ویزای کار در پرتغال

پرتغال، یک کشور مستقل در اروپای غربی است و در حومه‌ غربی شبه جزیره‌ ایبری قرار دارد. کشور پرتغال تنها با کشور اسپانیا، مرز مشترک داشته و با کشور مراکش مرز دریایی دارد. این کشور 10.3 میلیون نفر جمعیت دارد. پایتخت و بزرگترین شهر آن، لیسبون با حدود 550،000 نفر جمعیت است. زبان رسمی پرتغالی است. سیستم حکومتی پیشین کشور پرتغال سلطنتی بوده که در تاریخ 5 اکتبر 1910 لغو شد و اکنون سیستم حکومتی این کشور دموکراسی است. پرتغال یک کشور توسعه یافته و با درآمد بالا است. بر اساس گزارش OECD، تولید ناخالص داخلی پرتغال 32554 دلار بوده است. واحد پول ملی پرتغال یورو است که جایگزین Escudo پرتغالی شد و این کشور یکی از کشورهای عضو اصلی منطقه یورو است. بر اساس بررسی نیروی کار اروپا (داده های مربوط به سه ماهه سوم، 2009)، میزان فعالیت (73.4 درصد) و اشتغال (65.8 درصد) در پرتغال بالاتر از میانگین EEA (به ترتیب 71.3 و 64.8 درصد) است. مشارکت زنان پرتغالی در بازار کار در مقایسه با میانگین EEA (64.5 درصد) است.در این مقاله که به کوشش کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی تهیه و تنظیم گردیده است به بررسی دقیق موارد زیر خواهیم پرداخت :

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • شرایط اخذ ویزای کار پرتغال
  • انواع ویزای کاری و مدارک لازم برای اخذ ویزای کار پرتغال
  • بازار کار و مشاغل مورد نیاز در کشور پرتغال 2020
  • میانگین درآمد در کشور پرتغال 2020

شرایط اخذ ویزای کار کشور پرتغال

ساکنان اتحادیه اروپا برای مهاجرت به پرتغال به ویزا احتیاج نخواهند داشت، اما ساکنان سایر کشورها باید برای اخذ ویزا اقدام کنند. چندین نوع ویزای پرتغالی وجود دارد که به هدف اقامت افراد بستگی دارد، مانند ویزاهای کار و مجوزها، ویزاهای خود اشتغالی یا ویزاهای اتحاد خانواده. به عنوان مثال، شخصی که می خواهد ویزای کارگر ماهر داشته باشد، می تواند از کارت آبی استفاده کند. اتباع غیر اتحادیه اروپا پس از ورود به کشور باید مجوز اقامت را درخواست کنند و می توانند پس از پنج سال برای اقامت دائم اقدام کنند. به طور کلی، دریافت ویزا برای پرتغال کار چندان دشواری نیست این کشور به دلایلی به عنوان دروازه ورود به اروپا شناخته می شود.بیشتر اتباع غیر اتحادیه اروپا قبل از اشتغال در پرتغال نیاز به مجوز کار پرتغال دارند. در بیشتر موارد، مجوز کار پرتغال فقط در صورت ارائه شغل مطمئن یا در صورت ازدواج فرد با شهروند پرتغالی، اعطا می شود. در صورت تأیید، آن ها می توانند روند اخذ ویزای کاری پرتغال یا اجازه اقامت را ادامه دهند. در بیشتر موارد ویزا حدود 80 یورو هزینه خواهد داشت. همچنین باید هزینه های اجازه اقامت که تقریباً به همان میزان است را اضافه کرد. در این جا انواع مختلف ویزاهای کاری وجود دارد که می توان از طریق آن ها برای مهاجرت به پرتغال درخواست کرد :

  • ویزای اقامت کارمندان (از جمله فعالیت های ورزشی)
  • ویزای اقامت برای کار مستقل
  • ویزای اقامت کارآفرینان
  • ویزای اقامت برای کارگران، معلمان یا مجریان هنری بسیار ماهر
شرایط اخذ ویزای کار کشور پرتغال

شرایط اخذ ویزای کار کشور پرتغال

انواع ویزای کاری پرتغال

این که شخصی به ویزای کاری پرتغال نیاز دارد یا نه بستگی به ملیت و مدت کار او دارد. ویزاهای کاری زیر برای اتباع غیر اتحادیه اروپا در دسترس می باشد.

ویزای کار کوتاه مدت در پرتغال :

این ویزای کاری پرتغال برای قرار دادهای موقت و کوتاه مدت که کمتر از شش ماه هستند مورد نیاز است. این ویزا توسط مقامات ارزیابی کار (IEFP) برای کارمندان و کارگران خود اشتغال صادر می شود. ویزای اقامت موقت در صورتی که شخص مشغول تحقیق علمی، تدریس دانشگاهی یا فعالیت های حرفه ای یا برخی از آموزش ها و خدمات ارائه شده توسط اعضای کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی است می تواند تا یک سال تمدید شود.

ویزای کار بلند مدت در پرتغال :

این نوع ویزای کار پرتغالی برای اتباع غیر اتحادیه اروپا که قصد کار طولانی تر از شش ماه در پرتغال را دارند لازم است. از آن جا که پرتغال در منطقه شینگن قرار دارد، ویزای کار به شکل ویزای بلند مدت شینگن (نوع D ) است و دارنده امکان سفر به 26 کشور منطقه شینگن را خواهد داشت. با توجه به توافق های دو جانبه، شهروندان ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا،نیوزیلند، ژاپن و اسرائیل می توانند طی 90 روز پس از ورود، درخواست ویزای کار خود را از داخل پرتغال داشته باشند. سایر اتباع غیر اتحادیه اروپا باید قبل از سفر به پرتغال درخواست ویزای کار بلند مدت را داشته باشند .

متقاضیان می توانند بسته به شرایط اشتغال خود برای اجازه اقامت درخواست اقامت کنند :

کارمندان :

این مجوز اقامت استاندارد برای بیشتر کارمندان شاغل در پرتغال است. مجوز برای یک سال اعتبار دارد و می تواند تا پنج سال تمدید شود، پس از آن دارنده می تواند برای اقامت دائم پرتغال درخواست کند و باید شرایط لازم را برآورده کند.

مجوز برای مهاجران و محققان ماهر :

این یک مجوز اقامت برای محققان علمی، معلمان دانشگاهی و کارگران بسیار ماهر است. این مجوز برای یک سال اعتبار دارد و می تواند تا پنج سال تمدید شود، پس از آن دارنده می تواند برای اقامت دائم درخواست کند.

کارت آبی اتحادیه اروپا :

طرح کارت آبی ویزای کاری و اقامت پرتغال را برای کارگران دارای مهارت بالا از کشورهای غیر اتحادیه اروپا فراهم می کند. منقاضیان می توانند در صورت داشتن شرایطی مانند صلاحیت بالاتر (مثلاً مدرک دانشگاهی)، یک کارگر با حقوق دریافت شده با قرارداد کار یا پیشنهاد کار در یک کشور اتحادیه اروپا برای حداقل یک سال و یا داشتن حقوق سالانه ناخالص حداقل یک و نیم برابر میانگین ملی کشور برای کارت آبی اتحادیه اروپا تقاضا کنند. کارت آبی اتحادیه اروپا بین یک تا چهار سال اعتبار دارد و به اتباع غیر اتحادیه اروپا امکان می دهد که در 24 کشور از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا (به استثنای دانمارک، ایرلند و انگلیس) کار کنند.

کارگران خود اشتغال در پرتغال :

ساکنان غیر اتحادیه اروپا که مایل به راه اندازی مشاغل کوچک یا کار آزاد در پرتغال هستند باید برای اخد این نوع مجوز درخواست دهند. در حالی که اجازه اقامت به آن ها اعطا می شود، متقاضیان موظفند که مدارک اضافی مربوط به فعالیت های تجاری و ثبت مشاغل خود در اداره امور مالیاتی را ارائه دهند. کارگران خود اشتغال می توانند با یک کارفرما ثالث کار کنند، با این حال، آن ها در ابتدا باید اجازه اقامت کارمندان را دریافت کنند.

کارگران خود اشتغال در پرتغال

کارگران خود اشتغال در پرتغال

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با اخذ ویزای کاری پرتغال می باشند .

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار پرتغال

اتباع غیر اتحادیه اروپا تنها در صورت داشتن پیشنهاد رسمی اشتغال از کارفرمای پرتغالی می توانند مجوز کار را درخواست کنند. از آن جا که اولویت اول شرکت ها استخدام شهروندان پرتغالی یا اتباع اتحادیه اروپا است، اخذ مجوز کار می تواند دشوار باشد. همراه با فرم درخواست ویزای کار پرتغال ، موارد زیر را نیز باید ارائه داد :

  • عکس پاسپورت
  • گذرنامه و کپی ویزاهای قبلی
  • جزئیات رزرو پرواز
  • عدم سابقه کیفری
  • بیمه پزشکی که هزینه های حداکثر 30،000 یورویی را پوشش می دهد
  • ثبات اسکان
  • قرار داد کاری بین متقاضی و کارفرمای خود
مدارک مورد نیاز برای ویزای کار پرتغال

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار پرتغال

درخواست ها می توانند از دو هفته تا حدوداً دو تا سه ماه طول بکشند.در حالی که بسیاری از پرتغالی ها قادر به مکالمه به زبان انگلیسی هستند، مهم است که مهاجران قبل از شروع کار در این کشور توانایی صحبت کردن به زبان پرتغالی را داشته باشند. زیرا ممکن است به متمایز شدن آن ها در بین سایر کارگران خارجی کمک کند، دانستن این زبان به هنگام پر کردن فرم های درخواست به متقاضیان کمک خواهد کرد. گذشته از دانستن زبان پرتغالی ، کارگران چند زبانه اغلب در نقاط مهم گردشگری، بخش املاک و مراکز تماس مورد نیاز هستند.

بازار کار و مشاغل مورد نیاز در کشور پرتغال 2020

یافتن شغل در پرتغال به دلیل بحران اقتصادی این کشور در سال های اخیر دشوارتر شده است، اما نشانه هایی از پیشرفت اقتصادی و شغلی در کشور پرتغال وجود دارد. با داشتن صلاحیت ها و تحقیقات مناسب می توان شغل مناسبی را پیدا کرد . بر اساس بررسی نیروی کار اروپا (داده های مربوط به سه ماهه سوم، 2009)، میزان فعالیت (73.4 درصد) و اشتغال (65.8 درصد) در پرتغال بالاتر از میانگین EEA (به ترتیب 71.3 و 64.8 درصد) است. مشارکت زنان پرتغالی در بازار کار در مقایسه با میانگین EEA (64.5 درصد) هنوز هم بسیار زیاد است (68.9 درصد). ممکن است برای پیدا کردن شغل در پرتغال موانعی وجود داشته باشد. تعداد فارغ التحصیلان در حال افزایش است و بنابراین رقابت در بازار کار افزایش یافته است، اما هنوز هم برای کارگران ماهر و در صنایع رو به رشد کمبودهایی وجود دارد.بیکاری در پرتغال نسبتاً بالا باقی مانده است، که در سه ماهه اول سال 2016 حدود 12.4 درصد تخمین زده شده بود، اگر چه بیکاری جوانان (زیر 25 سال) حدود 30 درصد و حدود 4 درصد بیکاری ثبت شده در ژانویه 2016 مربوط به افراد خارجی بود. با این حال، برخی از صنایع همچنان گزارشی از کمبود کارگران ماهر را دارند، مانند بخش فناوری اطلاعات، بخش بهداشت، بخش گردشگری (اگر چه این مشاغل فصلی به نظر می رسد)، بخش کشاورزی و بخش ارتباطات / مرکز تماس. خدمات عمومی همچنان بخش قابل توجهی از مشاغل موجود را نشان می دهد (20.7 درصد از جمله مدیریت عمومی، دفاع، تأمین اجتماعی، آموزش، بهداشت و پشتیبانی از امور اجتماعی)، اگر چه ایجاد خالص مشاغل در این بخش در سال های آینده پیش بینی نشده است.اگر چه صنعت تولید (16.6 درصد) یکی از پویاترین بخش های اقتصادی پرتغال نیست، اما برخی از بخش های صنعتی نه تنها از نظر اشتغال (از نظر کمیت و مهارت های لازم) بلکه از نظر سهم آن ها در صنعت قابل توجه هستند. کارگران در پرتغال نیز نیاز به پرداخت مالیات و تأمین اجتماعی از دستمزد خود دارند. اگر چه تقریباً در همه گروه های شغلی سطح بیکاری افزایش یافته است، اما استخدام پرسنل برای مشاغل زیر مورد نیاز است :

  • در بخش گردشگری، هتلداری و پذیرایی (که اساساً فصلی است) : آشپزها، پیشخدمت ها و کارمندان بار
  • در بخش کشاورزی (اشتغال فصلی)، به ویژه چیدن میوه و تره بار
  • در بخش بهداشت و درمان، به ویژه پزشکان (پزشکان خانواده و افراد متخصص در زمینه های تخصصی دیگر)
  • در بخش فناوری اطلاعات، مهندسین رایانه، با رزومه های بسیار خاص و مهارت های فنی
  • در بخش مراکز تماس و مراکز خدمات مشترکین (پوشش دادن کارکردهای نظارتی اداری، منابع انسانی، حسابداری و مدیریت)،

برخی از متخصصان دارای مهارت های زبانی بسیار خاص هستند که یافتن آن در پرتغال دشوار است.سایر صنایع بزرگ در پرتغال

  • اتومبیل
  • ساخت و ساز
  • خدمات مالی
  • تولید
  • خرده فروشی
  • منسوجات

پیدا کردن شغل در پرتغال از طرق مختلف امکان پذیر است و برخی از سایت های شغل یابی در پرتغال عبارتند از :

  • Indeed
  • Learn4Good
  • SAPO Emprego
  • Net Empregos
  • Empregos Online

هر گونه سوال در رابطه با اخذ ویزای کار پرتغال را با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در میان بگذارید.

میانگین درآمد در کشور پرتغال برای سال 2020

پرتغال به دلیل داشتن کیفیت بالای زندگی، فرهنگ متنوع، هزینه نسبتاً پایین برای زندگی و همچنین آب و هوای خوب در میان سایر موارد، کشوری محبوب برای مهاجران در نظر گرفته می شود. تنوع فرصت ها برای متخصصان به طور مداوم در حال رشد است. با این وجود، پیدا کردن شغل متفاوت است. اگر مهاجران به دنبال شغل مناسب و بلند مدت هستند، جستجوی شغل می تواند کمی دشوار شود، اما ارزش تلاش کردن را دارد.متوسط حقوق در پرتغال در سال 2020 چقدر است؟ کارفرمایان در پرتغال به طور متوسط سالانه 33803 یورو، ماهانه 2،817 یورو یا ساعت 16 یورو پرداخت می کنند. متوسط درآمد افراد در ماه پس از کسر مالیات و دیگر هزینه ها مانند تأمین اجتماعی، بیمه و اعتبار، حدود 833.44 یورو می باشد. حقوق دریافتی بستگی به حرفه، کارفرما، مدارک تحصیلی، موقعیت مکانی و چندین عامل دیگر دارد.همان طور که پیش از این گفته شد؛ یافتن شغل در پرتغال به دلیل بحران اقتصادی این کشور پس از رکود بزرگ، طی سال های اخیر دشوارتر شده است. با این وجود نشانه هایی از پیشرفت های اقتصادی و شغلی وجود دارد، و با داشتن مهارت های مناسب، اعتبار علمی خوب و کمی تحقیق، می توان شغل خوبی پیدا کرد. هنوز هم صنایع در حال رشد وجود دارد، به همین دلایل پرتغال فرصت های عالی برای کارگران خارجی دارد.میانگین درآمد مشاغل مختلف در سال 2020 به شرح زیر می باشد :

  • حسابدار 21,970 یورو
  • معمار 29,644 یورو
  • پزشک عمومی 28,500 یورو
  • پرستار 24,557 یورو
  • مسئول پذیرش 17,796 یورو
  • معلم 23,578 یورو
  • طراح UX 24,200 یورو
  • برنامه نویس 28,194 یورو
  • پیشخدمت 19,646 یورو
  • مدیر هتل 48,870 یورو
  • مدیر پروژه 35,594 یورو
  • آژانس مسافرتی 27,292 یورو
  • نماینده فروش 21,113 یورو
  • مدیر عامل 74,257 یورو
  • رئیس امور مالی 66,595 یورو
  • مهندس 28,183 یورو
  • افسر پلیس 26,757 یورو

حقوق در این کشور به طور کلی پایین تر از بیشتر کشور های اتحادیه اروپا است. با این حال، با ادامه رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در سال های اخیر، دستمزدها کمی افزایش یافته است.

شرایط کاری :

علاوه بر حداقل دستمزد، کارمندان حق داشتن مرخصی سالانه 22 روزه، 9 روز تعطیلات عمومی و پاداش سالانه کریسمس را نیز دارند. مادران نیز دارای 120 روز متوالی مرخصی زایمان هستند. قرار دادهای اشتغال در این کشور مشابه بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا است که متداول ترین روش های اشتغال، قرار دادهای دائمی و پاره وقت است. شغل تمام وقت در پرتغال شامل 40 ساعت کار در هفته یا هشت ساعت در روز است، اما اضافه کاری در موارد خاص تا حداکثر 12 ساعت در روز (60 ساعت هفته کار) مجاز می باشد.

در نهایت موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده پاسخ گویی تلفنی و حضوری به هموطنان عزیز و انجام کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت می باشد. هموطنان متقاضی اخذ ویزای کاری پرتغال ، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری به دفاتر موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز مراجعه نمایند.

سوالات متداول در رابطه با ویزای کاری کشور پرتغال

1- میزان اشتغال در کشور پرتغال به چه صورت است؟

بر اساس بررسی نیروی کار اروپا (داده های مربوط به سه ماهه سوم، 2009)، میزان فعالیت (73.4 درصد) و اشتغال (65.8 درصد) در پرتغال بالاتر از میانگین EEA (به ترتیب 71.3 و 64.8 درصد) است.

2- شرایط گرفتن کارت آبی پرتغال چیست؟

متقاضیان در صورت داشتن شرایطی مانند صلاحیت بالاتر (مثلاً مدرک دانشگاهی)، یک کارگر با حقوق دریافت شده با قرارداد کار یا پیشنهاد کار در یک کشور اتحادیه اروپا برای حداقل یک سال و یا داشتن حقوق سالانه ناخالص حداقل یک و نیم برابر میانگین ملی کشور می توانند برای کارت آبی تقاضا کنند.

3- انواع ویزاهای کاری پرتغال کدامند؟

ویزاهای کاری پرتغال شامل ویزای کاری کوتاه مدت، ویزای کاری بلند مدت، کارگران خود اشتغال و … می شود.

4- شرط صادر شدن مجوز کار برای افراد خارجی چیست؟

اتباع غیر اتحادیه اروپا تنها در صورت داشتن پیشنهاد رسمی اشتغال از کارفرمای پرتغالی می توانند مجوز کار را درخواست کنند.

5- ویزای کوتاه مدت کاری کشور پرتغال شامل چه مواردی است؟

این ویزا توسط مقامات ارزیابی کار (IEFP) برای کارمندان و کارگران خود اشتغال صادر می شود.

6- ویزای کارگران خود اشتغال برای کشور پرتغال چگونه است؟

ساکنان غیر اتحادیه اروپا که مایل به راه اندازی مشاغل کوچک یا کار آزاد در پرتغال هستند باید برای اخد این نوع مجوز درخواست دهند.

7- مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری کشور پرتغال چیست؟

از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری کشور پرتغال شامل عکس پاسپورت، عدم سابقه کیفری، بیمه پزشکی ، قرار داد کاری و سایر موارد می شود.

8- آیا دانش زبان پرتغالی برای پیدا کردن شغل در کشور پرتغال الزامی است؟

بله . مهم است که مهاجران قبل از شروع کار در این کشور توانایی صحبت کردن به زبان پرتغالی را داشته باشند. زیرا ممکن است به متمایز شدن آن ها در بین سایر کارگران خارجی کمک کند،

9- بازار کار در کشور پرتغال به چه صورت است؟

یافتن شغل در پرتغال به دلیل بحران اقتصادی این کشور در سال های اخیر دشوارتر شده است، اما نشانه هایی از پیشرفت اقتصادی و شغلی در کشور پرتغال وجود دارد و با داشتن صلاحیت ها و تحقیقات مناسب می توان شغل مناسبی را پیدا کرد .

10- مشاغل مورد نیاز در کشور پرتغال کدامند؟

از جمله مشاغل مورد نیاز در کشور پرتغال میتوان به بخش گردشگری، بخش بهداشت و درمان، و بخش فناوری اطلاعات و … اشاره کرد.

11- میانگین درآمد در کشور پرتغال چقدر است؟

متوسط درآمد افراد در ماه پس از کسر مالیات و دیگر هزینه ها مانند تأمین اجتماعی، بیمه و اعتبار، حدود 833.44 یورو می باشد.

12- ساعات کاری در کشور پرتغال به چه صورت است؟

شغل تمام وقت در پرتغال شامل 40 ساعت کار در هفته یا هشت ساعت در روز است، اما اضافه کاری در موارد خاص تا حداکثر 12 ساعت در روز (60 ساعت هفته کار) مجاز می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *