تحصیل در آذربایجان

اگر شما متقاضی تحصیل در آذربایجان هستید و می خواهید از شرایط تحصیل در دانشگاه های این کشور مطلع شوید، حتما هزینه تحصیل و زندگی در کشور آذربایجان برای شما اهمیت ویژه ای دارد. در این مقاله مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تلاش نموده اند تا شرایط پذیرش و هزینه تحصیل در این کشور را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهد و شما را از تمام جوانب تحصیل در این کشور مطلع سازد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در آذربایجان

امروزه مهاجرت به آذربایجان بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا در جایگاه خوبی جهت پیشرفت جهانی قرار دارد. دانش اموزان به خصوص از کشورهای همسایه برای ادامه تحصیل به آذربایجان می ایند. بعضی از دانشجویان دو سال آخر دبیرستان را در دانشگاه های آذربابجان برای یادگیری زبان و کسب تجربه میگذرانند. تحصیل در آذربایجان به عنوان کشوری نیمه اروپایی نیمه اسیایی به شما اجازه می دهد که از مجموعه ای از جاذبه های فرهنگی دیدن کنید. باکو به عنوان پاییتخت آذربایجان چندین شاهکار معماری مثل قصر قیصر شاه و برج خانم دارد که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

دانشجویان به اکثر دوره های تحصیلی در دانشگاه های آذربایجان دسترسی دارند و زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزشی به طور گسترده ای در دانشگاه های آذرباییجان استفاده میشود.هزینه پایین تحصیل در آذربایجان در مقایسه با سایر کشورها دانشجویان زیادی را جذب این کشور کرده است.مدارک دانشگاهی آذربایجان در سراسر اروپا شناخته شده است بنابر این اگر می خواهید در خارج از کشور کار کنید نیازی نیست که تحصیلات عالی خود در اروپا را تایید کنید.

برای ورود به دانشگاه های آذربایجان متقاضیان نیازی ندارند که وارد کشور شوند فقط کافی است مدارک لازم را با ایمیل ارسال کنید همچنین برای دریافت ویزای تحصیلی در آذربایجان فقط کافی است که دعوت نامه رسمی از دانشگاه را که قصد دریافت دیپلم از دانشگاه را دارید ارائه دهید. دانشگاه های آذربایجان محیط های مدرن و راحتی را در اختیار دانشجویان قرار میدهند. دانشگاه ها آزمایشگاه های علمی مدرن شده و کلاس های کامپیوتری مجهز به تجهیزات جدید را به دانشجویان ارائه میکنند. فراهم کردن محیط های آموزشی راحت دانشجویان را قادر میسازد تا در مدت تحصیل خود تمرکز کافی داشته باشند.

به طور خلاصه فرصت های زیاد آموزشی با کیفیت بالا در اختیار دانشجویان قرار میگیرد. جمهوری آذربایجان به عنوان پایدارترین کشور در جهان دارای کمترین میزان جرم و جنایت است و هیچگونه تبعیضی بر اساس دین، قومیت و جنس وجود ندارد. آذربایجان از محدود کشورهایی است که شما میتوانید یک مدرک اروپایی با حداقل منابع مالی از دانشگاه های آن دریافت کنید.  شما با تحصیل در آذرباییجان می توانید تابعیت جمهوری آذرباییجان را به دست اورید.

تحصیل در آذربایجان لیسانس و کارشناسی ارشد

طبق استانداردهای تحصیلات عالی در جهان مقطع کارشناسی یک دوره چهار ساله است. در آذربایجان مدرک لیسانس یا بالکور در دانشگاه های دولتی، دانشگاه های خصوصی، کالج های محلی و از طریق دانشگاه های آنلاین ارائه میشود. بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی مدارک لازم برای ورود به دوره کارشناسی متفاوت است شما میتوانید از سایت رسمی دانشگاه مدارک تحصیلی و مدارک زبان مورد نیاز را جستجو کنید.

تحصیل در آذربایجان لیسانس و کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد یک دوره دو تا دو نیم ساله است که دانشجویان را در زمینه خاص متخصص می کند. دوره های رایج کارشناسی ارشد در آذربایجان علوم کامپیوتر، روابط بین الملل و انرژی است. شما میتوانید به صورت تمام وقت یا نیمه وقت در این دوره ها تحصیل کنید. با کسب مدرک کارشناسی ارشد در آذرباییجان فرصت های جدید شغلی در منطقه و جهان برای شما به وجود خواهد امد. آذربایجان به عنوان یک کشور در حال رشد یک مقصد عالی برای تحصیلات تکمیلی است.

تحصیل در آذربایجان دکترا

نظام آموزش عالی در آذربایجان شامل انواع زیراست: نهادهای دولتی وخصوصی، آکادمی ها، موسسات و کالج ها که مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می دهند. فارغ التحصیلان نمونه ، پس ازدوره ی کارشناسی ارشد به مرحله ی دکتری می رسند و پس از اتمام تحصیلات دو یا سه ساله ی خود مدرک دکترا را دریافت می کنند. امروز آذربایجان از جایگاه مناسبی در جهان رو به رشد برخوردار است و دانش آموزان کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای همسایه، برای ادامه تحصیل به این کشور می روند.

اگر دانشجویان خارجی در آزمون مهارت زبان آذری و انگلیسی را قبول شوند، می تواند از دوره هایی که برای آمادگی آن ها در این کشور برگزار می شوند معاف شود. و این امر بستگی به دانشگاهی دارد که دانش آموزان آن را برای تحصیل انتخاب می کنند. ویزای دانشجویی برای دانشجویان خارجی در آذربایجان کل دوره ی آموزشی آن ها را پوشش می دهد و برای مقطع دکترا این ویزا 2 تا 3 سال اعتبار دارد و ویزای تحصیلی هر سال تحصیلی باید تمدید شود. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع دکترا در آذربایجان:

  • دیپلم دبیرستان به زبان انگلیسی (اصل تمام مدارک تحصیلی برای ثبت نام لازم است و کپی پذریفته نمی شود)
  • بیمه سلامت
  • کپی پاسپورت (باید کاملا واضح باشد)
  • چند قطعه عکس در سایز پاسپورت که حداکثر 6 ماه قبل گرفته شده باشند.
  • مدرک آزمون مهارت انگلیسی برای دانشجویانی که زبان مادری آن ها انگلیسی نمی باشد.
  • رزومه ی تحصیلی دقیق و کامل( مدرک لیسانس و فوق لیسانس و مدارک تحصیلی پیشین)
  • بیانیه ای از هدف تحصیل در این مقطع

دانشگاه های معتبر آذربایجان

دانشگاه Nakhiran: دانشگاه نخجوان در سال 1999 به وسیله وزارت عدالت جمهوری آذربایجان تاسیس شد و فعالیت خود را به عنوان یک موسسه آموزش عالی آغاز کرد. این دانشگاه تنها دانشگاه خصوصی است که در خارج از باکو ، پاییتخت آذرباییجان قرار دارد. دانشگاه نخجوان جایگاه ویژه ای در میان سایر دانشگاه های آذربایجان دارد. محوطه دانشگاه شامل 108 هکتار زمین است که شامل ساختمان های آموزشی مدرن با انواع امکانات مثل کتابخانه های الکترونیک، آزمایشگاه ها، مراکز اینترنت، اتاق های الکتریکی می شود.

دانشگاه اقتصاد آذربایجان: این دانشگاه در سال 1930 تاسیس شد و یکی از بزرگترین موسسات آموزش عالی در قفقاز جنوبی است. در دانشگاه UNEC نه دانشکده فعال وجود دارد که بیش از 1800 دانشجو در 21 رشته تحصیل می کنند. دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان(AMU): این دانشگاه در سال 1930 تاسیس شده و یکی از معتبرترین و بزرگترین موسسات آموزشی آذربایجان است. دانشگاه WESTERN: این دانشگاه یک موسسه آموزشی خصوصی است که در سال 1991 تاسیس شده است. این دانشگاه در باکو قرار دارد و یکی از برجسته ترین دانشگاه های آذربایجان است و دارای مدرک معتبر دانشگاهی است و طیف وسیعی از حوزه های آموزشی را فراهم میکند.

هزینه تحصیل در آذربایجان

هزینه تحصیل در دانشگاه های آذرباییجان بسته به دانشگاه و دوره تحصیلی متفاوت است. به طور میانگین میزان شهریه سالانه حدود 5000 دلار است. هزینه زندگی در آذربایجان به طور متوسط در بین 550 تا 800azn در هر ماه است که این هزینه شامل هزینه های اقامت، مواد غذایی، آب و برق ، حمل و نقل و سایر فعالیت های اجتماعی است.

هزینه تحصیل در آذربایجان

شرایط اخذ ویزای دانشجویی و تحصیلی آذربایجان

دانشجویان خارجی باید از سفارت آذربایجان در کشور خودشان برای ویزا درخواست کنند. هزینه ویزای کوتاه مدت در آذربایجان 100 دلار و ویزای دانشجویی بلند مدت حدود 200 دلار است. مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی آذربایجان:

  • عکس
  • کپی پاسپورت
  • گواهی دعوت از موسسه آموزشی
  • ضمانت مالی برای پرداخت هزینه های اقامت و هزینه های تحصیل
  • فرم درخواست ویزا
  • عوارض دولتی( 20 دلار)

مدت زمان ویزای دانشجویی در آذربایجان برای دوره لیسانس 4 سال، دوره فوق لیسانس 2 سال و دوره دکتری 3 سال است. ویزای تحصیلی برای هر سال باید تمدید شود. تمام دانش جویان خارجی پس از ورود به آذربایجان در عرض سه روز باید در اداره مهاجرت دولت ثبت نام کنند. دانشجویان برای اقامت کوتاه مدت در آذربایجان باید بعد از یک هفته ورود به کشور به اداره پروتکل شورا مراجعه کنند و اقامت خود را ثبت کنند. مدارک مورد نیاز برای مراجعه: – 3 عدد عکس – کپی پاسپورت – عوارض دولتی.

سوالات متداول در مورد تحصیل در آذربایجان

  1. شرایط ورود به دانشگاه های آذربایجان چیست؟
    شرایط تحصیل در آذربایجان، بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد؛ اما به طور کلی، برای شرکت در دوره های تحصیلی کارشناسی، باید دارای مدرک دیپلم و برای مقطع کارشناسی ارشد، شما باید دارای یک مدرک لیسانس در یک رشته تحصیلی مرتبط باشید. همچنین برای مقطع دکترا نیز باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشید.
  2. چگونه می توانم در دانشگاه های دولتی آذربایجان تحصیل کنم؟
    فقط برخی از ساکنان خارجی براساس توافق نامه دولتی مربوطه می توانند در دانشگاه های دولتی آذربایجان تحصیل می کنند، اما اکثریت طبق قرارداد منعقد شده با مؤسسات آموزش عالی هزینه پرداخت می کنند.
  3. هزینه های زندگی دانشجویی در آذربایجان چقدر است؟
    هزینه زندگی در مناطق مختلف آذربایجان، متفاوت است و علاوه بر آن بستگی به شیوه زندگی دانشجو دارد. به طور کلی هزینه زندگی در مرکز شهر آذربایجان حدود 800 منات(حدود 470 دلار) است.
  4. مدت زمان دوره تحصیلی در آذربایجان چقدر است؟
    دوره تحصیلی کارشناسی در آذربایجان چهار یا پنج سال(240 یا 300 واحد درسی) برای آموزش تمام وقت طول می کشد(دوره تحصیلی نیمه وقت یک سال طولانی تر است). طول مدت تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد 1.5 یا 2 سال(90 یا 120 واحد درسی) است. تحصیل تمام وقت مقطع دکترا فلسفه 3 سال، پاره وقت 4 سال و از طریق تحقیق پایان نامه 4 سال به طول می انجامد. تحصیل تمام وقت تحت برنامه دکترای علوم 4 سال، پاره وقت 5 سال و از طریق تحقیق پایان نامه 5 سال به طول می انجامد.
  5. چگونه می توانم ویزای تحصیلی آذربایجان را بدست آورم؟
    اتباع بیگانه و افراد بدون تابعیت کشور آذربایجان می توانند از طریق دفتر دیپلماتیک و کنسولگری جمهوری آذربایجان، ویزای الکترونیکی را از طریق سیستم “ASAN Visa” درخواست دهند. ویزای الکترونیکی ظرف 3 روز کاری صادر می شود.
  6. برای پذیرش از دانشگاه های آذربایجان چه مدارکی لازم است؟
    برای دریافت پذیرش از دانشگاه های آذربایجان باید مدارک زیر را ارسال کنید:
    • کپی از مدرک دیپلم و دانشگاه قبلی؛
    • آزمایش پزشکی که اثبات کند از لحاظ جسمی و روحی در سلامت هستید؛
    • مدارک بین المللی زبان انگلیسی(در صورت وجود)؛
  7. آیا دانشجویان در آذربایجان می توانند کار کنند؟
    اگر دانشجو، مجاز به کار در آذربایجان نیستید. هیچ شرکتی نمی تواند شما را به صورت قانونی استخدام کند؛ زیرا شما نیاز به تغییر وضعیت ویزا خود و نیاز به درخواست اجازه کار دارید.
  8. آیا تحصیل در آذربایجان رایگان است؟
    تحصیل برای کودکان بین شش تا پانزده سال رایگان و اجباری است. آموزش ابتدایی به سه دسته تقسیم می شود: آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه عمومی و متوسطه کامل.
  9. از کجا می توانم بورس تحصیلی در آذربایجان را پیدا کنم؟
    بورسیه تحصیل در آذربایجان را می توانید در بسیاری از سایت های آذربایجان مشاهده کنید. اولین مکانی که باید بررسی کنید، وب سایت دانشگاه منتخب شما خواهد بود و در آنجا می توانید اطلاعات مربوط به بورس های تحصیلی موجود را پیدا کند. در غیر این صورت، شما باید بورسیه های دولتی در کشور خود و کشور محل تحصیل خود تحقیق کنید و همچنین بودجه ای را که توسط سازمان های خارجی در رابطه با رشته تحصیلی شما ارائه می شود(به عنوان مثال یک شرکت مهندسی ممکن است بورسیه ای را برای دانشجویان مهندسی ارائه دهد) را بررسی کنید.
  10. آیا برای تحصیل در آذربایجان امکان زندگی در خوابگاه های دانشگاه وجود دارد؟
    بسته به دانشگاه انتخابی امکان دریافت خوابگاه برای شما وجود دارد. در آذربایجان گزینه های متفاوتی از جمله خوابگاه، آپارتمان، پانسیون و غیره وجود دارد، که می توانید انتخاب کنید.
  11. آیا دانشگاه های پزشکی آذربایجان مورد تایید ایران می باشد؟
    متاسفانه در حال حاضر دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران در آذربایجان وجود ندارد.

برای اطلاع دقیق از زمان و نحوه ثبت نام و شروع کلاس، با مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تهران، شیراز و اصفهان تماس حاصل نمائید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *