بررسی پروازهای خارجی و وضعیت مرزها برای ایرانیان به دلیل شیوع کرونا

همان طور که در خبر های داغ این روز ها شنیده ایم، بیماری کرونا یا همان کرونا ویروس مورد توجهات قرار گرفته و به مسئله ای جهانی تبدیل شده است.‌ این بیماری که از ووهان چین آغاز شده است، بیشتر کشور های دنیا را درگیر خود کرده است. افراد زیادی در سراسر جهان درگیر این بیماری شده اند. مدتی است که کرونا ویروس در کشور ایران وارد شده و گروهی از مردم در سراسر کشور به آن مبتلا شده اند. پس از افزایش تعداد مبتلایان و شرایط سخت مرز های هوایی و زمینی مشترک ایران با برخی از کشور ها بسته شد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این مسئله بپردازیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

بررسی پروازهای خارجی و وضعیت مرز ها

در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی کامل پرواز های خارجی و وضعیت مرز ها برای ایرانیان به دلیل شیوع بیماری کرونا می پردازیم، اما قبل از آن باید ببینیم این بیماری سخت چیست که باعث درگیری افراد و کشور ها شده است.

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس ها یا COV خانواده زیادی از ویروس ها هستند که بیماری های زیادی مانند سرماخوردگی یا حتی سندرم تنفسی خاورمیانه را در خود جای می دهد. مانند بقیه اعضای خانواده کرونا ویروس، این ویروس هم از حیوانات آمده است. بسیاری از افرادی که در ابتدا به این بیماری مبتلا شده اند، یا در بازار عمده فروشی در مرکز چین کار می کردند یا به طور مستقیم با حیوانات در بازار در ارتباط بوده اند. این ویروس می تواند باعث ذات الریه شود. در گزارشاتی آمده است، افرادی که بیمار شده اند دجار سرفه، تب و مشکلات تنفسی می شوند. در مواردی می تواند باعث نارسایی هایی هم شود. از آن جایی که این بیماری ویروسی است ، آنتی بیوتیک ها هیچ فایده ای ندارند. علاوه بر آن دارو های ضد ویروسی که در برابر آنفولانزا ارائه می شود، موثر نیست. بهبودی این بیماری به قدرت سیستم ایمنی بدن بستگی دارد و بسیاری از افرادی که جان خود را از دست داده اند، در آن زمان از سلامت بدنی کاملی برخوردار نبوده اند. برای پیشگیری بهتر این است که در خانه بمانید و از سفر های غیر ضروری پرهیز شود. توجه کنید که رعایت بهداشت فردی و خانوادگی بسیار مهم می باشد. توحه داشته باشید که طبق اعلام کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرده است که انتقال از انسان به انسان با سرعت انجام می شود. این ویروس نگرانی های زیادی را در پی داشته است و تبدیل به یک مسئله همه گیر شده. توصیه های استاندارد برای جلوگیری از این بیماری و پیشگیری، شستن منظم دست ها، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه، پختن کامل گوشت و تخم مرغ و … می باشد. همچنین از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه دارد، خودداری شود.

کرونا ویروس

کرونا ویروس

خب حالا که اطلاعات مناسبی در ارتباط با این بیماری کسب کردیم، ببینیم شرایط مرز های هوایی و زمینی مشترک ایران با سایر کشور ها چگونه است؟

شرایط مرز های هوایی و زمینی مشترک ایران با همسایگان

شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان و پس از آن کشور ایران، همراه با وخامت اوضاع باعث شده است تا کشور هایی که در همسایگی ایران هستند یا مقصد سفر و مهاجرت ایرانی های زیادی بوده اند، محدودیت های هوایی یا زمینی خود را اعمال کنند‌. همین مسئله تاثیر بسیار زیادی بر تور های تفریحی و سفر های مختلف شده است‌. تمام کشور هایی که با ایران مرز مشترک زمینی دارند، پس از منتشر شدن اخبار ابتلای افراد زیادی در ایران به بیماری کرونا، اقدام به بستن مرز های زمینی خود کردند و پس از آن پرواز هایشان را لغو نمودند. کشور های بسیاری هم برای اتباع ایرانی محدودیت هایی ایجاد نموده اند. ما در این بخش قصد داریم اخرین وضعیت مرز ها و شرایط مرزی زمینی و هوایی ایران را بررسی نماییم.

چه کشور هایی به مسافران ایرانی اجازه ورود نمی دهند؟

همان طور که گفتیم پس از شیوع ویروس های کرونا کشور های زیادی در منطقه، مرز های زمینی و هوایی خود را بسته اند و یا برای اتباع ایرانی محدودیت هایی ایجاد کرده اند. این کشور ها عبارتند از : ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، گرجستان، کویت، اردن، قطر، تاجیکستان، امارات متحده عربی، عمان، قزاقستان، روسیه و هند. در این بخش شرایط هر کدام از این کشور ها نسبت به ایران را بررسی می کنیم چرا که برخی از کشور ها مرز هایی هوایی را بسته اند، برخی دیگر مرز های زمینی را بسته اند و برخی تغییراتی در وصعیت ویزا ها اعمال کرده اند.
وزارت کشور ترکیه در تاریخ چهارم اسفند ماه بیانیه ای صادر کرد و طبق آن از بسته شدن مرز های خود با ایران خبر داد‌. البته این کشور اعلام کرده که این مسئله به دلیل شیوع کرونا موقتی است. کشور ترکیه در ابتدای اعلام این خبر، تمام راه های زمینی شامل ترانزیت بار و راه آهن با ایران را بسته اعلام کرد اما ساعاتی پس از انتشار خبر اعلام شد که تمام پرواز های ترکیه به ایران و ایران به ترکیه هم به حالت تعلیق در آمده است. شرکت های مختلف هواپیمایی ترکیه ای در بیانیه ای نیز اعلام کردند که پرواز های خود به مقصد شهر های ایران را لغو کرده اند. هواپیمایی ترکیه در تاریخ چهارشنبه هفت اسفند ماه نیز کلیه پرواز ها به مقصد ترکیه را لغو کرد و حتی پرواز هایی که برای برگردندان مسافران ایرانی قصد داشتند به این کشور بروند نتوانستند این کار را انجام دهند، اما ظاهرا پس از مدتی، اجازه برای چند ایرلاین هوایی مانند هما، قشم ایر و ماهان صادر شد تا بتوانند مسافران ایرانی را از کشور ترکیه به ایران باز گردانند.
کشور عراق نیز از تاریخ دوم اسفند ماه نود و هشت، به هیچ عنوان زائران ایرانی را پذیرش نمی کند و اعلام کرده است که ایرانیان تا اطلاع ثانوی امکان سفر به کشور عراق را نخواهند داشت‌. در حقیقت تمام تور های زیارتی به مقصد عراق وضعیتی نامعلوم دارند و فعلا این کشور قصد صدور ویزا برای ایرانی ها را ندارد. عراق اولین کشوری در منطقه بود که پرواز های خود را به کشور ایران لغو کرد. این لغو پرواز ها در ابتدا سه روزه اعلام شد اما برای مدت نامعدودی تمدید شده و مشخص نیست چه زمان این لغو ها برطرف خواهد شد.‌در آخرین خبر ها و بنا به توافقات صورت گرفته بین دو کشور ایران و عراق تا بیستم اسفند ها سفر های زمینی به کشور عراق و اعزام تمامی کاروان های زیارتی به این کشور به حالت تعلیق در آمده و متوقف شده است. ثبت نام قطعی کاروان ها هم در تاریخ یکشنبه یازدهم اسفند ماه انجام خواهد شد.
وزارت امور خارجه افغانستان نیز تمامی رفت و آمد ها به کشور ایران را به حالت تعلیق در آورده است. دلیل این تعلیق شناسایی سه فرد مشکوک افغانستانی به بیماری کرونا بود که تازگی به شهر قم سفر کرده بودند. سفارت کشور افغانستان در تاریخ چهارم اسفند ماه بیانیه ای صادر کرد که در آن از محدودیت ارائه خدمات کنسولی خود در برخی شهر های ایران خبر داده است. اما در تاریخ ششم اسفند ماه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان مرز این کشور ل ایران را بازگشایی کرد و در حساب توییتر خود اعلام نمود که بنا بر تصمیم کمیته ویروس کرونا، مجموعه رفت و آمو ها با ایران مطابق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت، اقدامات اجرایی کنترل بهداشت و وزارت امور خارجه افغانستان انجام خواهد گرفت.
کشور پاکستان نیز مرز های زمینی خود را با ایران مسدود کروه است و برای اعلام وضعیت باید منتظر تصمیم نهایی این کشور در ارتباط با مرز زمینی ماند. جمهوری آذربایجان طی بیانیه ای اعلام کرد که به طور موقتی صدور ویزای برای اتباع ایرانی را متوقف نموده است. علاوه بر آن مرز های زمینی مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان بسته شده است. اما برای ارمنستان شرایط متفاوت تر است. کنسولگری این کشور فعالیت های خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل نموده‌. علاوه بر آن مرز های هوایی کشور ارمنستان هم بسته شده اند و خطوط هوایی برای رفت و آند مسافرین به ارمنستان فعال نیستند. ارمنستان در اقدامی مرز های زمینی مشترک خود با ایران را هم مسدود کرده است. کشور ترکمنستان تنها مرز های زمینی خود را مسدود کرده است اما در کشور های گرجستان، کویت، اردن، قطر، تاجیکستان، امارات متحده عربی، عمان و هند مرز های هوایی خود را به روی ایران بسته اند‌. کشور قزلقستان نیز اعلام کرده است که مرز های هوایی خود را از یازدهم اسفند ماه خواهد بست. کشور روسیه نیز از تاریخ جمعه نهم اسفند ماه صدور تمام ویزا های گردشگری برای ایرانی ها را لغو نموده است.‌

کشور هایی که به مسافران ایرانی اجازه ورود نمی دهند

کشور هایی که به مسافران ایرانی اجازه ورود نمی دهند.

استرداد بلیت ها بدون جریمه لغو

با توجه به لغو پرواز ها یا سفر های زمینی در پی شیوع بیماری کرونا و محدودیت های مرزی اعمال شده، بلیط های هواپیما و قطار بدون جریمه لغو، مسترد می شود. معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی در خصوص لغو و استرداد بلیت ها گفت: قانون کلی برای استرداد بلیت های قطار های مسافربری به این صورت است که اگر تا بیست و چهار ساعت قبل از حرکت قطار باشد ده درصد از کل مبلغ به عنوان هزینه و کارمزد به آژانس ها داده می شود و نود درصد هزینه به مسافران باز خواهد گشت اما پس از شیوع بیماری کرونا و با دستور العمل وزیر راه و شهرسازی ما دستورالعمل طرح استرداد بلیط قطار های مسافربری را اعمال کردیم.
طبق طرحی که اعلام شده است، اگر مسافران قصد دارند تاریخ بلیت خود را تغییر دهند باید حداقل تا هفتاد و دو ساعت قبل از تاریخ حرکت قطار، برای تهیه بلیط جایگزین اقدام نمایند. افرادی که قبل از تاریخ سوم اسفند ماه بلیط خریداری کرده اند و می خواهند بلیت خود را کنسل کنند از هفتم اسفند ماه تا بیست و نه اسفند و حداکثر تا دوازده روز قبل از تاریخ حرکت قطار، باید به مراکز مجاز فروش بلیت مراجعه کرده و بدون هیچ گونه جریمه کنسلی بلیت خود را مسترد کنند‌. البته نکته ای که قابل توجه است این می باشد که هیچ کدام از قطار های نوروزی حذف نشده اند و پیش فروش بلیط های نوروزی ادامه دارد. در زمینه بلیت های هواپیمایی هم شرایط همین گونه است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده است که تمامی بلیط ها شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی بدون کسری و جریمه استرداد خواهند شد‌ به طور مثال شرکت هواپیمایی آتا تا سه ساعت قبل از پرواز تمام وجه را کاملا مسترد می کند‌. این استرداد برای شرکت ایران ایر تا دوازده ظهر یک روز قبل خواهد بود‌. ایرلاین های خارجی هم تمام وجه را باز می گردانند. البته هر کدام از این بلیت ها شرایط خاصی دارند و با حالت خاصی تمام وجه آن ها مسترد خواهد شد. به طور مثال به طور مثال شرکت ترکیش ایرلاین وجه بلیط پرواز هایی را به طور کامل پرداخت خواهد کرد که تاریخ پرواز آن ها از ۴ اسفند تا ۱۹ اسفند ماه باشد و تاریخ صدور بلیط شان تا ششم اسفند ماه بوده است.

سوالات متداول در ارتباط با پروازهای خارجی و وضعیت مرزها برای ایرانیان به دلیل شیوع کرونا

  1. آیا کشور های همسایه ایران مرز های هوایی و زمینی مشترک خود با ایران را به دلیل شیوع بیماری کرونا بسته اند؟

    بله بیشتر کشور های منطقه و همسایه ایران مرز های زمینی و هوایی کشور خود را برای مدت زمان مشخصی بسته اند.

  2. آیا کشور ترکیه مرز های زمینی و هوایی کشور خود را بسته است؟

    بله کلیه مرز های زمینی و هوایی ترکیه و حتی ترانزیت بار به این کشور برای مدتی بسته شده است و پرواز های ترکیه به ایران و ایران به ترکیه به حالت تعلیق در آمده است.

  3. اولین کشوری که مرز هایی هوایی خود با ایران را به تعلیق در آورد چه کشور بود؟

    عراق اولین کشوری بود که مرز هایی هوایی خود را بست؟

  4. آیا می توان با تور های زیارتی به عراق سفر نمود؟

    خیر، کلیه مرز های هوایی و زمینی عراق برای زائران ایرانی بسته شده است و تور های زیارتی تا اطلاع ثانوی فعالیتی ندارند.

  5. آيا کشور افغانستان به دلیل شیوع بیماری کرونا در ایران، مرز های مشترک خود با ایران را بست؟

    بله کشور افغانستان مرز های زمینی مشترک خود با ایران را بست و رفت و آمد ها از این کشور به ایران و بالعکس ممنوع شد.

  6. آیا می توان بلیت قطار را بدون جریمه کنسل کرد؟

    بله طبق اعلام افراد ذیصلاح کلیه بلیت های قطار که در تاریخ های اعلام شده صادر شده اند بدون هیچ گونه جریمه ای مسترد می شوند و کلیه هزینه به افراد باز می گردد.

  7. آیا بلیت های هوایی داخلی و خارجی بدون هزینه مسترد می گردد؟

    بله طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشور کلیه بلیت های داخلی و خارجی ایرلاین های خاص با شرایط اعلام شده مسترد می گردند و تمام وجه به افراد باز می گردد.

  8. شرایط مرز های ارمنستان و ایران در پی شیوع کرونا چگونه است؟

    برای ارمنستان شرایط متفاوت تر است. این کشور تا اطلاع ثانوی کلیه فعالیت های کنسولگری خود در کشور ایران را منتفی نموده است.

  9. آیا در پی شیوع بیماری کرونا بلیت های قطار برای عید نوروز صادر می شود؟

    بله تا کنون هیچ گونه خبری مبنی بر کنسلی بلیت های قطار برای عید نوروز اعلام نشده و کماکان پیش فروش بلیت ها ادامه دارد.

  10. چه کشور های دیگری مرز های هوایی خود را در پی شیوع کرونا در ایران بسته اند؟

    کشور های گرجستان، کویت، اردن، قطر، تاجیکستان، امارات متحده عربی، عمان و هند مرز های هوایی خود را به روی ایران بسته اند‌.

  11. آیا در پی شیوع بیماری کرونا می توان برای ویزای توریستی روسیه اقدام کرد؟

    خیر روسیه صدور تمام ویزا های توریستی خود را برای ایرانیان به حالت تعلیق در آورده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

18 دیدگاه برای “بررسی پروازهای خارجی و وضعیت مرزها برای ایرانیان به دلیل شیوع کرونا

  1. صدرا گفت:

    سوالم اینه که الان از ترکیه افرادی که پناهنده بودن بخوان برگردن ایران قوانیینش چیه و آیا زمینی یا هوایی میتونن برگردن و آیا پروازی از ترکیه به ایران داریم ؟ اگه داریم از کدوم شهر ترکیه و چه هواپیماییی؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      موسسه ما در زمینه پناهندگی اقدامی انجام نمی دهد به همین علت متاسفانه اطلاعی در رابطه با قوانین پناهندگی نداریم.

  2. hasti گفت:

    سلام من دانشجو هستم در ترکیه کاری داشتم اومد ایران الان مرز ها بسته است راهی نیس من برم ترکیه من باید برم ترکیه چون دانشجو هستم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      متاسفانه تا زمان باز شدن مرز ها، امکان رفتن شما وجود ندارد.

  3. لونا گفت:

    سلام ببخشید الان اوضاع برای کسایی که تو این کشورا موندن چیه؟ تکلیف ویزا چیه؟ ما یک ماهو نیمه تو ارمنستانیم و دقیقا قبل از بسته شدن وارد شدیم ممنون میشم راهنمایی کنین که الان ویزای ما تمدید شده خودکار یا مشکل خواهیم داشت؟!

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      با توجه به شرایط پیش آمده تا زمان باز شدن مرز ها وضعیت ویزا ها معلق شده است.

  4. علی گفت:

    سلام
    من روسیه مشغول کار هستم و همسرم ایران
    ویزای کار داریم هر دو
    سوالم اینه راهی هست بتونم همسرم بیارم روسیه؟
    یا زمان باز شدن‌مرزها مشخصه؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      متاسفانه در حال حاضر مرز ها بسته است و زمان باز شدن مرز ها نیز مشخص نمی باشد.

  5. محمدزاده گفت:

    باسلام مرز به عمان هنوز بسته میباشد؟چگونه میشه به عمان رفت در شرایط فعلی

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      متاسفانه تا زمانی که مرز های بین کشور ها باز نشود، امکان سفر به این کشور وجود ندارد.

  6. Ellahe گفت:

    سلام هیچ راهی برای رفتن به کشورها همسایه نیست که از کشور همسایه به ترکیه برویم‌؟

    1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

      سلام
      چرا راه داره، مثلا میتونید 14 روز برید مالزی بمونید و بعد از اون برید ترکیه!

      1. Ellahe گفت:

        خب این ۱۴ روز‌قرنطینه اونجا میشیم‌؟ اگر قرنطینه بشیم هزنیه بدیم ؟

        1. مشاور مهاجرت کاری گفت:

          خیر قرنطینه نمیشید، طبق شرایط جدید باید ۱۴ روز اخیر ایران نبوده باشید.

          1. بی تا گفت:

            سلام با شرایط کرونا ایا هیچ راهی برای رفتن به عراق نیست ؟
            اگر مالزی بریم میتونیم از مالزی به عراق بریم ؟

            1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

              سلام وقتتون بخیر
              متاسفانه تا زمان بسته بودن مرز ها امکان رفتن به عراق وجود ندارد.

  7. سحر گفت:

    من نمیخوام بپرسم کدام مرزهای هوایی به ایران بسته است دقیقا برعکس میخوام بدونم کدام مرزهای هوایی ب ایران بازه؟

    1. مشاور مهاجرت های عمومی گفت:

      سلام
      بله بازه، خیلی از مرزها الان بازه و مشکلی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *