تحصیل هنر در آلمان

تحصیل هنر در آلمان از اهداف هر مهاجریست که می خواهد در رشته هنر مدرک معتبری دریافت کند. شما می توانید با دریافت پذیرش رشته هنر در آلمان، ویزای تحصیلی گرفته و بعد اقامت کاری دریافت کنید. برای اطلاعات درمورد رشته هنر در دانشگاه های آلمان با این مقاله که توسط کارشناسان مجرب اصطهباناتی گردآوری شده است، همراه باشید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط ورود به دانشگاه های هنر آلمان

در کالج‌های هنر، مدرک دیپلم قدیم آلمان همچنان اهدا می‌شود.

برای تحصیل هنر در آلمان، محدودتی وجود ندارد اما به راحتی هم پذیرش انجام نمی‌شود. آزمون صلاحیت می‌تواند این اطمینان را بدهد که سطح هنری متقاضیان در چه حدی است. در هر شاخه‌ای از هنر، افراد باید آزمون‌های صلاحیت خاصی که فقط برای آن شاخه از رشته‌ی تعیین شده را بدهند تا برای تحصیل هنر در آلمان انتخاب شوند.

شرط معدل برای تحصیل هنر در آلمان

برای تحصیل هنر در آلمان یا هر رشته‌ی دیگری شما باید یک مدرک داشته باشید تا بتوانید شرایط اولیه ورود به دانشگاه را بدست آورید. منظور از مدرک تحصیلی یک دیپلم است که به شما اجازه مهاجرت به آلمان و تحصیل رشته هنر را می‌دهد. سپس تأیید مورد قبول بودن دیپلم شما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شرایط سنی تحصیل هنر در آلمان

از جمله سیاست‌های آموزشی آلمان برای پذیرش رشته هنر در آلمان، نظام آموزشی بسیار قوی و توجه بسیار به امور آموزشی است که باعث تحصیل رایگان می شود. البته توجه به شرایط سنی برای پذیرش و تحصیل رشته هنر در آلمان  را نباید انکار کرد.

این کشور برای هر مقطع سنی شرایط خاصی را تعیین کرده است که با توجه به آن شرایط می‌توان میزان قبولی برای تحصیل را سنجید. البته این را در نظر داشته باشید که ادامه‌ تحصیل در آلمان در سنین بالا بسیار سخت است.

هزینه تحصیل هنر در آلمان

هزینه‌های تحصیل هنر در آلمان در دانشگاه های مختلف آن متغییر است. به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و آلمانی زبان رایگان بوده و تنها مبلغ بسیار محدودی به طور سالیانه به عنوان خدمات دانشجویی که برای دانشجویان ارائه می‌دهند، دریافت می‌کنند. این مبلغ در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو می‌باشد.

"هزینه

اما برای تحصیل هنر در آلمان در دانشگا‌ه‌های خصوصی و انگلیسی زبان هزینه‌های بیشتری را باید به دانشگاه پرداخت کنید. دولت آلمان برای تحصیل خدماتی را ارائه داده که تا حدودی هزینه و شهریه دانشجو را کاهش می دهد.

رشته هنر در دانشگاه های آلمان

برای تحصیل هنر در آلمان دانشگاه های معتبر زیادی وجود دارد. این دانشگاه ها در رنکینگ مجلات اروپایی رتبه بسیار بالایی دارند و  افرادی که در این دانشگاه ها فارق التحصیل شوند، می توانند در تمامی اروپا و جهان شغل مناسب خود را پیدا کنند. این دانشگاه ها عبارت اند از:

دانشگاه برلین

این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های تحصیل هنر در آلمان و اروپا تلقی می شود. دانشگاه برلین رشته های مختلفی در زمینه های طراحی و هنر داشته و توانسته در سطح بین الملی دانشجویان زیادی را به خود جذب کند و مقصد مناسبی برای علاقه مندان مهاجرت به آلمان است. این دانشگاه چهار دانشکده دارد و بهترین استادید را در خود جای داده است. در سال ۲۰۲۰ دانشگاه برلین توانسته رتبه ۴۰ بهترین دانشگاه جهان را بدست آورد.

دانشگاه باوهاوس وایمار

این دانشگاه یکی از دانشگاه های هنر آلمان  است. دانشگاه باوهاوس وایمار دوره های مختلفی از کارشناسی، کارشناسی ارشدو  دکترا دارد. دانشگاه باوهاوس وایمار بیشتر در زمینه های تحقیقاتی سرمایه گذاری کرده و یک دانشگاه پژوهشی به حساب می آید. بهترین رشته های این دانشگاه، هنر، معماری، معماری شهرسازی و علوم ارتباط است.

دانشگاه هنر برمن

دانشگاه هنر برمن یکی از دانشگاه های طراز اول در زمینه هنر طراحی است. دوره های مختلف این دانشگاه هنر های زیبا، طراحی یکپارچه، و رسانه های دیجیتال است. دانشگاه هنر برمن توانسته با ارائه بهترین برنامه های آموزشی، در سطح بین الملی افرادی را تربیت کند، که روش های خلاقانه ای را در هنر به جای گذاشته و صاحب سبک هستند.

دانشگاه هنر براونشوایگ

این دانشگاه از جدیدترین مراکز آموزشی در زمینه هنر است که در آلمان تأسیس شده و توانسته تراز خوبی را در فهرست مراکز هنری بدست آورد. این دانشگاه حدوداً ۱۰۰۰ دانشجو دارد که این دانشجویان در رشته و دوره های مختلف مانند: هنر های زیبا، تدریس ، طراحی، علم هنر، مطالعات رسانه ای، مشغول به تحصیل هستند. ناگفته نماند که این دانشگاه جوان تحت سرپرستی بهترین و مجرب ترین اساتید هنر بین الملی است.

دانشگاه هنر براونشوایگ

دانشگاه هنر براونشوایگ

دانشگاه هنر و جامعه آلانوس

این دانشگاه یکی از دانشگاه های هنر آلمان است. دانشگاه هنر آلانوس محیطی برگرفته از هنر های تجسمی و فلسفی دارد. دوره های زیادی مانند: هنر های تجسمی و نمایشی، روش های درمانی و هنری، فلسفه و…. در این دانشگاه تدریس می شوند. نکته حائز اهمیت شعار این دانشکده است، که تلفیق هنر و علم را دربر دارد. آلانوس توانسته است که سبک های مختلفی مانند نقاشی های روانشناسی، مجسمه سازی و… را در سطح متفاوتی به جهان ارائه دهد.

دانشگاه هنر مونستر

این آکادمی در سال ۱۹۷۱ تحت عنوان انستیتوی معلمان هنر ایجاد شد که در سال های بعد کاملا مستقل گشت. رشته های ارائه شده در این دانشگاه بیشتر پایه های علم هنر را در برخواهد گرفت. این پایه ها نظیر موسیقی، نقاشی، شهر و رقص هستند که هر متقاضی خواهان یادگیری هنر باید آن را بلد باشد تا مفهموم دقیقی از هنر را درک کند.

دانشگاه اشتوتگارت

این دانشگاه از قدیمی ترین آکادمی های هنر کشور آلمان بوده که حدوداً ۲۵۰ سال سابقه در تدریس دوره های آموزشی هنر دارد. دوره های آموزشی هنر در سال ۲۰۲۰ این دانشگاه حدوداً ۳۰ دوره در رشته های نقاشی، مجسمه سازی، و طراحی است.

دانشگاه هنر لاپیزیگ

این دانشگاه در بالاترین سطح آموزشی رشته هنر در آلمان قرار دارد که بیش از ۲۵۰ سال در این زمینه فعالیت می کند. هنر ها تجسمی و گرافیکی این دانشگاه در سطح بسیار بالایی تدریس می شود و پذیرش در آن تا حدودی دارای شرایط سخت است.

شرایط پذیرش در رشته هنر در آلمان

برای ادامه تحصیل در رشته هنر در آلمان، شما حدوداً ۵۲ دانشگاه و مراکز آموزشی را پیش رو دارید.  برای پذیرش در این دانشگاه ها شما نیاز به گذارندن دوره های آموزشی و آزمون های ورودی دارید. بیشتر این آزمون های ورودی بر پایه های رشته های نظری بوده و هیچ نوع آزمون عملی پر این رشته ها وجود ندارد البته بعضی از رشته ها مانند: نقاشی و معماری نیاز به آزمون عملی دارند.

پذیرش در رشته هنر در آلمان

برای آنکه بتوانید در بعضی از رشته های هنر مانند نقاشی و معماری در دانشگاه های آلمان ادامه تحصیل داشته باشید، ابتدا بعد از مکاتباتی که با دانشگاه دارید باید به صورت حضوری یا غیر حضوری آثار خود را به دانشگاه بفرستید. اساتید آنها با بررسی این آثار برای متقاضیان به جای پذیرش، دعوتنامه ای بابت شرکت در آزمون های عملی می فرستند و شما با پذیرش در این آزمون قادر به ادامه تحصیل خواهید بود.

رشته های تحصیلی هنر در آلمان (بدون آزمون)

بعضی از رشته های تحصیل هنر در آلمان هیچ نوع آزمون ورودی ندارند و دانشجویان قادر خواهند بود که در دوره های لیسانس و فوق لیسانس تنها با ارائه سوابق و رزمه قوی علمی و تحصیلی خود پذیرش شوند. نکته قابل توجه تسلط کافی بر روی زبان آلمانی و انگلیسی متقاضیان است. این رشته های بدون آزمون شامل، موسیقی شناسی، هنر های تجسمی و… است.

مدارک‌ مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی

مدرکی که در آلمان از اهمیت زیادی برخوردار است مدرک زبان آلمانی است. زیرا در آلمان  دانش زبان آلمانی بسیار مهم است. دانشجویانی که دارای دیپلم ۱۲ ساله تحصیلی خود هستند می‌توانند با اخذ ویزای تحصیلی برای شروع تحصیل هنر در آلمان اقدام کنند. برای تحصیل هنر در آلمان و دیگر رشته‌ها نیاز به دیپلم Abitur است. برخی از رشته‌های تحصیلی در آلمان نیاز به آزمون‌های ورودی دارند که برای ورود به آن دانشگاه‌ها این آزمون ورودی اجباری است.

موقعیت کار پس از تحصیل هنر در آلمان

پیدا کردن کار‌ پس از تحصیل در کشور آلمان بسیار آسان است. امکان پیدا کردن کار برای متخصصین باسواد در کشور آلمان وجود دارد تا کمبود نیروی کار متحصصین در کشور آلمان جبران شود. برای دانشجویان بین‌المللی، امکان پیدا کردن کار با گرفتن یک ویزای جستجوری کار امکان‌پذیر است. در ادامه به مدت ۱۸ ماه فرصت دارند تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنند و بعد از یافتن شغل مناسب می‌توانند ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهند.

هزینه‌های زندگی در آلمان

میزان هزینه‌های زندگی بسته به نوع و سبک زندکی دانشجو متفاوت است ولی اگر یک دانشجو به دنبال زندگی خوب و در سطح متوسط است، نیازی نیست نگران باشد؛ زیرا دولت آلمان خدماتی رایگان را ارائه می‌دهد تا چنین دانشجویانی بتوانند از پس مخارج زندگی خود بر آیند. این خدمات در خیلی از مراحل زندگی می‌توانند به دانشجویان کمک شایانی کند و برای برخی از مشکلات آن‌ها مانند مرهمی عمل می‌کند.

تحصیل رایگان هنر در آلمان

دانشگاه های آلمان برای دانشجویان بورسیه تحصیلی هنر در آلمان را تهیه کرده اند. برخی از بورسیه های تحصیلی هنر در آلمان به شرح زیر است:

بورسیه بنیاد آلفرد تاپفر

این بورسیه یکی از بورسیه های تحصیلی آلمان است که برای دانشجویان اروپایی غیرآلمانی است که خواهان ادامه تحصیلات در رشته‌هایی مانند هنر مهمانی و علوم اجتماعی در مقاطعی بالاتر از سطح لیسانس هستند تعلق خواهد گرفت. ولی درحال حاضر ایرانیان نمی‌توانند آن را تقاضا دهند.

بورسیه بین الملی پسا دکترای انیشتین

این بورسیه برای دانشجویان مقطع فوق دکترا است که خواهان ادامه تحصیل در رشته هنر و دیگر رشته‌ها در دانشگاه برلین هستند. پروژه‌های تحقیقاتی آن‌ها را توسط بنیان انیشتن بورسیه می شود. بورسیه تحصیلی هنر در آلمان بیشتر برای مقاطع دکترا و ارشد است.

بورسیه های علمی KUrt Hansen

این بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی هستند که در زمینه‌های علمی و هنری درحال آموزش می باشند و به نوعی کمک هزینه زندگی آن‌ها به حساب می آید‌. بورسیه می تواند علاوه بر کمک هزینه در پروژه های تحقیقاتی باعث کاهa هزینه زندگی نیز باشد.

رشته های تحصیلی هنر در آلمان (گرایش ها و مقاطع)

رشته هنر یکی از رشته‌هایی است که زیر مجموعه‌های بسیاری دارد. برای آگاهی از رشته‌های تحصیلی هنر در آلمان ابتدا باید علایق خود را انتخاب کنید. معمولاً رشته هنر در دوره کارشناسی به صورت کامل و جامع تدریس می‌شود و در مقاطع بالاتر فرد می‌تواند گرایش خود را انتخاب کند. در ترم های اولیه تمامی پایه هنر اعم از رشته‌های موسیقی طراحی نقاشی مجسمه‌سازی و رقص به دانشجویان تدریس می شود.

"رشته

شرایط ادامه تحصیل در رشته هنر در آلمان مقطع کارشناسی

آلمان یکی از برترین نظام‌های آموزشی در سطح بین‌المللی دارد. برای تحصیل هنر در آلمان باید زبان‌های آلمانی و انگلیسی را بخوبی بلد باشید. مقاطعی که در دانشگاه‌های آلمان برای دانشجو ارائه می شود دکترا کارشناسی ارشد و کارشناسی است که هر کدام دارای شرایط مختص به خود هستند.

شرایط ادامه تحصیل در رشته هنر در آلمان در مقطع دکترا

متقاضیانی که تمایل به تحصیل دکتری هنر در آلمان را دارند، باید به چند نکته توجه کنند. اولین نکته داشتن مدارک زبان و آلمانی است. دومین نکته توجه به دانشگاه‌هایی که امکان پذیرش دکترا را دارند؛ زیرا همه مؤسسات آموزشی در آلمان در رشته‌های هنر مقطع دکترا را ارائه نمی دهند. علاوه بر نکات گفته شده شما باید یک رزومه قوی و پروژه تحقیقاتی پایان‌نامه متفاوت نیز به دانشگاه ارائه دهید تا بتوانید شانس بیشتری برای پذیرش شدن داشته باشید.

شرایط ادامه در مقطع کارشناسی ارشد

از شرایطی که برای پذیرش متقاضیان در دوره کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس رشته هنر وجود دارد مدرک معتبر دوره پیش یعنی کارشناسی است. تمامی متقاضیان باید معدل بالای ۱۷ در مقطع کارشناسی در یکی از رشته‌های هنر داشته باشند تا بتوانند در مقطع ارشد در یکی از دانشگاه‌های معتبر پذیرش شود بعلاوه دو توصیه نامه و داشتن پروژه تحقیقاتی پایان‌نامه از شرایط پراهمیت پذیرش دانشگاه‌ها است.

سخن پایانی

تحصیل هنر در آلمان شرایط خاصی دارد. این شرایط می تواند پذیرش رشته هنر در آلمان را کمی سخت و دشوار کند. اما این کشور  امکان تحصیل رایگان را برای متقاضیان و دانشجویان بین الملی خود ایجاد کرده است. موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی می تواند تمامی عزیزانی که خواهان مهاجرت و ادامه تحصیل هنر در آلمان و پذیرش رشته هنر در آلمان هستند را مشاور دهد. مشاوره های رایگان  موسسه ما با بهترین و مجرب ترین افراد می توانند سوالات متقاضیان را به خوبی پاسخ دهد.

سوال‌های متداول در رابطه با چگونگی تحصیل رشته‌ هنر در آلمان

  1. آیا امکان تحصیل رایگان در کشور آلمان در رشته هنر وجود دارد؟

بله، هزینه تحصیلی در مقاطع دانشگاه‌های آلمان متفاوت است و تحصیل در مقطع دکترای دانشگاهی آنان تقریباً رایگان می باشد و بابت شهریه مبلغی پرداخت نمی‌شود.

  1. شرایط پذیرش در دکترای هنر آلمان چیست؟

برای پذیرش در رشته هنر در مقطع دکتری کشور آلمان باید رزومه قوی و مدرک فوق لیسانس از دولت آلمان را داشته باشید و بتوانید با یکی از اساتید راهنما یک پروژه تحقیقاتی را انجام دهید.

  1. آیا کشور آلمان توانسته سطح هزینه زندگی را در خود کاهش دهد؟

بله، آلمان توانسته با هماهنگ کردن میزان درآمد و مخارج افراد جامعه خود سطح زندگی را افزایش داده و هزینه‌های آن را کم کند.

  1. طول اتمام دوره تحصیلی رشته هنر در آلمان در مقاطع مختلف چقدر است؟

دوره لیسانس بین ۶ تا ۸ ترم ، دوره فوق‌لیسانس بین ۳ تا ۴ ترم ، دوره دکترا بین ۳ تا ۶ ترم.

  1. آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه های آلمان در رشته هنر وجود دارد؟

بله، درست است که ادامه تحصیل در کشور المان رایگان است اما این دولت برای بعضی از رشته ها کمک هزینه زندگی درنظر گرفته است.

  1. وضعیت کار بعد از تحصیل رشته هنر در آلمان چگونه است؟

رشته هنر از آن دسته از رشته هایی است که در تمامی جهان به آن احتیاج داشته و وضعیت شغلی آن مناسب است.

  1. آیا امکان کار در حین تحصیل هنر در آلمان وجود دارد؟

بله، کشور آلمان حدوداً بین ۳۰ تا۲۰ ساعت در هفته را برای دانشجویان اجازه کار صادر می کند.

  1. هزینه تحصیل در رشته هنر آلمان چقدر است؟

هزینه تحصیل در تمام مقاطع حدوداً بین ۵۰۰ تا ۲۰۰ یورو براورد شده است. بسته به نوع رشته فرد و دانشگاهی که تحصیل می کند متفاوت است.

  1. رشته های زیر مجموع هنر در دانشگاه های آلمان چیست؟

رشته موسیقی، هنر و معماری، شهر سازی، از  جمله رشته های پر طرفدار  در کشور آلمان است و آینده شغلی خوبی دارند.

  1. مدرک هنر به چند دسته تقسیم می شود؟

کشور آلمان مدارک هنر خود را به دو صورت تاریخ هنر و هنر های زیبا تقسیم بندی کرد. ابتدا در ترم های اولیه تاریخ هنر و هنر پایه و در ترم های بدی گرایش رشته ها تدریس می شود.

  1. آیا تحصیل در رشته هنر در آلمان می تواند آینده دار باشد؟

بله، هنر یک رشته ای است که در تمام جهان کاربرد داشته و در کشور های اروپایی و امریکایی بسیار پر درآمد است.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *