تحصیل در جمهوری چک

جمهوری چک یکی از زیباترین کشورها در اروپای شرقی خواهد بود. در واقع جمهوری چک از سال 1993 استقلال یافت چرا که قبلا به عنوان بخشی از چک اسلواکی به حساب می آمد. ناگفته نماند که از پیش این جمهوری تحت نظر اتحادیه شوری فعالیت می کرد. این درحالیست که این جمهوری در سال های اخیر رشد اقتصادی بسیاری داشته است چرا که در سال 2006 به عنوان اولین دولت سابق بلوک شرقی در نظر گرفته شد. ناگفته نماند که این جمهوری برای تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته تلاش های بسیاری داشته است.برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در جمهوری چک ، دانشگاه های برتر نیوزیلند، شهرهای دانشجویی مشهور، نحوه درخواست، هزینه ها و اخذ ویزا این مقاله را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

امروزه جمهوری چک یکی از معروف ترین مقاصد برای دانشجویان بین المللی به لحاظ تحصیل در جمهوری چک خواهد بود چرا که بیش از 39000 دانشجو را در خود جای داده است. آمارهای اخیر اتحادیه اروپا نشان داده است که در سال 2014 این کشور در لیست 12 مقصد رایج برای دانشجویان آراسموسی در اروپا قرار گرفته است. دلایل بسیاری برای تحصیل در جمهوری چک وجود دارد که مواردی نظیر : دانشگاه های معتبر، مبلغ شهریه و مخارج زندگی مقرون به صرفه و فرهنگ زندگی شگفت انگیز را در بر خواهد گرفت.

اگر شما قصد تحصیل در جمهوری چک را در سر دارید لذا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دانشگاه های برتر جمهوری چک، شهرهای دانشجویی، درخواست و هزینه تحصیل ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) شیراز میتوانند به شما در اخذ پذیرش تحصیل در جمهوری چک از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران  برای متقاضیان تحصیل در جمهوری چک کمک کنند. همچنین متقاضیان جهت کسب مشاوره در زمینه شرایط اعزام دانشجو به چک به صورت تضمینی می توانند به مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایند.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در جمهوری چک

بسیاری افراد جهت مهاجرت به چک معمولا از طریق تحصیل در جمهوری چک اقدام می کنند، به طور کلی میتوان پس از اخذ اقامت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیلی در چک نسبت به اخذ شهروندی یا تابعیت چک میتوانند اقدام کنند، البته این روش یکی از روش های مهاجرت به چک می باشد روش های دیگر نظیر ویزای کار در چک و سرمایه گذاری در چک نیز وجود دارند . تابعیت چک از طریق تولد فرزند در چک جزو این روش ها نمی باشد و مورد پذیرش چک نیست.

دانشگاه های جمهوری چک

امروزه سیستم آموزش عالی جمهوری چک بیش از 70 دانشگاه را در خود جای داده است. این درحالیست که دو سوم این دانشگاه ها خصوصی می باشند. حدود 12 تا از دانشگاه های جمهوری چک خصوصیت 200 دانشگاه برتر جهان را به خود اختصاص داده اند. باید بدانید که دانشگاه های این جمهوری بالاترین رتبه ها در میان اروپا و مرکز آسیا بدست آورده اند. به علاوه تعداد 4 تا از این دانشگاه ها در میان رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS قرار گرفته اند.

دانشگاه Charles ( چارلز )

دانشگاه چارلز یکی از عالی رتبه ترین دانشگاه ها در جمهوری چک خواهد بود، به علاوه این دانشگاه رتبه چهارم را در رتبه بندی های EECA (اروپای شرقی و مرکز آسیا) به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در سال 1348 و توسط امپراطور چارلز IV تاسیس گشت و به عنوان بزرگترین دانشگاه جمهوری چک در نظر گرفته شد چرا که این دانشگاه 17 دانشکده و بیش از 51400 دانشجو را در خود جای داده است. این دانشگاه یکی از مقاصد تحصیلی بسیار مشهور برای دانشجویان بین المللی خواهد بود و برنامه های بین المللی آن با 200 دانشگاه برتر جهان در ارتباط خواهد بود. محوطه اصلی این دانشگاه در پراگ (پایتخت جمهوری چک) واقع شده است منطقه ای که موجب جذب دانشجویان و گردشگران بسیاری شده است. پایتخت جمهوری چک، شهر پراگ در میان گردشگران از شهرت والایی برخوردار است و علاوه بر جاذبه های بسیار زیبا، فرصت کارکردن را در اختیار افراد قرار می دهد.

تحصیل در جمهوری چک

دانشگاه فناوری چک در پراگ

این دانشگاه در شهر پراگ واقع شده است، دانشگاهی که در سال 1707 تاسیس گشت. این دانشگاه از دیگر دانشگاه های قدیمی و عظیم در جمهوری چک می باشد. دانشگاه فناوری جمهوری چک رتبه دوم را در EECA بدست آورده است و در رتبه 7 منطقه چک قرار گرفته است. دانشگاه فناوری چک در پراگ، تعداد 8 دانشکده را در خود جای داده است و بیش از 100 برنامه آموزشی را در اختیار افراد قرار می دهد. ناگفته نماند که این دانشگاه بیش تر بر تدریس گرایش های مهندسی و گرایش های مرتبط با آن متمرکز می باشد. در حال حاضر حدود 24000 دانشجو ( مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ) در این منطقه مشغول به تحصیل می باشند.

دانشگاه Masaryk ( ماساریک )

این دانشگاه دومین دانشگاه دولتی بزرگ در این کشور می باشد. دانشگاه ماساریک در دومین شهر بزرگ یعنی ” برنو ” واقع شده است. این دانشگاه در سال 1919 تاسیس گشت و به عضویت دانشگاه های گروهی کامپوستلا و شبکه Utrecht (اوترخت) در آمد. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده در فوق این دانشگاه همکاری های نزدیکی با دانشگاه های موجود در اروپا داشته است. در حال حاضر این دانشگاه در رتبه 10 EECA قرار دارد و حدود 35800 دانشجو و 9 دانشکده را در خود جای داده است. اغلب برنامه های این دانشگاه به زبان انگلیسی و آلمانی می باشد، گزینه های انتخابی که برای دانشجویان بین المللی بسیار ایده آل می باشند.

دانشگاه فناوری برنو

همانطور که از نامش پیداست این دانشگاه در شهر برنو واقع شده است. دانشگاه فناوری برنو در سال 1899 تاسیس گشت و رتبه 19 را در EECA بدست آورد. این دانشگاه بیشتر بر دوره های مهندسی متمرکز می باشد و به عنوان یک موسسه توسعه یافته در نظر گرفته می شود. این دانشگاه حدود 24000 دانشجو و 8 دانشکده را در خود جای داده است. دانشگاه فناوری برنو همکاری های گسترده ای با دانشگاه های اروپا جهت کار بر روی پروژه هایی نظیر: آراسموس، Tempus و لئوناردو و … داشته است. تدریس در دانشگاه های شهر برنو (برای مقاطع کارشناسی تا دکتری) به زبان انگلیسی خواهد بود، دانشگاهی که نسبت به مطرح کردن علوم مهندسی مبادرت می ورزد.
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه پراگ مورد تایید وزارت علوم ایران  می باشد.

شرایط زندگی در جمهوری چک

جمهوری چک کشوریست که در قلب اروپا واقع شده است. این کشور اشتراکات مرزی با آلمان، اتریش، لهستان، اسلواکی و برخی از اعضای اروپا خواهد داشت. در سال های اخیر پایتخت جمهوری چک، شهر پراگ به دلیل زیبایی بیش از حد شهرت بسیاری پیدا کرده است. شهری که با زیبایی های تاریخی و فرهنگی کثیری در آمیخته است.

همانظور که قبلا هم گفته شد، شهرت شهر پراگ بدلیل وجود مناظر زیبای بسیاری خواهد بود. باید بدانید که جمهوری چک فرصت های بسیاری از قبیل: آرامش یافتن و کشف عناصر جدید را در اختیار افراد قرار می دهد. حومه های شهری، کوه های مرتفع، امکان پیاده روی، مکان های تاریخی، ساختارهای مربوط به قرون وسطی و شهرهای تاریخی از جاذبه های اهم این شهر به حساب خواهند آمد. در آشپزخانه های جمهوری چک سوپ های سنتی، غذاهای گوشتی، dumpling (نوعی پودینگ که محتوی میوه پخته است)، سالاد و شیرینی های خوش طعم یافت خواهد شد.

 پراگ

شهر پراگ به عنوان پایتخت جمهوری چک در نظر گرفته می شود. بدون شک شهر پراگ یکی از زیباترین شهرهای واقع در اروپا خواهد بود. باید بدانید که در ابتدا این شهر با نام ” اورشلیم جدید ” خوانده می شد، شهری که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. قلعه های تاریخی، قرار گرفتن نام این شهر در فهرست یونسکو، شناخته شدن به عنوان شهر قدیمی قرون وسطی، موزه ها و شب زنده داری ها از دلایل شهرت این شهر به حساب خواهند آمد. در حال حاضر شهر پراگ رتبه 39 را در میان برترین شهرهای دانشجویی به خود اختصاص داده است. وسعت شهر پراگ، انجمن های دانشجویی متفاوت، شهرت چشمگیر، هزینه تحصیل و زندگی نسبتا پایین از دیگر دلایل شهرت این شهر به حساب خواهند آمد.

باید بدانید که شهر پراگ خانه برترین دانشگاه های جمهوری چک می باشد، یکی از این دانشگاه ها، دانشگاه چارلز می باشد، دانشگاهی که در حال حاضر در رتبه 279 جهانی قرار گرفته است. علاوه بر دانشگاه چارلز، دانشگاه فناوری چک در پراگ ( رتبه 460-451 )، نیز در این شهر واقع شده است.

برنو

برنو دومین شهر بزرگ در جمهوری چک خواهد بود. باید بدانید که شهر برنو قبلا پایتخت تاریخی Margraviate Moravia  بوده است. مناطق جنگلی و قلعه های تاریخی قرون وسطی که در بسیاری از افسانه ها آورده شده است، از دلایل شهرت این شهر به حساب خواهند آمد. مراکز نمایشگاهی برنو، که یکی از بزرگترین نمایشگاه ها در جهان می باشد از جاذبه های شگفت انگیز این شهر به حساب خواهد آمد. باید بدانید که شهر برنو با جاذبه های فرهنگی بسیاری در آمیخته است، چرا که موزه ها، سینماها و نمایشگاه های بومی بسیاری را در خود جای داده است. در حال حاضر برنو شهری مدرن می باشد که نسبت به حفظ سنت ها، فرهنگ عامه، موسیقی های عام پسند، جشن ها و فرهنگ Moravian مبادرت ورزیده است. برنو یکی از بهترین شهرهای دانشجویی در جمهوری چک می باشد که در حال حاضر در رتبه 73 قرار گرفته است و حدود 90000 دانشجو را در خود جای داده است. از دانشگاه های رتبه عالی شهر برنو مواردی نظیر : دانشگاه ماساریک و دانشگاه فناوری برنو را در بر خواهد گرفت، دانشگاه هایی که خصوصیات رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS را به خود اختصاص داده اند.

Ostrava (استراوا)

استراوا سومین شهر بزرگ در جمهوری چک می باشد، شهری که نزدیک به مرز کشور لهستان می باشد. باید بدانید که اصلی ترین مراکز صنعتی در این شهر قرار گرفته اند، شهری که با نام مستعار ” قلب فلزهای جمهوری” شناخته می شود. در سال های اخیر این شهر به عنوان یکی از گنج های کشف نشدنی جمهوری چک شناخته شد. از جاذبه های گردشگری این شهر مواردی نظیر : کلیسای جامع، قلعه های قرون وسطی، موزه ها، معدن های بسیار بزرگ و منطقه Vitkovice را در بر خواهد گرفت، جاذبه هایی که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده اند. علاوه بر تمامی این موارد، این شهر میزبان جشن های موسیقی بسیار معروف استراوا، شب زنده داری ها، آشپزخانه های بسیار بزرگ و خیابان معروف Stodolni خواهد بود.

باید بدانید که شهر استراوا خانه چندین دانشگاه معروف نظیر : دانشگاه استراوا و دانشگاه فناوری استراوا خواهد بود.

درخواست پذیرش تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک

یکی از شرایط اصلی پذیرش و تحصیل دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه های جمهوری چک تکمیل دوره متوسطه با موفقیت خواهد بود. اگر شما قصد تحصیل در جمهوری چک در مقطع کارشناسی ارشد را در سر دارید، مدرک کارشناسی و تمامی صلاحیت های شما مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این درحالیست که جهت تحصیل در جمهوری چک در مقطع دکتری شما ملزم به تکمیل دوره کارشناسی ارشد و تمامی دوره های مرتبط با آن خواهید بود.

ممکن است تحصیل در موسسات و دانشکده های مختلفی به افراد پیشنهاد گردد، لذا دانشجویان ملزم به ارسال درخواست خود به صورت آنلاین (که معمولا در ماه فوریه و مارس می باشد) خواهند بود. باید بدانید که بسیاری از موسسات آموزش عالی فرصت درخواست دادن به صورت تکمیل فرم الکترونیکی و آنلاین را در اختیار افراد قرار می دهند. این درحالیست که در بسیاری از دانشگاه ها، متقاضیان ملزم به شرکت در آزمون ورودی می باشند، آزمونی که در مابین ماه های ژوئن و سپتامبر برگزار خواهد شد.

روش های ارزیابی از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت می باشد که باز هم بستگی به گرایش تحصیلی شما خواهد داشت. سیستم انتقال بر اساس امتیاز در اروپا ((ECTS، که توسط بسیاری از دانشگاه های جمهوری چک مورد استفاده قرار می گیرد، انتقال دانشجویان در کشور و مابین دیگر کشورهای اروپایی را میسر می سازد.

اخذ ویزای تحصیلی در جمهوری چک

یک خبر خوب اینکه جمهوری چک یکی از اعضای ایالت متحده اروپا به حساب می آید و دانشجویان متعلق به ایالت متحده اروپا نیازی به اخذ ویزا برای زندگی و تحصیل در جمهوری چک نخواهند داشت. این درحالیست که تمامی افراد به ID و یا گذرنامه ای معتبر و یک نامه پذیرش از دانشگاه نیاز خواهند داشت. دانشجویانی که متعلق به خارج از منطقه اروپا می باشند ملزم به اخذ ویزا خواهند بود. لذا جهت آگاهی از شرایط اخذ ویزا که از کشوری به کشور دیگر متفاوت می باشد با سفارت جمهوری چک در ارتباط باشید.

هزینه ها و کمک هزینه های مالی

هزینه تحصیل در تمامی دانشگاه های جمهوری چک و برای تمامی دانشجویان رایگان می باشد. این درحالیست که امکان تحصیل به زبان چک برای افراد وجود دارد. اگر شما قصد شرکت در دوره های زبان خارجی را در سر دارید ملزم به پرداخت هزینه ای بیشتر و درخواست دادن خواهید بود. برای مثال هزینه شرکت در دوره های زبان انگلیسی حدود 108334 کرونا چک (4500دلار آمریکا) خواهد بود. به دانشجویان پیشنهاد می گیرد که مبالغی را برای دیگر هزینه های اضافی در نظر بگیرند. شهریه موسسات خصوصی متفاوت می باشد، اما به طور معمول حدود 15000-2000 دلار آمریکا برای هر سال خواهد بود.

هزینه زندگی در جمهوری چک نسبت به دیگر کشورهای غربی کمتر می باشد. هزینه هایی که مواردی نظیر : هزینه خوراک، اقامت، حمل و نقل عمومی و… را در بر می گیرد و حدود 750-350 دلار آمریکا برای هر ماه خواهد بود. البته ناگفته نماند که تمامی این هزینه ها بستگی به نحوه زندگی و بودجه شما خواهد داشت. این هزینه ها متفاوت اند و تا حد زیادی بستگی به شهر و گرایش انتخابی شما دارند. به طور جد می توان گفت که هزینه و کیفیت زندگی برای دانشجویان متعلق به اروپای غربی و یا آمریکا بسیار مقرون به صرفه می باشد.

جهت تامین مخارج خود در طول تحصیل شما قادر به یافتن شغلی پاره وقت خواهید بود. دانشجویان متعلق به اروپا / منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس نیازی به اخذ مجوز استخدام نخواهند داشت.این درحالیست که دانشجویان متعلق به دیگر کشورها ملزم به اخذ مجوز استخدام و اقامت خواهند بود. ناگفته نماند که دانشجویان خارجی بالای 26 سال و افرادی که روزمزد کار می نمایند نیازی به اخذ مجوز استخدام نخواهند داشت.

از دیگر راه های تامین مخارج اخذ بورسیه تحصیل در جمهوری چک می باشد، لذا از متقاضیان انتظار می رود که شرایط خود را جهت اخذ بورسیه تحصیلی بررسی نمایند. تا بتواننید از تحصیلات رایگان استفاده کنند.

سوالات متداول درباره تحصیل در چک

آیا جمهوری چک برای دانشجویان بین المللی خوب است؟

جمهوری چک که غالبا مورد توجه بسیاری از دانشجویانی است که می خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند، یک کشور جذاب است. جمهوری چک به عنوان قدیمی ترین دانشگاه در اروپای مرکزی(دانشگاه چارلز در پراگ)، بهشتی برای دانشجویان است که هر ساله با استقبال حدود 35000 دانشجوی بین المللی مواجه می شود.

آیا تحصیل در جمهوری چک رایگان است؟

آموزش عالی در موسسات دولتی و دولتی برای شما رایگان است. طبق قانون، آموزش عالی در موسسات دولتی برای شهروندان از تمام ملیت ها رایگان است.

چگونه می توانم ویزای دانشجویی جمهوری چک را دریافت کنم؟

مدارک زیر به طور عمده برای دریافت ویزای دانشجویی یا اجازه اقامت جمهوری چک لازم است:

  • فرم درخواست
  • نامه پذیرش از دانشگاه های جمهوری چک
  • عکس گذرنامه 
  • گذرنامه معتبر
  • اثبات منابع مالی برای اقامت

اخذ ویزای دانشجویی جمهوری چک چقدر طول می کشد؟

اولین درخواست ویزای دانشجویی 120 روز قبل از تاریخ شروع برنامه است. کنسولگری چک تقریباً 60 روز طول می کشد تا بتواند درخواست شما را ارزیابی کند.

هزینه تحصیل در جمهوری چک چقدر است؟

به طور متوسط، شهریه دوره های دیپلم در جمهوری چک از 8000 دلار تا 15000 دلار در سال، برای دوره های کارشناسی از 10،000 دلار تا 20،000 دلار و برای کارشناسی ارشد می تواند از 25000 دلار تا 50،000 دلار در سال باشد. زندگی و سایر هزینه های دیگر ممکن است سالانه 15000 دلار باشد.

من می خواهم در جمهوری چک تحصیل کنم، چگونه میتوانم اقدام کنم؟

برای درخواست تحصیل در جمهوری چک، ابتدا باید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید که برنامه تحصیلی مورد نظر شما را ارائه دهد و سپس روند درخواست را مستقیماً برای دانشگاه ارسال کنید.

آیا در جمهوری چک دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بسیاری از برنامه ها و دوره های تحصیلی وجود دارد که به زبان انگلیسی یا به زبان خارجی دیگری تدریس می شوند. شما می توانید بر اساس دانشگاه مناسب ترین برنامه تحصیلی را جستجو کنید. هنگامی که دانشگاه و یک برنامه تحصیلی را انتخاب می کنید برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش پذیرش دانشگاه منتخب تماس بگیرید.

آیا دانشجویان در جمهوری چک اجازه کار دارند؟

دانشجویان در جمهوری چک می توانند به صورت پاره وقت کار کنند.

شرایط کار دانشجویی در جمهوری چک چگونه است؟

در جمهوری چک دانشجویان می توانند به صورت پاره وقت کار کنند، اما باید توجه داشته باشند که با توجه به عدم تسلط آن ها به زبان بومی این کشور، نمی توانند شغل های بسیاری را دریافت کنند.

هزینه زندگی در جمهوری چک چقدر است؟

هزینه زندگی در جمهوری چک بستگی به شیوه و سبک زندگی متقاضی دارد؛ اما به طور معمول 600-800 یورو در ماه برای زندگی دانشجویی در جمهوری چک تخمین زده شده است.

آیا برای تحصیل در جمهوری چک باید مدرک زبان خاصی را ارائه دهیم؟

ارائه مدرک زبان انگلیسی بستگی به برنامه تحصیلی دارد و از دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است. برای کسب اطلاعات دقیق با دانشگاه مورد نظر خود مستقیماً تماس بگیرید یا با مشاورین ما از طریق شماره های ذکر شده در سایت ارتباط برقرار نمایید.

در نهایت موسسه حقوقی توسعه گران مهر که بدون شک از بهترین موسسات حقوقی کشور و از جمله استان فارس میباشد، پاسخگوی تلفنی و حضوری شما دوست و هموطن عزیز متقاضی تحصیل در جمهوری چک و دیگر کشورهای اروپائی و آمریکائی است و کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا جهت ورود به کشور چک را در کمتر از 6 ماه با گارانتی و تضمین کامل انجام میدهد. تقاضا داریم با توجه به آنکه بسیاری از موسسات، بدون مجوز رسمی اقدام جهت اخذ ویزا برای افراد مینمایند و متاسفانه مسائل بسیاری اهم از بی اعتمادی نسبت به صحت خدمات، حقایق گفتار، انجام قول ها صورت میگیرد، قبل از هر گونه اقدامی و منعقد کردن قرارداد با موسسات از دارا بودن مجوز رسمی برای انجام امور اعزام دانشجو به دیگر کشور ها، از سوی وزارت علوم و فناوری اطمینان حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

8 دیدگاه برای “تحصیل در جمهوری چک

  1. فریدون عیدیان گفت:

    سلام هزینه ویزا و تکمیل پذیرش در دانشگاه و گرفتن اقامت حدودا چند میشه ؟

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      معمولا هر سفارت برای اخذ ویزا حدود 75 یورو دریافت میکند ولی دانشگاه های کشور چک هزینه پذیرش زیادی ندارند.
      اما اقدام از طریق موسسات اعزام دانشجو هزینه های متفاوتی دارد که بسته به موسسه متغیر است.

  2. علی گفت:

    با سلام
    جمهوری چک همراه(همسر) را میپذیرد؟

    1. مشاور تحصیلی و اعزام دانشجو گفت:

      با سلام
      خیر، اجازه همراه وجود ندارد.

  3. سید گفت:

    موارد مربوط به ویزای تحصیلی چک را هم انجام میدید?

    1. مشاور تحصیلی و اعزام دانشجو گفت:

      با سلام
      بله، این موسسه همه مراحل اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی چک را انجام میدهد.

  4. محمدامین زرگر گفت:

    سلام ضمن تشکر از سایت و همچنین کانال خوبتون،
    لطفا برای تحصیل در چک راهنماییم کنید امسال پیش هستم برای تحصیل در اروپا به دنبال کشوری ارزان و کیفیت بالا هستم البته با این ویژگی که دوره های زبان رو بشه در کشور مقصد گذراند.
    سپاس

    1. مشاور تحصیلی و اعزام دانشجو گفت:

      با سلام
      امکان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک وجود دارد، برای این رشته ها گذراندن کالج الزامی ولی برای رشته داروسازی می توانید بدون گذراندن کالج نیز اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *