مهاجرت کاری به پرتغال

مهاجرت به پرتغال جهت سرمایه گذاری و کار می تواند ذهن تمام کسانی که قصد مهاجرت به خارج از کشور بخصوص مهاجرت به اروپا را دارند به خود مشغول کند. کشور پرتغال به دلیل داشتن مزایای فراوان مانند امکانات رفاهی خوب، هزینه مناسب زندگی، آب و هوای بسیار مناسب نظر تمام متقاضیان را در طی سال ها به خود جلب کند. در این مقاله مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) به مهاجرت کاری به پرتغال پرداخته اند، جهت کار در این کشور بهتر است که درخواست ویزای کاری از نوع کوتاه مدت و یا بلند مدت دهید، در این خصوص بهتر است که ادامه مقاله را مطالعه کنید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط مهاجرت کاری به پرتغال

صدور مجوز و ویزای کار در پرتغال می تواند بسته به کشور محل زندگی فرد متقاضی متفاوت باشد. افرادی که از خارج از محدوده ی اتحادیه اروپا به پرتغال مهاجرت می کنند، برای اخذ مجوز کاری، یا باید یک فرصت شغلی مناسب در این کشور داشته باشند یا اینکه با یکی از شهروندان کشور پرتغال ازدواج کرده باشند.

شهروندان غیر اروپایی به طور معمول، در صورتی موفق به کسب مجوز کار می شوند که با یک فرد پرتغالی ازدواج کرده باشند یا اینکه به آنها از جانب یک کارفرما که به رسمیت شناخته شده، پیشنهاد شغلی مناسبی داشته باشد. این قوانین به این منظور ایجاد شده اند که کارفرمایان قبل از جست و جو در خارج از محدوده ی اروپا، تشویق به استخدام اتباع کشور های اروپایی شوند. ممکن است پیدا کردن یک کار در این شرایط مقداری برای شما دشوار باشد.

ویزای کاری پرتغال: اینکه نیاز به ویزای پرتغال داشته باشید یا خیر بستگی به ملیت شما و مدت زمان استخدامتان خواهد داشت. افرادی که ملیت اروپایی ندارند می توانند برای یکی از ویزا های زیر درخواست بدهند، ویزای کاری کوتاه مدت پرتغال: این ویزا مختص به قرار داد های کاری موقت و کوتاه مدت زیر 6 ماه است. ویزای کوتاه مدت به کارمندان و افراد خود اشتغالی که صلاحیت آنان می بایست توسط IEFP تایید شود تعلق می گیرد.

در صورتی که فرد متقاضی در یکی از این زمینه ها فعالیت کرده باشد، می تواند ویزای اقامت موقت خود را برای مدت یک سال تمدید کند: تحقیقات علمی، آموزش دانشگاه، یا فعالیت هایی که به تخصص احتیاج دارند، یا انجام خدماتی که از جانب کشور های عضو «سازمان تجارت جهانی» صورت می گیرد. اگر قصد دارید با هدف انجام یک بیزنس برای مدتی کوتاه به پرتغال سفر کنید میتوانید به جای ویزای کاری ویزای بیزنس بگیرید.

ویزای کاری طولانی مدت پرتغال، این نوع ویزا برای افراد غیر اروپایی ای در نظر گرفته شده است که قصد دارند برای مدت بیشتر از 6 ماه در کشور پرتغال کار کنند. از آنجایی که پرتغال یکی از کشور های عضو اتحادیه شینگن است، این ویزای کار، به شکل ویزای بلند مدت شینگن ( ویزای نوع D) صادر می شود و به دارنده ی خود این اجازه را می دهد که به 26 کشور عضو اتحادیه شینگن سفر کند.

طبق قرارداد های دو طرفه ای که وجود دارند، شهروندان آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن می توانند از داخل کشور پرتغال درخواست ویزا بدهند. اتباع بقیه ی کشور ها می بایست پیش از رسیدن به کشور پرتغال درخواست خود را ثبت کنند. پس از اینکه ویزای شما صادر شد، باید مراحل مربوط به اخذ مجوز اقامت در این کشور را شروع کنید.

شرایط و وضعیت کار در پرتغال

نرخ بیکاری در کشور پرتغال همواره بالا بوده است. در سه ماه اول سال 2016، نرخ بیکاری این کشور 12.4 درصد تخمین زده شده بود. در حالی که آمار بیکاری جوانان زیر 25 سال حدود30 درصد محاسبه شده بود و تقریبا 4 درصد از نرخ بیکاری در ژانویه 2016 مربوط به اتباع خارجی بیکار در این کشور بوده است. با این وجود، برخی از صنایع با کمبود نیروی کار متخصص مواجه اند مثل بخش IT، بخش سلامت، بخش جهانگردی (هرچند که این مشاغل فصلی اند)، بخش کشاورزی و بخش ارتباطات و تماس.

شرایط و وضعیت کار در پرتغال

صنعت گردشگری برای اقتصاد کشور پرتغال صنعتی حیاتی به حساب می آید. این صنعت در بخش های مختلف به خصوص میزبانی و هتلداری، به صورت فصلی و پاره وقت مشاغلی برای ارائه به متقاضیان خود دارد. در سال های اخیر صنعت ارتباطات نیز در حال توسعه بوده است و فرصت های شغلی خوبی برای کارمندان چند زبانه دارد. بخش تجارت و تعمیر ماشین و هم چنین بخش ساخت و ساز نیز تا حدودی پیشرفت کرده است. با مدرنیزه شدن صنعت ساخت و تولید، مشاغل تخصصی جدیدی در حال به وجود آمدن در کشور پرتغال اند.

هرچند که بیشتر صنایع کشور پرتغال به ساخت و تولید اختصاص دارد، این کشور در زمینه ی تولید انرژی تجدید پذیر یکی از بهترین ها در دنیا است و توانسته است توجه سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کند و سرمایه گذاری های زیادی در این بخش صورت گرفته است. تولید کنندگان، نساجی، اهن و فلزات، ساخت کشتی، تصفیه نفت، محصولات شیمیایی، ماشین آلات، جهانگردی، الکترونیک، انرژی تجدید پذیر، و غذا و نوشیدنی از صنایع پر رونق این کشورند.

برای افراد تحصیل کرده ای که به دنبال کار در شرکت های بزرگ هستند، لیسبون یکی از ایده ال ترین مکان هاست چرا که بسیاری از کشور های چند ملیتی دنیا مثل نوکیا، سامسونگ و نستل و هم چنین دفتر مدیریتی تلکام پرتغال و Energais de Portugal در این مکان واقع شده اند. دولت کشور پرتغال در حال حاضر کار آفرینان را تشویق به کار و سرمایه گذاری در این کشور می کند و برای کمک به این کار 20 میلیون یورو در بخشی به نام Portugal Ventures سرمایه گذاری کرده است.

کارمندان در کشور پرتغال، به طور معمول 40 ساعت در هفته (8 ساعت در روز) کار می کنند اما قوانین کار در برخی از موارد به خصوص تا 60 ساعت در هفته (12 ساعت در روز) نیز انعطاف نشان می دهد. کارمندانی که به صورت تمام وقت در این کشور کار میکنند علاوه بر 9 روز تعطیلی رسمی، میتوانند 22 روز در سال مرخصی بگیرند. قرار داد های کاری در کشور پرتغال مشابه قرار داد های بسیاری از کشور های اروپایی اند و به شکل های استخدام تمام وقت، پاره وقت، دائم یا موقت وجود دارند. سایر بخش هایی که به نیروی متخصص نیاز دارند:

  • بخش سلامت، به خصوص پزشک ( پزشک خانواده و تخصص های دیگر )
  • بخش فناوری اطلاعات، مهندسین کامپیوتر، با مهارت های فنی خوب و توانایی های بالا

برای اقامت بلند مدت در کشور پرتغال دو گزینه وجود دارد، ویزای کار و اقامت برای نیروهای متخصص، که قراردادی کاری با یکی از بخش های خدماتی کشور پرتغال دارند و حداقل برای مدت یک سال قصد ماندن و کار کردن در این کشور را دارند.

کارت آبی یا Blue Card : برای نیرو های متخصصی که دارای مدرک کارشناسی (سه سال تحصیل) و یا حداقل 5 سال تجربه کار حرفه ای هستند و پیشنهاد کاری خوبی در کشور پرتغال، از جانب یکی از شرکت های این کشور به آنها شده است و یا به طور مستقیم با یکی از شرکت های پرتغالی قرار دادی بسته اند که طبق آن قرارداد حداقل 1.5 برابر میانگین حقوق خالص سالیانه مردم کشور پرتغال در آمد خواهند داشت.

شرایط اخذ ویزای کاری پرتغال

اگر یک فرد خارجی موفق به یافتن شغلی در کشور پرتغال شود، شرکتی که قصد استخدام او را دارد، می بایست با ارائه دادن قرارداد کاری خود با این فرد به سازمان کار کشور پرتغال و ثبت درخواست صدور مجوز کار برای او، فرایند استخدام این فرد را شروع کند. هنگامی که این فرایند به پایان رسید خود فرد متقاضی نیز می بایست در محل زندگی خود، به سفارت کشور پرتغال مراجعه کند و درخواست مجوز کار بدهد.

پروسه ی ثبت و درخواست مجوز کار در کشور پرتغال، می تواند تا 8 ماه طول بکشد. این مجوز ها معمولا برای مدت 6 ماه صادر می شوند و امکان تمدید آنها نیز وحود دارد. ویزای کار برای افراد متخصص، هم به عنوان ویزای ورود به کشور پرتغال استفاده می شود و هم به عنوان مجوز کار. بنابراین، پس از این که درخواست مجوز اقامت و کار شما در یکی از دفتر سفارت یا کنسولگری کشور پرتغال در کشور محل زندگی، شما ثبت و مورد تایید واقع شد و ویزای شما صادر شد، می توانید وارد خاک کشور پرتغال شوید و کار خود را در آنجا آغاز کنید.

پس از ورود به کشور پرتغال، فرد متقاضی می بایست در دفتر «امنیت اجتماعی» ثبت احوال شهری که در آن سکونت دارد، درخواست کارت مجوز اقامت کند. در خصوص افرادی که متقاضی کارت آبی یا Blue Card کشور پرتغال هستند، درخواست مجوز اقامت اعضای خانواده آنها، پس از اینکه مجوز اقامت خود فرد متقاضی صادر شد می تواند ثبت شود و فرایند خود را شروع کند. ویزای اقامت نیروی کار متخصص، ابتدا برای یک سال صادر می شود و پس از آن تا دو سال قابل تمدید است.

کارت آبی یا Blue Card نیز، برای مدت یک سال اعتبار خواهد داشت و در صورتی که متقاضی شرایط ورود و اقامت در این کشور را همچنان داشته باشد و تمامی شرایطی که صدور این کارت به آنها بستگی داشته است به قوت خود باقی مانده باشند و متقاضی منبع درآمد کافی برای تامین مخارج خود داشته باشد، امکان تمدید این کارت وجود دارد.

جهت مهاجرت به پرتغال، اتباع غیر اروپایی که برای مدت حداقل 5 سال به صورت قانونی و با استفاده از ویزا و مجوز اقامت در کشور پرتغال زندگی کنند، می توانند برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنند. کارت اقامت دائم برای مدت 5 سال اعتبار دارد و هر 5 سال می توان آن را تمدید کرد. در صورتی که مشخصات و اطلاعات فرد نیز تغییر کند هم امکان تعویض این کارت وجود دارد.

داشتن کارت آبی می تواند در نهایت به کسب اقامت دائم کشور پرتغال منتهی شود اما این در صورتی است که 5 سال از صدور آن گذشته باشد و دارنده ی این کارت، دو سال قبل از درخواست اقامت دائم خود، به طور مداوم در پرتغال و یا یکی از کشور های اتحادیه اروپا اقامت داشته است.

مدارک مورد نیاز ویزای کار پرتغال

روند و شرایط اخذ ویزای کشور پرتغال می تواند بسته به وضعیت بازار کار در زمان تقاضای شما، نوع مجوز کاری که متقاضی ان هستید، ملیت فرد متقاضی، کشور محل درخواست و شرایط شخصی او و اعضای خانواده او متفاوت باشد. به همین علت پیشنهاد می شود که قبل از اقدام برای درخواست ویزا اطلاعات به روز را در این خصوص دریافت کنید.

متقاضیان می بایست مدارکی را ارائه دهند که این مدارک معمولا عبارتند از : اصل پاسپورت و کپی برابر اصل آن، یک روزمه کاری به روز، گواهی عدم سوء پیشینه از پلیس، مدارک پزشکی، قرارداد کاری، نامه ی تعهد، شرح کار، بیمه ی پزشکی که تمام محدوده ی شینگن را تحت پوشش خود قرار دهید، فیش های حقوقی اخیر، بیمه ی سفر، مدرک تحصیلی، سند مسکن در کشور پرتغال.

شناسنامه و سند ازدواج برای افرادی که تحت کفالت متقاضی هستند نیز ضروریست. برخی از مدارک شخصی شما باید از لحاظ قانونی مورد تایید قرار بگیرند و قبل از ثبت به طور رسمی ترجمه شوند. مدت زمان صدور ویزا بستگی به نوع ویزا، ملیت، ترجمه و تایید مدارک و کشور محل تقاضا خواهد داشت. اما در هر صورت زمان صدور ویزا به این صورت است:

  • ویزای اقامت و کار نیروهای متخصص: به طور معمول بین 2 تا 8 ماه برای ورود به پرتغال، به علاوه 1 تا 2 ماه تا زمان تکمیل و به اتمام رسیدن فرآیند
  • کارت آبی یا بلو کارد: معمولا بین 3 تا 8 ماه برای ورود به پرتغال، به علاوه 3 تا 4 ماه برای تکمیل و به اتمام رسیدن فرآیند
  • هزینه ی درخواست: حدود 25 دلار آمریکا و پس از اینکه درخواست شما مورد تایید قرار گرفت باید 85 دلار بپردازید.

دستمزد و‌ حقوق کار در پرتغال

حداقل دستمزد در پرتغال سالانه مشخص می شود، در سال 2016، حدود 530 یورو در ماه تعیین شد. کارگران تمام وقت در پرتغال، علاوه بر حقوق پایه نیز می توانند پاداش سالانه کریسمس برابر با حقوق یک ماه در ماه دسامبر به علاوه سالی یک بار پاداش تعطیلات را دریافت کنند. همچنین کارگران در پرتغال باید مالیات و کمک های امنیت اجتماعی را از دستمزد خود بپردازند – میزان پرداختی، بسته به میزان درآمد شما دارد. اگر شما یک شغل تمام وقت یا پاره وقت را در یک شرکت پرتغالی دریافت کنید، کمک ها و مالیات از حقوق ماهانه شما کسر می شود.

میانگین میزان خالص درآمد موجود سرانه خانوار در پرتغال، 20519 دلار آمریکا در سال، کمتر از میانگین OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی)، یعنی، 30563 دلار آمریکا می باشد. تفاوت قابل توجهی بین پولدارترین و فقیرترین افراد وجود دارد ـ 20% جمعیت بالا تقریباً شش برابر بیشتر از 20% جمعیت پایین درآمد دارند.

دستمزد و‌ حقوق کار در پرتغال

دولت در سال 2018 متعهد به افزایش حداقل دستمزد ماهانه پرتغال از 557 به 580 شد. دولت همزمان با پایان شورای مجلس در سال 2019، افزایش حداقل دستمزد پرتغال را برای اولین بار، بالاتر از 600 تضمین کرد. حداقل حقوق در کشور پرتغال بر اساس 14 پرداخت در سال به جای  12 بار محاسبه می شود، پس اگر در عوض 12 بار حقوق در سال دریافت کردید، حداقل دستمزد ماهانه 676.67 می باشد.

حداقل دستمزد در پرتغال پایین تر از برخی کشورهای عضو شهروندی اتحادیه اروپا مثل انگلستان، آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند، ایرلند، لوگزامبورگ می باشد که حداقل حقوق ملی این کشورها بیش از 1000 در ماه است. حداقل دستمزد پرتغال هم سطح کشورهایی مثل اسپانیا، اسلوونی، یونان و مالتا می باشد. 22 عضو از 28 عضو کشورهای اتحادیه اروپا، حداقل دستمزد رسمی را دارند، گرچه اعداد و ارقام ماهانه ارائه شده به میزان قابل توجهی، از تقریباً 260 تا 1.999 متفاوت است.

تمام کارگران تمام وقت، کارگران کشاورزی و داخلی بالای 18 سال می توانند حداقل دستمزد پرتغال را دریافت کنند، گرچه ممکن است کارفرما، 20 % از حقوق کارآموزان را کسر کند. در حالی که میانگین درآمد در پرتغال فقط کمی افزایش می یابد، نرخ بیکاری پرتغال در حال کاهش است: نرخ 8 % در دسامبر سال 2017، پایین ترین سطح در طول 13 سال می باشد.

میانگین درآمد در پرتغال در نیمه دوم سال 2017، با توجه به داده های اقتصادی تجارت برابر با 1144.61 بود که بالاتر از 1138.73 در دوره گذشته می باشد. این بدین معنی است که پرتغال یکی از کشورهای با درآمد پایین در اتحادیه اروپا می باشد. بر اساس همین گزارش، میانگین دستمزد در لیبسون در صنایع مختلف به میزان قابل توجهی متفاوت است. میانگین درآمد سالانه (به دلار آمریکا) در برخی از مشاغل رایج تر عبارت است از:

  • راننده اتوبوس: 28.100 $
  • سر آشپز: 27.773 $
  • مدیر بخش: 21.231 $
  • مهندس برق: 20.684 $
  • کارشناس فنی صنایع: 19.545 $
  • مکانیک: 16.149 $
  • پرستار بیمارستان: 15.572 $
  • کارگر صنعتی زن: 14.938 $
  • کارگر ساختمانی: 11.539 $
  • کارمند مرکز تماس: 10.562 $

پیدا کردن کار و موسسات کاریابی در پرتغال

یافتن شغل در پرتغال در نتیجه بحران های اقتصادی کشور در سال های أخیر دشوار شده است، اما نشانه هایی از بهبود اقتصادی و شغل وجود دارد. با جستجو و صلاحیت های مناسب، امکان یافتن شغل خوب وجود دارد یا می توانید کسب و کار خود را در پرتغال راه اندازی کنید. ممکن است برای یافتن شغل در پرتغال به برخی موانع برخورد کنید. تعداد فارغ التحصیلان رو به رشد موجب افزایش رقابت در بازار کار شده است، با این حال هنوز هم برای کارگران ماهر و صنایع رو به رشد، کمبود وجود دارد.

شغل های Expatica (پورتال خبری و اطلاعات آنلاین) در پرتغال، می توانید فرصت های مناسب را در صفحه مشاغل Expatica بیابید که لیست خود را در سراسر پرتغال مدام به روز رسانی می کند. اداره خدمات اشتغال دولتی پرتغال (instituto do Emprego) اطلاعات در مورد فرصت های شغلی پرتغال را ارائه می دهد. در اینجا می توانید رزومه خود را ثبت کرده و به هزاران لیست شغلی در سراسر کشور دسترسی یابید. همچنین وب سایت های شغلی عمومی عبارتند از:

  • Indeed
  • Learn4Good
  • SAPO Emprego
  • Net Empregos
  • Empregos Onine

مشاغل انگلیسی زبان، اگر به دنبال شغل انگلیسی زبان می گردید، پس مشاغل لیسبون، با محدوده ای از مشاغل تمام وقت و پاره وقت و گزینه آپلود رزومه، نقطه شروع است. همچنین می توانید به روزنامه های انگلیسی، مانند Portugal Resident نگاهی بیندازید که آگهی های شغلی را در بخش طبقه بندی شده خود ارائه می دهد. به عنوان مرحله شروع به صفحات زرد پرتغال تحت pessoal temporário (کارکنان موقت) و pessoal recrutamento e seleção (استخدام و انتخاب کارکنان) نگاهی بیندازید.

روزنامه های پرتغال مانند Correio de Manhã، Diário de Notícias  (صفحات شغلی) و Expresso (پورتال شغلی) ارزش بررسی و نگاه به فرصت های شغلی در سراسر پرتغال را دارد. برای افرادی که بین 17 تا 30 سال سن دارند، می توانید در خدمات داوطالبانه اروپا (EVS)، برنامه های داوطلبانه بیابید که تا 12 ماه در خارج در عوض مکان، غذا، بیمه و دستمزد کم کار می کنید. Concordia (کنکوردیا) نیز از دیگر سازمان ها برای فرصت های داوطلبانه است.

کار کردن در پرتغال

بر خلاف بسیاری از کشورها، کار کردن در پرتغال برای افرادی که قصد مهاجرت به یک کشور شلوغ  را دارند، وسوسه انگیز نیست. در حقیقت بسیاری از افراد از فرهنگ بیزنسی شتاب زده کشور خود فرار و به این کشور نقل مکان می کنند؛  افرادی مانند بازنشسته ها و حرفه ای ها که زندگی با کیفیت را به حقوق بالا ترجیح داده اند.

جابه جایی و انتقال مهاجرانی که برای کار به پرتغال سفر کرده اند، بسیار مشکل است، زیرا بوروکراسی موجود در این کشور پروسه صدور گواهی و مجوزها را کند می کند. علاوه بر این، میزان بیکاری بالا و حقوق دریافتی کمتر از متوسط استاندارد اروپا، باعث شده که بسیاری از بومیان مشاغل خود را ترک و به خود اشتغالی بپردازند. عمده صنعت پرتغال در تولیدات است که برای مهاجرانی محدودیت هایی ایجاد شده است. با این حال، با رشد تکنولوژی و صنایع انرژی تجدید پذیر تحولی در بازار کار پرتغال بوجود آمده است.

افراد خوش شانسی که پیش از نقل مکان به پرتغال شغل خود را پیدا کرده اند، متوجه خواهند شد که بیزنس آنها بسیاری از جوانب شغلی را تحت پوشش قرار میدهد. مهاجرانی که قصد خود اشتغالی دارند  و یا افرادی که بدون فرصت شغلی به این کشور سفر می کنند، با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.

کسانی که قصد کار کردن در پرتغال را دارند، متوجه خواهند شد که بهترین روش برای پیدا کردن کار خوش بیان بودن و به اصطلاح سر زبان داشتن است. حتی برای بسیاری از مشاغل شغلی آگهی منتشر نمی شود و افراد از طریق روابط اجتماعی و دوستانه در مشاغل مختلف منتسب می شوند. فرهنگ بیزنسی پرتغال بر روابط و سلسله مراتب متمرکز است. کارمندان به بالادستان خود احترام می گذارند و هنگام صحبت کردن با همکاران از عناوینی مانند سرکار خانم و یا جناب آقای استفاده می کنند.

در محل کار، توجه به ظاهر از اهمیت خاصی برخوردار است. کارمندان و بیزنس من ها باید همواره آراسته و مرتب در محل کار خود حاضر شوند. مهاجرین باید حداقل اصول اولیه زبان پرتغالی را پیش از ورود به کشور یاد گرفته باشند، زیرا راهی طولانی برای راه اندازی بیزنس در پرتغال در پیش است. جهت اطلاع از شرایط سرمایه گذاری در پرتغال می توانید با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *