‌توان در VIXI بازآرایی کرد که به زبان ساده به این عبارت «من زندگی کرده ‌ام» ترجمه می ‌شود که معنای ضمنی آن با مرگ همراه است.
  • گذاشتن کلاه روی تخت: این خرافه به عواقب وحشتناک بیماری طاعون یا دیگر بیماری های واگیر در زمان اشغال ایتالیا برمی گردد. در افسانه ها آمده است که وقتی در بستر مرگ هستید، یک کشیش برای آخرین مراسم بر بالین شما حاضر می شود و کلاهش را برمی دارد و روی تخت کنار شما می گذارد.
  • جزایر ساردینی جادوگر دارند: زنان در این جزایر زیبا از زبان رمز و راز استفاده می کنند که این زبان رمزی را به همراه دستور العمل هایی برای درست کردن معجون های سلامتی به دخترانشان یاد می دهند.
  • دروازه های واتیکان: واتیکان تنها کشوری در جهان است که اجازه دارد دروازه های خود را در شب قفل کند.

و اگرچه این یک خرافات نیست، اما باید بدانید که Whatsapp تقریباً در نیمی از مراحل طلاق ایتالیا ذکر شده است (دلیل طلاق و جدایی واتس آپ بوده است!)

دانشگاه ها، کالج ها و مدارس در ایتالیا

موسسه های آموزش عالی و دانشگاه های فراوانی در ایتالیا وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی ها و امکانات خاص خود هستند. دانشگاه های زیادی برای تحصیل پزشکی، تحصیل داروسازی در ایتالیا، تحصیلات رایگان در ایتالیا و تحصیل در رشته های علوم انسانی و هنر در این کشور وجود دارد. دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی ایتالیا رشته ها و برنامه های تحصیلی متنوع را ارائه می دهند که برای نیازهای شغلی ضروری هستند. از مهم ترین دانشگاه ها، کالج ها و مدارس  ایتالیا بر اساس شهر و استان در سال 2023 موارد زیر را می توان نام برد:

تعداد گرایش های مقطع کارشناسی ارشدواقع در شهر و استاندانشگاه ها، کالج ها و مدارس در ایتالیا
دانشگاه آزاد Bozen-Bolzanoبولزانو – بوزنBolzano – Bozen17 گرایش
دانشگاه‌بولونیا University of Bolognaبولزانو – بوزنBolzano – Bozen64 گرایش
دانشگاه‌برشا University of BresciaبرشاBrescia4 گرایش
دانشگاه کامرینو University of Camerinoکامرینو Camerino12 گرایش
دانشگاه کاسینو و لاتزیو جنوبی University of Cassino and Southern Lazioکازینو Cassino5 گرایش
دانشگاه‌کاتانیا University of Cataniaکاتانیا Catania9 گرایش
دانشگاه‌بولونیا University of Bolognaسزنا Cesena64 گرایش
دانشگاه‌پادوآ University of Paduaچیوگیا Chioggia53 گرایش
Istituto Europeo Di Design (IED)کومو Como5 گرایش
Politecnico di Milanoکومو Como50 گرایش
Università Cattolica del Sacro Cuoreسرمونا36 گرایش
Politecnico di Milanoسرمونا50 گرایش
دانشگاه‌فرارا University of Ferraraفرارا Ferrara2 گرایش
دانشگاه‌سالرنو University of Salernoفیسیانو Fisciano2 گرایش
مدرسه مد فلورانس Florence, School of Fashionفلورانس Florence5 گرایش
کالج ماریست Marist Collegeفلورانس Florence1 گرایش
Istituto Europeo Di Design (IED)فلورانس Florence5 گرایش
PIXELفلورانس Florence1 گرایش
کالج دولتی فراملیSchool of Transnational Governanceفلورانس Florence1 گرایش
دانشگاه‌فلورانس University of Florenceفلورانس Florence9 گرایش
فلورانس، کالج ارتباطات Florence, School of Communicationفلورانس Florence3 گرایش
مدرسه اقتصاد اروپا European School of Economicsفلورانس Florence12 گرایش
دانشگاه‌بولونیا University of BolognaفورلیForlì64 گرایش
Università Cattolica del Sacro Cuoreگاواردو Gavardo36 گرایش
دانشگاه‌جنوا University of GenoaجنواGenova15 گرایش
دانشگاه‌سالنتوUniversity of SalentoLecce8 گرایش
Politecnico di MilanoLecco50 گرایش
دانشگاه‌پادوآ University of Paduaلنگارو Legnaro53 گرایش
مدرسه IMT برای مطالعات پیشرفته لوکاIMT School for Advanced Studies Luccaلوکا Lucca1 گرایش
دانشگاه‌لاکویلا University of L´AquilaلاکویلاL’Aquila12 گرایش
دانشگاه ماسراتا University of MacerataماسراتاMacerata3 گرایش
Politecnico di MilanoمانتوواMantova50 گرایش
دانشگاه مسیه ناUniversity of Messinaمسیه ناMessina5 گرایش
مدرسه اقتصاد اروپاEuropean School of Economicsمیلان12 گرایش
کالج طراحی پلی تکنیکPolytechnic School of Designمیلان5 گرایش
ISAD – Design Schoolمیلان12 گرایش
مدرسه طراحی پارسونز – مدرسه جدید Parsons School of Design – The New Schoolمیلان3 گرایش
میلان، مدرسه مد Milan, School of Fashionمیلان1 گرایش
POLI.design – میلان (ایتالیا)میلان3 گرایش
آکادمی مد آینده Hauteمیلان17 گرایش
Università IULM – میلانمیلان7 گرایش
EIT دیجیتالمیلان9 گرایش
موسسه مد میلانو Milano Fashion Instituteمیلان10 گرایش
Politecnico di Milanoمیلان4 گرایش
SOS School of Sustainabilityمیلان50 گرایش
Università Commerciale Luigi Bocconiمیلان1 گرایش
دانشگاه‌میلان – بیکوکاUniversity of Milano – Bicoccaمیلان20 گرایش
مدرسه کارشناسی ارشد تحرک شهری EIT Urban Mobility Master Schoolمیلان6 گرایش
کالج مدیریت SDA Bocconiمیلان1 گرایش
Università Cattolica del Sacro Cuoreمیلان12 گرایش
دانشگاه Humanitasمیلان36 گرایش
آکادمی خلاقیت Creative Academyمیلان2 گرایش
موسسه مد و طراحی رافلز میلانو RafflesMilano Fashion and Design Instituteمیلان1 گرایش
مدرسه مدیریت پایداری (SUMAS)میلان1 گرایش
Istituto Europeo Di Design (IED)میلان4 گرایش
دانشگاه‌میلان The University of Milanمیلان6 گرایش
کالج مدیریت دانشگاه تورنتو روتمن University of Toronto Rotman School of Managementمیلان5 گرایش
Accademia del Lussoمیلان31 گرایش
مدارس تجارت بین المللی متحد United International Business Schoolsمیلان1 گرایش
دانشگاه‌Vita-Salute San Raffaeleمیلان3 گرایش
مدرسه کسب و کار LUISSمیلان12 گرایش
آکادمی EIT RawMaterials Academyمیلان5 گرایش
کالج طراحی میلان Milan, School of Designمیلان24 گرایش
مدرسه بازرگانی نئوما NEOMA Business Schoolمیلان3 گرایش
MIP Politecnico Di Milanoمیلان3 گرایش
آکادمی جدید هنرهای زیبا NABA – New Academy of Fine Artsمیلان1 گرایش
دانشگاه‌مودنا و رجیو University of Modena and Reggio Emilia – UNIMOREمودنا Modena10 گرایش
دانشگاه ناپل فدریکو دومUniversity of Naples Federico IIناپولی Napoli8 گرایش
دانشگاه ناپل پارتنوپ University of Naples Parthenopeناپولی Napoli1 گرایش
دانشگاه پیمونت شرقی University of Eastern Piedmontنوارا Novara2 گرایش
دانشگاه‌پاددواUniversity of Paduaپاددوا Padova53 گرایش
دانشگاه‌پالرموUniversity of Palermoپالرمو Palermo13 گرایش
بنیاد کالج اروپایی پارماEuropean College of Parma Foundationپارما Parma1 گرایش
دانشگاه‌پارماUniversity of Parmaپارما Parma11 گرایش
دانشگاه پاویاUniversity of Paviaپاویا Pavia14 گرایش
کالج دانشگاه برای مطالعات پیشرفته پاویا (IUSS) University School for Advanced Studies Paviaپاویا Pavia2 گرایش
دانشگاه‌پروجاUniversity of Perugiaپروجا Perugia3 گرایش
Università Cattolica del Sacro Cuoreپیاچنزا Piacenza36 گرایش
مدرسه تابستانی در Università Cattolica del Sacro Cuoreپیاچنزا Piacenza1 گرایش
Politecnico di Milanoپیاچنزا Piacenza50 گرایش
دانشگاه‌پیزا University of Pisaپیزا Pisa13 گرایش
دانشگاه‌بولونیا University of Bolognaراونا Ravenna64 گرایش
دانشگاه‌کالابریا University of CalabriaRende11 گرایش
دانشگاه‌بولونیاUniversity of Bolognaریمینی Rimini64 گرایش
مدرسه بازرگانی رم Rome Business Schoolرم Rome29 گرایش
دانشگاه گوگلیمو مارکونی Guglielmo Marconi Universityرم Rome7 گرایش
دانشگاه تور ورگاتا رم Tor Vergata University of Romeرم Rome21 گرایش
مدرسه کسب و کار LUISS Business Schoolرم Rome24 گرایش
رم، کالج طراحی Rome, School of Designرم Rome1 گرایش
رم، کالج ارتباطاترم Rome1 گرایش
دانشگاه Rome, School of Communicationرم Rome15 گرایش
دانشگاه LUISS Universityرم Rome2 گرایش
رم، مدرسه مد Rome, School of Fashionرم Rome36 گرایش
Università Cattolica del Sacro Cuoreرم Rome5 گرایش
Istituto Europeo Di Design (IED)رم Rome4 گرایش
مرکز بین المللی Centre international de formation européenne – CIFEرم Rome31 گرایش
دانشگاه‌ساپینزا رم Sapienza University of Romeرم Rome22 گرایش
دانشگاه‌سنت جان St. John’s Universityرم Rome11 گرایش
Accademia Costume & Modaرم Rome2 گرایش
دانشگاه جان کابوت John Cabot Universityرم Rome3 گرایش
کالج مدیریت سوئیسSwiss School of Managementرم Rome12 گرایش
کالج مدیریت SDA Bocconi School of Managementرم Rome2 گرایش
مدرسه مدیریت آنلاین وستفورد Westford School of Management Onlineرم Rome4 گرایش
دانشگاه Roma Treرم Rome12 گرایش
مدرسه اقتصاد اروپا European School of Economicsرم Rome3 گرایش
دانشگاه آمریکایی رم The American University of Romeرم Rome9 گرایش
دانشگاه‌ترنتو University of Trentoروورتو Rovereto25 گرایش
دانشگاه‌پادوآ University of Paduaروویگو Rovigo53 گرایش
دانشگاه‌ساساری University of Sassariساساری Sassari8 گرایش
دانشگاه‌سیه نا University of Sienaسیه ناSiena16 گرایش
University for Foreigners of Sienaسیه ناSiena2 گرایش
دانشگاه ترامو The University of Teramoترامو Teramo1 گرایش
مدرسه کسب و کار IPAG Business Schoolتورینو1 گرایش
دانشگاه رننز University of Rennesتورینو1 گرایش
تورین، کالج طراحیTurin, School of Designتورینو3 گرایش
دانشگاه طراحی ایتالیاییتورینو3 گرایش
Collegio Carlo Albertoتورینو2 گرایش
دانشگاه‌تورینتورینو16 گرایش
Politecnico di Torinoتورینو27 گرایش
مدرسه کارشناسی ارشد EIT InnoEnergyتورینو1 گرایش
مدرسه توسعه تورینTurin School of Developmentتورینو4 گرایش
مدرسه کسب و کار ESCP Business Schoolتورینو7 گرایش
دانشگاه ترنتو University of Trentoترنتو Trento25 گرایش
آکادمی EIT RawMaterials Academyترنتو Trento3 گرایش
EIT Digitalترنتو Trento10 گرایش
CIMBAترویزو Treviso1 گرایش
مدرسه بین المللی برای مطالعات پیشرفته International School for Advanced Studiesتریست Trieste1 گرایش
کالج مدیریت MIB Trieste School of Managementتریست Trieste3 گرایش
دانشگاه‌تریست University of Triesteتریست Trieste7 گرایش
دانشگاه‌اودینه University of UdineUdine5 گرایش
دانشگاه اینسوبریا University of Insubriaواریس Varese9 گرایش
پردیس جهانی حقوق بشر Global Campus of Human Rightsونیز Venice1 گرایش
دانشگاه Iuavونیز Venice2 گرایش
دانشگاه‌Ca’ Foscari ونیزونیز Venice18 گرایش
دانشگاه پانتئون سوربنPanthéon-Sorbonne Universityونیز Venice1 گرایش
دانشگاه پیمونت شرقیPanthéon-Sorbonne Universityورچلی Vercelli2 گرایش
دانشگاه‌ورونا University of Veronaورونا Verona14 گرایش
دانشگاه‌پادوآ University of Paduaویچنزا Vicenza53 گرایش
Università degli Studi della Tusciaویتربو Viterbo4 گرایش

 

نحوه درخواست پذیرش تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه های ایتالیا را دارند، باید مدارک مناسب را ارسال کنند تا ثابت کنند که واجد شرایط تحصیل در دانشگاه هستند. از مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می توان مدارک هویتی و شخصی، صلاحیت ها و شایستگی های تحصیلی، تمکن مالی و انگیزه نامه را نام برد.

مدارک مورد نیاز درخواست پذیرش کارشناسی ارشد ایتالیا

واقعاً لازم نیست نگران مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا و یا مدارک پذیرش تحصیلی باشید. اگرچه ممکن است مدارک زیادی را لازم داشته باشید، اما تهیه این مدارک و اسناد راحت است. برخی از مدارک مورد برای درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد ایتالیا عبارت است از:

  • مدرک مقطع کارشناسی از دانشگاه های مورد تایید ایتالیا
  • ریز نمره های تحصیلی مقطع کارشناسی
  • فرم تکمیل شده پذیرش تحصیلی از دانشگاه ایتالیا
  • رزومه و سوابق علمی تحصیلی
  • نمره آزمون های SAT یا ACT
  • عکس در اندازه عکس پاسپورت
  • اوراق هویتی و پاسپورت با اعتبار کافی
  • توصیه نامه از اساتید مقطع تحصیلی کارشناسی
  • انگیزه نامه با بیان هدف از تحصیل در ایتالیا
  • مدرک آزمون مهارت زبان انگلیسی یا ایتالیایی (بر اساس رشته تحصیلی و نوع دانشگاه)
  • نمونه کار عملی برای تحصیل در رشته معماری یا هر برنامه کارشناسی ارشد طراحی

مدرک زبان مورد نیاز تحصیل کارشناسی ارشد ایتالیا

دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید مهارت های انگلیسی یا ایتالیایی خود را ثابت کنند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی در دانشگاه های این کشور انجام می شود. بنابراین، بر اساس نوع دانشگاه و رشته تحصیلی دانشجویان باید دو مدرک زبان را ارائه دهند:

مدارک زبان ایتالیایی برای تحصیل به زبان ایتالیایی

CILS

CELI

مدارک زبان انگلیسی برای تحصیل به زبان انگلیسی

تافل TOEFL

TOEIC

آیلتس IELTS

کمبریج Cambridge

ددلاین و مهلت درخواست

ددلاین ها و مهلت های اخذ پذیرش تحصیلی در ایتالیا بر اساس موسسه آموزشی و دانشگاه، برنامه تحصیلی، ملیت دانشجو و غیره متفاوت است. دانشجویان بین المللی بهتر است قبل از هر کار تاریخ ها و ددلاین های مهم را بررسی کنند و قبل از بسته شدن برنامه ها برای ارسال مدارک اقدام کنند. به طور کلی یک روند نسبتاً رایج در ددلاین ها برای اخذ پذیرش دانشگاه های ایتالیا عبارت است از:

از اول نوامبر تا 15 اپریلبرای دانشجویان از کشورهای غیراتحادیه اروپا
از اول نوامبر تا اول سپتامبربرای دانشجویان از کشورهای اتحادیه اروپا

دانشگاه ها، کالج ها و مدارس در ایتالیا

موسسه های آموزش عالی و دانشگاه های فراوانی در ایتالیا وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی ها و امکانات خاص خود هستند. دانشگاه های زیادی برای تحصیل پزشکی، تحصیل داروسازی در ایتالیا، تحصیلات رایگان در ایتالیا و تحصیل در رشته های علوم انسانی و هنر در این کشور وجود دارد. دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی ایتالیا رشته ها و برنامه های تحصیلی متنوع را ارائه می دهند که برای نیازهای شغلی ضروری هستند. از مهم ترین دانشگاه ها، کالج ها و مدارس آموزشی در ایتالیا بر اساس شهر و استان در سال 2023 موارد زیر را می توان نام برد:

 

تحصیل در دانشگاه های کشور ایتالیا

پیدا کردن کشوری به زیبایی و الهام بخشی ایتالیا برای تحصیل دشوار است. کشوری به عنوان زادگاه رنسانس، خانه غذاهای معروف و موزه ‌های بی ‌شمار و مرکز بهترین برندهای لوکس جهان. ایتالیا در بسیاری از زمینه ‌ها یک رهبر جهانی است. علاوه بر همه این موارد، کشور ایتالیا زیبایی بی ‌نظیری در معماری و طبیعت دارد؛ از خیابان‌ های سنگفرش ‌شده رم گرفته تا آب ‌های آبی روشن ساحل آمالفی  Amalfi Coast. در حال حاضر ایتالیا کشور بزرگ‌ ترین ذهن ‌های جهان مانند داوینچی و دانته و پذیرای دانشجویان باهوشی مانند شما است. به لطف آموزش مقرون به صرفه و با کیفیت دانشگاه های آن، بسیاری از دانشجویان بین المللی ایتالیا را برای تحصیل انتخاب می کنند.

دلایل انتخاب ایتالیا برای تحصیل

کشور ایتالیا با دارا بودن معماری و طبیعت باشکوه، آموزش های مقرون به صرفه و باکیفیت را نیز در بسیاری از زمینه ها ارائه می دهد. از شمال تا جنوب این کشور مملو از آثار هنری، فرهنگی و تاریخی است و البته دانشگاه های بزرگی که مدارک معتبر جهانی ارائه می دهند. مهمترین دلایلی که چرا ایتالیا یکی از بهترین مکان ها برای تحصیل دانشجویان بین المللی است، عبارت است از:

  • دانشگاه های دولتی و خصوصی ایتالیا مقاطع تحصیلی و برنامه های مختلف را ارائه می دهند. دارا بودن هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی از حدود 0 تا 5.000 یورو در سال این کشور را به یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای اروپایی از نظر شهریه تبدیل کرده است. در میان 60 دانشگاه رتبه بندی شده آن، می توان در مقاطع تحصیلی در رشته های مختلف مانند طراحی، بازرگانی، علوم و مهندسی تحصیل کرد. تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل داروسازی در ایتالیا از رشته های پرتقاضا برای دانشجویان بین المللی است. مهم نیست که بودجه یا علایق شما چیست، ایتالیا مرکز هنر و علم، چیزی برای شما خواهد داشت.
  • غذا، فرهنگ و سبک زندگی در ایتالیا مانند هیچ کشور دیگری نیست. ایتالیا بدون شک یکی از بهترین مقاصد برای علاقمندان به غذا و دوستداران فرهنگ و هنر است. ایتالیا به عنوان کشوری با بیشترین تعداد میراث جهانی یونسکو، خانه شاهکارهای معماری مانند کولوسئوم Colosseum و برج کج پیزا the Leaning Tower of Pisa می باشد. گفته می شود که بازدید از مکان های دیدنی ایتالیا تنها بخشی از تجربه فرهنگ ایتالیا است. برای شناخت بهتر کشور ایتالیا، کافی است بیرون بروید و ماکارونی خانگی بخوردید، یک تکه پیتزا لایه نازک بردارید و یک اسپرسو را در یک بار بخورید!
  • مدرک دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی در تمام دنیا معتبر است. ایتالیا دارای بیش از 185 دوره لیسانس یا کارشناسی، بیش از 700 دوره فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد و بیش از 70 برنامه دکترا است که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شوند. علاوه بر این ایتالیا به همراه 49 کشور عضو دیگر که بیشتر از کشورهای اروپایی هستند، دارای عضویت منطقه آموزش عالی اروپا است. این بدان معناست که پس از دریافت مدرک تحصیلی خود در ایتالیا، می توانید تحصیلات خود را در هر یک از کشورهای عضو ادامه دهید، به گونه ای که در تمام مدت در یک کشور تحصیل کرده اید.
  • دانشجویان بین المللی با تحصیل در ایتالیا یک زندگی دانشجویی پر جنب و جوش و پر از فرصت های سفر خواهند داشت. زندگی اجتماعی در ایتالیا به بهترین نحو ممکن ادامه دارد. در شهرهای بزرگ، رستوران ها، بارها، کافه ها و کلوپ های شبانه زیادی برای گذراندن وقت و ملاقات با افراد جدید پیدا خواهید کرد. به عنوان یک دانشجوی بین ‌المللی، از تخفیف‌های مختلفی از جمله ورودی ‌های موزه و بلیط قطار ارزان ‌تر نیز برخوردار می شوید. چه از طریق اتوبوس یا قطار سریع السیر یا نزدیکترین فرودگاه در عرض چند ساعت در یکی دیگر از نقاط فوق العاده این کشور خواهید بود.
  • در سیستم نمره دهی ایتالیایی نمره ها از 0 تا 30 می باشند که حداقل نمره قبولی 18 است. مدت زمان تحصیل لیسانس در ایتالیا (Laurea Triennale) 3 سال و تحصیل فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد (Laurea Magistrale) 2 سال می باشد.
  • بسیاری از دانشجویان بین ‌المللی تحصیل در ایتالیا را انتخاب می ‌کنند، زیرا ویژگی‌ های خاص این کشور که آن را از دیگر کشورهای اروپایی متمایز می‌ کند، در برنامه ‌های تحصیلی نیز منعکس شده است. به عنوان مثال، شهر میلان، یکی از قطب های پیشرو در صنعت مد در جهان، برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در رشته های مد، برندسازی و طراحی جذاب است، اما این پایتخت جهانی مد چیزهای بیشتری برای ارائه دارد! در این شهر می توانید برخی از بهترین دانشگاه های فنی ایتالیا مانند Politecnico di Milano را بیابید. ایتالیا همچنین دارای مدارس تجاری موفقی مانند مدرسه بازرگانی بولونیا Bologna Business School، رشته های علوم زندگیLife Sciences  (رشته های کشاورزی، علوم زیستی، دامپزشکی، جنگلداری و علوم ورزشی)، برنامه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی و دوره های آموزشی در دانشگاه ساپینزای رم the Sapienza University of Rome است.

 

کشور ایتالیا که در قلب اروپا قرار دارد، با کشورهای اسلوونی، اتریش، سوئیس و فرانسه مرز مشترک دارد که به این معنی است که گزینه های بی شماری برای سفر به این کشورها و کشف فرهنگ های بیشتر وجود دارد. بر اساس جایی که در ایتالیا تحصیل می کنید، می توانید به راحتی با اتوبوس یا قطار به این کشورهای اروپایی رفت و آمد کنید. فاصله دیگر کشورهای اروپای غربی، شرقی و مرکزی نیز از طریق قطار یا هواپیما با ایتالیا کم است. با خواندن این داستان های دانشجویی درباره تحصیل در ایتالیا بیشتر بدانید:

  • دانشگاه بولونیا، ایتالیا: تجربه تحصیلی ورونیکا University of Bologna, Italy: Study Experience of Veronika
  • مدرسه بازرگانی رم، ایتالیا: تجربه تحصیلی سباستین Rome Business School, Italy: Study Experience of Sebastian
  • تجربه تحصیلی ایتالیا: Universita Cattolica del Sacro Cuore, Italy: Study Experience of Rucsandra
  • دانشگاه رم تور ورگاتا، ایتالیا: تجربه مطالعاتی ریچارد University of Rome Tor Vergata, Italy: Study Experience of Richard

 

فرهنگ و آداب و رسوم ایتالیایی ها

مردم ایتالیا به رفتارهای گرم و صمیمی و اهل خانه و خانواده معروف هستند. آن ها به فرهنگ خود شامل غذا، زبان و ارزش های فرهنگی و تاریخی کشورشان افتخار می کنند. احترام به سالمندان در فرهنگ ایتالیا بسیار مهم است، به اندازه ای که پارلمان ایتالیا در سال 2005 روزی را برای گرامیداشت مقام پدربزرگ و مادربزرگ Festa dei Nonni نام گذاری کرد. ایتالیا به عنوان زادگاه رنسانس و تأثیرگذاری مهم آن بر هنر، موسیقی و صحنه معماری در جهان شناخته شده است. برندهای لوکس مد و خودرو مانند گوچی Gucci، پراداPrada ، فراری Ferrari و لامبورگینی Lamborghini ایتالیا در جهان مشهور است. جمعیت کشور ایتالیا در حدود 60 میلیون نفر است و به عنوان هفتمین کشور بزرگ اتحادیه اروپا محسوب می شود. این کشور از 20 منطقه تشکیل شده است که هر کدام فرهنگ، گویش و غذای خاص خود را دارند. منطقه شمال ایتالیا به عنوان مرکز اقتصادی در نظر گرفته می شود، در حالی که منطقه جنوب این کشور بیشتر بر گردشگری و کشاورزی متمرکز است.

تنوع فرهنگی در ایتالیا

علاوه بر ایتالیایی ها که بیش از 90 درصد از جمعیت ایتالیا را تشکیل می دهند، رومانیایی ها، آلبانیایی ها و مراکشی ها نیز به تعداد فراوان در این کشور وجود دارند. هر منطقه از ایتالیا دارای فرهنگ و آداب و رسوم متمایز خود است.

زبان های رایج در ایتالیا

زبان رسمی مردم ایتالیا زبان ایتالیایی است. در حالی که ایتالیایی زبان مادری اکثریت قریب به اتفاق مردم این کشور است، زبان های منطقه ای نیز در این کشور وجود دارد. این زبان ها با زبان ایتالیایی متفاوتند و برای بیشتر مردم این کشور چندان قابل درک نیستند. لازم به ذکر است که مردم ایتالیا به زبان انگلیسی چندان مسلط نیستند و بر این اساس یادگیری زبان ایتالیایی برای دانشجویان بین المللی قطعاً زندگی روزمره آن ها را آسان تر می کند.

غذا و فرهنگ ایتالیایی

لازانیاLasagna ، اسپاگتی Spaghetti، گنوکی Gnocchi، ریزوتو  Risottoو … از جمله غذاهای جهانی ایتالیا هستند و لیست باز هم ادامه دارد. غذاهای ایتالیایی یکی از بهترین غذاها در جهان و بسیار متنوع هستند. به عنوان مثال، در جنوب این کشور غذاهای دریایی و در شمال غذاهای گوشتی بیشتری وجود دارد. معاشرت و گفتگو در هنگام خوردن غذا در فرهنگ ایتالیایی بسیار رایج است. در حین مراسم «آپریتیو Aperitivo» که قبل از شام برگزار می ‌شود، مردم از خوردن شراب یا الکل، همراه با پیش ‌غذاهایی مانند زیتون، پنیر یا چیپس لذت می‌ برند.

آب و هوا در ایتالیا

به طور کلی، ایتالیا دارای آب و هوای مدیترانه ای با زمستان های معتدل و تابستان های گرم است. در طول فصل زمستان در شمال این کشور برف می بارد، به ویژه در کوه های آلپ که یکی از بهترین مقصدهای اسکی در اروپا است. در تابستان و بهار می توانید از هوای عالی سواحل زیبای جنوبی این کشور لذت ببرید.

چگونه دانشگاه های ایتالیا را انتخاب کنیم؟

در حالی که انتخاب دانشگاه در ایتالیا یک موضوع شخصی است، چند ایده کلی وجود دارد که باید قبل از این کار در نظر بگیرید. از مهم ترین موضوعاتی که قبل از انتخاب یک دانشگاه در ایتالیا باید به آن توجه کنید، موارد زیر را می توان نام برد:

آیا این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی قابل دسترسی است؟ برای اطمینان از اینکه دانشگاه مورد نظر دارای برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی و کارکنان و اساتید انگلیسی زبان است، محتوای انگلیسی وب سایت این دانشگاه را بررسی کنید و نظرات را بخوانید.

  • آیا می خواهید در یک شهر بزرگ اقامت کنید یا یک شهر دانشجویی کوچکتر؟ شهرهای بزرگی مانند میلان، رم و فلورانس قطب‌های فرهنگی پیشرو نه تنها در ایتالیا بلکه در جهان هستند. بنابراین، با اقامت و تحصیل در این شهرها دانشجویان بین المللی و مهاجران بیشتری را خواهید دید، اما هزینه های زندگی نیز در این شهرها بالاتر است. برای یک مقصد مقرون به صرفه تر با هزینه های ارزان تر و ترکیبی از دانشجویان بین المللی و بومی، می توانید شهرهای دانشجویی کوچکتری مانند پیزا، پادوآ یا سیه نا را در نظر بگیرید.
  • تمکن مالی شما چقدر است؟ اگرچه برنامه های بورسیه تحصیلی زیادی در ایتالیا وجود دارد که می توانید برای آن ها درخواست دهید، اما دانشگاه های خصوصی دارای هزینه ها و شهریه های بالاتری هستند. علاوه بر این هزینه های زندگی در شهرهای بزرگتر بالاتر است.
  • عملکرد دانشگاه در رشته تحصیلی مورد نظر شما چگونه است؟ با بررسی QS Subject Rankings یا THE World University Rankingsمی توانید رتبه و سطح عملکرد تحصیلی دانشگاه در رشته انتخابی را بررسی کنید.
  • نظر دانشجویان بین المللی و بومی در مورد دانشگاه و برنامه تحصیلی مورد نظر چیست؟ در مورد نظرات دانشجویان در مورد رشته ها و برنامه های تحصیلی در StudyPortals  تحقیق کنید و با مطالعه نظرات دانشجویان از احساس آن ها نسبت به دانشگاه باخبر شوید.

 

بهترین دانشگاه های ایتالیا کدامند؟

به طور کلی دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، رشته های علوم انسانی و هنر در ایتالیا ایده آل هستند. در ادامه در مورد 5 دانشگاه برتر ایتالیا که در میان 60 دانشگاه برتر جهان در رتبه های بالایی قرار دارند، توضیح خلاصه ارائه می شود:

دانشگاهرتبه جهانی (شاخص QS)
دانشگاه پلی تکنیک میلان123
دانشگاه ساپینزا134
دانشگاه بولونیا154
دانشگاه پادوا219
دانشگاه پلی تکنیک تورین252
دانشگاه میلان276
دانشگاه ناپل فدریکو دوم335
دانشگاه پیزا ایتالیا349
دانشگاه فلورانس358
دانشگاه تورین ایتالیا364
دانشگاه ترنتو ایتالیا429
دانشگاه پاویا ایتالیا469
دانشگاه میلان بیکوکا481
دانشگاه تورورگاتا رم489
دانشگاه کاتولیکا دل ساکرو کوره میلان505
دانشگاه جنوا ایتالیا530
دانشگاه پلی تکنیک باری556
دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل595
دانشگاه آزاد بوزن بولزانو461-650
دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا641-650
دانشگاه کافوسکاری ونیز661_670
دانشگاه پروجا ایتالیا661_670
دانشگاه تریسته ایتالیا691-700
دانشگاه پلی تکنیک دل مارکه721-730
دانشگاه سیه نا731-740
دانشگاه باری ایتالیا741-750
دانشگاه برشا ایتالیا791-800
دانشگاه سالرنو ایتالیا801-850
دانشگاه ورونا801-850
دانشگاه کاتانیا851-900
دانشگاه فرارا851-900
دانشگاه مسینا851-900
دانشگاه پالرمو851-900
دانشگاه پارما851-900
دانشگاه روما تری901-950
دانشگاه کالابریا951-1000
دانشگاه چیه تی پسکارا1001-1200
دانشگاه پارتنوپه ناپل ایتالیا1001-1200
دانشگاه توسچیا1001-1200
دانشگاه اودینه1001-1200
دانشگاه سالنتو1001-1200
دانشگاه برگامو1201-1400

برترین مراکز دانشجویی در ایتالیا کدامند؟

بسیاری از شهرهای ایتالیا بهترین مکان برای زندگی دانشجویی می باشند. شهرهای رم و میلان گرچه دارای جمعیت بسیار و شلوغ می باشند، اما با دارا بودن امکانات تحصیلی و آموزشی و دانشگاه های برتر از بهترین مکان ها برای تحصیل دانشجویان بین المللی می باشند. علاوه بر این دانشجویان با مهاجرت به کاندلا ایتالیا زندگی آرام و به دور از شلوغی های رایج و در امنیت کامل را تجربه می کنند. دولت ایتالیا برای جذب متقاضیان بین المللی به منظور مهاجرت به کاندلا ایتالیا مزایای فراوانی از جمله ایجاد اشتغال، کسب درآمد  کمک های مالی ارائه کرده است. از برترین مراکز تحصیلی کشور ایتالیا موارد زیر را می توان نام برد:

  • یکی از بزرگترین مراکز دانشجویی ایتالیا میلان است که پایتخت اقتصادی این کشور نیز محسوب می شود. این شهر پر زرق و برق که در شمال ایتالیا واقع شده است، هر ساله دانشجویان بین المللی زیادی را در حوزه های تحصیلی های از جمله تجارت، مد و مهندسی جذب می کند.
  • شهر بولونیا در جنوب میلان شهر بزرگی است که به دلیل دارا بودن دانشگاه کهن و غذاهای پاستایی بولونیایی معروف است. دانشگاه های شهر بولونیا طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی مورد علاقه بسیاری از دانشجویان بین المللی را ارائه می دهند.
  • رم شهر بزرگ دیگری است که مرکز دانشجویی ایتالیا محسوب می شود. این شهر به عنوان یک موزه واقعی در فضای باز و در خیابان، شهری برتر برای اخذ مدرک تحصیلی در رشته های هنر، طراحی، فیلم و سینما، پزشکی و رشته های تحصیلی دیگر است.
  • برای دانشجویانی که تحصیل در شهرهای کوچکتر و در عین حال پر جنب و جوش دانشجویی را ترجیح می دهند، شهرهای پیزا، پادوآ و پاویا همگی مکان های خوبی برای اقامت تحصیلی می باشند.

 

هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا به دانشگاه، نوع برنامه تحصیلی و رشته، مقطع تحصیلی و شرایط اقتصادی دانشجو بستگی دارد. نکات مهم در مورد هزینه تحصیل در ایتالیا عبارت است از:

  • شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا به طور متوسط از حدود 0 تا 5.000 یورو در سال است.
  • شهریه دانشگاه های خصوصی ایتالیا به طور متوسط از حدود 3.000 تا 35.000 یورو در سال است.
  • شهریه و هزینه های تحصیلی در برخی از دانشگاه های ایتالیا ممکن است برای دانشجویان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا و EEAبالاتر باشد، اما در بیشتر دانشگاه ها، تفاوت زیادی بین شهریه دانشجویان از کشورهای اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا وجود ندارد.
  • دولت ایتالیا هر سال به دانشجویان بین المللی بورسیه تحصیلی ایتالیا ارائه می دهد. بیشتر دانشگاه ها نیز برنامه های بورسیه تحصیلی خود را دارند که بر اساس معیارهای شایستگی تحصیلی، کشور مبدأ دانشجو و درآمد خانواده دانشجو تعیین می شود. برخی از دانشگاه های ایتالیا دارای برنامه بورسیه تحصیلی ایتالیا با مدرک دیپلم و برای تحصیل در مقطع کارشناسی می باشند.
  • دانشجویان ایتالیایی می توانند از ISEE (شاخص وضعیت اقتصادی) برای کاهش شهریه خود استفاده کنند. شاخص ISEE درآمد و دارایی خانواده های آن ها را در ایتالیا بررسی می کند تا مشخص شود که آیا این دانشجویان واجد شرایط دریافت شهریه کمتر هستند یا خیر.
  • از آنجایی که دانشجویان بین المللی به ندرت دارای حساب بانکی در ایتالیا هستند، باید از سیستم دیگری به نام ISEEU parificato معادلISEE) ) استفاده کنند. این سیستم درآمد و دارایی های دانشجویان بین المللی خارج از ایتالیا را محاسبه می کند. برای اینکه بدانید آیا می توانید از ISEEU parificato استفاده کنید، با دانشگاه و CAF (مرکز کمک مالی) تماس بگیرید. این سیستم در برخی از دانشگاه ها در دسترس است، زیرا بستگی به توافق دانشگاه ها با مراکز کمک مالی محلی دارد. بخش “دانشجویان بین المللی” دانشگاه های مورد نظر به سوال های شما در این مورد پاسخ می دهند.
  • امکان تحصیل رایگان در ایتالیا با برخورداری از بورسیه تحصیلی ایتالیا با دیپلم و یا دیگر مقاطع تحصیلی وجود دارد.
  • بسیاری از دانشگاه‌ های ایتالیا دارای شهریه و هزینه های تحصیلی پایین هستند و شرایط تحصیل ارزان یا تحصیلات رایگان در ایتالیا را فراهم می کنند. هزینه تحصیل لیسانس در ایتالیا یا کارشناسی ارشد در این دانشگاه ها کمتر از 2000 یورو در سال است. برخی از دانشگاه ‌های ارزان برای تحصیلات رایگان در ایتالیا شامل دانشگاه پیزا University of Pisa، دانشگاه آزاد Bozen-Bolzano و دانشگاه جنوا University of Genoa می باشد.
  • به منظور اطلاع از شرایط تحصیل کم هزینه در ایتالیا و مشاهده بیش از 1000 فرصت برای کاهش هزینه های تحصیلی می توانید به پورتال بورسیه ScholarshipPortal مراجعه کنید.
  • برخی از دانشگاه های ایتالیا نیز 100% معافیت از شهریه و در واقع شرایط تحصیلات رایگان در ایتالیا را فراهم می کنند.

 

خدمات موسسه اصطهباناتی در مورد تحصیل در ایتالیا

این روزها بسیاری از دانشجویان ایرانی خود را برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا آماده می کنند. اما برخی از این دانشجویان از شرایط مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل اطلاع ندارند. این دانشجویان بهتر است با وکلا و مشاوران یک موسسه مهاجرتی مشورت کنند. مشاوران موسسه مهاجرتی اصطهباناتی با آگاهی از شرایط تحصیل لیسانس در ایتالیا، تحصیل داروسازی در ایتالیا، تحصیل رایگان در ایتالیا، شرایط ویزای تحصیلی ایتالیا و نحوه دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا با دیپلم می توانند راهنمایی های سودمندی به این دانشجویان ارائه دهند. موسسه مهاجرتی ما با دارا بودن سوابق طولانی در اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی دانشگاه های اروپایی مانند ایتالیا روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان را با اطمینان و قدرت طی می کند. موفقیت های پی در پی در روند اخذ ویزای توریستی ایتالیا و همچنین ویزای تحصیلی، اقامتی، توریستی، سرمایه گذاری، کاری و خانوادگی نشان از تبحر و مهارت گروه کاری مجموعه مهاجرتی ما دارد. همین حالا با مشاوران موسسه مهاجرتی ما تماس بگیرید و آینده ای درخشان را برای خود در بهترین کشورهای جهان رقم بزنید.

آیا می توانم در ایتالیا به صورت رایگان تحصیل کنم؟

در صورتی که دانشجویان بورسیه تحصیلی کامل را دریافت کنند، می تواند به طور رایگان در ایتالیا تحصیل کنند. حتی اگر نیاز به پرداخت شهریه باشد و در واقع بورسیه تحصیلی معافیت از شهریه را پوشش ندهد، باز هزینه های کلی تحصیلی کاهش قابل توجهی خواهد داشت. دانشگاه های دولتی برنامه های پرداخت شهریه را بر اساس وضعیت مالی دانشجو ارائه می دهند. در وب سایت بیشتر دانشگاه های ایتالیا طیف وسیعی از حداقل و حداکثر هزینه های تحصیلی قابل پرداخت وجود دارد. به عنوان مثال، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر در دانشگاه جنوا از حدود 0 تا 3.000 یورو است. دانشگاه‌ های ایتالیا به منظور تعیین میزان شهریه قابل پرداخت، دستاوردهای تحصیلی، درآمد، ملیت و وضعیت مالی دانشجو را در نظر می‌گیرند. برای کسب دقیق ترین اطلاعات در مورد میزان شهریه و هزینه های تحصیلی، به وب سایت های رسمی دانشگاه های مورد نظر خود مراجعه کنید.

 

کمک های مالی و بورسیه تحصیلی در ایتالیا

دولت ایتالیا و دانشگاه های این کشور بورسیه های تحصیلی، امکان کاهش هزینه های تحصیلی و برخی مزایای دیگر را به دانشجویان ارائه می دهند. دانشجویان بین المللی می توانند برای شاخص  (ISEEU parificato)معادل ISEE در برخی از دانشگاه ها درخواست دهند. تعیین میزان شهریه از طریق شاخص ISEE هزینه های تحصیلی را کاهش می دهد، اما این یک فرآیند طولانی و بوروکراتیک است. دانشجویان می توانند پس از اقدام از طریق ISEE  یا دیگر برنامه هایی که دانشگاه مورد نظر ارائه می دهد، برای دریافت کمک های مالی اقدام کنند. بسیاری از دانشگاه ها شهریه و هزینه های تحصیلی کمتری از دانشجویان از کشورهای در حال توسعه و کشورهای غیر OECD دریافت می کنند. اگر از قبل در مورد بورسیه های تحصیلی ایتالیا تحقیق کنید، می توانید بسیاری از برنامه های بورسیه را پیدا کنید. بیش از 1.400 بورسیه تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در ایتالیا ارائه شده است.

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا گزینه های بورسیه و کمک های مالی زیادی را بر اساس شایستگی های تحصیلی، نیاز مالی و دیگر معیارهای مهم مانند ملیت به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. علاوه بر این گزینه هایی نیز برای دریافت کمک های مالی، کمک هزینه های تحصیلی، وام های دانشجویی و بورسیه تحصیلی ایتالیا با دیپلم و دیگر مقاطع تحصیلی وجود دارد. دانشجویان بین المللی می توانند برای هر تعداد که بخواهند برای بورسیه تحصیلی اقدام کنند. ذکر این نکته ضروری است که دانشجویان باید مواردی را که احتمال بیشتری برای پذیرش دارند در اولویت قرار دهند و مطمئن شوند که برای دریافت ان بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی دارای شرایط لازم هستند.

از کجا می توان برای بورسیه تحصیلی درخواست کرد؟

پورتال بورسیه های تحصیلی Scholarships Portal  مکان خوبی برای درخواست بهترین بورسیه تحصیلی در ایتالیا است. در این پورتال صدها بورسیه از سازمان های غیردولتی، موسسه های آموزشی دولتی یا خصوصی و دانشگاه ها وجود دارد. منابع دیگری که می توانید در مورد بورسیه ها و کمک های مالی در ایتالیا اطلاعات بیشتری کسب کنید، عبارت است از:

  • پورتال بورسیه تحصیلی Studyportals Scholarship : این بورسیه و جایزه بین المللی برای همه دانشجویان بین المللی آزاد است. دانشجویان می توانند سوالات متداول در مورد این بورسیه را در این وب سایت ببینند.
  • وب سایت های دانشگاه University websites: در وب سایت دانشگاه مورد نظر خود، روی بخش «دانشجویان بین المللی» کلیک کنید. در این صفحه می توانید بورسیه های ارائه شده یا توصیه شده را ببینید. در این وب سایت ها لیست جامعی از دانشگاه های ارائه دهنده بورسیه تحصیلی ارائه شده است.
  • بورسیه های دولتی ایتالیا Italian government scholarships: وزارت امور خارجه ایتالیا و همکاری های بین المللی ایتالیا بورسیه های تحصیلی عالی به دانشجویان کشورهای واجد شرایط در زمینه های فرهنگی، علمی و فناوری ارائه می دهند.
  • موسسه دانشگاه اروپا، برنامه “گرنت برای خارجی ها”European University Institute – “Grants for Foreigners” Programme: این بورسیه توسط دولت ایتالیا ارائه می شود. این کمک هزینه و بورسیه مختص دانشجویان بین المللی مقطع دکترا برای تحصیل در EUI است.
  • بورسیه تحصیلی حق تحصیل Diritto allo Studio (Right to Study) scholarship: این بورسیه که بر اساس شایستگی های تحصیلی یا شرایط اقتصادی اعطا می شود، مختص دانشجویانی است که قصد تحصیل در حوزه های هنر، رقص و موسیقی (AFAM) در دانشگاه های AFAM را دارند.
  • بورسیه های دکتراScuola Normale Superiore PhD Scholarships : همه دانشجویان پذیرفته شده در مقطع دکترا دانشگاه های ایتالیا بورسیه ای دریافت می کنند که شامل حمایت مالی برای اقامت دانشجویی است.
  • سرمایه گذاری در بورسیه استعدادیابی خود Invest in your Talent scholarship: دانشجویان مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا از کشورهای واجد شرایط می توانند این بورسیه را از دانشگاه های معتبر ایتالیا دریافت کنند. از برنامه این بورسیه امکان کار در شرکت های ایتالیایی را می توان نام برد.
  • کالج دفاعی ناتو، کمک هزینه تحصیلی NATO Defense College – Fellowships: : این کمک هزینه تحصیلی هزینه های زندگی دانشجویان در دانشگاه های رم را در حین انجام تحقیقات در کالج دفاعی ناتو پوشش می دهد.

 

چگونه برای بورسیه درخواست کنیم؟

هنگامی که برخی از گزینه های بورسیه تحصیلی را در ذهن دارید، زمان آن است که شرایط و الزامات دریافت آن بورسیه را به دقت مطالعه کنید. به این ترتیب با نحوه درخواست بورسیه تحصیلی در ایتالیا بهتر آشنا می شوید. فرآیند درخواست بورسیه های تحصیلی ایتالیا نیاز به تحقیقات و اسناد زیادی دارد. مراحل گام به گام درخواست برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا عبارت است از:

  • معیارهای واجد شرایط بودن را بررسی کنید: برای دریافت بیشتر بورسیه ها شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است شامل دستاوردهای علمی، ملیت، سن، رشته تحصیلی، شرایط اقتصادی و موارد دیگر باشد. برای دریافت کمک هزینه ها و گرانت ها نیز ممکن است قوانین متفاوتی وجود داشته باشد.
  • مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید: همه مدارک مورد نیاز را قبل از پایان مهلت درخواست بورسیه آماده کنید. رایج ترین مدارک لازم درخواست بورسیه های ایتالیا شامل کپی پاسپورت، ریزنمره های تحصیلی، انگیزه نامه یا توصیه نامه ها است.
  • درخواست اخذ بورسیه را ارسال کنید: زمانی که همه مدارک مورد نیاز خود را تهیه کردید، باید درخواست خود را تکمیل و ارسال کنید. اگر برای بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا درخواست می دهید، درخواست ها از طریق پورتال Study in Italy انجام می شود. روش درخواست بورسیه های هر دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. سعی کنید درخواست خود را قبل از پایان مهلت ارسال کنید، زیرا پورتال ها ممکن است در پایان مهلت درخواست تکمیل و بسته باشند.
  • منتظر پاسخ باشید: اگر در فهرست نهایی بورسیه تحصیلی ایتالیا قرار بگیرید، تماس یا ایمیلی دریافت خواهید کرد. آن ها ممکن است از شما درخواست مصاحبه کنند.
  • شرایط و ضوابط دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا را بخوانید و آن ها را بپذیرید: تبریک می گویم! شما برای اعطای بورسیه تحصیلی ایتالیا پذیرفته شدید!

مدارک مورد نیاز درخواست بورسیه تحصیلی ایتالیا

دانشجویان برای دریافت بورسیه های تحصیلی ایتالیا باید مدارک خاصی را ارائه دهند. برخی از مدارک تقریباً در همه درخواست های بورسیه مشترک هستند. ابتدا از دانشجو سوال می شود که چرا درخواست کمک مالی کرده است. پاسخ این پرسش از طریق ارائه انگیزه نامه تحصیلی انجام می شود که در آن ها دانشجو باید در مورد چگونگی کمک بورسیه های تحصیلی به آینده شغلی خود صحبت کند. از دیگر مدارک لازم برای درخواست موفقیت آمیز بورسیه تحصیلی ایتالیا موارد زیر را می توان نام برد:

  • فرم تکمیل شده درخواست بورسیه تحصیلی: از نوشتن درست و دقیق فرم درخواست اطمینان حاصل کنید، زیرا یک اشتباه کوچک می تواند کل روند دریافت بورسیه را خراب کند.
  • کپی پاسپورت یا کارت شناسایی
  • کپی ریزنمره های تحصیلی
  • رزومه و سوابق کاری
  • اسناد و مدارک مالی مانند صورت حساب های بانکی
  • توصیه نامه: از معلم یا کارفرمایی که شما را به خوبی می شناسد، توصیه نامه درخواست کنید.
  • اثبات مهارت زبان: برای برنامه های ارائه شده به زبان انگلیسی، فقط باید سطح زبان انگلیسی خود را ثابت کنید.
  • نمره های آزمون: علاوه بر معدل تحصیلی GPA، دانشگاه ها ممکن است نتایج آزمون های دیگری را نیز درخواست کنند. به عنوان مثال، دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در ایتالیا را دارند، باید در آزمون IMAT شرکت و نمره لازم را کسب کنند.
  • مقاله نویسی: برخی از دانشگاه ها ممکن است از دانشجو درخواست کنند که مقاله ای در مورد یک موضوع خاص بنویسد تا مهارت های نوشتاری و استدلال وی را ارزیابی کنند.
  • نمونه کارها: دانشجویان برای تحصیل در رشته های هنر و طراحی و رشته های مرتبط باید نمونه کارهای عملی را ارائه دهند.

درخواست پذیرش از دانشگاه ایتالیا

قبل از شروع فرآیند درخواست پذیرش تحصیلی، دانشگاه های مورد نظر در ایتالیا را انتخاب کنید. برای تصمیم گیری در مورد انتخاب دانشگاه دروس، دوره های تحصیلی، رتبه بندی دانشگاه، شهریه، میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا، میزان هزینه های زندگی و وسعت شهر دانشگاهی را در نظر بگیرید.

 

چگونگی درخواست پذیرش

علاوه بر پورتال های مختلف منبع دیگری که می توانید برای یافتن دانشگاه های مورد نظر در ایتالیا از آن استفاده کنید،  Universitalyاست که توسط وزارت آموزش ایتالیا ایجاد شده است. این پورتال به شما امکان می دهد دوره های آموزشی را به زبان انگلیسی پیدا کنید و پیش-ثبت نام را برای برنامه های تحصیلی انجام دهید. انجمن The Uni-Italia Association  دارای یک بخش پرسش و پاسخ مفید برای دانشجویان بین المللی است. در ادامه راهنمای گام به گام در مورد نحوه درخواست برای دانشگاه های ایتالیا ارائه شده است:

  • با استفاده از Study Portals و Universitaly فهرستی از دانشگاه های مورد علاقه خود تهیه کنید. سپس وب سایت های این دانشگاه ها را به منظور تماس برای درخواست پذیرش تحصیلی بررسی کنید. تاریخ دقیق ارائه درخواست بر اساس دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است.
  • پس از انتخاب دانشگاه ها، شرایط پذیرش آن ها را بررسی کنید. مدارک مورد نیاز برای پذیرش و تحصیل لیسانس در ایتالیا، مدرک دیپلم 12 ساله به همراه مدرک تحصیلات پیش دانشگاهی است. برای مقطع کارشناسی ارشد به مدرک تحصیلی کارشناسی و جمعاً مدرک تحصیلی 15 ساله نیاز است. دیگر مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا و پذیرش تحصیلی به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی دانشجو بستگی دارد.
  • این مرحله زمان ارسال درخواست پذیرش است. وب سایت رسمی دانشگاه ها را به دقت مطالعه و در پورتال درخواست خود ثبت نام کنید و مدارک لازم را ارسال کنید. در این مرحله می توانید برای هر تعداد دانشگاه که بخواهید، درخواست پذیرش بدهید. اگر دانشگاه شما را واجد شرایط تشخیص دهد، “نامه دارا بودن شرایط لازم” برای ثبت نام را دریافت خواهید کرد.
  • “نامه دارا بودن شرایط لازم” با “نامه پذیرش تحصیلی” متفاوت است. نامه دارا بودن شرایط لازم به این معنی است که دانشگاه برای بررسی درخواست شما به مدارک خاصی نیاز دارد. این مدارک می توانند ویزای تحصیلی ایتالیا برای ورود به این کشور، گواهی های تحصیلی، گواهی زبان یا آزمون های ورودی باشند. برای تحصیل پزشکی در ایتالیا، تحصیل معماری و مهندسی در ایتالیا و تحصیل داروسازی در ایتالیا دانشجویان باید در آزمون ورودی شرکت و نمره لازم را دریافت کنند.
  • اگر دانشجو از کشورهای غیر اتحادیه اروپا باشد و برای تحصیل در ایتالیا به ویزای تحصیلی ایتالیا نیاز داشته باشد، پیش-ثبت نام در Universitaly . الزامی است. ذکر این نکته ضروری است که پورتال Universitaly به شما امکان می دهد فقط در یک دانشگاه پیش-ثبت نام کنید. دانشگاه اطلاعات بیشتری در مورد فرآیند پیش-ثبت نام را برای شما ارسال خواهد کرد.
  • دانشگاه مورد نظر درخواست شما را بررسی می کند و در صورتی که همه مدارک کامل باشد، پیش-ثبت نام شما را تایید می کند.

ساختار سال تحصیلی ایتالیا چگونه است؟

سال تحصیلی در ایتالیا شامل دو ترم است. در حالی که تاریخ دقیق شروع ترم تحصیلی و پایان تحصیل در هر دانشگاه متفاوت است، اما بیشتر دانشگاه ها از برنامه مشابهی پیروی می کنند:

ترم های تحصیلی ایتالیا توضیحات
ترم اولاز ماه سپتامبر و اکتبر تا دسامبر
ترم دوماز ماه ژانویه و فوریه تا ژوئن و جولای

تعطیلات در طول سال تحصیلی در ایتالیا

دانشگاه های کشور ایتالیا مانند دیگر کشورهای جهان دارای تعطیلات رسمی و در اصطلاح استراحت کوتاه بین ترم های تحصیلی خود هستند. البته، بر اساس هر دانشگاه، ممکن است تغییراتی در برنامه های تعطیلی وجود داشته باشد، بنابراین همیشه بهتر است وب سایت دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید. تعطیلات بین ترم های تحصیلی دانشگاه ها شامل موارد زیر است:

تعطیلات بین ترم های تحصیلیمدت زمان
تعطیلات کریسمس Christmas breakاز اواخر ماه دسامبر تا هفته اول ماه ژانویه سال جدید
تعطیلات عید پاک Easter breakبر اساس زمان عید پاک، اما معمولاً در ماه مارچ یا اپریل
تعطیلات تابستانیدر ماه جولای یا آگوست (تاریخ دقیق در هر دانشگاه متفاوت است)

ددلاین درخواست پذیرش دانشگاه ها

هر دانشگاه ایتالیا دارای ددلاین و مهلت درخواست مشخصی است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ ها و ددلاین های مهم هر دانشگاه ایتالیا به وب سایت آن دانشگاه مراجعه کنید. برای برنامه های تحصیلی که از سپتامبر شروع می‌شوند، صفحه های درخواست معمولاً در ماه مارچ باز می‌شوند و در اپریل یا می بسته می شوند. پس از مصاحبه و مراحل پذیرش، دانشجویان می توانند در ژوئن یا جولای برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه

دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا باید علاوه بر مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا برای اخذ ویزای تحصیلی و یا مدارک مورد نیاز سفارت ایتالیا مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه ها را نیز ارائه دهند. گرچه هر دانشگاه ممکن است به مدارک مختلفی نیاز داشته باشد، اما مدارک کلی برای ثبت نام در دانشگاه ها عبارت اند از:

  • پاسپورت و کارت شناسایی
  • عکس در اندازه پاسپورت
  • ریزنمره های تحصیلی
  • فرم تکمیل شده درخواست دانشگاه
  • رزومه و سوابق تحصیلی و علمی
  • توصیه نامه از اساتید مقطع قبل
  • انگیزه نامه (ارائه انگیزه نامه به عنوان یک سند پشتیبانی مفید است، حتی اگر دانشگاه شما به آن نیاز نداشته باشد.)
  • مدرک مهارت و تسلط به زبان انگلیسی یا ایتالیایی
  • نمونه کار عملی (برای دانشجویان معماری، هنر و طراحی و رشته های مرتبط)
  • نتایج آزمون های SAT، ACT یا IMAT

 

برای تحصیل در دانشگاه ها و کالج های ایتالیا باید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی تسلط داشته باشید. بیشتر برنامه های تحصیلی ایتالیا به زبان ایتالیایی تدریس می شوند، به ویژه برنامه ها و رشته هایی که در دانشگاه های دولتی ارائه می شوند.

مدرک زبان ایتالیایی مورد نیاز دانشگاه ها

اگر برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌ های دولتی ایتالیا درخواست پذیرش تحصیلی ارسال می‌ کنید، احتمالاً زبان اصلی تدریس ایتالیایی خواهد بود. بنابراین باید مدرکی دال بر مهارت‌ های زبان ایتالیایی خود ارائه دهید. دانشگاه مدرک زبان ایتالیایی را درخواست نمی کند، مگر اینکه برنامه تحصیلی مورد نظر شما به زبان ایتالیایی باشد. در بیشتر موارد، برای پذیرش در یک برنامه ایتالیایی زبان باید دارای مدرک سطح B2 ایتالیایی باشید. حتی اگر قصد ندارید به زبان ایتالیایی تحصیل کنید، یادگیری این زبان برای اقامت و زندگی روزمره در این کشور الزامی است. زبان ایتالیایی به همراه فرانسوی، اسپانیایی، پرتغالی و رومانیایی از زبان های رومی محسوب می شود. اگر به یکی از این زبان ها آشنایی دارید، متوجه می شوید که ساختارهای این زبان ها مشابه هستند. برای انگلیسی زبان ها، یادگیری زبان ایتالیایی چندان سخت نیست.

مدرک زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه ها

اگر برای تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا درخواست پذیرش تحصیلی ارسال می کنید، باید مدرکی دال بر دارا بودن مهارت زبان انگلیسی ارائه دهید. در این صورت نیازمند ارائه نتیجه این آزمون ها و مدارک زبان انگلیسی هستید. گرچه بهتر است وب سایت دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کدام آزمون ها را می پذیرند. آیلتس و تافل پذیرفته شده ترین آزمون های زبان انگلیسی در ایتالیا هستند. مدارک زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه های ایتالیا عبارت اند از:

آزمون آیلتس  IELTSبرای مهارت های  Listening، Reading، Writing  و  Speakingنمره کلی امتیاز 0 تا 9 لحاظ می شود. برای اینکه تصوری از حداقل نمره مورد نیاز داشته باشید، یکی از برترین دانشگاه های ایتالیا، دانشگاه بولونیا به حداقل نمره 5.5 آیلتس نیاز دارد.
آزمون تافل TOEFLهر کدام از 4 مهارت Reading، Listening، Speaking و Writing  از 0 تا 30 نمره و نمره کلی حداکثر 120 است. اگر همین مثال را از دانشگاه بولونیا بگیریم، نمره لازم برای پذیرش تافل 80 است.

ویزای تحصیلی ایتالیا

دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) یا منطقه اقتصادی اروپا (EEA) نیازی به اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا ندارند. دانشجویان بین المللی از دیگر کشورها به اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا و دارا بودن شرایط ویزای تحصیلی ایتالیا نیاز دارند. دو نوع ویزا ایتالیا برای تحصیل وجود دارد:

  • ویزای کوتاه مدت (نوعC ): این نوع ویزا ایتالیا برای تحصیل در دوره هایی است که کمتر از 90 روز طول می کشد، مانند دوره های زبان انگلیسی یا ایتالیایی که در دانشگاه ها و کالج های ایتالیا برگزار می شوند.
  • ویزای طولانی مدت (نوع D): این نوع ویزا ایتالیا برای تحصیل در دوره های تحصیلی است که حداقل 20 ساعت در هفته (یا 80 ساعت در ماه) آموزش دارند و مدت زمان تحصیل این دوره ها بیش از 90 روز طول می کشد.

دانشجویان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا در صورتی که کمتر از 90 روز در ایتالیا اقامت داشته باشند، نیازی به اخذ ویزای کوتاه مدت ندارند. با پاسخ به 4 سوال ساده در وب سایت Visa for Italy website می توانید بررسی کنید که آیا به اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا نیاز دارید و آیا دارای شرایط ویزای تحصیلی ایتالیا هستید یا خیر.

مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا

دانشجویان بین المللی برای اخذ ویزا دانشجویی ایتالیا باید دارای شرایط تحصیل در ایتالیا و شرایط ویزای تحصیلی ایتالیا باشند و مدارک لازم را ارائه دهند. مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا همان مدارک مورد نیاز سفارت ایتالیا است. برای درخواست ویزای تحصیلی در ایتالیا، باید با مدارک مورد نیاز به سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خود مراجعه کنید. برای اطلاع از مدارک و اسناد مورد نیاز می توانید به سایت سفارت ایتالیا ویزای تحصیلی مراجعه کنید. مدارک ویزای دانشجویی ایتالیا با مدارک ویزای توریستی ایتالیا در بسیاری جهات شبیه هستند. مهم ترین مدارک ویزای توریستی ایتالیا گواهی تمکن مالی و گردش مالی و همچنین سوابق سفرهای خارجی می باشد. از مهم ترین مدارک مورد نیاز سفارت ایتالیا بر اساس وب سایت سفارت ایتالیا ویزای تحصیلی موارد زیر را می توان نام برد:

  • فرم درخواست ویزای ورود ایتالیا
  • عکس جدید در اندازه پاسپورت
  • سند مسافرتی معتبر (تاریخ انقضا باید 3 ماه بیشتر از ویزای تحصیلی باشد)
  • مدارک اقامت در ایتالیا (رزرو هتل، قرارداد اجاره خانه و غیره)
  • بیمه سلامت پزشکی
  • گواهی ثبت نام یا پیش-ثبت نام در یک دانشگاه ایتالیا (که در پورتال دانشگاهی انجام می شود)
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا
  • گواهی پیش-ثبت نام مقطع تحصیلی مورد نظر
  • رسید پرداخت هزینه ویزای تحصیلی ایتالیا

 

هزینه اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

هزینه ویزای دانشجویی ایتالیا از نوع D در حدود 50 یورو است. هزینه اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا بر اساس مدت اقامت متغیر است. بدین منظور و برای اطلاع از هزینه ها و مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا به وب سایت سفارت ایتالیا ویزای تحصیلی مراجعه کنید.

زمان پردازش ویزای دانشجویی ایتالیا

مدت زمان پردازش ویزای دانشجویی ایتالیا معمولاً بین 1 تا 3 هفته است. گرچه در برخی موارد ممکن است مدت زمان رسیدگی و پردازش ویزا بیشتر طول بکشد. بهتر است دانشجویان بین المللی حداقل 3 ماه قبل از ورود به ایتالیا برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام کنند و در اسرع وقت برای مصاحبه در سفارت برنامه ریزی کنند. ویزای تحصیلی ایتالیا به وب سایت سفارت ایتالیا ویزای تحصیلی مراجعه کنید. مهم ترین تفاوت شرایط و مدارک ویزای دانشجویی ایتالیا با مدارک ویزای توریستی ایتالیا در این است که ویزای توریستی ایتالیا مصاحبه ندارد، اما ویزای دانشجویی ایتالیا ممکن است مصاحبه داشته باشد.

مجوز تحصیل و اقامت در ایتالیا

اگر دانشجویان بین المللی نیاز به شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا دارند، باید مجوز تحصیلی ایتالیا را دریافت کنند. دانشجویان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا که قصد دارند بیش از 90 روز در ایتالیا اقامت کنند، باید ظرف 8 روز پس از ورود خود به ایتالیا برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنند. بدین منظور دانشجو باید مدارک لازم را به اداره پست ایتالیا ارسال کند. سپس سازمان پلیس مهاجرتQuestura  برای وقت ملاقات با دانشجو تماس خواهد گرفت. هزینه های دریافت مجوز اقامت ایتالیا عبارت است از:

اقامت از 3 تا 12 ماهدر حدود 40 یورو
اقامت از 12 تا 24 ماهدر حدود 50 یورو
اقامت طولانی مدتدر حدود 100 یورو
برای ارسال فرم های پستیدر حدود 30 یورو
برای تمبر و مالیاتدر حدود 16 یورو
برای صدور مجوز اقامتدر حدود 30.46 یورو

اقامتگاه های دانشجویی در ایتالیا

بیشتر دانشگاه ها یک صفحه وب اختصاصی برای اقامتگاه ها و مسکن های دانشجویی دارند. علاوه بر اقامت در خوابگاه های دانشگاه، می توانید در اقامتگاه های خصوصی مانند خانه و آپارتمان های اشتراکی این کشور نیز سکونت کنید. منابع مفیدی در مورد چگونگی یافتن محل اقامت دانشجویی در ایتالیا در دسترس است. برخی از مهم ترین اقامتگاه های دانشجویی در ایتالیا عبارت اند از:

  • اقامتگاه های دانشجویی بر اساس شایستگی و درآمد: دانشگاه ها اقامتگاه ها و خوابگاه های دانشجویی را بر اساس نیاز مالی و همچنین صلاحیت ها و شایستگی های تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. برای کسب دقیق ترین اطلاعات و دستورالعمل ها، دانشجویان باید به وب سایت دانشگاه خود مراجعه کنند. برای اقامت در یک اقامتگاه دانشجویی مبتنی بر شایستگی های تحصیلی دانشجویان باید وارد رقابت های تحصیلی شوند و نمره های درسی خود را در طول تحصیل بالا نگه دارند.
  • خوابگاه های دانشگاه ارزان ترین گزینه: اقامت در خوابگاه های دانشگاه ارزان ترین گزینه اسکان دانشجویی در ایتالیا است. گرچه دانشجویان باید صورت حساب ها و هزینه های مصرف برق ، گاز و اینترنت و در برخی موارد وعده های غذایی را بپردازند. دانشگاه میلان برای 700 دانشجوی بین المللی غیر مقیم بر اساس شایستگی های تحصیلی و نیاز آن ها، اتاق های یک یا دو نفره را ارائه می دهد. دانشجویان منتخب برای این خوابگاه ها به مدت 11 ماه 2.750 یورو پرداخت می کنند که هر ماه در حدود 250 یورو می شود. با توجه به اینکه هزینه های زندگی در میلان بسیار گران است، اما هزینه های اقامت در این خوابگاه های دانشگاه بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  • اجاره یک اتاق یا یک آپارتمان خارج از محوطه دانشگاه: دانشجویان بین المللی بر اساس بودجه خود می توانند یک خانه را با دیگران دانشجویان به اشتراک بگذارند. دانشجویان می توانند یک آپارتمان را اجاره کنند یا به دنبال سوئیت های دانشجویی خصوصی باشند. دانشجویان در حین اجاره خانه یا آپارتمان باید حتماً بررسی کنند که آیا صورت حساب های قبلی پرداخت شده، چند نفر در آنجا زندگی می کنند و آیا صاحبخانه قابل اعتماد است.

برخی از منابع و وب سایت های معتبر برای یافتن خانه یا آپارتمان دانشجویی در ایتالیا عبارت است از:

  • وب سایت های املاک و مستغلات مانند: itor immobiliare.it
  • گروه های دانشجویی رسانه های اجتماعی
  • وب سایت های اقامت دانشجویی مانند: Student, Uniplaces,Erasmusu,HousingAnywhere, Casita

 

زمان درخواست برای خوابگاه دانشجویی

خوابگاه ها و اقامتگاه های دانشگاه ها در زمان درخواست فراخوانی برای برنامه های درخواست در وب سایت های خود منتشر می کنند. به عنوان مثال، دانشگاه میلانو معمولاً درخواست های دانشجویی برای خوابگاه را بین ماه جولای و آگوست می پذیرد. اگر به طور مستقل برای یافتن خوابگاه دانشجویی اقدام می کنید، بهتر است به محض دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر جستجو برای یافتن اقامتگاه مناسب را شروع کنید.

هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا

متوسط هزینه های زندگی دانشجویی برای یک دانشجوی بین المللی در ایتالیا ماهانه در حدود 700 تا 1.500 یورو می باشد. البته میزان هزینه های زندگی به شهر محل اقامت، نوع خانه و یا اقامتگاه دانشجویی و دیگر هزینه های زندگی دانشجو از جمله هزینه های خورد و خوراک، حمل و نقل و سرگرمی ها بستگی دارد. بر اساس آخرین آمار از هزینه های زندگی در ایتالیا میانگین هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور عبارت است از:

هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابهاز حدود 500 تا 650 یورو در هر ماه
صرف غذا در یک رستوران معمولیاز حدود 15 یورو
آبجو در یک رستوران یا باراز حدود 5 یورو
کاپوچینو در کافهاز حدود 1.50 یورو
بلیط یک طرفه حمل و نقل عمومیاز حدود 1.50 یورو
بلیط سینمااز حدود 9 یورو
باشگاه ورزشیاز حدود 46 یورو در هر ماه

میلان گرانترین شهر ایتالیا برای زندگی است. هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز این شهر ماهانه تا حدود 1.310 یورو می باشد که 2 برابر میانگین هزینه اقامت در ایتالیا است. از دیگر شهرهای گران ایتالیا برای زندگی شهرهای پارما، بولونیا و رم را می توان نام برد. به عنوان یک دانشجوی بین المللی می توانید از تخفیف بلیط سینماها یا تخفیف در فروشگاه ها و مغازه ها و وسایل حمل و نقل عمومی بهره مند شوید. علاوه بر این می توانید برای دریافت کارت  ISIC کارت دانشجویی بین المللی ثبت نام کنید. با این کارت می توانید وضعیت دانشجویی خود را در سراسر جهان ثبت کنید و از بیش از 150.000 فرصت تخفیف در ایتالیا برخوردار شوید. با کارت دانشجویی ISIC به قیمت 13 یورو می توانید از تخفیف برای خرید مواد غذایی، هزینه های تفریح و سرگرمی، هزینه های حمل و نقل و موارد دیگر بهره مند شوید.

ایتالیا یکی از ارزان ترین کشورهای اروپای غربی است و هزینه های زندگی در این کشور در مقایسه با کشورهای فرانسه، آلمان و بلژیک کمتر است. هزینه های خدمات ارتباطی، حمل و نقل و فعالیت های تفریحی و سرگرمی در این کشور کمتر از میانگین هزینه های کشورهای اتحادیه اروپا است. هزینه دریافت یک سیم کارت با داده کمتر از 10 یورو می باشد. شرکت های حمل و نقل ایتالیا مانند شرکت Trenitalia طیف گسترده ای از تخفیف ها و کرایه های انعطاف پذیر را ارائه می دهند.

هزینه های مواد غذایی در ایتالیا

هزینه های خرید مواد غذایی در سوپرمارکت های محلی در هر ماه از 150 تا 200 یورو می باشد. از ارزان ترین فروشگاه های ایتالیا فروشگاه های . Aldi، Lidl، Prix Discount  و Penny Market  را می توان نام برد. بازارهای کشاورزان (در زبان ایتالیایی mercati) نیز قیمت های رقابتی را برای غذاهای تازه ارائه می دهند. در بازار mercati در شهر خود می توانید ماکارونی تازه، نان، میوه و سبزیجات، گوشت و ماهی تهیه کنید.

گزینه های فراوانی برای صرف غذا در بیرون از خانه در ایتالیا وجود دارد. قیمت برخی از غذاهای بیرون خانه ایتالیا عبارت است از:

یک تکه پیتزا از یک نانوایی محلی3 تا 4 یورو
یک ظرف غذای پاستا8 تا 10 یورو
یک ژلاتو3 تا 4 یورو
یک نوشیدنی و چند تنقلات8 یورو
هزینه اضافی مازاد بر هزینه خوراک و نوشیدنی در رستوران ها (به زبان ایتالیایی coperto)1 تا 2 یورو

آیا دانشجویان بین المللی مجاز به کار در ایتالیا هستند؟

دانشجویان بین المللی از طریق کار حین تحصیل می توانند 20 ساعت در هفته در ایتالیا کار کنند که معادل یک کار پاره وقت است. مجوز کار دانشجویی در ویزای دانشجویی گنجانده شده و برای کار و اشتغال پاره وقت در حین تحصیلات دانشجویان نیاز به اخذ مجوز کار دانشجویی ندارند. قانون 20 ساعت کار در هر هفته برای همه دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا اعمال می شود.

 

از کجا می توانم کار مناسب پیدا کنم؟

دانشگاه های ایتالیا دارای سیستمی به نام همکاری های دانشجویی (Collaborazioni Studentesche) هستند که فرصت های شغلی را برای دانشجویان بومی و بین المللی فراهم می کند. به عنوان مثال، دانشگاه پادوا به دانشجویان خود اجازه می دهد تا به عنوان بخشی از همکاری های دانشجویی خود در دفاتر دانشگاه کار کنند. دانشجویان می توانند در حین تحصیل با کار در دفتر پذیرش دانشگاه و کتابخانه یا آزمایشگاه بین المللی دانشگاه تا 8.26 یورو در ساعت درآمد کسب کنند. علاوه بر این دانشجویان به عنوان بخشی از طرح تدریس دانشگاه، می توانند به عنوان دستیار آموزشی در دانشگاه کار کنند. دانشجویان برای کار در خارج از محیط دانشگاه مانند کار در رستوران یا بار باید با زبان ایتالیایی آشنا باشند. برای انجام این کارها و تعامل و برقراری ارتباط با مردم ایتالیایی زبان این کشور تسلط به زبان رسمی ایتالیایی الزامی است.

برخی از مشاغل پاره وقت دیگر برای دانشجویان بین المللی نا آشنا به زبان ایتالیایی شامل نگهداری از کودکان و حیوانات خانگی، تدریس یا کارآموزی مشاغل مربوط به رشته تحصیلی می باشند. علاوه بر این کار و مشاغل آنلاین مانند فریلنسری یا تدریس آنلاین نیز می تواند گزینه های خوبی برای کار در حین تحصیل باشد. برخی از منابع مفید برای یافتن کار دانشجویی و مشاغل در حین تحصیل عبارت اند از:

  • نگهداری و مراقبت از کودکان : Sitly, Babysits
  • نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی: Trusted Housesitters,
  • کارآموزی مشاغل در حوزه های رشته تحصیلی: The Local, iAgora, LinkedIn, Indeed.
  • وب سایت های کارهای فریلنسری: Upwork, Fiverr, LinkedIn,
  • وب سایت های تدریس آنلاین: com, Preply, italki.

آیا ایتالیا کشوری امن است؟

کشور ایتالیا یک کشور امن محسوب می شود و در رتبه 32 در شاخص صلح جهانی بررسی جمعیت جهان World Population Review’s Global Peace Index. قرار دارد. اما با همه این ها توجه به شماره های اضطراری و پیروی از اقدامات اساسی ایمنی هنوز هم حائز اهمیت است. شماره های مهم تلفن در ایتالیا عبارت اند از:

  • شماره اضطراری اروپا: 112
  • شماره پلیس: 113
  • شماره آتش نشانی: 115

چگونه در ایتالیا ایمن بمانیم؟

اگرچه سطح جرم و جنایت در کشور ایتالیا زیاد نیست، اما هنوز هم باید از جیب برها، سارقین و کلاهبرداران بر حذر باشید. از دیگر اقدامات لازم و از شرایط مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل و ایمن ماندن در این کشور موارد زیر را می توان نام برد:

  • یک بیمه درمانی معتبر تهیه کنید: تهیه یک بیمه درمانی سلامت و مسافرتی در حالی که در خارج از کشور تحصیل می کنید، ضروری است. هرگز نمی دانید در این سفر چه اتفاقاتی ممکن است برای شما رخ دهد.
  • به محیط اطراف خود توجه کنید: به خصوص شب ها سعی کنید به تنهایی پیاده روی نکنید و اگر مجبور به تردد در شب هستید از تاکسی یا Uber استفاده کنید.
  • در نقاط توریستی و حمل و نقل عمومی مراقب باشید: شهرهای توریستی و شلوغ مانند رم، فلورانس یا میلان و یا مناطق و جاذبه های گردشگری و حمل و نقل عمومی می تواند یک مکان مناسب برای جیب برها باشد. حتماً از کیف دستی و جیبی خود مراقبت بیشتری کنید و تلفن یا کیف پول خود را در جیب پشت خود نگه ندارید.

بیمه دانشجویی در ایتالیا

دارا بودن بیمه دانشجویی در ایتالیا اجباری است. دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که دارای یک کارت بیمه درمانی معتبر اروپا EHIC هستند، می توانند بدون خرید بیمه اضافی، به درمان های پزشکی دسترسی پیدا کنند. دانشجویان از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا باید در سیستم بهداشت ملی ایتالیا SSN ثبت نام کنند یا بیمه های درمانی خصوصی معتبر ایتالیا را خریداری کنند. دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و غیر عضو اتحادیه اروپا هم می توانند برای ثبت نام در SSN با سازمان بهداشت محلی شهرهای محل اقامت خود تماس بگیرند، حتی اگر دارای بیمه درمانی دیگری باشند.

 

خدمات پشتیبانی در دسترس برای دانشجویان بین المللی

دانشگاه ها دارای دفاتر دانشجویی بین المللی هستند که اطلاعات و راهنمایی لازم را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. این دفاتر همچنین خدمات پشتیبانی دانشجویی مختلف از جمله مشاوره، کمک در یافتن دوره های کارآموزی یا دوره های زبانی را ارائه می دهند. علاوه بر این هر گونه کمک دیگری که دانشجویان بر اساس شرایط فردی خود به آن نیاز داشته باشند، در این دفاتر دانشجویی ارائه می شود. دفاتر بین المللی دانشجویی همچنین اطمینان حاصل می کنند که دانشجویان فرصتی برای معاشرت و دیدار با دیگر دانشجویان بین المللی و بومی دارند. به عنوان مثال، Istituto Europeo di Design در میلان مراسم “روزهای خوش آمد دانشجویان بین المللی” را برگزار می کند تا از ابتدا این دانشجویان احساس کنند که بخشی از جامعه ایتالیا هستند. دانشجویان بین المللی هنگام ورود به ایتالیا، برای کسب اطلاعات در مورد سازماندهی رویدادها، باید به دفتر بین المللی دانشجویان دانشگاه خود مراجعه کنند. علاوه بر این انجمن های دیگری نیز وجود دارد که از دانشجویان بین المللی پشتیبانی می کنند:

  • انجمن Uni-Italia: این انجمن توسط وزارت امور خارجه و همکاری های بین المللی، وزارت دانشگاه و تحقیقات و وزارت کشور با هدف اطلاع رسانی دانشجویان بین المللی در مورد زندگی اجتماعی، دانشگاهی و فرهنگی در ایتالیا تاسیس شده است. این انجمن به دانشجویان کمک می کنند تا همراهان مناسب را در دانشگاه ها یا جاهای دیگر ایتالیا پیدا کنند.
  • انجمن ایتالیا برای دانشجویانItaly for Students : خدمات این انجمن شامل کمک به دانشجویان با ویزای خود قبل از آمدن به ایتالیا، حمایت از دانشجویان فعلی با تسهیل فرآیندهای اداری مانند مجوزهای اقامت و کمک به فارغ التحصیلان در حال انتقال از دانشجو به مهاجر است. برای این خدمات باید هزینه پرداخت شود.
  • اتحادیه دانشجویان بین المللی International Students Union: این اتحادیه به دانشجویان و محققان بین المللی کمک می کند تا هنگام مهاجرت به ایتالیا، از پشتیبانی و حمایت مورد نیاز خود برخوردار شوند.

تشکل های دانشجویی

برخی از سازمان های دانشجویی در ایتالیا علاوه بر ارائه خدمات پشتیبانی از حقوق دانشجویان بومی و بین المللی با هدف کمک به بهبود تجربه آن ها در ایتالیا دفاع می کنند. برخی از محبوب ترین تشکل های دانشجویی در ایتالیا عبارت اند از:

  • اتحادیه دانشجویان Unione degliUniversitari (UdU):  این اتحادیه با هدف حمایت از حقوق دانشجویان و به نمایندگی آن ها در مسائل ملی کشور ایتالیا تشکیل شده است.
  • شبکه دانشجویی اراسموس Erasmus Student Network (ESN): این شبکه دانشجویی به عنوان یک سازمان دانشجویی غیرانتفاعی در همه کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا حضور دارد. این تشکل دانشجویی علاوه بر حمایت از دانشجویان بومی و بین المللی، به سازماندهی رویدادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی نیز می پردازد.
  • برنامه دوستان در دانشگاه ها Buddy Programme at universities: بسیاری از دانشگاه های ایتالیا این برنامه را برای دانشجویان سال اول اجرا می کنند. دانشگاه برای دانشجویانی که در این برنامه شرکت می کنند، یک “دوست و رفیق” پیدا می کند که قبلاً سال اول خود را در آن دانشگاه تمام کرده است. این دوست و رفیق مسئول پاسخگویی به سوالات دانشجو، نشان دادن محوطه دانشگاه و کمک به دانشجو برای ادغام در زندگی جدید خواهد بود.

فعالیت های رایگان با بودجه دانشجویی در ایتالیا

ایتالیا فعالیت های فرهنگی، ورزشی و سرگرمی زیادی را به طور رایگان یا با بودجه کم برای دانشجویان بین المللی ارائه کرده است. از جمله این فعالیت های تفریحی بازدید از موزه ها و گالری ها را می توان نام برد، زیرا بسیاری از آن ها در روزهای خاصی از ماه یا هفته ورودی رایگان دارند. پیدا کردن فروشگاه های تخفیف دار و انجام فعالیت های کم هزینه و رایگان بخشی از زندگی دانشجویی در ایتالیا است. اگر از قبل برنامه‌ ریزی کنید، ممکن است فعالیت های رایگان هیجان ‌انگیزی برای انجام دادن در این کشور پیدا کنید و در مورد یافتن فعالیت های مفرح رایگان و کم هزینه خلاق شوید. به عنوان مثال، می توانید در اولین یکشنبه هر ماه بدون پرداخت هزینه بلیط و به طور رایگان به موزه های ایتالیا دسترسی داشته باشید. کشور ایتالیا به دلیل دارا بودن جذابیت های طبیعی فراوان فرصت بسیار خوبی برای گذراندن وقت در طبیعت، پارک ها، جنگل ها و دیگر مناظر طبیعی دارد. پیاده روی در طبیعت، لذت از یک پیک نیک ساده یا یک استراحت ساده در دل طبیعت بدون صرف هزینه از فعالیت های تفریحی رایگان در این کشور است. علاوه بر این، شما در کشوری زندگی خواهید کرد که در معماری پیشگام است، بنابراین حتی قدم زدن در خیابان و دیدن معماری بناها مانند یک فعالیت فرهنگی احساس می شود!

 

5 جاذبه برتر شهرهای ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

ارزان ‌ترین مکان‌ ها برای سفر در ایتالیا اغلب در بخش جنوبی این کشور واقع شده ‌اند، اما این بدان معنا نیست که هیچ فعالیت کم هزینه و رایگانی در دیگر نقاط این کشور وجود ندارد. بهترین و جذاب ترین مکان ها در شهرهای ایتالیا برای سفر با بودجه کم و در حد رایگان عبارت است از:

 

  • همه جذابیت های رایگان شهر رم را کشف کنید: رم یکی از زیباترین شهرهای جهان است که اغلب به عنوان یک موزه در فضای باز شناخته می شود. در واقع، در شهر رم، پایتخت ایتالیا، هزاران سال تاریخ شما را احاطه خواهد کرد. از سرگرمی ها و فعالیت های رایگان برای لذت بردن در رم بازدید از پانتئون Pantheon 2000 ساله که در حال حاضر یک کلیسا است، دیدن کلیسای سنت پیتر Peter’s Basilica، بزرگترین کلیسای شهر، مشاهده پله های معروف اسپانیایی the famous Spanish Steps و فواره تروی the Trevi Fountain است، جایی که مردم در آن سکه می اندازند و آرزو می کنند.
  • از گالری ها و ویترین های زیبای میلان لذت ببرید: شاید لذت بردن از زندگی مجلل میلان به عنوان یک دانشجوی بین المللی با تمکن مالی ناکافی سخت باشد، اما می توانید به صورت رایگان از گالری های آن بازدید کنید. در قدیمی ترین گالری خرید ایتالیا Galleria Vittorio Emanuele II قدم بزنید تا ببینید که چگونه معماری کهن و لوکس با هم تلاقی می ‌کنند.
  • از میدان های فلورانس دیدن کنید: شهر فلورانس به عنوان بهشتی برای دوستداران هنر و فرهنگ دارای میدان‌ های زیادی است که منظره ‌ای عالی از معماری به سبک رنسانس این شهر و نقطه عطف آن، سانتا ماریا دل فیوره Santa Maria del Fiore را ارائه می‌ دهند. دیدن این مناظر را با یک اسپرسو ترکیب کنید و از تماشای مردم در این شهر تاریخی لذت ببرید.
  • از پل ها و کانال های ونیزی عبور کنید: سوار شدن بر تله کابین در ونیز یک تجربه عالی با هزینه ای بالا است و ممکن است برای یک دانشجوی بین المللی بسیار گران تمام شود. تجربه عبور از روی همه آن پل های نمادین با پای پیاده شگفت انگیز است.
  • از مرکز تاریخی ناپل (Centro Storico di Napoli) دیدن کنید: قدمت این مرکز تاریخی به 470 قبل از میلاد برمی گردد. هر گوشه از مرکز تاریخی ناپل با تاریخ گره خورده است. بازدید از مرکز تاریخی ناپل، سایت میراث یونسکو شما را در زمان به عقب می برد و موجب می شود تا تأثیر فرهنگ و زندگی یونانی ها، رومی ها، بیزانسی ها و اسپانیایی ها را بر فرهنگ ایتالیایی ها به خوبی درک کنید.

5 جاذبه برتر فضای باز ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

اگرچه ایتالیا سواحل بسیار زیبایی دارد، اما بسیاری از آن ها توسط سازمان های خصوصی سواحل مدیریت می شوند. اما این بدان معنا نیست که نمی توانید به صورت رایگان یا با هزینه کم از فضای باز این کشور لذت ببرید. برخی از فعالیت های محبوب برای دانشجویان بین المللی در فضاهای باز ایتالیا عبارت اند از:

 

  • از پارک ملیGran Paradiso National Park دیدن کنید: این پارک زیبا با فاصله یک ساعت از شمال شهر تورین، نزدیک به مرز فرانسه و سوئیس قرار دارد. این پارک که بیش از 173.000 هکتار وسعت دارد، مکان مناسبی برای تماشای کوه های بلند، پیاده روی در مسیرهای دریاچه و تماشای حیات وحش است. ورودی پارک پاردیزو رایگان است و می توانید با ماشین، اتوبوس یا قطار به این پارک بروید.
  • در کوه های Dolomite Mountains کوه نوردی و پیاده روی کنید: این رشته کوه معروف ایتالیا، بهشت عاشقان کوه نوردی است. در مناظر باشکوه و منحصربه فرد مراتع آلپ، قله‌ های کوهستانی و تپه‌ های سرسبز می‌ توانید فعالیت ‌های بسیاری از جمله اسکی، کوه ‌نوردی، پیاده ‌روی و دوچرخه ‌سواری انجام دهید.
  • از خرابه های پمپئی Pompeii ruins. دیدن کنید: هنگامی که کوه وزوویوس Vesuviusدر سال 79 پس از میلاد فوران کرد، کل شهر پمپئی را ویران کرد. خرابه ‌ها و جاذبه‌ های اصلی این شهر قدیمی از جمله سالن تئاتر، خانه ‌ها و مجسمه ‌ها بسیار دیدنی است. تخفیف دانشجویی برای بلیط ورودی وجود ندارد، اما دانشجویان 18 تا 24 ساله از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تخفیف دریافت می کنند. اولین یکشنبه هر ماه، مانند دیگر موزه های ایتالیا این مکان جذاب دارای ورودی رایگان برای همه بازدیدکنندگان و از جمله دانشجویان است.
  • در روستاهای Cinque Terre villagesکاوش کنید:  این سایت میراث جهانی یونسکو از 5 روستا تشکیل شده است. اگر کارت Cinque Terre را با قیمت 7.50 یورو برای بازدید هر روز خریداری کنید، به همه قطارهای بین روستاها و همچنین مسیرهای پیاده روی پر از مکان های دیدنی و خانه های رنگارنگ و نمادین این منطقه دسترسی خواهید داشت.
  • در Cascate del Mulino استراحت کنید: این منطقه در روستای توسکانی از چشمه های آب گرم طبیعی تشکیل شده است. این منطقه در تمام طول سال باز است و ورودی رایگان دارد، بنابراین اگر قصد دارید با دوستان خود در منطقه توسکانی ماشین کرایه کنید، بدانید که این مکان ارزش توقف دارد.

 

مسافرت در ایتالیا

دانشجویان بین المللی می توانند از طریق Trenitalia یا Italo و با قطار در سراسر ایتالیا سفر کنند. شرکت آلمانی Flixbus اتوبوس های ارزان قیمت را برای سفر در داخل ایتالیا و یا دیگر کشورهای اروپایی ارائه می دهد. شرکت های اتوبوسرانی محلی مانند Marino یاItabus  نیز هزینه های مقرون به صرفه و مناسب دارند. در  Skyscannerبر اساس فصل و مکان سفر می ‌توانید بلیط ‌های پرواز ارزان قیمت تر از خطوط هوایی پیدا کنید. روش های دیگر برای دریافت تخفیف دانشجویی از طریق عضویت عبارت است از:

  • Trenitalia Young Offer برای دانشجویان و شهروندان زیر 30 سال تا 70% تخفیف ارائه می کند. برای بهره مندی از این تخفیف، باید برای عضویت رایگان CartaFRECCIA ثبت نام کنید.
  • ItaloYoung Offer  برای دانشجویان و شهروندان 14 تا 29 سال تخفیف مشابهی دارد.
  • Itabus Membership  که هزینه عضویت در آن 19.99 یورو در سال است. با عضویت در این سیستم می توانید از 20% تخفیف در همه کرایه های وسایل حمل و نقل برخوردار شوید.
  • تخفیف دانشجویی در موزه ها: قبل از بازدید موزه ها در ایتالیا، توصیه می کنیم به وب سایت آن ها مراجعه کنید. برخی از موزه‌ های ایتالیا تخفیف دانشجویی دارند، برخی برای دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا رایگان هستند و برخی دیگر صرف نظر از ملیت دانشجویان بین المللی، ورودی رایگان به دانشجویان معماری ارائه می ‌دهند.

یادگیری زبان رسمی ایتالیا

حتی اگر در حال تحصیل در یک رشته و برنامه به زبان انگلیسی هستید، یادگیری حتی کمی زبان ایتالیایی حائز اهمیت فراوانی است. در واقع به فراگیری زبان ایتالیایی برای زندگی در این کشور ایتالیایی زبان چه برای کارهای اداری و چه برای زندگی روزمره و تعامل با مردم نیاز دارید. بیشتر دانشگاه های ایتالیا دوره های آمادگی زبان ایتالیایی را برای دانشجویان بین المللی برگزار می کنند. بنابراین بهترین راه برای شروع فراگیری زبان ایتالیایی این است که از دانشگاه خود در مورد این دوره ها سوال کنید. از جمله روش های بهبود زبان ایتالیایی در حین تحصیل در ایتالیا موارد زیر را می توان نام برد:

  • در حال خرید مواد غذایی، لباس یا سفارش غذا، به زبان ایتالیایی صحبت کنید.
  • با شهروندان ایتالیایی و دانشجویان بومی این کشور زبان ایتالیایی را تمرین کنید.
  • یک شریک زبانی پیدا کنید. شاید در دانشگاه با دانشجویان ایتالیایی دوست شوید که می خواهند زبان انگلیسی خود را تقویت کنند، بنابراین با تبادل زبان مهارت های زبانی خود را ارتقا دهید.
  • تا حد امکان خود را در معرض زبان ایتالیایی قرار دهید. کتاب بخوانید، آهنگ گوش دهید و فیلم های زبان ایتالیایی تماشا کنید.
  • از برنامه های زبانی مانند Duolingo و Babbel استفاده کنید.

زندگی به عنوان یک مهاجر در ایتالیا

یک مهاجر ایرلندی که به مدت 35 سال در ایتالیا زندگی می ‌کند، می ‌گوید: «یاد نگرفتن زبان ایتالیایی بزرگترین اشتباهی است که کسی می ‌تواند هنگام مهاجرت به ایتالیا مرتکب شود.» اگر قصد دارید پس از فارغ التحصیلی در ایتالیا اقامت کنید و به دنبال کار باشید، یادگیری زبان در دوران دانشجویی یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که می توانید انجام دهید. اگر از اطرافیان خود سوال کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که همه مهاجران مانند دانشجویان بین المللی، این کشور را برای زندگی و اقامت انتخاب می کنند، زیرا از آب و هوای خوب، زندگی شبانه پر جنب و جوش و طیف گسترده ای از فعالیت های فرهنگی لذت می برند. زندگی و اقامت در ایتالیا در اوایل مهاجرت برای بسیاری از مهاجران بسیار دشوار است، به ویژه به دلیل بوروکراسی و کاغذبازی های اداره ها و سازمان های ایتالیا که شهرت جهانی دارند. با این حال، با گذراندن دوران دانشجویی خود در این کشور برای بسیاری از مشکلات راه حل های مناسب پیدا می کنید.

جوامع مهاجران در ایتالیا

مهاجران و متقاضیان بین المللی در حدود 8.7% از جمعیت ساکن در ایتالیا را تشکیل می دهند. بر اساس آمار جوامع بزرگ رومانیایی، آلبانیایی، مراکشی، چینی و اوکراینی در این کشور اقامت دارند. بیشتر مهاجران در نواحی شمالی و مرکزی ایتالیا زندگی می کنند، زیرا این مناطق دارای بیشترین فعالیت صنعتی و همچنین فرصت های شغلی بیشتری است. در مورد نحوه مهاجرت به ایتالیا و مشکلات موجود در این مسیر چه راهی بهتر از برقراری ارتباط با هموطنان در این کشور اروپایی و خواندن داستان های واقعی مهاجران برای یادگیری بیشتر در مورد نحوه مهاجرت به ایتالیا وجود دارد؟ منابع مختلف برای آگاهی از مشکلات مهاجران در ایتالیا و روش های رویارویی با این مشکلات عبارت است از:

  • Expatica: اطلاعاتی را برای مهاجران انگلیسی زبان در کشورهای مختلف از جمله ایتالیا فراهم می کند. این وب سایت راهنمای یافتن کار، نحوه دریافت مراقبت های بهداشتی و چگونگی دریافت مجوز اقامت ایتالیا را ارائه می دهد.
  • InterNations: یک جامعه بین المللی است که هدف آن برقراری ارتباط بین مهاجران از طریق رویدادها و انجمن های آنلاین است. اعضای آن می توانند برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود به عنوان مهاجر به انجمن های مهاجرت ایتالیا بپیوندند.
  • com: این وب سایت با ارائه راهنمایی های لازم در مورد زندگی در ایتالیا، بسیاری از شهرهای مهاجرپذیر این کشور را به مهاجران معرفی می کند.
  • گروه‌ های فیس ‌بوک Facebook group : در این گروها مهاجران سؤال های خود را می ‌پرسند و به آن ها پاسخ داده می شود. مهاجران می توانند با جستجوی expat + name city در فیس بوک، گروه های خاص مکان و شهر اقامت خود را پیدا کنند.

 

قوانین مهاجرت به ایتالیا

در این بخش با چگونگی وضعیت مهاجران و تغییر شرایط اقامتی آن ها در کشور ایتالیا و همچنین شرایط اخذ تابعیت این کشور آشنا می شوید.

نحوه تغییر وضعیت مهاجرت به ایتالیا پس از فارغ التحصیلی

دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از فارغ التحصیلی و تمام شدن دوره تحصیلی برای کار و اشتغال در ایتالیا نیازی به اخذ ویزای کار ندارند. اما دانشجویان از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا برای کار در ایتالیا پس از فارغ التحصیلی به مجوز کار نیاز دارند. این بدان معناست که دانشجویان از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا نمی توانند به صورت تمام وقت با ویزای دانشجویی در ایتالیا کار کنند و باید برای تغییر نوع مجوز اقامت خود اقدام کنند، زیرا این بخشی از روند مهاجرت ایتالیا است. این دانشجویان برای کار و اشتغال پس از تحصیل در ایتالیا، باید به اداره مهاجرت منطقه محل اقامت خود مراجعه کنند و مجوز اقامت دانشجویی خود را به مجوز کار تبدیل کنند.

شرایط تغییر وضعیت مهاجرت به ایتالیا پس از فارغ التحصیلی

شرایط تغییر وضعیت مهاجرت به ایتالیا پس از تمام شدن دوره تحصیلی در ایتالیا عبارت است از:

  • دانشجویانی که نظر خود در مورد ادامه تحصیل را تغییر می ‌دهند: اگر دیگر مایل به ادامه تحصیل در ایتالیا نیستید و می ‌خواهید در این کشور به کار و اشتغال بپردازید، می ‌توانید برای  Procedure Flussi درخواست دهید که ویزای دانشجویی شما را به مجوز کار تبدیل می‌کند. شرایط پیدا کردن کار و تغییر ویزای تحصیلی به ویزای کار ایتالیا مشروط به دارا بودن سهمیه های تبدیل مجوزهای اقامت اعلام شده توسط دولت ایتالیا است.
  • دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند و شغل تمام وقت یا پاره وقت در ایتالیا پیدا می کنند: اگر پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود موفق به یافتن شغل مناسب شدید، باید از اداره پلیس ایتالیا بخواهید که مجوز اقامت تحصیلی شما را به مجوز کار تبدیل کند. سپس باید برای تهیه فرم های لازم از اداره پست و تکمیل مدارک برای به روز رسانی مجوز اقامت خود اقدام کنید.
  • دانشجویانی که پس از فارغ التحصیلی به دنبال شغل هستند: قبل از تاریخ انقضای ویزای تحصیلی خود، می توانید برای “permesso di soggiorno per ricerca lavoro o imprenditorialita’deglistudenti”  یا مهلت جستجوی کار یا کارآفرینی برای دانشجویان درخواست دهید. بدین منظور دریافت فرم از اداره پست و تکمیل و ارسال آن الزامی است.

 

انواع ویزای کار در ایتالیا

اگر پس از فارغ التحصیلی موفق به پیدا کردن یک کار مناسب در یک شرکت ایتالیایی شدید، کارفرمای شما باید مجوز استخدام را از  One-Stop-Shops for Immigration برای مهاجرت درخواست کند. این مجوز استخدام برای همه ویزاهای کار به جز ویزای خوداشتغالی لازم است. برای ویزای کار خوداشتغالی، بر اساس ماهیت کسب و کار، باید به مراجع ایتالیایی مراجعه کنید. به عنوان مثال، شرکت های تجاری باید مجوز اتاق بازرگانی را دریافت کنند. پس از تماس با مقامات مربوطه، آن ها درخواست شما را برای مهاجرت ارسال می کنند. در کشور ایتالیا میزان مجوزهای کاری صادر شده برای متقاضیان بین المللی بر اساس سیستم سهمیه بندی تعیین می شود. دولت ایتالیا هر سال سهمیه های خود را اعلام می کند. برای کارگران شاغل، کارگران فصلی و کارگران خوداشتغال سهمیه های جداگانه ای در نظر گرفته شده است. تنها ویزای کاری که مشمول سیستم سهمیه بندی نمی شود، ویزای کارگری با صلاحیت های کاری و حرفه ای در سطح بالا است. به عنوان یک دانشجو از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا با دریافت مدرک دانشگاهی از ایتالیا، ممکن است واجد شرایط دریافت کارت آبی EU Blue Card  اتحادیه اروپا باشید که برای کارگران با صلاحیت های کاری و حرفه ای در سطح بالا و به دنبال شغل در اتحادیه اروپا مناسب است.

مدت زمان پردازش درخواست تغییر ویزا

از آنجا که تغییر وضعیت مهاجرت مستلزم مراجعه به اداره پست و تکمیل فرم های طولانی است، ممکن است زمان پردازش درخواست تغییر وضعیت ویزا طولانی شود. پس از ارسال درخواست خود، برگه ای حاوی یک قرار ملاقات در questura  (مرکز پلیس) دریافت خواهید کرد. در تاریخ معین باید برای مصاحبه درquestura  حاضر شوید.

آیا می توان برای اقامت دائم ایتالیا اقدام کرد؟

دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی و یافتن کار پس از 5 سال اقامت قانونی بدون وقفه، می توانند برای دریافت مجوز اقامت دائم ایتالیا اقدام کنند. در واقع از شرایط مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل اخذ مجوز اقامت دائم این کشور را می توان نام برد. به منظور دریافت مجوز اقامت طولانی مدت ایتالیا متقاضیان در فرم درخواست باید اثبات کنند که دارای منابع مالی پایدار و بیمه درمانی معتبر هستند.

فرصت های شغلی در ایتالیا

کشور ایتالیا در حال حاضر دارای نرخ بیکاری بالایی در بین جوانان است، البته این نرخ در مقایسه با سال های گذشته در حال کاهش است. این امکان وجود دارد که پس از فارغ التحصیلی موفق به یافتن کار و شغل مناسب شوید که رشته تحصیلی و سطح زبان ایتالیایی شما نقش زیادی در یافتن آن کار دارد. از آنجایی که فعالیت‌ های صنعتی در شمال کشور ایتالیا و در شهرهای میلان، تورین و بولونیا انجام می ‌شود، فرصت های شغلی بیشتری در حوزه های مهندسی، معماری، طراحی و مطالعات تجاری در این مناطق وجود دارد. فرصت های شغلی در جنوب ایتالیا بیشتر در حوزه های کشاورزی و گردشگری می باشد. هنگام درخواست شغل در ایتالیا به عنوان یک دانشجوی بین المللی، صبر و شکیبایی کلید موفقیت است. اگر مسلط به زبان ایتالیایی هستید، مدرک مورد نیاز را داشته باشید یا مخاطبینی داشته باشید که مایل به ارائه کار به شما هستند، شانس شما برای یافتن شغل مناسب بیشتر خواهد بود. انجام کارآموزی های مرتبط به رشته تحصیلی و انجام کار پاره وقت بهترین راه برای رشد گسترده شبکه کاری است. از بهترین منابع و وب سایت ها برای جستجوی فرصت های شغلی در ایتالیا به عنوان یک دانشجوی فارغ التحصیل موارد زیر را می توان نام برد:

  • Indeed
  • LinkedIn
  • The Local
  • Adzuna
  • JobsinMilan
  • GraduateLand
  • TrovoLavoro
  • Englishjobs.it

 

ادامه تحصیل در ایتالیا

اگر دانشجوی بین المللی هستید که از دانشگاه های ایتالیا فارغ التحصیل می شوید و قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارید، چند گزینه تحصیلی برای شما وجود دارد. در واقع اگر می خواهید پس از فارغ التحصیلی در مقطع 3 ساله کارشناسی یا تحصیل لیسانس در ایتالیا (Laurea) به تحصیل در این کشور ادامه دهید، گزینه های مختلفی دارید:

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد (Laurea Magistrale)شما می توانید پس از اتمام دوره لیسانس یا کارشناسی خود برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 ساله اقدام کنید. مانند دوره لیسانس، باید مهلت درخواست را در وب سایت دانشگاه ها بررسی کنید و در دانشگاه پیش-ثبت نام کنید. بیش از 900 برنامه مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در دانشگاه های ایتالیا ارائه شده است.
ادامه تحصیل در مقطع دکترا (Dottorato di Ricerca)پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، می توانید در مقطع دکترا یا بالاترین سطح تحصیلات دانشگاهی در ایتالیا ادامه دهید. متقاضیان باید یک آزمون جامع را پشت سر بگذارند و تحقیقات اصلی را در طول تحصیل خود دنبال کنند. دوره دکترا در ایتالیا حداقل 3 سال طول می کشد. بیش از 80 برنامه دکترا به زبان انگلیسی در دانشگاه های ایتالیا ارائه شده است.

رشته های برتر مقطع کارشناسی ارشد ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا رشته های متنوعی را برای مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می دهند. در ادامه به معرفی رشته های برتر مقطع کارشناسی ارشد و تعداد گرایش های هر رشته تحصیلی در سال 2023-2024 می پردازیم:

کشاورزی و جنگلداری: 24 گرایش

علوم و حرفه های کاربردی: 98 گرایش

هنر، طراحی و معماری: 149 گرایش

مدیریت کسب و کار: 379 گرایش

علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات: 137 گرایش

آموزش و پرورش: 9 گرایش

فناوری مهندسی: 206 گرایش

مطالعات محیطی و علوم زمین: 91 گرایش

توریسم، اوقات فراغت و ورزش: 30 گرایش

رشته های علوم انسانی: 53 گرایش

روزنامه نگاری و رسانه: 13 گرایش

حقوق و قوانین قضایی: 25 گرایش

پزشکی و سلامت: 67 گرایش

علوم طبیعی و ریاضی: 189 گرایش

رشته های علوم اجتماعی: 213 گرایش

سخن آخر

در این مقاله در مورد تحصیل در ایتالیا در سال 2023-2024 اطلاعات جالبی ارائه شد. علاوه بر این شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و نکات ضروری در مورد تحصیل، میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا، تحصیل رایگان در ایتالیا، تحصیل پزشکی و تحصیل داروسازی در ایتالیا و شرایط مهاجرت به کاندلا ایتالیا توضیح داده شد. برای آگاهی از شرایط تحصیل در کشور ایتالیا و یا دیگر کشورهای اروپایی و همچنین هزینه های زندگی در این کشورها می توانید با مشاوران موسسه اصطهباناتی مشاوره کنید. مشاوران موسسه ما با ارائه خدمات مشاوره ای رایگان شما را در مسیر مهاجرت به کشورهای اروپایی تنها نمی گذارند.

سوالات متداول در مورد تحصیل در ایتالیا

1- آیا دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ایتالیا نیاز به ویزا دارند؟

بله، دانشجویان بین المللی از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا (EU) یا منطقه اقتصادی اروپا (EEA) برای تحصیل در ایتالیا نیاز به ویزا دارند. دو نوع ویزا ایتالیا برای تحصیل وجود دارد: ویزای کوتاه مدت نوع C و ویزای طولانی مدت نوع D.

2- آیا تحصیل در ایتالیا ارزش دارد؟

ایتالیا برای ارائه رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی با کیفیت بالا با قیمت های مقرون به صرفه شناخته شده است. دانشجویان بین المللی می توانند مشاغل پاره وقت یا حمایت های مالی از طریق بورسیه پیدا کنند. همه این عوامل همراه با زندگی دانشجویی پر جنب و جوش، ایتالیا را به مکانی عالی برای تحصیل تبدیل کرده است.

3- هزینه تحصیل در ایتالیا چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی از حدود 0 تا 5000 یورو در سال و در دانشگاه های خصوصی از حدود 3.000 تا 35.000 یورو در سال است. دانشگاه های ایتالیا طیف وسیعی از هزینه های تحصیل را در وب سایت های خود ارائه می دهند. مبلغ قابل پرداخت توسط دانشجو بر اساس شایستگی، ملیت و درآمد خانواده تعیین می شود.

4- برای تحصیل در ایتالیا چقدر پول لازم است؟

هزینه زندگی در ایتالیا برای یک دانشجوی بین المللی می تواند از حدود 700 تا 1.500 یورو در ماه متغیر باشد که شامل هزینه های اجاره اقامتگاه دانشجویی، خورد و خوراک، حمل و نقل و هزینه های تفریح در اوقات فراغت می شود.

5- آیا می توانم بدون آیلتس در ایتالیا تحصیل کنم؟

اگر انگلیسی زبان مادری شما نیست، باید با ارائه مدرک معتبر مهارت های زبان انگلیسی خود را اثبات کنید. گرچه مدرک آیلتس یکی از رایج ترین آزمون های زبان است، اما مدرک تافل،PTE آکادمیک و کمبریج انگلیسی پیشرفته نیز به طور گسترده پذیرفته شده اند. اگر دوره دبیرستان خود را به زبان انگلیسی تحصیل کرده اید، ممکن است از شرکت در آزمون زبان و ارائه مدرک آیلتس معاف شوید. بهتر است به وب سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.

6- شرایط تحصیل در ایتالیا چیست؟

شرایط تحصیل در ایتالیا در مقطع لیسانس دارا بودن مدرک دیپلم 12 سال دبیرستان به همراه مدرک پیش دانشگاهی است. از شرایط مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارا بودن مدرک مقطع کارشناسی و در کل تحصیل 15 ساله را می توان نام برد. با دارا بودن شرایط و مدارک لازم باید به صورت جداگانه برای هر دانشگاه درخواست دهید و مدارک مورد نیاز از جمله ریز نمره های تحصیلی، مدارک هویتی و سوابق تحصیلی و فرم های درخواست را ارسال کنید. پس از دریافت نامه دارا بودن شرایط تحصیل برای ثبت نام در یک دانشگاه، می توانید در Universitaly پیش-ثبت نام کرده و برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنید.

7- برای تحصیل در ایتالیا ارائه چه آزمون هایی لازم است؟

علاوه بر آزمون ‌های زبان، دانشگاه ‌ها ممکن است حداقل معدل را از دبیرستان یا تحصیلات در مقطع کارشناسی از شما بخواهند. آن ها همچنین ممکن است نتیجه آزمون هایی مانند آزمون SAT،ACT یا IMAT را درخواست کنند. شرایط و الزامات کلی در مورد آزمون ها به دانشگاه و برنامه تحصیلی بستگی دارد. برای برخی از مقاطع تحصیلی مانند پزشکی، معماری و مهندسی ممکن است مجبور باشید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنید.

8- چگونه می توان با تحصیل در ایتالیا اقامت دائم گرفت؟

برای دریافت مجوز اقامت دائم ایتالیا، دانشجویان باید 5 سال متوالی در ایتالیا اقامت قانونی داشته باشند. همچنین باید به مقامات نشان دهند که دارای منابع مالی و بیمه درمانی معتبر هستند. این قانون در مورد مجوز اقامت برای بسیاری از کشورهای اروپایی صدق می کند.

4.5/5 - (8 امتیاز)

14 دیدگاه برای “تحصیل در ایتالیا 2024 | شرایط مهاجرت تحصیلی و هزینه

  1. Rose گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده 20 سالمه و در کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه با معدل بالای 18 تحصیل میکنم. به زبان انگلیسی هم مسلطم. میخواستم بدونم میتونم بعد فارغ التحصیلی. برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد برای رشته های مدیریت بازرگانی یا روابط بین الملل پذیرش بگیرم؟ و اینکه آیا امکان بورسیه شدن هم هست؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقت بخیر برای ارشد هر رشته ای رو میتونید انتخاب کنید فقط باید معدل بالا باشه مدرک زبان هم داشته باشید

  2. علی پورمحمدی گفت:

    با سلام و احترام
    دانش آموز سال دوازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی هستم
    با معدل بین ۱۹ تا ۲۰ و سطح زبان آیلتس ۷ به بالا
    آیا میتونم بعد از گرفتن مدرک دیپلم برای دانشگاه های دارای رنکینگ جهانی بین ۲۰۰_۴۰۰ در ایتالیا اقدام کنم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بله حتما. بهترین شرایط رو دارید شما

  3. سجاد گفت:

    سلام وقت بخیر
    19 سالمه دیپلم مهندسی الکترونیک با معدل 17.47
    الان هم دانشگاه ازاد هستم ترم دوم رشته مهندسی نرم افزار
    میخوام برای ایلتس هم اقدام کنم و پشتوان مالی خوبی ندارم
    میخواستم برای ویزای تحصیلی مقطع کارشناسی اقدام کنم کدوم کشور میتونم اقدام کنم و بورسیه بگیرم
    و بعداز پایان تحصیل همون کشور موندگار بشم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      کشور های مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیاو….. تحصیل رایگان ارائه می دهد که می توانید برای تحصیل و ماندن انتخاب نمایید.

      1. سجاد گفت:

        درمقالاتتون دیدم کشور مجارستان نیاز به مدرک زبان هم نداره
        و اینکه نوشته بود میشه بعداز تحصیل درخواست اقامت دائم کرد
        بخوام اقدام کنم باید چیکار کنم؟

        1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

          سلام روزتون بخیر
          بله، کشور مجارستان نیاز به ارائه مدرک زبان ندارد و برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  4. نازنین گفت:

    سلام
    من ۱۸ سالمه و میخوام تا ۲٠ سالگی مهاجرت کنم
    امسال دیپلم میگیرم و رشتمم انسانیه من چجوری میتونم مهاجرت کنم؟امکان مهاجرت تحصیلی برای من هست؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      تحصیل در دانشگاه های ایتالیا بسته به معدل و رزومه شما دارد. متاسفانه اطلاعات شما برای ارائه مشاوره کافی نمی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  5. Samker گفت:

    با سلام
    ایا امکان تحصیل در ایتالیا مقطع کارشناسی با مدرک دیپلم و کاردانی وجود دارد ؟ با توجه به اینکه مدرک پیش دانشگاهی ندارم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      ارائه مدرک دیپلم و یا کاردانی بسته به رشته تحصیلی انتخابی شما دارد.

  6. محمد اسعدی گفت:

    باسلام بنده میخاسم برای مهاجرت به ایتالیا اقدام کنم خاله من در ایتالیا هستن و من دیپلم خود را اخذ کرده ام میخاسم بدونم بهترین روش برایم برای مهاجرت چگونه است ؟

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      با توجه به مدرکتان اگر سن زیر 20 سال دارید، بهترین راه تحصیل است.
      اما اگر سن شما بالا تر است و تحصیل را نمی خواهید، می توانید از طریق کار در کشور های اروپایی، اقامت حوزه شینگن را اخذ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *