هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان به دلیل وجود برنامه های تحصیلی رایگان و امکان کار دانشجویی در آلمان نسبت به دیگر کشور های اروپایی کمتر است. موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی آماده مشاوره به شما درباره هزینه تحصیل در آلمان به شما عزیزان می باشد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه تحصیل در آلمان ، پیشنهاد می کنیم حتما این پادکست را بشنوید!

هزینه تحصیل در آلمان 2023

آلمان یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است. در دانشگاه های آلمان، شما از آموزش با کیفیت و متعددی شامل برنامه های کارشناسی و برنامه های کارشناسی ارشد و برنامه های دکتری با زبان تدریس انگلیسی و آلمانی برخوردار می شوید. درباره ی هزینه تحصیل در آلمان 2023 باید گفت که اکثر برنامه های تحصیلی نیز برای کلیه دانشجویان خارجی رایگان است.

بنابراین اگر قصد مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

سیستم رایگان تحصیل در آلمان

اگر می خواهید در آلمان تحصیل کنید، باید این نکته را بدانید که دانشگاه های دولتی برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد شهریه نمی گیرند و هزینه تحصیل در آلمان به صورت سیستم تحصیل رایگان برای همه دانشجویان خارجی، صرف نظر از کشور مبدأ، در دسترس است.

هزینه های تحصیل در آلمان در دانشگاه های دولتی

بیشتر دانشگاه های آلمان دولتی هستند، بنابراین شما فقط باید هزینه های اداری را برای هزینه تحصیل در آلمان بپردازید که هزینه آن معمولاً بین   100 تا 350 یورو در هر ترم است. این هزینه شامل خدمات سازمان دانشجویی و ثبت نام و سایر هزینه های اداری جهت پذیرش شما شما را می شود.

همچنین این مبلغ به تأمین بودجه سلف سرویس های دانشجویی، مسکن و امکانات ورزشی کمک می کند. جهت اطلاع از مبلغ دقیق هزینه ترم با دانشگاه مورد نظر خود در تماس باشید.

گفنتی است که مهاجرت تحصیلی به آلمان یکی از پرطرفدارترین مقاصد است. که یکی از علت های اصلی آن در کنار کیفیت بالای آموزشی، هزینه پایین تحصیل است.

دانشگاه های بدون هزینه تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین المللی

نمونه هایی از دانشگاه های آزاد در آلمان به شرح زیر می باشند:

هزینه های تحصیل در دانشگاه های دارای رتبه برتر در آلمان

در اینجا لیستی از متوسط ​​هزینه های تحصیل در دانشگاه های آلمان با بالاترین رتبه وجود دارد :

هزینه ها در دانشگاه های خصوصی

هزینه تحصیل در آلمان، در دانشگاه های خصوصی می تواند برای یک دوره لیسانس به 26000 یورو در سال و برای یک دوره کارشناسی ارشد به 40000  یورو در سال برسد. برنامه های مهندسی و بازرگانی و مدیریت گران ترین شهریه ها و هزینه های تحصیل در آلمان را دارا می باشند. جهت اطلاع دقیق از هزینه دوره مورد نظر خود با دانشگاه مورد نظر در تماس باشید.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

نه تنها هزینه تحصیل در آلمان رایگان است، بلکه هزینه زندگی دانشجویی در آلمان نیز کاملا مقرون به صرفه است. متوسط ​​هزینه زندگی دانشجویی در آلمان با احتساب محل اقامت بین 700 تا 1000 یورو در ماه است.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

  • شهرهای بزرگتر مثل: برلین، فرانکفورت یا دوسلدورف – کل هزینه زندگی دانشجویی 900 تا 1500 یورو در ماه می باشد.
  • شهرهای کوچکتر مثل: فرایبورگ، لایپزیگ یا هانوفر – کل هزینه زندگی دانشجویی 750 تا 1100 یورو در ماه می باشد.

هزینه کالج در آلمان- کالج های دولتی

هزینه کالج در آلمان رایگان است و مانند دانشگاه های دولتی فقط هزینه ی ادارای و هزینه های ترم باید پرداخت شود. جهت اطلاع از مبلغ دقیق هزینه ترم با کالج مورد نظر خود در تماس باشید. هزینه شامل برخی خدمات رفاهی، بیمه، هزینه حمل و نقل ، و هزینه های نام نویسی و پذیرش می شود.

کالج های رایگان در آلمان

لیست کالج های رایگان در آلمان عبارتند از:

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  • دانشگاه هومبولت برلین
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه آزاد برلین
  • RWTH دانشگاه آخن
  • دانشگاه مانهایم
  • دانشگاه کلن

هزینه های کالج در آلمان- کالج های خصوصی

کالج های خصوصی هزینه های بین المللی را اعمال می کنند. طیف گسترده ای از هزینه های بین المللی در این موسسات اعمال می شود که با توجه به ملیت شما و نوع دوره انتخاب شده تغییر می کند. جهت اطلاع از هزینه مورد نظر از دانشگاه خود بپرسید.

هزینه های محل اقامت برای تحصیل در آلمان با توجه به سبک زندگی

گفته میشود که هزینه تحصیل و زندگی در آلمان 850 یورو است، بدان معنا که این مبلغ فقط یک راهنما است. میزان پولی که شما نیاز دارید به میزان صرفه جوئی شما نیز بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، شما می توانید با درآمد کمتری در شهرهای کوچکتر نسبت به شهرهای بزرگ زندگی کنید یا اینکه بخواهید هزینه بیشتری را در شهرهای گران خرج کنید. برای مثال هزینه تحصیل و زندگی در مونیخ بیشتر از لایپزیگ است.

خدمات ماهانه مانند برق، گاز، گرمایش و اینترنت می توانند بین 100 تا 200  یورو به هزینه های زندگی شما اضافه کنند.

سایر هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

میانگین هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

  • اجاره و آب و برق 323 یورو
  • غذا و نوشیدنی 168 یورو
  • لباس 42 یورو
  • وسایل یادگیری 20 یورو
  • هزینه های سفر (ماشین و حمل و نقل عمومی) 94 یورو
  • بیمه درمانی، هزینه های پزشکی، دارو 80 یورو
  • تلفن، اینترنت، تلویزیون 31 یورو
  • اوقات فراغت، فرهنگ، ورزش 61 یورو
  • جمع هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان 819 یورو

هزینه خوابگاه

وقتی صحبت از هزینه زندگی در آلمان می شود، هزینه مسکن بالاترین هزینه ماهانه شما خواهد بود. دانشجویان بسته به مکانی که موسسه آموزش عالی آنها در آن قرار دارد، هر ماه بین 290 تا 560 یورو برای اسکان پرداخت می کنند. گزینه های ارزان تر برای دانشجویان بین المللی سالن های اقامت یا اشتراک یک آپارتمان اجاره ای خصوصی است. همچنین می توانید یک آپارتمان یک اتاقه اجاره کنید (استودیو نیز نامیده می شود).

در زیر میانگین هزینه زندگی دانشجویی در آلمان برای اقامت را مشاهده خواهید کرد:

  • زندگی در استودیو به تنهایی: 390 یورو در ماه
  • یک آپارتمان اشتراکی اجاره ای خصوصی: 365 یورو در ماه
  • زندگی در اقامتگاه دانشجویی: 250 یورو در ماه
  • داشتن آپارتمان شخصی: معمولاً بسیار گران است. در ابتدا نیز باید مبلغی را به عنوان ودیعه برای اتاق یا آپارتمان خود در نظر بگیرید. میزان ودیعه می تواند بسیار متفاوت باشد. معمولاً باید چند صد یورو به صاحبخانه بدهید.

بهترین اقامتگاه برای دانشجویان

اتاق های اقامتگاه های دانشجویی یکی از محبوب ترین گزینه های مسکن است. طبق DAAD، بیش از  40% دانشجویان بین المللی در یک اقامتگاه دانشجویی زندگی می کنند. دومین گزینه محبوب، برای کاهش هزینه تحصیل و زندگی در آلمان، اشتراک مسکن است.  30٪  از دانشجویان این نوع محل اقامت را انتخاب می کنند.

هزینه غذا

یکی از موارد هزینه زندگی دانشجویی در آلمان، هزینه های غذا و خورد و خوراک میباشد.

شما بعنوان دانشجو در آلمان حدود 170 یورو در ماه برای غذا پرداخت خواهید کرد. اگر به دنبال قیمت های پایین تر هستید، سوپرمارکت های ارزان تری مانند Aldi، Lidl و Netto را امتحان کنید.

اگر می خواهید هر چند وقت یک بار در رستوران شام بخورید :

  • یک پرس غذای یک وعده ای در یک رستوران ارزان 10 یورو است.
  • یک پرس غذای سه وعده ای برای دو نفر در یک رستوران متوسط ​​45 یورو است.
  • یک نوشیدنی سبک اضافی 3 یورو خواهد بود.

هزینه حمل ونقل

یک دانشجو بجز هزینه تحصیل در آلمان، هزینه های دیگری هم دارد.

طبق تحقیق DAAD، حدود  10%  از کل بودجه ماهانه دانشجویان برای حمل و نقل هزینه می شود.

  • کارت حمل و نقل عمومی برای دانشجویان بین 25 تا 200 یورو در ماه است. با این حال، در بسیاری از دانشگاه ها، هزینه کارت حمل و نقل ماهانه در هزینه اداری وجود دارد که شما باید هر ترم پرداخت کنید. با بلیط ترم خود می توانید به مدت شش ماه بصورت رایگان با وسایل نقلیه عمومی در منطقه اطراف موسسه آموزش عالی خود سفر کنید.
  • به راحتی می توانید با دوچرخه در تمام شهرهای آلمان رفت و آمد کنید. نرخ اجاره دوچرخه در حدود 15 تا 20 یورو در روز است.
  • از سیستم قطار Deutsche Bahn آلمان استفاده کنید و از هر شهر آلمان که می خواهید بازدید کنید. کرایه ها بین 20 تا 70 یورو است.
  • همچنین می توانید از وب سایت Numbeo برای بررسی سایر قیمت ها و هزینه ها در آلمان استفاده کنید.

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان – در صورت داشتن بیمه سلامتی

قبل از ورود به آلمان حتماً از وضعیت بیمه درمانی خود مطلع باشید. هنگام ثبت نام در دانشگاه و درخواست مجوز اقامت، باید مدارک بیمه سلامت را ارائه دهید. همچنین  با کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) هرگونه درمان پزشکی که در آلمان نیاز دارید، پوشش داده می شود. بیمه نامه های خصوصی درمانی داخلی و خارجی سایر کشورها نیز ممکن است در آلمان شناخته شوند.

هزینه ها در صورت نداشتن بیمه سلامتی

اگر پوشش بیمه درمانی شما در کشور مبدا شما در آلمان معتبر نیست، باید در اینجا بیمه نامه بگیرید. اگر سن شما کمتر از 30 سال باشد یا هنوز ترم 14 مربوط به رشته را به پایان نرسانده اید، هزینه های بیمه سلامت عمومی حدود  80 تا 110 یورو در ماه است. پس از آن، کمک هزینه حداقل 160-190یورو در ماه افزایش می یابد.

 هزینه ویزای دانشجویی آلمان

بسته به شرایط شما، مقامات آلمانی به شما این امکان را می دهند که این هزینه را بصورت آنلاین، محل استقرار در مرکز درخواست ویزا در کشور شما یا انتقال بانکی پرداخت کنید.

  • برای درخواستویزای آلمان نوع/ D  مجوز اقامت نیز باید 75 یورو هزینه پرداخت کنید.
  • شما باید هزینه اقامت سالانه 110 یورو را پرداخت کنید.
  • همچنین آنها از شما می خواهند ثابت کنید که می توانید ماهانه 720 یورو از طریق منبع خارجی یا از قبل در حساب بانکی خود پرداخت کنید.

نکته مهم درباره هزینه تحصیل در آلمان

Studentenwerk  در دانشگاه های متعددی بسته های خدماتی را برای کاهش هزینه های زندگی دانشجویی برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد که شامل یک اتاق در سالن دانشجویی محل اقامت، بلیط، غذا و پوشش بیمه درمانی است.

پول و حساب های بانکی جهت پرداخت هزینه تحصیل در آلمان 2023

داشتن حساب بانکی در آلمان بسیار عملی است. با یک حساب بانکی آلمان می توانید پس از ثبت نام، هزینه تحصیل در آلمان را به صورت الکترونیکی به دانشگاه منتقل کنید، اجاره ماهانه خود را پرداخت کرده و حقوق خود را از یک کار نیمه وقت دریافت کنید.

پول و حساب های بانکی جهت پرداخت هزینه تحصیل در آلمان 2020

پول و حساب های بانکی جهت پرداخت هزینه تحصیل در آلمان 2023

همچنین می توانید از خودپرداز ها به صورت رایگان پول برداشت کنید. اکثر بانک ها به دانشجویان حسابهای جاری رایگان ارائه می دهند که معمولاً همراه با کارت EC است.

هزینه تحصیل در آلمان به تومان

با توجه به قیمت یورو به تومان می توانید هزینه تحصیل در آلمان به تومان را محاسبه کنید. به دلیل اینکه قیمت یورو در ایران متغیر است، شما میتوانید 850 یورو که برای هزینه تحصیل در آلمان 2023 تخمین زده شده است را ضربدر قیمت یورو در آن لحظه بکنید.

مزایا داشتن حساب بانکی برای پرداخت هزینه تحصیل 2023

اگر قصد دارید بیش از دو هفته در آلمان بمانید، باید یک حساب جاری در اینجا باز کنید. معمولاً برای دانشجویان رایگان است. تشریفات مربوطه خیلی پیچیده نیست و مزایای آن قطعاً بیش از معایب آن است. به عنوان مثال، شما می توانید “سفارشات ثابت ” را برای پرداخت های منظم مانند اجاره، بیمه درمانی یا قبض های تلفن – تنظیم کنید که اطمینان داشته باشید پول به طور خودکار انتقال می یابد.

بودجه و پشتیبانی دانشجویی- برای کاهش هزینه ها

ایالت های آلمان با پوشش شهریه از آموزش عالی حمایت می کند و دانشگاه ها را تأمین مالی می کند. علاوه بر این، دولت آلمان همچنین برنامه های پشتیبانی مالی را برای دانشجویان ارائه می دهد.

سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) یک برنامه کمک مالی است که بر دانشجویان و محققان آلمانی و بین المللی متمرکز است  تا به دانشجویان برای کاهش هزینه های تحصیل در آلمان کمک کند.

  • Deutschlandstipendium  جوایزی معادل 300 یورو در ماه برای دانشجویان با استعداد حداقل برای دو ترم ارائه می دهد.
  • همچنین می توانیدبرای کمک به تأمین مالی تحصیلات خود در خارج از کشور، بورس تحصیلی Studyportals  را بررسی کنید.

سخن پایانی

هزینه تحصیل در آلمان در مقایسه با برخی دیگر از کشورهای اروپایی، گران نیست. به طور متوسط​​، هزینه تحصیل و زندگی در آلمان دانشجویان در آلمان ماهانه حدود 850 یورو می شود. موسسه حقوقی وکلای برگزیده ی اصطهباناتی آماده پاسخگویی به شما درباره هزینه تحصیل در آلمان به شما عزیزان می باشند.

سوالات متداول در ارتباط با هزینه تحصیل در آلمان

  1. آیا هزینه تحصیل در آلمان درمقطع کارشناسی ارشد و در رشته ای متفاوت با رشته ی مقطع کارشناسی رایگان است؟

خیر، در صورتی که قصد دارید دوره کارشناسی ارشد را در رشته ای متفاوت با دوره ی کارشناسی تحصیل کنید، هزینه ی تحصیل در آلمان رایگان نمی شود.

  1. آیا هزینه تحصیل در آلمان و در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در تمامی ایالت های آلمان رایگان است؟

خیر، برای هزینه تحصیل در آلمان تنها استثنا ایالت فدرال بادن-وورتمبرگ است که رایگان نیست.

  1. هزینه تحصیل در ایالت های بادن-ووتمبرگ چقدر است؟

از پایان سال 2017، هزینه تحصیل در آلمان در ایالت های بادن ووتمبرگ 3000 یورو در سال برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا تعیین شد.

  1. آیا دانشگاه های آلمان برای کاهش هزینه های تحصل در آلمان به دانشجویان خوابگاه رایگان اختصاص می دهند؟

خیر، توصیه می کنیم قبل از ورود به آلمان محل اقامت خود را پیدا کنید. دانشگاه های آلمان هنگام ثبت نام خوابگاه های رایگان به دانشجویان اختصاص نمی دهند.

  1. طرح های بیمه های سلامت چه کشور هایی در آلمان معتبر هستند؟

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بوسنی هرزگوین، ایسلند، اسرائیل، لیختن اشتاین، مراکش، مقدونیه، مونته نگرو، نروژ، سوئیس، صربستان، تونس و ترکیه.

  1. به غیر از هزینه تحصیل در آلمان، چه چیز دیگری این کشور شگفت انگیز را به مکانی مناسب برای مطالعه تبدیل می کند؟

دانشگاه های کلاس جهان، فعالیت تحقیقاتی، اشتغال دانشجویان، نتایج علمی، استادان برجسته، امکانات مدرن، چشم انداز آینده.

  1. در صورتی که دوره ی تحصیلی خودر ا به موقع به پایان نرسانیم، در په ایالت هایی هزینه تحصیل در آلمان رایگان نیست؟

و در برمن، نیدرزاکسن، زارلند، زاکسن، زاکسن-آنهالت یا تورینگن، ممکن است مجبور به پرداخت شهریه در آلمان باشید.

  1. آیا هزینه تحصیل در موسسات آموزش عالی خصوصی مشمول هزینه تحصیل در آلمان میشود؟

بله، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خصوصی شهریه می گیرند.

  1. چه دوره های تحصیلی شامل هزینه تحصیل در آلمان می شوند؟

باید برای برخی از برنامه های کارشناسی ارشد و دوره های آنلاین هزینه تحصیل پرداخت شود.

  1. آیا امکان کار دانشجویی برای تأمین هزینه تحصیل درآلمان وجود دارد؟

بله، شما می توانید با 10 ساعت کار در هفته از 600 تا 2000 یورو درآمد داشته باشید.

  1. برای تأمین هزینه تحصیل در آلمان بورسیه در دسترس است؟

بله، بورسیه های مختلفی وجود دارد. با استفاده از سایت daad بورسیه مورد نظر خود را پیدا کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *