کار در جمهوری آذربایجان

کار در جمهوری آذربایجان بخاطر داشته باشید که فرآیندهای استاندارد متعددی برای سناریوی معمول کارکنان شهروندی غیرقانونی و کسانی که قصد ثبت شرکت هایی با مسئولیت محدود را دارند آورده شده است. در این این روش برای شهروندان کشورهای مستقل و مشترک المنافع و کارکنان شرکت های ثبت شده قوانینی در نظر گرفته شده است که شاخه های نهادهای خارجی آن نیز متفاوت خواهد بود. درباره ثبت شرکت در آذر بایجان بیشتر بخوانید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تعیین دقیق ویزا و شرایط مورد نیاز با مشاورین موسسه تماس حاصل نمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مهاجرت و کار در جمهوری آذربایجان

  • ورود براساس ویزای ورودی که به مدت 90 روز اعتبار دارد.
  • ثبت نام در اداره پلیس
  • تمام کارگزاران خارجی که بیش از 30 روز از آذربایجان دیدن کرده اند، باید ظرف مدت پنج روز از زمان ورود خود، گذرنامه خود را در اداره پلیس محلی (وزارت امور داخلی) نیز به ثبت برسانند.
  • در صورت عدم ثبت نام یا دیر ثبت نام کردن، جریمه هایی برای اشخاص لحاظ می گردد یا اینکه فرد پس از گذشت 30 روز بایستی نسبت به ترک کشور مبادرت ورزد.
  • استفاده مجدد از مجوز کار و درخواست کارت اقامت به صورت همزمان
  • قرارداد استخدامی امضا شده با نهادهای محلی
  • گواهی پزشکی صادر شده در آذربایجان برای ایجاد پرونده کارت اقامت
  • کار تولیدی زمانی انجام می شود که مجوز کار صادر شده باشد.
  • مجوز کار ممکن است برای یک دوره اولیه تا یک سال اعتبار داشته باشد.
  • کارت های اقامت با توجه به اعتبار مجوز کار تعیین می گردد.
  • استفاده از فرمت جهت ثبت نام در اداره پلیس

شرایط کار در جمهوری آذربایجان

  • اجازه کار و کارت های اقامت ممکن است تمدید شود.
  • خارجیانی که کارت اعتباری صادر شده توسط اداره مهاجرت دولتی را دریافت کرده اند می توانند از آنجا خارج شوند و به جمهوری آذربایجان بازگردند، البته این در صورتی است که کارت اقامت خود و مدارک شناسایی معتبر (گذرنامه) را اشخاص در اختیار داشته باشند.
  • خارجیان ممکن است برای مدت بیش از پنج سال در فعالیت های کاری و در کشور مربوطه مشارکت داشته باشند. این در حالیست که پس از گذشت پنج سال اول شخص بایستی آذربایجان را ترک نماید.
  • پرونده مهاجرت برای همراهی اعضای خانواده (همسر و فرزندان) ممکن است به طور همزمان با مجرم آغاز شود.
  • مدارک تحصیلی، مدارک ازدواج و تولد برای اخذ مجوز کار و درخواست جهت اخذ کارت اقامت نیز نیاز می باشد که البته تمامی این اسناد باید تأیید گردد.
  • اشخاص باید پس از گذشت 5 سال نسبت به ارائه مدارک حرفه ای خود نیز مبادرت ورزند.
  • ارائه نسخه هایی در جهت اسناد تجاری و ارائه اسناد رسمی برای دادن درخواست نیز لازم است.
  • این گذرنامه باید حداقل به مدت شش ماه و پس از اخذ اقامت در آذربایجان اعتبار داشته باشد.

شرایط اخذ ویزای کاری آذربایجان

کارفرما مسئول درخواست مجوز کار در هنگام استخدام یک غیر بومی است. مدت زمان مجوز کار با مجوز اقامت موقت مطابقت دارد و اسناد مورد نیاز با هم ارسال می شوند. یک فرد خارجی واجد شرایط برای دریافت مجوز کار است اگر بیش از 18 سال سن داشته باشد.

کاندید مناسب آذربایجان برای جایگزین شدن نباشد که در این صورت کارفرما باید به اداره دولتی مراجعه نماید. درخواست تمدید مجوز کار باید یک ماه قبل از تاریخ انقضاء مجوز فعلی انجام شود. مجوز کار را نمی توان به فرد یا کارفرمای دیگری منتقل کرد. مدت مجوز کار مربوط به اقامت موقت است، مجوز کار برای یک سال صادر می شود و پس از آن می توان چهار بار هر بار برای 1 سال تمدید کرد. اگر مجوز کار تمدید شد، یک کارت جدید صادر می شود.

هنگامی که یک خارجی پنج سال در آذربایجان کار کرده باشد، باید کشور را ترک کند و تنها پس از 1 سال می تواند برای اهداف کاری خود به آذربایجان بازگردد. اگر مجوز کار گم شده باشد کارفرما باید ظرف 15 روز به وزارت کار و امور اجتماعی اطلاع دهد.

شرایط اخذ ویزای کاری آذربایجان

شرایط اخذ ویزای کاری آذربایجان

دقت کنید که دریافت پروانه کسب و کار هزینه دارد. برای اطلاع از این هزینه به سایت کسب و کار آذربایجان مراجعه نمایید.

کارفرما باید وزارت کار و امور اجتماعی را مطلع کند که یک قرارداد کاری ظرف مدت 5 روز از تاریخ انقضای آن پایان یافته است. مدت زمان مجوز کاری با قرارداد کاری مرتبط است.

مجوز کار اخراج خارجیان

در برخی از حرفه ها برخی از غیر بومی ها اجازه کار در آذربایجان را ندارند که عبارتند از:

  • کارکنان ماموریت های دیپلماتیک
  • کارمندان و مدیران ارشد
  • شرکت های بین المللی
  • دریا نوردان
  • تجاری که در آذربایجان کمتر از 3 ماه اقامت دارند.
  • کارکنان آموزش
  • کارکنان رسانه های جمعی برای لیست کامل کار و تخصص که معاف از یک مجوز کار هستند.

گواهی پزشکی برای کار در جمهوری آذربایجان

گواهی پزشکی برای مجوز کار(و به همین علت مجوز اقامت موقت)مورد نیاز است و فقط یک گواهی پزشکی که در آذربایجان صادر شده معتبر می باشد. دو مرکز در باکو وجود دارند که گواهی پزشکی موقت را صادر می کنند:

  1. مرکز تشخیص جمهوری خواه در خیابان 3166 تفلیس
  2. مرکز پزشکی بین المللی باکو در خیابان BA 11 مولا جوما در باکو

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید.

مدارک مورد نیاز ویزای کار آذربایجان

مدارک نام برده شده در لیست زیر به منظور دریافت اجازه کار در آذربایجان لازم است:

  • شرکت ها می بایست فرم تقاضایی که شامل نام نهاد دولتی ( شرکت ) و آدرس شرکت می باشد را تکمیل نمایند.
  • افراد می بایست مدارک شناسایی خود، سوابق کاری 5 سال گذشته، آدرس محل کار و موقعیت کاری خود را ارائه نمایند.
  • کپی مدارکی که کیفیت حرفه ای شغل فرد را اثبات می دارند.
  • نامه تائیدی از مراجع دولتی که نیاز به افراد در زمینه شغلی مورد نظر را اظهار می دارد.
  • کپی مدارکی که حق اقامت فرد در آذربایجان را اثبات می کند.
  • گواهی سلامت که عدم ابتلای فرد به ویروس HIV و هپاتیت B و C را اثبات می نماید.
  • کپی گذرنامه متقاضی که برای حداقل 6 ماه پس از رسیدن به آذربایجان اعتبار داشته باشد.
  • نهاد های دولتی ملزم به فراهم آوردن کپی ثبت شرکت دولتی و افراد ملزم به اثبات مدارک مالیات پرداخت شده خود و کپی مدارک شناسایی خود هستند.
  • کپی مدارک ازدواج نیز مورد نیاز می باشد.

اجازه کار معمولا در طی 30 روز صادر می گردد. چنانچه فرم تقاضا رد شود، طی 5 روز پس از ثبت فرم تقاضا به تقاضا دهندگان نامه ای مبنی بر رد تقاضای اجازه کار در آذربایجان ارسال می گردد.

دستمزد و‌ حقوق کار در آذربایجان

کشور آذربایجان یکی از صادر کننده های اصلی نفت می باشد و درآمد سالانه آن صنعت این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. به همین سبب، میزان حقوق سالانه افراد نسبت به دیگر مناطق قفقاز بیشتر است. از ژانویه سال 2019، حداقل حقوق در آذربایجان 130 منز آذری معادل 75 دلار می باشد. حداقل حقوق در باکو نیز قطعا بیشتر می باشد. اگرچه نرخ در سراسر کشور مشخص است.

دستمزد و‌ حقوق کار در آذربایجان

دستمزد و‌ حقوق کار در آذربایجان

متوسط حقوق در باکو، آذربایجان

متوسط حقوق در باکو، تقریبا 250 دلار در سال 2019 می باشد. رفت و آمد و قبوض در حدود 300 دلار در ماه هزینه دارد. بسیاری از بانک های بین المللی دارای شعباتی در باکو می باشند که می توان در این میان از HSBC، جوامع عمومی و اعتبار سوئیس نام برد. در نتیجه باکو دارای میانگین حق الزحمه بالاتری نسبت به دیگر شهر های کشور آذربایجان می باشد. بانک بین المللی آذربایجان و بورس باکو، اقتصاد کشور را در شرایط مناسبی قرار می دهند.

آمار حقوق نشان داده است که افراد متخصص ماهانه 2500 دلار دریافت می کنند. البته این مقدار دقیق نمی باشد. میزان حقوق افراد به 10000 دلار در ماه نیز می رسید. با توجه به اقتصاد قدرتمند باکو، افزایش هر روزه نرخ حقوق بسیار تعجب برانگیز خواهد بود.

پیدا کردن کار و موسسات کاریابی در آذربایجان

آذربایجان کشوری است که مابین کشور ایران و کشور روسیه در جوار اقیانوس خزر جای دارد. زبان رسمی این کشور آذری است و پایتخت آن باکو می باشد. چنانچه مایل به کار در آذربایجان هستید، منابع انتخاباتی زیر را به منظور فرصت کاریابی در این کشور به عنوان یک فرد خارجی در نظر داشته باشید.

کشور آذربایجان دارای منابع فراوان نفت و گاز می باشد. بنابراین چنانچه در این زمینه مهارت داشته باشید، شانس شما برای یافتن شغل مناسب بسیار بالا می باشد. اولین قدم برای رسیدن به این هدف آن است که در سایت BP به دنبال فرصت های شغلی که ارائه شده اند باشید. در قدم بعدی، می توان از سایت RigZone به عنوان یکی دیگر از منابع کارآمد یاد کرد. همچنین می توان از مشاورین مجرب سایت Deloitte کمک بگیرید. لازم به ذکر است که این سایت شامل مشاغلی در تمامی زمینه ها می باشد و فقط محدود به زمینه نفت و گاز نمی گردد.

چنانچه موفق به راه اندازی کار در کشور آذربایجان شدید، می بایست در ابتدای کار خود اجازه کار در این کشور را دریافت نمایید. بدین منظور، نیازمند آن هستید تا به سازمان خدمات مهاجرت دولتی مراجعه فرموده و با افراد ذیصلاح مراجع قانونی در رابطه با دریافت اجازه کار افراد خارجی مشورت کنید.

چنانچه تمامی مراحل فوق را با موفقیت طی نمودید، می توانید برای یافتن مشاغل دیگر به لیست سایت های زیر مراجعه نمایید. به دنبال ارسال فرم تقاضانامه شغلی در سایت های زیر، انتظار می رود که احتمال دریافت پاسخ از سمت کارفرمایان بیشتر گردد.

با مراجعه به سایت های زیر می توانید با ارسال یک ایمیل ساده و یا فرم تقاضا به نتایج خوبی دست پیدا کنید.

  1. Human Capital Baku: این سایت، نقطه عطف برای کسانی است که به دنبال شغلی بیش از آموزگاری زبان انگلیسی هستند. همچنین این سایت کمک بسیار خوبی برای کسانی است که در زمینه مهندسی و کامپیوتر تخصص دارند.
  2. Learn4Good: در هر زمان میتوان برای یافتن شغل مناسب به این سایت مراجعه نمود.
  3. Career Jet:این سایت دارای فرصت های شغلی بسیاری در آذربایجان می باشد.
  4. Riley Guide: این سایت نوعی سایت دستیار می باشد که شما را قادر می سازد تا برای اشتغال در کشور ها و مناطق سرتاسر جهان اقدام فرمایید.

مهاجرت به کشور های مختلف و ورود به مشاغل:

  • Go Abroad: این سایت ورودی های بسیار عالی در زمینه مشاغل دارد.
  • Linkedin: این سایت آخرین سایت و یکی از مهم ترین سایت های حرفه ای در شبکه های مجازی است که منبع یافتن کسانی است که در زمینه شغلی با شما وجه اشتراک دارند و یا علایق آنها و شما در زمینه های مشابه می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کار و هزینه زندگی در آذربایجان با مشاوران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در دفاتر تهران و شیراز تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد کار در جمهوری آذربایجان

1- آیا رشته ی زبان انگلیسی برای بازار کار در آذربایجان مناسب است؟

بله یک گزینه برای خارجیانی که مایل به کار در باکو هستندآموزش انگلیسی است. تقاضا به ویژه برای کسب و کار انگلیسی رو به رشد است.

2- آیا رشته هایی در زمینه های نفت و گاز برای بازار کار در آذربایجان مناسب هستند؟

بله زیرا این کشور دارای منابع فراوان نفت و گاز است وبنابراین چنانچه در این زمینه مهارت داشته باشید شانس شما برای یافتن شغل مناسب بسیار بالا می رود.

3- اسامی تعدادی از سایت های عمومی کار یابی کشور آذربایجان کدامند؟

Bp/Rigzone/Deloitte

4- اسامی تعدادی از سایت های مطرح کاریابی در کشور آذربایجان کدامند؟

Human Capital Baku/Learn4Good/Career Jet/Riley Guide

5- نام سایتی در خصوص کاریابی در زمینه رشته زبان انگلیسی در آذربایجان چیست؟

Human Capital Baku

6- نام سایتی در خصوص کاریابی در زمینه رشته های مهندسی و کامپیوتر در کشور آذربایجان چیست؟

Human Capital Baku

7- اسامی تعدادی از سایت های مطرح کاریابی در دنیا کدامند؟

Go Abroad/ Linkedin

8- متوسط حقوق در باکو چقدر است؟

با توجه به نوع تخصص حدود 2500 تا 10000 دلار در ماه میباشد.

9- مدارک مورد نیاز ویزای کار آذربایجان چیست؟

فرم تقاضای تکمیل شده/مدارک شناسایی/سوابق کاری 5 سال گذشته/آدرس/نامه تائیدی از مراجع دولتی که نیاز به افراد در زمینه شغلی مورد نظر را اظهار می دارد/گواهی سلامت/گپی گذر نامه متقاضی که برای حداقل 6 ماه پس از رسیدن به آذربایجان اعتبار داشته باشد/کپی مدارک ازدواج

10- تاییدیه گواهی پزشکی برای کار در آذربایجان را از چه مراکزی میتوان گرفت؟

مرکز تشخیص جمهوری خواه در خیابان 3166 تفلیس/ مرکز پزشکی بین المللی باکو در خیابان 11 BA مولاجوما در باکو

11- چه رشته هایی بازار کار خوبی در کشور آذربایجان را دارند؟

زبان انگلیسی و رشته های مهندسی خصوصا در زمینه نفت و گاز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *