کار در اسلواکی

ازار کار اسلواکی نسبتا کوچک است و نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا بسیار بالا است اما اسلواکی نرخ بیکاری کمی دارد. این کشور بسیاری از فرصت های شغلی مانند ثبت شرکت اسلواکی برای خارجی ها را ارائه می دهد. طبق قانون یک فرد خارجی باید ابتدا برای اجازه کار در اسلواکی درخواست و سپس برای اجازه اقامت اقدام کند،کارفرمای فرد خارجی باید 7 روز قبل از شروع کار آن فرد ، کارمند خود را به اداره کار معرفی کند. مقاله زیر از موسسه حقوقی توسعه گران مهر در رابطه با کار در اسلواکی نگاشته شده است، پس از مطالعه اگر سوالی در ذهن شما بود، با ما تماس بگیرید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط و وضعیت کار در اسلواکی

بر اساس شرایط زندگی در اتریش ساعت کاری قانونی در هفته 40 ساعت، معادل 8 ساعت کار در روز و 150 ساعت در ماه است. در صورت موافقت کارمندان، امکان کار کردن برای حداقل 48 ساعت در هفته و 250 ساعت با اضافه کاری در سال وجود دارد. سن بازنشستگی به صورت کلی، برای زنان و مردان 62 سال است.

قرارداد های استخدامی با توجه به قوانین و توسط مقام بالاتر برای مقام پایین تر و با توجه به توافقات و مباحثات صورت گرفته بین طرفین نوشته می شوند. قرارداد های کاری انواع متفاوتی دارند، می توانند به صورت دائمی و یا برای مدت زمان مشخصی نوشته شوند ( حداکثر سه سال)، می توانند برای انجام کار تمام وقت و یا پاره وقت نوشته شده باشند.

دستمزد کار:

حداقل حقوق کار در کشور اسلواکی بر اساس آمار به دست آمده از Eurostat، در سال 2018 معادل 480 یورو بود. میانگین دستمزد افراد در سال 2016، طبق گفته ILO، معادل 1044 یورو در ماه ( درآمد خالص) بوده است. در سال 2017، طبق گزارشات دفتر آمار ملی اسلواکی این مبلغ 1046 یوور در ماه بوده است.

  • هزینه های عوارض امنیت اجتماعی که توسط کارفرمایان پرداخت می شوند: 35.2 درصد
  • هزینه های عوارض امینت اجتماعی پرداخت شده توسط کارمندان: 13.4 درصد

شرایط اخذ ویزای کاری اسلواکی

بازار کار کشور اسلواکی به نسبت بازار کوچکی به حساب می آید و با توجه به این مساله نرخ بیکاری بیشتر مربوط به کشور های بزرگتر اتحادیه اروپا می شود. اما با این وجود، اسلواکی همچنین موقعیت های کاری زیادی برای متقاضیان خارجی دارد.

شرایط اخذ ویزای کاری اسلواکی

شرایط اخذ ویزای کاری اسلواکی

مجوز کاری در اسلواکی

مجوز کاری کشور اسلواکی برای مدت زمان حداکثر 2 سال صادر میشود. برای انجام کارهای فصلی مدت زمان اعتبار آن حداکثر 6 سال است. در صورت تمایل به انجام 2 کار 6 ماهه متفاوت، باید بین آنها مقداری فاصله باشد. مجوز کاری قابل انتقال نیست. این جمله بدان معناست که این مجوز برای انجام یک کار خاص و توسط یک کارفرمای به خصوص صادر می شود و برای هر نوع کار و محل کاری متفاوت خواهد بود. در صورتی که قصد شروع کار جدیدی را در این کشور داشته باشید می بایست یک درخواست جدید ثبت نمایید.

مجوز کار، «توسط مرکز کار؛ امور اجتماعی و خانواده» به متقاضیان اعطا می شود. مهلت رسیدگی به درخواست شما حداکثر 30 روز کاری خواهد بود. فرم درخواست مجوز کار می بایست به “دفتر کار” متناسب با شغل خود تحویل داده شود. فرم درخواست مجوز کاری را می توانید دانلود کنید.

ثبت درخواست مجوز کاری همیشه می بایست همراه با ارائه مدارک تحصیلی مرتبط با آن کار صورت بگیرد. دفتر کار، معمولا از شما گواهی پزشکی نمی خواهد. اما در صورتی که شغل شما به گونه ایست که طبق قانون ارائه چنین مدرکی برای آن لازم و ضروری باشد، کارفرمای آینده شما می تواند شما را از آن مطلع سازد.

در صورتی که فرد خارجی، برای انجام کاری که درخواست داده بود مراجعه نکند و یا قبل از زمان ذکر شده در مجوز کار، قرارداد او تمام شود، کارفرما موظف خواهد بود ظرف مدت 7 روز کاری مسئولین مرتبط را از این مساله آگاه سازد. مجوز کار چندین بار قابلیت تمدید شدن دارد. اما حداکثر می توان برای مدت دو سال آن را تمدید کرد. درخواست تمدید مجوز کاری می بایست حداقل 30 روز قبل از اتمام اعتبار آن انجام شود. درخواست تمدید مجوز کاری به این معناست که کارفرما قبول کرده است فرد خارجی را مجددا استخدام نماید. شرط تمدید مجوز کاری این است که کارمند برای کارفرمای قبلی کار کند.

در صورتی که فرد خارجی قصد داشته باشد با کارفرمای دیگری کار کند، وی موظف است که درخواست جدیدی برای مجوز کاری ثبت نماید. مجوز کاری شما در صورت بروز موارد زیر باطل خواهد شد:

  • مدت زمان اعتبار آن به اتمام برسد.
  • قرارداد کاری شما قبل از اتمام اعتبار مجوز، تمام شود.
  • مجوز اقامت شما باطل شود.
  • در صورتی که شخص پناهنده باشد، به علت اتمام روند پناهندگی، حق کار کردن در اسلواکی را از دست بدهد.

مرکز کار، که مجوز کاری را برای شما صادر کرده است، در شرایط زیر می تواند مجوز را باطل کند:

  • فرد خارجی یکی از قوانین این کشور را زیر پا بگذارد.
  • فرد خارجی برای انجام کاری که برای آن درخواست داده بود مراجعه نکند و آن را انجام ندهد.

اتباع غیر اروپایی

شهروندان کشور های غیر اروپایی می بایست از دفتر کار، امور اجتماعی و خانواده مجوز کار دریافت کنند وو همچنین از پلیس اتباع خارجی مجوز اقامت کسب نمایند. تمامی شهروندان غیر اروپایی که قصد کار، تحصیل، تدریس و یا انجام تجارت در کشور اسلواکی را داشته باشند می بایست برای اخذ مجوز اقامت موقت درخواست دهند. برای این کار می توانید مدارک لازم را به دفتر سفارت و یا کنسولگری کشور اسلواکی تحویل دهید. مجوز اقامت موقت، به شهروندان غیر اروپایی اجازه ماندن در قلمرو کشور اسلواکی را به منظور انجام کار یا تحصیل، برای مدت زمانی بیشتر از 90 روز میدهد. این مجوز یک سال اعتبار دارد و در صورت لزوم می توانید آن را تمدید نمایید.

مدارک مورد نیاز ویزای کار اسلواکی

  1. پاسپورت
  2. 2 قطعه عکس پاسپورتی
  3. فرم درخواست تایپ شده به زبان اسلواکی
  4. مدارکی در خصوص علت درخواستتان ( به منظور ایجاد کسب و کار، تحصیل، استخدام)
  5. مدارک عدم سوء پیشینه ( در اسلواکی و کشور محل زندگی )
  6. مدارک پزشکی ای که تایید کنند شخص متقاضی بیماری واگیر داری ندارد.
  7. گواهی تمکن مالی ( این مدرک بسته به شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از جزییات، این مساله را با کنسولگری کشور اسلواکی در میان بگذارید)
  8. گواهی بیمه پزشکی
  9. گواهی مسکن ( سند مالکیت یا قرارداد اجاره امضا شده)
  10. اتباع خارجی می بایست ابتدا برای مجوز کار درخواست دهند سپس برای اخذ مجوز اقامت اقدام نمایند.

دستمزد و‌ حقوق کار در اسلواکی

کشور اسلواکی حداقل حقوق را افزایش داده است. در سال 2019، حداقل دستمزد در کشور اسلواکی، 520 یورو در ماه معادل 6,240 یورو در سال است (با توجه به اینکه در سال 12 حقوق به کارمندان پرداخت می شود) اعلام شد.

حداقل دستمزد نسبت به سال گذشته 8.33 درصد، معادل 40 یورو، افزایش داشته است. این افزایش از CPI ( شاخص قیمت کالاهای مصرفی ) سال 2018 که 2% اعلام شده بود بیشتر است. بنابراین طبقه کارگر نسبت به سال گذشته از قدرت خرید بیشتری برخوردار شده اند. رتبه کشور اسلواکی از منظر حداقل دستمزد کار، در بین 97 کشور، رتبه 30 است. حداقل دستمزد ملی یا NMW یک کشور، حداقل مبلغی است که کارفرمایان موظف اند به اعضای هر ساعت، هر روز و یا هر ماه کاری به کارمندان خود پرداخت نمایند.

دستمزد و‌ حقوق کار در اسلواکی

دستمزد و‌ حقوق کار در اسلواکی

پیدا کردن کار و موسسات کاریابی در اسلواکی

اسلواکی ارزانترین کشور در اروپا می باشد که من تاحالا در آنجا دیده ام. در حقیقت، درست بعد از آن که من عکس بالایی را در ایستگاه قطار براتیسلاوا در اسلواکی گرفتم، قسمت صبحانه سه دلاری خود رفتم. هتل های پرطرفدار را میتوان برای شبی ۵۰ دلار نیز پیدا کرد. خوب برویم سر اصل مطلب؛ چگونه به عنوان یک خارجی در اسلواکی کار پیدا کنیم. اگر شما در حال رفتن به ارزانترین کشور اروپا هستید و هنوز نیاز به پول اضافی دارید، بهترین گزینه برای شما تلاش برای پیدا کردن شغل های تدریس می باشد. به وسیله شغل های تدریسی شما نمی توانید پول زیادی داشته باشید اما با کمی تلاش، شما می توانید یک یا دو فرصت دیگر نیز رو به رو شوید. در ادامه منتخبی از منابع برای جستجوی فرصت‌های استخدام برای خارجی ها در اسلواکی موجود می باشد.

موتور های جستجوی شغل عمومی و طبقه بندی شده:

به وسیله سایت های زیر شما می توانید انتظار داشته باشید که بین نیم تا یک درصد نرخ پاسخ دهی را دریافت نمایید ( افرادی به شما پاسخ می دهند که به آنها درخواست نامه یا رزومه خود را ارسال کرده اید ) با این وجود، من شما را تشویق می کنم که تلاش خود را به وسیله این سایتها انجام دهید در غیر این صورت هیچ‌گاه نخواهید دانست که باید چه کنید و برای ارسال یک ایمیل ساده یا درخواست نامه خود باید با کجا ارتباط برقرار نمایید.

  • Perofesia: اولین نقطه شروع من برای جستجوی شغل در اسلواکی بود. این #1 موتور جستجو مشاغل در کشور است.
  • CareerJet : مطمئنم که درباره CareerJet می دانید. آنها یک دامنه در اسلواکی دارند که دارای منتخبی ازفرصت های شغلی در سراسر کشور می باشد که عمدتاً در براتیسلاوا مستقر است.
  • Ponuky : خط اتصال شلوغ است، اما کار می کند.
  • Grafton : خط اتصال ساده خوب با چندین سطح مشاغل متوسط تا بسیار بالا
  • EURES : نمی توانم بگویم که تحت تاثیر منتخب مشاغل در اینجا قرار گرفته ام، اما برخی فرصت‌های شغلی در اینجا وجود دارد که در هر لحظه به صورت پاپ آپ روی صفحه می آید.
  • Riley Guide : سایتهای دستچین شده که به شما این فرصت را می دهد که برای استخدام شدن در کشور یا مناطق خاصی در سراسر جهان جستجو کنید.

تدریس زبان انگلیسی:

تدریس زبان انگلیسی می تواند گزینه مناسبی باشد ( در صورتی که زبان مادری شما انگلیسی باشد).  تمامی سایتهای زیر تقریبا مشابه است و دارای گزینه‌های بسیار زیادی از فرصت شغلی تدریس زبان انگلیسی در سراسر جهان می باشد. از طریق سایت های زیر برای فرصت های شغلی در اسلواکی جستجو کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که جدول آکادمی بین المللی TEFL بررسی کرده باشید که نشان می دهد مدرسان می تواند انتظار چه مقدار حقوق در کشور های مختلف در سراسر جهان را داشته باشند.

  • استخدام ESL : اتصال خیلی جالبی نیست اما کسانی که به یک سایت نسبتا خوب برای انتخاب در بین گزینه های شغلی بسیار زیاد تدریس انگلیسی نیاز دارند، می تواند مناسب باشد.
  • Total ESL : همچنین یک خط اتصال بسیار شلوغ می باشد اما سرشار از جایگاه های شغلی تدریس در خارج از کشور می باشد.
  • ESL Cafe : دیو کار فوق العاده ای در جذب برخی از بهترین فرصت های شغلی از سراسر جهان انجام می دهد.
  • Tessall : مجموعه ای بزرگ از مشاغل تدریسی

پورتال های شغلی مهاجران و خارجی ها:

  • Overseas Jobs: من متوجه شدم که اغلب همپوشانی بسیار زیادی برای پست های شغلی در این سایت نسبت به سایت های دیگر می باشد. با این حال این سایت برای مدت برقرار بوده است.
  • Go Abroad: من همیشه یکی از طرفدارهای این سایت بوده ام در حقیقت، در قسمت اطلاعات ویزا در سایت من، شما می توانید جایی که من به سفارت های بین‌المللی آنها به طور مستقیم مرتبط شده ام را پیدا کنید. همچنین آنها دارای یک پرتال شغلی خوب نیز هستند.
  • Career Builder : این افراد برای مدت زیادی برقرار بوده اند یک سایت نسبتا خوب برای بررسی اما بهترین آن نمی باشد.
  • Linkedin: آخرین سایت اما کمترین آن نمی باشد. یک شبکه اجتماعی حرفه ای بسیار بزرگ که منبعی برای برقراری ارتباط در این زمینه و موقعیت مکانی مورد نظر شما می باشد.

شما اکنون بهترین محل ها را برای پیدا کردن شغل در اسلواکی به عنوان یک خارجی را دارا می باشید. برای اطلاعات مربوط به ویزا و شرایط مهاجرت به اسلواکی مطمئن شوید که پیج ویزای اسلواکی ما را بررسی کرده اید و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با مشاورین دفاتر شیراز و تهران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد کار در اسلواکی

1- بازار کار در اسلواکی به چه صورت است؟

بازار کار به نسبت کوچک است ولی نرخ بیکاری اسلواکی بسیار کم است.

2- شرایط ساعت کاری در اسلواکی چگونه است؟

هفته ای 40 ساعت – معادل 8 ساعت کار در روز و 150 ساعت در ماه است.

3- سن بازنشستگی در اسلواکی چقدر است؟

حدود 62 سال می باشد.

4- حداقل حقوق ماهانه در اسلواکی چقدر است؟

طبق آخرین اطلاعات حدودا ماهی 520 یورو میباشد.

5- متوسط حقوق ماهانه در اسلواکی چقدر است؟

بنا به آخرین آمار حدودا ماهی 1044 یورو می باشد.

6- مجوز کار از کدام ارگان ها به متقاضیان داده می شود؟

توسط مرکز کار/امور اجتماعی و خانواده

7- مجوز کاری در اسلواکی در چه صورت باطل میشود؟

مدت زمان اعتبار آن به اتمام برسد/قرارداد کاری شما قبل از اتمام اعتبار مجوز تمام شود/مجوز اقامت شما باطل شود/در صورتی که شخص پناهنده باشد و به علت اتمام روند پناهندگی حق کار کردن در اسلواکی را از دست بدهد.

8- انواع قرارداد های کاری در اسلواکی به چه صورت است؟

هم به صورت دائمی و هم به صورت مدت زمان مشخص(حداکثر 3 ساله) میباشد.

9- هزینه های عوارض امنیت اجتماعی که توسط کارفرمایان در اسلواکی پرداخت میشوند چقدر است؟

تقریبا 35.2 درصد میباشد.

10- هزینه های عوارض امنیت اجتماعی پرداخت شده توسط کارمندان در اسلواکی چقدر است؟

تقریبا 13.4 درصد میباشد.

11- مجوز های کاری در اسلواکی معمولا چند ساله هستند؟

اصولا برای مدت زمان حداکثر 2 سال صادر میشوند اما برای کارهای فصلی معمولااعتبار 6 ساله است.

12- چه مدت زمانی برای اخذ مجوز کار در اسلواکی طول میکشد؟

رسیدگی به درخواست شما حداکثر 30 روز کاری خواهد بود.

13- مدارک مورد نیاز ویزای کار اسلواکی کدامند؟

پاسپورت/2 قطعه عکس پاسپورتی/فرم درخواست تایپ شده به زبان اسلواکی/مدارک در خصوص علت درخواست/مدارک عدم سوء پیشینه/مدارک پزشکی/گواهی بیمه پزشکی/گواهی مسکن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

4 دیدگاه برای “کار در اسلواکی

  1. ایمان گفت:

    با دیپلم برای کارهای جنرال هم میشه جاب آفر گرفت

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بله، مشاغلی در اسلواکی هستند که شما می توانید با مدرک دیپلم دریافت نمایید.

  2. بامیک گفت:

    بنظر کشور دوست داشتنی باشه

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      بله، کشور مناسبی برای زندگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *