Field of Study in Nutrition Sciences

با توجه به نقش بسیار مهم تغذیه در سلامت جسم و روح افراد، این رشته از شاخه علوم پزشکی تا حد زیادی مورد استقبال افرادی در سراسر جهان قرار گرفته است. وظیفه متخصص تغذیه صرفا ارائه برنامه غذایی نیست. کارشناسان این رشته می‌توانند با تهیه برنامه مدون و صحیح از ابتلا به برخی از بیماری ها پیشگیری نمایند. همچنین امکان درمان دسته ای از بیماری ها مانند قند خون و کلسترول، با رژیم غذایی اصولی امکان پذیر است. رشته تغذیه در کانادا نیز با توجه به اهمیت زیاد سلامتی در این کشور، طرفداران زیادی دارد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

با توجه به امکانات خوب زندگی، تحصیل و اقامت در کانادا، سالانه تعداد زیادی دانشجو جهت اخذ پذیرش تحصیلی در این کشور اقدام می‌نمایند. بنابراین کانادا، به عنوان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در رشته تغذیه است. در این مقاله سعی کرده ایم همه نکات مربوط به تحصیل در رشته تغذیه در کانادا را بیان کنیم.

تاثیر تغذیه در زندگی افراد

تغذیه به صورت مستقیم بر سوخت و ساز بدن، سیستم ایمنی و قدرت بدنی افراد تاثیر می‌گذارد. عدم توجه کافی به تغذیه صحیح ممکن است فرد را، در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری های جسمی و روحی قرار دهد.

کارشناسان علوم تغذیه نقش مهمی را در اطلاع رسانی به افراد در مورد تغذیه صحیح ایفا می‌کنند. وظیفه متخصصان تغذیه، تهیه برنامه غذایی مختص هر شخص و با توجه به شرایط بدنی وی می‌باشد.

اهمیت این رشته در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار زیاد است. زیرا افراد در این کشورها، درباره تاثیر تغذیه در داشتن جسم و روحی سالم کاملا آگاه هستند. با توجه به این مسائل، رشته تغذیه در کانادا نیز به صورت ویژه ای مورد توجه افراد قرار گرفته است.

3 گام مهم برای تحصیل در رشته تغذیه در کانادا

در کشور کانادا، دانشجویان را جهت آمادگی برای فعالیت در حوزه بهداشت و درمان و به صورت هدفمند مورد آموزش قرار می‌دهند. مراحل تحصیل در رشته تغذیه در کانادا به شرح زیر است:

اولین گام: شرکت در دانشگاه و کسب مدرک تحصیلی

اولین شرط لازم برای اشتغال در این رشته، شرکت در دانشگاه و کسب مدرک تحصیلی کارشناسی است. کسب مجوز فعالیت در این حوزه با مدرک مورد تایید از سازمان مشارکت در آموزش و تمرین رژیم غذایی کانادا(PDEP)، امکان پذیر است. مباحثی از این رشته که در دانشگاه تدریس می‌شوند شامل: تغذیه در چرخه زندگی، شیمی، بیوشیمی، فیزیولوژی، میکروبیولوژی، علوم اجتماعی و ارتباطات، بیماری های مزمن، خدمات غذایی، تغذیه در جامعه و سلامت جمعیت هستند.

دومین گام: آموزش های عملی

گام دوم پس از کسب مدرک تحصیلی، گذراندن دوره کارآموزی تحت عنوان آموزش های عملی می‌باشد. این دوره ها باید در طول دوره تحصیل و پس از آن گذرانده شود. دوره های عملی که دانشگاه کانادا برای دانشجویان در نظر می‌گیرد، در ادامه ذکر شده است:

  • برنامه های یکپارچه: این برنامه برای طول دوران تحصیل مقطع کارشناسی دانشجویان تهیه شده است. این برنامه هر سال به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • برنامه های تحصیلات تکمیلی: دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در این رشته را دارند باید زیر مجموعه های زیر را رعایت کنند:
    • برنامه کارشناسی ارشد: در این برنامه، اشتغال دانشجویان در دانشگاه ضمن تحصیل است. پس از پایان تحصیلات، دانشجویان علاوه بر اخذ مدرک تحصیلی تجربه و مهارت کافی برای ورود به بازار کار را کسب می‌کنند.
    • برنامه کارآموزی: دانشجویان با حضور در دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها، می‌توانند دوره کارآموزی را بگذرانند. مدت زمان این دوره، 35 الی 40 هفته است. این مراکز بر حسب نیازشان دانشجویان را در قسمت های مختلف تقسیم می‌کنند.

سومین گام: آزمون سراسری

دانشجویان برای تحصیل در کانادا و بعد از دریافت مدرک و گذراندن دوره های عملی، باید در آزمون ثبت تغذیه ای کانادا(CDRE) زیر نظر شهرها و ایالات کانادا شرکت کنند. افرادی که در این آزمون نمره قبولی را کسب ‌کنند، می‌توانند در رشته تغذیه در کانادا مشغول به کار شوند.

رشته تغذیه در کانادا

وضعیت بازار کار در رشته تغذیه در کانادا

گستردگی فعالیت رشته تغذیه در کانادا بسیار زیاد است. متخصصان این رشته در مکان های زیر فعالیت می‌کنند:

  • بیمارستان ها: متخصصان تغذیه در بیمارستان ها، برای بیماران خاص رژیم غذایی تهیه می‌کنند
  • کلینیک: در کلینیک ها مشاوران تغذیه به مراجعه کنندگان در زمینه تنظیم وزن، درمان برخی بیماری ها مانند کلسترول، دیابت، تغذیه کودکان و حساسیت به غذاهای خاص مشاوره می‌دهند
  • فعالیت در ادارات دولتی: در ادارات و ارگان های دولتی، کارشناسان تغذیه بر اساس بودجه اداره و همچنین بر مبنای اصل سلامت کارمندان رژیمی غذایی را تهیه می‌کنند
  • متخصصان رشته تغذیه در کانادا همچنین می‌توانند در حوزه سیاست های دولت در مورد تغذیه و سلامتی مشارکت کنند
  • فعالیت در کارخانه های تولید مواد غذایی
  • ارائه برنامه تغذیه از طریق رسانه

درآمد حاصل از فعالیت در رشته تغذیه در کانادا

با توجه به اهمیت زیاد سلامتی در کشور کانادا، مراجعه مردم به متخصصان رشته علوم تغذیه بسیار زیاد است. از طرفی حقوق در نظر گرفته برای این شغل از طرف دولت کانادا، مبلغ قابل توجهی است. نرخ حقوق این شغل به صورت دستمزد ساعتی، مبلغ 43.74 دلار است. بنابراین میزان درآمد سالیانه یک متخصص تغذیه 83000 دلار است.

 

رشته علوم تغذیه، رشته ای از حوزه علوم بهداشت است. موفقیت در این رشته، مستلزم علاقه و شناخت و تخصص کافی درباره بدن انسان ها و همچنین رژیم غذایی سالم است. امروزه توجه زیاد مردم به تناسب اندام و زندگی سالم، از عوامل اصلی تعداد زیاد متقاضیان تحصیل و کار در این رشته است. به ویژه افرادی که توانایی تحصیل و اشتغال در رشته تغذیه در کانادا را داشته باشند می‌توانند به این موقعیت، به عنوان فرصتی استثنائی نگاه کنند.

موسسه اصطهباناتی بستری برای مشاوره تخصصی به علاقه مندان تحصیل در علوم تغذیه در کانادا فراهم نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به نمایندگی های موسسه اصطهباناتی در سراسر ایران مراجعه نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *