تحصیل پزشکی در چک به زبان چکی

امروزه تحصیل در رشته های پزشکی یکی از پرتقاضا ترین مسیرهای مهاجرت تحصیلی است، زیرا این رشته در تمامی کشورها دارای آینده روشن شغلی می باشد. اما پرچالش ترین مسئله زبان تحصیل و هزینه تحصیل پزشکی در کشور مقصد بوده. یکی از کشورهای اروپایی که دارای دانشگاه های معتبر با قدمت های چندین ساله در زمینه تحصیل پزشکی می باشد، جمهوری چک است که این رشته را به زبان چکی و انگلیسی ارائه میکند. از مزایای تحصیل پزشکی در این کشور وجود چندین دانشگاه پزشکی است که از نظر علمی، جایگاه جهانی دارند و مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند. همچنین تحصیل پزشکی به زبان چکی در این کشور به صورت رایگان ارائه می شود. در این مقاله که به کوشش موسسه اصطهباناتی گردآوری شده است شما می توانید با دانشگاه های پزشکی جمهوری چک، میزان اعتبار این دانشگاه ها، هزینه تحصیل پزشکی به زبان چکی، آزمون ورودی پزشکی به زبان چکی و دوره های زبان چکی برای تحصیل پزشکی آشنا شوید. برای کسب اطلاعات دقیق تر مشاورین موسسه اصطهباناتی آماده پاسخگویی به صورت تلفنی و حضوری به شما هستند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

دانشگاه های پزشکی در جمهوری چک:

برای تحصیل پزشکی در جمهوری چک باید ابتدا دانشگاه های این کشور را بشناسید و مطلع شوید که آیا دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت هستند یا خیر. یکی از مزایای دانشگاه های پزشکی چک، این است که چهار دانشگاه علوم پزشکی این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند. در اینجا به معرفی دانشگاه های کشور چک پرداخته ایم.

دانشگاه Palacky:

این دانشگاه یکی از قدیمی ترین موسسات آموزشی جمهوری چک است که در سال 1573 تاسیس شده است. دانشگاه پالاکی دارای 4000 دانشجوی مقطع دکترای پیوسته و ناپوسته می باشد و تحصیل پزشکی در چک به زبان چکی و انگلیسی امکان پذیر است. شما می توانید از بین 97 برنامه درسی که به زبان انگلیسی و زبان چکی تدریس می شود، از جمله دیگران پزشکی عمومی ، دندانپزشکی ، مطالعات توسعه بین المللی، کینتروپولوژی، فیزیوتراپی، حقوق اروپا و بین المللی رشته خود را انتخاب کنید. سیستم آموزشی این دانشگاه طبق سیستم بولونیا پیش می رود.

دانشگاه چارلز در پراگ،

دانشکده اول: دانشکده پزشکی اول با تقریبا 1200 کارمند و 3400 دانشجو نماینده بزرگترین دانشکده پزشکی در جمهوری چک است. این دانشکده بخش جدایی ناپذیر از دانشگاه چارلز است که از زمان تأسیس آن توسط پادشاه بوهمیا در سال 1348 تشکیل شده است. به همین ترتیب، این دانشکده همچنین قدیمی ترین دانشکده پزشکی در اروپای مرکزی است. موسسه مورد نظر رشته های علوم پزشکی را به دو زبان چکی و انگلیسی ارائه می دهد و شما با قبولی در آزمون ورودی می توانید شروع به تحصیل پزشکی کنید.

دانشگاه چارلز در پراگ،

دانشکده دوم: این مؤسسه تاریخ دانشکده پدیولوژی در دانشگاه چارلز را ادامه می دهد. این دانشکده دارای 64 دانشجوی پزشکی، 94 دانشجوی فیزیوتراپی و 72 دانشجوی پرستاری در ورودی های جدید خود می باشد، همچنین دانشکده دوم دانشگاه چارلز فرصتی برای گذراندن یک ترم در خارج از کشور، در مکان هایی مانند انگلیس و آلمان نیز در اختیار شما قرار می دهد. تمامی رشته های علوم پزشکی به زبان چکی و زبان انگلیسی ارائه می شود.

دانشگاه چارلز در پراگ،

دانشکده سوم: دانشکده سوم در سال 1953 تأسیس شد. رشت های مختلف را به زبان چکی و انگلیسی ارائه می دهد و همچنین این موسسه امتحان ورودی برای رشته های علوم پزشکی دارد که مبتنی بر ارزیابی زیست شناسی، شیمی و دانش فیزیک است. موفقیت در این امر منجر به دعوت به مصاحبه می شود که متقاضیان از بین این افراد انتخاب می شوند.

دانشگاه چارلز در پراگ

دانشگاه چارلز در پراگ

دانشگاه چارلز در پیلسن:

این دانشگاه در سال 1945 تأسیس شده و مانند دوره های دانشکده دوم را ارائه می دهد. دانشگاه چارلز در پیلسن 7000 دانشجوی دکترا را در خوئ جای داده که در رشته های مختلف به زبان انگلیسی و چکی تدریس می کنند. طبق آماری که این دانشگاه ارائه کرده 65% فارغ التحصیلان این موسسه مشغول به کار هستند.

دانشگاه چارلز در Hradec Kralove:

این دانشگاه که در سال 1945 تأسیس شده، یک دوره 6 ساله پزشکی را ارائه می دهد. مجدداً یک آزمون ورودی برای دانش علمی برگزار می شود و پس از آن مصاحبه شفاهی انجام می شود که انگیزه و شایستگی نامزد را برای شروع دوره پزشکی ارزیابی می کند. شما میتوانید دوره پزشکی به زبان چکی را که هزینه آن رایگان است را انتخاب کنید.

دانشگاه ماساریک، در برنو:

به عنوان دومین دانشگاه بزرگ در جمهوری چک ماساریک دارای سابقه غنی در تدریس پزشکی است. دوره های تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در چک را ، این دانشگاه ارائه می دهد. این دانشگاه بیش از 200 دپارتمان و کلینیک دارد و حدود 40000 دانشجو در آن تدریس می کنند.تمام رشته های علوم پزشکی به دو زبان انگلیسی و زبان چکی ارائه می شود.

رنکینگ دانشگاه های پزشکی کشور چک:

همانطور که می دانید بنیه علمی و جایگاه جهانی دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید از نکات حایز اهمیت است. قبل از انتخاب موسسه مورد نظرتان رنکینگ دانشگاهی را بررسی کنید. در این بخش به بررسی رنکینگ دانشگاه های پزشکی کشور جمهوری چک پرداخته ایم. با توجه به اینکه چهار دانشگاه علوم پزشکی این کشور مورد تایید وزارت بهداشت هستند، می توان بیان کرد که از نظر علمی نیز جایگاه مناسبی دارند. موسسه US news از برترین موسسات تعیین صلاحیت های علمی دانشگاه های جهان است که هر سال بر اساس موضوعات مختلف علمی که در هر دانشگاه ارائه می شود، میزان نوآوری ها و تحقیقات علمی که اساتید و دانشجویان انجام می دهند، میزان مقالات و کتاب های چاپی دانشجویان و اساتید این دانشگاه ها، به رنکبندی موسسات میپردازد. این موسسه تا به حال 1500 دانشگاه را بر اساس موضوعات علمی رنکبندی کرده و درجه اعتبار بالایی را برای این دانشگاه ها قائل شده است. در میان 1500 دانشگاه موجود، بهترین دانشگاههای پزشکی بالینی کشور چک که در زمینه تحقیقات مرتبط با انواع مباحث پزشکی و زیست پزشکی قرار گرفته اند. این موضوعات شامل بیهوشی، قلب و عروق ، پزشکی عمومی و داخلی، دستگاه گوارش، زنان و زایمان، چشم، رادیولوژی و جراحی است. رنکینگ دانشگاه های معتبر پزشکی چک به شرح زیر است:

  • Charles University in Prague : 131
  • Masaryk University : 553
  • Palacky University Olomouc :675

تحصیل رایگان پزشکی به زبان چکی در جمهوری چک:

امروزه تحصیل در سایر کشورها به خصوص در رشته پزشکی دارای هزینه های گزافی می باشد که بسیاری توان پرداخت آن را ندارند و ممکن است مجبور باشند با رویای تحصیل پزشکی در کشوری دیگر خداحافظی کنند. جمهوری چک دارای فرصت های جدیدی است که شما میتوانید با هزینه بسیار کم به تحصیل در رشته های پزشکی مشغول شوید. تحصیل در جمهوری چک فرصتی بی نظیر برای داشتن مقصد تحصیلی در اروپا، باز بودن همه مرزها، مسافرت بدون محدودیت و روبه رو شدن با فرهنگی متفاوت است. تصور کنید، مسافرت بدون درخواست ویزای توریستی در تمام مدت هر روز با افراد جدیدی ملاقات کنید و از هزینه های کمتری درمورد غذا و تفریحات در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی لذت ببرید! اما مهترین مزیت تحصیل پزشکی در چک این است که دانشجویان می توانند با تسلط به زبان چک همان طور که از فرهنگ این کشور لذت می برند این امکان را داشته باشند تا به طور رایگان به تحصیل پزشکی در هر یک از دانشگاه های پزشکی چک بپردازند. مدرک تحصیل این دانشگاه ها در تمام اروپا معتبر بوده و به راحتی می توان در سایر کشورها مشغول به کار شد. هزینه زندگی نیز در این کشور برای دانشجویان به میزان قابل توجهی کم بوده و در واقع مزیت مالی دیگری محسوب می شود. در حالی که این هزینه ها با توجه به میزان بودجه شما و رفتار مصرفی تان می تواند متفاوت باشد اما به صورت میانگین هزینه ماهانه زندگی دانشجویی در این کشور حدود 750 – 350 دلار است. هزینه خوابگاه و یا اجاره خانه دانشجویی از بزرگترین هزینه ها به حساب می آید که از 150 دلار برای خوابگاه تا 450 دلار برای خانه مشترک دانشجویی متغییر می باشد.

دوره های زبان چکی برای تحصیل پزشکی به زبان چکی:

دانشجویان خارجی که مایل به ثبت نام در یک برنامه تحصیل پزشکی به زبان چک هستند، باید دانش کافی در این زبان را اثبات کرده و امتحانات ورودی را به زبان چک، همانند متقاضیان چکی بدهند. برای شروع به عنوان مثال، می توانید یکی از دوره های مقدماتی یک ساله زبان چک مخصوص دانشجویان خارجی که توسط برخی دانشگاه های چک برگزار می شود، را ثبت نام کنید. این دوره ها می تواند به شما در تسلط به زبان و آمادگی شما برای تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک کمک کند. هزینه دوره های مقدماتی زبان معمولاً باید توسط دانشجو پرداخت شود، اما ممکن است موارد استثنائی نیز وجود داشته باشد، به عنوان مثال در صورتی که دوره مقدماتی بخشی از بورس دولتی دانشجو باشد.روش جایگزین تسلط به زبان چک دوره هایی است که توسط مراکز چک برگزار می شود. مراکز چک توسط وزارت امور خارجه جمهوری چک برای ارتقاء فرهنگ و زبان جمهوری چک در خارج از کشور تأسیس شده است و در هر کشوری که سفارت جمهوری چک باشد، این کلاس ها برگزار می شود و هزینه آن، با توجه به نرخ ارز همان کشور است که می تواند مقرون به صرفه تر از هزینه تحصیل زبان چکی در جمهوری چک باشد.

آزمون ورودی رشته پزشکی به زبان چکی در جمهوری چک:

برای تحصیل پزشکی به زبان چکی در این کشور باید در آزمون ورودی، همچون سایر افرادی که ساکن چک هستند شرکت کنید. دقت داشته باشید که این آزمون به زبان چکی است یعنی شما باید تسلط کامل به علوم زیستی، فیزیک، شیمی به این زبان را داشته باشید تا بتوانید نمرات قبولی را کسب کنید. این آزمون در کشور چک و همچنین در بعضی از سفارت های این کشور هر ساله برگزار میشود. تعداد کل دانشجویانی که در هر در هر دانشگاه پذیرش میشود، 105 نفر در رشته پزشکی عمومی و 25 نفر در رشته دندانپزشکی است. شرایط آزمون ورودی نیز بدین صورت می باشد:

آزمون کتبی، دانش متقاضی از علوم پایه در

  • آناتومی و فیزیولوژی پایه انسانی
  • زیست شناسی
  • علم شیمی
  • فیزیک
آزمون ورودی رشته پزشکی به زبان چکی

آزمون ورودی رشته پزشکی به زبان چکی

را می سنجد.آزمون چند گزینه ای با 80 امتیاز (آناتومی و فیزیولوژی پایه انسانی – 20 امتیاز، زیست شناسی – 20 امتیاز، شیمی – 20 امتیاز، فیزیک – 20 امتیاز) و نمره دهی به صورت زیر است:

هر پاسخ صحیح یک امتیاز و هر پاسخ غلط 0.25 امتیاز منفی دارد. مدت زمان آزمون کتبی 2 ساعت و 45 دقیقه است. نتایج از طریق ایمیل به شما فرستاده می شود. سپس نامه های رسمی برای متقاضیان یا سفارت خانه هایی که آزمون را برگزار کردند نیز از اسامی قبولی ها صادر و ارسال می شود. 14 روز پس از قبولی دانشجو باید نسبت به ثبت نام اولیه خود اقدام کند، در غیر این صورت صندلی رزرو شده را از دست می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با آزمون های ورودی پزشکی در جمهوری چک با مشاورین موسسه اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز تماس حاصل کنید.پس از مطالعه این مقاله می توان دریافت که تحصیل پزشکی در کشور چک در ابتدا به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر یک فرصت استثنایی محسوب می شود. پس از آن نیز میتوان دریافت که تحصیل پزشکی به زبان چکی رایگان بودن هزینه تحصیل را به ارمغان می آورد. تحصیل پزشکی در یک کشور اروپایی، در دانشگاه های دارای رنک جهانی و به صورت رایگان از بهترین موقعیت های تحصیل در خارج از کشور است. تنها چالش موجود یادگیری زبان چکی می باشد که ممکن است در ابتدا سخت به نظر بیاید اما باعث می شود شما با فرهنگ کشور چک راحت تر خود را وفق داده و در میان جامعه جمهوری چک سریع تر مسیر خود را پیدا کنید. برای ادامه زندگی در این کشور و کار نیز به یادگیری این زبان احتیاج دارید. مطالب دقیق تر و نکات مربوط به مهاجرت تحصیلی در رشته پزشکی به جمهوری چک را مشاورین موسسه اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز میتوانند در اختیار شما بگذارند.

سوالات متداول در مورد تحصیل پزشکی در چک به زبان چکی

1- دانشگاه های پزشکی جمهوری چک مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟ بله. چهار دانشگاه پزشکی این کشور در لیست مورد تایید وزارت بهداشت کشور ایران هستند. اما فقط دانشگاه های چارلز و شعبه های آن، ماساریک و پالاکی دارای رشته های پزشکی هستند.

2- آیا تحصیل پزشکی به زبان چکی رایگان است؟ بله. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک به زبان چکی رایگان بوده و شما می توانید این فرصت را بدست آورید.

3- آیا برای تحصیل پزشکی به زبان چکی باید آزمون ورودی داد؟ بله، برای ورود به رشته پزشکی به زبان چکی الزاما باید در آزمون ورودی شرکت کنید.

4- دروس آزمون ورودی پزشکی به زبان چک چه هستند؟ دروس زیست، فزیک و شیمی از مباحثی هستند که در آزمون ورودی آورده می شوند.

5- آیا آزمون ورودی تحصیل پزشکی به زبان چکی مصاحبه شفاهی نیز دارد؟ بله. بعضی از دانشگاه از قبول شدگان آزمون کتبی، درخواست یک مصاحبه شفاهی نیز می کنند.

6- دانشگاه های پزشکی جمهوری چک دارای اعتبار جهانی هستند؟ بله، چهار دانشگاه پزشکی این کشور در سال 2020 دارای رنکینگ های زیر 1000 در بین دانشگاه های جهان هستند.

7- هزینه تحصیل پزشکی به زبان چکی چقدر است؟ هزینه تحصیل به زبان چکی در رشته پزشکی رایگان می باشد و شما باید هزینه زندگی خود را صرفا تامین کنید.

8- آزمون ورودی تحصیل پزشکی به زبان چکی چند بار در سال برگزار می شود؟ این آزمون یک بار در سال، پیش از شروع سال تحصیلی در کشور چک و یا بعضی از سفارت های این کشور برگزار می شود.

9- آیا در جمهوری چک دوره های آمادگی زبان چک برای دانشجویان وجود دارد؟ بله، برخی دانشگاه های این کشور دوره یکساله زبان چکی را برای دانشجویان خارجی برگزار می کنند.

10- هزینه یادگیری زبان چکی نیز همچون تحصیل پزشکی به زبان چکی رایگان است؟ خیر، هزینه آموزش زبان چکی بر عهده دانشجو بوده . در مواردی استثنایی ممکن است هزینه اموزش زبان جزو بورسیه دولتی که به دانشجویان مستعد می دهند، باشد.

11- تحصیل پزشکی فقط به زبان چکی در جمهوری چک امکان پذیر است؟ خیر، تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی و چکی امکان پذیر است اما تفاوت بسیار زیادی در میزان هزینه تحصیل پزشکی به هر کدام از زبان ها وجود دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *