تحصیل در مصر

تحصیل در مصر ؛ باید بدانید که دلایل بسیاری برای تحصیل در مصر وجود دارد، این دلایل مواردی نظیر : وجود دانشگاه های بسیار عالی، هزینه زندگی پایین، فرصت حضور یافتن در کشورهای خاص ( آفریقا، خاورمیانه ) و آشنا شدن با فرهنگ های مردم مدیترانه ای را در بر خواهد گرفت.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

پایتخت کشور مصر شهر Cario – بهترین دانشجویان ( در سال 2012 ) را در خود جای داده است، شهری که با خصوصیات کشورهای آفریقایی در آمیخته است. تحصیل  در مصر به علاقه مندان تحصیل در قاره آفریقا پیشنهاد می شود. معمولا این سوال پیش می آید، که چه عاملی موجب تبدیل کشور مصر به بهترین مکان برای تحصیل شده است؟ لذا برای کسب اطلاعات بیشتر و یافتن پاسخ خود این مقاله را مطالعه نمایید.

وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) شیراز میتوانند به شما در اخذ پذیرش تحصیل در مصر از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران  برای افرادی که تمایل به تحصیل در مصر کمک کنند. همچنین متقاضیان جهت کسب مشاوره در زمینه شرایط اعزام دانشجو به مصر به صورت تضمینی می توانند به مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایند.

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در مصر

بسیاری افراد جهت مهاجرت به مصر معمولا از طریق تحصیل در مصر اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیل در مصر نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی مصر میتوانند اقدام کنند، البته شایان ذکر است این روش یکی از روش های مهاجرت به مصر می باشد روش های دیگر نظیر ویزای کار در مصر و سرمایه گذاری در مصر نیز وجود دارند. تابعیت مصر از طریق تولد فرزند در مصر از این قاعده در این کشور وجود ندارد.

تحصیل در مصر

دانشگاه های مصر

چرا تحصیل در مصر ؟

موضوع هزینه زندگی بسیار پایین یکی از عوامل بسیار مهم جهت تحصیل دانشجویان در کشور مصر بوده است. شهر cario بالاترین رتبه را در سال 2012 به دلیل فارغ التحصیل شدن بهترین دانشجویان از دانشگاه های این شهر کسب کرد. ناگفته نماند که این شهر با شهر مکزیک رقابت های نزدیکی داشت. به دلیل اینکه هزینه زندگی پایین بسیار مورد توجه افراد بود، لذا دانشجویان مصر را برای تحصیل و به عنوان مقصد خود انتخاب کردند، چرا که این کشور تعداد پنج دانشگاه برتر جهان را در خود جای داده است.

رتبه بندی دانشگاه های مصر

باید بدانید که فرصت تحصیل در مصر و کشف فرهنگ شهرهای مختلف برای دانشجویان بین المللی وجود خواهد داشت. پل ارتباطی شمال شرق آفریقا و منطقه خاورمیانه ای و وجود خط ساحلی مدیترانه، مصر را به بهترین کشور برای تحصیل مبدل کرده است، همچنین وجود این مزایا موجب شناخت فرهنگ های مناطق عربی و مدیترانه ای شده است. با تحصیل در مصر شما قادر به شناخت تاریخ مصر، هرم های بسیار بزرگ، معابد karnak و دره پادشاهان خواهید بود. همچنین امکان سفرهای دریایی به نیل، حمام آفتاب در سواحل دریای سرخ و مدیترانه و گردشگری در شهر پرطراوت cario برای شما وجود خواهد داشت. بورسیه تحصیلی به دانشجویان خارجی تعلق نمی­گیرد بنابراین تحصیل رایگان نیست.

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی مصر جزو دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم نیست.

دانشگاه های مصر

دولت مصر، بهترین امکانات آموزشی را برای این کشور در نظر گرفته است و برنامه های آموزشی بسیاری را برای دانشجویان بین المللی طراحی کرده است.

در حال حاضر کشور مصر دارای دو دانشگاه دولتی ( با دو میلیون دانشجو ) و 23 دانشگاه خصوصی ( 60000 دانشجو ) می باشد که تعداد 5 تا از این دانشگاه ها ( در سال 15/2014 ) در زمره عالی ترین دانشگاه ها قرار گرفتند. باید بدانید که دانشگاه های Cario در رتبه 360 جهان قرار دارند. دانشگاه های شهر cario، دانشگاه هایی با اسامی : Ain shams, Al Azhar, Alexandria  خواهند بود. از دیگر دانشگاه هایی که بخشی از خصوصیات دانشگاه های کاریو را در خود جای داده است اما در رتبه بندی دانشگاه های جهان قرار نگرفته است، دانشگاه بریتانیایی در مصر خواهد بود که در منطقه EL-Shorouk واقع شده است و حدود 50 کیلومتر تا مرکز شهر کاریو فاصله دارد. همانند دانشگاه های آمریکایی واقع در شهر کاریو، زبان تحصیل و تدریس در این دانشگاه انگلیسی خواهد بود. باید بدانید که دانشگاه Technische در برلین قصد افتتاح دیگر شعب خود در پایتخت کشور مصر را در سر دارد.

شرایط زندگی در مصر

کشور مصر، کشوری اسلامی می باشد چرا که این امر را می توان در قوانین و مقررات و آداب و رسوم اجتماعی این کشور مشاهده کرد. به علاوه می توان این امر را در نوع پوشش آنان، در میان عموم مردم، غیر قانونی بودن استفاده از مشروبات الکلی در رستوران ها و میخانه ها، غیرقانونی بودن روابط جنسی نامشروع و همجنس بازی مشاهده کرد. اما این امر به معنای ایجاد محدودیت برای دانشجویان بین المللی نخواهد بود. لذا به کسانی که توانایی وفق پذیری با این شرایط را دارند پیشنهاد می شود که نسبت به تحصیل در مصر مبادرت ورزند.

با گذشت زمان شما قادر به شناخت چگونگی خرید در بازار با قیمتی مناسب تر، یافتن بهترین اماکن برای خوردن کباب، فلافل و یا باقلوا و رانندگی در ترافیک های پرهرج و مرج خواهید بود. کشور مصر در حال حاضر در قلب تغییرات سیاسی قرار گرفته است و در سال 2011 از معترضان ضد دولت ( که پس از ریاست جمهوری 30 ساله Hosni Mubarak خاتمه یافت ) پیروی کرد. این امر در حالی بود که سفرهای رایزنی مقاماتی نظیر : مقام های خارجی بریتانیا قبل از هرگونه برنامه ریزی صورت گرفت.

کاریو ( Cario )

بسیاری از بازدید کنندگان شهر کاریو، این شهر را به عنوان شهری که سراسر پوشیده از مناطق دیدنی و اصوات بسیار زیبا می باشد توصیف می نمایند. لذا شما به عنوان یک دانشجو قادر به استفاده از این مناطق، رفتن به کافه های مورد علاقه، بازارها، گوش دادن به موسیقی های مورد نظر و استفاده از مناظر بسیار زیبای رود نیل خواهید بود.

کسانی که از فرهنگ کشور مصر لذت می برند، قادر به کشف خانه های اپرا ( جایی که شما قادر به دیدن اپرا خواهید بود )، دیدن رقص باله، اجرای گروه ارکست، گروه موسیقی جاز، رقص های مدرن و بازدید از مناطق دیدنی ماورای جهان خواهند بود. باید بدانید که این شهر در صنعت فیلم، نحوه میزبانی و برگزاری جشن های فیلم سازی بین المللی پیشرفت بسیاری کرده است.

شهر Alexandria

اگر شما به کانون های نوری و نورهای موجود در شب علاقه مندید، لذا انتخاب شهر Alexandria و تحصیل در این شهر بهترین گزینه انتخابی برای شما خواهد بود. اما کسانی که به قدم های آهسته تر برداشتن و غوطه ور شدن در فرهنگ کشور مصر و شناخت تاریخ این شهر علاقه مندند باید بدانند که دانشگاه های عالی بسیاری در این شهر قرار گرفته است. این شهر در شمال کشور مصر قرار گرفته است، همچنین این شهر دارای وسایل حمل و نقل بسیار گسترده، مراکز صنعتی بسیار پیشرفته و دفاتر گردشگری بسیار مشهور می باشد. این شهر به عنوان مروارید مدیترانه شناخته می شود، باید بدانید که سواحل این شهر در تابستان برای انجام فعالیت های تفریحی بسیار مناسب خواهد بود.

این مورد را فراموش نکنید که این منطقه ساحلی بدلیل تازگی، جذاب بودن و غذاهای دریایی مشهور خواهد بود. کافه های بسیار بزرگ، مهره بازی دومینو، قهوه و چای نعنا از دیگر موارد بسیار معروف در این شهر خواهد بود. ناگفته نماند که این شهر به عنوان مرکز فرهنگ، علوم فلسفی و جهان قدیمی در نظر گرفته می شود و تمدنی بسیار قدیمی را در خود جای داده است.

شرایط پذیرش، شهریه و ویزای مصر

درخواست پذیزش تحصیل در دانشگاه مصر

متقاضیان تحصیل در دانشگاه آمریکایی در کاریو، ملزم به ارائه مدرک دیپلم دبیرستان و یا معادل آن، اثبات مهارت های زبانی خود از طریق شرکت در آزمون TOEFL و یا آزمون های مشابه آن خواهند بود.

متقاضیان غیر مصری برای تحصیل در دانشگاه آمریکایی در کاریو مستلزم ارائه موارد ذکر شده در ذیل خواهند بود :

  • گزارش اخیر پزشکی
  • ارائه یک اظهارنامه از بانک که بیانگر موجودی بانکی 17000 دلاری ( دلار آمریکا ) متقاضی باشد.
  • ارائه یک رونوشت از مدرک دبیرستان
  • ارائه مقاله ای 500 – 300 لغتی پس از تحصیل 12 ساله ( پس از اتمام مقاطع ابتدایی و دبیرستان )

پس از ارائه تمامی مدارک ذکر شده در فوق و پذیریش ، دانشجویان ملزم به ارائه تاییدیه ای از بیمه پزشکی خود به صورت جامع خواهند بود.

تمامی شرایط دانشجویان در دانشگاه بریتانیایی در مصر همانند دانشگاه ذکر شده در بالا خواهد بود، با این تفاوت که دانشجویانی که از مهارت های زبانی پایینی برخوردارند قادر به ثبت نام و پذیرش خواهند بود. البته باید بدانید که با گذشت زمان و در طول دوره تحصیل مهارت های زبانی ضروری دانشجویان ارتقاء خواهد یافت.

ویزای تحصیلی مصر

باید بدانید که جهت ورود به کشور مصر، اخذ ویزای توریستی از نزدیک ترین سفارت مصر ( که بستگی به ملیت شما خواهد داشت ) لازم می باشد.

پس از اینکه شما مراحل ثبت نام را طی کردید و تمامی پرداخت ها را انجام دادید، تحصیل در دانشگاه مصر از طریق اخذ ویزای دانشجویی در مصر به  شما پیشنهاد خواهد شد. این بسیار حائز اهمیت است که قبل از هرگونه اقدام دانشجویان، شرایط دانشگاه مورد نظر خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

مبلغ شهریه در دانشگاه های بریتانیایی موجود در مصر برای دانشجویان غیر مصری در سال 13/2012 ( که از لیره مصر تبدیل شده است ) به شرح ذکر شده در ذیل خواهد بود :

  • 83 دلار ( دلار آمریکا ) – هزینه درخواست.
  • 4970 دلار ( دلار آمریکا ) – هزینه شهریه ( که بستگی به دوره ها خواهد داشت ).
  • 1988 دلار ( دلار آمریکا ) – 2816 دلار ( دلار آمریکا ) – هزینه منزل

باید بدانید که دیگر هزینه های اضافی برای پشتیبانی های آموزشی و خدمات اداره کل، کتاب ها و تقویت مهارت های زبانی در نظر گرفته خواهد شد.

سوالات متداول درباره تحصیل در مصر

آیا می توانم در مصر برای تحصیل پزشکی اقدام کنم؟

در کل مصر مکان خوبی برای تحصیل در رشته پزشکی است و دانشجویی که از متقاضی تحصیل پزشکی در مصر هستند، آینده ای بسیار درخشان دارند.تحصیل پزشکی در مصر 7 سال به طول می انجامد. اگر به دنبال تحصیل پزشکی در مصر هستید، از طریق شماره های ذکر شده در سایت با مشاوران ما در ارتباط باشید تا به طور دقیق شما را راهنمایی کنند.

چگونه باید برای تحصیل در مصر تحصیل اقدام کنم؟

برای تحصیل در یک دانشگاه مصر باید در ابتدا رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس درخواست خود را ارسال نمایید. همچنین باید مدارک مورد نظر خود را با فرم درخواست تکمیل شده(از طریق مدرسه) و هرگونه مدارک درخواستی را تهیه کنید. بعد از آن باید هزینه های شهریه(هزینه های شهریه بسته به دانشگاه و تعداد اعتبارات گرفته شده متفاوت است) را پرداخت نمایید. در نظر داشته باشید که بعد از دریافت پذیرش بلافاصله برای اخذ خوابگاه اقدام نمایید.

هزینه تحصیل در مصر چقدر است؟

علاوه بر این، تحصیل و زندگی در مصر هزینه های قابل توجهی کمتر از سایر کشورها را در بر خواهد داشت. تقریباً، یک دانشجوی بین المللی 7000 تا 14000 دلار برای یک برنامه دانشگاهی در مصر هزینه می کند.

هزینه تحصیل پزشکی در مصر چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی در مصر به شرح زیر می باشد:

  • هزینه شهریه سال اول پزشکی: 11000 دلار 
  • شهریه سال 2 تا 5: 6000 دلار
  • هزینه های خوابگاه و هزینه های جانبی: بین 700 تا 800 دلار در سال

آیا تحصیل در دانشگاه های مصر رایگان است؟

شهریه در دانشگاه های عمومی برای دانشجویان بومی رایگان است. دانشجویان خارجی شهریه متوسط را پرداخت می کنند.

در مصر در چه رشته های می توانم تحصیل کنم؟ 

مهمترین مباحثی که در مدارس مصر تدریس می شود عبارتست از: ریاضیات، زبان،خ خواندن، نوشتن، حساب، هندسه، جغرافیا، نجوم، پزشکی و دستورالعمل های اخلاقی. به طور کلی همه موضوعاتی که می تواند به عنوان مباحث مهم در جامعه مصر زمان شناخته شود، را ارائه می دهند.

زبان تحصیل در مصر چیست؟

برای تحصیل در مصر بهتر است زبان عربی خود را تقویت کنید. همچنین می توانید در دوره های آمادگی زبان عربی نیز شرکت کنید.

آیا به دانشجو در مصر اجازه کار داده می شود؟

دانشجویان مصر(بدون در نظر گرفتن مقطع تحصیلی) در سال اول تحصیل اجازه کار ندارند. بعد از سال اول باید فرم اجازه کار را تکمیل کنند. در صورتیکه شغل درخواستی آن ها با رشته تحصیلیشان مرتبط باشد سریعا درخواست آنها پذیرفته می شود و اگر مرتبط نباشد یک ارزیابی انجام شده و نتیجه به آنها اعلام می شود.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در مصر کدامند؟

دانشگاه های زیر مورد تایید وزارت علوم در گروه ب(خوب) قرار گرفته است:

  • الازهر
  • الاسکندريه
  • الجامعة الامريکيه في قاهرة
  • جامعه القاهره
  • عين شمس

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در مصر کدامند؟

دانشگاه های مصر که در زیر آورده شده اند، در سال 2020-2021 مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته اند:

  • دانشگاه عین شمس
  • دانشگاه اسکندریه
  • دانشگاه قاهره
  • دانشگاه منصوره
  • دانشگاه کانال سوئز

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مصر چیست؟

هر موسسه در مصر الزامات خود را دارد اما به طور کلی برای تحصیل در مصر باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • مدرک هویتی(پاسپورت)
  • عکس اندازه پاسپورت
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی مورد تایید
  • ریز نمرات
  • سوء سابقه
  • گواهی پزشکی اثبات کننده سلامت جسمی و روحی

علاقه مندان به تحصیل در مصر برای کسب اطلاعات در رابطه با شرایط مهاجرت و شرایط اعزام دانشجو به مصر و اخذ ویزای تحصیلی به صورت تضمینی در این کشور می توانند با تحویل مدارک خود که شامل: کپی از همه صفحات گذرنامه و ترجمه مدارک و ریزنمرات دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاهی و مدرک زبان و عکس پاسپورتی به وکلای مجرب ما، در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) واقع در تهران و شیراز از موسسات اعزام دانشجو به راحتی و در کمترین زمان ویزای تحصیل در مصر را دریافت کرده و به ادامه تحصیل در مصر بپردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *