تابعیت و اقامت سنگاپور

قانون تابعیت و شهروندی سنگاپور از قانون اساسی این کشور سرچشمه گرفته است و اساس آن مبتنی بر اصل خون می‌باشد. برای به دست آوردن تابعیت و اقامت در سنگاپور چهار راه وجود دارد که عبارتند از: به وسیله تولد ، به وسیله نژاد ، به وسیله تقاضا و ثبت نام و همچنین از طریق اعطای تابعیت.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

قانون تابعیت و اقامت و راه های اخذ اقامت یا اخذ شهروندی سنگاپور چگونه است ؟ آیا کودک با تولد در این کشور از اتباع کشور محسوب می شود و می تواند تابعیت و اقامت سنگاپور کسب کند ؟ چه مدت ماندن در کشور موجب اخذ تابعیت و اقامت سنگاپور می شود؟ آیا با ازدواج هم می توان تابعیت و اقامت را به دست آورد؟

در این مقاله شما با مباحثی نظیر راه های مهاجرت نظیر شرایط مهاجرت از طریق تولد فرزند یا ازدواج، مهاجرت از طریق تخصص یا خرید ملک آشنا خواهید شد.

شرایط و راه های اخذ تابعیت و شهروندی سنگاپور

در این قسمت به بررسی راه های اخذ تابعیت کشور سنگاپور می پردازیم:

تابعیت و اقامت سنگاپور

تاریخچه تابعیت و شهروندی سنگاپور

تاریخچه تابعیت و شهروندی سنگاپور به سال 1957 زمانی که به عنوان دولت خودگردان و مستقل محسوب می‌گردید، بر می‌گردد. آیین‌نامه تابعیت در سنگاپور (که به عنوان اولین قانون تابعیت محسوب می‌گردد) کلیه کسانی را که در خاک سنگاپور اقامت داشتند اعم از اینکه در آنجا متولد شده یا اتباع انگلستان که برای مدت دو سال در خاک سنگاپور و دیگر اشخاصی که برای مدت زمان ده سال در سنگاپور اقامت داشتند را به عنوان تبعه سنگاپور محسوب می‌نمود.

در 16 سپتامبر 1963 کلیه اتباع سنگاپور تبعه فدراسیون مالزی محسوب شدند و با آن‌ها بر اساس قانون تابعیت مالزی رفتار می‌گردید.

تا اینکه در نهم آگوست 1965، سنگاپور از مالزی جدا و به عنوان یک کشور مستقل محسوب گردید و مجدداً آیین‌نامه تابعیت سال 1957 به مورد اجرا گذاشته شده تا اینکه در سال 2004 قانون اساسی سنگاپور اصلاح گردید و اکنون به عنوان قانون صلاحیت دار برای مقررات تابعیت محسوب می‌گردد.

تحصیل تابعیت و شهروندی سنگاپور

  • تحصیل تابعیت از طریق تولد در خاک سنگاپور

شخصی که یکی از والدین وی سنگاپوری بوده و در خاک سنگاپور متولد شود به عنوان تبعه سنگاپور محسوب می‌گردد، ولی طفلی که پدر وی دیپلمات خارجی است ولو اینکه مادر وی سنگاپوری باشد و در خاک سنگاپور نیز متولد گردد آن طفل نمی‌تواند تابعیت و اقامت در سنگاپور را تحصیل نماید ولی چنانچه پدر طفل سنگاپوری بوده و مادر وی دیپلمات خارجی باشد و وی در خاک سنگاپور متولد گردد آن طفل می‌تواند از طریق تولد در خاک سنگاپور تابعیت این کشور را تحصیل نماید.

  • تحصیل تابعیت از طریق اصل خون

شخصی که بعد از 15 می 2004 در خارج از سنگاپور متولد گردیده و یکی از والدین وی تبعه سنگاپور باشد این شخص سنگاپوری محسوب می‌گردد. چنانچه والدین طفل تابعیت خود را از طریق اصل خون کسب کرده باشند آن‌ها می‌بایستی حداقل چهار سال قبل از تولد طفل در سنگاپور اقامت داشته باشند تا فرزند آن‌ها بتواند تابعیت و اقامت در سنگاپور را کسب نماید.

شخصی که پدر وی تبعه سنگاپور می‌باشد چنانچه قبل از 15 می 2004 خارج از خاک سنگاپور متولد گردد وی سنگاپوری محسوب خواهد شد (یعنی از طریق اصل خون تابعیت و اقامت در سنگاپور به وی منتقل می‌گردد).

  • تحصیل تابعیت از طریق تقاضای تابعیت

کسانی می‌توانند برای تحصیل تابعیت و شهروندی سنگاپور تقاضا نمایند که دارای اقامت دائم بوده و حداقل دو سال نیز در آنجا اقامت داشته باشند و علاوه بر این با اتباع سنگاپور ازدواج نموده و یا مشغول به کار باشند.

  • تحصیل تابعیت از طریق تقاضا

در قانون تابعیت و اقامت در سنگاپور اعطای تابعیت به بیگانگان پیش‌بینی نشده است و فقط به خارجیان مقیم سنگاپور اجازه اقامت داده می‌شود.

 تابعیت مضاعف در سنگاپور

در قانون تابعیت و شهروندی سنگاپور، تابعیت مضاعف به رسمیت شناخته نشده است. هرگاه اتباع سنگاپور برای تابعیت کشور خارجی دیگری اقدام کرده باشد بعد از رسیدن به سن 18 سالگی تابعیت و اقامت در سنگاپوری از وی سلب می‌گردد و اتباع خارجی که تابعیت و اقامت در سنگاپور را کسب می‌نمایند می‌بایستی حتماً تابعیت قبلی خود را از دست داده باشند. اطفالی که دارای تابعیت مضاعف یا چندگانه می‌باشند می‌بایستی قبل از رسیدن به سن 18 سالگی تابعیت کشورهای خارجی خود را از دست داده تا بتوانند در سن 22 سالگی تابعیت و اقامت در سنگاپور را کسب نمایند.

مردانی که دارای تابعیت مضاعف بوده اجازه ترک تابعیت و شهروندی سنگاپور بعد از سن 11 سالگی و قبل از رسیدن به سن 21 سالگی را ندارند و اجباراً می‌بایستی خدمت نظام وظیفه را در سن 18 سالگی انجام داده باشند تا بتوانند تابعیت و اقامت در سنگاپور را از دست دهند.

علت این که دولت سنگاپور برای تابعیت مضاعف با شدت عمل برخورد می‌نماید اینست که سنگاپور هنوز کشوری تازه تأسیس و آسیب‌پذیر است و به همین علت، اجازه داشتن تابعیت مضاعف را به اتباع خود نمی‌دهد زیرا ممکن است شخص در زمان غیر عادی مانند جنگ، وی تعلقات بیشتری نسبت به آن کشور (غیر از سنگاپور) داشته و به آن کشور مهاجرت نماید. یکی دیگر از دلایل عدم اجازه تابعیت مضاعف اینست که در سنگاپور انجام خدمت نظام وظیفه برای مردان اجباری است و شخصی که دارای تابعیت مضاعف بوده ممکن است از انجام این خدمت طفره برود.

اگر شما هم خواهان تابعیت و اقامت در سنگاپور هستید وکلای مجرب ما در موسسه توسعه گران مهر واقع در شیراز که از معتبرترین موسسه مهاجرت کشور می باشد می توانند شما را یاری دهند و یا به سایت سفارت سنگاپور مراجعه کنید. امید است که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهد.

مطلب فوق با کوشش همکاران ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز جمع آوری شده است، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید. امید است که مطلب فوق توانسته باشد، هر چند مختصر کمکی به اطلاعاتی شما در زمینه تابعیت و اقامت در سنگاپور کرده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر قوانین جدید مهاجرت می توانید به وب سایت اخذ تابعیت و اقامت سنگاپور مراجعه نمایید و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط اخذ تابعیت و نحوه مهاجرت از روش های دیگر مثل ثبت شرکت و سرمایه گذاری، مهاجرت تحصیلی و اقامت بعد از تحصیل می توانید با مشاورین موسسه مهاجرت تماس حاصل فرمایید و توسط مشاوره کارشناسان حقوق بین الملل و وکیل مهاجرت با این مسائل آشنا شوید.

در نهایت موسسه حقوقی توسعه گران مهر از معتبرترین موسسات حقوقی کشور در شیراز، آماده پاسخگوی تلفنی و حضوری شما دوست و هموطن عزیز و کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت با گارانتی و تضمین کامل می باشد.
مطلب فوق به قلم استاد دکتر حسین آل کجباف تهیه و از طرف انتشارات جنگل منتشر شده است.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *