ویزای کار رومانی

هنگامی که مهاجرین اجازه کار خود را از کارفرما دریافت می کنند، باید برای سفارت رومانی در کشور خود برای ویزای طولانی مدت درخواست کار کنند. برای دریافت ویزا، یک سری از مدارک باید ارائه شوند؛ از جمله اجازه کار، مدارک مالی کافی و بیمه درمانی. طبق گفته مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران مهر، پس از ورود به رومانی، مهاجر غیر اتحادیه اروپا باید در وزارت امور مالی رومانی ثبت نام کند و یک گواهی ثبت مالیاتی با عملکردهای مشابه و شماره شناسایی شخصی را دریافت کند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط و وضعیت کار در رومانی

یافتن شغل در رومانی تا حدودی آسان است چرا که به تازگی پیشرفت بسزایی در بازار کار ایجاد شده است. این پیشرفت فرصت های شغلی بسیاری برای خارجیان فراهم نموده است. این مساله شامل حال افرادی که دنبال مشاغل تخصصی هستند نیز خواهد بود.

مشاغل در رومانی

نکات بسیاری هستند که می بایست پیش از مشغول شدن به کار در رومانی در نظر داشت. این نکات شامل قوانین کاری، مهارت و پیشه مورد نیاز و فرصت های استخدامی می باشد.

قوانین قانونی

در صورت داشتن قرارداد کاری، تمامی شهروندان کشور های عضو اتحادیه اروپا می توانند بدون داشتن مجوز کاری و تنها با در دست داشتن اجازه اقامت، مشغول به کار گردند. مجوز کار توسط وزارت کار و امنیت اجتماعی رومانی بر اساس ویزای کاری و مدارک ارائه شده توسط متقاضی صادر می گردد. تمامی مدارک توسط وزارت کار و امنیت اجتماعی رومانی اداره می شوند.

پیش از ثبت فرم تقاضای مجوز کاری، تمامی شهروندان کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا ملزم به ارسال تقاضا جهت اخذ مجوز تابعیت و اقامت رومانی در سفارت و یا کنسولگری رومانی در کشور محل زندگی خود هستند. پس از ثبت، کلیه سفر های متقاضی به ناحیه شنگن پیش از اخذ تصمیمات نهایی دولت در رابطه با فرم تقاضای متقاضی ممنوع خواهد بود. مجوز های کاری رومانی کارفرما-ویژه می باشند. شرکت مربوطه می بایست اطمینان یابد که متقاضی دارای مهارت های مورد نیاز موقعیت کاری مورد نظر می باشد. به علاوه، شرکت می بایست اثبات نماید که هیچ متقاضی دیگری از کشور های عضو اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا جهت اتخاذ این منصب وجود ندارد. چنانچه تصمیم به تغییر شرکت خود باشید ملزم به به اخذ مجوز کاری جدید هستید.

مهارت و تحصیل

اگر مایل به کار در رومانی هستید، اولین مولفه یافتن شغل داشتن مدرک تحصیلی بالا می باشد. داشتن مدرک دانشگاهی مهم ترین مولفه است. داشتن مهارت در زبان انگلیسی، فرانسه و سپس زبان آلمانی نیز بسیار مهم است. بسیاری از آژانس های HR به دنبال سخنرانان بومی جهت استخدام در شرکت های چند ملیتی هستند. تسلط به رایانه نیز هر روزه دارای اهمیت بیشتری می شود. داشتن مدرک بین المللی IT شانس فرد را جهت یافتن شغل افزایش می دهد.

انواع استخدام برای مهاجران

جست و جو گران کار خارجی می توانند به کمک موسسات خیریه و موسسات غیر دولتی به جست و جوی کار بپردازند. مشاغل داوطلبانه نیز شامل آموزش و کار با کودکان می باشد. آموزش زبان انگلیسی به متقاضیان یافتن شغل در رومانی نیز شغل مناسبی به نظر می آید. با تغییر اقتصاد و افزایش جو چند ملیتی، خارجیان بسیاری به سوی رومانی جهت کار جذب می گردند. داشتن مهارت های خاص نیز از جمله دلایل اشتغال خارجیان در رومانی است. تا سال های اخیر، افراد کمی به رومانی مهاجرت یا سفر می نمودند. اما هم اکنون این کشور به یکی از مقاصد زیبای گردشگری تبدیل گشته است. به هر سو باز هم رومانی جای پیشرفت خواهد داشت.

 

شرایط اخذ ویزای کاری رومانی

قوانین مرتبط با اخذ ویزای کار در رومانی بسیار شبیه به سایر کشور های عضو اتحادیه اروپا می باشد. پس از اخذ مجوز کاری، شهروندان کشور های غیر اروپایی نیازمند اخذ ویزای اقامت طولانی به هدف کار تحت عنوان ویزای کار D/AM خواهند بود. جهت شروع این روند، متقاضی می بایست از رومانی پیشنهاد کار دریافت نموده باشد. دولت رومانی قوانین بسیاری در رابطه با اهداء مجوز کاری به خارجیان دارد که اخذ تعداد بیش از تعداد قانونی مجوز کاری برای هر فرد خارجی را در سال محدود می نماید.

ارسال تقاضا جهت اخذ مجوز کار رومانی

در بسیاری از موارد، تقاضای مجوز کاری در رومانی از سوی کارمندان آینده نگر صورت می گیرد. این به مهارت کارفرما بستگی دارد که اثبات نماید شغل مورد هیچ گونه متقاضی از سوی کشور های عضو اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا ندارد. کارفرما همچنین ملزم به اثبات آن است که کارمند مورد نظر مهارت مورد نیاز شغل را دارد. این مساله نیازمند ارائه مدارک می باشد. روند اخذ مجوز کاری رومانی چند هفته به طول می انجامد.

پس از آن که کارمند موفق به اخذ ویزای کاری از سوی کارفرمای خود شود، نیازمند اخذ ویزای اقامت طولانی مدت جهت کار در رومانی در سفارت کشور خود می باشد. جهت اخذ ویزا ارائه تعدادی مدرک الزامی است. پس از رسیدن به رومانی، شهروندان غیر اروپایی ملزم به ثبت نام در وزارت امور مالی رومانی و اخذ کد هویت می باشند. این رند نیز نیازمند ارائه مدارک می باشد.

ویزای اقامت طولانی مدت مهاجران به پیوست مجوز کاری خواهد رسید که اقامت به مدت 1 سال را قانونی اعلام می دارد. چنانچه پس از پایان یک سال برای همان شرکت مشغول به کار باشید تنها تمدید ویزای اقامت طی 30 روز پیش از انقضا لازم می باشد.

مهاجرانی که به همراه اعضای خانواده خود به رومانی مهاجرت نموده اند، ملزم به اخذ ویزای جداگانه برای هر عضو می باشند. بدون داشتن مجوز کاری، اعضای خانواده این افراد قادر به کار در رومانی نخواهند بود. کسانی که با مجوز اقامت موقت در این کشور اقامت دارند و مایل به اشتغال هستند نیز، ملزم به اخذ مجوز کاری می باشند.

مدارک مورد نیاز ویزای کار رومانی

تمامی مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار رومانی توسط کارفرمایان جمع آوری شده و در اداره عمومی بازرسی مهاجرت هزینه آن پرداخت می گردد. 30 روز زمان لازم است تا تقاضا توسط موسسه بررسی گردد. تمامی مدارک کارمندان نزد کارفرما باقی می ماند و فتوکپی آن در دست کارمند می باشد تا هر زمان که لازم باشد قانونی بودن کار خود را نشان دهد.

جهت اخذ مجوز کاری از سوی کارفرمایان برای کارمندان، مدارک زیر مورد نیاز است:

  1. رزومه
  2. گواهی عدم ارتکاب جرم
  3. گواهی پزشکی جهت تایید صلاحیت متقاضی برای شغل مورد نظر
  4. مهارت در زبان رومانیایی
  5. دیپلم فارغ التحصیلی، گواهی علمی و گواهی معتبر از سوی وزارت تحصیلات و تحقیقات علمی و ترجمه مدارک
  6. کارت هویت و گذرنامه به همراه ویزای اقامت طولانی مدت ( فتوکپی و اصل )
  7. گواهی ثبت پزشکی و مالیات به روز
  8. 2 عدد عکس 3 در 4

پس از ثبت کاغذ بازی های تقاضا، IGI طی مدت 30 روز به تقاضا پاسخ خواهد داد اما 15 روز دیگر جهت طی نمودن مراحل تکمیلی زمان لازم است. طی 60 روز پس از اخذ مجوز کار، متقاضی می بایست جهت اخذ ویزای طولانی مدت اقدام نماید.

دستمزد و‌ حقوق کار در رومانی

کشور رومانی مقصدی جذاب برای کسانی است که مایل به زندگی در کشوری ارزان هستند. با وجود آن که این کشور عضو اتحادیه اروپا می باشد، اما دارای پایین ترین هزینه زندگی است و مقصد بسیاری از کسانی است که میخواهند در این کشور بازنشسته شوند و یا دارای منبع درآمدی از خارج از این کشور می باشند.

حداقل دستمزد کار در رومانی در سال 2019 چقدر می باشد؟

تا پایان سال 2018، همه چیز به سبب حداقل دستمزد تعیین شده بسیار آسان بود. اما هم اکنون، مسائل به سبب 3 دسته شدن حداقل دستمزد افراد با توجه به تحصیلات، تجربه و فیلد کاری توسط دولت کمی پیچیده شده است. بنابراین، حداقل دستمزد در رومانی طبق لیست زیر می باشد:

  • حداقل دستمزد عمومی 265 یورو یا 300 دلار می باشد. ما در این جا در رابطه با حقوق خام صحبت می کنیم. یعنی در واقع این مبلغ، مبلغی است که کارمند پس از پرداخت مالیات ( مانند بیمه سلامت و..) خواهد داشت.
  • سپس، حداقل دستمزد بعدی شامل کسانی است که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و دارای 1 سال سابقه کاری می باشند که معادل با 300 یورو یا 335 دلار می باشد.
  • در نهایت، دستمزد سوم متعلق به کسانی است که در ساخت و ساز مشغول به کار هستند که برابر با 500 یورو یا 560 دلار می باشد.
  • حقوق ناخالص دسته اول 491.08 دلار، دسته دوم 554.82 دلار و دسته سوم 708.28 می باشد.

میانگین دستمزد در سال 2019 در رومانی چقدر است؟

نکته جالب در رابطه با میانگین دستمزد در رومانی در سال 2019 این است که اگرچه حداقل دستمزد اخیرا افزایش یافته است، اما میانگین دستمزد تغییری پیدا نکرده است. بعضی از افراد به سبب تغییر در سیستم مالیات در سال 2019، حقوق کمتری دریافت می نمایند. اما طبق گزارشات، میانگین حقوق خالص در سال 2019، 570 یورو یا 645 دلار در ماه می باشد.

دستمزد و‌ حقوق کار در رومانی

دستمزد و‌ حقوق کار در رومانی

پیدا کردن کار و موسسات کاریابی در رومانی

ممکن است شما بخواهید مستقیماً شرکتها / سازمان هایی را مورد هدف قرار بدهید که در حوزه مورد علاقه شما فعال هستند. می توانید مستقیماً در وب سایتهای آنها مشاغل را بررسی کنید. حتی اگر آنها فرصت شغلی را نیز در دسترس نباشند، می توانید بطور خودکار رزومه خود را نیز ارسال کنید. به عنوان مثال، شورای بریتانیا برای معلمان انگلیسی فرصت های شغلی (حداقل در زمان نوشتن این مقاله) دارد.

شرکت های چند ملیتی در رومانی حضور دارند. با هدف قرار دادن چند ملیتی با دفتر مرکزی در کشور خود شروع کنید. به عنوان مثال. اگر انگلیسی یا آمریکایی هستید سعی کنید شرکت هایی مانند Oracle رومانی، مایکروسافت رومانی هدف قرار دهید. اگر فرانسوی هستید ممکن است بخواهید بانکهایی مانند Société Générale را امتحان کنید (آنها تحت نام BRD در رومانی هستند).

ارتباط،ارتباط و ارتباط

شما همیشه می توانید ارتباط جدید ایجاد کنید. هیچ وقت ارتباط کافی وجود ندارد. اطمینان حاصل کنید که تمام دوستان، آشنایان، همکاران شما و غیره بدانند که شما در رومانی به دنبال شغلی هستید تا محض شنیدن خبر افتتاحیه، به شما اطلاع بدهند.

اگر در حال حاضر در رومانی هستید و نمی توانید شغلی پیدا کنید، پس سعی کنید در رویداد هایی که مورد علاقه شماست (به عنوان مثال معماری، رویداد دیگری در زمینه معماری، طراحی، حسابرسی، حسابداری و مالیات)شرکت کنید.، اگر برای یک بخش خاص به برخی از مشاوره ها نیاز دارید، فقط در انتهای این صفحه نظر دهید و ما به شما باز خواهیم گشت.

از کجا برای جستجوی کار در رومانی شروع کنیم؟

  1. ejobs.ro
  2. bestjobs.ro

علاوه بر این دو:

  • olx.ro: شما می توانید بر اساس هر شهر رومانی و نوع کار خود، دسته بندی کنید.
  • Eures: این احتمال وجود دارد که مشاغل تبلیغ شده در Eures نیازی به زبان رومانیایی نداشته باشد. لطفاً رومانی را در سمت چپ جستجوی شغل Eures انتخاب کنید.
  • Linkedin: سایت خیلی خوب و قدیمی Linkedin را فراموش نکنید. ممکن است اتفاق بیفتد که برخی از مخاطبین مرتبط شما می توانند شما را برای کار در رومانی توصیه کنند.

منابع دیگر:

  1. British Council 
  2.  Accenture Romania(شامل مشاغل به زبانهای دیگر)
  3. Amazon Romania – واقع در ایازی
  4. Lugera
  5. Aptjob
  6. پشتیبانی مشتری به زبانهای خارجی: انگلیسی، ایتالیایی و غیره
  7. Adecco
  8. Kellog’s (پردازش سفارش به زبان انگلیسی، ایتالیایی و غیره)
  9. Honey
  10. Ernst Young

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون ویزای کار رومانی و اقامت رومانی می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2 دیدگاه برای “ویزای کار رومانی

  1. فرزین گفت:

    ایا با ویزای کاری رومانی می توان وارد کشورهای عضو شینگن شد

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      کشور رومانی عضو اتحادیه اروپا است؛ اما عضو شینگن نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *