شرایط تحصیل در ترکیه 2021

شرایط تحصیل در ترکیه و چگونگی تحصیل در دانشگاه های ترکیه در سال های اخیر از سوال های متقاضیان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی به این کشور بوده است. بر این اساس مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در این مقاله سعی کرده اند تا در مورد شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک فوق دیپلم، شرایط تحصیل در دانشگاه استانبول، شرایط ادامه تحصیل در ترکیه و شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه اطلاعات لازم را ارائه دهند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل در ترکیه و اعتبار جهانی دانشگاه ها

دانشگاه های کشور ترکیه در رنکینگ ها و رتبه های جهانی قرار دارند. متقاضیان با اخذ مدارک معتبر دانشگاهی ترکیه می توانند در همه کشورها به کار و اشتغال و یا ادامه تحصیل مشغول شوند. مدرک دانشگاهی ترکیه تأیید و پذیرش دانشگاه های برتر جهان نیاز به معادل سازی ندارد و متقاضیان می توانند با ارائه این مدرک معتبر در دانشگاه های برتر اروپا تحصیل خود را ادامه دهند.

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانی ها

متقاضیان ایرانی برای تحصیل در ترکیه نیاز به ویزای تحصیلی ندارند و بدون اخذ این ویزا و اتلاف وقت و هزینه برای دریافت ویزا می توانند به طور مستقیم تحصیل خود در دانشگاه های ترکیه را شروع کنند. نزدیکی جغرافیایی و نزدیکی آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی ها با ترک زبان ها و مشابهت زبان با بخشی از کشور ایران را می توان از مزیت های تحصیل ایرانی ها در ترکیه دانست.

  • پایین بودن هزینه های زندگی، تحصیل و عدم وجود محدودیت سنی را می توان از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه برای متقاضیان ایرانی محسوب کرد.
  • یکی از مزیت های مهم شرایط تحصیل در ترکیه 2021 عدم نیاز به تطابق مدرک تحصیلی دیپلم و رشته منتخب در دانشگاه های ترکیه می باشد. در واقع متقاضی با مدرک علوم انسانی می تواند برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی درخواست دهد.

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

بر طبق قوانین کشور ترکیه تحصیل در مدارس ابتدایی دولتی ترکیه به زبان ترکی و به صورت رایگان می باشد. هزینه تحصیل در مدارس ترکیه را دولت ترکیه پرداخت می کند. در واقع شرایط تحصیل در ترکیه از سال 2012 میلادی برای تحصیل 12 سال در مدارس اجباری است. متقاضیان برای تحصیل در مدارس خصوصی و به زبان انگلیسی، باید شهریه تحصیل را پرداخت کنند.

متقاضیان برای تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه باید سالانه در حدود 7000 دلار تا 30.000 دلار پرداخت کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی دارا بودن مدرک دیپلم متوسطه و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 5 تا 6.5 است. علاوه بر این دارا بودن معدل دیپلم دبیرستان در حد مناسب و پذیرش در آزمون ورودی دانشگاه ها از دیگر شرایط تحصیل در ترکیه 2021 می باشد. مدت زمان تحصیل کارشناسی دانشگاه های ترکیه در حدود 4 سال می باشد.

  • عدم وجود محدودیت سنی یکی از مهم ترین مزیت های شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه است.
  • وجود گپ و وقفه تحصیلی از موانع مهم در تحصیل در دانشگاه های اروپایی است که خوشبختانه دانشگاه های ترکیه این شرط را از شرایط اخذ پذیرش حذف کرده اند.
  • متقاضیان برای تحصیل کارشناسی دانشگاه های ترکیه می توانند در رشته های تجارت و مدیریت، مهندسی، روابط بین الملل، گردشگری، فناوری اطلاعات و تجارت بین الملل تحصیل کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط ادامه تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد دارا بودن مدرک کارشناسی و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 6 تا 6.5 می باشد. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه در حدود 2 سال می باشد. شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد به دو صورت با پایان نامه و بدون پایان نامه می باشد.

متقاضیان می توانند در رشته های فناوری اطلاعات، حقوق، مدیریت تجاری، حسابداری، مهندسی صنایع، زیست شناسی، ژنتیک، اقتصاد بین الملل، مطالعات فرهنگی و روابط بین الملل در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

شرایط تحصیل در ترکیه 2021 در مقطع دکتری دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد می باشد. از مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش دکتری ترکیه دارا بودن نتیجه آزمون ALES یا GMAT و یا GRE، دارا بودن مقاله های پژوهشی، دارا بودن معدل بالا در دوره کارشناسی ارشد و  مدرک مهارت زبان انگلیسی می باشد. مدت زمان تحصیل دکتری ترکیه در حدود 4 سال است.

 آزمون های ورودی دانشگاه ها

دانشگاه های ترکیه برای صدور پذیرش تحصیلی به متقاضیان آزمون های ورودی مختلفی دارند. آزمون های یوس YOS و ست SAT و همچنین آزمون تومر TOMER از جمله آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور می باشد. این آزمون ها بر اساس شرایط هر دانشگاه برگزار می شود.

  • آزمون یوس YOS از دروس ریاضیات، هندسه، هوش و زبان ترکی می باشد. این آزمون مختص متقاضیان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های دولتی و برخی دانشگاه های خصوصی است.
  • آزمون تومر TOMER برای متقاضیانی است که قصد تحصیل در دانشگاه های زبان ترکی را دارند. آزمون تومر مشابه آزمون زبان انگلیسی آیلتس و تافل است؛ زیرا با هدف ارزیابی سطح دانش زبان ترکی متقاضی برگزار می شود.
  • آزمون ست General SAT یک آزمون استاندارد ورودی برای تحصیل در کالج و برخی از دانشگاه ها در مقطع کارشناسی می باشد. این آزمون از درس ریاضیات، نگارش و درک مطلب و زمان پاسخگویی به آن در حدود 45 دقیقه می باشد. متقاضیان با اخذ نمره 800 از دروس ریاضی و نگارش و درک مطلب نمره لازم را کسب کرده اند.
  • آزمون SAT Subject نوع دیگری از آزمون SAT می باشد که هر ساله 6 بار برگزار می شود. این آزمون از حوزه های ریاضیات، ادبیات انگلیسی، علوم، زیست شناسی، تاریخ آمریکا و جهان و زبان های خارجی می باشد.

شرایط تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

به طور کلی زبان تحصیل در دانشگاه های ترکیه زبان ترکی است اما متقاضیان می توانند در دانشگاه هایی تحصیل کنند که به زبان های انگلیسی، فرانسوی، ترکی و آلمانی نیز تدریس می کنند. از جمله شرایط ادامه تحصیل در ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان های انگلیسی و فرانسوی و آلمانی تحصیل در سال اول به آموزش این زبان ها می باشد.

شرایط تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

شرایط تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

  • زبان تدریس در بیشتر دانشگاه های ترکیه زبان انگلیسی و ترکی است.
  • زبان تدریس در دانشگاه بیلکنت و دانشگاه فنی خاورمیانه به زبان انگلیسی است.
  • متقاضیان می توانند در مقطع کارشناسی در رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی برق، مترجمی، مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، تدریس زبان انگلیسی و تجارت بین الملل دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی تحصیل کنند.
  • متقاضیان می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل به زبان انگلیسی تحصیل کنند.
  • متقاضیان می توانند در مقطع دکتری در رشته های مهندسی کامپیوتر و زبان و ادبیات انگلیسی به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

بورسیه های تحصیلی ترکیه

از جمله شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه برخورداری از بورسیه ها و کمک هزینه های دانشجویی می باشد. متقاضیان با تحصیل در دانشگاه های ترکیه و دارا بودن شرایط لازم می توانند بخش بسیار زیادی از هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه را تامین کنند. متقاضیان با برخورداری از بورسیه از پرداخت شهریه و هزینه خوابگاه و بسیاری دیگر از خدمات معاف می شوند.

  • شهریه تحصیل در دانشگاه ها: متقاضیانی که واجد شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه هستند، نیاز به پرداخت شهریه و هزینه تحصیل ندارند.
  • هزینه خوابگاه دانشجویی: متقاضیان با برخورداری از بورسیه های تحصیلی ترکیه نیاز به پرداخت هزینه اجاره بهای خوابگاه دانشجویی ندارند.
  • هزینه بیمه درمانی: متقاضیان واجد اخذ بورسیه های تحصیلی برای بیمه درمانی هزینه ای پرداخت نمی کنند.
  • هزینه دوره های آمادگی زبان ترکی: متقاضیانی که واجد شرایط اخذ بورسیه هستند اما فاقد مدرک زبان ترکی برای تحصیل در دانشگاه های ترک زبان می باشند، می توانند در دوره های یک ساله آمادگی زبان ترکی به طور رایگان شرکت کنند.
  • هزینه سفر به ترکیه: متقاضیان با اخذ بورسیه های تحصیلی می توانند کمک هزینه خرید بلیط رفت و برگشت به ترکیه (ورود به ترکیه برای ثبت نام و برگشت به ایران پس از فارغ التحصیلی) را دریافت کنند.

میزان بورسیه تحصیلی

متقاضیان برای تحصیل در مقاطع مختلف و رشته های متنوع در دانشگاه های ترکیه کمک هزینه ها و بورسیه های متفاوتی را دریافت می کنند. از جمله بورسیه های مختلف ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

  • بورسیه مقطع کارشناسی ماهانه در حدود 700 لیر
  • بورسیه مقطع کارشناسی ارشد ماهانه در حدود 950 لیر
  • بورسیه مقطع دکتری ماهانه در حدود 1400 لیر
  • بورسیه دوره های تحقیقی و پژوهشی ماهانه در حدود 3000 لیر

شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی

از جمله شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه و برخورداری از بورسیه های تحصیلی دارا بودن شرایط لازم می باشد. از جمله شرایط لازم برای اخذ بورسیه های تحصیلی دانشگاه های ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

  • محدودیت سنی: متقاضیان برای دریافت بورسیه های تحصیلی ترکیه باید دارای سن مناسب باشند. سن مناسب برای مقطع کارشناسی زیر 21 سال، برای مقطع کارشناسی ارشد زیر 30 سال و برای مقطع دکتری زیر 35 سال می باشد.
  • شرط معدل: متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی ترکیه و برخورداری از بورسیه پزشکی ترکیه را دارند، باید دارای معدل درسی بالاتر از 18 باشند. معدل درسی برای مقطع کارشناسی و اخذ بورسیه بالاتر از 14 و برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بالاتر از 15 می باشد.
  • دارا بودن مدرک زبان ترکی: برای اخذ بورسیه تحصیلی دارا بودن مدرک مهارت زبان ترکی الزامی است.

 شرایط تحصیل در دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول از مهم ترین و برترین دانشگاه های ترکیه می باشد. از جمله شرایط تحصیل در دانشگاه استانبول دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل می باشد. از مهم ترین شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه و به خصوص دانشگاه استانبول در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اخذ نمره لازم در آزمون ورودی YOS دانشگاه استانبول می باشد.

  • هزینه تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه استانبول سالانه از 300 دلار تا 600 دلار و هزینه تحصیل به زبان انگلیسی از 600 دلار تا 1000 دلار می باشد.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک فوق دیپلم

خدمات سیستم معادل سازی مدارک دانشگاهی ترکیه در سال 1983با هدف ارزیابی مدارک فوق دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد موسسه های آموزش عالی و دانشگاه های خارج از ترکیه مشغول فعالیت شد. متقاضیانی که دارای مدرک معتبر فوق دیپلم از دانشگاه های ایران و یا دانشگاه های خارج از ترکیه می باشند، می توانند پس از ارزیابی مدرک تحصیلی و اخذ مجوز لازم و با لحاظ شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک فوق دیپلم پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی دانشگاه های ترکیه را اخذ کنند.

در این ارزیابی و معادل سازی مدارک تحصیلی سطح علمی رشته تحصیلی، کیفیت تحصیلی، واحدهای گذرانده شده در دانشگاه های خارج از ترکیه، واحدهای مورد نیاز برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های ترکیه و مهارت ها و قابلیت های مورد نیاز بررسی می شوند.

شرایط کار دانشجویی در ترکیه

از شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه می توان به انجام کار و اشتغال در حین تحصیل اشاره کرد. متقاضیان با کار و اشتغال در حین تحصیل نه تنها تجربه کاری و حرفه ای را برای کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی کسب می کنند، بلکه با اخذ درآمد حاصل از این کار می توانند بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه را تأمین کنند. متقاضیان با اخذ مجوز کار دانشجویی پاره وقت می توانند تا کمتر از ۳۰ ساعت در هفته به کار و اشتغال دانشجویی بپردازند.

شرایط کار دانشجویی در ترکیه

شرایط کار دانشجویی در ترکیه

  • متقاضیان با اخذ مجوز کار دانشجویی می توانند در قسمت های اداری، کتابخانه دانشگاه، رستوران، کافی شاپ و فروشندگی فروشگاه های بزرگ کار کنند.
  • دانشجویان در حین تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکترا می توانند با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه های ترکیه حقوق دریافت کنند.
  • دانشجویان ترم های آخر دوره کارشناسی ارشد و دکترا و یا دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی می توانند به دانشجویان سال های پایین تر تدریس کنند.

شرایط کار پس از تحصیل

فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه با دارا بودن مهارت زبان ترکی می توانند در این کشور مشغول کار و اشتغال شوند. البته مهارت به زبان انگلیسی نیز برای کار در شرکت های چند ملیتی الزامی است. ممکن است از برخی فارغ التحصیلان خواسته شود تا پس از یافتن کار در ترکیه به کشور خود بازگردند از آنجا برای اخذ ویزای کار ترکیه اقدام کنند.

خدمات موسسه اصطهباناتی

آگاهی از شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه و شرایط تحصیل در ترکیه 2021 در حوزه کاری مشاوران و کارشناسان موسسه های مهاجرتی می باشد و متقاضیان اطلاع چندانی از این موارد ندارند. متخصصان مهاجرت موسسه مهاجرتی و حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی به عنوان یکی از برترین موسسه های مهاجرتی در سطح کشور با آگاهی از جدیدترین قوانین مهاجرتی مشاوره های مهاجرتی رایگان و سودمند به متقاضیان ارائه می دهند.

سخن آخر

در این مقاله شرایط تحصیل در ترکیه، شرایط تحصیل در دانشگاه استانبول، شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک فوق دیپلم، شرایط ادامه تحصیل در ترکیه و شرایط تحصیل در ترکیه 2021 مورد بررسی قرار گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شعبه های تهران، اصفهان، تبریز، رشت، تبریز و رشت و شیراز تماس حاصل کنید.

سوال های متداول در مورد تحصیل در ترکیه

  1. شرایط تحصیل در ترکیه به طور رایگان چیست؟

متقاضی با پذیرش در آزمون ورودی YOS یوس و همچنین دارا بودن مدرک زبان ترکی تومر می تواند در دانشگاه های دولتی ترکیه به رایگان تحصیل کند.

  1. بورسیه های ترکیه چه هزینه هایی را پوشش می دهند؟

بیمه درمانی، هزینه خوابگاه، هزینه دوره آمادگی زبان ترکی، کمک هزینه سفر رفت و برگشت به ترکیه و کمک هزینه ماهانه.

  1. آیا ایرانی ها برای تحصیل در ترکیه باید ویزای تحصیلی دریافت کنند؟

خیر، متقاضیان ایرانی برای تحصیل در ترکیه نیاز به اخذ ویزای تحصیلی ندارند.

  1. شرایط دریافت بورسیه های تحصیلی ترکیه چیست؟

دارا بودن مدرک مهارت زبان ترکی و انگلیسی، دارا بودن شرط سنی و معدل مناسب، دارا بودن رزومه قوی، دارا بودن مقاله های منتشر شده در ژورنال های علمی.

  1. آیا با تحصیل در ترکیه می توان تابعیت این کشور را اخذ کرد؟

بله، پس از 8 سال اقامت و 6 سال کار و اشتغال می توان برای اخذ تابعیت و شهروندی ترکیه اقدام کرد.

  1. آیا امکان اشتغال پس از فارغ التحصیلی در ترکیه وجود دارد؟

بله، متقاضی می تواند پس از فارغ التحصیلی در مدت یک ساله جستجوی کار در ترکیه کار مورد نظر را پیدا کند و به کار بپردازد.

  1. مهم ترین مزایای تحصیل در ترکیه برای ایرانی ها چیست؟

نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی بین ایران و ترکیه، امکان اشتغال و کار پس از فارغ التحصیلی، پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل.

  1. مهم ترین مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی ترکیه کدامند؟

گواهی تمکن مالی کافی و پرینت حساب بانکی، نامه پذیرش از دانشگاه ترکیه.

  1. آیا با تحصیل در ترکیه امکان اخذ ویزای همراه وجود دارد؟

بله، امکان دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال متقاضی وجود دارد.

  1. دانشجویان تا چند ساعت می توانند در ترکیه کار دانشجویی انجام دهند؟

تا حدود 30 ساعت در هفته کار دانشجویی در حین تحصیل.

  1. هزینه ماهانه زندگی یک دانشجو در ترکیه چقدر است؟

ماهانه در حدود 400 دلار می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

6 دیدگاه برای “شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانی ها

  1. z.k گفت:

    سلام وقت خوش
    ببخشید امکان گرفتن بورسیه برای رشته های مهندسی پزشکی و مهندسی کامپیوتر در ترکیه هست؟!

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      بله، اکثر دانشگاه های ترکیه بسته به رزومه علمی متقاضی و نمره ای که در آزمون دریافت می نمایند، بورسیه تحصیلی ارائه می دهند.

  2. D گفت:

    سلام وقت بخیر
    ترکیه در رشته های مهندسی پزشکی و مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی نیز پذیرش دارند اگر بله شرایط یکسان هست؟!
    نیازی به مدرک زبان دارد یا خیر؟!

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بله، رشته های کارشناسی را ارائه می دهد. شرایط و الزامات تحصیل در ترکیه بسته به دانشگاه انتخابی شما دارد.

  3. امیر حسین گفت:

    سلام و تشکر ازسایت خوبتون میخواستم بدونم تو ثبت نام ۲۰۲۱ بورسیه ترکیه مدارک دوره راهنمایی هم است؟
    و ایا ترکیه رشته مهندسی مکانیک فنی را هم پذیرش میکند؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      در ترکیه رشته مهندسی مکانیک نیز ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *