تابعیت و اقامت ژاپن

اولین قانون تابعیت و شهروندی ژاپن ، قانونی است که در سال 1873 به تصویب رسید که تاکنون چندین بار مورد تغییر قرار گرفته است. در حال حاضر اساس قانون تابعیت و اقامت در ژاپن قانونی است که در سال 2008 به تصویب رسیده است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

ژاپن کشوری است که قوانین تابعیت آن مبتنی بر اصل خون است، بدان معنی که اعطای تابعیت از خون ناشی می‌شود نه اینکه هرگاه کسی در خاک آن کشور متولد گردد بتواند تابعیت آن کشور را تحصیل نماید.

قانون تابعیت و اقامت و راه های اخذ اقامت یا اخذ شهروندی ژاپن چگونه است ؟ ایا کودک با تولد در این کشور از اتباع کشور محسوب می شود و میتواند تابعیت و اقامت ژاپن کسب کند ؟ چه مدت ماندن در کشور موجب اخذ تابعیت و اقامت ژاپن می شود؟ آیا با ازدواج هم می توان تابعیت و اقامت را به دست آورد؟

شرایط و راه های اخذ تابعیت و شهروندی ژاپن

در این قسمت به بررسی راه های اخذ تابعیت کشور ژاپن می پردازیم:

تابعیت و اقامت ژاپن

راه‌های تحصیل تابعیت و شهروندی ژاپن

راه‌های تحصیل تابعیت و شهروندی ژاپن عبارتند از:

  1. از طریق تولد

در ماده 2 قانون تابعیت آمده است که: طفل در موارد زیر دارای تابعیت و شهروندی ژاپن خواهد بود:

– هرگاه در زمان تولد طفل، پدر یا مادر وی تبعه ژاپن باشد؛

– هرگاه پدر طفل قبل از تولد وی فوت نماید و تابعیت و شهروندی ژاپن را داشته باشد طفل نیز تابعیت و شهروندی ژاپن را تحصیل خواهد نمود؛

– هرگاه والدین طفل نامعلوم و یا اینکه بدون تابعیت باشند و طفل در خاک ژاپن متولد گردد وی تابعیت و شهروندی ژاپن را تحصیل خواهد نمود.

  1. از طریق تقاضا

اشخاصی که تابعیت و شهروندی ژاپن را ندارند در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانند تابعیت این کشور را تحصیل نمایند:

  1. افرادی که به مدت پنج سال یا بیشتر به صورت مداوم در ژاپن اقامت داشته باشند؛
  2. متقاضی باید دارای حداقل بیست سال سن یا بیشتر بوده و دارای اهلیت استیفا نیز باشد؛
  3. متقاضی باید دارای تمکن مالی کافی برای اداره زندگی‌اش بوده یا اینکه فردی مسئولیت اداره مخارج وی را بر عهده گیرد؛
  4. متقاضی بدون تابعیت بوده یا اینکه اثبات نماید که تابعیت اصلی خود را از دست داده است؛
  5. متقاضی تحصیل تابعیت هرگز نباید اقدام به تشکیل حزب سیاسی و یا مشارکت در احزاب سیاسی بر خلاف قانون اساسی ژاپن کرده باشد.

در صورت وجود شرایط فوق وزارت دادگستری به تقاضای متقاضی رسیدگی نموده و اجازه تابعیت و شهروندی ژاپن را برای وی صادر می‌نماید.

 از دست دادن تابعیت

بر اساس ماده 11 قانون تابعیت و شهروندی ژاپن مواردی که باعث از دادن تابعیت این کشور می‌شود عبارتند از:

  1. هرگاه تبعه ژاپن بر اساس اراده خود تابعیت کشور دیگری را تحصیل نماید؛
  2. در صورتی‌که تبعه ژاپن، تابعیت کشور دیگری را نیز تحصیل کرده باشد و قانون آن کشور، وی را مجبور به ترک تابعیت و اقامت در ژاپن نماید، در این صورت شخص، تابعیت و اقامت در ژاپنی خود را از دست خواهد داد ولی اگر دولت مقابل وی را مجبور به ترک تابعیت ننماید وی می‌تواند همچنان به تابعیت و اقامت در ژاپنی خود باقی بماند.

تابعیت مضاعف ژاپن

قوانین ژاپن، به اتباع خود اجازه تحصیل تابعیت کشور دیگر و داشتن تابعیت مضاعف را نمی‌دهد مگر آنکه دولت خارجی به تبعه ژاپنی، به صورت افتخاری تابعیت خود را اعطا نماید.

گاهی اوقات تبعه ژاپن ممکن است بدون اراده خود دارای تابعیت مضاعف شود و آن در صورتی است که، شخص در کشوری دیگر متولد شود و بر اساس تولد در خاک آن کشور تابعیت آنجا را نیز به دست آورد. در این مورد چنانچه شخص بعد از سال 1985 متولد گردد باید قبل از رسیدن به سن 22 سالگی یکی از دو تابعیت خود را انتخاب نماید و هرگاه تابعیت یک کشور را انتخاب ننماید تابعیت و اقامت در ژاپنی خود را از دست خواهد داد. ولی چنانچه قبل از سال 1985 متولد شده باشد و قبل از 22 سالگی تابعیت یک کشور را انتخاب ننماید به‌طور اتوماتیک از تابعیت و اقامت در ژاپن بهره‌مند خواهد شد.

بازگشت به تابعیت و اقامت در ژاپن

شخصی که زیر 20 سالگی تابعیت و اقامت در ژاپنی خود را از دست داده باشد در صورت تقاضا از وزارت دادگستری مشروط بر اینکه در ژاپن اقامت داشته باشد می‌تواند مجدداً به تابعیت و اقامت در ژاپن برگردد.

اگر شما هم خواهان تابعیت و اقامت در ژاپن هستید وکلای مجرب ما در موسسه توسعه گران مهر واقع در شیراز که از معتبرترین موسسه مهاجرت کشور می باشد میتوانند شما را یاری دهند یا با مراجعه به سایت سفارت ژاپن از قوانیسن جدید آگاه شوید. امید است که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهد.

مطلب فوق با کوشش همکاران ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز جمع آوری شده است، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید. امید است که مطلب فوق توانسته باشد، هر چند مختصر کمکی به اطلاعاتی شما در زمینه تابعیت و اقامت در ژاپن کرده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر قوانین جدید مهاجرت می توانید به وب سایت اخذ تابعیت و شهروندی ژاپن مراجعه نمایید و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط اخذ تابعیت و نحوه مهاجرت از روش های دیگر مثل ثبت شرکت و سرمایه گذاری، مهاجرت تحصیلی و اقامت بعد از تحصیل می توانید با مشاورین موسسه مهاجرت تماس حاصل فرمایید و توسط مشاوره کارشناسان حقوق بین الملل و وکیل مهاجرت با این مسائل آشنا شوید.

در نهایت موسسه حقوقی توسعه گران مهر از معتبرترین موسسات حقوقی کشور در شیراز، آماده پاسخگوی تلفنی و حضوری شما دوست و هموطن عزیز و کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت با گارانتی و تضمین کامل می باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *