تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

بلغارستان دارای شهرت جهانی برای آموزش پزشکی با کیفیت بالا و تعهد به تعالی و پایه های تحقیقات پزشکی استثنایی است. جای تعجب ندارد، در نتیجه این موارد، صدها نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی بلغارستان نوآوری های خود را در زمینه های پزشکی سالانه ارائه میکنند، و بسیاری از فارغ التحصیلان رهبران جوامع پزشکی هستند و دارای تمایز با همتایان خود در تخصص کسب شده در سراسر جهان هستند. مدارک تحصیلی پزشکی بلغارستان در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دارای شهرت بالایی در جامعه پزشکی است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

بدون شک، قدر و منزلت بالای موسسات بلغاری، همراه با هزینه کم زندگی در بلغارستان، یک فرصت ایده آل، برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی دانشجویان بین المللی فراهم میکند. این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان برای علاقه مندان و متقاضیان محترم فراهم می کند. تحصیل در بلغارستان انتخاب مناسبی جهت تحصیل است.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی بلغارستان برنامه های آموزشی خود را هم به زبان انگلیسی و هم به زبان بلغاری در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی ارائه میکند. رشته های دیگر نظیر فیزیوتراپی، رژیم های غذایی، بهداشت عمومی، بهداشت و درمان، توانبخشی پزشکی و همچنین مطالعاتی با اعتبار حرفه ای نظیر دندانپزشکی تکنسین، پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی، دستیار، دستیار داروساز، سلامت عمومی بازرس، فنی دندانپزشکی دستیار ، فیزیوتراپی دستیار، رادیولوژی دستیار، مددکار اجتماعی و آرایشی و بهداشتی پزشکی و غیره نیز در دانشگاه های بلغارستان ارائه می گردد.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

تحصیل پزشکی در بلغارستان به زبان انگلیسی

رشته پزشکی یک برنامه تحصیلی 6 ساله است، که دارای آموزش منحصرا به زبان انگلیسی است، با اتمام دوره های کارشناسی می توانید برای تحصیل دوره کارشناسی ارشد رشته های پزشکی اقدام کنید، به موجب اخذ مدرک کارشناسی ارشد پزشکی فرد صلاحیت حرفه ای “پزشک” را دریافت می کند. بعد از فارغ التحصیلی فرد باید برای اخذ تخصص بین 4 تا 6 سال مجدد به تحصیل بپردازد، چه در بلغارستان و یا در جای دیگر این مسئله تفاوتی ندارد.

با در اختیار داشتن مدرک پزشکی و دندانپزشکی بلغارستان دارنده حق دارد به طبابت در اتحادیه اروپا یا کشورهای غیر اتحادیه اروپا در سراسر جهان بپردازد. دوره های تحصیل پزشکی در بلغارستان شامل 10 ترم تحصیلی و 1 سال (310 روز) کارآموزی بالینی است. به طور خاص، این برنامه ها متشکل از 2 سال تحصیل پیش بالینی، 3 سال تحصیل بالینی و و یک سال آموزش بالینی (کارآموزی) می باشد.

از این رو در بلغارستان برای اولین بار 2 سال از تحصیل در دانشکده پزشکی را بر تمرکز بر روی اصول علم پزشکی و همچنین مطالعه دروس علوم پایه صورت میگیرد، در حالی که در طول 2 سال اول در دانشکده پزشکی مطالعات بالینی و آموزش در حوزه های علم زیست پزشکی انجام میگیرد، و در سال های آخر مطالعات پزشکی به طور انحصاری بر آموزش عملی متمرکز است. ارزیابی نهایی دانش و تخصص کسب شده توسط دانشجویان پزشکی پس از اتمام برنامه توسط انجمن آزمون دولتی از طریق امتحانات نظری و عملی جامع انجام میگیرد.

بعد از این، دانش آموز می تواند از طریق تخصص خود برای اخذ اقامت در بلغارستان اقدام کند، ممکن است کار برای فارغ التحصیل توسط دولت تامین می شود، دانش آموزانی که از لحاظ تحصیلی و علمی دارای رزومه خوبی باشند می توانند از بورسیه های تحصیلی بلغارستان برای تامین مالی در زمان تحصیل خود استفاده کنند.

تحصیل دندانپزشکی در بلغارستان

دندانپزشکی یک برنامه تحصیلی 6 ساله است، این دوره در بلغارستان کاملا به زبان انگلیسی تدریس می شود، با شروع دانشجو مدرک خود را در سطح کارشناسی کسب خواهد کرد و سپس می تواند مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته دندانپزشکی اخذ کند. در صورت تمایل، فارغ التحصیلان ممکن است برای اخذ تخصص به مدت 3-4 سال دیگر به تحصیل بپردازند، چه در بلغارستان و یا دیگر کشورها این برنامه یکسان است.

برنامه درسی آموزش دندانپزشکی شامل به مدت 5 سال (ده ترم) می باشد، و همچنین 2 دوره آموزشی عملی به مدت 30 روز (هر آموزش 150 ساعت را پوشش می دهد) پس از ترم 6 و ترم 8 وجود دارد. قبل از فارغ التحصیلی، دانشجویان نیاز است برای تکمیل تحصیلات خود 1 سال پیش از فارغ التحصیلی (135 روز کاری و یا 1080 ساعت) دوره های کارآموزی را بگذرانند. آموزش های نظری از طریق دوره های اجباری، دروس انتخابی و رشته های گوناگون در قالب سخنرانی، سمینار، تمرین عملی و خود آموزشی انجام میگیرد. آموزش عملی در طول ترم قبل از فارغ التحصیلی صورت میگیرد و شامل کارآموزی و همچنین فعالیت های درمانی و آموزشی در درمانگاه می گردد. به منظور فارغ التحصیل، دانش آموزان نیاز است آزمون دولتی را با موفقیت بگذراند و گواهینامه نهایی را اخذ کند.

در این قسمت به بررسی کوتاهی از شرایط تحصیل پزشکی در بلغارستان به صورت ویدئو می پردازیم.

 

 

دانشگاه های پزشکی بلغارستان

دانشگاه های پزشکی بلغارستان تحصیلات پزشکی را به انگلیسی و بلغاری ارائه می دهند. 5 دانشگاه در بلغارستان برای تحصیلات پزشکی وجود دارد و 4 دانشگاه ارائه کننده تحصیلات پزشکی به زبان انگلیسی وجود دارد.
دانشگاه های پزشکی معتبر در بلغارستان عبارتند از:

  • دانشگاه علوم پزشکی صوفیه؛
  • دانشگاه پزشکی پلون؛
  • دانشگاه پزشکی پلوودیو؛
  • دانشگاه پزشکی وارنا؛
  • دانشکده پزشکی دانشگاه تراکیا، استارا زاگورا

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در کشور بلغارستان

طبق لیست وزارت بهداشت دانشگاه صوفیا بلغارستان به تازگی مورد تایید وزارت بهداشت واقع شده است. بلغارستان یکی از کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا ولی خارج از پیمان شنگن است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان

پس از دریافت نامه پذیرش از موسسه آموزشی انتخابی، گام دوم برای تحصیل در بلغارستان درخواست ویزای دانشجویی بلغارستان (ویزای نوع D ) است، که برای 3 تا 6 ماه معتبر است. ویزای دانشجویی بلغارستان از هر هیئت دیپلماتیک بلغاری در خارج از کشور بدست می آید و برای تمام دانشجویان غیر اتحادیه اروپا / EEA در بلغارستان مورد نیاز است.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی بلغارستان:

  • فتوکپی از پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش
  • وجه پرداخت بانکی شهریه
  • عکس رنگی
  • کپی گواهی تولد

پس از ورود به بلغارستان، متقاضی ویزای دانشجویی بلغاری بایستی برای اقامت طولانی مدت (اجازه اقامت) در بلغارستان، برای حداکثر یک سال است و قابل تجدید در هر سال برای تمام دوره های تحصیلی است.

سوالات متداول در زمینه رشته پزشکی و دندانپزشکی بلغارستان

  1. آیا امکان پذیرش مستقیم پزشکی بلغارستان بدون گذراندن دوره آمادگی وجود دارد؟
    بله، امکان پذیرش مستقیم در دانشگاه صوفیا بدون شرکت در دوره پری مدیکال هست.

  2. امکان تحصیل پزشکی در بلغارستان به زبان انگلیسی هست؟بله، در دانشگاه پزشکی صوفیا امکان تحصیل به زبان بلغاری و انگلیسی وجود دارد.
  3. شهریه تحصیل پزشکی در دانشگاه های بلغارستان چقدر است؟شهریه دانشگاه صوفیا برای رشته پزشکی به زبان انگلیسی در حدود 8000 یورو به صورت سالانه می باشد.
  4. آیا دانشگاه های پزشکی بلغارستان مورد تایید وزارت بهداشت هستند؟
    بله، فقط دانشگاه صوفیا مورد تایید وزارت بهداشت است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون تحصیل پزشکی در خارج از کشور می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در دفاتر تهران، شیراز، مشهد و اصفهان تماس حاصل فرمایید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

  1. سارا گفت:

    سلام ببخشید برای گذراندن دوره کالج قبل از ورود به پزشکی آیا میشه این دوره را در همان ایران هم گذراند؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      خیر، باید دوره ها را در آلمان بگذرانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *