فلوشیپ پزشکی در کانادا

زمانی که برای درمان بیماری خود، چه بیماری عادی باشد و چه بیماری های سخت و مزمن، همیشه به دنبال پزشکی می گردید که بتواند در زمینه درمان کمک زیادی کند. در حقیقت توصیه می شود، به دنبال پزشکی باشید که تخصص او در زمینه درمان بیماری شما باشد. این در حالی است که پزشکان عمومی زیادی وجود دارند و ممکن است پزشک عمومی هم شما را ویزیت کرده باشد. اما با این حال مراجعه به متخصص بسیار بهتر خواهد بود. متخصصان در حقیقت سال های زیادی از زندگی شان را صرف یادگیری جنبه خاصی از پزشکی می کنند که به آن ها چشم انداز خاصی می دهد تا بتوانند به بهترین شکل ممکن مسائل مربوط به بدن بیمار را درک کنند. فلوشیپ بخشی از این آموزش های پیشرفته و عمیق است که پزشکان برای دریافت تخصص خود از آن عبور می کنند. این دوره با توجه به سختی هایی که دارد باز هم به عنوان یک امتیاز محسوب می شود که به بهترین داوطلبان پزشکی تخصصی اعطا می گردد. دوره فلوشیپ پس از تکمیل دوران تخصصی گذرانده می شود که باعث افزایش مهارت های عملی و تجربی می گردد. در حقیقت تحصیلات تکمیلی که پس از اخذ تخصص صورت می گیرد فلوشیپ نامیده می شود و باعث قوی شدن رزومه فرد و افزایش مهارت های تخصصی او می شود. اما شرایط فلوشیپ در کشور های متفاوت، با یکدیگر فرق می کند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

فلوشیپ پزشکی در کانادا نیز متفاوت از کشور های دیگر است چرا که در این کشور شرایط پزشکی هم بسیار پیشرفته و متفاوت می باشد. کانادا کشوری است در قاره آمریکا که به دلیل امکانات بسیار و پیشرفت روز افزون محل مناسبی برای زندگی می باشد. سالانه افراد زیادی برای مهاجرت به کانادا اقدام می کنند. عده ای از دانشجویان برای ادامه تحصیل در کانادا اقدام می کنند و گروهی دیگر کار در کانادا را برای شرایط خود مناسب می دانند. دانشگاه های کشور کانادا از نظر آموزش و گسترش علم جزو بهترین های دنیا محسوب می شوند. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا نیز این روز ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با فلوشیپ پزشکی در کانادا نکاتی ارائه کنیم.

دوره های فلوشیپ پزشکی در کانادا

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا در کل با ایران متفاوت است. اگر فردی تمایل داشته باشد به این کشور مهاجرت کند و مشغول به تحصیل در رشته های پزشکی شود، باید در ابتدا مدرک لیسانس یکی از دروس پایه پزشکی را دریافت کند. این دروس عبارتند از: فیزیک، شیمی، بیوشیمی، علوم تجربی، بیولوژی، زیست شناسی و … . تحصیل برای لیسانس در این رشته ها بین دو تا چهار سال طول می کشد. پس از گذارندن این دروس و اخذ لیسانس رشته مورد نظر فرد می تواند برای شرکت در آزمون پزشکی کانادا یعنی MCAT شرکت کند و در صورت کسب نمره قبولی می تواتد برای تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه شود. دوره های پزشکی عمومی در کانادا حدودا شش یا هفت سال طول می کشد. نکته بسیار مهمی که حائز اهمیت است این می باشد که دوازده تا از دانشگاه های پزشکی کانادا رتبه علمی زیر دویست در کل جهان دارند. به طور مثال رتبه دانشگاه تورنتو یازده، رتبه دانشگاه مک گیل ۲۲، رتبه دانشگاه بریتیش کلمبیا بیست و هفت و … می باشد. اما ببیینیم وضعیت ادامه تحصیلات پزشکی و فلوشیپ در کشور کانادا چگونه خواهد بود. همان طور که در قسمت هایی از مقاله گفتیم، دانشگاه های علوم پزشکی کانادا، جزو بهترین دانشگاه های دنیا محسوب می شوند و از رنکینگ‌ بالایی در سطح جهانی برخوردار هستند. سیستم بهداشت و درمان در کشور کانادا از شطح بسیار مطلوبی برخوردار می باشد و سیستمی پیشرفته است. به همین دلیل وجود پزشکان متخصص در این کشور روز با روز در حال افزایش است و به دلیل این که پزشکان متخصص در کشور کانادا ساعت کاری آزادی دارند، امکان تحقیق و پژوهش برای این افراد فراهم است. از این رو متقاضیان زیادی برا ادامه تحصیلات خود برای فلوشیپ پزشکی در کانادا اقدام می کنند. این دوره های تخصصی آموزشی فرصت بسیار مناسبی را برای پزشکان فراهم می کند که بتوانند در بستری علمی و به روز با امکانات پیشرفته و مدرن، مهارت های پزشکی خود را بهبود بخشند و برای کمک به بیماران خود را قوی تر کنند. دوره های فلوشیپ در کانادا به گونه ای صورت می گیرد که داوطلبان و شرکت کنندگان در آن از جدید ترین متد های روز دنیا برای ادامه تحصیل خود استفاده می کنند و به دلیل وجود تجهیزات پزشکی مدرن در بیمارستان های کشور کانادا و مراکز درمانی و کلینیک ها، داوطلبان اطلاعات بسیار زیادی درباره بیماری های تخصصی رشته خود می یابند. در پایان این دوره ها، گواهی تخصصی فلوشیپ پزشکی کانادا در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.‌

دوره های فلوشیپ پزشکی در کانادا

دوره های فلوشیپ پزشکی در کانادا

دوره های فلوشیپ پزشکی در شاخه های بسیار زیادی در کشور کانادا مورد آموزش قرار می گیرد. از جمله این شاخه های رشته پزشکی می توان با آلرژی، آسیب شناسی، آناتوموپاتولوژیست، بیهوشی، تخصص بیهوشی احیا کننده، قلب و عروق، کودک، ایمونولوژیست بالینی، ایمونولوژیست آلرژی شناس بالینی، آسیب شناسی بالینی، داروساز بالینی، پزشکی بهداشت جامعه، جراح زیبایی، تخصص مراقبت های ویژه، تخصص پوست، رادیولوژیست تشخیص، متخصص گوش، پزشک اورژانس، غدد، بیماری های پوستی، زنان و زایمان، خون شناسی، ژنتیک، گوارش، هماتوژولیست و … اشاره نمود‌. هر سال ظرفیت فلوشیپ پزشکی در دانشگاه های مختلف کانادا اعلام می شود. تعدادی از ظرفیت های موجود در این کشور برای دوره های تخصصی برای دانشجویان بین المللی و کسانی که در دانشگاه های خارج از کانادا فارغ التحصیل شده اند، در نظر گرفته می شود. نیمی از ظرفیت در نظر گرفته شد اختصاص به دوره های تخصصی پزشک خانواده دارد و پس از آن ظرفیت های بیشتر مربوط به رشته های داخلی، پاتولوژی، اورژانس، روانپزشکی و ارتوپدی است. سایر رشته ها هم ظرفیت های کمتری در این دوره های تخصصی به خود اختصاص داده اند. یکی از ایالت های کانادا که بیشترین ظرفیت دوره های تخصصی را به خود اختصاص داده است، ایالت انتاریو می باشد. در کل می توان گفت چون شهر تورنتو بسیار مهاجر پذیر است و سالیان سال افراد زیادی را به خود جذب نموده، شرایط ادامه تحصیل پزشکان بین المللی را به راحتی فراهم کرده است. سیستم پذیرش در دانشگاه های کانادا برای دوره های تخصصی رشته پزشکی و شاخه های پزشکی در دوره فلوشیپ، بر مبنای آزمون های مختلفی است و دانشجویان در این دوره حقوق دریافت می کنند که این میزان حقوق دریافتی در اغلب ایالت های این کشور یکسان است. توجه کنید که ادامه تحصیل در رشته های تخصصی دانشگاه های پزشکی کانادا با هزینه ها و سختی های بسیاری همراه است به همین دلیل است که اگر کسی برای ادامه تحصیلات خود این شرایط را پیش بینی نکرده باشد، معمولا با مشکل مواجه می شود. توجه کنید که درآمد های دستیاران تخصصی در سال های مختلف متفاوت است. برای سال اول تحصیل درآمد سالانه چهل و شش هزار و هفده دلار خواهد بود، برای سال دوم هزینه درآمد تخصصی سالانه برای سال دوم حدود پنجاه و چهار هزار دلار خواهد بود‌. این رقم برای سال های بالاتر بیشتر می شود.

شرایط مهاجرتی پزشکان متخصص به کانادا

پزشکانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل خود یا کار به کانادا مراجعه کنند، لازم است تا از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یابند. کشور کانادا تقاضای بسیاری برای پزشکان و دندان پزشکان دارد از این رو افرادی که به دنبال مهاجرت کاری به کانادا هستند، بهترین روش برای آن ها اقدام از طریق برنامه نیروی متخصص فدرال است. در این حالت اشخاص زیادی هستند که با توجه به لیست مشاغل کشور کانادا از این طریق اقامت دائم کشور کانادا را دریافت می کند. در لیست مشاغل اعلام شده از این روش، شغل هایی که مناسب پزشکان و دندان پزشکان است ارائه می گردد. متقاضیان کار یا ادامه تحصیل در کانادا باید مدرک کارشناسی داشته باشند و فارغ التحصیلی آن ها از دانشگاهی معتبر باشد. گذراندن آموزش های معتبر پزشکی بسیار مهم است. به طور مثال متخصصان پزشکی بالینی باید دوره های چهار یا پنج ساله رزیدنسی بگذرانند و این دوره زمانی برای رشته های جراحی بین پنج تا شش سال خواهد بود.‌ علاوه بر آن فرد باید به معادل سازی مدرک خود نیز اقدام نماید.‌کالج سلطنتی یک بار در سال از داوطلبانی که تمایل یه گذراندن دوره های تخصصی دارند، آزمون می گیرد که این آزمون شامل سوالات با پاسخ های کوتاه، سوالات چند گزینه ای و آزمون های آزمایشگاهی است. علاوه بر آن هزینه های متفاوتی برای هر مرحله از امتحانات پزشکی در کشور کانادا وجود دارد که فرد باید آمادگی ان را داشته باشد که این هزینه ها را پرداخت نماید. این هزینه ها برای آزمون آی بی تی، صد و شصت دلار، برای آزمون ام سی سی ای ای، هزار دلار، برای آزمون ام سی سی کیو ای یک، ششصد و هشتاد دلار، برای آزمون ام سی سی کیو ای دو هزار و چهارصد و پنجاه دلار، برای آزمون او اس سی ای، هشتصد دلار و برای ازمون او اس سی ای پری پریشن کورس، بین نهصد تا هزار و هشتصد دلار کانادا خواهد بود.

شرایط مهاجرت پزشکان متخصص به کانادا

شرایط مهاجرت پزشکان متخصص به کانادا

نکات تکمیلی در ارتباط با دوره های تخصصی پزشکی در کانادا

همان طور که گفتیم دوره های فلوشیپ پزشکی در کانادا یا به عبارتی دوره های تخصصی پزشکی در کشور کانادا در رویال کالج برگزار می شود‌. تخصص ها به گونه ای هستند که که بر روی عملیات ها و فرایند های عملکردی نظارت دارند. بیشتر دوره های تخصصی که در کانادا برگزار می شود، نیازمند آموزش های ابتدایی در زمینه پزشکی داخلی است. البته برای دوره های فلوشیپ جراحی، دوره های آموزش ابتدایس بر مبنای جراحی عمومی است. علاوه بر رشته های تخصصی که در قسمت های قبل به برخی از آن ها اشاره نمودیم، برخی رشته های میان رشته ای وجود دارند که دوره های تخصصی آن ها ارائه می شود. این رشته ها عبارتند از: تخصص پزشکی اعتیاد، مهندسی بیو پزشکی، فارماکولوژی بالینی، پزشکی قانونی، اخلاق پزشکی، پزشکی مبتنی بر جنسیت و … . برای اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا باید مدارک زیادی آماده کنید‌. از جمله این مدارک می توان به ریز نمرات تحصیلی، مدارک آموزشی دانشگاهی، نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر، مدرک معتبر زبان انگلیسی با نمره کافی مانند آیلتس شش به بالا، مدرک قبولی در آزمون ام کت، پاسپورت معتبر با حداقل سه ماه اعتبار، مدرک مربوط یه تمکن مالی، انگیزه نامه، رزومه و … اشاره نمود. برای ویزای کاری شرایط متفاوت است و شما می توانید با مراجعه به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی از شرایط اخذ ویزای کاری مطلع شوید.
اما پس از بررسی تمام این موارد بهتر است به هزینه های زندگی و تحصیل پزشکی در کانادا اشاره کنیم. با توجه به پیشرفته بودن این کشور می توان گقت هزینه های تحصیل در کانادا و هزینه زندگی در کشور کانادا معقول است‌. برای تحصیل پزشکی در کشور کانادا، سالیانه حدود بیست تا بیست و پنج هزار دلار هزینه لازم است. می توان گفت به طور کلی و میانگین هزینه های زندگی در کانادا حدود سی و پنج هزار دلار خواهد بود. اغلب دانشگاه های کشور کانادا، خوابگاه دانشجویی به دانشجویان ارائه می دهد و از این رو هزینه های زندگی در کانادا برای دانشجو کمتر خواهد شد. پس می توان گفت هزینه زندگی با اخذ مسکن در کانادا بین هزار و دویست تا دو هزار و پانصد دلار در ماه خواهد بود ولی هزینه زندگی با توجه به اخذ خوابگاه دانشجویی بین سیصد تا هفتصد دلار در ماه خواهد بود که تفاوت زیادی است. البته هزینه های زندگی به دانشگاه، محل زندگی و نوع زندگی خود شخص هم بستگی دارد.‌

سوالات متداول در ارتباط با فلوشیپ پزشکی در کانادا

  1.  کدام دانشگاه های کانادا برای فلوشیپ پزشکی در کانادا معتبر هستند؟

    دانشگاه های معتبر کانادا عبارتند از: دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، بریتیش کلمبیا، کوئین، ساسکاچوان، لاوال، اتاوا، کلگری، آلبرتا، مونترال و … .

  2. آزمون استاندار پزشکی کانادا چیست؟

    این ازمون که با نام mcat مشهور شده است یک ازمون بین المللی می باشد که برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کانادا دارند برگزار می شود.

  3. چه دروسی در آزمون mcat سرفصل ازمون خواهد بود؟

    دروسی مانند زبان انگلیسی، آزمایشگاه شیمی، فیزیک و شیمی آلی، بیولوژی و … سرفصل های این آزمون هستند.

  4. چه رشته هایی در کانادا برای فلوشیپ پزشکی کورس ارائه می دهند؟

    رشته های تخصصی زیادی وجود دارند که دوره های فلوشیپ دارند. این رشته ها عبارتند از قلب و عروق، چشم، بیهوشی، جراحی قلب، آلرژی، کودک، زنان و زایمان و … .

  5. رشته های بین رشته ای فلوشیپ پزشکی کانادا چه هستند؟

    برخی از رشته ها به صورت بین رشته ای فلوشیپ پزشکی ارائه می دهند که عبارتند از : پزشکی اعتیاد، بیو پزشکی، پزشکی قانونی، فارماکولوژی بالینی و … .

  6. دوره های تخصصی یا فلوشیپ پزشکی در کانادا در چه موسسه یا کالجی برگزار می شود؟

    موسسه رویال کالج برگزار کننده و هماهنگ‌ کننده کلیه دوره های تخصصی پزشکی در کشور کانادا است.

  7. آیا به دانشجویان دوره های تخصصی و فلوشیپ پزشکی در کانادا پول و درآمد تعلق می گیرد؟

    بله دانشجویان تخصصی حقوق دریافت می کنند و به ازای هر سال بالاتر درآمد بیشتری خواهند داشت. این حقوق از سالی چهل و شش هزار و هفده دلار در سال اول شروع می شود.

  8. بیشتر ظرفیت ورودی برای دوره های تخصصی و فلوشیپ پزشکی کانادا مربوط به چه رشته هایی است؟

    بیشترین ظرفیت این دوره های تخصصی مربوط به رشته پزشکی خانواده است و پس از آن بیشترین ها مربوط به داخلی، پاتولوژی، اورژانس و … اشاره نمود‌.

  9. آیا دانشگاه های کانادا امکانات مناسبی برای تحصیلات تخصصی و فلوشیپ پزشکی در کانادا ارائه می کنند؟

    بله دانشگاه ها و بیمارستان های کشور کانادا با داشتن امکانات به روز و پیشرفته موقعیت های عالی برای پژوهش و مطالعه تخصصی برای دانشجویان خود فراهم می کند.

  10. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های کانادا به طور میانگین چقدر است؟

    هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های کانادا به طور میانگین بین بیست تا بیست و پنج هزار دلار سالانه خواهد بود.

  11. هزینه زندگی در کانادا برای دانشجویان پزشکی و فلوشیپ پزشکی کانادا چگونه است؟

    هزینه های زندگی با توجه به شهر محل زندگی، دانشکاه و نوع زندگی فرد متفاوت است اما به طور میانگین با خوابگاه هزینه ای تا ماکزیمم هفتصد دلار خواهد بود و بدون خوابگاه ماکزیمم دو هزار و پانصد دلار خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *