شهروندی و اخذ تابعیت ایتالیا

ایتالیا از جمله کشورهایی است که فرصت های زیادی برای مهاجران در آن وجود دارد. این کشور تاریخ غنی، شهر های بسیار زیبا، آب و هوای مطلوب و فرهنگی مهاجرپذیر دارد که باعث شده تا ایرانیان نیز علاقه زیادی به مهاجرت به ایتالیا داشته باشد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

یکی از سوالاتی که همواره افراد می پرسند این است که چگونه می توانیم شهروندی ایتالیا را دریافت کنیم؟ این کشور چه قوانینی برای اعطای تابعیت خود دارد؟ ما در این مقاله از بلاگ گروه وکلای اصطهباناتی شما را با شرایط و قوانین دریافت تابعیت ایتالیا و روش های آن آشنا می کنیم.

اخذ تابعیت و شهروندی ایتالیا + شرایط و هزینه اخذ تابعیت

ایتالیا در بخش جنوبی کشور قاره اروپا قرار گرفته و پایتخت آن شهر رویایی روم است. این کشور از از بخش های شبه جزیره ایتالیا و جزایر سیسیل و ساردنی تشکیل شده و جمعیتی حدود 60 میلیون نفر دارد. ایتالیا جزو کشورهای پیشرو در زمینه صنایع مختلف در اروپا و حتی سراسر دنیا می باشد.

براساس آخرین آمارها ایتالیا بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا بوده و در بخش های اقتصادی و صنعتی، جزو برترین کشورها می باشد. از نظر آب و هوایی نیز ایتالیا همچون ایران کشوری چهار فصل است. شما می توانید در این کشور مناطق کوهستانی ساحلی و غیره را تجربه کنید. افرادی که به دنبال دریافت تابعیت و شهروندی ایتالیا هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که روش های متنوعی برای دریافت شهروندی این کشور وجود دارد.

متقاضیان ابتدا باید از طریق یکی از روش های کار، تحصیل، سرمایه گذاری یا دیگر روش های قانونی وارد کشور ایتالیا شوند تا بتوانند در ادامه شهروندی ایتالیا را دریافت کنند؛ بنابراین در اولین قدم برای دریافت اقامت دائم و شهروند این کشور باید بر اساس شرایط خود، روش مناسب مهاجرتی را پیدا کنید. هزینه اخذ تابعیت ایتالیا نیز بر اساس روشی که انتخاب می کنید، مشخص می شود.

ایتالیا در بخش جنوبی کشور قاره اروپا قرار گرفته و پایتخت آن شهر رویایی روم است.

چگونه تابعیت ایتالیا را بگیریم؟

ایتالیا جزو کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شینگن است و همین موضوع نیز باعث شده تا بسیاری از افراد از جمله ایرانیان تمایل زیادی به دریافت تابعیت این کشور داشته باشد. به طور کلی اخذ شهروندی ایتالیا مزایای بسیار زیادی را برای مهاجران به دنبال دارد.

به همین دلیل هم افراد می پرسند چگونه تابعیت ایتالیا را بگیریم؟ برای دریافت تابعیت این کشور باید با روش های مهاجرت به کشور ایتالیا آشنا باشید. این روش ها توسط اداره مهاجرت این کشور تعیین شده و افراد می توانند در صورت داشتن شرایط آن اقدام کنند. در بخش های بعدی شما را با روش های دریافت تابعیت کشور ایتالیا و مهاجرت به این کشور آشنا می کنیم.

روش های اخذ تابعیت ایتالیا

افرادی که علاقه مند به دریافت اقامت ایتالیا و در نهایت تابعیت این کشور هستند، باید به خوبی با مراحل و قوانین و مقررات این کشور برای سایت تابعیت آشنا باشند. همانطور که در بخش های قبلی گفتیم، روش های متنوعی برای اخذ تابعیت کشور ایتالیا توسط مهاجران وجود دارد. دولت این کشور سعی کرده تا شرایط مناسبی را برای مهاجران ایجاد کند تا مهاجران و سرمایه گذاران بین المللی بتوانند با فراغ بال وارد ایتالیا شده و به ادامه زندگی در این کشور بپردازند. اصلی ترین روش های دریافت اقامت و تابعیت ایتالیا عبارت اند از:

  • اخذ تابعیت از طریق کار
  • اخذ تابعیت از طریق سرمایه گذاری
  • اخذ تابعیت از طریق ثبت شرکت
  • اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند
  • اخذ تابعیت از طریق ازدواج
  • اخذ تابعیت از طریق پناهندگی

وکلای با تجربه ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما و انجام کلیه مراحل دریافت تابعیت ایتالیا برای شما عزیزان هستند.

اخذ تابعیت ایتالیا از طریق کار

با توجه به این که در سال های اخیر نرخ بیکاری در کشور ایتالیا افزایش یافته است، به نظر می رسد مهاجران برای کار در این کشور با مشکلاتی رو به رو باشند. با این حال مهاجرت کاری به ایتالیا یکی از روش های دریافت اقامت این کشور در سال ۲۰۲۳ محسوب می شود.

افرادی که عضو کشورهای اتحادیه اروپا هستند برای ورود به ایتالیا و کار در این کشور نیازی به مجوز کار ندارند؛ اما افراد خارجی و مهاجرانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند برای کار کردن در این کشور باید ویزای کار و مجوز کار را دریافت کنند. به این منظور متقاضیان باید رزومه کاری خود را برای کارفرما های مختلف در این کشور ارسال کرده و دعوت نامه کاری دریافت کنند.

با داشتن دعوتنامه کاری متقاضی می تواند ویزای کار ایتالیا را اخذ کند. متقاضیان بعد از چند سال کار در ایتالیا و پرداخت منظم مالیات، می توانند اقامت دائم و در نهایت شهروندی این کشور را دریافت کنند. البته دریافت شهروندی ایتالیا در روش کاری نیازمند اثبات تمکن مالی و تسلط به زبان ایتالیایی می باشد.

اخذ تابعیت ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در ایتالیا یکی از روش های محبوب برای مهاجرت به این کشور است. در این روش مهاجران بین المللی می توانند با انتقال همه یا بخشی از سرمایه خود به کشور ایتالیا اقامت این کشور را دریافت کنند. افراد این امکان را دارند تا سرمایه گذاری را در بخش های مختلف اقتصادی این کشور از جمله املاک، بورس و اوراق بهادار و غیره انجام دهند.

همچنین کشور ایتالیا از استارتاپ ها و ایده های نو در بخش های مختلف استقبال کرده و افرادی که ایده های جدید استارتاپی داشته باشند نیز می توانند از این طریق ویزای ایتالیا را دریافت کنند. اقامتی که در این روش به مهاجران اینجا می شود اقامت موقت بوده که امکان تمدید شدن دارد.

مهاجران بعد از گذشت چند سال در صورت تسلط به زبان ایتالیایی و داشتن دیگر شرایط لازم، امکان دریافت تابعیت و شهروندی کشور ایتالیا را خواهند داشت. لازم به ذکر است که برای سرمایه گذاری در ایتالیا متقاضی باید شناخت درستی نسبت به بازارها، رقبا و شرایط اقتصادی این کشور داشته باشد.

تابعیت ایتالیا از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت یکی از زیر مجموعه های سرمایه گذاری در کشور ایتالیا می باشد. در این روش متقاضی می تواند شرکتی را در کشور ایتالیا ثبت کرده و در نهایت تابعیت آن را دریافت کند. البته ناگفته نماند که امکان دریافت شهروندی ایتالیا از طریق ثبت شرکت وجود ندارد.

متقاضی باید در کنار ثبت شرکت در ایتالیا، کسب و کاری را در این کشور راه اندازی کند که موجب اشتغال زایی و سودآوری شود. با توجه به این که در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور ایتالیا بالا رفته است، دولت این کشور اهمیت زیادی برای کارآفرینان قائل می شود. از این رو کارآفرینان و افرادی که بتوانند با ثبت شرکت کسب و کار و بیزینسی در ایتالیا راه اندازی کرده و موجب اشتغالزایی شوند امکان دریافت اقامت دائم و تابعیت ایتالیا را خواهند داشت.

تابعیت ایتالیا از طریق تولد فرزند

در حال حاضر کشورهای مختلف دنیا برای اعطای تابعیت خود از یکی از دو قانون خاک یا خون تبعیت می کنند. به عنوان مثال کشورهایی مثل کانادا و آمریکا هم از قانون خاک و هم از قانون خون تبعیت می نمایند. به این معنا که چنانچه نوزادی در خاک این دو کشور متولد شود فارغ از تابعیت پدر و مادر، می تواند تابعیت کانادا و آمریکا را دریافت کند.

ایتالیا از آن دست کشورهایی است که صرفاً از قانون خون تبعیت می کند. یعنی در صورت یک فرد تابعیت ایتالیا را دریافت می کند که دارای پدر یا مادر ایتالیایی باشد؛ بنابراین امکان دریافت تابعیت ایتالیا از طریق تولد در خاک این کشور وجود ندارد. صرفاً افرادی که یکی از والدین آنها تابعیت ایتالیایی داشته باشند می توانند تابعیت این کشور را دریافت کنند.

ایتالیا از آن دست کشورهایی است که صرفاً از قانون خون تبعیت می کند.

تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج

ازدواج از جمله روش های دریافت شهروندی و تابعیت کشور ایتالیا در سال ۲۰۲۳ می باشد. بر اساس قوانین کشور وقتی فرد خارجی با یکی از شهروندان این کشور ازدواج کند، بعد از گذشت دو الی سه سال از زندگی مشترک می تواند برای دریافت شهروندی ایتالیا درخواست دهد.

همچنین چنانچه زوجین فرزندی داشته باشند این مدت زمان کاهش پیدا می کند، یعنی افراد می تواند بعد از گذشت یک و نیم تا دو سال از زندگی مشترک برای دریافت تابعیت ایتالیا درخواست دهند. ناگفته نماند که ثبت رسمی ازدواج و ارائه اسناد و مدارکی که نشان دهد ازدواج واقعی است برای دریافت اقامت و تابعیت الزامی می باشد.

تابعیت ایتالیا از طریق پناهندگی

از دیگر روش هایی که افراد می توانند اقامت و تابعیت یک کشور از جمله ایتالیا را دریافت کنند، پناهندگی می باشد. وکلای با تجربه ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی هرگز این روش را به شما توصیه نمی کنند زیرا در گذشته بسیاری از افراد سال ها وقت و زمان خود را در کمپ های پناهندگی کشورهایی همچون ایتالیا سپری کرده و در نهایت نیز درخواست آنها رد شده است؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که روش های قانونی و مناسب را بر اساس شرایط خود انتخاب کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن اقامت و تابعیت ایتالیا را دریافت کنید.

قانون تابعیت مضاعف در ایتالیا

افرادی که می خواهند شهروندی و تابعیت ایتالیا را دریافت کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که این کشور قانونی تحت نام قانون تابعیت مضاعف دارد. بر اساس این قانون امکان دریافت تابعیت ایتالیا بدون ترک تابعیت قبلی تحت شرایطی وجود دارد. این شرایط عبارت است از:

افرادی که بعد از ۲۳ ژانویه سال ۲۰۰۱ تابعیت کشور دیگری را به دست آورده اند، می توانند از طریق ایمیل یا نامه به مراجع ذیصلاح ایتالیا مراتب آن را اطلاع دهند.

چنانچه افرادی تابعیت مضاعف یا دوگانه را بعد از ۱۵ آگوست ۱۹۹۹ دریافت کرده باشند و در موعد ۳ ماهه مقرر شده، مراتب آن را به اداره ثبت داخلی یا سفارت ایتالیا در آن کشور اطلاع دهند می توانند از قانون تابعیت مضاعف استفاده کنند.

کشور ایتالیا به تابعیت دوگانه احترام گذاشته و افراد می توانند بدون هیچ گونه نگرانی و بدون نیاز به ترک تابعیت قبلی خود تابعیت کشور ایتالیا را دریافت کنند.جدیدترین قوانین اخذ تابعیت ایتالیا

کشور ایتالیا نیز همچون دیگر کشورها هر چند سال یک بار قوانین خود را در زمینه اعطای شهروندی و تابعیت، به روز می کند. بر اساس جدیدترین قوانین افرادی که از روش های مختلف همچون تحصیل، کار، سرمایه گذاری و غیره اقامت این کشور را دریافت کرده اند این امکان را دارند تا بعد از گذشته ۵ سال قامت دائم برای دریافت شهروندی و تابعیت ایتالیا اقدام کنند.

همچنین همانطور که گفتیم کشور ایتالیا به تابعیت دوگانه احترام گذاشته و افراد می توانند بدون هیچ گونه نگرانی و بدون نیاز به ترک تابعیت قبلی خود تابعیت کشور ایتالیا را دریافت کنند. از دیگر قوانین دریافت شهروندی ایتالیا داشتن تمکن مالی و تسلط به زبان رسمی این کشور می باشد. افراد باید ثابت کنند که درآمد کافی برای زندگی در این کشور را دارند و همچنین با فرهنگ این کشور آمیخته شده اند.

با توجه به این که ممکن است قوانین دریافت شهروندی این کشور در سالهای آینده نیز تغییر کند، توصیه می کنیم برای دریافت تابعیت کشور ایتالیا وکلای با تجربه در این زمینه مشورت نمایید تا بتوانید بر اساس جدید ترین و به روز ترین قوانین مسیر دریافت شهروندی ایتالیا را به درستی طی کنید.

مزایای اخذ تابعیت ایتالیا

در سال های اخیر بسیاری از افراد به دنبال دریافت سایت کشور ایتالیا بوده اند. اخذ شهروندی این کشور مزایای بسیار زیادی برای مهاجران به دنبال دارد که مهم ترین آنها عبارت اند از:

  • برخورداری از حقوق شهروندان کشور ایتالیا از جمله حق رای
  • برخورداری از حق تحصیل رایگان در مدارس دولتی این کشور
  • بهره مندی از امکانات بهداشتی و درمانی و بیمه
  • بهره مندی از خدمات بازنشستگی در این کشور
  • دریافت پاسپورت ایتالیا که یکی از پاسپورت های معتبر در جهان است
  • امکان رفت و آمد و سفر به کشورهای مختلف دنیا بدون نیاز به ویزا
  • رفت آمد آسان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • زندگی در کشوری با آب و هوای چهار فصل

معایب شهروندی ایتالیا

شاید با خودتان بگویید آیا زندگی در کشور ایتالیا معایبی دارد؟ بدون شک زندگی در کشور ایتالیا خارج از ایراد نیست. یکی از معایب دریافت سابقه ایتالیا در گذشته، دست دادن تابعیت قبلی بود که در حال حاضر این قانون برطرف شده است. در واقع در گذشته مهاجران نمی توانستند ضمن حفظ تابعیت قبلی خود تابعیت کشور ایتالیا را دریافت کنند. در حال حاضر این قانون تغییر کرده و مهاجران بین المللی می توانند همزمان با حفظ تابعیت قبلی خود تابعیت و شهروندی ایتالیا را نیز دریافت کنند.

از دیگر معایب دریافت تابعیت این کشور می توان به مواردی همچون طولانی بودن پروسه بررسی پرونده و اعطای شهروندی اشاره کرد. در حال حاضر فرآیند دریافت شهروندی این کشور حدود دو الی چهار سال به طول می انجامد. مدت زمان این پروسه بسته به پرونده متقاضی متفاوت می باشد. البته متقاضیان می توانند با اخذ یک وکیل مهاجرتی با تجربه که با فرآیند دریافت تابعیت کشور ایتالیا آشنایی داشته باشند، مدت زمان دریافت قامت را تا حدود زیادی کاهش دهند.

هزینه اخذ تابعیت ایتالیا

برای دریافت اقامت دائم و در نهایت تابعیت کشور ایتالیا هزینه های متفاوتی مورد نیاز است. به عنوان مثال چنانچه بخواهید به اتفاق خانواده به این کشور مهاجرت کنید باید تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی خود و اعضای خانواده را ارائه دهید. همچنین افرادی که می خواهند از طریق سرمایه گذاری وارد این کشور شوند باید حداقل سرمایه حدود ۵۰۰ هزار یورو داشته باشد.

به طور کلی هزینه های اخذ تابعیت این کشور تا حدود زیادی بسته به روشی که برای مهاجرت به ایتالیا انتخاب می کنید متفاوت می باشد. به عنوان انسان هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر در کشور ایتالیا تقریباً ۵۹۶ یورو در ماه می باشد. افرادی که می خواهند تابعیت و شهروندی کشور ایتالیا را دریافت کنید باید با هزینه های زندگی و جزئیات آن در این کشور آشنایی داشته باشند تا بتوانند از نظر مالی به خوبی برنامه ریزی کنند.

خدمات موسسه اصطهباناتی در اخذ شهروندی ایتالیا

همانطور که گفتیم کشور ایتالیا در سال های گذشته قوانین خود را برای اعطای تابعیت تغییر داده است. افرادی که در حال حاضر متقاضی دریافت شهروندی ایتالیا هستند باید به خوبی با قوانین مقررات این کشور آشنایی داشته باشند. یکی از خدمات موسسه مهاجرتی اصطهباناتی، ارائه مشاوره تخصصی در زمینه دریافت شهروندی ایتالیا و انجام کلیه امور اخذ شهروندی این کشور است. وکلای با تجربه ما در موسسه اصطهباناتی صفر تا صد دریافت تابعیت کشور ایتالیا را برای شما انجام می دهند.

سخن پایانی

ما در این نوشتار تلاش کردیم تا به همه سوالات شما پیرامون روش ها و شرایط دریافت شهروندی کشور زیبای ایتالیا پاسخ دهیم. این کشور یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت و ادامه زندگی می باشد. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون شرایط تحصیل کار و سرمایه گذاری در ایتالیا هستید، می توانید با مشاوران و وکلای با تجربه ما تماس حاصل فرمایید. وکلای مهاجرتی ما ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه مشاوره تخصصی هستند.

سوالات متداول در مورد تابعیت و شهروندی ایتالیا

1- شرایط و راه های اخذ تابعیت و شهروندی ایتالیا چگونه است؟

  • از طریق اعمال اصل خون در ایتالیا
  • اخذ تابعیت و شهروندی از طریق ازدواج در ایتالیا
  • اخذ شهروندی و تابعیت از طریق تقاضا در ایتالیا
  • از دست دادن تابعیت و شهروندی ایتالیا
  • قانون تابعیت مضاعف در ایتالیا

2- ازطریق اعمال اصل خون در ایتالیا (شرایط تولد فرزند)تابعیت چگونه است؟

هر گاه طفلی از پدر و مادر ایتالیایی در هر کجای دنیا متولد گردد تابعیت و اقامت در ایتالیا را تحصیل خواهد نمودتولد در قلمرو ایتالیا از والدین بدون تابعیت یا نا معلوم باعث تحصیل تابعیت و اقامت در ایتالیا خواهد شد.این شامل والدین بدون تابعیت می باشد و بچه دار شدن در ایتالیا سبب اخذ تابعیت و اقامت ایتالیا برای والدینی که دارای تبعیت مشخص هستند امکان پذیر نیست

3- برای کسانی که از والدین ایتالیایی در خارج از این کشور متولد خواهند شد تابعیت به چه صورت است؟

برای کسانی که از والدین ایتالیایی در خارج از این کشور متولد گردند و خواهند تابعیت و اقامت در ایتالیا را نیز داشته باشند حتما باید بعد از رسیدن به سن رشد به خدمت سربازی رفته یا در مراکز خدمات عمومی مشغول شوند ضمنا می بایست بمدت دو سال نیز در این کشور اقامت دائم ایتالیا را تیز داشته باشد.

4- اخذ تابعیت و شهروندی از طریق ازدواج در ایتالیا چگونه است؟؟

زنان خارجی که با مردان ایتالیایی ازدواج کرده باشند به صورت اتوماتیک تبعه ایتالیایی این کشور را تحصیل می نمایند و هر گاه تبعه خارجه با تبعه ایتالیا صرف نظر از جنسیت وی ازدواج نماید و بعد از ۲سال اقامت می تواند تابعیت و اقامت در ایتالیا تحصیل نماید اما چنانچه این زن و شوهر دارای فرزند خوانده باشند مدت زمان اقامت یکسال و نیم کاهش پیدا کرده است.

5- اخذ شهروندی و تابعیت از طریق تقاضا در ایتالیا چگونه می باشد؟

هر گاه شخصی بمدت ۱۰ سال به طور قانونی در ایتالیا اقامت نماید و مرتکب هیچ گونه جرم و جنایتی نشود و دارای ملائت مالی کافی باشد می تواند تابعیت و اقامت ایتالیا را تقاضا دهد.

6- اتباع خارجی برای تحصیل تابعیت و اقامت در ایتالیا از طریق اقوام خود می تواند اقدام کند؟

بله. هر گاه اتباع خارجی یکی از والدین خود یا پدربزرگ ،مادر بزرگ یا یکی از اجداد وی در ایتالیا به دنیا امده باشد می تواند برای تحصیل و تبعیت در ایتالیا اقدام کند‌

7- از دست دادن تابعیت و شهروندی ایتالیا از چند طریق امکان پذیر است؟

به دو روش امکان پذیر است:

  • ترک اداری تابعیت
  • ترک غیر ارادی

8- ترک اختیاری تابعیت و شهروندی ایتالیا چگونه است؟

بر اساس قوانین تابعیت و اقامت در ایتالیا ترک تابعیت اختیار اجاره داده شده است ولی کسانی که تابعیت کشور دیگری را تحصیل می نمایند نیازی به ترک تابعیت اقامت ایتالیایی خود را ندارند.

9- چه کسانی در ایتالیا تابعیت و شهروندی خود را بدون میل و اراده از دست می دهند؟؟

کسانی که به صورت ارادی به استخدام ارتش کشور دیگری درا مده باشند بخصوص در زمان جنگ
کسانی که تابعیت کشوری درآمده باشند که با کشور ایتالیا در جنگ باشند.

10- قانون مضاعف تابعیت در ایتالیا چگونه است؟

براساس قانون تابعیت و اقامت در ایتالیا ،تابعیت مضاعف در ایتالیا تحت شرایطی اعمال میشود.

11- شرایط قانون تابعیت مضاعف در ایتالیا چیست؟

چنانچه تابعیت مضاعف شخصی تابعیت کشور دیگری را تحصیل کرده باشند باید ظرف مدت ۳ماه از تاریخ کشوری دیگر به اداره ثبت داخلی و یا سفارت ایتالیا در ان کشور اطلاع بدهد.در صورت عدم اطلاع .شخص جریمه خواهد شد.
کسانی که تابعیت کشور دیگری را تحصیل می نمایند می توانند از طریق ایمیل یا نامه به مراجع ذیصلاح اطلاع دهند.

12- شرایط دریافت تابعیت کشور ایتالیا چیست؟

متقاضیان باید ابتدا از طریق یکی از روش های تحصیل، کار یا سرمایه گذاری وارد ایتالیا شوند.

13- دریافت شهروندی ایتالیا چقدر طول می کشد؟

فرآیند دریافت تابعیت و شهروندی این کشور بین دو الی چهار سال به طول می انجامد.

14- هزینه دریافت سایت کشور ایتالیا چقدر است؟

هزینه های دریافت سایت این کشور بسته به روشی که انتخاب می کنید متفاوت می باشد.

15- آیا امکان دریافت سابقه ایتالیا از طریق تحصیل وجود دارد؟

بله، متقاضیان می توانند بعد از تحصیل در این کشور مشغول به کار شده و بعد از گذشت ۵ سال اقامت دائم و در نهایت تابعیت را دریافت کنند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *