سرمایه گذاری در جمهوری چک

مامور دیپلمات درخواست سرمایه گذاری در جمهوری چک را به مرجع دارای صلاحیت ارائه می دهد تا درخواست را ارزیابی کرده که این مرجع دفتر منطقه ای بخش سیاست پناهندگی و مهاجرت از وزارت کشور جمهوری چک (DAMP) می باشد. درخواست ویزای بلند مدت به صورت شخصی ارسال می گردد. در موارد موجه، سفارت ممکن است یک استثنا از حضور شخصی متقاضی در هنگام ارسال درخواست اعطا کند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اخذ اقامت جمهوری چک از طریق سرمایه گذاری

کشور جمهوری چک در اروپا واقع شده و عضو اتحادیه اروپا است، اقتصاد رو به رشدی دارد و از سرمایه گذاران خارجی استقبال می‌کند. وجود فرهنگ و تاریخ و هنر گسترده باعث شده است این کشور یک مقصد بسیار جذاب برای سرمایه گذارانی باشد که به دنبال فرصت‌های سرمایه گذاری بین المللی هستند.

جمهوری چک برای دادن ویزای موقت از طریق کارآفرینی دارای یک فرآیند دومرحله‌ای است. نخست دولت جمهوری چک باید سرمایه گذار را برای اجازه‌ی اقامت موقت بلند مدت تایید کند. برای این کار سرمایه گذار باید یک تقاضانامه به دولت ارائه کند که در میان موارد دیگر شامل موضوعات زیر است:

  • توضیح هدف ماندن سرمایه گذار در این کشور
  • نوع تجارتی که سرمایه گذار در آن سرمایه گذاری خواهد کرد.
  • خدمات و فعالیت‌های تجاری

به محض پذیرفته شدن تقاضا، برای سرمایه گذار و خانواده‌اش (همسر و فرزندان کوچک) ویزای موقت بلند مدت صادر می‌شود که در ابتدا شش ماه اعتبار دارد. (جمهوری چک ویزاهای بلند مدت را تمدید نمی‌کند اما درعوض مجوزهای اقامتی‌ای صادر می‌کند که در زیر توضیح داده می‌شود).

هرگاه سرمایه‌گذار بیش از نود روز در جمهوری چک اقامت داشته باشد و تصمیم داشته باشد بیش از یک سال در این کشور بماند و توسعه‌ی فعالیت‌های تجاری‌اش را ادامه دهد، می‌تواند برای مجوز اقامت بلند مدت درخواست دهد. برای این کار سرمایه گذار دوباره باید یک تقاضانامه به دولت جمهوری چک ارائه کند. این بار باید در این تقاضانامه به دولت مدارکی ارائه کند که نشان می‌دهد او برای حمایت از خانواده‌اش دارای سرمایه‌ی کافی است، و هم‌چنین از تمام قوانین مالیاتی شخصی و شرکتی مربوطه پیروی می‌کند، و مالیات و هزینه‌های عقب افتاده‌ای به اداره‌ی استخدام ندارد.

سرمایه گذار نباید تقاضانامه را زودتر از نود روز پس از نخستین ورودش و دیرتر از چهارده روز قبل از انقضای ویزای بلند مدتش به جمهوری چک ارائه کند. درصورت پذیرفته شدن درخواست، سرمایه گذار و خانواده‌اش مجوز اقامت بلند مدت را دریافت می‌کنند که در ابتدا دو سال اعتبار دارد. این مجوز می‌تواند چندین بار تمدید شود.

یکی از مزایای مهم اقامت بلند مدت در جمهوری چک این است که سرمایه گذار و خانواده‌اش هم‌چنین برای کشورهای سوئیس، لیختن اشتاین و بیش از بیست کشور دیگر که عضو پیمان شنگن هستند، واجد شرایط بوده و می‌توانند در این کشورها هم زندگی کنند. پس از این که سرمایه گذار به‌طور دائم بیش از پنج سال در جمهوری چک اقامت داشت، می‌تواند برای تابعیت این کشور درخواست دهد. برای این کار سرمایه گذار باید مدارک اقامت پنج ساله‌اش را ارائه کند از قبیل:

  • مدارکی که نشان می‌دهد سرمایه گذار ملیت فعلی کشور خودش را از دست خواهد داد.
  • مدارکی که نشان می‌دهد سرمایه گذار حکم کیفری و جرمی نداشته است.
  • مدارکی که نشان می‌دهد سرمایه گذار تمام الزامات مربوط به بیمه‌ی سلامتی، پرداخت‌های مربوط به امنیت اجتماعی، مالیات‌ها، حقوق بازنشستگی و دیگر هزینه‌های لازم را رعایت کرده است.

به علاوه سرمایه گذار باید در یک مصاحبه با کارمند دولت جمهوری چک شرکت کند تا به او نشان دهد که زبان جمهوری چک را به خوبی می‌داند و در این زمینه دارای توانایی قابل قبولی است.

شرایط اخذ ویزای سرمایه گذاری جمهوری چک

جمهوری چک اخیرا راه گریزی را که قبلا به کارآفرینان اجازه می‌داد شرکتی را در کشور ایجاد کنند و سپس ویزای خود را به عنوان کارمند شرکت جدید اخذ کنند، از میان برداشت. این امر باعث می شود که ویزای سرمایه گذاری جدید جایگزین خوبی باشد، به ویژه از آنجایی که اخذ ویزا از طریق راه‌های دیگر بسیار زمان بر بوده و گاهی هم از نظر مقامات اداره‌ی مهاجرت مشکوک و قابل بررسی به نظر می‌رسد.

شرایط اخذ ویزای سرمایه گذاری جمهوری چک

ویزای سرمایه گذاری مستلزم آن است که سرمایه گذاران، 75 میلیون کرون ( بیش از 3،6 میلیون دلار) در یک کسب و کار سرمایه گذاری کنند که برای حداقل 20 نفر از شهروندان چک یا سایر شهروندان اتحادیه اروپا اشتغال ایجاد می کند. سرمایه گذاران چندگانه می توانند برای اخذ ویزای خود، به عنوان مدیران یا سهامداران به یک پروژه واحد پیوسته، اما پروژه هایی با بیش از پنج مدیر بپیوندند، یا سهامدار شرکتی با کمتر از 30 درصد سهام شوند، البته احتمالا با بررسی های بیشتری نیز برای اخذ ویزا  مواجه خواهند شد.

بر خلاف ویزای کسب و کار که  افراد مجبور می‌شوند یک یا چند سال دیگر برای آوردن اعضای خانواده‌ی خود به جمهوری چک منتظر بمانند، ویزای سرمایه گذاری اجازه می دهد تا اعضای خانواده از ویزای الحاق سایر اعضای خانواده برای ورود به کشور استفاده کنند و اجازه می دهد تا اعضای خانواده تقریبا بلافاصله به هم بپیوندند. متقاضیان موفق به دریافت ویزای دو ساله‌ی قابل تمدید می شوند و می توانند پس از یک دهه اقامت در جمهوری چک، حق شهروندی کسب کنند.

ویزای کسب و کار همچنان گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه گذارانی است که می خواهند اقامت خود را بدون نیاز به سرمایه گذاری اخذ کنند، اما کارشناسان می گویند متقاضیان ویزای کسب و کار مورد بررسی های بیشتری قرار می‌گیرند و مدت زمان بیشتری را نیز باید برای اخذ ویزا صرف کنند. بر خلاف متقاضیان ویزای سرمایه گذاری، متقاضیان ویزای کسب و کار باید قبل از درخواست در جمهوری چک اقامت کنند.

بهترین فرصت های سرمایه گذاری ها در جمهوری چک

فرصت های سرمایه گذاری متعددی در جمهوری چک وجود دارد، برخی از آنها قبلا ذکر شده است. به طور خلاصه دسته های مختلف سرمایه گذاری در این بخش ارایه می‌شود. املاک و مستغلات – همچنان یکی از داغترین حوزه‌ها برای سرمایه گذاری است. خرید انواع املاک و مستغلات مسکونی، تجاری، خرده فروشی و مشتقات و انبار در این کشور ممکن است.

نسبت بازدهی در طول چند سال گذشته با افزایش قیمت ها کاهش یافت، اما هنوز هم در مقایسه با اروپای غربی، نسبت بازدهی وجود دارد و به اندازه کافی وسیع است تا این نسبت‌ها بتوانند در آینده به هم نزدیک شوند. از ماه مه سال 2004، بسیاری از افراد عضو شهروندی اتحادیه اروپا (و همچنین کشورهای غیر اتحادیه اروپا) به خرید ملک در جمهوری چک علاقه نشان دادند.

آنها می‌توانستند از طریق تشکیل یک شرکت ماشینی خاص (شرکتی که نمی‌توانند مثل یک کارخانه فعالیت کند) ملک خریداری کنند. در مورد شهروندان اتحادیه اروپا باید گفت، هرچند که برای اخذ مجوز اقامت ویژه اتحادیه اروپا درخواست داده باشند، می توانند ملک را به نام خودشان خریداری کنند.

خدمات استراتژیک – شامل فعالیت مدیران، مراکز تماس با مشتری، مراکز خدمات مشترک، مراکز تحقیق و توسعه، توسعه نرم افزار، مراکز تخصصی، مراکز طراحی و مراکز تعمیر و نگهداری است. این بخش برای شرکتهای کوچک و بزرگ خدماتی که برای ایجاد پایگاه مرکزی خود در جمهوری چک در حال جابجایی مراکز فعالیت خود هستند، رو به رشد است.

همانطور که قبلا در این مقاله ذکر شد، زمینه‌های مختلف ایجاد کننده‌ی انگیزه برای سرمایه گذاری ویژه در این کشور معرفی شده است  که شرایط دقیق آن‌ها قابل بحث است. نمونه هایی از شرکت های شناخته شده‌ای که فعالیت‌های خود را به جمهوری چک منتقل کرده‌اند عبارتند از: DHL، Accenture، Honywell و بسیاری دیگر از جمله SME در حال حاضر به دنبال انتقال فعالیت‌های خود هستند.

ساخت و ساز – سرمایه گذاری در بخش های فن آوری بسیار جذاب است زیرا صنعت جمهوری چک در این زمینه از سابقه‌ی غنی برخوردار است و همچنین بسته های بسیار جذاب و انگیزشی برای سرمایه گذاری در این کشور وجود دارد که قبلا در همین مقاله ذکر شد. سایر بخش‌ها – بخش های دیگری نیز وجود دارد که در گذشته فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری فراهم کرده‌اند مانند:

  • خدمات مالی – اکثر بخش‌های بانکی در حال حاضر خصوصی شده اند، اما هنوز هم فرصت هایی وجود دارد، زیرا تقاضای بیشتری برای خدمات / محصولات مالی وجود دارد.
  • گردشگری – جمهوری چک به دلیل فرهنگ و معماری غنی خود تبدیل به یک مکان جذاب برای گذراندن تعطیلات شده و از این رو فرصت های خوبی برای فعالیت شرکت‌ها در این زمینه فراهم آورده است.
  • مخابرات – این بخش به آرامی در حال خصوصی سازی است و دوباره فرصت های سرمایه گذاری فراهم می‌شود.

شرایط اخذ اقامت جمهوری چک از طریق سرمایه گذاری در املاک و خرید ملک

دریافت اقامت چک یکی از مراحل مهم برای یک خارجی که علاقه مند به خرید ملک و مستغلات در کشور است می باشد. پلیس خارجی چک اجازه اقامت برای شهروندان اروپایی بر اساس درخواست اقامت موقت در بخش۸۷ از اقامت اتباع خارجی در شرایطی که متقاضی درخواست سکونت موقت را در جمهوری چک برای مدت زمان بیشتر از۳ ماه را دارد صادر می کند. اگر شما خارجی باشید و خرید ملک در جمهوری چک را به وسیله رهن بررسی می کنید. بانک به مدرک اقامت قانونی نیز در کشور نیاز خواهد داشت.

اقامتی که میتواند موقت یا بلندمدت باشد بستگی به فاکتورهای زیادی دارد. هرکس در جمهوری چک براساس مکان زندگی خود می تواند فرم های اقامت را درخواست کند. اقامت بین متقاضیان کشورهای مختلف متفاوت است. مردم کشورهای اروپایی به طور مثال آسانترین راه را برای گرفتن اقامت دارند. درخواست برای اقامت در جمهوری چک باید همراه با موارد زیر ضمیمه شود:

  • یک عکس گذرنامه
  • گذرنامه
  • مدارکی که هدف متقاضی را برای اقامت ( تجارت کاری، تحصیل) تأیید می کند
  • گواهی یا سند مسکن در جمهوری چک( اجاره نامه یا رضایت نامه مالک مسکن)
  • مدارک بیمه سلامت در جمهوری چک

کمترین مبلغ سرمایه گذاری در جمهوری چک جهت اخذ اقامت

جمهوری چک اخیرا راهی را که قبلا به کار آفرینان این اجازه را داده بود تا یک شرکت در کشور راه اندازی کنند منحل کرد سپس آن ها یک ویزای کارمندی از شرکت جدید کسب می کردند. این کار ویزای سرمایه گذاری جدید را جایگزین خوبی به خصوص در رابطه با برنامه هایی که تحت نظارت گزینه های باقی مانده دیگر بودند، می کرد-یک ویزای کسب و کار طولانی-کندتر عمل می کرد و گاهی اوقات از نظر مقامات مهاجرت مشکوک به نظر می رسید.

ویزای مهاجرت نیاز به این دارد که سرمایه گذاران ۷۵ میلیون کرون (چیزی بیش از ۳.۶ میلیون دلار)در تجارت سرمایه گذاری کنند که می تواند اشتغال را برای حداقل ۲۰ شهروند جمهوری چک یا دیگر شهروندان اروپا ایجاد کند.سرمایه گذاران متعدد می توانند به این نیروها بپیوندند تا به عنوان مدیران یا سهامداران یک پروژه واحد ویزا دریافت کنند اما پروژه هایی با بیش از ۵ مدیر یا آن هایی که یک سهامدار خود به تنهایی دارای کمتر از ۳۰ درصد سهام است به احتمال زیاد با بررسی دقیق تر مواجه خواهند شد.

بر خلاف ویزای تجارت که می تواند صاحبان را به یک سال انتظار یا بیشتر مجبور کند تا اعضای خانواده خود را به جمهوری چک بیاورند، ویزای سرمایه گذاری به اعضای خانواده این اجازه را می دهد تا برای وارد شدن به کشور از ویزای اتحاد مجدد خانواده Family reunification- استفاده کنند و همچنین به ان ها این اجازه را می دهد تا بلافاصله وارد کشور شوند. متقاضیانی که موفق می شوند می توانند ویزای دوساله تجدید شدنی و پس از یک دهه، اقامت شهروندی جمهوری چک را دریافت کنند.

کمترین مبلغ سرمایه گذاری در جمهوری چک جهت اخذ اقامت

ویزای تجارت یک گزینه قابل قبول برای سرمایه گذارانی که جهت اقامت می خواهند نیازی به سرمایه مورد نیاز جهت ویزای سرمایه گذاری نداشته باشند،می باشد.اما کارشناسان می گویند متقاضیان کسب و کار می توانند انتظارات قابل توجهی از اضافات و تاخیرهای بالقوه نسبت به درخواست های سرمایه گذاری داشته باشند.برخلاف سرمایه گذاری-متقاضیان مبتی بر تجارت-متقاضیان ویزا باید قبل از درخواست، در جمهوری چک اقامت داشته باشند.

  • کمترین مبلغ سرمایه گذاری 100,000 یورو

مزایا و معایب سرمایه گذاری در جمهوری چک

چنانچه قصد سرمایه گذاری در جمهوری چک دارید، نکات زیر را می بایست در نظر بگیرید، نکات قوت مزایای سرمایه گذاری خارجی در جمهوری چک:

  • جمهوری چک یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد اما عضو منطقه ی مالی اروپا نمی باشد
  • بانک مرکزی این کشور قوی و مستقل می باشد و پول رایج آن را به صورت ثابت تنطیم می کند که این امر باعث دسترسی عالی به بازار اروپا و همچنین داشتن روابط بین المللی با ثبات و مثبت می باشد.
  • رشد اقتصادی قوی ۳/۲ درصد در سال ۲۰۱۷ (OECD)
  • نظام بانکی با ثبات که نسبت به بحران های اخیر حالت جهندگی از خود نشان داد.
  • هزینه های عمومی در سطح رضایت بخش و کنترل شده
  • یکی از کمترین نرخ بیکاری در اروپا ایجاد یک محیط کسب و کار مطلوب و سالم است.
  • تاریخچه طولانی مدت تولید صنعتی (این بخش همچنان پتانسیل بالایی دارد)
  • کیفیت نیروی کاری(با هزینه های بالای متوسط)

معایب سرمایه گذاری  خارجی در جمهوری چک، اقتصاد جمهوری چک به شدت وابسته به سطح صادرات (84 درصد از تولید ناخالصی داخلی در سال ۲۰۱۷ ، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی) و جریان سرمایه گذاری خارجی که موجب آسیب پذیر شدن آن در زمان بحران می شود. سوء استفاده از این کشور و عدم علاقه به اتخاذ یورو می تواند بعضی از کارآفرینان اروپایی را در دراز مدت از بین ببرد و کشور را کم رقابت کند

این کشور تنش های سیاسی را تجربه کرده است که می تواند بی ثباتی آن را در چشم کارآفرینان بالقوه قرار دهد. اصلاحات قانونی و قضایی آرام به تحقق بخشیدن به این واقعیت می انجامد که می تواند تاریخ سیاسی را از ائتلاف های دولتی توضیح دهد. کمبود نیروی کار و پیری جمعیت نیز مانع جدی برای توسعه کشور و محدود کردن توانایی کشور در برآورده ساختن نیازهای تولید می شود. اطلاعات در خصوص شرایط مهاجرت به چک را از مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) بخواهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *