سفر به بنگلادش

جمهوری خلق بنگلادش کشوری آسیائي است و جزو یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود این کشور از همه طرف به جز بخشی کوچک در جنوب شرق که از طریق خلیج بنگال با میانمار در ارتباط است با هند هم‌مرز می باشد مرزهای امروزی این کشور در سال ۱۹۴۷ ایجاد شدند. در آن سال این منطقه به عنوان بال غربی کشور تازه تاسیس پاکستان شناخته شد. در ادامه به مکان های دیدنی جهت سفر به بنگلادش و تابعیت و اقامت بنگلادش اشاره شده است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط سفر به بنگلادش

از نظر آب و هوایی، بنگلادش دارای آب و هوای گرم و مرطوب است و به سبب واقع شدن در کنار خلیج بنگال و اقیانوس هند تابستان‌ها این کشور به شدت در مقابل سیل‌های ناشی از جریان‌های موسمی اقیانوس هند آسیب‌پذیر است. بنگلادش و هندوستان کشورهایی هستند که با آب و هوای موسمی که دارند، از نظر فصل نیز با توجه به آب و هوای خود از سایر کشورهای جهان متفاوت است. در حالیکه کشورهای زیادی در جهان از ۴ فصل صحبت می‌کنند، کشور بنگلادش ۶ فصل دارد و مردم آن انواع هوا را می‌بینند. این فصل‌ها عبارت‌اند از: بهار، تابستان، موسم بارندگی، پاییز، قبل از زمستان و زمستان؛ که این فصل‌ها روی هم رفته ریتو نامیده می‌شوند سالانه صدها نفر قربانی این باران‌های موسمی می‌شوند.

 

تعطیلات در بنگلادش

رودهای گنگ، براهماپوترا (جمونا)، میگهنا و پدما مهمترین رودهای بنگلادش‌اند و این کشور را آبیاری می‌کنند. رودهای گنگ و براهماپوترا که از کوه‌های هیمالیا سرچشمه گرفته و به خلیج بنگال می‌ریزند. رود گنگ و رودهایی که به آن می‌ریزد، ناحیه وسیعی از جنوب غربی بنگلادش را در برمی‌گیرد. سرچشمه هیچ‌یک از رودهای بنگلادش در داخل این سرزمین قرار ندارد، ازینرو بنگلادش بر جریان رودهایی که سرزمین آن را آبیاری می‌کند نظارت کامل ندارد؛ برای نمونه، ساخت سدی بر بالای رود گنگ در ایالت هند، موجب تغییر مسیر مقادیر قابل ملاحظه‌ای آب به نفع این ایالت شده‌ است.

تعطیلات در بنگلادش

پوهلا پویشاخ، مهمترین جشن سکولار کشور بنگلادش که مردم در آن پوشاک محلی می‌پوشند است. در نمایش‌های خاص این جشن به نام بویشاخی ملا شرکت می‌کنند، شیرینی می‌خورند و برای سال جدید آرزوهایی جدید می‌کنند. روز ملی زبان مادری (روز یوکوشی): در ۲۱ فبروری سالگرد شهادت شهدایی است که به نام اسلام در تظاهرات علیه زبان اردوی تحمیلی در سال ۱۹۵۲ شهید شدند. این قیام در پشتیبانی از زبان بنگالی جنبشی بود در جهت ملی‌گرایی سکولار که سبب بروز استقالال در سال ۱۹۷۱ شد. جشن های بنگلادش به قرار زیر می باشد:

  • روز استقلال: برابر با ۲۶ مارچ، در این روز پدر ملت بانگاباندو شیخ موجیبور رحمان استقلال کشور را اعلام کرد.
  • روز پیروزی: برابر با ۱۶ دسمبر، در این روز نیروهای اشغالگر پاکستانی تسلیم نیروهای متحد هند و بنگلادش شدند.
  • عید فطر: بزرگترین عید مسلمانان در این کشور که در پایان ماه رمضان برگزار می‌شود. که  چند روز تعطیل خواهد بود.
  • عید قربان: دومین جشن بزرگ مسلمانان در این کشور.
  • دورگا پوجا: ۴ روز نزدیک به ماه اکتبر، بزرگترین جشن هندوها است که هر روزش به نحوی جشن گرفته می‌شود.
  • کریسمس: ۲۵ دسمبر، بزرگترین جشن مسیحیان در بنگلادش است که تعطیل رسمی است. خوراک در این روز به وفور یافت می‌شود و مردم یکدیگر را به مهمانی دعوت می‌کنند. کار اگر یک هفته تعطیل نشود دست کم چند روزی تعطیل می‌شود. در ۲۴ دسمبر در کلیسای تجگائون به عبادت پرداخته می‌شود.

حمل و نقل در بنگلادش

در حالیکه شهروندان اسرائیل حق ورود به بنگلادش را ندارند، شهروندان بسیاری کشورها از جمله لسوتو، مالاوی، مالدیو، پاپوآ گینه نو، واتیکان، باهاما، اروگوئه و … می‌توانند بدون روادید از این کشور بازدید کنند. شهروندان استرالیا با پرداخت ۵۰ دلار می‌توانند به محض ورود روادید دریافت کنند. فرودگاه بین‌المللی شاه جلال مهمترین معبر ورودی به بنگلادش به شمار می‌آید. همچنین پروازهای محدودی نیز به سایر مناطق این کشور مثل چیتاگونگ و سیلت وارد می‌شوند.حمل و نقل در بنگلادش

به مدت ۴۲ سال بود که قطارهای هندی فعالیت‌های خود به مقصد بنگلادش را به تعلیق در آورده بودند اما از آپریل ۲۰۰۸ مجدداً فعالیت‌های خود را از سر گرفتند و اکنون مایتری اکسپرس به صورت دو هفته یکبار سرویس‌رسانی می‌کند. با اتوبوس تنها مرز هند باز است و گذر از مرز میانمار برای مسافران ممکن است. اتوبوس‌ها روزانه از کلکته به داکا و بالعکس مسافران را جا به جا می‌کنند. بعضی از شرکت‌های اتوبوسرانی خصوصی که اتوبوس‌هایشان در این مسیر تردد می‌کند عبارتند از شوهاق، شایامولی، الخ. طی این مسیر تقریباً ۱۲ ساعت طول می‌کشد و کرایه برابر با ۱۲ – ۸ دلار است.

جاذبه های دیدنی بنگلادش

آهسان منزیل،عمارت و بنای زیبایی است که درسفر به داکا مورد توجه علاقمندان قرار می گیرد. مکانی زیبا برای بازدید به همراه خانواده و دوستان است که می توانید از آن لذت ببرید. این بنا در اواخر قرن ۱۹ ساخته شده و اقامتگاه رسمی فرماندار داکا بوده است. بعد از گذشت نزدیک به ۱۵۰ سال از ساخت آن هنوز زیبا و دیدنی است. این مکانی با معماری مدرن بوده که در سال های قبل مورد بازسازی قرار گرفته است. جاذبه سادارگات،بازدیدی از عرض رودخانه در یک منطقه پر جمعیت و شلوغ است و علاقمندان از قایق سواری لذت خواهند برد که سوژه بسیار جالبی برای عکاسی محسوب می شود،تفریحی هیجان انگیز و شاد بوده وحس زندگی و زنده بودن را به آدمی می بخشد.

زندگی در بنگلادش

مرکز خرید مصطفی یک مرکز خرید بزرگ و بین المللی در کشور بنگلادش است که در مرکز شهر داکا واقع شده است. این فروشگاه دارای مغازه های متنوعی از پوشاک و عطر گرفته تا لوازم بازی و ورزش می باشد. به طور کلی قیمت ها مناسب است و برای هر فردی با هر درآمدی جنس دارد و هزینه زندگی در بنگلادش را قابل تحمل تر میکند. این مرکز خرید بین المللی بوده و در تمام طول سال حراج در آن برگزار می شود که مناسب گردش با خانواده است. در ادامه به جاذبه های دیگر این کشور اشاره شده است:

  • Darjilling Para – پاک ترین روستای بنگلادش
  • Bisana Kandi – چشم انداز زیبا در کنار Meghaloy
  • Jaflong – بهشت بنگلادش
  • Nijhum Dip – جزیره زیبایی
  • Puran Dhaka – شهر امپراطوری مغول
  • Sonargaon – شهر معماری مغول
  • Mohasthangor – شهری با معماری هزار ساله
  • Ratargul Jolabon – آمازون بنگلادش

امیدواریم که مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد و چنانچه قصد سفر به این کشور زیبا را دارید و اطلاعات بیشتری در زمینه هزینه زندگی در بنگلادش را می خواهید می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی(توسعه گران مهر) به گفت و گو بنشینید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *