دانشگاه داکا بنگلادش

بنگلادش کشوری در همسایگی هند می باشد و دارای موسسات آموزشی با کیفیت است. دانشگاه داکا یکی از معروف ترین دانشگاه های کشور بنگلادش بوده و دانشکده پزشکی داکا مشهورترین بخش این موسسه درتمام آسیا است. در این مقاله که به کوشش موسسه اصطهباناتی گردآوری شده به بررسی موارد زیر در ارتباط با دانشگاه داکا بنگلادش پرداخته شده است:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • درباره دانشگاه داکا بنگلادش
  • دانشکده های دانشگاه داکا
  • رنکینگ دانشگاه داکا بنگلادش
  • شرایط تحصیل در دانشگاه داکا بنگلادش
  • هزینه تحصیل در دانشگاه داکا بنگلادش

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مجرب موسسه اصطهباناتی در شعب تهران، شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان تماس برقرار کنید.

درباره دانشگاه داکا بنگلادش

دانشگاه داکا قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه بنگلادش و یکی از قدیمی ترین موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی در شبه قاره هند می باشد. این دانشگاه در سال 1921 بر اساس قانون شورای قانونگذاری هند تاسیس شد. این دانشگاه با حدود 600 هکتار زمین در رامنا شهر داکا تاسیس شده است. دانشگاه داکا در 1 ژوئیه 1921 به عنوان یک موسسه آموزشی درهای خود را برای فعالیت های دانشگاهی گشود. دانشگاه فعالیت خود را با سه دانشکده (هنر، علوم و حقوق)، 12 گروه آموزشی، 60 معلم، 847 دانشجو و سه سالن مسکونی آغاز کرد. هشت بخش تحت نظردانشکده هنر وجود داشت، سانسکریت و بنگلا، انگلیسی، آموزش، تاریخ، مطالعات عربی و اسلامی، فارسی و اردو، فلسفه و اقتصاد سیاسی. دانشکده علوم با سه بخش شروع به کار کرد که شامل فیزیک، شیمی و ریاضیات بود و دانشکده حقوق با گروه حقوق کار خود را آغاز کرد. از کل دانشجویان ثبت نام شده در سه دانشکده 386 نفر در سالن داکا(شهید الله)، 313 نفر در سالن جاگانات و 178 نفر در سالن سلیم الله مسلم به عنوان دانشجویان مقیم و غیر مقیم پذیرفته شدند.دانشگاه داکا تا زمان تقسیم بنگال در سال 1947، منحصر به فرد بودن خود را حفظ کرد و به صورت مداوم جزو معدود موسسات تحصیلات عالی برتر در آسیا استقرار می گرفت و در همین سال، این دانشگاه اختیارات آکادمیک را بر کلیه موسسات آموزشی بالاتر از سطح متوسطه که در بنگال شرقی قرار داشت، به عهده گرفت. این تحول همراه با رشد بی سابقه دانشگاه داکا در سال های بعد و البته فشارهایی بر منابع انسانی، اساتید و منابع مادی آن وارد کرد البته ظهور چندین دانشگاه جدید بعداً کاری از دوش دانشگاه داکا کم کرد.در طول جنگ آزادی بنگلادش تعداد زیادی از معلمان برجسته و تعداد قابل توجهی از دانشجویان و کارمندان زندگی خود را از دست دادند و وضعیت دانشگاه به شدت مختل شد اما پس از آن دانشگاه به روزهای اوج خود بازگشت.

دانشکده های دانشگاه داکا

دانشگاه داکا یکی از اولین و جامع ترین موسسات آموزشی کشور بنگلادش می باشد که شما می توانید در انواع رشته های این موسسه تحصیل کنید. در این بخش به بررسی دانشکده های دانشگاه داکا بنگلادش پرداخته ایم:

  1. دانشکده علوم پایه
  2. دانشکده حقوق
  3. دانشکده معارف
  4. دانشکده پزشکی و تحقیقات تحصیلات تکمیلی
  5. دانشکده علوم اجتماعی
  6. دانشکده علوم زیستی
  7. دانشکده داروسازی
  8. دانشکده هنرهای زیبا
  9. دانشکده مهندسی و فناوری
  10. دانشکده علوم زمین و محیط زیست
  11. موسسه تحقیقات آماری و آموزش
  12. انستیتوی مدیریت بازرگانی
  13. انستیتوی علوم تغذیه
  14. موسسه رفاه و تحقیقات اجتماعی
  15. انستیتوی زبان های مدرن
  16. موسسه اقتصاد
  17. موسسه فناوری اطلاعات

رنکینگ دانشگاه داکا بنگلادش

مرکز رتبه بندی دانشگاه های جهانی (CWUR) تنها رتبه بندی دانشگاه های جهانی را منتشر می کند که کیفیت تحصیلات و آموزش دانشجویان در سطح بالایی باشد، همچنین پرستیژ اعضای هیئت علمی و کیفیت تحقیقات آن ها بدون تکیه بر نظرسنجی های مربوط به دانشگاه امکان پذیر نیست.CWUR از هفت شاخص هدفمند و قوی برای رتبه بندی دانشگاه های جهان استفاده می کند:

  • کیفیت آموزش، با توجه به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی که برنده جوایز بین المللی، مدال های مربوط به مسابقات و کنفرانس های کشوری و بین المللی شدند. (25٪ تاثیرگذاری)
  • اشتغال فارغ التحصیلان با توجه به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی که دارای مقام های مختلف در شرکت های برتر دنیا بودند. (25٪)
  • كیفیت دانشكده، براساس تعداد دانشگاهیان و اساتیدی كه موفق به دریافت جوایز بین المللی و مدال ها شدند (10٪)

عملکرد تحقیقاتی:

  • خروجی تحقیقات: تعداد کل مقاله های پژوهشی (10٪)
  • انتشارات با كیفیت: تعداد مقالات پژوهشی كه در مجلات برتر درج شده اند. (10٪)
  • تأثیرگذاری: تعداد مقالات پژوهشی که در مجلات بسیار تأثیرگذار چاپ شدند (10٪)
  • ارجاعات، که توسط تعدادی از مقالات تحقیقاتی استناد شده (10٪)

با توجه به در نظر گرفتن تمام موارد بالا، رنکینگ دانشگاه داکا بنگلادش به شرح زیر است:

  • رتبه جهانی: 1684
  • رتبه کشوری: 1
  • رتبه کیفیت آموزشی:
  • رتبه اشتغال فارغ التحصیلان:
  • رتبه خروجی تحقیقات:
  • رتبه انتشارات با کیفیت:
  • رتبه تاثیرگذاری دانشگاه: 1620
  • امتیاز کلی: 67
رنکینگ دانشگاه داکا بنگلادش

رنکینگ دانشگاه داکا بنگلادش

شرایط تحصیل در دانشگاه داکا بنگلادش

دوره های تحصیلی در دانشگاه داکا بنگلادش برای لیسانس چهار ساله، برای کارشناسی ارشد دو ساله و برای دکترا سه ساله می باشد. آموزش در مقطع تحصیلات تکمیلی و برخی رشته ها در مقاطع کارشناسی به زبان انگلیسی است.پرونده متضایان تحصیل در دانشگاه داکا به وزارت آموزش و پرورش دولت جمهوری خلق بنگلادش از طریق نمایندگی دیپلماتیک در کشور محل سکونت شما ارسال می شود. کلیه مدارک و رونوشت ها باید توسط یک مقام مجاز وزارت امور خارجه کشور شما تایید و سپس ارسال شوند.پس از بررسی درخواست توسط وزارت آموزش و پرورش بنگلادش، کمیته معادل سازی دانشکده مربوطه دانشگاه داکا بنگلادش صلاحیت دانشجو برای پذیرش در برنامه مورد نظر را تأیید می کند. اگر دانشجو واجد شرایط تحصیل باشد، مدارک وی به کمیته علمی دانشکده مربوطه ارسال می شود و سرانجام معاون دانشگاه پذیرش را تأیید می کند. مدرک مربوط به تصمیم پذیرش به وزارت آموزش و پرورش ارسال می شود و برای متقاضی، گواهی پذیرش صادر خواهد شد. در پایان متقاضی مجاز است با پرداخت هزینه ها پذیرفته شود و پس از اتمام همه این تشریفات دولتی، درخواست باید تا 31 دسامبر (از سال درخواست) به دفتر دانشکده مورد نظر دانشجو در دانشگاه داکا برسد. مدارک مورد نیاز تحصیل در دانشگاه داکا بنگلادش بدین شرح است:

همه متقاضیان رشته های انگلیسی زبان باید مدرک زبان انگلیسی معتبر بین المللی مانند آیلتس را داشته باشند. حداقل نمره ای که برای ورود پذیرفته می شود، مطابق با مقررات UKVI، آیلتس 6.0 یا معادل آن است. لطفا توجه کنید که برخی از بخش ها ممکن است به نمره بالاتری نیاز داشته باشند.برای دانشجویان مقاطع کارشناسی رونوشت مدرک دیپلم و ریزنمرات الزامی است زیرا در برخی رشته ها شرط معدل وجود دارد.برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتر معدل 3 از 4 در دوره قبل و ارائه ریزنمرات الزامی است.توصیه نام و رزومه نیز توسط دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی ارسال شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه داکا بنگلادش

هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی به طور متوسط حدود 1200 دلار در هر سال می باشد. اگر ابتدا به متوسط هزینه یک آپارتمان یک خوابه در داکا نگاه کنید، اجاره آن هر ماه 152 دلار می باشد. هزینه اجاره به خودی خود بیش از این مبلغ می شود و این قیمت ها شامل خدمات اساسی مانند برق، گرمایش، آب و دفع زباله نیست. برای سرویس ها و خدمات اضافی، شخص باید 38 دلار اضافی در ماه بپردازد، که این مبالغ زیاد، خدمات عمومی را برای بسیاری از مردم غیرقابل دستیابی می کند. طبق اعلام مرکز گفتگوی سیاست که یک سازمان تحقیقاتی مستقر در داکا می باشد، هزینه های غذایی برای یک سبد غذایی اساسی خانواده سه نفره حدود 67 دلار در ماه برآورد شده است.هزینه های لباس در واقع کاملاً مشابه مبالغی است که در آمریکای شمالی می بینید. به عنوان مثال، خرید یک شلوار جین در داکا که از برندهای معتبر، حدود 30 دلار هزینه دارد.

با مطالعه مقاله بالا نسبت به تاریخچه دانشگاه داکا بنگلادش، شرایط تحصیل این موسسه، رنکینگ جهانی دانشگاه داکا بنگلادش و هزینه تحصیل و زندگی در داکا آگاهی کسب کردید. لازم به ذکر است که دانشگاه داکا بنگلادش رتبه یک کشوری را از آن خود کرده است. برای کسب اطلاعات دقیق تر و اخذ پذیرش با مشاوران مجرب موسسه اصطهباناتی تماس برقرار کنید.

سوالات متداول در مورد دانشگاه داکا بنگلادش

1- هزینه تحصیل دانشگاه داکا بنگلادش چقدر است؟

هزینه تحصیل در این دانشگاه از 1200 دلار در سال شروع می شود.

2- زبان تحصیل دانشگاه داکا بنگلادش چیست؟

زبان تحصیل انگلیسی و بنگالی می باشد.

3- آیا دانشگاه داکا بنگلادش دارای رشته پزشکی است؟

بله، این موسسه دانشکده پزشکی معتبری در سراسر بنگلادش دارد.

4- آیا دانشگاه داکا بنگلادش ، رشته های درسی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد؟

بله، این دانشگاه تعداد رشته های محدودی در کارشناسی و کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی ارائه می دهد.

5- آیا برای تحصیل در دانشگاه داکا بنگلادش مهارت زبان بنگالی لازم است؟

درصورتی که تمایل به ورود در رشته های بنگالی زبان داشته باشید باید مهارت کافی کسب کنید.

6- آیا دانشگاه داکا بنگلادش دارای کمک هزینه تحصیلی است؟

بله، این موسسه بورسیه های متعددی ارائه می دهد.

7- رنکینگ جهانی دانشگاه وی داکا بنگلادش چند است؟

رنکینگ این دانشگاه 1684 ام در دنیا می باشد.

8- تحصیل در دانشگاه داکا بنگلادش نیازمند شرکت در آزمون ورودی است؟

خیر، آزمون ورودی برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد.

9- آیا بورسیه های تحصیلی دانشگاه داکا بنگلادش شامل ایرانی ها می شود؟

بله، به تمامی دانشجوها با ملیت های مختلف بورسیه تعلق میگیرد.

10- آیا دانشگاه داکا بنگلادش مورد تایید وزارت علوم ایران است؟

بله، این موسسه مورد تایید وزارت علوم ایران است.

11- آیا دانشگاه داکا بنگلادش دارای کیفیت آموزشی است؟

بله، این دانشگاه دارای رتبه یک در سراسر بنگلادش می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *