تحصیل در کنیا

جمهوری کنیا کشوری در شرق قاره آفریقا است و با مساحتی حدود پانصد و هشتاد و سه هزار کیلومتر مربع، به عنوان چهل و هفتمین کشور وسیع دنیا شناخته می شود. این کشور دارای چهل و هفت شهرستان است و جمعیت کل آن پنجاه و دو میلیون نفر می باشد. پایتخت کشور کنیا، شهر نایروبی است و دیگر شهر های مهم آن مومباسا، کیسومو و ناکورو هستند. زبان رسمی مردم کنیا انگلیسی و سواحلی است. کشود کنیا با کشور های تانزانیا، اوگاندا، سودان، اتیوپی و سومالی همسایگی و مرز مشترک دارد همچنین اقیانوس هند نیط در شرق آن قرار دارد. اما این روز ها به دلیل افزایش دانشگاه های کنیا، مهاجرت به کنیا افزایش یافته است. افراد زیادی هستند که بنا به شرایطی برای ادامه زندگی خود تابعیت و اقامت در کنیا را انتخاب می کنند.‌ ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با تحصیل در کنیا صحبت کنیم. پس با ما در ادامه همراه شوید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تحصیل در کنیا

نظام اموزشی کشور کنیا امروزه پیشرفت بسیار زیادی کرده است. دانشگاه های بسیاری در این کشور دیده می شود. در کشور کنیا دانشگاه های دولتی ، موسسات خصوصی و بیش از بیست موسسه فنی و حرفه ای فعالیت می کنند. در حقیقت با جمع بندی می توان گفت که در کشور کنیا بیست و دو دانشگاه دولتی، چهارده دانشگاه خصوصی وجود دارد. سیزده دانشگاه در کشور کنیا وجود دارند که تحصیل پاره وقت ارائه می کنند. در دانشگاه های کنیا رشته های هنر، علوم اجتماعی، علوم زیستی و فیزیک حرف اول را می ‌زنند. گسترش سریع آموزش در کشور کنیا باعث شده تا دانشگاه های این کشور از وضعیت بسیار خوبی بهره مند باشند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که هیچ کدام از دانشگاه های کنیا چه برای تحصیلات عادی و چه برای دوره های پزشکی و … مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت ایران نیستند. یکی از معروف ترین دانشگاه های این کشور، دانشگاه نایروبی می باشد. این دانشگاه در سال هزار و نهصد و هفتاد تاسیس شده است و دارای کالج فنی رویال و کالج رویال نایروبی است. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه کشور کنیا محسوب می شود و در بین تمام دانشگاه های آن خرف اول می زند. در بررسی های جهانی معمولا رتبه این دانشگاه بین هشتصد تا هزار در گردش است. دانشگاه نایروبی بر مبنای پژوهش و تحقیقات فعالیت می کند و برای دانشجویان خود موقعیت هی ویژه ای طرح ریزی می کند. نماد اختصاری دانشگاه نایروبی ku است و دارای یک پردیس اصلی در استان نایروبی می باشد. این دانشگاه بیش از شصت و یک هزار دانشجو دارد که در مقاطع مختلف تحصیل می کنند. دانشگاه نایروبی دانشکده های مختلفی از جمله معماری و مهندسی، علوم بهداشت، علوم زیستی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، کشاورزی و … است. یکی دیگر از دانشگاه های کنیا، دانشگاه مووی است که در سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار تاسیس شد و دانشکده های بسیاری مانند کشاورزی و منابع طبیعی، هوافضا، هنر و علوم اجتماعی، علوم زیستی و فیزیکی، تجارت و اقتصاد و … را دارد.

تحصیل در دانشگاه های کنیا

تحصیل در دانشگاه های کنیا

طول دوره تحصیلی برای کارشناسی در دانشگاه های کشور کنیا چهار سال به طول خواهد انجامید و در نهایت باید طی پنج سال تمام شود. در این مقطع بیشتر کلاس های و کورس های درسی به صورت تئوری ارائه می شود. در صورتی که بخواهید در دانشگاه های کشور کنیا برای دوره کارشناسی اقدام کنید باید مدرک دیپلم خود را برای ارزیابی ارائه کنید‌. ریز نمرات شما نیز از سوی دانشگاه کاملا مورد ارزیابی قرار می گیرد. علاوه بر آن در ابتدای اقدام از شما آزمونی به زبان انگلیسی گرفته می شود و اگر در این آزمون نمره مناسبی بگیرید نیاز به ارائه مدرک زبان هم نخواهید داشت. برای تخصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور کنیا، مدرک زبان انگلیسی معتبر مورد نیاز است. به طور مثال نمره قبولی در دانشگاه ها برای آزمون ایلتس بالای پنج و نیم است. طول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های کنیا معمولا دو ساله است و گاهی ممکن است یک ترم هم بیشتر شود. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های کنیا به صورت پژوهشی و تئوری می باشد و حضور هر دانشجو حداقل برای یک ترم در کلاس های دانشگاه ضروری است. برای این که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های کنیا تحصیل کنید، لازم است تا از دانشگاه مشخصی پذیرش داشته باشید و علاوه بر آن باید برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد در ازمونی شرکت کنید و در صورت قبولی وارد این دانشگاه می شوید. اما تحصیل در مقطع دکترا پنج سال به طول می انجامد و اگر این زمان بیشتر شود باید هزینه های مازاد و حتی دو برابری اعمال گردد.‌ برای اخذ مدرک دکتری لازم است تا مدرک کارشناسی ارشد معتبر، مدرک زبان انگلیسی و طرح پژوهشی به دانشگاه ارائه دهید.‌ اما داستان برای رشته های زیر شاخه پزشکی متفاوت است. برای بخش پزشکی دانشجویان بین المللی معمولا سهمیه محدودی دارند و بورسیه تحصیلی کمتر به غیر از کنیایی ها اعطا می شود. برای تحصیل در رشته پزشکی بین پنج تا شش سال زمان نیاز است. مدرک زبان انگلیسی آیلتس باید بالای شش باشد تا مورد پذیرش قرار گیرد. برای ورود به پزشکی در دانشگاه های کنیا از متقاضیان دو آزمون گرفته می شود که هر کدام شرایط خاصی را دارند. زبان تحصیل در این کشور انگلیسی است. اما اگر در زمینه دندانپزشکی قصد تحصیل در کشور کنیا را دارید این نکته قابل اهمیت است که تحصیل دندانپزشکی در این کشور می تواند شما را به درآمد بالایی برساند. برای تحصیل دندانپزشکی در کشور کنیا باید شش سال زمان بگذارید. مدرک زبان انگلیسی معتبر بسیار مهم است و باید برای تحصیل در این رشته مدرک زبان انگلیسی ارائه شود. برای ورود به دندان پزشکی در دانشگاه های کنیا باید در آزمون ورودی شرکت کرده و قبول شوید.
اما برای رشته های غیر پزشکی شرایط راحت تر است و البته خود دانشگاه ها برخی رشته ها را به داوطلبان و متقاضیان خود پیشنهاد می دهند. به طور مثال در دانشگاه مازنو که یکی از دانشگاه دولتی و معتبر کشور کنیا است، دوازده مدرسه و یک موسسه دارد و با برنامه های آنلاین خود، شرایط مساعدی را فراهم نموده است. در این دانشگاه رشته های هنر، علوم احتماعی، علوم زیست و فیزیک حرف اول را می زنند و طرفداران بسیاری دارند.

سیستم های تحصیلی مقاطع مختلف کنیا

در سال هزار و نهصد و شصت و سه و پس از استقلال کنیا سیستم قدیمی آموزشی این کشور یعنی هفت، چهار، دو، سه معرفی شد. این سیستم برگرفته از سیستم اموزشی بریتانیا بود و شامل هفت سال دوره ابتدایی، چهار سال دوره آموزش متوسطه اول، دو سال تحصیلات متوسطه و سه سال دانشگاه بود. در سال ۱۹۶۳ تنها صد و پنجاه و یک مدرسه در این کشور وجود داشت که سر جمع سی هزار دانش اموز در آن درس می خواندند این در حالی است که امروزه فقط نزدیک به سه هزار مدرسه متوسطه با ثبت نام کلی ششصد و بیست هزار نفر وجود دارد که کمی بیش از چهل درصد دانش آموزان را دختران تشکیل می دهند. سیستم فعل مدارس در کنیا از سال ۱۹۸۵ کاملا تغییر کرد و تبدیل به سیستم هشت، چهار، چهار شد. طبق این سیستم دانش اموزان در ابتدا برای هشت سال در دوره آموزش ابتدایی حضور خواهند داشت، چهار سال تحصیلات متوسطه و چهار سال هم در دانشگاه خواهند بود. سال تحصیلی در کشور کنیا از ژانویه تا دسامبر است اما سال تحصیلی دانشگاه ها از سپتامبر تا ژوئن می باشد. تحصیلات ابتدایی در کشور کنیا از شش سالگی شروع می شود و هشت سال ادامه دارد‌. در پایان سال هشتم، دانشجویان امتحانات در نظر گرفته شده برای گواهینامه آموزش ابتدایی یعنی KCPE که شامل موضوعاتی از جمله ریاضی، انگلیسی، علوم، کشاورزی، مطالعات اجتماعی و … می دهند. آموزش دبیرستان در کشور کنیا معمولا از چهارده سالگی شروع می شود که به مدت چهار سال ادامه خواهد یافت. در پایان سال چهارم متوسطه، دانش اموزان باید در امتحانات پایانی که امتحان ملی است و توسط شورای ملی امتحانات گرفته می شود شرکت کنند. این امتحانات با نام KSCE برگزار می شود. اموزش های متوسطه حرفه ای پس از پایان اموزش ابتدایی و اخذ گواهینامه KCPE نیز وجود دارد. ورود به دانشگاه براساس گواهینامه آموزش متوسطه در کنیا با حداقل معدل متوسط ​​C + خواهد بود. مدارک لیسانس که در دانشگاه ها ارائه می شود ، نیاز به چهار سال تحصیل تمام وقت در اکثر زمینه ها دارد. اما پنج تا شش سال زمان در رشته های معماری ، مهندسی ، علوم دامپزشکی و پزشکی لازم خواهد بود. دوره های تحصیل به عنوان واحدهای درسی تعیین می شود ، به طور مثال یک دوره چهار ساله به طور معمول حداقل به 120 واحد نیاز دارد. مدارک کارشناسی ارشد رشته های هنری / علمی به دو سال مطالعه تمام وقت ، با ارزیابی از طریق دروس و امتحان یا کارشناسی و پایان نامه نیاز دارد.

کار در زمان تحصیل در کنیا

این کشور امکانی را برای دانشجویام فراهم کرده است که می توانند در زمان تحصیل خود مشغول به کار شوند. در هر مقطع تحصیلی ساعاتی خاص برای کار هر دانشجو در نظر گرفته شده است. شغل های بسیاری وجود دارند که به دانشجویان برای کار در زمان تحصیل پیشنهاد می شوند. از جمله این کار ها می توان به فروش در وب سایت موتووا اشاره کرد. این وب سایت، بهترین مکان برای درآمد زایی در کشور کنیا است. شما با داشتن هر ایده یا فعالیت کاری می توانید در این وب سایت فعالیت کنید. حتی اگر می توانید عکاسی کنید، کار های گرافیکی انجام دهید، کتاب های الکترونیکی بنویسید، ادیت کتاب انجام دهید، تم ایجاد کنید و … باز هم می توانید از این وب سایت درآمد کسب کنید. درآمد های بعدی از طریق نوشتن مقالات پژهشی ارائه می شود. می توانید از طریق نوشتن مطالب علمی و مقالات مختلف در زمان دانشجویی خود کسب درآمد کنید. این روش برای دانشجویا بسیار مناسب است و کمک زیادی به آن ها برای کسب درآمد خواهد شد. برخی از وب سایت های خرید و فروش این امکان را به دانشجویان می دهند که جزوه های آموزشی خود را به فروش برسانند از این رو شما می توانید با فرش جزوه های خود درآمد مناسبی کسب کنید. از طریق تدریس دروس مختلف به دانش آموزان در کشور کنیا می توان درآمد های مناسب و خوبی داشت چرا که دانش آموزان در این کشور برای یادگیری رقابت زیادی دارند.

کار در زمان تحصیل در کنیا

کار در زمان تحصیل در کنیا

امکانات دانشگاه های کنیا

دانشگاه های کنیا با توجه پیشرفت روز افزونشان، سعی کرده اند تا امکانات زیادی برای دانش جویان فراهم آورند. قبل از هر چیزی این نکته جالب است که دانشگاه های کشور کنیا بورسیه های بسیاری برای دانشجویان خود ارائه می کنند. به طور مثال در دانشگاه ددان کیماتی حدود شصت و سه درصد دانشجویان بورسیه هستند. دانشگاه های مختلف کشور کنیا، با توجه به شرایط جدیدی که اعمال کرده اند امکانات بسیاری دارند. به طور مثال دانشگاه های دولتی خوابگاه های با کیفیتی به دانشجویان ارائه می کنند. مثلا دانشگاه مازنو علاوه بر این که در محوطه آموزشی خود خوابگاه هایی ارائه کرده است، پس از گذشت دوره ای توانست با تاسیس هتل کیسومو شرایط بهتری را فراهم کند. این هتل دارای چهل تا هشتاد اتاق اصلی است که برخی از آن ها به دانش جویان با قیمت مناسب احاره داده می شود. علاوه بر آن دانشگاه ها به سیستم های ورزشی علاقه بسیاری دارند و ورزش را در اولویت های خود قرار داده اند. کارت های دانشجویی در کنیا هم وضعیت بسیار خوبی دارند و دانشجویان می توانند با داشتن کارت دانشجویی از امکانات بسیاری در شهر های مختلف بهره ببرند.

سوالات متداول در ارتباط با تحصیل در کنیا

  1.  آیا شرایط تحصیل در کنیا خوب است؟

    بله این کشور با تغییر سیستم های آموزشی خود از سال ۱۹۸۵ توانست به سرعت رشد کند و با تعداد زیادی دانشگاه دولتی و خصوصی و کالج های مختلف شرایط تحصیلی مناسبی به وجود آورده است.

  2. آیا تحصیل در کنیا رایگان است؟

    آموزش ابتدایی در کنیا از سال ۲۰۰۳ رایگان و اجباری است.‌ آموزش مقاطع متوسطه رایگان است اما اجباری نیست. آموزش در دانشگاه شامل هزینه می شود.

  3. میزان افراد باسواد در کنیا چقدر است؟

    طبق گفته یونسکو میزان افراد باسواد در کشور کنیا هفتاد و هشت درصد است که بیشتر آن را مردان تشکیل می دهند.

  4. ارزان ترین دانشگاه های کنیا کدامند؟

    ارزان ترین دانشگاه های خصوصی کنیا عبارتند از: دانشگاه مازنو، دانشگاه کنیا، دانشگاه علوم و فناوری مولیرو، دانشگاه پل، دانشگاه پوانی، دانشگاه بین المللی آفریقا، دانشگاه ناصره و دانشگاه استراثمر

  5. بهترین رشته های برای تحصیل در کنیا کدامند؟

    تحصیل در رشته های ریاضیات، علوم کامپیوتر، مهندسی مکانیک، بازاریابی، مطالعات تجاری، قانون، حسابداری، معماری و داروسازی در این کشور توصیه می شوند.

  6. سخت ترین رشته ها برای تحصیل در کنیا چیست؟

    سخت ترین دوره های تحصیل در کنیا رشته های پزشکی، ریاضی و علوم کامپیوتر، دندانپزشکی، مکاترونیک و … است.

  7. گرانترین دانشگاه های کنیا کدامند؟

    گرانترین دانشگاه ها در کنیا عبارتند از: استراثمر، نایروبی، دیستار، باراتون، کبرک، کاتولیک و … .

  8. کدام رشته ها پس از تحصیل در کنیا آینده بهتری دارند؟

    رشته های تحصیلی زیر آینده بهتری دارند: تجارت بین المللی یا مدارک مالی، بیوانفورماتیک یا مهندسی زیست پزشکی، مهندسی ها، فناوری اطلاعات سلامت یا مدیریت بهداشت، علوم کامپیوتر و … .

  9. بزرگترین و برترین دانشگاه کنیا برای تحصیل کدام است؟

    بهترین و بزرگترین دانشگاه کنیا که رنکینگ بالای جهانی دارد دانشگاه نایروبی می باشد.

  10. ایا دانشگاه های کنیا مورد تایید ایران هستند؟

    خیر مدارک دانشگاهی در کنیا مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت ایران نیستند.

  11. هزینه تحصیل در دانشگاه های کنیا چقدر است؟

    هزینه تحصیل در دانشگاه های کنیا برای دانشجویان کنیایی حدود ده هزار دلار در سال و برای دانشجویان بین المللی بیست و شش هزار دلار است. دانشگاه های خصوصی سی و پنج هزار دلار در سال هزینه دارند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *