مهندسی برق در آلمان

مهندسی برق در آلمان یکی از رشته‌هایی است که متقاضیان زیادی دارد و به دلیل اهمیت دولت به این رشته بستر مناسبی برای تحصیل و کار در کشور آلمان فراهم شده است. برای تحصیل در رشته مهندسی برق در آلمان شرایط خاصی وجود دارد. با مقاله موسسه اصطهباناتی همراه باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه را به دست آورید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل مهندسی برق در آلمان ، پیشنهاد می کنیم این پادکست را بشنوید.

 

شرایط تحصیل در رشته مهندسی برق در آلمان چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد کشور آلمان ۱ کشور کاملاً صنعتی است که به سیستم آموزشی خود اهمیت زیادی می‌دهد. مهندسی برق نیز با بررسی و کاربرد فیزیک و ریاضیات و پردازش اطلاعات و انتقال انرژی راهکارهایی را برای طراحی و تولید سیستم‌های مختلف الکتریکی به وجود می آورد. از این‌رو برای ادامه تحصیل در این رشته باید شرایط خاصی را داشته باشید تا بتوانید مفاهیم درسی آن را بخوبی فرا گیرید.

میدونستی تو آلمان میشه کاملا رایگان درس خوند؟!


تماس با موسسه مهاجرتی اصطهباناتی
تنظیم وقت مشاوره و عقد قرارداد
گرفتن وقت سفارت توسط موسسه
ارائه مدارک به موسسه
اخذ پذیرش از کالج یا دانشگاه
مراجعه به سفارت آلمان جهت اخذ ویزای تحصیلی
سفر متقاضی به آلمان و تمام!

تحصیل در رشته مهندسی برق در آلمان و اهمیت آن رشته 

مهندسی برق در آلمان یکی از رشته هایی است که در تمام جهان کاربرد دارد. برای تحصیل در رشته مهندسی برق در آلمان افراد باید دارای مدرک زبان انگلیسی و آلمانی باشند تا بتوانند در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند. داشتن دیپلم ریاضی با معدل بالا از دیگر شرایط آن است.

معیارهای مهم برای انتخاب رشته برق در آلمان چیست؟

مهندسی برق آلمان دارای تنوع زیادی در گرایش است و همین علت باعث شده هر فردی که دنبال تنوع رشته تحصیلی به سراغ رشته برق بیاید. جهان امروز رو به صنعتی شدن است و پیشرفت و گسترش قطعات الکترونیک و تجهیزات باعث شده تا ساخت وسایل و کارایی آن‌ها افزایش می یابد به همین رو این رشته اصلاً کسل‌کننده نخواهد بود و تنوع گرایش های زیادی را دارد.

میدونستی بدون مدرک زبان هم میشه از آلمان پذیرش گرفت؟!


اهمیت رشته برق در آلمان

تحصیل در رشته مهندسی برق در آلمان به جرات یکی از محبوب‌ترین مدارک تحصیلی در دنیا را دارد  و افرادی که بتوانند در دانشگاه‌های آلمان فارغ‌التحصیل شوند می‌توانند در بسیاری از کشورهای معتبر دنیا مشغول به کار شود. با استخدام شدن در شرکت‌های بین‌المللی به کشورهای مختلف سفر کرده و کار خوب با دستمزد خوب نیز داشته باشند.

شرایط ورود به رشته برق در آلمان

برای تحصیل مهندسی برق در آلمان، اولین شرط مهارت و دانش کافی در زبان انگلیسی با نمره ۶/۶ است. دومین شرط مهندسی برق در آلمان داشتن دیپلم ۱۲ گانه رشته ریاضی است. افرادی که تمایل دارند برای تحصیل مهندسی برق در آلمان در مقطع کارشناسی اقدام کنند، قبل از ورود به دانشگاه باید یک دوره کالج را پست سر گذاشته و در آزمون های ورودی شرکت کنند تا بتوانند نمره قبولی و پذیرش دانشگاه را دریافت کنند.

شرایط ورود به رشته برق در آلمان

شرایط ورود به رشته برق در آلمان

شرط معدل برای تحصیل

کشور آلمان اهمیت زیادی به برنامه های آموزشی خود داده و به همین علت برای دانشجویان بین الملی شرایط سختی را برای پذیرش مشخص کرده است. یکی از این شرایط سخت تحصیل در آلمان در رشته مهندسی برق داشتن معدل بالا است. برای افرادی که خواهان ورود به مقطع کارشناسی هستند معدل ‌دیام بالای ۱۵ و برای کارشناسی ارشد و دکترا معدل بالای ۱۷ لازم است.

مقاطع تحصیل مهندسی برق در آلمان

مهندسی برق در آلمان در تمامی مقاطع عالیه تدریس می شود. هر کدام از مقاطع شرایط خاص خود را برای پذیرش و ادامه تحصیل دارند. معمولا بیشترین ورود دانشجویان بین الملی در این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است.

شرایط ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی رشته برق در آلمان

مهندسی برق آلمان در مقطع کارشناسی حدودا ۴ سال به طول می انجامد. تعداد واحد های الزامی برای پاس کردن ۱۲۴ است. تعداد واحد های ضروری ۲۸ واحد و ۱۰ واحد مربوط به پیش نیاز های رسته برق است. علوم پایه ۲۴ واحد و ۱۸ واحد برای درس های ریاضیات است. واحد های مربوط به مهندسی عمومی ۱۰ و واحد های مربوط به مهندسی اختصاصی ۲۴ است.

دروس تدریس شده

دروس تدریس شده در مقطع کارشناسی همه پایه و اساس اسن رشته است. این دورس شامل موارد زیر می شوند:

تکنیک‌­های اندازه‌گیری الکترونیک، دستگاه‌­های الکترونیک و آزمایشگاه طراحی، مقدمه­‌ای بر طراحی و آنالیز الکترونیک، سیستم­ ها و سیگنال­‌ها، میدان‌­های مغناطیسی و الکتریکی، مقدمه­ای بر طراحی سیستم دیجیتال، پروژه­‌های طراحی مهندسی الکتریک. ایده­های متحول کننده تا مبتکرانه­‌ی 1 و 2، اپلیکیشن­‌های برنامه نویسی برای مهندسین

محاسبه و هندسه­ی تحلیلی 1 و 2، محاسبات چندگانه و جبر خطی.

میدونستی بدون داشتن تمکن مالی هم میشه ویزای آلمان رو گرفت؟!


شرایط ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برق آلمان

کارشناسی ارشد برق در آلمان، یکی از پر مخاطب ترین مقاطع تحصیلی این رشته است. مهندسی برق آلمان در مقطع فوق لیسانس حدوداً ۲ سال به طول می انجامد. واحد های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد برق در آلمان ۳۳ بوده که بسته به نوع گرایش و دانشگاه دانشجو متفاوت است.

دوره ها و دورس تدریسی در کارشناسی ارشد

فوق لیسانس مهندسی برق در آلمان شامل دو دوره است. دوره اول که سال اول را در برمیگیرد، برای تدریس دروس و واحد های بازارها و سیستم­های قدرت الکتریکی، اتوماسیون و کنترل عملکردی سیستم­‌های قدرت، الکترونیک قدرت، مدل سازیِ تجهیزاتِ الکتروتکنیکی و مدیریت سیستم­‌های قدرت بوده و دوره دوم شامل پایان نامه است.

شرایط ادامه تحصیل در مقطع دکترای برق در آلمان

رشته برق آلمان در مقطع دکترا کاملا تحقیق محور است. زمان اتمام این دوره حدودا ۴ سال است. رشته مهندسی برق در مقطع دکترا کشور آلمان ساعتی برگذار می شود. این رشته ۹۰ ساعت کلاس داشته حدوداً ۶۰ ساعت از فوق لیسانس بیشتر است. بیشتر دانشجویان باید دروس تحقیقاتی بگذرانند و ایده پروپوزال خود را به انجام برسانند.

چند نکته مهم درباره مقطع دکترا

از آنجایی که  رشته برق آلمان یکی از معتبرین رشته های دنیاست، شرایط ورود به این رشته کاملا سخت است. در مقطع دکترا تمامی دانشجویان باید یک استاد راهنما برای انجام پروژه تحقیقاتی خود داشته باشند. بعضی از دانشگاه های آلمان هستند که در مقطع دکترا رشته مهندسی برق پذیرش می گیرند. داشتن رزمه قوی تحصیلی از شرایط مهم و اساسی برای پذیرش در دانشگاه های مقطع دکترای مهندسی برق است.

شرایط سنی تحصیل رشته برق در آلمان

کشور آلمان از آن دسته از کشور های پیشرفته ای است که برای  ادامه تحصیل بعضی از رشته های خود شرایط شنی خاصی را مد نظر دارد. رشته مهندسی برق از آن دسته از رشته هایی است که باید افراد برای ورود به مقاطع بالا تر آن از ۳۵ سال نباشند؛ زیرا مباحث تدریس شده در این رشته کاملا سخت بوده و نیاز به تمرکز بالایی دارد.

بهترین گرایش رشته برق در آلمان چیست؟

رشته برق در آلمان یکی از پر تنوع ترین رشته های تحصیلی است که هر دانشجو بر اساس توانایی و علایق خود قادر به انتخاب گرایش است. تفاوت رشته مهندسی برق با سایر رشته ها در انتخاب گرایش حدوداً ۳۰ واحد است که در دروس اختیاری وجود دارد.

بهترین گرایش رشته برق در آلمان

بهترین گرایش رشته برق در آلمان

بهترین گرایش مهندسی برق در آلمان به شرح زیر اند:

برق الکترونیک در آلمان

مهندسی برق الکترونیک در آلمان یکی از بهترین گرایش های برق در آلمان است که هم بازار کار خوبی داشته و هم شرایط تحصیلی و مخاطب زیادی در تمام کشور های جهان دارد. از خصوصیات بارز این رشته کار با ولتاژ پایین است. این امر باعث شده تا مهندسی برق الکترونیک در آلمان یکی از ملموس ترین گرایش های مهندسی برق شود.

برق قدرت در آلمان

یکی از ساده ترین و پر مخاطب ترین گرایش های رشته برق، مهندسی برق قدرت در آلمان است. این رشته دروس ساده ای داشته و بازار کار آن در تمام جهان مناسب است. در رشته مهندسی برق قدرت آلمان دانشجویان باید با موتور ها و تولید برق، فشار های قوی سرو کار داشته باشند. بیشترین بازار کار این رشته در نیروگاه ها و قدرت انتقال برق است.

برق کنترل در آلمان

از دیگر گرایش های مهندسی برق آلمان می توان به گرایش کنترل اشاره داشت. در این گرایش تمامی دانشجویان کنترل ورودی هر سیستم نسبت به خروجی آن را فرا می گیرند. این گرایش از پر اهمیت ترین گرایش های رشته مهندسی برق است که در تمامی رشته های دیگر حضور آن احساس می شود. بخش های تشکیل شده این گرایش شامل: کنترل تطییق، دیجیتالی، خطی و … است.

برق مخابرات در آلمان

سخت ترین گرایش مهندسی برق آلمان، مخابرات است. کارشناس باید اطلاعات را از مکانی به مکان دیگر انتقال دهد. این اطلاعات شامل داده های کامپیوتری، تصویری، یا صوتی باشد. در این گرایش تمامی دانشجویان با ساخت فیلتر برای جلوگیری از پارازیت نیز آشنا خواهند شد. مباحث مدرن مخابرات بی سیم نیز برای آنها گفته می شود.

تلفیق مهندسی پزشکی با مهندسی برق

یکی از کارامد ترین گرایش های مهندسی برق آلمان، تلفیق آن با مهندسی پزشکی است. تمامی وسیله های پزشکی با کمک مهندسان برق تولید می شوند. این وسایل شامل، باتری قلب، پروتز، کلیه مصنوعی یا شبیه سازی های رباتیک برای کاراموز ها و … از وسایلی است که مهندسان برق در تولید آن نقش کاملا جدی داشته اند.

هرینه تحصیل رشته برق در آلمان

همان طور که می دانید، کشور آلمان تحصیل رایگان را برای تمامی دانشجویان بین الملی و داخلی ایجاد کرده است اما برای داشتن تحصیل رایگان شما باید شرایط خاصی مانند قبولی در دانشگاه های دولتی داشته باشید. هزینه تحصیل رشته برق در آلمان مانند دیگر رشته ها به دولتی بودن یا خصوصی بودن دانشگاه بستگی دارد. دانشگاه های خصوصی معمولا ۲۰ هزار یورو شهریه برای این رشته در نظر دارند.

دانشگاه های مهندسی برق در آلمان

هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین الملی خواهان ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق در آلمان هستند. دولت آلمان بهترین مهندسین برق را تربیت کرده و وارد بازار کار می کند. همین علت باعث شده تا مدارک  دانشگاه های آن از معتبرترین مدارک در سطح جهان و اروپا در رشته مهندسی برق باشد.

لیست بهترین دانشگاه های برق در آلمان

در این بخش از مقاله لیست دانشگاه های مهندسی برق در آلمان که بهتر از سایر دانشگاه های این کشور هستند را ارائه می دهیم.

دانشگاه فنی راینلند

این دانشگاه در زمان ۱۹۷۰ تأسیس شد و از آن زمان تا به حال به عنوان تنها دانشگاه فنی راینلند، شهرت جهانی یافته است. ۱۴۲۰۰ دانشجو داشته که ۱۲ هزار نفر آن را دانشجویان بین الملی تشکیل می دهند. این دانشگاه یکی از بهترین ارائه کنندگان رشته الکترونیک در آلمان است.

دانشگاه صنعتی مونیخ آلمان

این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه های آلمان در زمینه رشته مهندسی برق است. سبک این دانشگاه بیشتر پژوهشی و تحقیقاتی است و برای دانشجویان دکترا و ارشد کاملا مناسب است. رنکینگ دانشگاه صنعتی مونیخ رتبه ۵۷ در مجله تایمز را دارد.

دانشگاه RWTH AACHEN

دانشگاه آخن یکی از معتبر ترین دانشگاه های آلمان است که ۹ دانشکده داشته و رشته مهندسی برق نیز در آن ارائه می شود. این دانشگاه دارای رتبه ۱۴۲ جهانی بوده و حدوداً ۴۲ هزار دانشجو دارد. این دانشگاه توانسته رشته الکترونیک در آلمان را به خوبی تدریس کند.

دانشگاه RWTH AACHEN

دانشگاه RWTH AACHEN

دانشگاه ULM

یکی از جوان ترین دانشگاه ها در رشته مهندسی برق و گزینه بهترین دانشگاه برق آلمان است. این دانشگاه توانسته از سال ۱۹۶۷ عملکرد خوبی در این زمینه به دست آورد. این دانشگاه ۹۵۰۰ دانشجو دارد.

هزینه زندگی در آلمان

آلمان از آن دسته از کشور های ثروتمندی است که توانسته میزان درآمد و مخارج افراد جامعه خود را هماهنگ سازد. به همین دلیل هزینه زندگی در این کشور نسبت به دیگر کشور های اروپایی ارزان تر است. هزینه زندگی هر فرد بسته به کیفت و شهر انتخابی آن است اما از آنجایی که آلمان تولید ناخالص داخلی خوبی دارد و میزان بیکاری در آن صفر است، هزینه زندگی آنقدر بالا نیست.

موقعیت کار پس از تحصیل

رشته مهندسی برق از آن دسته از رشته های است که افراد متقاضی بعد از دریافت مدرک تحصیلی خود می توانند کار مناسب را دریافت کنند. آلمان از آن دسته از کشور هایی است که به مهندسین برق بهای زیادی می دهد. این رشته، مادر تمامی رشته ها حساب شده و از انجایی که جهان به سمت صنعتی شدن است نیاز به مهندسین برق زیادی دارد.

کشور هایی که می توان در آنها  با فارغ التحصیل شدن در رشته برق در آلمان کار کرد عبارت اند از: ترکیه، کانادا، روسیه، امریکا، سوییس، انگلستان، کشور های اتحادیه اروپا و…. . این کشورها از جمله کشور هایی هستند که فارغ التحصیلان مهندسی برق آلمان می توانند در آنجا مشغول به کار شوند.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای تحصیلی

برای آنکه بتوانید ویزای تحصیلی مهندسی برق در آلمان را دریافت کنید، ابتدا باید در یکی از دانشگاه های آن پذیرش شوید. ابتدا باید در آزمون ورودی قبول شده و سپس درخواست ویزای تحصیلی دهید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان عبارت اند از:

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • دیپلم ۱۲ گانه به همراه ترجمه رسمی آن
  • مدرک زبان انگلیسی و آلمانی
  • مدرک آخرین دوره تحصیلی به همراه ترجمه
  • ارائه ریز نمرات دیپلم
  • ارائه ریز نمرات آخرین دوره تحصیلی
  • تمکن مالی برای حمایت خود قبل دریافت کار
  • ارائه پاسپور به اعتبار ۶ ماه
  • ارائه مدارک هویتی مانند کارت شناسیایی، شناسنامه

سخن پایانی

آلمان کشوری کاملاً صنعتی است. تحصیل مهندسی برق در آلمان یکی از رشته های پرمخاطب جهان است. رشته برق آلمان از کارآمدترین و معتبرترین مدارک دانشگاهی جهان را دارد. برای مهاجرت و ادامه تحصیل در این رشته شما نیاز به مشاور های کارامد هستید. موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی با ارائه بهترین مشاوران در زمینه مهاجرت تحصیلی به آلمان می توانند سوال های شمارا به خوبی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول در ارتباط با مهندسی برق در آلمان

  1. رشته برق در آلمان چقدر اعتبار دارد؟

مهندسی برق یکی از رشته های پر مخاطب در جهان بوده و آلمان به دلیل صنعتی بودن توانسته بستری مناسب برای این رشته ایجاد کند.

  1. بهترین دانشگاه های رشته برق در آلمان کدام اند؟

دانشگاه مونیخ، دانشگاه آخن، دانشگاه راینلند، RWTH AACHEN، ULM از جمله دانشگاه های معروف رشته برق هستند.

  1. بهترین گرایش های رشته برق آلمان چیست؟

بهترین گرایش های رشته برق در آلمان، رشته مهندسی الکترونیک و مهندسی قدرت است.

  1. آیا کشور آلمان امکان کار دانشجویی در حین تحصیل مهندسی برق را می دهد؟

بله، دانشگاه های آلمان به منظور کمک هزینه زندگی به دانشجویان خود امکان کار بین ۲۰ تا۳۰ ساعت در هفته را خواهد داد.

  1. وضعیت رنکینگ دانشگاه های آلمان برای رشته برق چگونه است؟

دانشگاه های آلمان در بالاترین سطح علمی قرار دارند و در رشته مهندسی برق توانسته اند جایگاه ۵۸ جهانی را داشته باشند.

  1. هزینه تحصیل در رشته برق در آلمان چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان بوده اما در دانشگاه های خصوصی نیاز به پرداخت شهریه است.

  1. شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان چیست؟

مدرک زبان انگلیسی، پذیرش در دانشگاه، مدارک تحصیلی و به همراه ترجمه دقیق و ریز نمرات آن.

  1. مقاطع تحصیلی در رشته مهندسی برق در آلمان چگونه است؟

این رشته شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است.

  1. امکان دریافت بورسیه از دانشگاه های برق آلمان وجود دارد؟

بله، امکان دریافت بورسیه کمک هزینه زندگی از دانشگها های برق آلمان وجود دارد.

  1. کشور هایی که مدرک رشته برق آلمان در آن معتبر است کدام اند؟

کشور های ترکیه، امریکا، اتحادیه اروپا مدرک آلمان را کاملاً معتبر می شناسند.

  1. معدل قبولی برای رشته برق آلمان چقدر است؟

تمامی مقاطع باید بالای ۱۵ داشته باشند.

 

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

4 دیدگاه برای “مهندسی برق در آلمان – بهترین گرایش و دانشگاه مهندسی برق در آلمان

  1. فرزاد گفت:

    با سلام و وقت بخیر

    میخواستم بدونم با لیسانس مهندسی برق امکان اپلای برای ارشد مهندسی کامپیوتر در کشور آلمان وجود داره یا خیر ؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      برای ادامه تحصیل در آلمان بهتر است گرایش های های مرتبط را انتخاب نمایید.

  2. احمد گفت:

    سلام میخواستم بدونم اگر به زبان آلمانی درسطح B1 و دیپلم زبان انگلیسی داشته باشیم با لیسانس برق قدرت فنی حرفه ای میشه برای فوق لیسانس در آلمان درس خوند البته من دیپلم تجربی دارم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بله، با توجه به کارشناسی برق که گذرانده اید، شانس اقدام برای تحصیل کارشناسی ارشد در این رشته برای شما وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *