تحصیل پرستاری در ترکیه

در سال های اخیر تحصیل پرستاری در ترکیه برای دانشجویان بین المللی علی الخصوص دانشجویان ایرانی به یک گزینه جذاب تبدیل شده است. تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه راه ورود به کشورهای اروپایی را برای فارغ التحصیلان هموار می کند. هزینه تحصیل در این رشته نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. شما متقاضیان عزیز می توانید مقاله ای که توسط موسسه حقوقی اصطهباناتی در این خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه

رشته پرستاری در دانشگاه های ترکیه از برترین رشته های علوم پزشکی می باشد. از جمله شرایط مهم در اخذ پذیرش رشته پرستاری ترکیه دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان می باشد. متقاضیان برای اخذ پذیرش باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس یا تافل باشند. دارا بودن مدرک PTE و CAE نیز امتیاز مثبت دارد. زبان آموزش در این رشته تحصیلی زبان های ترکی و انگلیسی می باشد. مدت زمان تحصیل دوره کارشناسی پرستاری ترکیه در حدود چهار سال می باشد.

شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه

شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه

آزمون ورودی

متقاضیان برای اخذ تحصیل در رشته پرستاری ترکیه باید در آزمون های ورودی دانشگاه ها شرکت کرده و نمره لازم را کسب کنند. از آن جا که به منظور پذیرش در رشته های علوم پزشکی مانند پرستاری رقابت سختی در میان دانشجویان بین المللی وجود دارد، کسب نمره قبولی در آزمون های YOS و SAT اهمیت فراوانی دارد. آن دسته از متقاضیانی که قصد تحصیل پرستاری در دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه را دارند، فقط باید در آزمون SAT شرکت و نمره لازم را کسب کنند.

شرط معدل

جهت تحصیل پرستاری در ترکیه معدل نقش مهمی را ایفا می کند. حداقل معدل دیپلم 12، کارشناسی 14، کارشناسی ارشد 15 و برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی 18 می باشد. ذکر این نکته مهم است که وقفه تحصیلی متقاضیان نباید بیش از دو الی پنج سال باشد. در برخی موارد متقاضیانی که معدل بالایی داشته باشند، می توانند به تحصیل پرستاری بدون کنکور در ترکیه بپردازند.

دانشگاه های پرستاری در ترکیه

متقاضیان می توانند در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های ترکیه به تحصیل در رشته پرستاری مشغول شوند. از برترین دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه که دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری را ارائه می دهند، دانشگاه های زیر را می توان نام برد:

دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi Üniversitesi)

این دانشگاه در آخرین رتبه بندی EECA در میان 10 دانشگاه برتر ترکیه قرار گرفت. دانشگاه بغازیچی در سال 1863 به عنوان کالج رابرت تأسیس شد و اولین دانشگاه آمریکایی بود که در خارج از ایالات متحده تأسیس شد. این دانشگاه پیوندهای محکمی با سیستم آموزش عالی آمریکا دارد.

دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi Üniversitesi)

دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi Üniversitesi)

دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University)

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) در رتبه هشتم رتبه بندی  EECAقرار دارد. این دانشگاه در سال 1956 تأسیس شد و نقشی حیاتی در توسعه ترکیه و کشورهای خاورمیانه دارد. امروزه، این دانشگاه در حدود 31،000 دانشجو دارد.

دانشگاه کوچ (Koç University)

دانشگاه کوچ در سال 1993 تأسیس شد و در حال حاضر در رتبه 12 دانشگاه های کشور ترکیه قرار دارد. دانشگاه کوچ 22 برنامه کارشناسی، 32 برنامه تحصیلات تکمیلی و 18 دوره دکترا را ارائه می دهد و در حال حاضر دارای در حدود 5،500 دانشجو می باشد.

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

دانشگاه حاجت تپه در سال 1967 تأسیس شد. این دانشگاه در آنکارا پایتخت کشور ترکیه واقع شده است. دانشگاه حاجت تپه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی کشور شناخته شده است. این دانشگاه در 14 دانشکده در حوزه های ارتباطات، دندانپزشکی، اقتصاد و علوم اداری، آموزش، مهندسی، هنرهای زیبا، علوم بهداشتی، حقوق، ادبیات، پزشکی، پرستاری، داروسازی، علوم و علوم ورزشی سازمان یافته است.

دانشگاه غازی (Gazi Universitesi)

دانشگاه غازی به دستور مصطفی کمال آتاتورک، در سال 1926 تأسیس شد. دانشگاه غازی در طیف گسترده ای از رشته ها مانند آموزش، پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، علوم بهداشتی، علوم، مهندسی، معماری، فناوری، علوم ورزشی و علوم کاربردی آموزش می دهد. این دانشگاه تقریباً 1500 دانشجوی خارجی از جمهوری های ترک، قفقاز، اروپا ، خاورمیانه، آفریقا، آمریکا و خاور دور را می پذیرد.

دانشگاه غازی (Gazi Universitesi)

دانشگاه غازی (Gazi Universitesi)

دانشگاه استانبول (Istanbul University)

ساخت دانشگاه استانبول به سال 1453 باز می گردد، زمانی که این دانشگاه توسط سلطان عثمان محمد دوم به عنوان یک مکتب فلسفه، پزشکی، حقوق و ادبیات تأسیس شد. امروزه این دانشگاه 22 دانشکده دارد که شامل دانشکده حقوق، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده مهندسی و دانشکده شیلات و همچنین سه بخش، هشت مدرسه، 16 موسسه و 61 مرکز کاربردی و تحقیقاتی می شود.

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با پذیرش تحصیلی رشته پرستاری در کشور ترکیه می باشند.

زبان تحصیل پرستاری در ترکیه

رشته پرستاری کشور ترکیه به دو زبان انگلیسی و ترکی تدریس می شود. دارا بودن مدرک زبان آیلتس برای متقاضیانی الزامی است که مایل به تحصیل در این رشته در دانشگاه های انگلیسی زبان می باشند. متقاضیانی که فاقد مدرک زبان آیلتس می باشند، می توانند در دوره های آمادگی زبان انگلیسی در کالج ها و دانشگاه های ترکیه شرکت کنند و پس از کسب مهارت و نمره لازم تحصیل در دانشگاه ترکیه را شروع کنند. میزان شهریه دانشگاه های پرستاری که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، به نسبت دانشگاه های زبان ترکی بیشتر است.

هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه

هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه از جمله مواردی است که ذهن دانشجویان خارجی را به خود مشغول کرده است. در این کشور هزینه های تحصیل از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر متفاوت می باشد و دلیل آن تفاوت در خدمات و امکاناتی است که دانشگاه ها ارائه می دهند. به طور کلی، می توان گفت که هزینه تحصیل رشته پرستاری در دانشگاه های دولتی این کشور 1000 تا 6000 لیر و در دانشگاه های خصوصی از 4000 تا 10،000 لیر متغیر خواهد بود.

هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه

هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه

هزینه های زندگی

دانشجویان بین المللی که به تحصیل در رشته پرستاری مشغول هستند علاوه بر هزینه های تحصیل با هزینه های دیگری از جمله هزینه های زندگی نیز رو به رو خواهند بود. برخی از متوسط هزینه های زندگی دانشجویی در کشور ترکیه به شرح زیر می باشد:

رستوران ها

  • غذا در رستوران گران قیمت: 25.00 لیر
  • سه وعده غذا برای دو نفر در رستوران با قیمت متوسط: 110.00 لیر
  • غذا در مک دونالد (یا معادل آن): 25.00 لیر

بازارها

  • شیر (معمولی)، (یک لیتر): 5.81 لیر
  • قرص نان سفید تازه (500 گرم): 2.76 لیر
  • برنج (سفید)، (یک کیلوگرم): 12.61 لیر
  • تخم مرغ: 12.39 لیر
  • پنیر محلی (یک کیلوگرم): 43.10 لیر
  • سینه مرغ(بدون پوست و استخوان) (یک کیلوگرم): 20.73 لیر
  • گوشت ( یک کیلوگرم) (یا معادل گوشت قرمز): 68.85 لیر

حمل و نقل

  • بلیط یک طرفه (عبور محلی): 3.50 لیر
  • رفت و آمد ماهانه (قیمت معمولی): 200.00 لیر
  • تاکسی (تعرفه عادی): 5.00 لیر

خدمات (ماهانه)

  • قبوض (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله) برای آپارتمان 85 متر مربعی: 489.78 لیر
  • تعرفه یک دقیقه ای تلفن همراه (بدون تخفیف): 0.80 لیر
  • اینترنت 60 Mbps) یا بیشتر، داده نامحدود، کابلی ( ADSL /: 154.65 لیر

ورزش و سرگرمی

  • باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهانه براییک بزرگسال: 164.07 لیر
  • اجاره باشگاه تنیس (یک ساعت در آخر هفته): 95.04 لیر

پوشاک و کفش

  • یک جفت جین Levis 501 (یا معادل آن): 248.05 لیر
  • یک لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای (Zara، H&M و …): 73 لیر

اجاره در هر ماه

  • آپارتمان (یک خوابه) در مرکز شهر: 1،521.61 لیر
  • آپارتمان (یک خوابه) خارج از مرکز شهر: 983.41 لیر
  • آپارتمان (سه خوابه) در مرکز شهر: 2،610.01 لیر
  • آپارتمان (سه خوابه) خارج از مرکز شهر: 1،685.29 لیر

هر گونه سوال در رابطه با تحصیل رشته پرستاری در دانشگاه های کشور ترکیه را با کارشناسان موسسه حقوقی اصطهباناتی در میان بگذارید.

بورسیه تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

دولت ترکیه با اتخاذ سیاست های تسهیل روند تحصیل دانشجویان بین المللی در جهت امکان تحصیل رایگان پرستاری در ترکیه به جذب متقاضیان تحصیلی کمک فراوانی کرده است. در کشور ترکیه بودجه بیشتر بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی دانشجویان از طرف دولت تأمین می شود. ارائه بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی در کشور ترکیه سبب بالا رفتن رتبه و رنکینگ دانشگاه های این کشور نیز می شود.

بورسیه تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

بورسیه تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی رشته پرستاری در کشور ترکیه شامل موارد زیر می شود:

شرط سنی

بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی رشته پرستاری در مقطع کارشناسی به دانشجویان بین المللی زیر 21 سال و در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان بین المللی زیر 30 سال تعلق خواهد گرفت.

شرط معدل

یکی دیگر از شرایط دریافت بورسیه تحصیلی رشته پرستاری در کشور این معدل تحصیلی دانشجویان است. جهت اخذ این کمک هزینه های تحصیلی دانشجویان باید برای مقطع کارشناسی معدل حداقل 14 و برای مقطع کارشناسی ارشد معدل حداقل 15 را داشته باشند.

مدارک لازم برای تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه

تحصیل در رشته پرستاری این کشور رقابتی است و دانشجویان علاوه بر نمرات آزمون ورودی به ارائه مدارک دیگری نیز نیاز خواهند داشت. مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور به شرح زیر می باشد:

  • مدرک دبیرستان
  • مدرک صلاحیت و مهارت در زبان انگلیسی یا زبان ترکی
  • ویزای دانشجویی و گذرنامه و کپی های معتبر این مدارک
  • رسیدی که نشان می دهد شهریه پرداخت شده است
  • یک قطعه عکس در اندازه گذرنامه

مزایای تحصیل پرستاری در ترکیه

تحصیل پرستاری در ترکیه می تواند مزایای بی شماری برای دانشجویان داشته باشد. یکی از مهم ترین دلایل انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل از نظر متقاضیان ایرانی نزدیکی جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی با ایران و همچنین پایین بودن هزینه های تحصیل در این کشور می باشد. از دیگر مزیت های مهم تحصیل در ترکیه و اقامت در این کشور موارد زیر را می توان برشمرد:

  1. اعطای کمک هزینه و وام های دانشجویی و ارائه تخفیف ویژه به دانشجویان و امکان صدور مجوز کار پاره وقت دانشجویی
  2. آشنایی دانشجویان با آداب و رسوم و فرهنگ دیگر کشورها و بالا بودن امنیت اجتماعی و بالا بودن سطح علمی دانشگاه های ترکیه
  3. سهولت رفت و آمد به ایران به دلیل نزدیکی دو کشور
  4. پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه و تحصیل پرستاری به زبان انگلیسی و وجود دانشگاه های مجهز و مدرن و وسیع و وجود رشته های متنوع دانشگاهی
  5. امکان کار و تحصیل دانشجویان در کشورهای اروپایی و همچنین کشور متقاضی و امکان ادامه تحصیل در رشته های تخصصی در دانشگاه های برتر اروپایی
  6. امکان اخذ ویزای همراه در طول تحصیل و همراهی همسر و فرزندان متقاضی در کشور ترکیه
  7. بالا بودن کیفیت آموزشی و معتبر بودن مدارک تحصیلی دانشگاهی ترکیه در دیگر کشورهای جهان (بر اساس رتبه بندی های جهانی کشور ترکیه از لحاظ کیفیت آموزشی در بین 45 کشور جهان قرار دارد)
  8. استفاده از سیستم تبادل دانشجو (اراسموس) با کشورهای اروپایی و آمریکا (در برخی از دانشگاه ها، دانشجویان پس از تمام شدن ترم دوم می توانند وارد دانشگاه های اروپایی و آمریکا شوند)
  9. مطابقت نظام آموزشی ترکیه با نظام آموزشی آمریکا و معتبر بودن مدارک تحصیلی دانشگاهی ترکیه در دیگر کشورهای جهان و مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه ها توسط وزارت علوم و بهداشت ایران و امکان اشتغال در ایران

فرصت های شغلی پرستاران در کشور ترکیه

هدف از این رشته تحصیلی در کشور ترکیه آموزش پرستارانی است که قادر به کار در زمینه های تحقیقاتی، کلینیک ها و مدیریت ملی و بین المللی هستند. پیش بینی می شود که در این کشور اشتغال پرستاران ثبت نام شده از سال 2012 تا 2022 با 19 درصد رشد، سریع تر از میانگین برای همه مشاغل باشد. پرستاران سطح بهداشت را ارتقا می دهند، از بیماری جلوگیری می کنند و به بیماران در مقابله با بیماری کمک می کنند. پرستاران در کشور ترکیه می توانند در بخش های مختلفی مشغول به فعالیت شوند.

فرصت های شغلی پرستاران در کشور ترکیه

فرصت های شغلی پرستاران در کشور ترکیه

در بخش هایی مانند موارد زیر :

  • مشاغل آموزشی
  • موسسات آموزش عالی
  • مدیریتی
  • مشاوره ای
  • خدمات حقوقی
  • سازمان های خصوصی
  • خدمات بیمارستان
  • بیمه درمانی

شرایط کاری

به طور کلی پرستاران باید در هر هفته در حدود 45 ساعت کار کنند. پرستاران با کار در ترکیه از بیمه تامین اجتماعی برخوردار می شوند. پرستاران برای کار در ترکیه باید بین 25 تا 45 سال داشته باشند.

سخن آخر

در نهایت موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده پاسخ گویی تلفنی و حضوری به هموطنان عزیز و انجام کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت می باشد. هم وطنان متقاضی تحصیل رشته پرستاری در کشور ترکیه می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری به دفاتر موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، تبریز، رشت و اصفهان مراجعه نمایند.

سوالات متداول در رابطه با تحصیل پرستاری در ترکیه

  1. آیا امکان تحصیل پرستاری در دانشگاه های خصوصی ترکیه وجود دارد؟

    بله، دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل رشته پرستاری در کشور ترکیه را دارند، می توانند در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور مشغول به تحصیل شوند.

  2. آیا رشته پرستاری در کشور ترکیه دارای آزمون ورودی است؟

    بله، پذیرش در رشته پرستاری مانند شرایط پذیرش در دانشگاه های پزشکی ترکیه می باشد؛ یعنی دانشجویانی که قصد تحصیل در این رشته را دارند ملزم به ارائه نمرات آزمون YOS و SAT هستند.

  3. آیا امکان تحصیل رشته پرستاری به زبان انگلیسی در کشور ترکیه وجود دارد؟

    بله، دانشجویان بین المللی این فرصت را خواهند داشت تا رشته پرستاری را به زبان انگلیسی در کشور ترکیه تحصیل کنند.

  4. تحصیل رشته پرستاری کشور ترکیه در مقطع کارشناسی چه مدت زمان می برد؟

    تحصیل رشته پرستاری کشور ترکیه در مقطع کارشناسی معمولا چهار سال زمان خواهد برد.

  5. شرایط اخذ پذیرش رشته پرستاری از دانشگاه های کشور ترکیه چیست؟

تحصیل در این دوره آموزشی رقابتی است و دانش جویان علاوه بر نمرات آزمون ورودی به ارائه مدرک دبیرستان، عکس، گذرنامه معتبر و سایر موارد دیگر خواهند داشت.

  1. آیا مدرک پرستاری اخذ شده از کشور ترکیه دارای اعتبار است؟

    بله، مدرک پرستاری اخذ شده از کشور ترکیه در کل کشور های اروپایی، انگلستان و امریکا معتبر است.

  2. آیا امکان اخذ بورسیه از کشور ترکیه در رشته پرستاری برای دانشجویان بین المللی وجود دارد؟

    بله، دانشجویان بین المللی این فرصت را خواهند داشت تا از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در کشور ترکیه بهره مند شوند.

  3. آیا دانشگاه های پرستاری ترکیه از رتبه خوبی در دنیا برخوردارند؟

    بله، دانشگاه های پرستاری ترکیه از رتبه خوبی در دنیا برخوردارند.

  4. دانشگاه های پرستاری کشور ترکیه کدامند؟

    دانشگاه های پرستاری کشور ترکیه شامل دانشگاه کوچ، دانشگاه استانبول، دانشگاه حاجت تپه و دیگر دانشگاه ها می شود.

  5. آیا برای تحصیل پرستاری در ترکیه معدل اهمیت دارد؟

    بله، جهت تحصیل پرستاری در ترکیه معدل نقش مهمی را ایفا می کند.

  6. هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه چقدر است؟

    هزینه تحصیل رشته پرستاری در دانشگاه های دولتی این کشور 1000 تا 6000 لیر و در دانشگاه های خصوصی از 4000 تا 10،000 متغیر خواهد بود.

  7. فرصت های شغلی پرستاران در کشور ترکیه چیست؟

    فرصت های شغلی پرستاران در کشور ترکیه شامل مشاوره، خدمات درمانی، آموزشی و سایر موارد دیگر می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “تحصیل پرستاری در ترکیه + موقعیت های سغلی پرستاری

  1. پ - مصري گفت:

    سلام . روزتون بخير – كالج هاي تركيه كه اشاره فرمودين براي رشته پرستاري ايا ازمون ورودي خاصي دارن مث يوس يا سات ؟ ايا مدركشون مث مدرك دانشگاهي معتبره و هزينه هاشون به چه صورته ؟ ممنون ميشم جواب بدين

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      بله ما کالج های مورد تایید وزارت بهداشت را به شما پیشنهاد می دهیم که معمولا برای ورود به دانشگاه نیاز به آزمون ورودی است و باید در یکی از آزمون های مورد تایید دانشگاه هدف، نمره حد نساب را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *