ترک تابعیت سوئیس

مهاجرت به روش ها و راه های مختلفی امکان پذیر است و افراد زیادی به جهت مهاجرت با راه های مناسب به خود اقدام می نمایند. در واقع هر فردی با توجه به شرایط خود و روند زندگی که در پیش می گیرد در زمینه تصمیمات مهاجرتی اقدام می نماید. اما سوالی که عموما برای اغلب افراد به وجود می آید این است که آیا می توان تابعیت یا اقامت دائم کشور مورد نظر را اخذ نمود یا نه؟! اما برخی از افراد پس از اخذ تابعیت خود به هر دلیلی قصد ترک تابعیت مورد نظر را خواهند داشت. این روند نیز قوانین مخصوص به خود را دارد. در این مقاله ما نیز به بررسی روند ترک تابعیت سوئیس می پردازیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مهاجرت به سوئیس به جهت اخذ اقامت یا تابعیت این کشور دارای شرایطی است که می توان به هر کدام از آن ها اشاره نمود. اما هر روشی مناسب افراد نخواهد بود. به عبارتی هر شخصی باید بر مینای شرایط خود تصمیم گیری کند و در این راشتا با روند مهاجرتی خود پیش برود. برای مهاجرت به سوئیس راه هایی موجود است که می تواند در پیش روی شما قرار بگیرد و بر مبنای آن ها می توان به جهت اخذ اقامت و تابعیت اقدام نمود. این روش ها عبارتند از: مهاجرت تحصیلی به سوئیس، مهاجرت کاری به سوئيس، مهاجرت سرمایه گذاری به سوئيس، مهاجرت از طریق تولد فرزند در سوئيس، مهاجرت از طریق ازدواج در سوئيس و غیره. برای این که بتوانید در ارتباط با این روش ها اطلاعات کسب کنید لازم است تا به موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی مراجعه نمایید. موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهاناتی دارای نمایندگی های معتبر در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد و تبریز می باشد.

ترک تابعیت سوئیس

تابعیت در سوئیس برای گروه های مختلف مردم ، از جمله ساکنان خارجی که برای مدت زمان لازم در این کشور زندگی کرده اند، آزاد است. با این حال، بسیاری از مهاجران ترجیح می دهند به جای آن اقامت دائم را انتخاب کنند. همان طور که گفتیم برای مهاجرت به سوئیس می توان از راه ها و روش های مختلفی اقدام نمود. به طور مثال شما می توانید برای تحصیل در سوئيس اقدام نمایید. تحصیل در سوئیس در رشته ها و مقاطع مختلف امکان پذیر است. به طور مثال شما می توانید برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئیس، یا تحصیل داروسازی در سوئیس اقدام نمایید.

اما برای حضور در سوئیس می توان به روش های دیگری مانند کار در سوئیس یا اخذ ویزای کاری سوئیس هم اقدام نمود. البیته سرمایه گذاری در سوئیس به روش هایی مانند خرید ملک در سوئیس یا ثبت شرکت در سوئیس هم امکان پذیر است. با این حال برخی از این روش ها منحر به اخذ تابعیت سوئیس می شوند و برخی دیگر خیر. اما سوالی که مطح است این می باشد که آیا می توان تابعیت سوئيس را لغو نمود و آن را ترک کرد. برخی از افراد به دلایل مختلف تصمیم به ترک تابعیت خود می گیرند و در این زمینه اقداماتی را صورت می دهند. در واقع آن ها برای ترک تابعیت سوئيس اقدام می کنند.

اما باید دید که ترک تابعیت سوئیس چگونه اتفاق می افتد؟! دقت داشته باشید که طبق مطالعات صورت گرفته در سال های گذشته افراد کمی برای تابعیت سوئیس اقدام می کنند. به طور مثال در سال دو هزار و دوازده میلادی تنها دو درصد از ساکنان خارجی برای اخذ تابعیت سوئیس اقدام کردند. این در حالی بود که حدود نهصد هزار نفر در این کشور واجد شرایط دریافت تابعیت این کشور و پاسپورت سوئیس بودند. این مسئله می تواند به دلیل قوانین سوئیس و هزینه های مربوط به اخذ تابعیت باشد. 

اخذ تابعیت سوئیس

قبل از این که به مسيله ترک تابعیت سوئیس بپردازیم و در این زمینه نکاتی را بیان کنیم لازم است تا به ارائه نکاتی در ارتباط با اخذ تابعیت سوئیس بپردازیم. اخذ گذرنامه یا پاسپورت سوئیس در اتحادیه اروپا یکی از سخت ترین شرایط را دارد اما مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه خواهد داشت. گذرنامه سوئیس با دسترسی بدون ویزا به صد و پنجاه و پنج کشور در رتبه چهارم شاخص قدرت گذرنامه قرار دارد. اگر تابعیت سوئیس را دریافت نمایید می توانید ملیت یا تابعیت فعلی خود را حفظ کنید و همچنین دارای دو تابعیت یا بیشتر باشید.

اخذ تابعیت سوئیس

اخذ تابعیت سوئیس

البته این مسئله تا زمانی است که کشور مبدا شما این مسئله را بپذیرد. خارجیانی که از طریق تولد یا ازدواج هیچ ارتباط خونی مستقیمی با سوئیس ندارند، باید حداقل ده سال در این کشور زندگی کنند تا بتوانند درخواست تابعیت دهند. الزامات خاصی برای دریافت تابعیت سوئیس وجود دارد. به طور مثال لازم است تا فرد مسلط به زبان این کشور به عنوان زبان ملی باشد. در واقع حداقل سطح گفتاری B1 و سطح نوشتاری A2 مورد نیاز است.

تابعیت سوئیس اساساً شامل سه سطح مختلف شهروندی است: اشتراکی، کانتونالی و فدرال. به همین دلیل، مقامات جمعی، کانتونی و همچنین فدرال در این روند دخیل هستند. درخواست برای تابعیت عادی باید به مقامات کانتونی یا افراد مشخص شده در قانون حقوق مدنی کانتون ارائه شود. درخواست تابعیت عادی تنها در صورتی به SEM ارسال می شود که کانتون و کمون موافق این مسئله باشند. 

روش های از دست دادن تابعیت سوئیس

تحت شرایط خاصی ممکن است که تابعیت سوئیس از دست برود. این ترک تابعیت می تواند به دلایل قانونی باشد و یا دلایل شخصی داشته باشد. اما در ابتدا به بررسی دلایل قانونی از دست رفتن تابعیت سوئیس می پردازیم. این دلایل قانونی عبارتند از: اگر رابطه با والدینی که از طریق آن تابعیت سوئیس را اخذ کرده اید قطع شود، در صورت بدون تابعیت خواهید شد. اگر توسط یک تبعه خارجی به عنوان یک خردسال پذیرفته شوید که در نتیجه تابعیت والدین را اخذ می کنید. اگر در خارج از کشور از پدر و مادر سوئیسی متولد شده اید اما والدین شما برای تابعیت شما اقدام نمی کند یا خودتان تا قبل از بیست و پنج سالگی هیچ اقدامی نکرده باشید.

در این حالت در واقع شما اگر اظهارنامه کتبی مبنی بر تمایل به حفظ تابعیت سوئیس خود را ثبت نکنید به نتیجه نمی رسید. اما روش دیگری هم برای از دست دادن تابعیت سوئیس وجود دارد که با حکم رسمی است. در این حالت روش های مختلف دیگری هم وجود دارد. مثلا اگر به درخواست خودتان از تابعیت سوئیس انصراف داده باشید. در روش دیگر شما تابعیت مضاعف دارید و تابعیت سوئیس از شما سلب می شود. یا این که تابعیت شما لغو می شود زیرا اطلاعات نادرستی ارائه داده اید یا واقعیت های مهم را پنهان کرده اید.

روند ترک تابعیت سوئیس از خارج این کشور

برای ترک تابعیت سوئیس از خارج از این کشور نیز راه های خاصی وجود دارد و شما می توانید برای لغو تابعیت سوئیس اقدام نمایید. اگر شما یک شهروند سوئیس مقیم خارج از کشور هستید که تابعیت کشور دیگری را نیز در اختیار دارید یا قصد دارید که تابعیت کشور مورد نظر خود را دریافت نمایید، می توانید تاببعیت سوئیس خود را لغو نمایید. در این حالت است که می توانید درخواست کنید و تابعیت سوئیس خود را در سفارت سوئیس در خارج از کشور سلب کنید.

سپس برنامه ترک تابعیت شما  از طریق دبیرخانه امور مهاجرت امور خارجه به مرجع مربوطه در کانتون مبدا شما ارسال می شود. اگر می خواهید از تابعیت کانتون یا اشتراکی خود برکناری کنید، روال قانونی که تابعیت سوئیس شما را تحت تأثیر قرار می دهد، با توجه به مفاد کانتون یا کمون مربوطه اداره می شود. اگر تابعیت سوئیس خود را از دست داده اید، می توانید در صورت احراز کلیه ضوابط تابعیت، درخواست بازگرداندن مجدد آن را بدهید. 

شرایط احیای مجدد تابعیت سوئیس

همان طور که در بخش های قبلی مقاله گفتیم عده زیادی برای دریافت تابعیت سوئیس اقدام می کنن. اما در نقطه مقابل عده ای هم هستند که به دلایل مختلف تابعیت سوئیس را از دست می دهند و یا به طور شخصی برای ترک تابعیت سوئیس اقدام می کنند. در واقع هر فردی می تواند برا مینای روند و نگرش شخصی خود هم از تابعیت سوئیس خارج شود. اما دقت داشته باشید که در صورت بازگشت می توان با شرایطی تابعیت سوئیس را دوباره دریافت نمود. در این بخش از مقاله نیز ما قصد داریم در ارتباط با شرایط احیای مجدد تابعیت سوئیس صحبت کنیم.

اگر تابعیت سوئیس خود را از دست داده اید، می توانید ظرف مدت ده سال برای احیای مجدد آن درخواست دهید. پس از پایان این مدت ده ساله، تنها در صورتی می توانید تابعیت سوئیس خود را احیا کنید که سه سال در سوئیس زندگی کنید. سایر الزامات در وب سایت SEM، در کتابچه راهنمای شهروندی در برگه اطلاعات در مورد بازگرداندن تابعیت و در سوالات متداول در مورد بازگرداندن تابعیت توضیح داده شده است. اما سوال این است که چه زمانی بازگشت مجدد امکان پذیر نمی باشد؟!

اگر مدت ده سال تمام شده باشد و حداقل سه سال است که در سوئیس زندگی نمی کنید. یا این که اگر رابطه شما با والدین یا والدین سوئیسی شما رسماً قطع شده باشد. در حالت بعدی اگر تابعیت سوئیس خود را از طریق فرزندخواندگی توسط والدینی که تبعه خارجی هستند از دست داده باشید. یا این که اگر اجازه تابعیت شما باطل شده باشده. 

تجدید نظر درخواست تابعیت و شهروندی سوئیس

در بخش های قبلی ما در ارتباط با تابعیت سوئیس و ترک آن نیز صحبت کردیم. یکی از مهم ترین نکاتی که بیان کردیم این بود که پس از ترک تابعیت سوئیس می توان شرایطی را فراهم کرد که بر مبنای آن تابعیت سوئیس را دوباره اخذ نمود. در واقع شما می توانید تابعیت سوئیس را دوباره و پس از ارائه شرایط مورد نظر به دست آورید. اما در این بخش از مقاله در ارتباط با شرایط تجدید نظر درخواست تابعیت سوئیس صحبت می کنیم. از آن جایی که هر فردی می تواند در سطوح مختلف و با شرایط گوناگونی برای اخذ تابعیت و شهروندی سوئیس اقدام نماید، تجدیدنظر در مورد درخواست رد شده می تواند پیچیده باشد.

اگر SEM در مرحله اول درخواست را رد کند، لغو این دستور می تواند بسیار سخت باشد. در این زمینه شما می توانید به دادگاه اداری فدرال مراجعه نمایید. دقت داشته باشید که این کار ممکن است چندین ماه یا حتی بیشتر از آن ها طول بکشد. اگر درخواست شما در سطح کانتون یا اشتراکی رد شده باشد، باید فرایند تجدید نظر در هر کانتون را بررسی کنید. در موارد خاص، اگر حقوق اساسی شما نقض شده باشد، می توانید پرونده درخواست خود را به دادگاه های فدرال بفرستید.

تجدید نظر درخواست تابعیت و شهروندی سوئیس

تجدید نظر درخواست تابعیت و شهروندی سوئیس

با انجام این کار ها شما می توانید درخواست تجدید نظر خود را در ارتباط با تابعیت سوئیس ارائه دهید. توجه داشته باشید که منظور از SEM دبیرخانه امورر مهاجرت ایالتی است. یعنی دفتری که در سطح فدرال با شهروندی و مهاجرت سرو کار دارد. شما از طریق وب سایت این مجموعه نیز می توانید دقیق ترین اطلاعات را در ارتباط با روند تابعیت یا مهاجرت به سوئیس به دست آورید. 

سوالات متداول در ارتباط با ترک تابعیت سوئیس

  1. آیا سوئیس برای زندگی و تحصیل کشوری مناسب است؟

    بله سوئیس برای زندگی و تحصیل کشوری مناسب است.

  2. چه روش هایی برای مهاجرت به سوئیس وجود دارد؟

    از جمله این روش ها عبارتند از: تحصیل در سوئیس، کار در سوئیس، سرمایه گذاری در سوئيس، ازدواج و تولد فرزند در سوئیس و غیره.

  3. آیا با تمام روش ها می توان تابعیت سوئیس را اخذ کرد؟

    خیر تمامی روش ها منجر به اخذ تابعیت سوئیس نمی شود.

  4. آيا امکان ترک تابعیت سوئیس وجود دارد؟

    بله هم به صورت درخواست شخصی هم با دلایل دیگر می توان برای ترک تابعیت سوئیس اقدام نمود.

  5. آيا سوئیس تابعیت دوگانه را قبول دارد؟

    بله این کشور تابعیت دوگانه و چندگانه را قبول دارد.

  6. آیا امکان ترک تابعیت سوئیس با درخواست شخصی وجود دارد؟

    بله هر فرد می تواند بر مبنای درخواست خود اقدام به ترک تابعیت سوئیس کند.

  7. چه راه هایی برای ترک تابعیت سوئیس وجود دارد؟

    برای ترک تابعیت سوئیس می توان هم به صورت شخصی اقدام نمود و هم با احکام قانونی مانند عدم اقدام قبل از بیست و پنج سالگی یا فرزند خواندگی در تابعیت دیگری اقدام نمود.

  8. آيا امکان اخذ دوباره تابعیت پس از ترک تابعیت سوئیس وجود دارد؟

    بله پس از ترک تابعیت سوئیس می توان دوباره برای اخذ تابعیت این کشور اقدام نمود.

  9. آیا امکان ترک تابعیت سوئیس از خارج این کشور وجود دارد؟

    بله هر فرد می توان با مراجعه به سفارت این کشور برای ترک تابعیت سوئیس اقدام نماید.

  10. اگر رابطه خود را با والدین سوئیس قطع کنید به منزله ترک تابعیت سوئیس است؟

    بله در این صورت ترک تابعیت سوئیس اتفاق می افتد.

  11. آيا داشتن اطلاعات نادرست منجر به لغو و ترک تابعیت سوئیس می شود؟

    بله در این صورت نمی توانید تابعیت این کشور را داشته باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *