تابعیت و اقامت در نیوزلند

قبل از سال 1977 قانون تابعیت و شهروندی نیوزلند ، قوانین مختلفی وجود داشته است. اتباع کشورهای مشترک‌المنافع که شامل انگلستان و جمهوری ایرلند نیز می‌شوند می‌توانستند درخواست اخذ تابعیت و اقامت در نیوزلند را به دولت نیوزلند داده تا آن را ثبت نماید. در قانون تابعیت مصوب 1948 هیچ‌گونه مدت زمان سکونت (اقامت) برای متقاضی در نظر گرفته نشده بود. همچنین در این قانون آمده بود که متقاضی تابعیت که تبعه یکی از کشورهای غیر از مشترک‌المنافع بود می‌بایستی 5 سال اقامت در نیوزلند داشته باشند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

در قانون تابعیت که در سال 1954 به تصویب رسیده بود علاوه بر شرایط فوق‌الذکر شرط شده بود که کسانی که به تابعیت و اقامت در نیوزلند پذیرفته شده، می‌بایستی در مراسم تابعیت شرکت نمایند و همچنین در این قانون به زنان خارجی که با مردان نیوزلندی ازدواج می‌نمودند تابعیت و اقامت در نیوزلند اعطاء می‌گردید. همچنین در این قانون اعطای تابعیت فقط از طریق پدر به فرزندان میسر بود و تابعیت مادر به فرزندانش انتقال نمی‌یافت گرچه این موارد در قانون مصوب 1977 اصلاح گردید.

در این مقاله شما با مباحثی نظیر راه های مهاجرت نظیر شرایط مهاجرت به نیوزلند از طریق تحصیل ، سرمایه گذاری، تخصص یا خرید ملک آشنا خواهید شد.

شرایط و راه های اخذ تابعیت و شهروندی نیوزلند

در این قسمت به بررسی راه های اخذ تابعیت و شهروندی نیوزلند می پردازیم:

تابعیت و اقامت در نیوزلند

راه‌های کسب تابعیت و شهروندی نیوزلند

از طریق تولد فرزند

به‌طور کلی هر شخصی که تا قبل از سال 2006 در نیوزلند متولد شده باشد تبعه نیوزلند محسوب می‌گردد. البته این اصل شامل فرزندان متولد شده از مأموران سیاسی دولت‌ها نمی‌گردد.

اطفالی که بعد از اول ژانویه 2006 در نیوزلند متولد گردند حتی اگر یکی از والدین آن‌ها تبعه نیوزلند و یا مقیم دائم نیوزلند و استرالیا باشند نیز تابعیت و اقامت در نیوزلند را به وسیله تولد در خاک نیوزلند اکتساب خواهند نمود.

اعطای تابعیت یا پذیرفتن به تابعیت و شهروندی نیوزلند

یکی از شرایط لازم برای کسب تابعیت و اقامت در نیوزلند اقامت مجاز و سکونت در نیوزلند به مدت پنج سال می‌باشد. البته قانون مصوب سال 2005 این شرایط را تغییر داده و کسانی که قبل از 21 آوریل 2005 گواهی اقامت دائم در نیوزلند را بتوانند ارائه بدهند و یا کسانی که موفق به اخذ موافقت دولت نیوزلند جهت اقامت در این کشور بشوند بعد از 3 سال اقامت دائم می‌توانند برای کسب تابعیت و اقامت در نیوزلند اقدام نمایند.

لازم به توضیح است که این شرایط (این ماده) تا اوایل ژانویه 2010 اعتبار داشته و بعد از این تاریخ منقضی خواهد شد.

کسانی که بدون مجوز قانونی حتی برای مدت طولانی که در نیوزلند اقامت دارند بر اساس قانون تابعیت مصوب سال 1977 دولت نیوزلند از اعطای تابعیت به آن‌ها ممانعت به عمل می‌آورد.

شرایط اعطای تابعیت و شهروندی نیوزلند

برای تحصیل تابعیت و شهروندی نیوزلند شرایط ذیل ضروریست:

  1. اقامت مداوم در نیوزلند به مدت 3 سال تمام
  2. دارا بودن شخصیت اخلاقی خوب
  3. داشتن اطلاعات کافی و تسلط بر زبنان انگلیسی
  4. اثبات مسئولیت‌پذیری و توانایی تأمین معاش خود و خانواده
  5. آگاه بودن به امتیازات و مزایای داشتن تابعیت و اقامت در نیوزلند
  6. شرکت در مراسم تابعیت

استثنائات بر مقررات اقامت مداوم در نیوزلند

موارد زیر از 3 سال اقامت مداوم در نیوزلند مستثنی هستند و نیازی به داشتن مدت زمان اقامت در نیوزلند ندارند:

  1. شهروندان ساموآ (Samoa)
  2. کسانی که در خارج از نیوزلند بین سال‌های 1949 تا 1977 از مادر نیوزلندی به دنیا آمده باشند.
  3. اشخاصی که توسط اتباع نیوزلندی به فرزندخواندگی پذیرفته شده باشند.
  4. فرزندان اتباع نیوزلند که در خارج از نیوزلند متولد شده باشند.

تحصیل تابعیت از طریق نسب (اصل خون)

تابعیت و شهروندی نیوزلند از طریق خون به فرزندانی که در خارج از نیوزلند متولد شوند منتقل نمی‌گردد مگر اینکه این طفل تابعیت کشور دیگری را نداشته باشد و یا اینکه در نیوزلند زندگی می‌کرده‌اند و بعداً تابعیت و اقامت در نیوزلند را کسب کرده باشند.

اشخاص زیر به عنوان تبعه نیوزلند محسوب می‌شوند:

  1. اشخاصی که در بین سال‌های 1949 تا 1977 در خارج از نیوزلند از پدر نیوزلندی متولد شده باشند.
  2. اشخاصی که از اول ژانویه 1978 در خارج از نیوزلند از یکی از والدین (پدر یا مادر) تبعه نیوزلند متولد شده باشد. برای اینکه تابعیت به وی منتقل شود حتماً می‌بایستی تقاضای تحصیل تابعیت خود را در یکی از کنسولگری‌های نیوزلند ثبت نماید.

افرادی که قبل از سال 1977 از مادر نیوزلندی در خارج متولد شده باشند در صورتی‌که شرایط تابعیت را داشته باشند می‌توانند به تابعیت و اقامت در نیوزلند درآیند.

اگر شما هم خواهان تابعیت و شهروندی نیوزلند هستید وکلای مجرب ما در موسسه توسعه گران مهر واقع در شیراز که از معتبرترین موسسه مهاجرت کشور می باشد میتوانند شما را یاری دهند و یا به سایت سفارت نیوزلند مراجعه کنید. امید است که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهد.

مطلب فوق با کوشش همکاران ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز جمع آوری شده است، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید. امید است که مطلب فوق توانسته باشد، هر چند مختصر کمکی به اطلاعاتی شما در زمینه تابعیت و اقامت در نیوزلند کرده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر قوانین جدید مهاجرت می توانید به وب سایت اخذ تابعیت و اقامت در نیوزلند مراجعه نمایید و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط اخذ تابعیت و نحوه مهاجرت از روش های دیگر مثل ثبت شرکت و سرمایه گذاری، مهاجرت تحصیلی و اقامت بعد از تحصیل می توانید با مشاورین موسسه مهاجرت تماس حاصل فرمایید و توسط مشاوره کارشناسان حقوق بین الملل و وکیل مهاجرت با این مسائل آشنا شوید.

در نهایت موسسه حقوقی اعزام دانشجو به نیوزلند توسعه گران مهر که بدون شک از بهترین موسسات حقوقی کشور و از جمله استان فارس میباشد، پاسخگوی تلفنی و حضوری شما دوست و هموطن عزیز و کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت با گارانتی و تضمین کامل می باشد.

مطلب فوق به قلم استاد دکتر حسین آل کجباف تهیه و از طرف انتشارات جنگل منتشر شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *