خطرات مهاجرت پناهندگی

در این مقاله قصد داریم در ارتباط با خطرات مهاجرت پناهندگی صحبت کنیم. یکی از راه های مهاجرت به کشور های مختلف و جابجایی در زندگی مهاجرت پناهندگی است. اما پناهده چه کسی است و در واقع چه تفاتی با مهاجر عادی دارد؟ چه خطراتی در راه یک شخص پناهنده وجود دارد؟ با توجه به شرایط مختلفی که در دنیای امروز به وجود آمده پناهندگان زیادی به عنوان مهاجران غیر قانونی از جای جای دنیا به کشور های خاصی سفر می کنند. در این میان نیز اتفاقات ناگواری هم رخ می دهد! اتفاقاتی که گاه گاه از گوشه و کنار دنیا و اخبار مربوط به شرایط مهاجرتی می شنویم. در این مقاله نیز ما سعی داریم شما را به عنوان خواننده این مطلب با خطرات راه مهاجرت پناهندگی آشنا کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

توصیه ما به شما مهاجرت از طریق روش های قانونی به کشور های مختلف است. برای مهاجرت قانونی شما می توانید به راحتی از روش هایی مانند مهاجرت کاری، مهاجرت تحصیلی، مهاجرت سرمایه گذاری، مهاجرت از طریق ازدواج، مهاجرت از طریق تولد فرزند و … اقدام کنید. به عنوان مثال انتخاب فردی با توجه به شرایط خود می تواند مهاجرت تحصیلی به ایتالیا باشد و انتخاب شخص دیگری می تواند مهاجرت کاری به آمریکا باشد. در همین راستا کارشناسان و متخصصان موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی راهنمای شما خواهند بود. نمایندگی های موسسه در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد و تبریز مشغول به فعالیت هستند.

خطرات مهاجرت پناهندگی

همان طور که گفتیم عده ای در کشور های مختلف نوع مهاجرتی خود را مهاجرت پناهندگی انتخاب می کنند. بگذارید این گونه با وضوح بیشتری بگوییم. هر روز ، در سراسر جهان ، مردم یکی از دشوارترین تصمیمات در زندگی خود را می گیرند: خانه های خود را برای جستجوی زندگی امن تر و بهتر تر ترک می کنند. اکثر مردم جهان تجربه ترک محل زندگی خود را داشته اند. شاید آن ها فقط به اندازه مهاجرت به دهکده یا شهر بعدی حرکت کنند و در مسیر خود پیش بروند. اما برای برخی افراد نه ، آن ها باید کشور خود را کاملاً ترک کنند و  بعضی اوقات برای مدت کوتاهی ، اما گاهی مهاجرت و پناهندگی برای همیشه.

دلایل زیادی وجود دارد که مردم در سراسر جهان به دنبال مهاجرت و بازسازی زندگی خود در یک کشور دیگر هستند. برخی افراد برای دریافت شغل جدید یا ادامه تحصیلات خود از خانه و کشور خود خارج می شوند. عده ای دیگر بنا به دلایلی مجبور به فرار از آزار و شکنجه یا نقض حقوق بشر می شوند و میلیون ها نفر از درگیری های مسلحانه یا سایر بحران ها یا خشونت فرار می کنند. برخی دیگر احساس امنیت نمی کنند و ممکن است فقط به خاطر اینکه چه کسی هستند یا چه کاری انجام می دهند یا چه اعتقادی دارند هدف قرار بگیرند. مثلاً به خاطر قومیت ، مذهب ، جنسیت یا عقاید سیاسی.

این سفرها ، که همه با امید به آینده ای بهتر آغاز می شوند ، همچنین می توانند پر از خطر و ترس باشند و برای فرد یا افراد مهاجر مشکلات بسیاری را با خود به همراه بیاورند. حال که با فضای پناهندگی آشنا شدیم و در ارتباط با آن کمی صحبت کردیم اجازه دهید تا قبل از پرداختن به خطرات آن ببینیم منظور از شخص پناهنده کیست و به چه کسی پناهنده می گویند؟

به چه کسی پناهنده می گویند؟

پناهنده کسی است که به دلیل آزار و اذیت ، جنگ یا خشونت مجبور به فرار از کشور خود شده است. یک پناهنده به دلایل نژاد ، مذهب ، ملیت ، عقاید سیاسی یا عضویت در یک گروه خاص اجتماعی ، از ترس آزار و شکنجه به کشوری جدید پناهنده می شود و سفر می کند. به احتمال زیاد ، آنها نمی توانند به خانه برگردند یا از انجام این کار می ترسند. عموما جنگ و خشونتهای قومی ، قبیله ای و مذهبی علل اصلی پناهندگان فرار از کشور هایشان است.

به چه کسی پناهنده می گویند

به چه کسی پناهنده می گویند

دو سوم از کل پناهندگان در سراسر جهان فقط از پنج کشور جهان وارد کشور های دیگر شده اند. این پناهندگان از کشور های سوریه ، افغانستان ، سودان جنوبی ، میانمار و سومالی هستند. این کشور ها را می توان جزو نا امن ترین کشور های جهان دانست. در سال های گذشته افراد زیادی برای مهاجرت اقدام کرده اند و روش های خاص خود را برای مهاجرت داشته اند اما عده ای نیز برای مهاجرت به کشور جدید از راه های غیر قانونی و پناهندگی اقدام نموده اند.

همان طور که گفتیم دلایل بسیاری برای مهاجرت از طریق پناهندگی وجود دارد و در این مسیر نیز خطرات و مشکلات زیادی برای افراد به وجود می آید. حال که با شخص پناهنده و دلایل مربوط به پناهندگی آشنا شدیم، در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم که در این راه چه خطراتی می تواند افراد را تهدید کند.

مهاجرت پناهندگی و مشکلات قاچاق افراد

پناهندگان برای ورود به کشور های جدید یا مقصد جدید خود از روش های مختلفی اقدام می کنند و گاها این روش ها می تواند موجبات سختی بیشتر را نیز برای آن ها فراهم آورد. یکی از این روش ها برای برخی از افراد روش غیر قانونی و مهاجرت به کشور جدید با کمک افراد قاچاقچی است. این افراد با عنوان مهاجرت قاچاقی و غیر قانونی قصد دارند به مقصد خود وارد شوند. اما حقیقتا می توان گفت بدترین کار و بدترین راه انتخابی برای مهاجرت همین روش است.

چه بسیار افرادی که در راه مهاجرت غیر قانونی و از این شیوه قاچاقی جان خود را از دست داده اند. در حقیقت می توان گفت که برخی افراد خطر ابتلا به طعمه قاچاق انسان و سایر انواع استثمار را در پیش روی خود خواهند دید. در حقیقت عده ای با عناوین مرتبط با ورود و خروج غیر قانونی، اقدام به قاچاق انسان و خرید و فروش انسان می کنند.

مهاجرت پناهندگی و مشکلات سکونتی

در این بخش از مقاله قصد داریم یکی دیگر از مشکلات پناهندگی را برای شما بیان کنیم. پناهندگان بسیاری به دلایل مختلف هر ساله به کشور های گوناگونی سفر می کنند و پس از تحمل سختی های بسیار وارد کشور مقصد می شوند. اما مشکل بعدی که برای این افراد به وجود می آید، مشکل سکونت و نحوه سکونت این افراد است. به دلیل شرایط مهاجرتی این افراد و مهاجرت غیر قانونی، معمولا تا زمانی که اقامت افراد درست نشود و نتوانند کار های خود را به صورت قانونی پیش ببرند، می بایست در اردوگاه های خاص و مربوط به پناهندگیان زندگی کنند. این اردوگاه ها معمولا ظرفیت های محدودی برای افراد دارند و گاها پیش آمده که برخی از افراد محبور بوده اند خارج از اردوگاه ها برای زندگی خود اقداماتی انجام دهند.

مهاجرت پناهندگی و مشکلات سکونتی

مهاجرت پناهندگی و مشکلات سکونتی

اردوگاه های پناهندگان در کشور های مختلف شرایط گوناگونی را اعمال می کنند اما در برخی کشور ها شرایط این مکان های سکونتی اصلا مناسب نیست و افراد با مشکلات زیادی مواجه می شوند. در حقیقت در این کمپ ها معمولا مشکلات بهداشتی، امنیت افراد، اجتماعی و … بسیار است و سکونت در این کمپ ها افراد را با سختی های بسیاری مواجه می کند. از این رو می توان گفت مسئله سکونت به عنوان یکی از مسائل سخت و پیچیده در زمینه مهاجرت پناهندگی عنوان می شود.

مهاجرت پناهندگی و مشکلات مربوط به سلامت افراد

یکی دیگر از مسائلی که افراد در زمینه پناهندگی با آن مواجه می شوند مسئله سلامت است. اجازه دهید قبل از ورود به مسئله سلامت این نکته را بازگو کنیم که مهاجرت پناهندگی صرفا به دلایل خاص مانند سیاسی یا جنگ و … اتفاق نمی افتد. برخی از افراد با دلایل تحصیلی و یا کاری اقدام به مهاجرت از روش پناهندگی می کنند. البته این مدل مهاجرت برای این گونه افراد اغلب به دلیل عدم اطلاع کافی از شرایط قانونی اتفاق می افتد. از این رو ممکن است فردی مهاجرت تحصیلی به آلمان را به شیوه غیر اصولی خود انجام دهد. حال به بررسی مسئله سلامت افراد می پردازیم.

در حقیقت باید گفت که مهاجران و پناهندگان به طور کلی سالم هستند اما آن ها به دلیل شرایط نا مساعد زندگی مانند اردوگاه هایی که دارای سرپناه مناسب نیستند و یا شرایط بهداشتی ضعیف دچار مشکلات سلامتی می شوند. علاوه بر آن می توان گفت که تغییر در شیوه زندگی از جمله غذا و آب ناکافی و افزایش استرس آن ها را در معرض خطر بیماری های سخت قرار می دهد. در همین راستا ممکن است مشکلات زیادی برای افراد مهاجر و خصوصا کودکان به وجود بیاید و آن ها را با بیماری های سخت روبرو کند.

مهاجرت پناهندگی و مشکلات دسترسی به خدمات

عموما به دلیل شرایط غیر قانونی و خاص مهاجران پناهنده به کشور های مختلف، این افراد نمی توانند از خدمات مناسبی استفاده کنند و از این رو با مشکلات زیادی مواجه می شوند. به همین دلیل شرایط زندگی کمی برای آن ها سخت تر از قبل خواهد شد. پناهندگان و مهاجران می توانند در دسترسی به مراقبت های بهداشتی با چالش هایی روبرو شوند. علاوه بر دلایل حضور غیر قانونی می توان به مسئله زیان افراد در کشور جدید و همچنین تبعیض های صورت گرفته نیز اشاره نمود که باعث می شود تا اشخاص مهاجر و پناهنده نتوانند به درستی بر وضعیت سلامتی خود نظارت داشته باشند.

برخی از راهبرد های ملی بهداشت در کشور های مختلف ممکن است هیچ گونه اشاره ای به سلامت پناهندگان و مهاجران یا دسترسی به مراقبت های بهداشتی برای آن ها نکند. با این حال سازمان بهداشت جهانی یا همان WHO از همه کشور ها و دولت ها می خواهد که بدون در نظر گرفتن وضعیت قانونی مهاجران پناهنده ، سیاست هایی را ارائه دهند که خدمات درمانی را به همه مهاجران و پناهندگان به درستی و کاملا مناسب ارائه می دهند.

مهاجرت پناهندگی و مشکلات روحی

یکی از مسائلی که در این روش مهاجرتی می بایست مورد بررسی قرار گیرد و افراد زیادی از آن آگاهی ندارند مشکلات روحی ناشی از این نوع مهاجرت است. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی این مشکل بسیار مهم بپردازیم. به نظر می رسد اختلال استرس پس از آسیب در بین پناهندگان و پناهجویان شیوع بیشتری نسبت به سایر مهاجران که از روش های دیگر اقدام می کنند داشته باشد.

مهاجرت پناهندگی و مشکلات روحی

مهاجرت پناهندگی و مشکلات روحی

افسردگی و اضطراب بسیار زیادی نیز معمولاً از بین این افراد گزارش می شود ، که به روند طولانی پناهندگی و شرایط اقتصادی و مالی ضعیف مانند بیکاری یا انزوای بیش از حد مرتبط است. در کنار این ها می توان گفت که مهاجران مرد نسبت به کارگران غیر مهاجر آسیب های ناشی از کار را به میزان قابل توجهی تجربه می کنند.

مهاجرت پناهندگی و مشکلات امنیتی

یکی دیگر از مشکلاتی که برای مهاجران پیش می آید و گاهی می تواند این افراد را با شرایط سختی روبرو کند مشکلات امنیتی ناشی از این مدل مهاجرت است. در برخی موارد دیده شده است که برخی از مهاجران پناهنده به محض ورود به کشور جدید، توسط مقامات آن کشور بازداشت می شوند و در شرایط سختی حضور پیدا می کنند. در ادامه نیز گاهی دیده شده در مرز ها با مهاجران پناهنده رفتار مناسبی صورت نمی گیرد. گاها به دلایل مختلف به سمت این افراد شلیک می شود و یا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. از این رو می توان گفت به عنوان یکی از مشکلات و چالش های پیش روی افراد پناهنده، مشکل امنیتی بسیار مهم و قابل تامل است.

سوالات متداول در ارتباط با خطرات مهاجرت پناهندگی

  1. آیا می توان مهاجرت پناهندگی را به عنوان یک روش ایمن نام گذاری نمود؟

    خیر مهاجرت پناهندگی یکی از بدترین و پر خطر ترین راه های مهاجرتی می باشد.

  2. بیشترین مهاجران پناهنده از چه کشور هایی هستند؟

    بیشترین پناهندگان از کشور های سوریه ، افغانستان ، سودان جنوبی ، میانمار و سومالی هستند.

  3. عمده دلایل مهاجرت پناهندگی چیست؟

    افراد به دلایل مختلفی مانند مشکلات سیاسی، اجتماعی، جنگ و … اقدام به عمل مهاجرت پناهندگی می زنند.

  4. پناهنده به چه شخصی گفته می شود؟

    پناهنده به شخصی گفته می شود که به دلیل آزار و اذیت ، جنگ یا خشونت مجبور به ترک وطن خود شده باشد.

  5. آیا مهاجرت پناهندگی مشکلاتی با خود به همراه دارد؟

    بله مشکلات مهاجرت پناهندگی به دلیل شرایط خاص آن برای افراد می تواند بسیار باشد و آن ها را با سختی های زیادی مواجه کند.

  6. خطرات زندگی در اردوگاه پناهندگان چیست؟

    در این اردوگاه ها خطرات زیادی از جمله مشکلات امنیتی، بهداشتی، سلامت روح و روان و … دیده می شود. این خطرات خصوصا برای بانوان و کودکان بسیار است.

  7. شایع ترین مشکلات پیش روی پناهندگان چیست؟

    شایع ترین مشکلات پیش روی این افراد، قاچاق، مشکلات سلامتی و بیماری، امنیت جنسی و جسمی و تبعیض می باشد.

  8. آیا می توان افسردگی را به عنوان یکی از مشکلات پناهندگان نام برد؟

    بله یکی از مشکلات شایع در بین پناهندگان افسردگی ناشی از مشکلات پناهندگی شامل مسائل اقتصادی و زندگی است.

  9. آيا دسترسی به خدمات بهداشتی برای مهاجران پناهنده ساده است؟

    خیر مهاجران به دلیل شرایط غیر قانونی و نوع مهاجرت خود برای دسترسی به خدمات بهداشتی با چالش های بسیاری مواجه می شوند.

  10. به عنوان اولین معضل و مشکل چه چیزی پیش روی مهاجران پناهنده است؟

    اولین مشکلی که این افراد با آن مواجه می شوند نحوه مهاجرت و سو استفاده هایی است که در این راه می تواند برای آن ها چالش به وجود آورد. از جمله می توان به قاچاق اسنان اشاره نمود.

  11. آیا اردوگاه های پناهندگی مکان های مناسبی برای زندگی هستند؟

    خیر اردوگاه ها دارای شرایط بسیار سختی برای زندگی افراد هستند و عموما وضعیت زندگی در آن ها بسیار سخت می باشد.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *