تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

کشور آفریقای جنوبی با حدود پنجاه و یک میلیون جمعیت در جنوب قاره آفریقا قرار دارد. این کشور جزو سی کشور برتر دنیا محسوب می شود. واحد پول کشور آفریقای جنوبی راند می باشد و تنها کشوری در کل دنیا محسوب می شود که سه پایتخت دارد. هر کدام از پایتخت های این کشور مرکز فعالیت های خاصی هستند. علاوه بر آن در این کشور یازده زبان رسمی وجود دارد و زبان انگلیسی هم در آفریقای جنوبی رایج می باشد. تحصیل در آفریقای جنوبی و مهاجرت تحصیلی به افریقای جنوبی شرایط خاصی دارد. ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی صحبت کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

تحصیل پزشکی در این کشور طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است، حتی دانشجویان خارجی و بین المللی. یکی از اصلی ترین دلایل این مدل علاقه هزینه اندک تحصیلی و زندگی در این کشور نسبت به سایر کشور ها است. اولین شرط و در واقع اصلی ترین شرط ورود به دوره های پزشکی کشور آفریقای جنوبی و تحصیل در دانشگاه های آن، داشتن مدرک زبان انگلیسی است. شاید این سوال برای شما به عنوان متقاضی مهاجرت تحصیلی به آفریقا به وجود آمده باشد که مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی در این کشور چقدر خواهد بود؟! طبق قوانین تحصیلی دانشگاه های کشور آفریقای جنوبی، تحصیل پزشکی و گذراندن دوره های آن شش سال طول خواهد کشید.

دروس ارائه شده برای این رشته در ترم های پایین بیشتر تئوری خواهد بود. ولی در سال های نهایی تحصیل این دروس حالت اختصاصی تر و عملی به خود می گیرد. به طور مثال دروسی که در ترم های اول و دوم برای دانشجویان ارائه می شوند عبارتند از فیزیک، شیمی، مقدمه ای بر علوم سلامت یکپارچه بخش یک و بخش ۲.

یکی از مزایای تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی این است که هر فرد پس از فارغ التحصیلی می تواند در بیمارستان ها یا مراکز درمانی در همان کشور به سهولت مشغول به کار شود. به عبارتی راحتی یافتن کار در این زمینه تقریبا تضمین شده است. البته این را هم در نظر داشته باشید که اکثر دانشگاه های معتبر آفریقای جنوبی مورد تاییر وزارت بهداشت و درمان کشور ایران هستند و شما می تواتید پس از پایان تحصیلات خود و فارغ التحصیلی در ایران هم مشغول به کار شوید.

یک نکته دیگر که در مهاجرت تحصیلی به آفریقا برای رشته پزشکی نمایان است، این است که تمام دانش جویان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی که در سال آخر تحصیل خود هستند و به کارآموزی در بیمارستان مشغول می باشند، حقوق معینی دریافت می نمایند. توجه کنید که اگر شما به عنوان کارآموز دوره آخر خود را به خوبی پشت سر بگذارید می توانید به راحتی در بیمارستان های دولتی کشور آفریقا مشغول به کار شوید.

دوره های تخصصی پس از پایان دوره اولیه تحصیل پزشکی در کشور آفریقای جنوبی، چهار ساله می باشد و هر دانشجو پس از پایان دوره شش ساله پزشکی عمومی خود می تواند وارد دوره تخصصی دلخواهش شود. دانشگاه هایی از کشور آفریقا که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران می باشند، عبارتند از : دانشگاه استبولوش، دانشگاه کوازولو، دانشگاه کیپ تاون، دانشگاه ویت وات زراند و دانشگاه شمال غربی با دانشکده های خاص تخصصی.

پزشکی در آفریقای جنوبی

پزشکی در آفریقای جنوبی

رشته های تحصیلی پزشکی و زیر شاخه های آن که توصیه می کنیم در کشور آفریقای جنوبی به مطالعه آن بپردازید عبارتند از: بیهوشی، جراحی قلب، داروسازی بالینی، پوست، رادیولوژی، پزشکی اورژانس، پزشکی خانوادگی، ژنتیک پزشکی، عصب شناسی، جراحی مغز و اعصاب، پزشکی هسته ای، زنان و زایمان، طب کار، چشم پزشکی، جراحی ارتوپدی، جراحی زیبایی بینی، جراحی کودکان، متخصص اطفال، آسیب شناسی آناتومیک، آسیب شناسی شیمیایی، اسیب شناسی بالینی، آسیب شناسی پزشکی قانونی، آسیب شناسی در شاخه خون شناسی، آسیب شناسی میکروبیولوژیک، آسیب شناسی ویرولوژی، جراحی پلاستیک و بازسازی پوستی، روانپزشکی، پزشکی بهداشت عمومی، انکولوژی تشعشع، جراحی و اورولوژی. این شاخه ها بسیار پر طرفدار و پیشرفته هستند.

مزایای تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

اولین مزیتی که می توان برای این دوره های آموزشی در آفریقای جنوبی بیان کرد، این است که ساکنین این کشور اغلب انگلیسی زبان هستند و کورس های درسی هم به زبان انگلیسی برقرار خواهد شد. هزینه های زندگی در آفریقای جنوبی و هزینه تحصیل در رشته پزشکی در این کشور نسبت به سایر کشور ها کمتر است.

مدرک فارغ التحصیلی و پایان تحصیل شما در آفریقای جنوبی بسیار معتبر می باشد. از این رو دانشجو پس از اتمام درس خود به راحتی در گشور های مختلف می تواند مشغول به کار شود. در صورتی که فرد دانشجو در حین تحصیل بخواهد به فعالیت شغلی بپردازد، این اجازه را خواهد داشت که برای بیست ساعت در هفته مشغول به کار شود. ویزای تحصیلی کشور آفریقای جنوبی می تواند حتی بدون مدرک زبان انگلیسی هم صادر شود. بنابر این اگر شما به عنوان متقاضی تحصیل در این کشور مدرک زبان آیلتس یا تافل ندارید، می توانید در ابتدا برای یکی از کالج های زبان در آفریقای جنوبی پذیرش بگیرید و سپس وارد دانشگاه شوید.‌

هزینه تحصیل در این دوره ها بسیار کم خواهد بود. خوابگاه های دانشجویی بسیار با امکانات هستند و هزینه کمی هم دریافت می کنند. یکی دیگر از مزایای تحصیل در آفریقای جنوبی که برای دانشجویان متاهل بسیار مناسب است، ویزای همراه می باشد. با توجه به این که ویزای همراه همزمان با ویزای شخص متقاضی صادر می گردد این شرایط برای فرد متقاضی بسیار مناسب خواهد بود. ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال فرد متقاضی صادر خواهد شد.

مدارک پذیرش پزشکی از دانشگاه های آفریقای جنوبی

برای مهاجرت تحصیلی به افریقای جنوبی، مدارکی لازم است تا بتوانید از دانشگاه مقصد پذیرش بگیرید. ما در این بخش به ارائه این مدارک می پردازیم. گرچه ممکن است در طول رند درخواستی تان،مدارک بیشتری نیز از شما خواسته شود که توصیه می کنیم حتما با مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی مشورت نمایید. این مدارک عبارتند از: شش عدد عکس رنگی، مدرک زبان انگلیسی آزمون آیلتس با نمره قبولی شش و نیم، اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی، آخرین مدرک تحصیلی متقاضی، ریز نمرات تحصیلی متقاضی، نامه عدم سو پیشینه فرد متقاضی و نامه اثبات سلامت پزشکی.

توجه داشته باشید که برای اخذ نامه عدم سو پیشینه می توانید در شهر های مختلف به نماینده های حقوقی دادگستری یا پلیس بعلاوه ده در سطح شهر مراجعه نمایید و پس از ارائه مدارک و مشخصات اولیه بین ۷ تا ده روز، نامه را تحویل بگیرید. حدودا بین یک ماه تا یک ماه و نیم طول می کشد تا نامه پذیرش شما از دانشگاه برسد. پس از آن باید برای ویزای تحصیلی جهت مهاجرت به آفریقای جنوبی اقدام نمایید. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کشور آفریقا هم عبارتند از: کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی، ارائه مدرک تمکن مالی، گذرنامه با اعتبار حداقل شش ماه، مدرک زبان، عکس پاسپورتی، تایید مدارک توسط سفارت و … .

روش های پذیرش پزشکی در کشور آفریقای جنوبی

یک نکته مهم در زمینه مهاجرت تحصیلی به آفریقای جنوبی و مهم تر از آن، اخذ پذیرش پزشکی در این کشور، این است که دریافت پذیرش در این کشور کمی سخت تر از کشور های دیگر است. دلیل این سختی، آن است که پزشکی در کشور افریقای جنوبی بسیار محبوب می باشد و سالانه هزاران درخواست تحصیل پزشکی به این کشور ارائه خواهد شد و از آن جایی که ظرفیت دانشگاه های این کشود محدود است، شرایط پذیرش کمی سخت می باشد.

اما اگر تحصیل پزشکی در کشور آفریقای جنوبی برای شما از اهمیت بالایی برخوردار باشد، می توانید از روش های مختلفی برای این منظور اقدام نمایید. دو راه اصلی برای تحصیل در رشته پزشکی وجود دارد. روش اول به این صورت است که شما پس از پایان اتمام تحصیلات دوره دوم یا دبیرستان خود، دوره MB. CHB را شروع خواهید کرد. در حالت دوم شما پس از دوره کارشناسی و با داشتن مدرک کارشناسی خود دوره MB. CHB را آغاز می کنید.

روش های پذیرش پزشکی در آفریقای جنوبی

روش های پذیرش پزشکی در آفریقای جنوبی

دقت کنید که روش دوم به این گونه است که شما در ابتدا برای یکی از رشته های موجود در دانشگاه های علوم‌ پزشکی درخواست می دهید و وارد دوره چهار ساله کارشناسی می شوید، سپس می توانید در پایان سال سوم تحصیلی خود برای رشته پزشکی درخواست داده و وارد این رشته تحصیلی شوید.

تنها تفاوتی که تحصیل در حالت اول برای رشته پزشکی و تحصیل در حالت دوم‌ وجود دارد این است که در حالت اول شما می توانید پس از ۶ سال فارغ التحصیل شوید اما در حالت دوم، دوره تحصیلی شما ۷ ساله خواهد بود. مزیت روش دوم نسبت به روش اول این است که شما علاوه بر مدرک پزشکی، یک ‌مدرک کارشناسی هم دریافت خواهید کرد. شما با توجه به شرایط و رزومه تحصیلی تان و مشورت با موسسا حقوقی برگزیده اصطهباناتی می توانید یکی از شرایط فوق را برای ادامه تحصیل خود در رشته پزشکی انتخاب نمایید.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در آفریقای جنوبی

یک شخص در زمان تحصیل در کشور های دیگر با چالش های بسیار زیادی مواجه خواهد شد.‌ هزینه های تحصیل در رشته پزشکی کشور آفریقای جنوبی هم از این قاعده مستثنی نیست. بگذارید از ابتدا یک‌ مسئله را برای شما مشخص کنم. کمک‌ هزینه های تحصیلی در کشور آفریقای جنوبی صرفا برای دانشجویان‌ بومی همان کشور است و به دانشجویان بین المللی تعلق نخواهد گرفت. از این‌ رو شما نمی توانید روی این‌ کمک هزینه ها حساب باز کنید.

این نکته را هم به خاطر بسپارید که اگر همزمان با تحصیل یا قبل از شروع دوره پزشکی خود بخواهید در دوره های زبان انگلیسی هم شرکت کنید، باید علاوه بر هزینه تحصیل خود مبلعی بین ۴ هزار تا شش هزار دلار هم برای دوره زبان خود در هر ترم پرداخت نمایید. در کل هزینه تحصیل در رشته های پزشکی کشور افریقا فارغ از دوره های زبان انگلیسی سالیانه چیزی بین چهارده هزار تا شانزده هزار دلار می باشد.‌ دلیل تفاوت هزینه ها به دانشگاه های این کشور بستگی دارد. دانشگاه هایی که در رنکینگ جهانی رتبه های زیر ۴۰۰ دارد، هزینه های بیشتری دریافت خواهند کرد‌.

هزینه زندگی و شرایط زندگی در آفریقای جنوبی هم بر مبنای فرد متفاوت خواهد بود اما برای هر نفر می توان مبلغی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار در ماه در نظر گرفت. این هزینه ها شامل مسکن، خورد و خوراک، حمل و نقل، تفریحات، اینترنت و سایر هزینه های جاری و روزمره زندگی خواهد بود. البته تمام این هزینه های زندگی در آفریقای جنوبی به نوع زندگی فرد هم بستگی خواهد داشت.

کار پس از تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

شما پس از فارغ التحصیلی در رشته های زیر شاخه پزشکی در افریقای جنوبی می توانید وارد بازار کار شوید. این ورود می تواند به روش های مختلفی باشد.‌ مثلا در روشی شما می توانید با دریافت پیشنهاد شغلی از طرف یک کارفرما، مشغول به کار شوید.‌ روش دوم کمی متفاوت است. برخی از رشته های تحصلی وجود دارند که در لیست رشته های مورد نیاز برای کار در کشور آفریقای جنوبی قرار دارند. اگر رشته شما در این لیست باشد می توانید درخواست خود را ارائه داده و در صورت پذیرش ویزای تحصیلی تان را به ویزای کاری افریقای جنوبی تبدیل نمایید.

سوالات متداول در ارتباط با تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

  1. آیا آفریقای جنوبی برای تحصیل پزشکی مناسب است؟

    بله این کشور برای تحصیل پزشکی بسیار مناسب می باشد.

  2. آیا دانشگاه های آفریقای جنوبی برای تحصیل پزشکی معتبر هستند؟

    بله دانشگاه های این کشور از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند.

  3. تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی چند سال به طول می انجامد؟

    تحصیل پزشکی در این کشور عموما شش ساله است.

  4. آبا امکان کار در زمان تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی موجود است؟

    بله دانشجویان می توانند حدود بیست ساعت در هفته مشغول به تحصیل شوند.

  5. هزینه تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی چقدر است؟

    هزینه تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی بین ۱۴ هزار تا ۱۶ هزار دلار می باشد.

  6. آيا بورسیه های تحصیلی به دانشجویان بین المللی محصل پزشکی در آفریقای جنوبی تعلق می گیرد؟

    خیر اصولا کمک هزینه های تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی به دانشجویان بین المللی تعلق نمی گیرد.

  7. هزینه زندگی در روند تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی چقدر است؟

    هزینه زندگی در این کشور بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار در ماه می باشد.

  8. مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش جهت تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی چیست؟

    از جمله این مدارک عبارتند از: شش عدد عکس رنگی، مدرک زبان انگلیسی آزمون آیلتس با نمره قبولی شش و نیم، اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی، آخرین مدرک تحصیلی متقاضی و … .

  9. آیا امکان دریافت ویزای همراه تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی موجود است؟

    بله دانشجویان می توانند برای دریافت ویزای همراه اقدام کنند.

  10. بهترین رشته ها برای تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی چیست؟

    از جمله این رشته ها عبارتند از: بیهوشی، جراحی قلب، داروسازی بالینی، پوست، رادیولوژی، پزشکی اورژانس، پزشکی خانوادگی، ژنتیک پزشکی، عصب شناسی، جراحی مغز و اعصاب، پزشکی هسته ای و … .

  11. آيا امکان کار پس از تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی موجود است؟

    بله دانشجویان می توانند پس از تحصیل در بیمارستان های این کشور مشغول شوند.

سخن آخر

اخذ پذیرش تحصیلی در آفریقای جنوبی نسبت به سایر کشور های در رشته پزشکی کمی سخت تر خواهد بود. چرا که به دلیل کیفیت بالای دانشگاه های این کشور تقاضای تحصیل در رشته پزشکی کشور آفریقای جنوبی زیاد است. علاوه بر آن ظرفیت دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو محدود می باشند. اما این کار نشدنی نیست و ما در این مقاله توضیحات جامعی را در این باره برای شما بیان کرده ایم. علاوه بر آن می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تحصیل به صورت حضوری به دفتر موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی راجعه نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *