پزشکی عمومی در فرانسه

در این مطلب میخوانید

کشور قدرتمند و مرفه فرانسه در حال حاضر از برترین مقاصد مهاجرت پزشکان و متخصصان محسوب می شود. افرادی که در حوزه های پزشکی فعالیت و کار می کنند، در کشور فرانسه از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار می باشند. از موارد مهم در جذب پزشکان عمومی و متخصص برای کار و طبابت در این کشور اروپایی، بالا بودن استانداردهای جهانی در مورد کیفیت زندگی، آب و هوای متنوع، سیستم آموزشی برتر، دانشگاه های معتبر و فرهنگ و آداب و رسوم این کشور را می توان نام برد.بر این اساس در این مقاله به توضیح در مورد چگونگی کار و طبابت پزشکان عمومی و شرایط تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی می پردازیم. در این مقاله می خوانید:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • چرا تحصیل پزشکی عمومی و طبابت در کشور فرانسه؟
  • تاریخچه پزشکی در کشور فرانسه
  • شرایط اخذ پذیرش در رشته پزشکی عمومی فرانسه
  • دوره های تحصیلی پزشکی عمومی فرانسه
  • دوره اول پزشکی PCEM عمومی فرانسه
  • دوره دوم پزشکی DCEM عمومی فرانسه
  • دوره سوم پزشکی عمومی فرانسه
  • شرایط اخذ پذیرش پزشکی عمومی فرانسه
  • شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه
  • شرایط اخذ ویزای تحصیلی پزشکی عمومی فرانسه
  • معادل سازی مدارک پزشکی عمومی در فرانسه
  • شرایط معادل سازی مدارک پزشکی عمومی در فرانسه
  • مراحل معادل سازی مدارک پزشکی عمومی در فرانسه برای پزشکان ایرانی
  • اخذ گواهی نامه تخصصی پیشرفته پزشکی AFSA
  • شرایط تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی فرانسه
  • دوره های تخصصی پزشکی در کشور فرانسه
  • درآمد کلی پزشکان در فرانسه
  • درآمد پزشکان عمومی و متخصص در فرانسه
  • مقایسه سطح درآمد پزشکان فرانسه و پزشکان دیگر کشورهای جهان
  • هزینه زندگی با درآمد پزشکان در فرانسه
  • رتبه ملی و جهانی بهترین دانشگاه های پزشکی فرانسه
  • تحصیل رایگان در رشته پزشکی عمومی فرانسه
  • تحصیل در رشته پزشکی عمومی فرانسه به زبان انگلیسی
  • تحصیل در رشته پزشکی عمومی فرانسه بدون مدرک زبان
  • مزایای تحصیل پزشکی عمومی در کشور فرانسه
  • سخن آخر

چرا تحصیل پزشکی عمومی و طبابت در کشور فرانسه؟

کشور فرانسه از نظر استانداردهای زندگی، کیفیت سیستم آموزشی، رفاه اجتماعی، ثبات اقتصادی و سیاسی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی و اشتغال محسوب می شود. این کشور برای سیستم درمانی و بهداشت هزینه های فراوانی می کند و بر همین اساس سیستم درمانی این کشور در جایگاه مناسبی قرار دارد. در حدود ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی از درآمد و کار پزشکان تامین می شود. به دلایل بسیار زیادی پزشکان از سرتاسر جهان ترک وطن می کنند تا در کشور ابرقدرت و ثروتمند فرانسه به کار و طبابت مشغول شوند. از مهم ترین این دلایل می توان سیستم بهداشت و درمان فرانسه را نام برد. سیستم بهداشت و درمان کشور فرانسه با دارا بودن تجهیزات و وسایل پیشرفته و به روز و امکانات پزشکی توسعه یافته از برترین سیستم های بهداشت و درمان در جهان محسوب می شود. مطلوب بودن شرایط کار و ساختار قوی سازمانی این سیستم موجب ارتقا وضعیت بهداشت و درمان و کلا سیستم بهداشتی این کشور پهناور شده است.کشور فرانسه بنا به پیشرفت های علمی و سطح آموزشی و کیفیت زندگی به یک کشور قدرتمند و پیشرفته به گزینه برتر مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. در واقع از نظر مهاجران و پزشکان عمومی مهاجر در انتخاب این کشور نه تنها کیفیت آموزشی بلکه سطح رفاه نسبی و امنیت اجتماعی اهمیت فراوانی دارد.این کشور بی نظیر در زمینه های آموزش و تحصیل، امید به زندگی، پیشرفت های انسانی، رفاه اجتماعی، استانداردهای زندگی، کیفیت تحصیلات دانشگاهی و اعتبار مدارک علمی صادر شده از دانشگاه ها در رتبه بندی ها و رنکینگ های جهانی از رتبه های برتری برخوردار است. کار و طبابت در رشته پزشکی این کشور بر اساس شرایط و قوانین مناسب موجب شده است تا پزشکان عمومی فراوانی از سرتاسر جهان با شرایط زندگی و بودجه های اندک به این کشور مهاجرت کنند.

پزشکان عمومی مشغول به کار در فرانسه از یک امتیاز ویژه برخوردار می باشند و آن این که می توانند با توجه به تعطیلی های زیاد این کشور آزادانه به کشور خود رفت و آمد کنند. یکی از مهم ترین فاکتورهای مهاجرت به فرانسه برای پزشکان درآمد بالای رشته های پزشکی در این کشور است.درآمد پزشکان عمومی و متخصص مشغول به کار در کشور فرانسه از بالاترین درآمدهای پزشکان در میان کشورهای اروپایی محسوب می شود. به طور مثال پزشکان مشغول به کار در بخش خصوصی ماهانه تا ۱۰.۰۰۰ یورو و پزشکان مشغول به کار در بخش دولتی از ۴۰۰۰ یورو تا ۷۰۰۰ یورو در هر ماه درآمد دارند. در این مقاله که توسط مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی تهیه شده است به بررسی وضعیت کار و طبابت پزشکان عمومی و شرایط تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی فرانسه می پردازیم و تلاش می کنیم تا اطلاعات مفید و سودمندی را ارائه دهیم. اگر به عنوان پزشک عمومی قصد کار و یا تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی فرانسه را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

تاریخچه پزشکی در کشور فرانسه

رشته پزشکی و کار در زمینه های تحقیقی و پژوهشی پزشکی در کشور فرانسه به سالیان زیادی برمی گردد. درحدود ۷۰ سال پیش دانشمندان حوزه پزشکی این کشور در سال ۱۹۵۸ علت ژنتیکی سندرم داون را کشف کردند. یک سال بعد در سال ۱۹۵۹ موفق به اولین نمونه پیوند کلیه شدند. در سال ۱۹۸۱ دانشمندان پزشک کشور فرانسه واکسن هپاتیت ب و پمپ انسولین برای بیماران دیابتی را کشف کردند. در سال ۱۹۸۳ دانشمندان و محققان فرانسوی با دو کشف مهم انقلابی در رشته پزشکی به وجود آوردند، کشف ویروس اچ آی وی و استفاده از سلول های بنیادی بند ناف در درمان بیماری های ژنتیکی. این دانشمندان در سال ۲۰۰۵ اولین پیوند آلوژنتیک را در صورت انجام دادند و در سال ۲۰۱۱ موفق به انتقال خون از طریق سلول های بنیادی سرخرگ ها شدند.این دانشمندان حوزه پزشکی در کشور فرانسه با افتخارآفرینی های دیگر در سال های گذشته مشتاق همکاری با پزشکان بااستعداد و پرتلاش آینده از گوشه گوشه جهان می باشند تا گره های علمی جهان را بگشایند و با کشف و اختراع های جدید این جهان را جای بهتری برای زندگی کنند. در همین راستا دولتمردان کشور فرانسه به منظور جذب استعدادهای برتر در زمینه پزشکی تسهیلات فراوانی را برای متقاضیان خارجی فراهم کرده اند. این کشور با تسهیل روند جذب پزشکان عمومی و متخصص خارجی و سرمایه گذاری در این بخش، زمینه لازم در جهت پیشبرد اهداف پزشکی و کشف امکان های جدید و توسعه حوزه پزشکی را فراهم کرده است.

شرایط اخذ پذیرش در رشته پزشکی عمومی فرانسه

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی فرانسه باید دارای مدرک دیپلم دبیرستان باشند. دانشگاه های پزشکی فرانسه بر خلاف دیگر کشورهای جهان برای اخذ پذیرش هیچ آزمون ورودی و کنکوری را برگزار نمی کنند. در واقع ساختار آموزشی این کشور به گونه ای است که وارد شدن و پذیرش در رشته پزشکی بسیار راحت و بی دردسر و ادامه تحصیل در این رشته بسیار سخت و با آزمون های فراوانی همراه است. می توان گفت که ورود و پذیرش در رشته پزشکی فرانسه بسیار راحت و ادامه آن سخت می باشد و به تلاش و کوشش دانشجو در جهت بالا بردن سطح علمی و سواد تحصیلی وی بستگی دارد متقاضی تحصیل پزشکی در فرانسه می تواند بدون شرکت در آزمون ورودی و کنکور از این دانشگاه ها پذیرش دریافت کند اما در پایان سال اول باید در آزمون PACES شرکت کند و نمره لازم را برای تحصیل در سال دوم پزشکی کسب کند. این آزمون که با تمام شدن ترم دوم سال اول برگزار می شود، از دروس دوران متوسطه و دبیرستان و همچنین دروس تدریس شده در دو ترم سال اول و زبان فرانسه می باشد.دانشجویانی می توانند سال دوم تحصیلی پزشکی را ادامه دهند که آزمون PACES را با موفقیت سپری کنند. از مجموع تعداد افرادی که تحصیل در رشته پزشکی فرانسه را آغاز می کنند، در حدود ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد موفق به کسب حداقل نمره و ادامه تحصیل در رشته پزشکی فرانسه می شوند. از میان خیل عظیم متقاضیان خارجی تحصیل در این رشته در حدود ۸ درصد پذیرفته می شود. البته این تعداد نیز در صورتی پذبرفته می شوند که رتبه آخرین متقاضی خارجی پذیرفته شده مساوی یا بیشتر از رتبه آخرین متقاضی فرانسوی پذیرفته شده باشد. متقاضی می توانند فقط برای ۲ بار در این آزمون ثبت نام و شرکت کنند.

شرایط اخذ پذیرش در رشته پزشکی عمومی فرانسه

شرایط اخذ پذیرش در رشته پزشکی عمومی فرانسه

دوره های تحصیلی پزشکی عمومی فرانسه

متقاضیان تحصیل پزشکی عمومی در کشور فرانسه باید بر اساس برنامه های خاص این رشته به تحصیل خود بپردازند. برنامه تحصیل دانشگاهی پزشکی فرانسه به ۳ دوره تقسیم می شود. دوره های تحصیلی پزشکی فرانسه عبارت است از:

دوره های تحصیل پزشکی عمومیمدت تحصیل دوره های پزشکی عمومیدروس تدریسی
دوره PCEMیک تا دو سالدروس علوم پایه دبیرستان: شیمی، فیزیک، زیست شناسی و ریاضیات
دوره DCEMدر حدود ۴ سالدروس پزشکی عمومی، آسیب شناسی و درمان، شرکت در برنامه های کارآموزی و سمینارهای علمی
دوره پزشکی عمومیدر حدود ۳ سالدوره های کارورزی، کارآموزی و کار عملی با نظارت یک پزشک و شرکت در طرح

دوره اول پزشکی PCEM عمومی فرانسه

این دوره که برای همه دانشجویان رشته های پزشکی عمومی ، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و مامایی مشترک است؛ بین یک تا ۲ سال طول می کشد. از آن جا که مردم کشور فرانسه و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا علاقه فراوانی به تحصیل در رشته پزشکی عمومی کشور فرانسه دارند، سهمیه بسیار کمی برای تحصیل دانشجویان بین المللی در این رشته ها در کشور فرانسه وجود دارد.از یک طرف بالا بودن کیفیت آموزشی و اعتبار مدارک دانشگاهی رشته پزشکی عمومی فرانسه و از طرف دیگر افزایش تعداد متقاضیان این رشته موجب شده است تا دانشجویان بین المللی با رقابت های شدید و تنگاتنگی در اخذ پذیرش این رشته مواجه باشند. دانشجویان بین المللی در صورتی می توانند گوی سبقت را از دانشجویان بومی فرانسه و کشورهای اتحادیه اروپا بربایند و پذیرش این رشته را اخذ کنند که نمره های آزمون ورودی آن ها برابر یا بیشتر از دانشجویان بومی فرانسه باشد. آزمون ورودی رشته پزشکی عمومی فرانسه در نوع خود از دشوارترین آزمون های ورودی دانشگاه ها محسوب می شود. در واقع کیفیت این نوع سوالات و آزمون نشان دهنده کیفیت آموزشی دانشگاه های فرانسه در رشته ذکر شده می باشد.هر دانشجو فرصت دو بار شرکت در آزمون ورودی رشته پزشکی عمومی کشور فرانسه را دارد. در صورتی که دانشجویی برای بار اول موفق به اخذ نمره لازم برای پذیرش در این رشته نشود، می تواند شانس خود را یک بار دیگر امتحان کند، اما اگر برای بار دوم نیز موفق به کسب نمره لازم نشود، تا همیشه امکان تحصیل در رشته پزشکی عمومی کشور فرانسه از این دانشجو سلب می شود.دانشجویان پس از پذیرش در آزمون ورودی، تحصیلات خود در رشته پزشکی عمومی فرانسه را آغاز می کنند. در پایان سال اول همه دانشجویان باید در آزمون سخت و رقابتی شرکت کنند تا با کسب نمره لازم به مرحله دوم راه پیدا کنند. اما متاسفانه از میان همه دانشجویانی که سال اول را با موفقیت سپری کرده اند، فقط ۲۰% آن ها موفق به راهیابی به مرحله دوم می شوند.

دوره دوم پزشکی DCEM عمومی فرانسه

مدت تحصیل در این دوره ۴ سال می باشد. دانشجویان در سال اول به فراگیری دروس پزشکی عمومی می پردازند. در ۳ سال بعد این دانشجویان دروس مربوط به آسیب شناسی و درمان را در دانشگاه پزشکی و بیمارستان های فرانسه فرامی گیرند. به طور کلی دانشجویان در این دوره باید در طی ۳ سال آموزشی در برنامه های کارآموزی و کشیک و سمینار شرکت کنند. در ۳ سال آخر این دوره دانشجویان از کمک هزینه تحصیلی برخوردار می شوند.

دوره سوم پزشکی عمومی فرانسه

مدت تحصیل در این دوره معمولا ۳ سال می باشد، هرچند این مدت مربوط به تحصیل پزشکی عمومی است و دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی را دارند، مدت زمان تحصیل آن ها بر اساس نوع تخصص انتخابی بیشتر می شود. شرط پذیرش در دوره سوم رشته های پزشکی عمومی دانشگاه فرانسه، شرکت در آزمون سراسری است. علاوه بر این آزمون دانشجویان باید دوره دوم و دوره های نظری و کارآموزی را با موفقیت گذرانده باشند. در صورتی که دانشجویی در آزمون سراسری پذیرفته شود، می تواند یکی از ۱۱ گرایش پزشکی را انتخاب کند. یکی از این گرایش ها دوره پزشکی عمومی است. انتخاب گرایش های تحصیلی و شهر و دانشگاه بر اساس نمره آزمون تعیین می شود.در صورتی که دانشجویی دوره هایی به جز دوره تحصیلی پزشکی عمومی را انتخاب کند، پس از ۴ تا ۵سال می تواند مدرک تحصیلی DES را دریافت کند.در صورتی که دانشجویی دوره تحصیلی پزشکی عمومی را انتخاب کند، در مدت ۳ سال باید در دوره های کارآموزی ۶ ماهه در بیمارستان ها شرکت کند. مدت زمان دوره کارورزی برای دوره پزشکی عمومی فرانسه در حدود ۳ سال است. دانشجو باید دوره طرح خود را در یک بیمارستان و به همراهی یک پزشک بگذراند. مدت زمان کارورزی تخصصی پزشکی بر اساس نوع تخصص دانشجو از ۴ تا ۵ سال متغیر است. مدت زمان تحصیل در دوره پزشکی فرانسه در حدود ۹ سال است.

دوره سوم پزشکی عمومی فرانسه

دوره سوم پزشکی عمومی فرانسه

شرایط اخذ پذیرش پزشکی عمومی فرانسه

متقاضیان بین المللی که قصد تحصیل در رشته پزشکی عمومی دانشگاه های دولتی فرانسه را دارند باید دارای مدرک B2 مهارت زبان فرانسه باشند. دولت فرانسه این امکان را برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده است تا با اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و شرکت در دوره ها و کورس های زبان فرانسه و کسب نمره لازم در سطح B2، آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی فرانسه کسب نمایند. به منظور پذیرش در آزمون ورودی رشته پزشکی دانشجویان باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • گواهی دیپلم دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی، اگر متقاضی فاقد تحصیلات دانشگاهی دوره لیسانس و یا بالاتر باشد، گواهی مدرک دیپلم دبیرستان الزامی می باشد.
  • مدرک مهارت زبان فرانسه حداقل سطح B2 و یا مدرک مهارت زبان انگلیسی، متقاضیانی که فاقد مدرک مهارت زبان فرانسه و یا انگلیسی می باشند، می توانند در دوره های آمادگی زبان فرانسه شرکت کنند که در برخی کالج های فرانسه برگزار می شود و پس از کسب نمره لازم تحصیل در دانشگاه را شروع کنند.
  • آخرین مدرک تحصیلی، این مدرک تحصیلی می تواند مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا باشد.
  • دارا بودن حداقل ۱۷ سال
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی
  • فرم تکمیل شده درخواست ورود به رشته پزشکی فرانسه
  • ریزنمره های دبیرستان و پیش دانشگاه
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • حداقل نمره قبولی در دروس پایه، متقاضی تحصیل در رشته پزشکی فرانسه باید دارای حداقل نمره لازم ۶۵ در درس های شیمی، فیزیک، ریاضیات و زیست شناسی باشد. اگر متقاضی فاقد حداقل نمره لازم در این دروس باشد، می تواند با ارائه اسناد تکمیلی در رشته پزشکی پذیرفته شود.
  • ارائه گواهی تمکن مالی کافی، متقاضی تحصیل در رشته پزشکی فرانسه باید با ارائه گواهی ها و اسناد مالی ثابت کند که توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود در مدت زندگی در کشور فرانسه را دارد.
  • ارائه گواهی سلامت جسمی و روحی، متقاضی باید برای تحصیل پزشکی در فرانسه از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی کشور فرانسه را دارند، باید برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنند. اگر متقاضی قصد اقامت بیشتر از ۶ ماه در فرانسه را داشته باشد؛ باید ویزای تحصیلی بلندمدت را دریافت کند. ویزای تحصیلی بلندمدت در تمام مدت تحصیل دانشجو در دانشگاه معتبر است. برای دریافت این ویزا که VLTTS نامیده می شود، دانشجویان باید به اداره مهاجرت فرانسه در کشور فرانسه مراجعه کرده و برای این ویزا ثبت نام کنند. دانشجو به منظور تائید این ویزا باید معاینه های پزشکی را نیز انجام دهد.متقاضیان خارجی که قصد تحصیل در رشته پزشکی عمومی فرانسه را دارند، اگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا باشند؛ نیاز به اخذ ویزای تحصیلی ندارند. تنها کاری که این دانشجویان می توانند انجام دهند این است که درخواست تحصیل در رشته پزشکی عمومی فرانسه را به دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهند. اما اگر متقاضیان خارجی تحصیل در رشته پزشکی عمومی فرانسه از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا داشته باشند، نیاز به اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارند و برای این مهم باید از طریق کنسولگری فرانسه اقدام کنند.دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره پزشکی عمومی فرانسه در مدت سال اول تحصیل خود باید ویزای خود را به منظور مشخص شدن وضعیت اقامتی قانونی خود به مسولان نشان دهند. از سال دوم به بعد باید برای مجوز اقامت درخواست دهند.پزشکانی که مدرک تحصیلی دوره پزشکی عمومی خود را در کشوری به جز فرانسه اخذ کرده اند و قصد تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی را دارند، باید به سفارت فرانسه مراجعه کرده و برای تحصیل در دوره های DFMS( دوره تحصیلات تخصصی) و یا دوره های DFMSA( دوره تحصیلات تکمیلی) ثبت نام کنند.به منظور تحصیل در رشته های پزشکی عمومی کشور فرانسه متقاضیان با محدودیت سنی مواجه هستند. متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم می باشند، باید کمتر از ۲۷ سال داشته باشند. متقاضیانی که دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد می باشند، باید کمتر از ۳۲ سال داشته باشند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی پزشکی عمومی فرانسه

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی عمومی دانشگاه های فرانسه به منظور اخذ ویزای تحصیلی رشته پزشکی عمومی باید مدارکی را ارائه دهند. این مدارک عبارت است از:

  • نامه پذیرش رسمی از دانشگاه
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی
  • مدرک مهارت زبان فرانسه
  • گواهی تمکن مالی مبنی بر توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل در فرانسه
  • بیمه درمانی معتبر
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • پاسپورت معتبر با 6 ماه اعتبار
  • کپی پاسپورت های قبل
  • بلیط سفر به فرانسه
  • آخرین مدرک تحصیلی متقاضی
  • ۲ قطعه عکس در اندازه پاسپورت
شرایط اخذ ویزای تحصیلی پزشکی عمومی فرانسه

شرایط اخذ ویزای تحصیلی پزشکی عمومی فرانسه

معادل سازی مدرک پزشکی عمومی در فرانسه

به طور کلی کار و فرصت های شغلی در فرانسه برای پزشکانی بهتر فراهم است که در دانشگاه های پزشکی فرانسه تحصیل کرده باشند. اما اگر پزشکان عمومی و متخصص که در کشورهای دیگر تحصیل پزشکی خود را گذرانده اند، دارای مهارت و تسلط به زبان فرانسوی و یا انگلیسی باشند، می توانند در فرصت های شغلی کشور فرانسه مشغول کار و فعالیت شوند.پزشکان عمومی که قصد کار و اشتغال و طبابت در کشور فرانسه را دارند و از کشورهای دیگر فارغ تحصیل شده اند باید مدارک خود را در کشور فرانسه معادل سازی کنند. بدین منظور پزشکان متقاضی باید در آزمون های تئوری و عملی پذیرفته شوند تا مدارک پزشکی آن ها در فرانسه معادل سازی شود. پزشکان عمومی باید دوره پزشکی ۹ ساله را گذرانده باشند تا بتوانند در کشور فرانسه به طبابت بپردازند.پزشکانی که در کشور فرانسه رشته پزشکی را گذرانده اند، مدارک تحصیلی آن ها مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشد و این پزشکان در صورت تمایل می توانند به کشور خود بازگردند و به طبابت و کار بپردازند.

شرایط معادل سازی مدرک پزشکی عمومی در فرانسه

پزشکان عمومی به منظور معادل سازی مدارک پزشکی در فرانسه باید دارای شرایطی باشند. بدین منظور پزشکان باید در آزمون های مشخصی شرکت کنند. زمانی که پزشکان در این آزمون ها شرکت کردند، مدارک پزشکی آن ها مورد ارزشیابی علمی قرار می گیرد. البته تسلط و مهارت به زبان فرانسه نیز از شرایط مهم معادل سازی مدارک پزشکی محسوب می شود.پزشک عمومی متقاضی کار در کشور فرانسه به منظور کسب مهارت در زبان فرانسه باید در کالج های زبان این کشور ثبت نام کند.

مراحل معادل سازی مدرک پزشکی عمومی در فرانسه

پزشکان عمومی که قصد کار و طبابت و یا ادامه تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی را در کشور فرانسه دارند، باید مدارک پزشکی خود را برای معادل سازی ارائه دهند. علاوه بر این امر باید در دوره های آموزشی دانشگاه های فرانسه شرکت کنند. همه پزشکان عمومی که قصد طبابت و کار در فرانسه را دارند، باید در دوره مطالعات تخصصی DES شرکت کنند. البته قبل از شرکت در این دوره تخصصی این پزشکان باید در آزمون تخصصی شرکت کنند. در صورتی که موفق به کسب نمره لازم شوند، می توانند در دوره های تخصصی شرکت کنند.

مراحل معادل سازی مدرک پزشکی عمومی در فرانسه برای پزشکان ایرانی

پزشکان عمومی ایرانی به منظور انجام مراحل معادل سازی مدارک پزشکی خود در کشور فرانسه باید در ابتدا مدارک خود را ارائه داده و اقدام به ثبت نام کنند. پزشکانی که مدرک پزشکی خود را در کشور ایران اخذ کرده اند و قصد طبابت و کار در کشور فرانسه را دارند، باید از ۱۰ فروردین تا ۱۲ اردیبهشت( ماه اپریل) هر سال در بخش همکاری و فعالیت فرهنگی سفارت فرانسه در تهران ثبت نام کنند. اگر پزشک متقاضی واجد شرایط باشد، دعوت نامه ای برای وی ارسال می شود. این دعوت نامه از تاریخ ۱۰ تیر تا ۹ مرداد برای متقاضی ارسال می شود تا در آزمونی شرکت کند که در تاریخ ۱۰ شهریور تا ۸ مهر (ماه سپتامبر) در سفارت فرانسه برگزار می شود.پزشک متقاضی برای اخذ مجوز کار و طبابت در فرانسه نه تنها باید در این آزمون ورودی بلکه در آزمون دیگری نیز نمره لازم را کسب و پذیرفته شود. پزشک متقاضی به منظور شرکت در آزمون دوم باید ویزای کوتاه مدت فرانسه را دریافت کند. آزمون دوم از ۱۰ آبان تا ۹ آذر (ماه نوامبر) برگزار می شود. در صورتی که پزشک متقاضی در هر دو آزمون نمره لازم را کسب کند، می تواند پس از ۳ ماه دعوت نامه دولت فرانسه را دریافت کند.پس از آن پزشک متقاضی کار در فرانسه باید در دوره های تحصیلی تخصصی شرکت کند. از این دوره های تخصصی دوره مطالعات تخصصی تکمیلیDESC9 را می توان نام برد. مدت زمان تحصیل در این دوره تخصصی حدود ۲ تا ۴ سال می باشد. البته مدت زمان تحصیل در این دوره بر اساس نمره ای تعیین می شود که پزشک متقاضی در آزمون کسب کرده است. به طور معمول هر چه نمره آزمون بهتر و بالاتر باشد، مدت زمان تحصیل کاهش می یابد.

اخذ گواهی نامه تخصصی پیشرفته پزشکی AFSA

پزشکان عمومی متقاضی طبابت و کار در فرانسه که مدارک خود را برای ارزشیابی و معادل سازی ارائه کرده اند، علاوه بر شرکت در دوره تخصصی مطالعات تخصصی تکمیلی DESC9 باید گواهی آموزش تخصصی پیشرفته AFSA را نیز اخذ کنند. این گواهی برای پزشکانی صادر می شود که دارای تبعیت کشور فرانسه نباشند و در کشور محل زندگی خود رشته پزشکی را تحصیل کرده باشند. به منظور اخذ این گواهی نامه، پزشکان متقاضی باید دوره تخصصی مطالعات تخصصی تکمیلی DESC را تکمیل کرده باشند و یکی از اساتید این دوره صحت تکمیل این دوره تخصصی را تائید کرده باشد. بدین منظور پزشک متقاضی باید درخواست خود را به صورت کتبی و با ذکر هدف و انگیزه از طبابت و کار در فرانسه برای رئیس دانشگاه مورد نظر شرح و این درخواست را به داشگاه ارسال کند.ذکر این نکته ضروری است که این گواهی برای پزشکان متخصصی صادر می شود که حداقل یک ترم شش ماهه یا حداکثر دو ترم را گذرانده باشند. این گواهی فقط برای پزشکان متقاضی صادر می شود که دارای مدرک پزشکی عمومی باشند.

شرایط تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی فرانسه

شرایط تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی برای پزشکانی که دوره عمومی پزشکی خود را در کشور فرانسه گذرانده اند با پزشکانی که مدرک پزشکی خود را از دیگر کشورها اخذ کرده اند، متفاوت است:

پزشکانی که دوره پزشکی عمومی خود را در دانشگاه های کشور فرانسه گذرانده اند، باید در آزمون ملی ECN شرکت کنند که در پایان دوره دوم پزشکی عمومی برگزار می شود. اگر این پزشکان در این آزمون پذیرفته شوند، می توانند در دوره های تخصصی قلب و یا چشم در دوره سوم شرکت کنند. پزشکان با شرکت در این دوره های تخصصی در طی ۴ تا ۵ سال می توانند تخصص پزشکی در آن رشته مورد نظر را اخذ کنند.

پزشکانی که دوره پزشکی عمومی خود را در دانشگاه های کشورهای عضو اتحادیه اروپا گذرانده اند، بر اساس تبعیت دانشگاه های کشورهای اتحادیه اروپا از نظام بولونیا و اعتبار مدرک دانشگاهی این کشورها در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا، می توانند بدون هیچ مانعی تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی را در کشور فرانسه ادامه دهند.دو شرط مهم به منظور اخذ پذیرش در دوره های تخصصی پزشکی فرانسه برای این دسته از متقاضیان دارا بودن مدرک مهارت زبان فرانسه در سطح B2 و پذیرش در آزمون ECN می باشد. در صورتی که پزشک متقاضی واجد شرایط ذکر شده باشد، می تواند همانند پزشکان دوره عمومی فرانسه در دوره های تخصصی قلب و یا چشم در دوره سوم پزشکی عمومی شرکت کنند. این دسته از پزشکان متقاضی با گذراندن ۴ تا ۵ سال در دوره سوم پزشکی عمومی می توانند مدرک تخصصی پزشکی را در حوزه های تحصیلی مورد نظر اخذ کند.

شرایط تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی فرانسه

شرایط تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی فرانسه

پزشکانی که دوره پزشکی عمومی خود را در کشورهای غیر اتحادیه اروپا گذرانده اند مانند پزشکان عمومی ایرانی، باید برای گذراندن دوره تخصصی پزشکی در فرانسه به دو روش زیر عمل کنند: روش اول پزشکان عمومی ایرانی در صورتی که دارای مدرک مهارت زبان فرانسه در سطح B2 باشند، می توانند در دوره اول پزشکی عمومی فرانسه شرکت کنند و پس از پذیرش در آزمون پایان سال اول دوره پزشکی عمومی فرانسه در آزمون ECN شرکت کنند که در پایان دوره دوم یا سال ششم پزشکی عمومی فرانسه برگزار می شود.پزشکان عمومی برای پذیرش در آزمون دوره دوم باید دارای معدل خوب در دوره پزشکی عمومی کشور خود و همچنین سوابق کاری پس از فارغ تحصیلی باشند. این پزشکان پس از پذیرش در آزمون ECN می توانند با انتخاب تخصص مورد نظر تحصیل خود را در آن تخصص ادامه دهند. دوره تخصصی پزشکی فرانسه در حدود ۴ تا ۵ سال می باشد.روش دوم به این صورت است که پزشکانی که دوره پزشکی عمومی خود را در کشورهای غیر اتحادیه اروپا گذرانده اند مانند پزشکان ایرانی، باید در آزمون Tests Of Knowledge Verification شرکت کنند و در صورت پذیرش در این آزمون بر اساس تخصص پزشکی مورد انتخاب خود از ۴ تا ۵ سال در این دوره تخصصی تحصیل کنند.

دوره های تخصصی پزشکی در کشور فرانسه

پزشکان عمومی متقاضی تحصیل در فرانسه در رشته های تخصصی پزشکی این کشور می توانند در بسیاری از دوره های تخصصی فرانسه شرکت کنند و مدرک تخصصی پزشکی خود را اخذ کنند. به طور کلی دوره های تخصصی پزشکی در فرانسه ۱۱ گرایش دارد و برخی نیز دارای زیر گروه هایی می باشند. در تمام دانشگاه های پزشکی دولتی و خصوصی و بین المللی فرانسه همه گرایش ها و زیر گروه ها تدریس می شوند و از این لحاظ کشور فرانسه به عنوان برترین کشور در ارائه دوره های تخصصی پزشکی شناخته می شود.متقاضیان در پایان دوره دوم پزشکی عمومی و با کسب نمره لازم در آزمون ملی پزشکی می توانند دوره تخصصی مورد علاقه خود را انتخاب کرده و به تحصیل در آن دوره تخصصی ادامه دهند. گرایش ها و زیر گروه های تخصصی پزشکی فرانسه عبارت است از:

  • دوره تخصصی بیهوشی و احیا
  • زیست شناسی پزشکی
  • دوره تخصصی زنان و زایمان
  • دوره تخصصی پزشکی کودکان
  • دوره تخصصی روانپزشکی
  • دوره تخصصی بهداشت عمومی و پزشکی اجتماعی
  • جراحی عمومی
  • جراحی مغز و اعصاب
  • دوره تخصصی چشم پزشکی
  • دوره تخصصی گوش و حلق و بینی
  • دوره تخصصی دهان و فک
  • دوره تخصصی قلب و عروق
  • دوره تخصصی پوست
  • آناتومی و آسیب شناسی سلولی
  • دوره تخصصی غدد و دیابت و بیماری های متابولیکی
  • دوره تخصصی گوارش و کبد
  • دوره تخصصی خون شناسی
  • ژنتیک
  • پزشکی هسته ای
  • دوره تخصصی کلیه و مجاری ادرار
  • دوره تخصصی روماتولوژی
  • دوره تخصصی تومور شناسی
  • طب داخلی
  • عصب شناسی
  • روان شناسی
  • تصویر برداری پزشکی
  • تشخیص زودرس
دوره های تخصصی پزشکی در کشور فرانسه

دوره های تخصصی پزشکی در کشور فرانسه

درآمد کلی پزشکان در فرانسه

به طور کلی درآمد پزشکان در کشور فرانسه از متوسط درآمد بیشتر است. در حال حاضر متوسط درآمد پزشکان در این کشور به ازای هر ساعت ۶۴ یورو در حدود ۱۳۳۹۱۱ یورو می باشد. بر اساس پیش بینی ها به نظر می رسد این میزان تا سال ۲۰۲۴ تا ۱۵ درصد افزایش داشته باشد و به ۱۵۳۷۳۸ یورو برسد.

درآمد پزشکان عمومی و متخصص در فرانسه

پزشکان متقاضی کار که از کشورهای دیگر برای طبابت و کار به فرانسه مهاجرت کرده اند، می توانند در بیمارستان های عمومی و خصوصی و کلینیک های این کشور مشغول به کار شوند. پزشکان عمومی که در بیمارستان های دولتی این کشور طبابت می کنند، ماهانه حداقل ۴۵۰۰ یورو درآمد دارند. درآمد پزشکان عمومی مشغول به فعالیت در بیمارستان های خصوصی فرانسه ماهانه در حدود ۷۵۰۰ یورو می باشد. قاعدتا درآمد پزشکان متخصص از پزشکان عمومی بیشتر است و بر این اساس درآمد پزشکان متخصص در بیمارستان های خصوصی و کلینیک ها بر طبق تجربه و سوابق کاری و سطح علمی آن ها سالانه در حدود ۱۰۸.۰۰۰ یورو می باشد.

مقایسه سطح درآمد پزشکان فرانسه و پزشکان دیگر کشورهای جهان

کشورهای جهان از لحاظ سطح درآمد با یکدیگر بسیار متفاوت می باشند و در حوزه پزشکی این سطح درآمد بسیار چشمگیرتر می شود. کشورهای هلند، استرالیا و آمریکا به عنوان کشورهایی با بالاترین سطح درآمد پزشکان عمومی و متخصص شناخته می شوند. کشور فرانسه با این که به دلیل بالا بودن سطح درآمد، پزشکان خارجی فراوانی را به سمت خود جذب می کند، اما در فهرست پردرآمدترین کشورهای جهان در زمینه شغل پزشکی عمومی و متخصص در رتبه هفتم قرار دارد.این کشور اروپایی از نظر سطح درآمد بالای پزشکان به عنوان چهارمین کشور عضو اتحادیه اروپا محسوب می شود. فهرست زیر مقایسه سطح درآمد پزشکان در کشورهای مختلف جهان و مقایسه آن ها با درآمد پزشکان متخصص و عمومی فرانسه را ارائه کرده است:

کشورمتوسط درآمد پزشک عمومیمتوسط درآمد پزشک متخصص
۱-هلند۱۱۷.۰۰۰ دلار۲۵۳.۰۰۰ دلار
۲-استرالیا۹۱.۰۰۰ دلار۲۴۷.۰۰۰ دلار
۳- آمریکا۱۶۱.۰۰۰ دلار۲۳۰.۰۰۰ دلار
۴-بلژیک۶۱.۰۰۰ دلار۱۸۸.۰۰۰ دلار
۵-کانادا۱۰۷.۰۰۰ دلار۱۶۱.۰۰۰ دلار
۶-انگلستان۱۱۸.۰۰۰ دلار۱۵۰.۰۰۰ دلار
۷-فرانسه۹۲.۰۰۰ دلار۱۴۹.۰۰۰ دلار

هزینه زندگی با درآمد پزشکان در فرانسه

کشور فرانسه از گران ترین کشورهای جهان محسوب می شود. البته هزینه های زندگی در شهرهای کوچک تر به نسبت شهرهای بزرگتر مانند پاریس کاهش می یابد اما به طور کلی هزینه های زندگی در این کشور در سطح بالایی قرار دارد. بیشترین میزان هزینه زندگی در کشور فرانسه مربوط به مسکن و محل زندگی می باشد. اگر به میزان اجاره بهای محل اقامت و مسکن و هزینه های دیگر در کشور فرانسه توجه کنید، می بینید که پزشکان مشغول کار و طبابت در این کشور با توجه به سطح درآمد و حقوق دریافتی توانایی تامین این هزینه های زندگی را دارند و به خوبی از پس آن برمی آیند.

  • اجاره بهای یک آپارتمان یک خوابه در شهر کوچک فرانسه: در حدود ۴۰۰ یورو
  • اجاره بهای یک آپارتمان یک خوابه در شهر لندن انگلستان: در حدود ۶۰۰ یورو
  • هزینه خورد و خوراک ماهانه در فرانسه: در حدود ۲۰۰ یورو
  • هزینه حمل و نقل عمومی ماهانه در فرانسه: در حدود ۵۰ یورو تا ۱۰۰ یورو
  • هزینه های زندگی یک خانواده دو نفره ماهانه در فرانسه: در حدود ۱۵۰۰ یورو
  • هزینه های زندگی یک خانواده سه نفره ماهانه در پاریس: در حدود ۲۵۰۰ یورو
  • هزینه کلی ماهانه زندگی هر نفر در فرانسه: در حدود ۸۰۰ یورو

رتبه ملی و جهانی بهترین دانشگاه های پزشکی فرانسه

دانشگاه های کشور فرانسه همواره در بالاترین فهرست دانشگاه های برتر جهان قرار دارند، از این میان دانشگاه ها و کالج های پزشکی این کشور نیز در رتبه بندی و رنکینگ های جهانی برترین دانشگاه های پزشکی جهان رتبه های برتر جهانی را از آن خود کرده اند. برخی از برترین دانشگاه های پزشکی فرانسه عبارت است از:

دانشگاه پزشکی فرانسهرتبه در فرانسهرتبه جهانیرتبه جهانی پزشکیشهر فرانسه
۱-دانشگاه سوربن پاریس۱۶۲۳۹پاریس
۲-دانشگاه پاریس ساکلای۲۳۰۵۶سنت آیوبین
۳-دانشگاه لیون۳۱۴۸۱۶۵لیون
۴-دانشگاه آیکس مارسی۴۱۵۶۱۷۰مارسی
۵-انجمن دانشگاه ها و موسسه های آکیتین۵۲۱۷۱۷۲بوردو
۶-دانشگاه لورن۶۳۶۸۱۷۸نانسی
۷-دانشگاه تحقیقاتی پاریس۷۸۴۱۹۸پاریس
۸-دانشگاه های لنگودک-روسیلون۸۲۱۷۲۴۷مونت پلیه
۹-دانشگاه پاریس-شرق۹۳۳۹۲۶۱کمپس سر-مارن
۱۰-دانشگاه لیل۱۰۳۳۹۲۶۱لیل
۱۱-دانشگاه استراسبورگ۱۱۲۰۸۳۰۷استراسبورگ
۱۲-دانشگاه فدرال تولوز میدی-پیرنه۱۲۱۷۴۳۲۱تولوز
۱۳-دانشگاه گرانوبل آلپ۱۳۱۲۵۳۴۱سنت-مارتین-دهرز
۱۴-دانشگاه سوفیا آنتیپولیس نیس۱۴۴۱۴۳۸۰نیس
۱۵-دانشگاه نانت۱۵۵۲۳۳۹۰نانت

تحصیل رایگان در رشته پزشکی عمومی فرانسه

دانشگاه های کشور فرانسه به منظور امکان تحصیل رایگان در رشته پزشکی عمومی در کنار همه مزیت های حاصل از این امر دو شرط مهم را لحاظ کرده اند. متقاضی در صورتی می تواند در دانشگاه های دولتی و رایگان به تحصیل در رشته پزشکی بپردازد که دارای مدرک مهارت زبان فرانسه باشد و مهارت خوبی در این زبان داشته باشد و شرط دوم این که در آزمون پذیرش رشته پزشکی رتبه قابل قبولی را کسب کند.

تحصیل در رشته پزشکی عمومی فرانسه به زبان انگلیسی

دانشگاه های کشور فرانسه بنا به تعصب زیاد به رواج زبان فرانسه در این کشور ، بیشتر رشته های دانشگاهی را به زبان فرانسه تدریس می کنند. در واقع مردم کشور فرانسه اهمیت و ارزش زیادی برای زبان کشور خود قائل هستند و در هر شرایطی حفظ این میراث زبانی را وظیفه خود می دانند. به همین دلیل بیشتر رشته های دانشگاهی این کشور نه تنها برای فرانسوی زبان ها بلکه برای دانشجویان بین المللی به زبان فرانسه تدریس می شوند. رشته پزشکی عمومی در دانشگاه های این کشور نیز به زبان فرانسه تدریس می شود.

متاسفانه تحصیل پزشکی در کشور فرانسه فقط به زبان فرانسه می باشد و کسب مهارت و تسلط به این زبان یکی از مهم ترین موانع برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود. البته برخی از دانشگاه های خصوصی و بین المللی در فرانسه رشته پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می کنند که قاعدتا دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه های گزاف می باشند.برای حل این مشکل و به منظور جذب دانشجویان بین المللی از اقصی نقاط جهان، گروهی از دانشگاه ها و کالج های خصوصی پزشکی اقدام به برگزاری کلاس های درس خود به زبان انگلیسی کرده اند. شهریه و هزینه تحصیل در این دانشگاه های پزشکی انگلیسی زبان فرانسه بر اساس نوع کالج یا دانشگاه و یا ترم تحصیلی متفاوت است. از دانشگاهای فرانسه که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می کند، می توان دانشگاه زیر را نام برد: University de TOURS

تحصیل در رشته پزشکی عمومی فرانسه بدون مدرک زبان

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی عمومی فرانسه که فاقد مدرک مهارت زبان می باشند، می توانند در موسسه های آمادگی زبان در فرانسه شرکت کنند و پس از کسب مهارت و شرکت در آزمون و کسب نمره لازم اقدام به ثبت نام در دانشگاه های رایگان کنند. در صورتی که متقاضی تسلط و مهارت کافی به زبان انگلیسی داشته باشد و یا زبان مادری این متقاضی انگلیسی باشد و بتواند این دو مورد را با ارائه مدارک و گواهی اثبات کند، می تواند بدون ارائه مدرک زبان برای تحصیل پزشکی در این کشور اقدام کند.

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی فرانسه که قصد تحصیل در دانشگاه های فرانسوی زبان را دارند، در صورتی که فاقد مدرک مهارت زبان فرانسه باشند، می توانند در دوره های آمادگی و کورس های زبان فرانسه شرکت کنند که در کالج ها و دانشگاه های کشور فرانسه برگزار می شود. این متقاضیان پس از شرکت در آزمون و کسب نمره و مهارت لازم در زبان فرانسه می توانند تحصیل خود در رشته پزشکی فرانسه را شروع کنند.

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی فرانسه به زبان انگلیسی در چند دانشگاه محدود انگلیسی زبان این کشور را دارند، باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی باشند و یا زبان مادری آن ها انگلیسی باشد. در صورتی که دانشجو فاقد مدرک مهارت زبان انگلیسی باشد، می تواند در دوره های آمادگی زبان انگلیسی در کالج های فرانسه شرکت کند و پس از کسب نمره لازم تحصیل در این دانشگاه ها را شروع کند. لازم به ذکر است که دانشگاه های انگلیسی زبان فرانسه بسیار کم و دارای شهریه های بسیار زیادی می باشند. در واقع دانشگاه های خصوصی فرانسه به زبان انگلیسی تدریس می کنند.

مزایای تحصیل پزشکی عمومی در کشور فرانسه

متقاضیان تحصیل پزشکی عمومی در کشور فرانسه از مزیت های شگفت این کشور اروپایی قدرتمند برخوردار می شوند. از جمله مزیت های مهم تحصیل پزشکی عمومی در کشور فرانسه می توان امکان تحصیل در دانشگاه های معتبر جهانی، اخذ ویزای همراه در حین تحصیل، اخذ اقامت دائم پس از فارغ تحصیلی پزشکی، پایین بودن شهریه های تحصیلی پزشکی فرانسه، امکان اشتغال و کار در بهترین کشورهای دنیا را نام برد.رضایتمندی دانشجویان بین المللی از تحصیل و زندگی در فرانسه به گونه ای است که از هر ۱۰ دانشجوی بین الملل ۹ نفر آن ها این کشور را یک کشور بی نظیر و ایده آل برای تحصیل می دانند. متقاضیان تحصیل در این کشور اروپایی می توانند به زبان های فرانسه و انگلیسی تحصیل کنند و ویزای تحصیلی را بدون ارائه مدرک مهارت زبان دریافت کنند.دانشجویان با دریافت بورسیه های دانشجویی رشته پزشکی عمومی و کمک هزینه های تحصیلی و همچنین با اخذ مجوز کار دانشجویی ضمن تحصیل می توانند هزینه های زندگی و تحصیل خود در گران ترین کشور جهان را تامین کنند. اعتبار دانشگاه های پزشکی و فرصت آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و زبان مردم فرانسه و زندگی در یک کشور بی نظیر اروپایی با استاندارهای بالای زندگی از بهترین مزیت های زندگی و تحصیل در این کشور محسوب می شود.
دانشجویان با تحصیل در دانشگاه های بسیار معتبر فرانسه از چنان سواد و سطح علمی بالایی برخوردار می شوند که می توانند با همین پشتوانه علمی در بهترین کشورهای جهان تحصیل و کار کنند. دانشجویان با شرکت در کالج ها و کورس های آمادگی زبان فرانسه و فراگیری این زبان از این امتیاز برخوردار می شوند که در ۳۲ کشور جهان به این زبان صحبت کنند. در حدود ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به زبان فرانسه صحبت می کنند. دانشجویان مشغول به تحصیل پزشکی عمومی فرانسه می توانند در حین تحصیل آزادانه به کشورهای اروپایی رفت و آمد کنند و حتی در کشورهای حوزه پیمان شینگن به کار و تحصیل بپردازند.
دانشجویان می توانند در طی تحصیل پزشکی عمومی از بیمه های دانشجویی استفاده کنند و از امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه های پزشکی این کشور بهره مند شوند و به تحقیق و پژوهش علمی بپردازند. دانشجویان پس از تمام شده دوره تحصیلی پزشکی خود از این فرصت بی نظیر برخوردار می شوند که در کشور فرانسه به کار و طبابت و زندگی بپردازند.

مزایای تحصیل پزشکی عمومی در کشور فرانسه

مزایای تحصیل پزشکی عمومی در کشور فرانسه

سخن آخر

این مقاله به بررسی مستند و دقیق چگونگی تحصیل پزشکی عمومی و تخصصی در کشور فرانسه پرداخت و میزان درآمد و حقوق و کار پزشکان عمومی و متخصص را در این کشور اروپایی مورد ارزیابی قرار داد. از مجموع موارد شرح داده شده در این مقاله می توان این نتیجه را گرفت که علی رغم شرایط دشوار تحصیل پزشکی عمومی و تخصصی در کشور فرانسه، به دلیل کیفیت بالا و استانداردهای عالی زندگی و رفاه اجتماعی و مزیت های بی شمار، متقاضیان فراوانی برای تحصیل پزشکی عمومی و تخصصی به این کشور مهاجرت می کنند.درآمد بالای پزشکان عمومی و تخصصی در فرانسه و امکانات و تسهیلات زندگی در این کشور بی نظیر موجب شده استتاپزشکان عمومی فراوانی از اقصی نقاط جهان برای طبابت و یا ادامه تحصیل در زمینه تخصص پزشکی همه دشواری ها و سختی های تحصیل را به جان بخرند و راهی این کشور زیبا و شگفت انگیز شوند. مزیت های تحصیل در رشته پزشکی عمومی و تخصصی در این کشور چنان فراوان و بی نظیر است که اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، به شما توصیه می کنیم همین امروز در کلاس های آمادگی زبان فرانسه ثبت نام کنید و زمینه لازم در جهت کسب آمادگی زبانی و اخذ مدرک مهارت زبان فرانسه را فراهم کنید. چرا که داشتن این مهارت از مهم ترین شرایط تحصیل پزشکی عمومی و حتی ادامه تحصیل در رشته تخصصی پزشکی در این کشور محسوب می شود.

اگر با همه موارد ذکر شده در مورد شرایط تحصیل و کار و طبابت در این کشور اروپایی شگفت درباره مهاجرت تحصیلی به این کشور مردد هستید و نمی توانید یک تصمیم درست اتخاذ کنید، می توانید از مشاوره های مهاجرتی تحصیلی مشاوران موسسه حقوقی و مهاجرتی موسسه وکلای برگزیده اصطهباناتی برخوردار شوید. مشاوران مجرب و برجسته موسسه ما در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز همه سعی و تلاش خود را به کار می بندند تا بهترین گزینه مناسب مهاجرتی را از لحاظ شرایط زندگی، سن، تحصیلات و بودجه را به متقاضیان ارائه دهند و از ابتدای تشکیل پرونده مهاجرتی تا رسیدن به مقصد در کنار متقاضی خواهند بود.

سوالات متداول در مورد پزشکی عمومی در کشور فرانسه

۱-شرط اخذ پذیرش در رشته پزشکی عمومی فرانسه چیست؟

مدک مهارت زبان فرانسه و اخذ نمره لازم در آزمونPACES در پایان سال اول پزشکی که از دروس دبیرستان و زبان فرانسه می باشد.

۲-آیا همه فارغ تحصیلان پزشکی فرانسه می توانند در این کشور طبابت کنند؟

تمام کردن دوره ۹ ساله پزشکی در کشور فرانسه و تسلط به زبان فرانسه و پذیرش در آزمون های ارزشیابی شرط کار و طبابت در این کشور می باشد.

۳-آیا بدون مدرک زبان می توان در رشته پزشکی فرانسه تحصیل کرد؟

متقاضی می تواند با شرکت در دوره های آمادگی و کورس های زبان فرانسه در کشور فرانسه و کسب نمره و مهارت لازم در دوره پزشکی عمومی تحصیل کند.

۴-درآمد ماهانه پزشکان در فرانسه چقدر است؟

پزشکان مشغول به کار در بخش خصوصی ماهانه تا ۱۰.۰۰۰ یورو و پزشکان مشغول به کار در بخش دولتی از ۴۰۰۰ یورو تا ۷۰۰۰ یورو درآمد دارند.

۵-آزمون ورودی دوره پزشکی فرانسه در چه مرحله ای برگزار می شود؟

در دوره اول پزشکی PCEM عمومی فرانسه که در واقع دانشجو پس از شروع تحصیل در دانشگاه و طی یک تا دو سال باید در این آزمون شرکت کند.

۶-مدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی عمومی فرانسه چیست؟

مدرک مهارت زبان در سطح B2-دیپلم دبیرستان-نمره قبولی در دروس دبیرستان با نمره حداقل ۶۵- گواهی تمکن مالی کافی-گواهی سلامت جسمی

۷-آیا محدودیتی برای تحصیل پزشکی عمومی فرانسه وجود دارد؟

محدودیت سنی-متقاضی با مدرک دیپلم باید کمتر از ۲۷ سال و متقاضی با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد باید کمتر از ۳۲ سال داشته باشد.

۸-آیا پزشکان عمومی کشورهای دیگر می توانند در فرانسه کار کنند؟

بله در صورتی که مدرک پزشکی آن ها معادل سازی شود و پزشک عمومی در آزمون ها نمره لازم را کسب کند و به زبان فرانسه تسلط داشته باشد.

۹-درآمد پزشکان متخصص در فرانسه چقدر است؟

درآمد آن ها در بیمارستان های خصوصی و کلینیک ها بر طبق تجربه و سوابق کاری و سطح علمی آن ها سالانه در حدود ۱۰۸.۰۰۰ یورو می باشد.

۱۰-شرایط تحصیل رایگان پزشکی فرانسه چیست؟

متقاضی باید دارای مدرک مهارت زبان فرانسه باشد و در آزمون پذیرش پزشکی رتبه قابل قبولی کسب کند.

۱۱-آیا تحصیل پزشکی فرانسه فقط به زبان فرانسه می باشد؟

تحصیل پزشکی در بیشتر دانشگاه های فرانسه به زبان فرانسه می باشد اما برخی دانشگاه های خصوصی و بین المللی پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می کنند که شهریه های بالایی دارند.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *