تابعیت و اقامت نروژ

نروژ یکی از کشور های اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد. این کشور پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین است. شرایط تحصیل رایگان در نروژ یکی دیگر از جذابیت های این کشور سرد اروپاست. یکی از سوالاتی که معمولاً پرسیده می شود، روش های اخذ تابعیت و شهروندی نروژ پس از تحصیل و یا روش های دیگر مهاجرت به این کشور است. از جمله روش های مهاجرت به این کشور، اخذ ویزای تحصیلی از طریق اعزام دانشجو، ویزای کار در نروژ و اقامت نروژ از طریق کار و اخذ اقامت نروژ از سرمایه گذاری و همچنین اقامت از طریق ازدواج است. در همه ی این راه ها شخص باید پس از ورود به خاک نروژ نسبت به طی مراحل کسب تابعیت و اقامت نروژ اقدام کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره اقامت نروژ و اخذ شهروندی این کشور می توانید با مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران مهر در تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز تماس حاصل فرمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

راه ها و شرایط اخذ تابعیت و شهروندی نروژ

در این قسمت به بررسی راه های اخذ تابعیت کشور نروژ می پردازیم:

قانون شهروندی تولد فرزند در نروژ

تولد فرزند، نوزاد یا بچه دار شدن در نروژ به خودی خود باعث ایجاد تابعیت نروژ برای طفل نمی گردد.

متولد شدن از والدین نروژی

فرزندی که در نروژ و یا در کشوری دیگر از پدر و مادر نروژی به دنیا آمده باشد نروژی محسوب می شود. از اول سپتامبر 2006 در قانون شرط نشده است که حتماً پدر و مادر با همدیگر ازدواج کرده باشند و طفل فقط با داشتن یک مادر نروژی از ژانویه 1979 تابعیت نروژی مادر به وی منتقل می گردد و او نروژی محسوب می شود.

اعطاء تابعیت نروژ

شخصی که متقاضی تابعیت است ممکن است بعد از 7 سال اقامت در نروژ بعد از 10 سالگی بتواند تابعیت نروژ را تحصیل نماید.

  • برای اخذ اقامت دائم و تابعیت نروژ لازم است که شخص هیچگونه سابقه ی کیفری نداشته باشد (اگر شخص خارجی که متقاضی تابعیت است دارای سابقه ی کیفری باشد بایستی قبل از اقدام برای تابعیت رفع سابقه ی کیفری از او شده باشد.)
  • اتباع کشورهای کشورهای اتحادیه اروپا می توانند تابعیت نروژ را کسب نمایند مشروط بر اینکه 2 سال در نروژ اقامت داشته باشند.

تابعیت و اقامت نروژ

اخذ تابعیت و شهروندی نروژ از طریق ازدواج

شخصی که بایکی از اتباع نروژ ازدواج نماید می تواند بعد از گذشت 3 سال ازدواج آن ها تابعیت نروژ را کسب نماید مشروط بر اینکه مدت اقامت وی در نروژ کمتر از 7 سال نباشد.

کسانی که قبلاً تابعیت و اقامت نروژ را داشته اند و بطریقی ترک تابعیت نموده بعد از یکسال اقامت در نروژ می توانند تابعیت نروژ را مجدداً تحصیل نمایند.

از اول سپتامبر 2008 متقاضی تابعیت نروژ بایستی مدرکی دال بر مهارت و آشنا بودن به زبان نروژی و یا سامی ازائه نموده و یا اینکه گواهی حضور در کلاس های آموزش زبان نروژی به مدت 300 ساعت داشته باشد.

شخصی که تابعیت نروژ را کسب نموده بعد از تحصیل تابعیت نروژی بایستی مدرکی دال بر ترک تابعیت خارجی خود ارائه و ثابت نماید دیگر تابعیت کشور قبلی خود را از دست داده است.

تابعیت نروژی پدر و مادر به فرزندان زیر 18 سال انتقال می یابد مشروط بر اینکه آن ها نیز 2 سال در آنجا اقامت داشته باشند.

(لازم به ذکر است شرط 2 سال اقامت برای فرزندان زیر هیجده سال که در کشور دیگری از کشورهای اروپائی زندگی می کنند ضروری نیست).

کسب تابعیت نروژ از طریق تقاضا

تابعیت نروژ ممکن است از طریق تقاضا صورت پذیرد. این روش یکی از راه هایی برای کسب تابعیت نروژ است که متقاضی از پرداخت هزینه های قانونی معاف گردیده است. هر شخصی که از این طریق کسب تابعیت نروژ را می نماید می بایستی تابعیت قبلی خود را بجز در مواردی که استثناء شده است از دست بدهد.

افراد زیر صلاحیت کسب تابعیت نروژ را بوسیله ی تقاضا دارند که عبارتند از:

  • فرزند زیر 18 سال که قبل از اول سپتامبر 2006 از پدر نروژی و مادر خارجی که هنوز رسماً ازدواج ننموده اند متولد شده باشد (ترک تابعیت خارجی برای این طفل شرط نیست.)
  • بچه 18-12 ساله که توسط یک تبعه نروژی بعد از اول اکتبر 1999 و قبل از اول سپتامبر 2006 به فرزند خواندگی پذیرفته شده باشد.
  • شخصی که تبعه یکی از کشورهای اروپایی است و بمدت 7 سال در نروژ زندگی می کرده است.
  • شخصی که قبلاً بعنوان تبعه ی نروژ بوده و تابعیت نروژی خود را از دست داده است و به تابعیت یکی دیگر از کشورهای اروپایی درآمده است می تواند مجدداً به تابعیت نروژ برگشته و مدت زمان اقامت نیز برای اشخاص شرط نیست.

کسب شهروندی و تابعیت نروژ از طریق فرزند خواندگی

از اول سپتامبر 2006 افراد زیر 18 سال که توسط تبعه نروژی بعنوان فرزند خوانده پذیرفته می شوند خود بخود بعنوان تبعه نروژ محسوب می گردند. چنانچه طفلی خارج از نروژ بعنوان فرزندخوانده پذیرفته شود اخذ رضایت دولت نروژ نیز ضروریست.

اقامت نروژ

راه های از دست دادن تابعیت نروژ

تابعیت نروژ به یکی از طرق زیر از بین می رود:

  1. کسب تابعیت کشور دیگری

چنانچه تبعه ی نروژ بصورت ارادی تابعیت کشور دیگری را کسب نماید خودبخود تابعیت نروژ را از دست خواهد داد.

  1. نروژی هائی که بطور دائم خارج از نروژ زندگی می نمایند

تبعه ی نروژ که با تولد تابعیت نروژ را کسب نموده اما کمتر از 2 سال در نروژ یا 7 سال در یکی از کشورهای اروپایی اقامت نمایند می بایستی قبل از رسیدن به 22 سالگی برای باقی ماندن به تابعیت نروژ اقدام نمایند. ترک تابعیت خارجی این افراد ضروری نیست و همین که به تابعیت نروژ باقی بمانند کفایت می کند.

قانون تابعیت مضاعف در نروژ

بطور کلی، تابعیت مضاعف در نروژ پذیرفته نشده است و ولی موارد زیر استثناء هستند:

  1. شخصی که خارج از نروژ از یکی از اتباع نروژی متولد ده و در آن کشور اصل خاک ( محل تولد) پذیرفته شده است و قانون تابعیت آن کشور وی را تبعه کشور محل تولد شناسد (برای مثال طفلی که در خاک آمریکا از والدیم نروژی به بدنیا آمده است)
  2. افرادی که از والدین نروژی و خارجی متولد شده اند و ممکن است تابعیت خارجی به آن ها تحمیل شود.
  3. کسانی که تابعیت نروژ را طی تقاضا کسب کنند حتماً می بایستی تابعیت قبلی خود را از دست بدهند.

امید است که مطلب فوق توانسته باشد، به شما در زمینه تابعیت و اقامت نروژ اطلاعات مفیدی ارائه کرده باشد، در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت مهاجرت نروژ مراجعه و یا با مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز تماس حاصل فرمایید و از مشاوره همکاران ما بهره مند شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2 دیدگاه برای “تابعیت و شهروندی نروژ

  1. مجتبی ملکشی گفت:

    سلام
    بنده لیسانس مکانیک هستم و به مدت 5 سال سابقه حرفه ای طراحی صنایع فلزی را دارم و مجرد می باشم که برای بدست اوردن زندگی مطلوب و مناسب و تشکیل خانواده قصد مهاجرت دارم لذا خواهشمندم راهنمایی بفرمایید امکان مهاجرت بنده از چه طریقی میتواند باشد و بایستی انرژی تو چه راه مهاجرت گذاشت تا زودتر به نتیجه برسم.
    سپاس از راهنمایی شما و تیمتون

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      آسان ترین و ارزانترین روش مهاجرت به نروژ تحصیلی است. برای مهاجرت تحصیلی به نروژ نیاز به ارائه رزومه قوی و مدرک زبان دارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *