تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل

خصوصی سازی آموزش پزشکی در سطح مقطع کارشناسی در برزیل، یک چالش بزرگ است. جهت تحصیل در برزیل، دولت مدارس پزشکی را در دانشگاه های فدرال کشور گسترش داده است و از همین رو مشوق ایجاد دوره های جدید کارشناسی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل در موسسات خصوصی است. در ادامه مقاله ای را از موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در این زمینه مطالعه می کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل

  • لیسانس: برای تکمیل این دوره بین چهار تا شش سال طول میکشد و دانشجویان پس از پایان چهار سال تحقیق میتوانند به عنوان دبیر تدریس کنند.
  • فوق لیسانس: تحصیل در این دوره بین یک تا دو سال طول می کشد
  • دکترا یا PhD: بالا ترین مدرکی است که شما میتوانید به دست آورید که بین سه یا چهار سال طول می کشد.

این سه مدرک به طور آزادانه با سه چرخه روند بولونیا Bologna Process سیستم آموزشی عالی اروپا مطابقت دارد. این بدان معنی است که اگر شما موفق به دریافت مدرک کارشناسی در یک دانشگاه اروپایی شده باشید، پس شما واجد شرایط تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در برزیل می باشید.

دوره تحصیلی کارشناسی در رشته پزشکی و دندانپزشکی طی یک توافق نامه با UM دانشگاه مورون با دبیرستان و مدرک دانشگاهی مورد نظر که تمایل به اخذ مدرک پزشکی در انجا را دارید، انجام می پذیرد.

بنا بر تقاضای زیاد دانش جویان برزیلی که رویای تحصیل پزشکی در سر دارند، اما با مشکلات مالی و مشکلات دسترسی به موسسه های کشور مواجه هستند، موسسه های توافق شده این برنامه منتشر نشده را توسعه داده اند. مدت زمان : 6 سال تمام وقت می باشد. دوره تحصیلی به دو بخش تقسیم می شود شامل موارد زیر است:

بخش اول

در دو هفته اول، دانش جویان چهار گروه 50 دقیقه ای کلاس های آموزش زبان پرتغالی خواهند داشت، که دوشنبه تا جمعه صبح ها برگزار میشود.

ساعت دو بعد از ظهر دانشجویان در کلاس های مربوط به بیماری های گرمسیری، بهداشت عمومی،آشنایی با برنامه دولت فدرال سلامت خانواده و رابطه دکتر و بیمار شرکت میکنند. آنها همچنین از موسسه همبستگی (Instituto Solidare) ) بازدید میکنند جایی که آنها در آنجا آموزش ها را دریافت کرده و و در انجام یک بررسی از شایع ترین بیماری در میان مردم در جوامع مختلف که بوسیله سازمان انجام شده است، شرکت می کنند.

بخش دوم

برای بخش دوم دوره تحصیلی دانشجویان در انجمن موسسه همبستگی (Instituto Solidare ) در Recife و Panelas کار میکنند. در طول این دوره آنها کارگاه های آموزشی را تحویل داده و نظر سنجی ها را انجام میدهند.

شرایط اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در برزیل

برای پزشک شدن شما باید یک دوره تحصیل 5 ساله پزشکی را کامل کنید. شرایط ورود متفاوت است، اما برای دریافت مدرک پزشکی به طور معمول به حداقل پنج General Certificate of Secondary Education با نمره A+ یا A، از جمله زبان انگلیسی و ریاضی و حداقل نمره B در علوم نیاز دارید. همچنین به حداقل 3 نمره A در شیمی یا زیست، فیزیک یا ریاضی، نیاز دارید. اگر مدرک پزشکی دومین مدرک دوره لیسانس شماست، 4 سال به طول خواهند انجامید.

پس از اتمام دوره پزشکی، لازم است که یک دوره 2 ساله آموزش پایه و به دنبال آن یک دوره 3 تا 7 ساله آموزش تخصصی را بگذرانید. طول مدت آموزش بستگی به تخصصی دارد که انتخاب میکنید. همچنین گذراندن Disclosure and Barring Service نیز لازم است.

گواهینامه لیسانس

شما به مدرک کالج نیاز دارید. اما نه ضرورتا در حوزه علوم طبیعی(BS degree). درواقع برای بعضی دانشکده ها داشتن کارشناسی در حوزه علوم طبیعی(BS degree) امتیاز منفی محسوب میشود. باید به دانشکده پزشکی نشان دهید که در مورد گذراندن 4 سال، تحصیل در رشته مورد علاقه تان، یاد گرفتن و پیشرفت مشتاق هستید. لازم نیست رشته انتخابی شما در کالج به پزشکی مرتبط باشد، فقط باید علاقه شما به تحصیل آن چیزی که به آن عشق دارید را نشان دهد.

آزمون پذیرش و تحصیل دندانپزشکی در برزیل

برای هر نوع رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی در برزیل، ابتدا باید در آزمون ورودی Vestibular، که شبیه به آزمون SAT است قبول شوید، تنها تفاوت اصلی این است که شما مستقیما برای ظرفیتهای موجود در یک موسسه (دانشگاه) خاص رقابت می کنید. در حال حاضر، متقاضی باید شخصا برای آزمون Vestibular هر موسسه آموزشی درخواست کند. یک آزمون دولتی سراسری نیز با نام ENEM وجود دارد که برخی از موسسات از نمره کل و یا نمرات بخشهای خاصی از آزمون برای دادن پذیرش به متقاضیان استفاده می کنند، اما این آزمون هنوز یک استثنا محسوب می شود.

در برزیل آموزش عمومی حتی برای افراد خارجی رایگان است.شما فقط باید با حداقل بیش از 50 دانش آموز برای یک رشته در یک دانشگاه به خصوص رقابت کنید، و بتوانید بهترین نمره را در آزمون Vestibular کسب کنید. برای تحصیل در مؤسسات خصوصی باید شهریه بپردازید که معمولا برای دوره های مرتبط بادندانپزشکی دارای هزینه بالاتری هستند. رشته دندانپزشکی بالاترین هزینه تحصیل را دارد.

در برزیل یک دانشجوی دندانپزشکی 5 سال آموزش میبیند و بعد از اتمام دوران دبیرستان می توانید در رشته دندانپزشکی شروع به تحصیل (بدون نیاز به دوره های پیش نیاز).

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل

در برزیل مدارس فدرال / ایالتی 100٪ رایگان است. آنها بهترین مدرسه ها در کشور بشمار می روند و معمولا در خارج از کشور بسیار مورد اعتبار هستند و معمولا به عنوان بهترین ها در آمریکای لاتین رتبه بندی می شوند. در این دانشگاه ها، هزینه های آموزش و پرورش کاملا رایگان است، و تنها هزینه ناچیزی برای لوازم التحریر و کتاب باید بپردازید.

تعداد زیادی از دانشگاه های دولتی دارای یک “رستوران ” در دانشگاه (Restaurante Universitário – RU) هستند که معمولا یک پرس غذایی را کمتر از 3 1 دلار برای هر وعده غذا ارائه می دهند، این امر می تواند مبلغ قابل ملاحظه ای را در مورد هزینه غذا کاهش دهد. هزینه زندگی از جمله هزینه غذا، مسکن، صورتحسابهای برق و هزینه سفر تقریبی است و حدودا 3000 دلار در ماه است.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی برزیل مورد تایید وزارت بهداشت

  • دانشگاه سائو پائولو

دانشگاهی دولتی در ایالت سائوپائولو است و بزرگترین و معتبرترین دانشگاه دولتی این کشور به شمار می رود.

  • دانشگاه ایالتی کامپیناس (Unicamp)

این دانشگاه که تحت عنوان دانشگاه یونیکمپ هم شناخته می شود یک موسسه تحقیقاتی دولتی در ایالت سائوپائولو است. این دانشگاه همواره در بین بهترین رتبه بندی های دانشگاه های برزیل و آمریکای لاتین قرار داشته است.

  • UNESP

دانشگاه ایالتی سائوپائولو که یکی از شش دانشگاه دولتی برزیل در این ایالت است. این دانشگاه تنها دانشگاه برزیل است که عضو گروه کومپوستلا شده است.

  • دانشگاه فدرال سائو پائولو

این دانشگاه تا سال 2005 مختص علوم بهداشتی بود اما پس از آن به دلیل برنامه اصلاحی دانشگاه ها از سوی دولت فدرال برزیل تبدیل به دانشگاهی چند رشته ای شده است.

  • دانشگاه فدرال ریو دو ژانیرو

این دانشگاه دانشگاهی دولتی در ایالت ریو دو ژانیرو است که بزرگترین دانشگاه فدرال این کشور و یکی از مراکز اصلی تحقیقاتی برزیل به شمار می رود.

  • دانشگاه فدرال میناس گرایس

این دانشگاه در شهر بلو هوریزنه و در ایالت میناس گرایس واقع شده است که یکی از پنج دانشگاه بزرگ برزیل است.

  • دانشگاه فدرال ریو گراند دو سول (UFRGS)

این دانشگاه از بزرگ ترین و معتبر ترین دانشگاه های برزیل است و یکی از بیشترین تعداد انتشارات علمی بین دانشگاه های این کشور را به خود اختصاص داده است.

  • دانشگاه کاتولیک مقدس ریو گراند دوسل جنوبی (PUCRS)

این دانشگاه یک دانشگاه خصوصی و غیر انتفاعی است.

  • دانشگاه ایالت ریودوژانیرو (UERJ)

دانشکده های پزشکی و قانون این دانشگاه در بین بهترین دانشکده های این کشور قرار دارند و رشته های بیولوژی، تاریخ، جغرافی و اقتصاد این دانشگاه نیز از اعتبار بالایی برخوردارند.

  • دانشگاه فدرال پارانا (UFPR)

یکی از دانشگاه های دولتی برزیل است که رتبه 37 امین دانشگاه برتر آمریکای لاتین را به خود اختصاص داده است و رتبه جهانی آن بین 651 تا 700 گزارش شده است.

  • دانشگاه فدرال سانتا کاتارینا

از حمله دانشگاه های دولتی برزیل است که در ایالت سانتا کاتارینا در جنوب برزیل قرار دارد.

  • دانشگاه فدرال پایا

پردیس اصلی این دانشگاه دولتی در شهر سالوادور واقع شده که بزرگترین دانشگاه ایالت بایا است. از آنجا که این دانشگاه دولتی است تحصیل در آن رایگان است که البته برای ورود به آن نیاز به پذیرفته شدن امتحان ورودی است.

  • دانشگاه فدرال سیر (UFC)

این دانشگاه پردیس هایی در شهرهای مختلف ایالت سیر دارد و دانشگاهی دولتی است که حصیل در آن رایگان است.

  • دانشگاه فدرال پیرامبورو (UFPE)

این دانشگاه یک دانشگاه دولتی است که بیش از 70 دوره کارشناسی و 175 دوره در تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد.

  • دانشگاه برازیلیا

این دانشگاه در برازیلیا، پایتخت برزیل واقع شده و همواره در جمع 5 دانشگاه برتر این کشور قرار داشته است.

  • دانشگاه فدرال سائو کارلوس

این دانشگاه یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است که در ایالت سائو پائولو برزیل واقع شده است.

آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی برزیل

دانشگاه‌های برزیل برای فرایند گرفتن دانشجو، آزمونی به نام ویستیبولار (Vestibular) برگزار می کنند. دانشجویان برای ورود به دانشگاه و دریافت مدرک کارشناسی در این آزمون شرکت میکنند. این آزمون توسط FUVEST (سازمان برگزار کننده آزمون ورودی) سازماندهی می شود. آزمون ویستیبولار از ماه نوامبر تا جون برگزار می شود. بعضی از دانشگاه ها این آزمون را هر ترم برگزار میکنند. دانش‌آموزان تنها سالی یکبار میتوانند در این آزمون شرکت کنند. این آزمون در سه روز برگزار میشود که در هر روز مبحث خاصی امتحان گرفته میشود. دانش‌آموزان معمولا باید درس‌های ریاضی، ادبیات، فیزیک، تاریخ و زبان پرتغالی را امتحان بدهند. دانش‌آموزان باید رشته خود را قبل از امتحان ویستیبولار مشخص کرده باشند.

از آن‌جایی که دانشگاه‌های دولتی شهریه‌ای از دانشجو ها نمی گرند و تعداد دانشجوهایی که میگیرند محدود است، رقابت شخصی بین دانشجو ها برای ورود به این دانشگاه در امتحان ورودی وجود دارد.

به خاطر بالا بودن شهریه دانشگاه های خصوصی رقابتی برای ورود به این دانشگاه ها وجود ندارد. و به همین دلیل دانش‌آموزان که نمره کمتری را در آزمون گرفته اند در دانشگاه های خصوصی قبول میشوند.

ساختار آزمون وستیبولار

اکثر دانشگاه های از فرمت امتحانی دانشگاه سائوپائولو استفاده میکنند، که دارای دو بخش است :

بخش اول

این بخش درای 90 سوال تستی است که متشکل از درس های ادبیات پرتغال و برزیل، زبان پرتغالی، ریاضی، جغرافیا، شیمی، زبان خارجی به دلخواه، زیست شناسی و فیزیک است. پاسخ ها باید در پاسخنامه علامت زده شوند که بعد این پاسخ توسط خواننده نوری اتوماتیک مورد بررسی قرار می گیرند.

هر امتحان ورودی حداقل قبولی خودش را دارد. دانش‌آموزانی که نمره قبولی را میگیرند وارد بخش دوم میشوند.

بخش دوم

این بخش شامل سوالات تشریحی میباشد. که در سه روز برگزار میشود.

  • روز اول شامل 10 سوال شامل دروس زبان پرتغالی، و یک موضوع که باید دانش‌آموز در مورد آن یک پاراگراف بنویسید.
  • روز دوم شامل 16 سوال درباره‌ی بقیه درس‌های بخش یک میباشد. که این درس ها، درسهایی است که در دبیرستان تدریس شده است.
  • روز سوم که روز درس خاص شناخته می شود شامل 12 سوال است که دانش‌آموزان را در یک موضوع خاص مورد سنجش قرار میدهد.

اگر درباره برزیل و همچنین شرایط مهاجرت به برزیل اطلاعات کافی در دست ندارید می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر)در تماس باشید.

سوالات متداول در زمینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل

  1. زبان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل چیست؟

    زبان پرتغالی زبان رسمی تدریس در دانشگاه های برزیل است و تسلط به این زبان الزامی است.

  2. آیا می توان در برزیل دوره های زبان پرتغالی را گذراند؟

    بله، برخی کالج ها ارائه دهنده دوره های زبان پرتغالی به متقاضیان می باشند.

  3. شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل چیست؟

    داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی، سن کمتر از 21 سال، گذراندن دوره یک ساله پیش نیاز

  4. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل با آزمون ورودی همراه است؟

    بله، متقاضیان پس ار گذراندن دوره پیش نیاز باید دز آزمون ورودی شرکت نمایند.

  5. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل چند سال به طول می انجامد؟

    تحصیل پزشکی شش سال و تحصیل دندان پزشکی پنج سال به طول می انجامد.

  6. آیا دانشگاه های برزیل جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی، مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟

    بله، تهداد زیادی از دانشگاه های پزشکی این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند.

  7. هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل چه میزان است؟

    تحصیل در دانشگاه های فدرال و دانشگاه های ایالتی به دلیل تامین بودجه آنها توسط دولت رایگان است. در دانشگاه های خصوصی نیز هزینه با توجه به مقطع و رشته متفاوت است.

  8. هزینه زندگی دانشجویی جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیت چقدر است؟

    به طور میانگین هزینه زندگی دانشجویی در برزیل 800 دلار در ماه خواهد بود.

  9. بهترین دانشگاه های برزیل جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی کدامند؟

    دانشگاه سائو پائولو، دانشگاه ایالتی کامپیناس، دانشگاه فدرال ریو دو ژانیرو، دانشگاه فدرال میناس گرایس، دانشگاه فدرال ریو گراند دو سول ، دانشگاه فدرال پارانا

  10. آزمون ورودی دانشگاه های برزیل جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی چه نام دارد؟

    آزمون ویستیبولار(Vestibular) که توسط سازمان favest برگزار می شود.

  11. جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برزیل مدرک زبان الزامی است؟

    به دلیل اینکه تحصیل در مقاطع بالاتر ممکن است به زبان انگلیسی باشد، برخی دانشگاه ها داشتن مدرک زبان را الزامی می دانند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *