People's culture in China

چین یکی از کشور‌هایی است که دارای تمدنی بسیار کهن به قدمت 3000 سال است. از همین رو فرهنگ مردم چین برای خود مردم چین اهمیت ویژه‌ای دارد. آداب و رسوم و فرهنگ مردمان چین بر اساس قومیت و منطقه جغرافیایی متفاوت است. شما برای زندگی در کشور چین و حتی سفر تفریحی و یا تجاری نیز باید تا حدودی با سبک زندگی مردم چین آشنا شوید. سفر به کشور چین می‌تواند تجربه‌ای شگفت انگیز و چه بسا جالب و عجیب را برای شما فراهم کند!

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شما ممکن است بنا به دلایل مختلفی از جمله سرمایه گذاری در چین، تحصیل در چین، سفر تفریحی و… قصد مهاجرت به چین را داشته باشید. یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به این کشور، تحصیل پزشکی در چین است که مورد توجه بسیاری از ایرانیان است.

در صورتی که قصد تحصیل در کشور چین را دارید باید با بهترین دانشگاه‌های کشور چین در سال 2022 آشنا شوید. افراد زیادی نیز از طریق کار برای مهاجرت به این کشور اقدام می‌کنند، بنابراین اگر از علاقه مندان به اشتغال در کشور چین هستید بد نیست که با 11 مورد از شغل‌های پر طرفدار کشور چین آشنا شوید.

آشنایی با فرهنگ مردم چین پیش از سفر به این کشور می‌تواند لذت سفر را برای شما دو چندان کند. این کشور علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی، دارای مناطق گردشگری و توریستی زیبا و جذابی است. همین موضوع، کشور چین را به یکی از پرطرفدار‌ترین کشور‌ها برای مهاجرت تبدیل کرده است. همه ما تا حدودی با این فرهنگ غنی آشنا هستیم، ما در این مقاله قصد داریم شما را با جزئیات بیشتر این فرهنگ آشنا کنیم.

مطالب مرتبط:

مهاجرت به چین

تحصیل در چین

مهاجرت تحصیلی به چین

تابعیت و شهروندی چین

جمعیت مردم چین

پیشتر از میزان اهمیت زیاد فرهنگ مردم چین در میان مردمان این کشور صحبت کردیم، در واقع یکی از افتخارات بزرگ مردم چین تمدن قدیمی آن‌ها است. کشور چین دارای جمعیتی میلیاردی است و به عنوان یکی از پر جمعیت‌ترین کشور‌های جهان به شمار می‌آید. سبک زندگی مردم چین بر اساس تمرکز و توجه زیاد بر گروه‌های قومی است. بزرگ‌ترین قومیت در کشور چین مربوط به قبیله هان است. دلیل اهمیت این قومیت، درصد زیاد پراکندگی خانوادگی قومی در آن است.

People's culture in China

زبان رسمی کشور چین

بر اساس آمار رسمی، 90 درصد از مردم چین جزو قبیله هان هستند. با توجه به پراکندگی جمعیت در قبیله هان، زبان اصلی کشور چین نیز زبان قبیله هان(زبان ماندارین) است که در سراسر جهان به نام زبان چینی شناخته می‌شود. این زبان با قدمتی بیش از هزاران سال، به عنوان زبان رسمی در سراسر کشور است. از این زبان در تمامی ادارات و سایر مکان‌های رسمی استفاده می‌شود.

توجه به ادبیات و هنر در چین

در فرهنگ مردمان چین، ادبیات و هنر جایگاه بسیار ویژه‌ای دارند. یکی از هنر‌های پرطرفدار در این کشور سفالگری است که درصد زیادی از افراد این کشور از دوران کودکی به آموزش آن‌ها می‌پردازند. مهارت خارق العاده چینی‌ها در حوزه‌های ادبیات، هنر و همچنین شعر و نقاشی زبانزد خاص و عام است، از همین رو سعی کنید هنگام سفر به چین از ظروف سفالگری چینی دیدن کنید! می‌توانید آثار هنری چین را به عنوان هدیه‌ای برای خود و یا سوغاتی برای خانواده تهیه کنید.

People's culture in China

رایج‌ترین مکتب در کشور چین

رایج‌ترین مکتب در کشور چین، مکتب کنفسیوس است، نام این مکتب بر اساس نام نظریه پرداز و معلمی است که بنیان گذار این مکتب است. مکتب کنفسیوس، بیشترین تاثیر را بر فرهنگ مردم چین دارد. با وجود قدمت زیاد این مکتب، همچنان تعداد زیادی از مردم چین آن را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند و ارزش زیادی برای آن قائل هستند. شما نیز اگر قصد اقامت در چین را دارید باید به خوبی با مکتب کنفسیوس در چین آشنا شوید.

جایگاه خانواده در کشور چین

قبیله، گروه و در مجموع ارتباطات جمعی برای مردمان چین بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که سبک زندگی مردم چین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لزوم تعهد و احترام به انواع گروه‌ها و به ویژه خانواده در چین است. یکی از اصول مکتب کنفسیوس درباره خانواده، احترام زیاد به والدین است. در این کشور، همه افراد خانواده باید در یک خانه زندگی کنند، در صورتی که فرزندان و افراد جوان‌تر خانواده تصمیم به جدایی از خانواده بگیرند باید به صورت مرتب به والدین خود سر بزنند.

قانونی بسیار مهم در کشور چین در زمینه خانوداه در که چهل سال اخیر وضع شده است، لزوم تک فرزندی است. این قانون به علت جمعیت بسیار زیاد کشور چین وضع شده است و خانواده‌های چینی مجوز داشتن بیش از یک فرزند را ندارند. قانون تک فرزندی در ابتدا مخالفان زیادی داشت؛ اما در حال حاضر همه خانواده‌ها فقط یک فرزند دارند.

نکاتی عجیب درباره فرهنگ مردم چین

هر کشور و حتی هر خانواده‌ای فرهنگ و نظام ارزشی خاص خود را دارد، ممکن است برخی از فرهنگ‌ها در سایر کشور‌ها برای ما عجیب باشند. افراد یک جامعه ملزم به رعایت و احترام به فرهنگ رایج در کشور هستند. برخی از مسائلی که جزو سبک زندگی مردم چین به شمار می‌آیند بسیار عجیب و جالب هستند. آداب و رسومی که در ادامه ذکر می‌کنیم مخصوص کشور چین است و در سایر کشور‌ها زیاد مرسوم نیست. اگر درباره فرهنگ زیبای این کشور کنجکاو هستید، ما در ادامه مهم‌ترین آداب و رسوم و فرهنگ مردمان چین را معرفی می‌کنیم.

مذاهب رایج در کشور چین

حزب حاکم بر کشور چین، حزب کمونیست است، این حزب به خدا اعتقادی ندارد و به نوعی آن را نفی می‌کند. 5 دین مورد تائید در کشور چین شامل بودایی، کاتولیک، تائوئیسم، اسلام و پروتستان است. سایر مذاهب از دید دولت چین غیر قانونی هستند. مذاهب تائوئیسم، کنفسیوس و چند مذهب دیگر از مذاهب سنتی این کشور هستند که حدود یک چهارم از جمعیت چین را در بر می‌گیرند. 5 اصل مهم در مذهب کنفسیوس، بر روابط زیر استوار است.

  • رابطه کارگر و کارفرما
  • زن و شوهر
  • والدین و فرزندان
  • دو دوست
  • خواهر و برادر

درصد کمی از جمعیت چین به مذاهب بودایی، اسلام و مسیحیت اعتقاد دارند، همچنین جمعیت افرادی که به سمت مذاهب کاتولیک و پروتستان گرایش دارند نیز بسیار کم است.

معرفی آداب معاشرت در چین

در صورتی که شما کشور چین را به عنوان مقصدی برای مهاجرت و یا سفری طولانی مدت انتخاب کرده‌اید باید حتما با آداب معاشرت در این کشور آشنا شوید. فرهنگ مردم چین آداب معاشرت و احترام را بسیار مهم تلقی می‌کند. یکی از قوانین در معاشرت با مهاجران و افراد خارجی دست دادن هنگام احوالپرسی است، احوالپرسی باید به صورت کاملا رسمی باشد. تعجب نکنید اگر یک فرد چینی هنگام احوالپرسی با شما زمین را نگاه کند، این یکی از رسوم بسیار عجیب چشم بادامی‌ها است!

همچنین باید مراقب باشید که هنگام شروع احوالپرسی با آن‌ها بیش از حد صمیمی رفتار نکنید، در ابتدای صحبت باید شخص را با نام خانوادگی و یا عنوان صدا کنید. برای ذکر نام کوچک باید حتما اجازه از سمت آن‌ها کسب شود! مردمان چین به طور معمول شوخ طبع هستند و در صورت صمیمیت با شما بسیار می‌خندند، در صورتی که با دوست صمیمی در چین ملاقات داشتید لطفا خنده و خوشرویی را فراموش نکنید!

People's culture in China

هدیه دادن به سبک چینی‌ها

در فرهنگ مردم چین، هدیه دادن نیز بسیار مهم است. مردم این کشور سعی می‌کنند در بسیاری از مراسمی که برای آن‌ها اهمیت دارد و یا از نظر آن‌ها خوش یمن است هدایایی را به هم بدهند. بنابراین شما هم سعی کنید در صورتی که به منزل چینی‌ها و یا مراسم‌های مختلف آن‌ها دعوت شدید حتما برای میزبان هدیه‌ای ارزشمند تهیه کنید. پیش از تهیه هدیه، توجه شما را به رسوم عجیب و جالب چینی‌ها درباره هدیه جلب می‌کنیم!

جالب است بدانید که برخی از هدیه‌ها در چین مانند ساعت، دستمال، صندل حصیری، گل، قیچی، چاقو و هر گونه شی تیز خوش یمن نیستند! بعد از انتخاب هدیه‌ای مناسب از کاغذ‌های سفید، آبی و قرمز برای کادو گرفتن پرهیز کنید. بهتر است تعداد هدیه‌ها 8 عدد باشد و هرگز چهار هدیه را به فرد چینی ندهید؛ زیرا عدد چهار برعکس عدد 8 نماد بدشانسی است.

People's culture in China

غذا‌ در فرهنگ چینی‌ها

حتما سبک زندگی مردم چین و به ویژه غذا خوردن آن‌ها بر اساس فیلم‌ها و تصاویر تلویزیونی برای شما هم عجیب است. غذا در فرهنگ مردمان چین جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و به همین علت یکی از بهترین هدیه‌ها برای آن‌ها یک سبد غذایی است! یکی از جذابیت‌های فوق العاده در سفر به کشور چین، تنوع و رنگارنگ بودن غذا‌های این کشور است. سوپ، تقریبا عضو جدایی ناپذیر وعده‌های غذایی مردم چین است. مهم‌ترین و البته اصلی‌ترین وعده غذایی در چین وعده نهار است، بیشترین غذایی که در این کشور مصرف می‌شود برنج است که نقش مهمی در رشد افراد دارد.

گوشت‌های متنوعی در کشور چین به عنوان خوراکی مصرف می‌شوند که گوشت خوک و اردک از همه پر طرفدار‌تر هستند، همچنین گوشت ماهی نیز محبوبیت بسیار زیادی در این کشور دارد. انواع ادویه جات نیز در تهیه غذا‌های چینی بسیار کاربرد دارند. پرطرفدار‌ترین غذا‌های این کشور شامل گوشت اردک، توفو، رشته و کوفته برنجی است. البته قومیت و منطقه جغرافیایی، بیشترین تاثیر را در انتخاب سبک غذا دارند.

People's culture in China

مهمانی در چین

بیشتر مهمانی‌ها در چین در رستوران‌ها و فضا‌های عمومی برگزار می‌شوند، در صورتی که فردی برای چینی‌ها بسیار قابل احترام باشد حتما آن شخص را به منزل خود دعوت می‌کنند. در صورتی که به منزل چینی‌ها دعوت شدید حتما به رسم ادب کفش خود را قبل از ورود به منزل از پا خارج کنید. محل نشستن شما را میزبان تعیین می‌کند، بنابراین قبل از تعارف میزبان سعی کنید سر میز شام حضور پیدا نکنید!

قبل از حضور در مهمانی حتما طرز خوردن غذا با چاپ استیک را آموزش ببینید زیرا با توجه به اهمیت چاپ استیک در میان چینی‌ها درخواست قاشق از میزبان کمی بد و ناراحت کننده است! سر چاپ استیک نباید رو به سمت کسی باشد زیرا نوعی بی احترامی است. اگر به هر دلیلی نتوانستید در مهمانی حضور پیدا کنید سعی کنید میزبان را از قبل در جریان قرار دهید و حتما دلیل قانع کننده‌ای داشته باشید.

رسم عروسی در فرهنگ چینی‌ها

در گذشته، آیینی باستانی برای ازدواج در چین وجود داشته است که در آن باید آدابی 5 گانه رعایت می‌شده است. این آداب شامل مراحل مختلفی از قبیل خواستگاری، طالع بینی تولد عروس و داماد، هدیه‌های عروسی، تعیین تاریخ عروسی و جشن عروسی است که هر کدام به شیوه مخصوصی برگزار می‌شوند. عروس و داماد تا روز عروسی یکدیگر را ملاقات نمی‌کنند و در هر مراسمی رسوم، لباس‌ها و تزئیناتی خاص وجود دارد. لباس عروس و داماد در روز عروسی باید قرمز باشد که نماد شادی و خوش یمنی است.

People's culture in China

سفر به کشور چین فرصتی بی نظیر برای مشاهده مکان‌های تاریخی و گردشگری بسیار جذاب و زیبا را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین تنوع فرهنگی مردم چین با سایر نقاط دنیا سفر به این کشور و همچنین اقامت در آن را بسیار لذت بخش‌تر می‌کند. برای سفری خاطره انگیز و رویایی حتما کشور چین را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط مهاجرت به چین و اخذ ویزای کار چین می‌توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمائید.

2/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *