تحصیل پزشکی در عراق

مدارس پزشکی در عراق همچنان به گسترش بنیان های موسسه های بصره و دانشکده های پزشکی Mustansiriya ادامه دادند. سیستم آموزش و تحصیل پزشکی در عراق در دهه 1980 به اوج خود رسید. مدارس پزشکی عراق به دانش پژوهان خاورمیانه و آفریقا تبدیل شده است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل پزشکی در عراق

جهت تحصیل در آسیا، کالج پزشکی سلطنتی عراق (اکنون کالج پزشکی بغداد) اولین کالج پزشکی در این شهر بود که در سال 1927 توسط گروهی از پزشکان عراقی که از دانشکده های پزشکی بین المللی فارغ التحصیل شدند، تاسیس شد. هری سندرسون (پزشک انگلیسی) اولین معاون پزشکی در عراق بود. او اولین برنامه درسی پزشکی را در هماهنگی با کالج سلطنتی جراحان (ادینبورگ) تاسیس کرد و یک برنامه استراتژیک برای آموزش پزشکی در عراق گذاشت. در سال های پس از آن، کالج پزشکی سلطنتی، خود را به عنوان یکی از بهترین مدارس پزشکی در جهان عرب از لحاظ آموزش و پژوهش علمی به همگان شناساند.

آموزش پزشکی در عراق

کیفیت آموزش پزشکی در عراق مطابق با دستورالعمل های بین المللی بود و به طور مداوم به روز شد. پزشکان عراقی به طور منظم از طریق کمک های دانشجویی برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد ارسال شده اند. این تلاش ها سیستم مراقبت های بهداشتی را در ابعاد مختلف بهبود بخشید.

به عنوان مثال، بیمارستان شهری یکی از بزرگترین و بهترین بیمارستان های مجهز در خاورمیانه در طول دهه 1980 بود. علاوه بر این، اولین مرکز قلبی در جهان عرب در عراق بود. در سال 1988 نظام آموزشی به طور کلی تحت تأثیر جنگ عراق و ایران قرار گرفت. پس از تحریم های اقتصادی در دهه 1990، بار اضافی بر سیستم آموزشی وجود داشت.

بورسیه پزشکی در عراق

بورسیه پزشکی در عراق

بورسیه پزشکی در عراق

بحران مالی تأثیر زیادی در آموزش و پرورش پزشکی داشت، دولت برنامه های آموزشی بورس تحصیلی را تصویب کرد. در نتیجه سیستم آموزشی پزشکی از کمبود شدید منابع و توسعه رنج می برد. رژیم دولتی پزشکان را از سفر به خارج از کشور ممنوع کرد، حتی اگر برای آموزش خود هزینه پرداخت کنند. رژیم همچنین رکوردهای دانشگاهی را برای فارغ التحصیلان پزشکی ممنوع کرده است، یک تاکتیک که قصد دارد مانع از خروج پزشکان از عراق شود.

درگیری و ناآرامی های سیاسی که در سال 2003 ادامه داشت، آموزش علوم پزشکی را بیشتر مورد بررسی قرار می داد. تهدیدات و حملات مکرر که منجر به تضعیف مدنی شد، منجر به خروج اکثریت استادان ارشد از عراق شد. 5-7 این مهاجرت اجباری نیروی کار پزشکی و صلاحیت های حرفه ای تاثیر عظیمی بر رهبری سیستم، آموزش و پزشکی در عراق داشت.

تحصیلات تکمیلی در عراق

در حال حاضر در عراق 24 کالج پزشکی معتبر وجود دارد. تمام دانشکده ها دولتی هستند و تحت حمایت وزارت آموزش عالی عراق فعالیت می کنند. آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی بر اساس یک برنامه درسی شش ساله بریتانیا است و تماما رایگان است؛ تمام دانشجویان پزشکی به سخنرانی ها، کتاب های درسی و منابع بالینی بدون پرداخت هزینه تحصیل دسترسی دارند. برنامه درسی به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود. همه کالج ها روش سنتی آموزش را دنبال می کنند، که شامل سخنرانی های سنتی، آزمایشگاه های علوم پایه، و آموزش بالینی است.

فارغ التحصیلان پزشکی در عراق

کالج پزشکی تکریت (TUCOM) تنها کالج در عراق است که روش بلوکی آموزش را معرفی کرد. در حالت بلوک، دانش آموزان تشویق به شرکت در بحث های گروهی می شوند که شامل تدریس توسط خود می شوند. روش ارزیابی شامل آزمونهای کتبی در سه سال اول علوم پایه است که در سه سال اخذ شده در سالهای بالینی گنجانده شده است.

درجه ارزیابی نهایی 100٪ است. معیارهای گذراندن هر درجه، دانش آموز باید حداقل 50٪ امتیاز را بدست آورد. پس از فارغ التحصیلی، پزشکان طی سالیان درازی در بخش های بالینی در بخش های اصلی پزشکی قرار می گیرند. در طول سال دوم، تمام پزشکان باید در روستاهای محروم خدمات رسانی نمایند. برای دریافت اطلاع بیشتر با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *