بورسیه دولتی چین

به منظور ارتقاء تفاهم، همکاری و مبادلات متقابل در سیاست، اقتصاد، فرهنگ، آموزش و تجارت بین چین و سایر کشورها، دولت چین مجموعه ای از برنامه های بورس تحصیلی را برای حمایت از دانشجویان، اساتید و دانشمندان بین المللی به منظور تحصیل و انجام امور تنظیم کرده است. بورس تحصیلی دولت چین از دانشجویان، اساتید و دانشمندان بین المللی پشتیبانی می کند تا در همه مقاطع تحصیلی (لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا) و یا بدون مدرک تحصیلی ادامه دهند. بورس تحصیلی چین (CSC)، که به عهده وزارت آموزش و پرورش جمهوری خلق چین است، مسئولیت ثبت نام و اجرای برنامه های بورسیه دولت چین را بر عهده دارد. هم اکنون 289 دانشگاه منتخب چین دارای طیف گسترده ای از برنامه های آکادمیک در علوم، مهندسی، کشاورزی، پزشکی، اقتصاد، مطالعات حقوقی، مدیریت، آموزش، تاریخ، ادبیات، فلسفه و هنرهای زیبا برای دریافت کنندگان بورسیه در تمام سطوح هستند.در این مقاله که به کوشش کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی تهیه و تنظیم شده است به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • انواع بورسیه های دولتی چین
  • مدت زمان بورسیه های دولتی چین
  • بورسیه های دولتی چین چه مواردی را پوشش می دهند
  • شرایط و مدارک لازم برای بورسیه های دولتی چین

انواع بورسیه های دولتی چین

برنامه دو جانبه

این برنامه هزینه های تحصیلی کامل یا قسمتی را مطابق توافق نامه های مبادله آموزشی یا اجماع بین دولت چین و دولت های سایر کشورها، موسسات، دانشگاه ها یا سازمان های بین المللی پوشش می دهد. دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، پژوهشگران عمومی و دانشمندان ارشد را پشتیبانی می کند. متقاضیان برای تحصیل در خارج از کشور از باید به سازمان های ارائه دهنده بورسیه در کشور خود مراجعه کنند. درخواست ها باید بین اوایل ژانویه و اوایل آوریل ارسال شوند.

برنامه دانشگاه چین

این بورسیه تحصیلی چین تمام هزینه های تحصیل را شامل می شود و برای دانشگاه های معین چین و دفاتر خاص استانی یا مناطق خودمختار برای جذب دانشجویان برجسته بین المللی برای تحصیلات تکمیلی در چین است. این برنامه فقط از دانشجویان دوره های کارشناسی، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا پشتیبانی می کند. متقاضیان باید به دانشگاه های تعیین شده چینی که این برنامه را ارائه می دهند درخواست دهند. دانشجویان بورس تحصیلی می توانند برای هر دو برنامه آموزشی به زبان چینی یا به زبان انگلیسی ثبت نام کنند. برنامه بورس دانشگاه چین معافیت شهریه، اقامت، حق بیمه و بیمه درمانی را شامل می شود. متقاضیان دریافت این کمک هزینه تحصیلی باید بین اوایل ژانویه و اوایل آوریل اقدام کنند.

برنامه گریت وال

این یک بورس تحصیلی توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) است که هزینه های تحصیل را کامل پوشش می دهد و برای حمایت از دانشجویان و دانشمندان در کشور های در حال توسعه برای تحصیل و تحقیق در چین است. این کمک هزینه تحصیلی تنها از پژوهشگران عمومی و دانشمندان ارشد پشتیبانی می کند. متقاضیان باید به کمیسیون های ملی یونسکو در کشور خود مراجعه کنند. برنامه بورس تحصیلی گریت وال شهریه، اقامت، دریافت حق بیمه و بیمه درمانی را شامل می شود. متقاضیان دریافت این کمک هزینه تحصیلی باید بین اوایل ژانویه و اوایل آوریل اقدام کنند.

برنامه گریت وال چین

برنامه گریت وال چین

برنامه اتحادیه اروپا

این برنامه بورس تحصیلی با پوشش کامل هزینه به تشویق دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور تحقطیق و تحصیل در چین به منظور ترویج تفاهم متقابل بین چین و اعضای اتحادیه اروپا است. این کمک هزینه تحصیلی از دانشجویان مقطع کارشناسی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران عمومی و دانشمندان ارشد پشتیبانی می کند. متقاضیان باید به دفتر آموزش و فرهنگ، چین در اتحادیه اروپا مراجعه کنند. متقاضیان باید بین اوایل ژانویه و اوایل آوریل اقدام کنند. دریافت کنندگان بورسیه تحصیلات تکمیلی باید برای دوره های آموزشی به زبان چینی ثبت نام کنند.

برنامه AUN

این یک بورس تحصیلی کامل برای شبکه دانشگاه ASEAN (AUN) برای حمایت مالی از دانشجویان، اساتید و دانشمندان کشورهای عضو ASEAN برای تحصیل در چین و تقویت تبادل دانشگاهی و درک متقابل بین چین و اعضای آسه آن است. این کمک هزینه تحصیلی فقط از تحصیلات تکمیلی پشتیبانی می کند. متقاضیان باید از طریق دبیرخانه AUN اقدام کنند. برنامه AUN شهریه، اقامت، دریافت حق بیمه و بیمه درمانی را شامل می شود. متقاضیان باید بین نوامبر و ژانویه اقدام کنند.

برنامه PIF

این بورسیه کامل برای حمایت از دانشجویان کشورهای جزیره اقیانوس آرام برای تحصیل در چین است. این کمک هزینه تحصیلی از دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، پژوهشگران عمومی و دانشمندان ارشد پشتیبانی می کند. متقاضیان باید به دبیرخانه انجمن جزایر اقیانوس آرام (PIF) مراجعه کنند. این بورس تحصیلی شهریه، اقامت، کمک هزینه و بیمه درمانی را در بر می گیرد. همچنین بلیط هواپیما (کلاس اقتصادی) برای دریافت کننده بورس تحصیلی به چین در اولین ثبت نام خود و بلیط هواپیما (کلاس اقتصادی) به محض فارغ التحصیلی برای برگشت به کشور خود را ارائه می دهد. متقاضیان باید بین اوایل ژانویه و اوایل آوریل اقدام کنند.

برنامه WMO

این کمک هزینه در اختیار سازمان جهانی هواشناسی (WMO) برای حمایت از دانشجویان بین المللی برای تحصیل و انجام تحقیقات در هواشناسی، هیدرولوژی و نظارت و مدیریت منابع آب در چین است. این کمک هزینه تحصیلی فقط از دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی پشتیبانی می کند. متقاضیان باید به WMO مراجعه کنند. این بورس تحصیلی شامل شهریه، اقامت، هزینه های زندگی و بیمه درمانی می شود. متقاضیان باید بین اوایل نوامبر و فوریه بعدی اقدام کنند.برنامه های بورسیه تحصیلی دولت چین از دانشجویان، اساتید و دانشمندان بین المللی برای انجام دوره های (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و تحصیل زبان چینی یا تحقیقات دانشگاهی در موسسات آموزش عالی در چین حمایت می کند.

مدت زمان بورسیه های دولتی چین

بورس تحصیلی دولت چین هم شامل دوره های آموزش زبان چینی (مقدماتی) و هم دوره های تحصیلی می شود. جدول زیر مدت زمان هر برنامه را نشان می دهد.

نوع بورس تحصیلیمدت آموزش زبان چینی (مقدماتی)مدت تحصیلمدت کل بورس تحصیلی
کارشناسی2 – 1 سال5 – 4 سال7 – 4 سال
کارشناسی ارشد2 – 1 سال3 – 2 سال5 – 2 سال
دکترا2 – 1 سال4 – 3 سال6 – 3 سال
پژوهشگران عمومیتا یک سالتا یک سالتا دو سال
پژوهشگران ارشدتا یک سالتا یک سالتا دو سال

آموزش زبان

متقاضیان بورسیه دوره کارشناسی باید در دوره های آموزش چینی ثبت نام کنند. آن ها ملزم به گذراندن دوره های مقدماتی یک ساله در یکی از 10 دانشگاه ذکر شده در زیر هستند و قبل از گذراندن به تحصیلات اصلی خود، آزمون لازم را پشت سر گذارند. متقاضیان در صورت گذراندن دوره متوسطه خود به زبان چینی یا داشتن گواهی معتبر HSK که مطابق شرایط دانشگاه میزبان است می توانند برای معافیت دوره مقدماتی اقدام کنند. مدارک رسمی متوسطه یا کپی مدارک معتبر HSK باید برای برنامه معافیت دوره مقدماتی ارسال شود. لطفا توجه داشته باشید که نتایج HSK فقط 2 سال معتبر است.وزارت آموزش چین (MOE)، 10 دانشگاه زیر را برای دوره های مقدماتی کارشناسی ارائه می دهد:

  • دانشگاه تیانجین
  • دانشگاه نرمال نانجینگ
  • دانشگاه شاندونگ
  • دانشگاه نرمال چین مرکزی
  • دانشگاه تونجی
  • دانشگاه زبان و فرهنگ پکن
  • دانشگاه نرمال شمال شرقی
  • دانشگاه مطالعات بین المللی پکن
  • دانشگاه نرمال پکن
  • دانشگاه تجارت بین المللی و اقتصاد

دانشجویان بورس تحصیلات تکمیلی و بورس دوره های کوتاه مدت می توانند برای برنامه آموزش به زبان چینی یا برنامه آموزش به زبان انگلیسی ثبت نام کنند.دریافت کنندگان بورس تحصیلی برای دوره هایی که به زبان چینی تدریس می شوند و مهارت کافی در زبان چینی را ندارند باید دوره های زبان چینی را برای یک یا دو سال تحصیلی بگذرانند تا بتوانند پیش از شروع دوره اصلی سطح زبان خود را با نیازهای زبان دانشگاه های میزبان تطبیق دهند. عدم دستیابی به مدرک زبان مورد نیاز منجر به خاتمه خودکار بورس تحصیلی خواهد شد. دوره های زبان چینی برای رشته های علوم، مهندسی، کشاورزی، پزشکی غربی، اقتصاد، مدیریت، مطالعات حقوقی و هنرهای زیبا یک سال خواهد بود و برای رشته های ادبیات، تاریخ، فلسفه و پزشکی بیش از دو سال نخواهد بود. دریافت کنندگان بورس تحصیلی برای برنامه هایی که زبان آموزش آن ها زبان انگلیسی است یا افرادی که مهارت کافی در زبان چینی دارند نیازی به گذراندن دوره های زبان چینی ندارند. اکنون 289 دانشگاه چین برای ثبت نام دانشجویان بین المللی با بورس تحصیلی دولت چین تعیین شده اند و آن ها برنامه های متنوعی را ارائه می دهند.
کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با بورسیه های دولتی چین می باشند.

بورسیه های دولتی چین چه مواردی را پوشش می دهند

نوع بورسرشتهشهریهاقامتکمک هزینهبیمه درمانیجمع
 

کارشناسی

    I2000084003000080059200
    II2300084003000080062200
    III2700084003000080066200
 

کارشناسی ارشد / پژوهشگران عمومی

    I2500084003600080070200
    II2900084003600080074200
    III3400084003600080079200
 

دکترا / پژوهشگران ارشد

 

    I33000120004200080087800
    II38000120004200080092800
    III45000120004200080099800

قیمت ها به یوان چین است.

نکته:

  • رشته تحصیلی I شامل فلسفه، اقتصاد، مطالعات حقوقی، آموزش و پرورش، ادبیات، تاریخ و مدیریت است.
  • رشته تحصیلی II شامل علوم، مهندسی و کشاورزی است.
  • رشته تحصیلی III شامل هنرهای زیبا و پزشکی است.

بورس تحصیلی کامل شامل موارد زیر می شود:

  • معافیت شهریه: شهریه به طور کلی توسط دانشگاه میزبان پرداخت می شود. دانشگاه می تواند هزینه های تحصیلی، هزینه های اداری و مخارج دانشجویان را برای حمایت از فعالیت های دانشجویی پوشش دهد.
  • اقامت: خوابگاه می تواند رایگان باشد یا بخشی از هزینه آن پرداخت شود. اگر دانشگاه خوابگاه داشته باشد، به دانشجویان بورسیه خوابگاه دانشگاهی (معمولاً یک اتاق دو نفره) را می دهد.

اگر دانشگاه به دانشجویان اجازه زندگی در خارج از دانشگاه را بدهد، به آن ها یارانه اقامت ماهانه و سه ماهه را ارائه می دهد:

  • دانشجویان مقطع کارشناسی ، دانشجویان کارشناسی ارشد و پژوهشگران عمومی: 700 یوان در هر ماه؛
  • دانشجویان دکتری و پژوهشگران ارشد: 1000 یوان در هر ماه.

کمک هزینه:

  • دانشجویان کارشناسی : هر ماه 2500 یوان؛
  • دانشجویان کارشناسی ارشد و پژوهشگران عمومی : 3000 یوان در هر ماه؛
  • دانشجویان دکترا و پژوهشگران ارشد : 3500 یوان در هر ماه.

بورس تحصیلی جزئی (غیر کامل) شامل مورد زیر می شود:

بورس تحصیلی جزئی یک یا چند مورد از بورس تحصیلی کامل را شامل می شود.

هر گونه سوال در رابطه با بورسیه های دولتی چین را با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در میان بگذارید.

شرایط دریافت بورسیه های دولتی چین

شرایط دریافت بورسیه های دولتی چین به شرح زیر می باشد:

متقاضیان باید شهروند کشوری غیر از جمهوری خلق چین باشند و از سلامتی خوبی برخوردار باشند.

سن متقاضیان باید این گونه باشد:

  • هنگام درخواست برنامه های کارشناسی، فارغ التحصیل دبیرستانی زیر 25 سال باشد.
  • هنگام درخواست برنامه های کارشناسی ارشد دارنده مدرک لیسانس زیر 35 سال باشد.
  • هنگام درخواست برنامه های دکترا، دارنده مدرک کارشناسی ارشد زیر 40 سال باشد.
  • هنگام درخواست برنامه های پژوهشگران عمومی متقاضی دارای مدرک دیپلم (یا بالاتر) بوده و زیر سن 45 سال باشد.
  • هنگام درخواست برنامه های پژوهشگران ارشد متقاضی دارای استادیار (یا بالاتر) بوده و زیر 50 سال باشد.

مدارک مورد نیاز برای بورسیه های دولتی چین

مدارک مورد نیاز برای تقاضای کمک هزینه های دولتی چین به این شرح است:

  • فرم درخواست بورسیه دولتی چین (به زبان چینی یا زبان انگلیسی )
  • کپی بالاترین مدرک موجود
  • متقاضیان باید برای اثبات وضعیت دانشجویی فعلی یا تاریخ فارغ التحصیلی خود، مدارک رسمی صادر شده توسط مدرسه را ارسال کنند. مدارک به زبان های غیر از چینی یا انگلیسی باید همراه با ترجمه های معتبر چینی یا انگلیسی باشد.
  • ریز نمرات (به زبان چینی یا زبان انگلیسی)
  • ریز نمرات به زبان های غیر از چینی یا انگلیسی باید همراه با ترجمه های معتبر چینی یا انگلیسی باشد.
  • طرح مطالعاتی یا پیشنهاد تحقیق (به زبان چینی یا زبان انگلیسی)این طرح مطالعاتی یا پیشنهاد تحقیق باید حداقل 200 کلمه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ، 500 کلمه برای دانشجویان دوره های کوتاه مدت و 800 کلمه برای دانشجویان کارشناسی ارشد باشد.
  • دو توصیه نامه (به زبان چینی یا زبان انگلیسی).متقاضیان برنامه های تحصیلات تکمیلی یا برنامه های پژوهشگران ارشد باید دو توصیه نامه را امضاء شده توسط اساتید یا دانشیار ارائه دهند.
  • یک سی دی از آثار خود (فقط برای دانشجویان هنر لازم است)؛از متقاضیان رشته موسیقی خواسته می شود سی دی آثار خود را ارسال کنند. متقاضیان برنامه های هنرهای زیبا باید یک سی دی از آثار خود را ارائه دهند که شامل دو طرح، دو نقاشی رنگ و دو اثر دیگر است.
  • مدارک معتبر از قیم قانونی در چین (فقط برای متقاضیان زیر 18 سال لازم است)
  • کپی نامه قبولی از دانشگاه پذیرفته شده چین (در صورت وجود)
  • کپی گواهی HSK (در صورت وجود).
  • دو عکس اخرا گرفته شده در اندازه گذرنامه
  • دو نسخه از بیانیه هدف متقاضی.
  • گواهی عدم سابقه کیفری
مدارک لازم برای بورسیه های دولتی چین

مدارک لازم برای بورسیه های دولتی چین

در نهایت موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده پاسخ گویی تلفنی و حضوری به هموطنان عزیز و انجام کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت می باشد. هموطنان متقاضی اخذ بورسیه های دولتی چین ، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری به دفاتر موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز مراجعه نمایند.

سوالات متداول در رابطه با بورسیه های دولتی چین

1- بورسیه های دولتی چین برای چه مقاطع تحصیلی است؟

بورسیه های دولتی چین برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا، پژوهشگران عمومی و پژوهشگران ارشد ارائه می شود.

2- بورسیه های دولتی چین در چه حوزه هایی است؟

بورسیه های دولتی چین در علوم، مهندسی، کشاورزی، پزشکی، اقتصاد، مطالعات حقوقی، مدیریت، آموزش، تاریخ، ادبیات، فلسفه و هنرهای زیبا برای دریافت کنندگان بورسیه در تمام سطوح در دسترس هستند.

3- انواع بورسیه های دولتی چین کدامند؟

بورسیه های دولتی چین شامل برنامه دو جانبه، برنامه دانشگاه چین، برنامه گریت وال، برنامه AUN، برنامه PIF و برنامه WMO می شود.

4- هدف چین از ارائه بورسیه های دولتی چیست؟

هدف چین از ارائه بورسیه های دولتی ارتقاء تفاهم، همکاری و مبادلات متقابل در سیاست، اقتصاد، فرهنگ، آموزش و تجارت بین چین و سایر کشورها، و حمایت از دانشجویان، اساتید و دانشمندان بین المللی به منظور تحصیل و انجام امور است.

5- زمان درخواست بورسیه های دولتی چین چه وقت است؟

زمان درخواست بورسیه های دولتی چین معمولا بین اویل ژانویه و اوایل آوریل می باشد.

6- امکان دریافت بورسیه های دولتی چین برای دانشجویان کدام کشورها میسر است؟

امکان دریافت بورسیه های دولتی چین برای دانشجویان تمام کشور ها اعم از اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا وجود دارد.

7- مدت زمان بورسیه های دولتی چین چقدر است؟

مدت زمان بورسیه های دولتی چین برای مقطع کارشناسی بین چهار تا هفت سال، کارشناسی ارشد دو تا پنج سال، دکترا سه تا شش سال، پژوهشگران عمومی تا دو سال و پژوهشگران ارشد نیز تا دو سال است.

8- آیا امکان دریافت بورسیه های دولتی چین برای آموزش زبان چینی وجود دارد؟

بله. امکان دریافت بورسیه های دولتی چین برای آموزش زبان چینی برای تمام مقاطع تحصیلی وجود دارد.

9- برنامه های مقدماتی برای دریافت بورسیه های دولتی دوره های کارشناسی در کدام دانشگاه های چین وجود دارد؟

برنامه های مقدماتی برای دریافت بورسیه های دولتی دوره های کارشناسی دردانشگاه های تیانجین، دانشگاه نرمال نانجینگ، دانشگاه شاندونگ، دانشگاه نرمال چین مرکزی، دانشگاه تونجی، دانشگاه زبان و فرهنگ پکن، دانشگاه نرمال شمال شرقی، دانشگاه مطالعات بین المللی پکن، دانشگاه نرمال پکن و دانشگاه تجارت بین المللی و اقتصاد وجود دارد.

10- بورسیه های دولتی چین چه مواردی را شامل می شوند؟

بورسیه های دولتی چین شامل معافیت شهریه، بیمه درمانی، کمک هزینه زندگی، و اقامت می شود.

11- شرایط دریافت بورسیه های دولتی چین چیست؟

شرایط دریافت بورسیه های دولتی چین شامل بودن از کشوری غیر از چین، سلامت خوب و محدودیت سنی برای مقاطع تحصیلی مختلف می شود.

12- مدارک لازم برای دریافت بورسیه های دولتی چین کدامند؟

برخی از مدارک لازم برای دریافت بورسیه های دولتی چین شامل فرم درخواست بورسیه دولتی چین، ریز نمرات، توصیه نامه ، عدم سابقه کیفری و … می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “بورسیه دولتی چین

  1. محمد گفت:

    سلام و عرض ادب یه نفر میتونه از یه دانشگاه مورد تایید به زبان انگلیسی برای یکی از رشته های دندان ودارو و پزشکی بورس بگیره با معدل کل دیپلم بالای 17 و معدل دهم و یازدهم بالای 18و در ضمن هجده سال دارم گپ تحصیلی ندارم سطح زبانم upper intermediate هست و میتونستم امسال ایلتسمم بگیرم ولی متاسفانه تو این شرایط کرونا ازمون های زبان کنسل شدن خیلی ممنون بابت سایته خوبتون

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بله، دانشگاه های چین به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی رشته های پزشکی را ارائه می دهند. شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق از طریق شماره های ذکر شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *