ویزای سرمایه گذاری استرالیا

سرمایه گذاری در استرالیا یکی از روش های مهاجرت به استرالیا و اخذ اقامت استرالیا می باشد، سرمایه گذاری این کشور دارای شرایط خاصی می باشد و اشخاص در صورت داشتن شرایط می توانند از امکانات این ویزا بهره مند شوند. افرادی که از شرایط مالی نسبتاً خوبی برخوردار هستند سرمایه گذاری در استرالیا گزینه بسیار مناسبی برای ایشان فراهم است. شرایط  یا کار آفرینی در استرالیا از ابتدای ماه ژولای ۲۰۱۲ تغییرات زیادی کرده است. ما در این مقاله سعی نموده ایم اطلاعات لازم درباره این ویزا را به صورت کلی مطرح کنیم. در عین حال جهت اطلاع از شرایط این ویزا و مهاجرت به استرالیا می توانید با مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران مهر تماس حاصل فرمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

ما به طور خلاصه برخی‌ تغییرات مربوط سرمایه گذاری در کشور استرالیا را در زیر آوردیم.

از ماه ژولای ۲۰۱۲ میلادی به بعد به جای ویزاهای سرمایه گذاری در استرالیا قبلی‌ (۱۶۳،۱۶۴،۱۶۵…) ویزای ۱۸۸ داریم که خود شامل ۳ زیرگروه می باشد.

یکی از این ویزا ها ویزای کار آفرینی در استرالیا می باشد که معادل ویزای ۱۶۳ قبلی‌ هست، دیگری ویزای سرمایه گذاری معمولی‌ و زیرگروه دیگر ویزای سرمایه گذاری ویزا های زیادی هست. این روش آخر نیاز به ۵ میلیون دلار سرمایه گذاری دارد و تا هم اکنون اغلب شهروندان چینی‌ و هندی این ویزا را گرفته‌اند. بنابرین ما به بررسی دو روش دیگر که برای ما ایرانی ها معمول هستند می‌پردازیم.

برای ویزای ۱۸۸ از نوع کارآفرینی در استرالیا که اکثر ایرانیان از این طریق جهت سرمایه گذاری در استرالیا ویزا میگیرند، فرد بایستی شرایط زیر را داشته باشد:

– سن شخص باید کمتر از ۵۵ سال (مگر اینکه ایالت استثنا قائل شود). نکته قابل توجه این که در حال حاضر ایالت های استرالیا جنوبی و استرالیا غربی در موارد زیادی شرط سنی‌ را برای افراد ۵۵ به بالا قبول می کنند.

-فرد بایستی از یکی‌ از ایالت‌های استرالیا اسپانسرشیپ بگیرد.

– این نوع ویزا طبق سیستم پوینت تست (امتیاز بندی) می باشد و فرد بایستی ۶۵ امتیاز کسب کند. امتیاز بندی در ویزا سرمایه گذاری استرالیا با ویزای مهارتی (اسکیل) متفاوت است.

امتیاز بندی ویزای سرمایه گذاری استرالیا

سن، مدرک تحصیلی‌ یا فنی‌، زبان انگلیسی‌، میزان سرمایه، میزان گردش مالی، سابقه صادرات کالا، اختراع و ابتکار، سابقه مدیریت، سابقه سرمایه گذاری.

-توجه داشته باشید در اینجا بر خلاف ویزای مهارتی، داشتن نمره زبان شرط نیست.

خوشبختانه آوردن امتیازات برای ویزای سرمایه گذاری استرالیا خیلی‌ سخت نیست. مثلا اگر کسی‌ ۳۹ ساله باشد، ۲۵ امتیاز می آورد و اگر میزان سرمایه ایشان ۲/۲۵ میلیون دلار باشد آن هم ۳۵ امتیاز می آورد. کسانی‌ که سن بالاتری دارند و سرمایه کمتر، می توانند امتیازات لازم را از بقیه موارد بالا به دست آورند.

– در ویزای سرمایه گذاری استرالیا گردش مالی بایستی حداقل ۵۰۰ هزار دلار در ۲ سال از ۴ سال اخیر باشد (قبلا ۳۰۰ هزار دلار بود). از آنجا که نرخ دلار در ایران در ۴ سال اخیر خیلی‌ عوض شده کسانی‌ که با نشان دادن این گردش مالی با توجه به دلار فعلی‌ مشکل دارند، می تواند گردش مالی خودشان را در ۳ یا ۴ سال پیش که دلار به مراتب ارزانتر بود نشان بدهند.

– حداقل سرمایه فرد در ویزای سرمایه گذاری استرالیا بایستی ۸۰۰ هزار دلار باشد (قبلا ۵۰۰ هزار دلار بود). این سرمایه می تواند شامل اموال منقول و غیر منقول باشد. زمین، خانه، پول، ماشین و…

تا اینجا ویزای ۱۸۸ کارآفرینی توضیح داده شده بود.

و اما در روش ۱۸۸ سرمایه گذاری معمولی‌:

  • دیگر گردش مالی مطرح نیست
  • فرد و همسرش بایستی حد اقل ۲/۲۵ میلیون دلار سرمایه داشته باشند (در ۲ سال از ۵ سال اخیر).
  • سابقه مدیریت زیاد
  • تایید سرمایه گذاری توسط ایالت
  • تعهد به سرمیه گذاری در ایالت
  • فرد یا همسرش بایستی یکی‌ از شرایط زیر را نیز داشته باشند: یا اینکه در یک بیزینس که ارزشش بالای ۱/۵ میلیون دلار هست سابقه مدیریت در یک سال اخیر را داشته باشند و یا اینکه ۱۰ درصد یک بیزینس در یک سال اخیر به نام شان باشد.

از آنجا که قوانین ویزاهای سرمایه گذاری در استرلیا بر خلاف ظاهر ساده، بعضا کمی‌ پیچیده هستند لطفا در هر مورد سوال برانگیز با ما تماس بگیرید.

مراحل کار اخد ویزای سرمایه گذاری :

۱- مرحله نوشتن اسم شما در لیست ‌ای او آی (EOI) (به شرط اینکه ۶۵ امتیاز داشته باشید)

2- مرحله اقدام کردن برای اسپانسرشیپ ایالتی‌

این مرحله حدوداً ۲-۳ ماه به طول می‌ انجامد و بعضاً شاید این مدت کمتر باشد. برای این مرحله مدارکی مثل صفحه اول پاسپورت، ترجمه شناسنامه، رزومه ، براورد دارایی ها شامل بیزینس و سایر مال و اموال، و از همه مهمتر نوشتن بیزینس پلان لازم است.

چنانچه جواب ایالت مثبت بود وارد مرحله بعد می‌شویم.

۳-مرحله سوم یعنی‌ وقتی‌ که جواب ایالت مثبت بود و نام شخص توسط اداره مهاجرت انتخاب شده و از شما می خواهند مدارکتان را بفرستید. این مرحله پایانی هست و در واقع طولانی ترین مرحله هست. و در پایان این مرحله به شما ویزا می دهند. در حال حاضر بطور متوسط این مرحله ۶ تا ۱۳ ماه طول می‌کشد.

هزینه های ویزای سرمایه گذاری در استرالیا :

شما ۳ گونه هزینه دارید:

ا- هزینه‌های مربوط به اداره مهاجرت و اسپانسرشیپ ایالتی‌ :

  • هزینه اسپانسرشیپ برای بعضی‌ ایالتها مجانی‌ هست ولی‌ بعضی‌ هزینه اندکی دریافت می کنند. (از700-300دلار)
  • هزینه اداره مهاجرت:

بخش اول : هزینه ویزا اپلیکیشن – 4675 دلار برای متقاضی اصلی و 2340دلار برای وابستگان بالای 18 سال و 1170 دلار برای وابستگان زیر 18 سال (در حال حاضر)

بخش دوم : این هزینه در صورتی‌ از شما گرفته می شود که شما متأهل باشید و شما یا همسر یا فرزندان بالای ۱۸ سالتان تا قبل از اینکه ویزای شما صادر شود نتوانند نمره ۴/۵ در امتحان آیلتس بیاورند. اگه نمره ۴/۵ بیارند این هزینه را از شما نمی‌گیرند.

این ارقام اداره مهاجرت ممکن است در زمان اقدام شما افزایش یابد. کما این که از 19 آپریل 2014 مبلغ 1.08 درصد از کل هزینه های دولتی پرداختی برای پرداخت باCredit card اضافه شد. به عنوان مثال برای یک خانواده 3 نفره با فرزند کمتر از 18 سال که بایستی 8185 دلار هزینه اپلیکیشن پرداخت کند، مبلغ 89 دلار اضافه خواهد شد.

ب- هزینه‌های دیگر: هزینه نوشتن بیزینس پلان، معاینات پزشکی‌، سؤ پیشینه، امتحان زبان ، ترجمه مدارک و غیره.

برای نوشتن بیزینس پلان شما خودتان ممکن هست بتوانید اینکار را بکنید ولی‌ ما نیز می توانیم شرکت هایی را به شما معرفی کنیم و بعداً در زمینه تأسیس بیزینس هم میتوانند به شما کمک کنند.

در این قسمت تعدادی از سوالات متداول پیرامون سرمایه گذاری استرالیا را آورده ایم:

سوال: آیا فرد حتما باید در ایران شرکت داشته باشد یا نه؟

خیر، با توجه به شرایط فرد، داشتن پروانه کسب و یا مجوژی دیگر هم میتواند کافی‌ باشد.

سوال: اگر کسی‌ پول دارد ولی‌ هیچ بیزینسی به اسمش نیست، آیا شانس گرفتن این ویزا را دارد؟

در مورد خاصی‌، بله.

سوال: حدوداً چه مدت زمان میبرد تا این ویزا را گرفت؟

به طور متوسط ۸-۱۲ ماه.

سوال: این ویزا چند ساله هست و بعد از چند سال می‌توان برای اقامت دائم اقدام کرد؟

۴ ساله هست ولی‌ عملا بعد از ۲ سال در صورت داشتن شرایط لازم می‌توان درخواست اقامت دائم داد.

سوال: آیا پولی‌ به عنوان وثیقه یا هر عنوان دیگر بایستی به دولت بدهم؟

خیر، شما با پولتان اینجا برای خودتان سرمایه گذاری خواهید کرد.

سوال: جهت سرمایه گذاری در استرالیا چه مقدار باید سرمایه گذاری کنم تا بعدا بتوانم ویزای دائم بگیرم؟

تعهد شما بستگی به ایالت دارد، مثلا ملبورن و سیدنی ۶۰۰ هزار دلار ولی‌ آدلاید و کانبرا با ۲۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری تعهدات ایالتی‌ خود را انجام داده‌اید. لازم به ذکراست بعضا با کمتر از این مبالغ هم می‌توان اینکار را کرد.

سوال: بعد از اینکه فرد ویزا سرمایه گذاری در استرالیا را گرفت و وارد استرالیا شد چه کار باید بکند که بتواند ویزای دائم بگیرد.

برای اقامت دائم گرفتن کسانی‌ که ویزای کارآفرینی دارند ۲ روش معمول وجود دارد ولی‌ در هر ۲ روش فرد بایستی بیزینسی راه‌اندازی کرده باشد که ۲ سال از عمرش می‌گذرد، فرد بایستی در ۲ سال قبل از اقدام برای ویزای دائم حد اقل یک سال در استرالیا زندگی‌ کرده باشد و یکی‌ دو شرط مالی دیگر.

شرایط اخذ ویزای دائم برای کسانی‌ که ویزای کارآفرینی ۱۸۸ دارند:

۱- بایستی شما تجارتی راه اندازی کرده باشید که ۲ سال از آن گذشته باشد.

۲-حد اقل ۱۲ ماه در تائی ۲ سال قبل از اقدام برای ویزا سرمایه گذاری در استرالیا زندگی‌ کرده باشید.

۳-گردش مالی بیزینس شما در تای ۱۲ ماه قبل از اقدام، حد اقل ۳۰۰ هزار دلار باشد (مگر اینکه ایالت این شرط را به خاطر داشتن بیزینس در مناطق کم جمعیت حذف کرده باشد).

۴- حد اقل ۲ تا از ۳ شرط زیر را براورده کنید:

الف- ارزش خالص تجارت شما در طی‌ ۱۲ ماه قبل از اقدام ۲۰۰ هزار دلار باشد،

ب- حد اقل ارزش اموال شخصی‌ و تجارتی شما در استرالیا ۶۰۰ هزار دلار باشد،

ج- حد اقل ۲ کارمند استرالیایی استخدام کرده باشید.

شرایط اخذ ویزای دائم برای کسانی‌ که ویزای سرمایه گذاری ۱۸۸ دارند (از نوع ۱.۵ میلیون دلاری):

۱- حداقل ۲ سال از ۴ سال قبل از اقدام، در استرالیا زندگی‌ کرده باشید (با ویزای ۱۸۸)

۲- حداقل ۴ سال از سرمایه گذاری شما (مبلغ ۱.۵ میلیون دلار ) گذشته باشد.

در این مقاله سعی نموده ایم اطلاعات کلی و لازم را جهت سرمایه گذاری در استرالیا مطرح کنیم، چنانچه سوالی و هرگونه مشاوره ای پیرامون مهاجرت به استرالیا داشته باشید، می توانید با مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران تماس حاصل فرمایید.

دیگر سوالات متداول در مورد سرمایه گذاری در کشور استرالیا

1- ویزا های سرمایه گذاری در استرالیا به چه روش هایی انجام می شوند؟

در استرالیا یک ویزا به نام ویزا 188 وجود دارد که شامل 3 نوع ویزا می شود : 1) ویزای کارآفرینی ، 2) ویزای سرمایه گذاری معمولی ، 3) ویزای سرمایه گذاری.

2- ویزای سرمایه گذاری در استرالیا به چه مبلغی سرمایه نیاز دارد؟

این ویزا نیاز به 5 میلیون دلار سرمایه گذاری دارد.

3- شرایط ویزای کارآفرینی در استرالیا به چه صورت است؟

سن شخص باید کمتر از ۵۵ سال باشد (مگر اینکه ایالت استثنا قائل شود) و نکته قابل توجه این که در حال حاضر ایالت های استرالیا جنوبی و استرالیا غربی در موارد زیادی شرط سنی‌ را برای افراد ۵۵ به بالا قبول می کنند ، فرد بایستی از یکی‌ از ایالت‌های استرالیا اسپانسرشیپ بگیرد ، این نوع ویزا طبق سیستم پوینت تست (امتیاز بندی) می باشد و فرد بایستی ۶۵ امتیاز کسب کند. امتیاز بندی در ویزا سرمایه گذاری استرالیا با ویزای مهارتی (اسکیل) متفاوت است.

4- امتیاز بندی ویزای سرمایه گذاری استرالیا با توجه به چه معیار هایی صورت می گیرد؟

سن، مدرک تحصیلی‌ یا فنی‌، زبان انگلیسی‌، میزان سرمایه، میزان گردش مالی، سابقه صادرات کالا، اختراع و ابتکار، سابقه مدیریت، سابقه سرمایه گذاری.

5- ویزای سرمایه گذاری استرالیا به چه گردش مالی نیاز دارد؟

در ویزای سرمایه گذاری استرالیا گردش مالی بایستی حداقل ۵۰۰ هزار دلار در ۲ سال از ۴ سال اخیر باشد.

6- حداقل سرمایه مورد نیاز برای ویزای سرمایه گذاری استرالیا چقدر است؟

حداقل سرمایه فرد در ویزای سرمایه گذاری استرالیا بایستی ۸۰۰ هزار دلار باشد. این سرمایه می تواند شامل اموال منقول و غیر منقول باشد. زمین، خانه، پول، ماشین و…

7- شرایط اخذ ویزای سرمایه گذاری معمولی به چه صورت است؟

دیگر گردش مالی مطرح نیست ، فرد و همسرش بایستی حد اقل 25/2 میلیون دلار سرمایه داشته باشند (در ۲ سال از ۵ سال اخیر) ، سابقه مدیریت زیاد ، تایید سرمایه گذاری توسط ایالت ، تعهد به سرمایه گذاری در ایالت ، فرد یا همسرش بایستی یکی‌ از شرایط زیر را نیز داشته باشند : یا اینکه در یک بیزینس که ارزشش بالای 5/1 میلیون دلار هست سابقه مدیریت در یک سال اخیر را داشته باشند و یا اینکه ۱۰ درصد یک بیزینس در یک سال اخیر به نام شان باشد.

8- مراحل اخذ ویزای سرمایه گذاری در استرالیا به چه صورت است؟

اولین مرحله نوشتن اسم شما در لیست ‌ای او آ ی EOI است به شرط اینکه ۶۵ امتیاز داشته با شید و دومین مرحله اقدام کردن برای اسپانسرشیپ ایالتی می باشد که این مرحله حدود ۲-۳ ماه به طول می‌ انجامد و بعضاً شاید این مدت کمتر باشد. برای این مرحله مدارکی مثل صفحه اول پاسپورت، ترجمه شناسنامه، رزومه ، براورد دارایی ها شامل بیزینس و سایر مال و اموال، و از همه مهمتر نوشتن بیزینس پلان لازم است.چنانچه جواب ایالت مثبت بود وارد مرحله بعد می‌شوید که مرحله سوم یعنی‌ وقتی‌ که جواب ایالت مثبت بود و نام شخص توسط اداره مهاجرت انتخاب شده و از شما می خواهند مدارکتان را بفرستید. این مرحله پایانی هست و در واقع طولانی ترین مرحله هست. و در پایان این مرحله به شما ویزا می دهند. در حال حاضر بطور متوسط این مرحله ۶ تا ۱۳ ماه طول می‌کشد.

9- هزینه های ویزای سرمایه گذاری در استرالیا به چه صورت است؟

1- هزینه‌های مربوط به اداره مهاجرت و اسپانسرشیپ ایالتی‌ که این هزینه اسپانسرشیپ برای بعضی‌ ایالت ها مجانی‌ هست ولی‌ بعضی‌ هزینه اندکی دریافت می کنند. (از700-300دلار) ، 2-هزینه اداره مهاجرت که بخش اول آن هزینه ویزا اپلیکیشن 4675 دلار برای متقاضی اصلی و 2340دلار برای وابستگان بالای 18 سال و 1170 دلار برای وابستگان زیر 18 سال (در حال حاضر) می باشد و بخش دوم این هزینه در صورتی‌ از شما گرفته می شود که شما متأهل باشید و شما یا همسر یا فرزندان بالای ۱۸ سالتان تا قبل از اینکه ویزای شما صادر شود نتوانند نمره 5/4 در امتحان آیلتس بیاورند. اگه نمره را بیاورند این هزینه را از شما نمی‌گیرند و هزینه‌های دیگر شامل هزینه نوشتن بیزینس پلان، معاینات پزشکی‌، سؤ پیشینه، امتحان زبان ، ترجمه مدارک و غیره می باشد.

10- آیا سرمایه گذاری در استرالیا آینده خوبی دارد؟

با توجه به شرایط اقتصادی استرالیا سرمایه گذاری در این گشور گزینه مناسبی برای مهاجرت می باشد.

11- آیا ممکن است که این هزینه ها تغییر کند؟

با توجه به شرایط اقتصادی ایران و تغییرات در ارز ها ، امکان تغییر مبالغ وجود دارد.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *