تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا

امکان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا در دانشکده های پزشکی مختلفی در سراسر این کشور وجود دارد، مجوز رسمی توسط شورای پزشکی استرالیا در این رابطه وجود دارد. در هر دو شاخه تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا برنامه های لیسانس وجود دارد. برای اخذ پذیرش در این دانشگاه ها نیاز به پذیرش در آزمون  (GAMSAT) می باشد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا

تحصیل در کالج یا دانشگاه های استرالیایی دری رو  به جهان برای شما باز خواهد کرد و زندگی شما را سراسر مملو از دانش، مهارت و شور و اشتیاق خواهد کرد.

بخش آموزش عالی طیف کاملی از دوره های دانشگاهی و برنامه های بین المللی را در استرالیا ارائه میدهد. استرالیا مقصد خوبی برای دانش آموزان از سراسر جهان که به دنبال یک آموزش با کیفیت و با قیمت مقرون به صرفه هستند می باشد.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا

می توانید برای کسب مشاوره رایگان تلفنی در زمینه شرایط اعزام دانشجو به استرالیا با مشاورین ما در تهران و شیراز تماس حاصل فرمائید. همکاران ما شما را در اخذ ویزای دانشجویی و مهاجرت به استرالیا و اخذ اقامت از طرق مختلف راهنمایی می کنند.

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا مورد تایید وزارت بهداشت ایران

طبق لیست جدید وزارت بهداشت، دانشگاه های زیر مورد تایید وزارت بهداشت واقع شده اند؛

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا مورد تایید ایران

همانطور که گفته شد روش های زیادی برای مهاجرت به استرالیا وجود دارد، روش هایی نظیر ویزای کار و سرمایه گذاری و … اما بسیاری افراد جهت مهاجرت به استرالیا معمولا از طریق پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیلی نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی میتوانند اقدام کنند.

ممکن است در یک رشته خاص اما در دانشگاه های مختلف دروس دانشگاه های استرالیا با یکدیگر متفاوت باشند. مدرسه و مدارس نیز برای دانش آموزانی که سنین آنها کمتر از 18 سال یا سن دانشگاه می باشد موجود است. پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا بدون مدرک زبان ممکن نیست ، تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی است. شرایط پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا در مقطع کارشناسی یا لیسانس مانند دیگر کشور های می باشد اما مسلما تفاوت هایی وجود دارد که قبل از اقدام بایستی از آنها آگاه گردید. زبان پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا به زبان انگلیسی می باشد.

دندانپزشکی در استرالیا

دندانپزشکی استرالیا توسط شورای دندانپزشکی استرالیا و هیئت نظارت دندانپزشکی استرالیا و انجمن حرفه ای دندانپزشکان استرالیا اداره می شود. دندانپزشکان آموزش دیده در استرالیا باید شرایط ورود به یکی از موسسات استرالیا و ارائه خدمات دندان پزشکی را داشته باشند، و پس از تکمیل آموزش های دانشگاهی لازم به صورت تمام وقت میتوانند به عنوان دندانپزشک مشغول به کار گردد. اگر دندانپزشکان مایل به اخذ تخصص در این رشته را داشته باشند، می توانند مطالعات بالینی خود را در دانشگاه های این کشور تکمیل کنند.

دانشگاه کوئینزلند، آدلاید، استرالیای غربی، گریفیث، جیمز کوک، مرکزی استورت همه برنامه رشته دندانپزشکی را به صورت 5 ساله ارائه میکنند. دانشگاه سیدنی یک برنامه 4 سال برای تحصیل در رشته دندانپزشکی ارائه می کند که برای این برنامه نیاز به مدرک کارشناسی جهت اخذ پذیرش می باشد. دانشگاه ملبورن نیز یک برنامه 4 سال برای متقاضیان رشته دندانپزشکی از سال 2011 ارائه می کند. برای این دوره های تحصیلی 4 ساله الزامه داشتن کارشناسی لازم می باشد.

پذیرش در دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا اغلب به عنوان سخت ترین پذیرش در میان کشورهای دیگر شناخته شده است. تنها 1٪ از تمامی متقاضیان واجد شرایط سالانه می توانند پذیرش دانشکده دندانپزشکی استرالیا را دریافت کنند و به تحصیل در این دانشکده ها بپردازند.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های استرالیا بستگی به دانشگاه انتخابی شما در این کشور دارد. معمولا اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی راحت تر از دانشگاه های دولتی است، اما حتما دقت فرمایید دانشگاه انتخابی مورد تایید وزارت علوم باشد. شهریه دانشگاه های خصوصی استرالیا معمولا بالا می باشد. بورسیه تحصیلی در دانشگاه های استرالیا معمولا به افرادی با رزومه های بالا تعلق می گیرد در صورت پذیرش از دانشگاه های استرالیا  با بورسیه در هر دانشگاهی شرایط پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا رایگان برای شما امکان پذیر میگردد.

دانشکده ها پزشکی استرالیا

دانشکده ها پزشکی در استرالیا علاوه بر تحصیل در مقطع پزشکی عمومی امکان تحصیل در مقطع تخصصی را نیز فراهم میکنند.

همراه با تدریس علم پزشکی در دانشگاه های استرالیا این دانشگاه ها با مدیریت بیمارستان های مختلف می توانند اتواع عمل های بیمارستانی، خدمات بیمارستانی و یا خدمات مراکز پزشکی را نیز انجام دهند. ورود به این دانشگاه ها می تواند بسته به نهاد انتخابی بسیار رقابتی باشد اگر چه اکثر مدارس در حال حاضر معیار انتخاب گسترده تری برای پذیرش دارند و آن شرکت در آزمون استاندارد می باشد.

رتبه بندی دانشگاه های استرالیا

رتبه بندی دانشگاه های استرالیا طیف وسیعی از سیستم های رتبه بندی از جمله رتبه QS بالا ، رتبه در تایمز، رتبه در رتبه بندی ARWU  ایالات متحده، و دارای 5 رتبه بندی محلی می باشد. بهترین دانشگاه ها در این رتبه بندی عبارتند از دانشگاه های ملبورن، سیدنی، و کوئینزلند، موناش، و UNSW می باشند. دانشگاه های استرالیا دارای رتبه بندی بالایی در علوم تخصصی و شاخص جهانی می باشد. سطح علمی دانشگاه های استرالیا با یکدیگر متفاوت می باشد حتما قبل از انتخاب دانشگاه مورد نظر خود رتبه این دانشگاه در سال جاری را بیابید.

دانشگاه ملی استرالیا (ANU)

دانشگاه ملی استرالیا (ANU) استرالیا دارای بالاترین رتبه در بین دانشگاه های استرالیا را دارا می باشد، و در رتبه بندی دانشگاه های جهان در سال 2016-2017 در رتبه 22 قرار گرفته است. این دانشگاه در شهرستان کانبرا قرار دارد و تنها دانشگاه ایجاد شده توسط مجلس ملی استرالیامی باشد، شش تن از فارغ التحصیلان این دانشگاه و اعضای هیئت علمی آن برندگان جایزه نوبل بوده اند.

دانشگاه ملبورن

دانشگاه ملبورن در رتبه بندی 42 در جهان قرار گرفته است و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های استرالیا است، که در سال 1853 تاسیس شد. هم اکنون بیش از 47000 دانشجو در این دانشگاه برای هر ترم ثبت نام می کنند، از جمله 12،000 دانشجوی بین المللی از 130 کشور جهان نیز جزو آنها قرار دارد. این دانشگاه برای تحقیقات خود بسیار مشهور است، این دانشگاه با بیش از 100 مراکز تحقیقاتی و موسسات دارای مخارج تحقیق بالغ بر 850 ملیون دلار در سال می باشد.

دانشگاه سیدنی

این دانشگاه دارای رتبه 46 مشترک جهانی می باشد، دانشگاه سیدنی اولین دانشگاه تأسیس شده در استرالیا است (در سال 1850). این دانشگاه در لیست زیبا ترین دانشگاه های جهان گنجانده شده است و شامل یک چهار ضلعی ماسه سنگی نئو گوتیک می باشد. این دانشگاه محل تحصیل پنج تن از نخست وزیران استرالیا، از جمله نخست وزیر وقت مالکوم تارنبال، می باشد.

دانشگاه های برتر استرالیا با رتبه های خوب

دیگر دانشگاه های برتر در استرالیا (که همه در 250 رتبه بالای جهانی قرار دارند) عبارتند از:

  • دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW، دارای رتبه 49 مشترک جهانی)
  • دانشگاه کوئینزلند (UQ، دارای رتبه 51 مشترک جهانی)
  • دانشگاه موناش ( دارای رتبه 65 جهانی)
  • دانشگاه وسترن استرالیا (UWA، دارای رتبه 102 مشترک جهانی)
  • دانشگاه آدلاید (رتبه 125)
  • دانشگاه تکنولوژی سیدنی (UTS، رتبه 193)
  • دانشگاه ولنگونگ (رتبه 218)
  • دانشگاه نیوکاسل (رتبه مشترک 245)
  • دانشگاه مکواری (رتبه مشترک 247)

شهریه دانشگاه های پزشکی استرالیا

متوسط شهریه سالانه توسط StudyinAustralia.gov.au برآورد شده است عبارتند از:

  • مدرک کارشناسی: A $ 15،000 تا $ 33،000 (11،420-20،610$  آمریکا)
  • کارشناسی ارشد: $ 20،000 تا $ 37،000 (12،500-23،115$ آمریکا)
  • دکترا: $ 14،000 به 37،000 $ (8،740-23،115$  آمریکا)

البته شهریه از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است. دقت کنید حتما قبل از انتخاب دانشگاه تحقیقات لازم را انجام دهید و در صورتی که نمیتوانید هزینه ها را تقبل کنید به دنبال یک بورسیه تحصیلی باشید.

هزینه های زندگی و محل اقامت

هنگامی که از ویزای دانشجویی برای ورود به کشور استرالیا استفاده می کنید باید تضمین کنید که می توانید مبلغ $ 19،830 (~ آمریکا 15،100 $) را در سال برای پوشش هزینه های زندگی خود تقبل کنید. اگر شما در محوطه دانشگاه در خوابگاه زندگی کنید، این هزینه ها به طور معمول معادل A $ 90 تا $ 280 (به دلار آمریکا 70-210 $) در هفته خواهد شد. شما همچنین ممکن است بخش خصوصی را برای زندگی انتخاب کنید، با اجاره حدود 165 تا $ 440 $ (دلار آمریکا US $ 125-335 در هفته). شما همچنین می توانید در یک اقامتگاه، به همراه یک خانواده استرالیایی زندگی کنید، با حساب صورت حساب و وعده های غذایی معمولی و محاسبه اجاره خود ، معمولا هزینه زندگی دانشجویی در استرالیا شما در هر هفته 235 $ به 325 $ (به دلار آمریکا 180-250 $) خواهد شد.

میزان تمکن یا ساپورت مالی سفارت معمولا بسیار مهم است و شما باید الزاما قادر به اثبات آن باشید.

خوابگاه های دانشجویی استرالیا

به طور کلی، استفاد از خوابگاه های دانشجویی به طور قابل ملاحظه ای برای دانشجویان بین المللی ارزان تر می شود. تحصیل در استرالیا در مقایسه با بسیاری از مقصدهای دیگر محبوب دانشجویان بین المللی، مانند انگلستان یا ایالات متحده بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. زیرا هزینه های زندگی در این کشور بسیار مقرون به صرفه تر است.

بورس های تحصیلی استرالیا

بورسیه های تحصیلی به دانشجویان در پرداخت هزینه تحصیلی کمک خواهد کرد. به طور کلی اخذ بورسیه های تحصیلی در کشور استرالیا با توجه به رقابت بین المللی بزرگ بسیار سخت می باشد. با این حال، بسیاری از موسسات آموزشی استرالیا بورسیه های مختلف را در اختیار دانشجویان با رزومه های تحصیلی خوب قرار می دهند. برخی از این بورسیه های تحصیلی عبارتند از:

  •  UTS: بورس های تحصیلی برای دانشجویان مهندسی و IT
  •  TAFE NSW : بورس های تحصیلی برای بعد از ترم 2 می باشد.
  • کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی
  • بورس های تحصیلی برای دانش آموزان پاکستانی 2014-15
  •  استفاده از بورسیه های تحصیلی تایمز

معمولا بورسیه برای تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکتری PHD و کارشناسی ارشد تعلق می گیرد و شرایط تحصیل در استرالیا در مقطع دکترا یا PhD و شرایط تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس را آسان تر می کند.

شرایط ورود به رشته پزشکی در کشور استرالیا

به طور کلی قبولی در رشته پزشکی و تحصیل در آن، دشواری های زیادی دارد. شرایط ورود به رشته پزشکی در کشور استرالیا، برای هر دانشگاه با دیگری متفاوت است و به طور کلی تحصیل پزشکی در این کشور، نیازمند داشتن صلاحیت های بالا از جمله نمرات درسی، دانش زبان و دیگر قابلیت های علمی می باشد. حال شرایط کلی ورود به دانشگاه های استرالیا را با هم بررسی می کنیم:

در دانشگاه های پزشکی کشور استرالیا، برای ورود به دوره پزشکی (دکترای پزشکی 4 ساله) معدل دوره لیسانس بسیار تعیین کننده می باشد و همچنین نمره آزمون استعداد تحصیلی بسیار مهم است. پس از تحقق این دو شرط نوبت به مصاحبه می رسد که می تواند حضوری و یا از را دور باشد. برای اخذ پذیرش در دوره پزشکی عمومی هم می توانید پس از اتمام این دوره درخواست دهید و هم پس از دوره لیسانس. اگر می خواهید برای پزشکی عمومی در دانشگاه هایی مانند مانش و ملبورن تحصیل کنید باید تعدادی واحد پیش نیاز از جمله بیوشیمی، آناتومی و فیزیولوژی بگذرانند؛ اما در دانشگاه های دیگر الزامی به گذراندن دروس پیش نیاز وجود ندارد. برخی از این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه ANU و سیدنی.

همان طور که قبلا به آن اشاره شد، شرط دوم ورود به رشته پزشکی در استرالیا، شرکت در آزمون استعداد تحصیلی این کشور می باشد. دو نوع آزمون استعداد تحصیلی در این کشور وجود دارد که شامل آزمون GAMSAT و MCAT می باشد. آزمون GAMSAT هر سال دو بار در ماه های مارس و سپتامبر برگزار می گردد. در این آزمون توانایی های علمی و تجارب افراد مورد ارزیابی قرار می گیرد که فقط به صورت حضوری برگزار می شود و قابلیت برگزاری به صورت آنلاین را ندارد. مواد این آزمون عبارتند از: ارتباط کتبی، استدلال در علوم زیستی و فیزیکی، استدلال در علوم انسانی و علوم اجتماعی. آزمون دوم که MCAT نام دارد در دانشگاه های پزشکی کانادا و امریکا نیز برگزار شده و الزام ورود دانشجویان به دانشگاه می باشد. حداقل نمره قبولی در این آزمون 500 می باشد.

هزینه های تحصیل پزشکی در کشور استرالیا

هزینه تحصیل و همچنین زندگی در استرالیا بالا است ولی با این حال، از آن جایی که دانشگاه های پزشکی استرالیا از سطح بالایی برخوردار هستند، اکثر دانشجویان از هزینه های آن چشم پوشی می کنند و تحصیل در این کشور را انتخاب می کنند. لازم به ذکر است که هزینه تحصیل در یک سری از رشته های پزشکی و برخی تخصص های مربوط به ان، مانند دامپزشکی، رشته های آزمایشگاهی و دندانپزشکی در استرالیا شهریه سنگین تری نسبت به پزشکی دارند. طبق بررسی های انجام شده از دانشگاه های مختلف استرالیا، میانگین هزینه لازم برای تحصیل پزشکی در این کشور، برای دانشجویان بین المللی، سالانه حدود 55 تا 83 هزار دلار استرالیا می باشد که این مبلغ برای برخی موسسات و دانشگاه ها از 85 هزار دلار نیز بیشتر می شود.

 

هزینه تحصیل در رشته های دندانپزشکی و دامپزشکی از رشته پزشکی در استرالیا بیشتر است

لازم به ذکر است که دانشگاه های پزشکی کشور استرالیا در مقطع کارشناسی، هیچ گونه بورسیه ای برای دانشجویان بین المللی در نظر نگرفته اند. هزینه های ذکر شده در بالا فقط برای تحصیل در دانشگاه می باشد و سایر هزینه های زندگی از قبیل خوراک، پوشاک، خوابگاه، حمل و نقل، بیمه درمانی، لوازم التحریر، کتاب های درسی و … مازاد بر این هزینه ها می باشند که باید آن ها را نیز در نظر گرفت. به طور کلی هزینه زندگی دانشجویی در استرالیا، در صورتی که مسکن را در نظر نگیریم، به صورت صرفه جویانه حداقل 10 هزار دلار در سال می باشد. هزینه مسکن نیز بنا به انتخاب دانشجو می تواند از 4 تا 16 هزار دلار در سال متغیر باشد. همچنین اگر فرد تمایلی به اجاره مسکن نداشته باشد و بخواهد در خوابگاه سکونت داشته باشد، باید سالانه هزینه ای حدود 4 تا 11 هزار دلار پرداخت کند. هزینه کتاب های درسی و لوازم التحریر در رشته پزشکی این کشور، از 700 تا 1200 دلار در سال بر آورد می شود. همچنین هزینه بیمه درمانی که تهیه آن اجباری می باشد، سالانه حدود 600 دلار می باشد. هزینه زندگی دانشجویی در استرالیا به جز هزینه تحصیل حداقل 16 هزار دلار در سال می باشد.

مزایای تحصیل پزشکی در کشور استرالیا

استرالیا با داشتن دانشگاه های با سطح بالا، مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی برای مهاجرت تحصیلی می باشد. دانشگاه های پزشکی این کشور از امکانات بالایی برخوردار هستند و همین طور مدرک قابل قبولی به دانشجویان ارائه می دهند. در ادامه برخی مزایای تحصیل تخصص پزشکی در استرالیا را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در این کشور
  • وجود دانشگاه های معتبر در رشته پزشکی
  • امکانات بالای دانشگاه ها برای دانشجویان بین المللی
  • تائید مدارک دانشگاه های پزشکی کشور استرالیا توسط وزارت بهداشت ایران
  • داشتن فرصت های شغلی بعد از اتمام تحصیلات
  • بهره مندی دانشجویان از کمک هزینه های تحصیلی
  • هزینه های پایین تر نسبت به کشور های امریکا و انگلیس
  • مورد تائید بودن دانشگاه های پزشکی کشور استرالیا از نظر WHO و QS
  • به همراه داشتن خانواده خود حین تحصیل

معایب تحصیل پزشکی در کشور استرالیا

در کنار مزایای زیادی که تحصیل پزشکی در کشور استرالیا دارد، شاید یک سری مسائل وجود داشته باشد که به عنوان نقص و عیب تلقی شود و دانشجویان بین المللی را به دشواری بیاندازد، هر چند که خوبی های تحصیل در استرالیا به قدری است که می توان از معایب آن چشم پوشی کرد. در اینجا به برخی از این معایب اشاره می کنیم. از آن جایی که کشور استرالیا کشور بزرگی است و اکثر جمعیت آن در مناطق ساحلی سکونت دارند، حمل و نقل بین ایالت ها می تواند بسیار وقت گیر و پر هزینه باشد. در کل شهر های استرالیا از هم فاصله زیادی دارند و این موضوع در مورد خود کشور استرالیا نیز صدق می کند، استرالیا از دیگر کشور های جهان فاصله زیادی دارد که این دور بودن کمی آزار دهنده می باشد. در سال های اخیر قیمت مسکن، غذا، بیمه و قبوض آب و برق، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و همین مسئله می تواند کار را برای دانشجویان بین المللی سخت تر کند. شما برای تحصیل در این کشور حداقل نیاز به 18 هزار دلار در سال دارید و حداکثر این مقدار به 25 هزار دلار استرالیا نیز می رسد.

 

مدارک اخذ شده از دانشگاه های پزشکی استرالیا مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشد

بورسیه پزشکی در کشور استرالیا

گرفتن بورسیه تحصیلی یک گزینه بسیار مناسب برای کاهش هزینه های تحصیل پزشکی در استرالیا می باشد. کشور استرالیا در زمینه پزشکی، بورسیه های تحصیلی زیادی به دانشجویان بین المللی ارائه می کند، که این موضوع باعث خوشحالی دانشجویان خواهد شد. برای دریافت بورسیه پزشکی استرالیا باید نمرات عالی داشته باشید و جزو دانشجویان ممتاز محسوب شوید. به طور کلی بورسیه های ارائه شده به دانشجویان پزشکی در کشور استرالیا به دو دسته تقسیم می شود که شامل بورسیه دولتی و بورسیه های ارائه شده توسط خود دانشگاه ها می شود. این بورسیه ها از لحاظ مالی نیز به 2 دسته فول فاند و کمک هزینه تحصیلی تقسیم بندی می گردند.

بورسیه تحصیلی فول فاند و یا همان تحصیل رایگان برای رشته پزشکی بسیار دشوار به دست می آید، مخصوصا اگر دانشجویان بین المللی بخواهند این بورسیه را دریافت کنند، که در این صورت می توان گفت بسیار نادر و سخت خواهد بود. این نوع بورسیه در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی، عملا غیر ممکن است. بورسیه های کمک تحصیلی که از طریق دولت و همچنین خود دانشگاه ها به دانشجویان تعلق می گیرد، مبالغ مختلفی دارند. هزینه این بورسیه ها از ترمی 2 الی 5 هزار دلار و حتی در برخی موارد،  بیش از 50 هزار دلار براورد شده است. برای رشته های دیگر بیشترین مبلغ بورسیه حدود 30 هزار دلار می باشد، در حالی که این مبلغ برای رشته های پزشکی ممکن است از 50 هزار دلار نیز بالاتر برود. برخی از بورسیه های ارائه شده توسط دانشگاه های استرالیا، کل مدت تحصیل را پوشش می دهد و بعضی دیگر برای مدت خاصی مثلا دو ترم یا 2 سال و … این هزینه ها را به دانشجو پرداخت می کنند.

دانشجویان برای دریافت بورسیه باید حداقل معدل 16.5 و نمره آیلتس حداقل 7 را دارا باشند. همچنین بایستی مقالات علمی زیادی نوشته باشند و دارای رزومه قوی باشند. در ادامه به معرفی برخی از بورسیه های پزشکی ارائه شده در استرالیا می پردازیم:

  • بورسیه های بین المللی تحقیقات تکمیلی (IPRS)
  • بورسیه های جوایز استرالیا Australia Awards
  • بورسیه های تحقیقاتی بین المللی دانشگاه سیدنی
  • بورسیه های تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی دانشگاه ملبورن
  • بورسیه های بین المللی آدلاید
  • جوایز بورسیه تحصیلات تکمیلی

تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی کشور استرالیا

علاوه بر رشته پزشکی، سایر رشته های شاخه علوم پزشکی نیز در استرالیا از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. این رشته ها نیز همانند رشته پزشکی، دارای جایگاه ویژه ای در اجتماع و درامد کافی برای فارغ التحصیلان آن ها، در استرالیا هستند. برخی از رشته های علوم پزشکی عبارتند از: دارو سازی، پرستاری، دندانپزشکی، توان بخشی، روان پزشکی، مهندسی پزشکی، بیو انفورماتیک، پاتولوژی و … .

دارو سازی

مدت زمان تحصیل داروسازی در دانشگاه های استرالیا نزدیک به 5 سال است که 4 سال اول آن، دوره کارشناسی می باشد و بعد از طی کردن این دوره، دانشجو باید یک دوره کار آموزی 48 هفته ای (یک ساله) را بگذراند. در این دوره کار آموزی دانشجویان حقوق دریافت می کنند و در بیمارستان ها مشغول به کار می شوند. بعد از دوره لیسانس، دانشجویان وارد دوره فوق لیسانس می شوند که دو سال زمان می برد و بعد از اتمام این دوره مجدد یک دوره کارورزی 48 هفته ای خواهند گذراند.

 

گرفتن بورسیه پزشکی از دانشگاه های استرالیا راهی مناسب برای کاهش هزینه های دانشجویان است

پرستاری

رشته پرستاری در دانشگاه های استرالیا ارائه می شود و مدت زمان تحصیل در آن سه سال می باشد و بعد از فارغ التحصیلی مدرک حرفه ای به این افراد اعطا می شود. در صورتی که دانشجویان تمایل به ادامه تحصیل تخصصی در این رشته داشته باشند، می توانند در دوره فوق لیسانس رشته پرستاری شرکت کرده و در زمینه آنکولوژی، سلامت روانی و پرستار اورژانس به تحصیل بپردازند.

دندانپزشکی

تحصیل دندانپزشکی در استرالیا محبوب ترین رشته شاخه علوم پزشکی، بعد از پزشکی می باشد. تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی در استرالیا، بین 5 تا 7 سال طول می کشد که دوره معمول آن 5 ساله است. در صورت تمایل دانشجویان به ادامه تحصیل، دوره کارشناسی ارشد تا سقف 4 سال زمان خواهد برد.

کار پس از تحصیل پزشکی در کشور استرالیا

وضعیت کار در کشور استرالیا بسیار مناسب می باشد و نرخ بیکاری در این کشور حدود 5 درصد است. رشته پزشکی از آن رشته هایی است که همیشه نیاز جامعه بوده است و چه بهتر که فارغ التحصیل از دانشگاه های پزشکی کشور استرالیا باشید. کارفرمایان نه تنها در استرالیا بلکه در تمام کشور ها، از افرادی که از دانشگاه های معتبر این کشور، فارغ التحصیل شده اند استقبال فراوانی می کنند. برای اینکه فارغ التحصیلان پزشکی این کشور، بتوانند در این کشور مشغول به کار شوند، لازم است در یک دوره یک ساله Internship در یکی از بیمارستان های دولتی این کشور شرکت کنند. خبر بد این است که به دلیل افزایش فارغ التحصیلان بومی این کشور از سال 2010 و اولویت داشتن این افراد، دولت استرالیا تضمینی به دانشجویان بین المللی برای شرکت در این دوره ها ارائه نمی دهد. دانشجویانی که در ایران مدرک پزشکی خود را اخذ کرده اند، این امکان را دارند با شرکت در آزمون GAMSAT و همچنین آزمون عملی، مدرک پزشکی خود را در استرالیا رجیستر کرده و به عنوان پزشک در این کشور فعالیت نمایند.

دولت استرالیا به دانشجویان بین المللی توصیه می کند که پس از اتمام تحصیلات پزشکی در این کشور، با گروهی از همکلاسی های سابق خود ارتباط داشته باشند. این کار برای افراد مزایای فراوانی داشته و موجب می شود دانشجویان فرصت های شغلی مناسبی پیدا کنند.

درآمد پزشکان در استرالیا

از جمله نکاتی که توجه به آن بسیار حائز اهمیت است، حقوق و درامد یک رشته تحصیلی بعد از وارد شدن به بازار کار می باشد. شغل پزشکی در هر کشوری که باشد، درامد بالایی دارد و فرصت های شغلی همواره برای آن فراهم است. پس نگران پیدا کردن شغل پس از فارغ التحصیلی نباشید. پزشکان می توانند با اندکی تحقیق از حقوق و مزایای این شغل بعد از فارغ التحصیلی مطلع شوند. پزشکان طبق تخصص و تجربه ای که دارند یکسان حقوق نمی گیرند و درامد آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. بر اساس گزارشات به دست آمده در استرالیا، یک پزشک عمومی تمام وقت، سالانه حدود 200 تا 350 هزار دلار درامد کسب می کند که این مبلغ می تواند با کار بیشتر در شیفت عصر و آخر هفته ها و … به 500 هزار دلار نیز برسد. پزشکان متخصص مرد در استرالیا، به طور متوسط سالانه 325 هزار دلار و متخصصان خانم در سال میانگین مبلغ 244 هزار دلار استرالیا، از طریق تخصص خود درامد دارند.

 

شغل پزشکی از پردرآمد ترین مشاغل استرالیا محسوب می شود

در ادامه به صورت جدولی درامد برخی از پزشکان آورده شده است:

 

رشته پزشکیمتوسط درامد به دلار استرالیا
متخصص ارولوژی424.000 دلار
متخصص رادیولوژی368.700 دلار
متخصص قلب و عروق461.500 دلار
متخصص گوارش441.400 دلار
متخصص جراحی عمومی375.800 دلار
متخصص رادیولوژی368.700 دلار
متخصص پوست و مو371.000 ریال
متخصص جراحی زیبایی415.000 دلار
متخصص بیهوشی266.000 دلار

 

آزمون ورودی دانشکده های استرالیا

برای تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های استرالیا، دانشجویان باید در آزمون های ورودی دانشگاه ها، شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند. برخی از این آزمون ها عبارتند از: آزمون GAMSAT، ATAR، GRE، UCAT و غیره که ممکن است مستقیما در زمینه پزشکی باشد و یا به صورت غیر مستقیم تائید کننده صلاحیت علمی و عقلانی متقاضی باشد. این آزمون ها در موقعیت های مختلف دانشجویان را از لحاظ منطقی، علمی و … برای تخصص مد نظر، مورد ارزیابی قرار می دهند تا مطمئن شوند، فرد مورد نظر قابلیت تحصیل در تخصص مورد نظر را دارد.

دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته کارشناسی پزشکی را دارند، باید در دو آزمون UMAT که همان آزمون پذیرش پزشکی می باشد و همچنین آزمون ATAR یا مصاحبه پزشکی، شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند. معیار اصلی ورود به دانشگاه های پزشکی در این مقطع قبولی در این دو آزمون می باشد، که البته برخی دانشگاه ها، تعدادی آزمون جانبی نیز از دانشجو می گیرند که مواد امتحانی آن ها برخی از  دروس دبیرستان از جمله زیست و شیمی می باشد. متقاضیان با پشت سر گذاشتن این آزمون ها می توانند در دوره های پزشکی دانشگاه های استرالیا شرکت کنند.

دانشجویان علاقمند، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پزشکی، باید ابتدا دوره های علوم پایه را سپری کرده باشند و بعد از آن در آزمون GAMSAT یا همان آزمون پذیرش دانشکده پزشکی استرالیا و یا آزمون MCAT که همان آزمون پذیرش کالج پزشکی می باشد شرکت کنند و قبول شوند. این آزمون ها برای ارزیابی توانایی و دانش دانشجویان گرفته می شود و در صورت قبولی در آن ها، دانشجویان وارد دانشگاه های پزشکی کشور استرالیا خواهند شد.

جلسه مصاحبه برای تحصیل پزشکی در کشور استرالیا

برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه های استرالیا، علاوه بر آزمون های کتبی، قبولی در مصاحبه نیز نقش مهمی دارد. چالش بر انگیز ترین و پر استرس ترین بخش درخواست پذیرش برای رشته پزشکی، همین قسمت مصاحبه می باشد. همه دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو، مصاحبه ندارند اما بیشتر دانشگاه های معتبر، مصاحبه را انجام می دهند. مصاحبه ای که از دانشجویان گرفته می شود، شامل چند بخش مختلف است. مهارت هایی که مصاحبه کننده ها به دنبال آن هستند شامل موارد زیر می شوند:

خلاقیتخود آگاهیتوانایی حل اختلافهمدلی
ارتباطاتاستدلالمسئولیت اجتماعیانتخاب شغل
امنیت فرهنگیکار گروهیمراقبت از خودآگاهی از مسائل بهداشتی

 

موارد ذکر شده به یک باره در یک جلسه کوتاه پوشش داده نمی شوند و مصاحبه گر در چند مرحله،  در دو تا سه مورد از این خصوصیات، شما را ارزیابی می کند. به طور کلی روش های زیادی وجود دارد که از طریق آن ها بتوانید مصاحبه کنندگان را تحت تاثیر قرار داده و قبول شوید.

آزمون ATAR و UMAT دو آزمون مهم در مقطع کارشناسی پزشکی می باشند

اقامت دائم با تحصیل پزشکی در کشور استرالیا

همان طور که قبلا گفتیم فارغ التحصیلان تخصص پزشکی در کشور استرالیا، مشکلی بابت پیدا کردن کار ندارند و اشتغال به کار برای آن ها بعد از فارغ التحصیلی تضمین شده است. پزشکان بعد ار اتمام تحصیلات خود مشغول به کار می شوند و می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. بعد از اینکه مدتی در این کشور کار کردند، به شرط پرداخت مرتب بیمه و مالیات خود، پس از 3 سال قادر خواهند بود، اقدام به دریافت اقامت دائم استرالیا نمایند و بعد از گذشت 4 سال نیز شهروندی استرالیا را دریافت کنند. البته لازم به ذکر است که منظور از کار در استرالیا، کاری است که فرد در حین کار، بیمه و مالیات پرداخت کند . در غیر این صورت سابقه کار و مدت زمان کار وی، از نظر اداره مهاجرت استرالیا، قابل قبول نخواهد بود.

افرادی که در استرالیا تحصیلات پزشکی خود را به پایان رسانده اند، نسبت به کسانی که در دانشگاه های پزشکی خارجی تحصیل کرده اند، شانس بیشتری برای اشتغال به کار و پس از آن اقامت این کشور دارند، چرا که فارغ التحصیلان دانشگاه های خارج از استرالیا، بایستی هم در آزمون شرکت کنند و دوره های جدیدی را در این کشور بگذرانند، تا بتوانند وارد بازار کار شوند.

 

سوالات متداول تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا

آیا دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی استرالیا مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟

بله، اکثر دانشگاه های علوم پزشکی این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند.

مدارک لازم جهت پذیرش و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا چیست؟

مدارک تحصیلی معتبر به همراه ریز نمرات، گذرنامه معتبر، عکس، مدرک زبان، گواهی عدم سوء پیشینه، پرداخت هزینه بررسی مدارک

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا چقدر است؟

هزینه تحصیل ارتباط مستقیمی با مقطع و دانشگاه دارد و به طور میانگین در حدود 40،000 تا 49،000 یورو در سال خواهد بود.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی استرالیا کدامند؟

نامه پذیرش، فرم الکترونیکی تایید ثبت نام، تکمیل شده فرم درخواست ویزا، مدارک تحصیلی، مدرک زبان مورد نیاز، گواهی تمکن مالی، بیمه درمانی شخص متقاضی

آیا پس از فارغ التحصیلی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی می توان در استرالیا وارد بازار کار شد؟

بله، با توجه به داشتن اعتبار مدارک اخذ شده، فارغ التحصیلان می توانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

آیا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا می تواند اقامت دائم این کشور را به دنبال داشته باشد؟

بله، با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و گذشت مدت زمان تعیین شده و پرداخت مالیات، امکان اخذ اقامت دائم این کشور برای متقاضیان وجود دارد.

هزینه زندگی دانشجویی در استرالیا چقدر است؟

هزینه زندگی دانشجویی به موارد مختلفی از جمله سبک زندگی و شهر محل سکونت بستگی دارد به طور میانگین در حدود 20،000 دلار در سال خواهد بود.

معتبر ترین دانشگاه های استرالیا جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی کدامند؟

دانشگاه سیدنی، دانشگاه ملبورن، دانشگاه موناش، دانشگاه فلیندر، دانشگاه تاسمانی، دانشگاه کوئینزلند

دوره های تحصیل پزشکی در استرالیا در چه مقطعی ارائه می شود؟

دوره های پزشکی در استرالیا در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود.

آیا امکان استفاده از خوابگاه جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا وجود دارد؟

بله، بیشتر دانشگاه های استرالیا برای دانشجویان بین المللی خدمات خوابگاهی در نظر گرفته اند. بهتر است قبل از اخذ پذیرش از داشتن خوابگاه در دانشگاه مورد نظرتان مطمئن شوید.

آیا جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا امکان اخذ بورسیه تحصیلی وجود دارد؟

بله، اما شرایط اخذ آن دشوار است و به افراد خاصی تعلق خواهد گرفت.

متقاضیان تحصیل در استرالیا برای کسب اطلاعات در رابطه با شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی و اعزام دانشجو و اخذ ویزای تحصیلی در این کشور به صورت تضمینی با کمک  وکلای مجرب ما، در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی می توانند به راحتی ویزای تحصیلی استرالیا را دریافت کرده و به ادامه تحصیل در استرالیا بپردازند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

2 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استرالیا

  1. امیر جوادزاده گفت:

    سلام.من دانشجوی سال آخر دندانپزشکی هستم.میخواستم بدونم می تونید در مورد ادامه تحصیل در استرالیا راهنمایی کنید.برای تخصص منظورم هست

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      برای ادامه تحصیل در استرالیا باید در آزمون تاییدیه مدرک پزشکی شرکت کرده و نمره قبولی دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *