تحصیل در مالزی

امروزه افراد زیادی در سراسر جهان خواهان ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر جهانی هستند. همکاران و وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر واقع در شهر شیراز تحصیل در مالزی را به شما عزیزان پیشنهاد می دهند زیرا علاوه بر اعتبار بین المللی ، دانشگاه ها امکانات بسیار عالی با هزینه ای کم در اختیار دانشجویان قرار می دهد. کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا واقع شده که پایتخت آن شهر کوالالامپور می باشد. دین رسمی کشور مالزی اسلام است و واحد پول این کشور رینگیت می باشد. ما در این مقاله شرایط ادامه اعزام دانشجو و تحصیل در مالزی و امکانات دانشگاهی این کشور را مختصراً برای شما عزیزان توضیح داده ایم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

در سالیان گذشته عده ی زیادی با مراجعه به وکیل مهاجرت ، مهاجرت به مالزی از طریق تحصیل را انتخاب نموده اند، این روش یکی از راه های مهاجرت به این کشور در کنار راه هایی مثل ویزای کار در مالزی و سرمایه گذاری در مالزی است. مهاجرت در برنامه یا طرح خانه دوم مالزی نیز از طرق مهاجرت به این کشور است، شخص جهت مهاجرت تحصیلی باید پس از اخذ ویزای تحصیلی مالزی نسبت به اخذ اقامت تحصیلی مالزی اقدام کند و در صورت حصول شرایط نسبت به اخذ تابعیت مالزی اقدام کند که البته کار چندان آسانی نیست. ما در این مطلب به بررسی اجمالی شرایط تحصیل در مالزی می پردازیم.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در مالزی

دانشگاه های مالزی از اعتبار بین المللی برخوردارند و در آن ها دروس به زبان انگلیسی تدریس می شود البته برای آن دسته از دانشجویانی که که مدرک زبان ندارند دوره های یادگیری زبان انگلیسی برگزار می شود البته پیشنهاد موکلین مجرب ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر واقع در شهر شیراز این است که مدرک زبان خود را در کشور مبدا بگیرید زیرا مراحل اخذ ویزای تحصیلی مالزی دانشجویان سریع تر طی می شود. شما می توانید با مراجعه به موسسه حقوقی توسعه گران مهر واقع در شهر شیراز و شرکت در دوره های یادگیری زبان در کمترین زمان مدرک زبان خود را دریافت نمایید.

تحصیل در مالزی

از شرایط پذیرش دانشگاه های مالزی این است که دانشگاه ها بهترین امکانات آموزشی، خوابگاهی، ورزشی و اینترنت با کمترین هزینه در اختیار دانشجویان قرار می گیرد همچنین دانشجویان در دوران تحصیلی خود از بیمه درمانی بهره مند می شوند و در سال تنها مبلغی حدود 50 تا 70 دلار پرداخت می کنند. لازم به ذکر است امکان اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور جهت تحصیل در مالزی بدون مدرک زبان وجود دارد. شرایط تحصیل پزشکی در مالزی نیز از مواردی است که افراد بسیار از موسسات اعزام دانشجو به مالزی سوال می کنند، ولی هم اکنون شرایط تحصیل پزشکی در مالزی به علت اعتبار از نظر وزارت بهداشت مناسب نیست.

تحصیل در مقطع دبیرستان مالزی

در کشور مالزی تحصیل برای دانش آموزان 7 تا 17 سال به صورت اجباری و رایگان می باشد. آموزش ابتدایی در کشور مالزی برای سنین 6 تا 11 سال است که حدود 6 سال به طول می انجامد. دوره دبیرستان در کشور مالزی 5 سال زمان می برد و در دو سطح مقدماتی که دوره ای 1 تا 3 ساله برای سنین 13 تا 15 سال است برگزار می شود و سطح تکمیلی که حدود 4 تا 5سال به طول می انجامد و برای سنین 16 تا 17 سال برگزار می شود. در دوره تکمیلی مقطع متوسطه بیشتر دروس تخصصی آموزش داده می شود که دانش آموزان می توانند در یکی از مدارس : فنی حرفه ای، ملی مذهبی، علوم تجربی و هنرهای زیبا یا مدارس استثنایی که برای دانش آموزان نابینا یا ناشنوا است به تحصیلات خود ادامه دهند. شروع کلاس ها در دانشگاه های مالزی ماه های سپتامبر و ژانویه می باشد.

یکی از شرایط اصلی ورود به دانشگاه های مالزی داشتن مدرک دیپلم می باشد که دانش آموزان بعد از پایان مقطع دبیرستان یا متقاضیان خارجی می بایست در یک دوره یکساله شرکت کنند و در پایان سال تحصیلی مدرک دیپلم خود را دریافت نمایند.

تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس مالزی

دانشجویان جهت ادامه تحصیل در مالزی مقطع لیسانس دانشگاه های این کشور می بایست مدرک دیپلم با معدل بالای 14 داشته باشند علاوه بر این باید مدرک زبان آیلتس 6 را داشته باشند البته متقاضیانی که مدرک زبان ندارند می توانند با شرکت در دوره های آموزشی موسسه حقوقی توسعه گرام مهر واقع در شهر شیراز مدرک زبان خود را در کمترین زمان اخذ کنند. قابل ذکر است کسانیکه متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های مالزی در مقطع لیسانس هستند سن آنها باید کمتر از 30 سال باشد.

مقطع لیسانس در دانشگاه های مالزی حدود 3 تا 4 سال به طول می انجامد و شهریه و هزینه تحصیل در مالزی این مقطع برای هر ترم حدود 3000 تا 5000 دلار است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس مالزی

دانشجویانی که متقاضی ادامه تحصیل در مالزی مقطع فوق لیسانس دانشگاه های دولتی این کشور هستند معدل آنها در مقطع لیسانس باید بالاتر از 15 باشد اما برای دانشگاه های خصوصی معدل بین 13 تا 15 نیز قابل قبول است. لازم به ذکر است دانشجویان در مقطع فوق لیسانس تنها در رشته ای می توانند ادامه تحصیل بدهند که در مقطع لیسانس هم در همان رشته فارغ التحصیل شده باشند. یکی دیگر از شرایط پذیرش در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های مالزی داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل است. دوره فوق لیسانس در دانشگاه های مالزی حدود یک سال و نیم تا 3 سال زمان می برد اما اغلب دانشجویان این مقطع تحصیلی را طی 2 سال به پایان می رسانند. دوره فوق لیسانس در دانشگاه های مالزی به 3 شکل ارائه می شود که عبارتند از:

  • کلاس درس: این روش همانند دانشگاه های ایران است به این صورت که دانشجویان با انتخاب واحد درسی برای هر ترم تحصیلی در کلاس های مربوطه شرکت می کنند و در طول ترم 2 امتحان برگزار می شود که یکی اواسط ترم و یکی در پایان ترم تحصیلی است و دانشجویان با کسب نمره قبولی موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس می شوند.
  • انجام و ارائه تحقیق: دانشجویانی که ادامه تحصیل به روش ارائه تحقیق را انتخاب می کنند می بایست هنگام ثبت نام یک طرح تحقیقاتی به دانشگاه ارائه دهند و نظر یک استاد راهنما را جهت نظارت روی تحقیق خود جلب کنند. در این روش برای دانشجویان کلاس درس برگزار نمی شود اما دانشگاه ها آزمایشگاه و کلیه امکانات را در اختیار دانشجو قرار می دهد و دانشجو می باست هر هفته یا هر 2هفته نتیجه تحقیقات خود را به استاد راهنما نشان دهد تا اگر در روند تحقیق مشکلی بود آن ها را برطرف کند. سپس بعد از 2سال که تحقیقات به پایان رسید استاد راهنما تاییدیه نهایی را به دانشگاه ارائه می دهد و دانشجو موفق به اخذ مدرک فارغ التحصیلی می شود.
  • کلاس درس+ انجام تحقیق: در این روش دانشجویان نیمی از ترم تحصیلی را در کلاس های آموزشی شرکت می کنند و نیم دیگر را مشغول انجام کارهای تحقیقاتی می شود و در پایان ترم تحصیلی به دانشجو مدرک فارغ التحصیلی داده می شود.

شهریه و هزینه تحصیل در مالزی در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های این کشور حدود 2500 تا 3500 دلار برای هر ترم می باشد.

تحصیل پزشکی در مالزی

تحصیل در مقطع دکترا یا PHD در مالزی

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در مالزی در دوره دکترا و در دانشگاه های مالزی به 3روش ارائه می شود:

  • فقط کلاس درس: در این روش دانشجویان می بایست قبل از شروع هر ترم واحدهای درسی را انتخاب کنند و با گذراندن این دوره و قبولی در امتحانات مدرک دکترای خود را دریافت نمایند.
  • کلاس و پژوهش: کامل ترین نمونه ارائه دوره دکترا به روش کلاس و پژوهش است که دانشجو بعد از گذراندن واحدهای درسی با موفقیت باید یک طرح پژوهشی جهت تکمیل دوره ارائه بدهد.
  • فقط پژوهش: اخذ پذیرش برای این دوره در مقطع دکترا برای دانشجویان بسیار مشکل استو مستلزم ارائه مدارک ممتاز تحصیلی است که بتواند هیئت علمی دانشگاه را متقاعد سازد که دانشجو نیازی به گذراندن واحدهای درسی ندارد. در این روش دانشجو باید در طول یک دوره پروژه خود را تکمیل کند و به هیئت علمی دانشگاه تحویل دهد و در صورت تایید پروژه موفق به اخذ مدرک دکترای خود بشود.

هزینه تحصیل در دانشگاه های مالزی در مقطع دکترا حدود 14000 تا 17000 دلار سالانه می باشد.

دانشگاه های معتبر مالزی

  • دانشگاه تکنولوژی مالزی، UTM
  • دانشگاه ملی مالزی (NUM)
  • دانشگاه مالایا
  • دانشگاه تکنولوژی مارا
  • دانشگاه پوترا، مالزی، UPM
  • دانشگاه علمی مالزی، USM
  • دانشگاه چندرسانه ای
  • دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی (IIUM)
  • دانشگاه شمالی مالزی – UUM
  • دانشگاه مالزی، ساراواک، UNIMAS

هزینه تحصیل در مالزی

انتخاب سیستم آموزشی مالزی یک انتخاب عالی است، زیرا علاوه بر اعتبار جهانی این دانشگاه ها، هزینه های تحصیلات نیز کم است.
در حالی که هزینه ها بین موسسه و رشته تحصیلی متفاوت است، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در سراسر کشور نسبتا کم است. شهریه شعبه های دانشگاه های خارجی معمولا گران تر هستند، در حالی که هزینه ها در بین دانشگاه های خصوصی مالزی خصوصی و کالج ها با توجه به رشته های تحصیلی و موسسه متفاوت است. هزینه ها در دانشگاه های عمومی پایین تر است.
به طور متوسط، هزینه دوره های آموزشی در شعبه دانشگاه های خارجی خواهد شد به شرح زیر است:

  • کسب و کار: RM 48،000- 84،000
  • مهندسی: RM 82،000- 102،000
  •  آی تی: RM 82,000- 102,000
  • پزشکی: 325,000

دانشگاه های دولتی دارای بودجه دولتی هستند و به طور کلی گزینه ای ارزان تر برای شما خواهند بود. علاوه بر پرداخت شهریه هر رشته، دانشجویان همچنین باید هزینه اوراق شخصی بین 500- 2000 RM را بپردازند که پس از اتمام تحصیلات شان، با توجه به کشور مبداء، بازپرداخت می شود.
در یک دانشگاه خصوصی مالزی، شهریه بر اساس رشته مورد نظر عبارت است از:

  • کسب و کار: RM 30,000 – 40,000
  • مهندسی: RM 46,000- 52,000
  • آی تی: RM 33,000- 43,000
  • پزشکی: RM 250,000- 333,000

هزینه تحصیل برای تحصیلات تکمیلی در مالزی نیز بسیار رقابتی است و مانند کارشناسی بین موسسات مطالعه دولتی و خصوصی تفاوت دارد. به طور متوسط هزینه کارشناسی ارشد مدیریت تجارت بین 21,000 – RM 30,000 در یک موسسه خصوصی و 13,000 – 25,000 RM در یک موسسه دولتی متفاوت است.

کمک هزینه ها و شرایط بورسیه تحصیلی دانشگاه های مالزی

دانشجویانی که در سال اول تحصیلی در دانشگاه های مالزی نمرات بالایی داشته باشند می توانند تقاضای تخفیف شهریه به دانشگاه بدهند که در صورت تایید تقاضای آن ها حدود 20 تا 50 درصد از شهریه سالانه کسر می شود البته دانشجویانی که در مقاطع دبیرستان و پیش دانشگاهی معدل بالا داشته باشند می توانند از همان شروع ترم اول تقاضای تخفیف شهریه بدهند.

بورسیه تحصیلی بیشتر به دانشجویان مقطع دکترا تعلق می گیرد که به صورت کمک هزینه های ماهیانه به دانشجویان پرداخت می شود. این کمک هزینه ها در قبال پروژه های تحقیقاتی و مقالات بین المللی که دانشجو طبق قرارداد انجام می دهد به آنها داده می شود یا در قبال دستیاری تدریس و دستیاری تحقیق از سوی استاد راهنما به صورت ماهیانه به دانشجو پرداخت می شود.

مدارکی که دانشجویان جهت اخذ پذیرش دانشگاه های مالزی باید ارائه دهند عبارتند از:

  • ترجمه و ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • گواهی اشتغال به کار ( در صورتی که شامل متقاضی بشود)
  • پرینت حساب تایید شده جهت اثبات پشتوانه مالی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • اصل و کپی شناسنامه
  • عکس

در اغلب دانشگاه ها و کالج های مالزی خوابگاه های مجردی و متاهلی با تمامی امکانات اولیه شامل: یخچال، میز مطالعه، تخت خواب، گاز و … در اختیار دانشجویان قرار می گیرد البته بعضی از خوابگاه ها به صورت آپارتمان های چند اتاقه است که هر اتاق به یک نفر داده می شود. اجاره خوابگاه ها در دانشگاه های دولتی ماهیانه حدود 300 تا 800 رینگت و در دانشگاه های خصوصی حدود 500 تا 1000 رینگت می باشد.

تحصیل در مالزی پزشکی و دندانپزشکی

تحصیل پزشکی در مالزی این رشته در دانشگاه های مالزی پنج ساله است. برای ورود به دانشگاه ها و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مالزی اتمام دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی و قبولی در آزمون ضروری است ،البته تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در موسسات غیر انتفاعی امکان دارد. نمره دروس زیست شناسی ، شیمی ، فیزیک و ریاضی باید در سطح عالی باشد . برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های مالزی حداقل نمره آیلتس قابل قبول برای ورود به دانشگاه های پزشکی این کشور 6/5 می باشد .

مدارک مورد نیاز پذیرش از دانشگاه های پزشکی در مالزی

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی
  • کپی شناسنامه
  • ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی
  • گواهی تمکن مالی

  • پاسپورت معتبر
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی
  • پرداخت هزینه پذیرش
  • الزامات ورود و امتحان

در اینجا، حداقل مدارک تحصیلی مورد نیاز برای پذیرش در رشته های دندان پزشکی و پزشکی، همانطور که توسط شورای پزشکی مالزی تعیین شده است ، بیان شده است.

  • سطح تحصیلات حداقل الزامات STPM یا سطح A حداقل BBB / ABC / AAC در: زیست شناسی + شیمی + فیزیک و یا ریاضیات
  • تحصیلات تکمیلی استرالیا (SAM یا AUSMAT) شما نیاز به EITHER: (۱) میانگین ۸۰٪ (یا معادل B) در: زیست شناسی + شیمی + فیزیک و یا ریاضیات، (۲) ATAR 80.0 ، از جمله: زیست شناسی + شیمی + فیزیک و یا ریاضیات
  • Matrikulasi یا بنیاد علوم حداقل CGPA 3.0 (از ۴٫۰) در: زیست شناسی + شیمی + فیزیک و یا ریاضیات

شما همچنین باید حداقل ۵B را در زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی و یک درس دیگر در SPM، سطح O یا معادل آن داشته باشید.
نکته مهم: مدرک پزشکی بسیار رقابتی است با بسیاری از دانشجویان برای ورود به دانشگاه. به همین ترتیب، ممکن است لازم باشد مصاحبه انجام شود.

سوالات متداول درباره تحصیل در مالزی

شرایط تحصیل در مالزی چیست؟

دانشجویان بین المللی باید حداقل دوازده سال تحصیلات را به اتمام رسانده باشند و مدارک تحصیلی آن ها باید توسط وزارت آموزش و پرورش به رسمیت شناخته شده شود.

هزینه تحصیل در مالزی چقدر است؟

هزینه تحصیل در مالزی بسته به برنامه و موسسه انتخابی شما متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه تحصیل در مالزی، می توانید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه نمایید.

زبان آموزش در مالزی چیست؟

 زبان انگلیسی در مالزی به طور گسترده استفاده می شود. همچنین بیشتر دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

آیا دانشجویان بین المللی در مالزی حین تحصیل می توانند کار کنند؟

دانشجویان بین المللی که در مؤسسات آموزش عالی دولتی یا خصوصی تحصیل می کنند، مجاز هستند حداکثر 20 ساعت در هفته در طول ترم یا تعطیلات 7 روز در رستوران ها، کیوسک های بنزین، بازارهای کوچک و هتل ها تا زمانی که پاس دانشجویی آنها همچنان معتبر است، فقط به صورت نیمه وقت کار کنند. لطفا توجه داشته باشید که تأیید قبلی از وزارت مهاجرت لازم است.

دانشجویان بین المللی مجاز به کار به عنوان صندوقدار نیستند. علاوه بر این، در بخش هتل ها، دانشجویان بین المللی مجاز به فعالیت به عنوان خواننده، ماساژور، موسیقیدانان یا GROS(افسران رابطه مهمان) نیستند. همچنین دانشجویان بین المللی مجاز به شرکت در هر کار یا فعالیتی که به نظر غیراخلاقی است، نیستند.

برنامه های مربوط به کار به صورت پاره وقت باید از طریق موسسه آموزشی که دانشجویان بین المللی در آن ثبت نام میکنند، انجام شود. دانشجو بین المللی برای ارائه درخواست برای کار پاره وقت باید با نماینده موسسه آموزش در اداره مهاجرت مالزی صحبت کنند.

آیا برای تحصیل در مالزی می توانم بورسیه تحصیلی دریافت نمایم؟

شما برای دریافت بورسیه تحصیلی در مالزی باید کالج یا دانشگاهی که شما را به عنوان دانشجو در این مورد پذیرفته است، بررسی کنید. دولت مالزی همچنین فرصت های کمک هزینه تحصیلی را به دانشجویان با استعداد ارائه می دهد.

آیا در مالزی می توانم پاره وقت کار کنم؟

طبق قوانین فعلی، به جز برنامه های انتقالی، دانشجویان بین المللی فقط می توانند در دوره های تمام وقت ثبت نام کنند. با این حال، دوره تحصیلی شما بستگی به دانشگاه شما دارد. دانشجویان غالباً وقت زیادی را برای سخنرانی و دوره های درسی برای پیگیری سرگرمی و سایر علایق می یابند.

آیا می توانم در مالزی همزمان دو دوره تحصیلی را دنبال کنم؟

نه، در مالزی شما فقط مجاز به تحصیل در یک دوره تحصیلی تمام وقت در هر دانشگاه هستید.

هزینه زندگی در مالزی چقدر است؟

دانشجویان چه در خوابگاه و یا خارج از خوابگاه زندگی کنند، متوجه خواهید شد که زندگی بسیار راحت با بودجه 5000 دلار در سال امکان پذیر است.

آیا برای ورود به مالزی به ویزا نیاز دارم؟

برای ورود به مالزی ویزا لازم است. برخی کشورها از این شرط معاف هستند، برای بررسی اینکه کشور شما از این شرط معاف است یا خیر می توانید با دفتر ما تماس بگیرید. 

اخذ ویزای دانشجویی مالزی چقدر زمان می برد؟

5-6 روز، فرد می تواند در هر زمان و در طول سال برای ویزای دانشجویی در مالزی اقدام کند. مدت زمان پردازش ویزای دانشجویی برای مالزی حدود 5-6 روز است. این زمان درخواست ویزای دانشجویی ممکن است برای رشته تحصیلی و دانشگاه مد نظر شما متفاوت باشد.

بهترین دانشگاه مالزی کدام است؟

دانشگاه مالایا مالزی، یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در کوالالامپور و قدیمی ترین دانشگاه مالزی است که در سال 1905 تاسیس شد. دانشگاه عبدالرحمان(UTAR) واقع در کوالالامپور، دومین دانشگاه برتر مالزی است.

اگر شما هم یکی از متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه های مالزی هستید می توانید با مراجعه به موسسه حقوقی توسعه گران مهر واقع در تهران و شیراز و تحویل مدارک خود به وکلای مجرب ما در کمترین زمان ویزای تحصیلی مالزی را از سفارت مالزی خود را اخذ نمایید.

اگر چنان چه به فکر تحصیل در یکی از کشورهای همسایه ایران نیز باشید حتما مطالعه در خصوص تحصیل در ترکیه را به شما توصیه می نماییم.

1/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه برای “شرایط تحصیل در مالزی

  1. سعید خدادوست گفت:

    مرسی از اطلاعات مفیدی که در اختیار کاربران قرار میدید.من ارشدم رو مالزی گرفتم و گفتم تجربه دو ساله خودم رو به اشتراک بزام،تحصیل در مالزی انتخاب مقرون‌ به صرفه‌‌تری برای ایرانیان بوده و هست. ما الان در شرایطی هستیم که هیچ کجای دنیا براحتی به ایرانیان ویزا نمیدن. بتونی ویزا هم بگیری هزینه زندگی و تحصیل تو کشورهای اروپایی و کانادا و آمریکا سر به فلک میزنه. مالزی به نظرم هم کلاس کاری بالایی داره و هم هزینه تحصیل در مالزی خیلی کمتر و اغلب تا یک سوم کشورهای دیگه هست. پس اگه کمی زرنگ باشین، این فرصت رو از دست نمیدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *