شرایط تبدیل اقامت بلغارستان به تابعیت

بلغارستان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد که قصد دارد به زودی به کشورهای حوزه شنگن نیز بپیوندد. بنابر این اخذ تابعیت این کشور می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. یکی از مسائل مهم که می تواند به برخورداری از این مزایا منجر شود، تبدیل اقامت بلغارستان به تابعیت و شهروندی این کشور می باشد که کارشناسان ما در موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در این مقاله به شرح توضیحات کاملی در این باره پرداخته اند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تبدیل اقامت به تابعیت و شهروندی در بلغارستان

قانون عمومی

در بند 12 پاراگراف 1 قانون شهروندی بلغارستان، الزاماتی را که باید در هنگام ارائه درخواست تابعیت ارائه شود، آورده شده تا یک خارجی بتواند برای اخذ تابعیت بلغارستان، از آن استفاده کند. مهمترین شرط این است که متقاضی حداقل 5 سال قبل از ارسال درخواست، اجازه اقامت طولانی مدت یا دائم در جمهوری بلغارستان را دریافت کرده باشد. البته استثنائاتی نیز برای این قانون وجود دارد.

سایر شرایط اساسی قانونی، مربوط به این واقعیت است که متقاضی به دلیل جرم عمدی از جنبه عمومی، توسط مقامات رسمی دادگستری بلغارستان محکوم نشده باشد و هیچ دادرسی کیفری برای چنین جرمی علیه وی آغاز نشده باشد، مگر اینکه از متقاضی اعاده حیثیت شده باشد. متقاضی می بایست درآمد و یا شغلی داشته باشد که زندگی وی را در جمهوری بلغارستان امکان پذیر کند و همچنین باید زبان بلغاری را درک و با آن صحبت کند. در آخر، متقاضی باید از تابعیت فعلی خود آزاد شود و یا تا لحظه کسب تابعیت بلغارستان، آن را رها کند.

تبدیل اقامت به تابعیت در بلغارستان

تبدیل اقامت به تابعیت در بلغارستان

مهمترین مانع برای بیشتر شهروندان خارجی برای دستیابی به تابعیت بلغارستان، تسلط در زبان بلغاری است و این مسئله باید از طریق یک گواهینامه رسمی تأیید شود و نشانگر تکمیل موفقیت آمیز آزمون در مرکز کنترل کیفیت و ارزیابی آموزش باشد. اشخاصی که در یک مدرسه بلغاری در این کشور یا خارج از کشور تحصیل کرده اند، از طریق نسخه ای از دیپلم خود که توسط نهاد آموزشی مربوطه صادر شده است، صلاحیت زبان بلغاری را تأیید می کنند.

تابعیت چند ملیتی (تابعیت دوگانه) در بلغارستان قابل پذیرش نیست و به همین دلیل متقاضی باید مدارکی ارائه دهد که وی یا از تابعیت خارجی آزاد شده است یا در حال حاضر روند آن در حال اجرا است. با این وجود گزینه های زیر وجود دارد:
همسران یک شهروند بلغاری، شهروندان عضو اتحادیه اروپا یا یک کشور عضو موافقت نامه منطقه اقتصادی اروپا، کنفدراسیون سوئیس یا کشورهایی که با جمهوری بلغارستان در توافق نامه های بین المللی مشابهی قرار گرفته اند.

استثناعات تبدیل اقامت به شهروندی بلغارستان

استثناعات

ازدواج با شهروند بلغارستان

شرط اقامت حداقل 5 سال در بلغارستان، با مجوز مناسب برای اقامت طولانی مدت یا دائم، در مواردی به 3 سال کاهش می یابد، به شرطی که فرد خارجی:

  •  با یک شهروند بلغاری به مدت حداقل کمتر از 3 سال به صورت قانونی ازدواج کرده است.
  •  در جمهوری بلغارستان متولد شده است، اما براساس منشأ خود تابعیت دیگری به دست آورده است.
  •  قبل از رسیدن به سن بلوغ مجوز اقامت طولانی مدت یا دائم را بدست آورده است.
  • داوطلبانی که شرایط فوق را برآورده می کنند باید به زبان بلغاری نیز مسلط باشند.

منشا

شرایط بهتری برای افراد خارجی وجود دارد، که:

  •  دارای اصالت بلغاری هستند. مبدأ بلغارستان با گواهی صادر شده توسط آژانس دولتی شهروندان بلغارستان در خارج از کشور اثبات می شود. برای به دست آوردن چنین گواهی، آژانس برای منشأ بلغاری به (گواهی تولد، گذرنامه یا سایر مدارک خصوصی/ عمومی) متقاضی نیاز دارد. گواهینامه پس از یک دوره امتحان صادر می شود که 2 ماه طول می کشد.
  •  فردی که توسط یک شهروند بلغارستان تحت شرایط کامل فرزند خواندگی پذیرفته شده است.
  •  پدر و مادرش تبعه بلغارستان هستند و یا به عنوان شهروند بلغارستان درگذشته است.

اتباع خارجی که درخواست های آنها برای اخذ تابعیت بلغارستان بر اساس یکی از شرایط فوق الذکر است، نیازی به اثبات محل اقامت خود در قلمرو جمهوری بلغارستان، درآمد یا شغل ندارند، که این امر می تواند حمایت آنها را در جمهوری بلغارستان، رها کردن تابعیت دیگر یا مهارت در زبان بلغاری امکان پذیر سازد.

سرمایه گذاری

در آخر، به طور مختصر به گزینه دستیابی به تابعیت بلغارستان توسط یک خارجی با روش سرمایه گذاری اشاره می کنیم. در این زمینه، ذکر این نکته مهم است که در آغاز سال 2019، وزارت دادگستری بلغارستان پیشنهادی را برای حذف گزینه دستیابی به تابعیت بلغارستان از طریق یک سرمایه گذاری کوتاه مدت ارائه داد. در مارس 2019، اصلاحیه قانون شهروندی بلغارستان، که در آن این گزینه حذف شده است، در وب سایت رسمی وزارت منتشر شد. تنها گزینه ای که باقی مانده است، اخذ تابعیت بلغارستان از یک شخص است، که سرمایه گذاری در پروژه ای را انجام داده است که براساس قانون ارتقاء سرمایه گذاری تأیید شده است.

مراحل تبدیل اقامت به شهروندی بلغارستان

روند اخذ تابعیت بلغارستان

درخواست اخذ تابعیت بلغارستان و کلیه الحاقات آن به صورت حضوری به وزارت دادگستری یا هیئت های دیپلماتیک و کنسولگری بلغارستان در خارج از کشور ارسال می شود. لطفاً توجه داشته باشید که ارائه از طریق وکالت، حتی به صورت رسمی شده مجاز نیست.پس از درخواست، قرار مصاحبه برنامه ریزی می شود. در قانون مصوب، مهلت اجباری بر

مدارک لازم برای تبدیل اقامت به شهروندی بلغارستان

نه تنها مهاجران می توانند برای تابعیت بلغارستان درخواست دهند، بلکه شهروندان ترکیه ای که شرایط لازم را داشته باشند، نیز می توانند برای شهروندی درخواست کنند. مراحل درخواست تابعیت این کشور و مدارک مورد نیاز برای با توجه به سال مهاجرت متقاضی و شرایط او متفاوت است. بنابراین توصیه می کنیم پیش از درخواست، از متخصصین در این زمینه مشاوره بگیرید.

مدارک لازم برای درخواست تابعیت بلغارستان

  • مدارک شخصی
  •  عکس
  •  کپی پاسپورت
  •  نمونه ثبت نام جمعیت کل (باید متعلق به خانواده درجه یک باشد.)
  •  شناسنامه معتبر
  • گواهی معادل سازی نام (باید از اداره کل جمعیت منطقه دریافت شده باشد.)
  •  سند ازدواج (در صورت وجود)
  •  رزومه با جزئیات که به زبان بلغاری نوشته شده باشد. (برای افراد زیر 14 سال، والدین باید رزومه ارسال کنند.)
  • گواهی آموزشی (مدرک معتبر که از وزارت آموزش ملی بلغارستان دریافت شده است و ثابت می کند متقاضی به زبان بلغاری مسلط است.)
  • سوابق کیفری (این مدرک باید از مقامات بلغارستان و ترکیه دریافت شده باشد.)
  •  گواهی سلامت (گزارش سلامت از هیئت نمایندگان که نشان می دهد متقاضی هیچ مشکل سلامتی ندارد.)
  •  صورت حساب بانکی (مدرکی از افتتاح حساب در یکی از بانک های بلغارستان)
  •  تعهد (مدرک معتبر که از دفتر اسناد رسمی بلغارستان دریافت شده باشد و نشان دهد مقیم دائم بلغارستان هستید.)
  •  اجاره نامه (محل اقامت باید در بلغارستان باشد.)
مدارک لازم برای تبدیل اقامت بلغارستان

مدارک لازم برای تبدیل اقامت بلغارستان

خدمات اضافه

افرادی که برای تابعیت و شهروندی بلغارستان درخواست می دهند، باید حتما بیمه درمانی مسافرتی داشته باشند. برای اخذ این بیمه نامه می توانید با آژانس های مهاجرتی تماس بگیرید. همچنین می توانید تهیه مدارک لازم از قبیل محضری کردن و ترجمه مدارک را به عهده آژانس بگذارید.

هزینه تبدیل اقامت به شهروندی بلغارستان

شرایط لازم برای تبدیل اقامت به شهروندی بلغارستان

  •  متقاضی باید بالای 18 سال سن داشته باشد. پروسه کودکان خردسال به عنوان بخشی از خانواده انجام می شود.
  •  حداقل باید 12,500 دلار در حساب بانکی بلغاری خود به مدت یک سال داشته باشید.
  •  هرگز نباید توسط دادگاه بلغارستان به جرم تخلف در سرمایه متهم یا محکوم شده باشید. (مگر اینکه اعاده حیثیت شده باشید.)
  • پرداخت بخشی از هزینه پروسه (1,250 دلار). هر یک از اعضای خانواده می توانند با تخفیف، هزینه 500 دلاری پروسه را پرداخت کنند. این تخفیف برای همسر و فرزندان زیر 21 سال اعمال می شود.در این مرحله مانده حساب باقی مانده ی هزینه پروسه (1,250 دلار) باید پرداخت شود.

تحویل پاسپورت به مشتریان می تواند به صورت محلی در صوفیا یا از طریق هر سفارت یا کنسولگری بلغارستان که به محل اقامت آنها نزدیک است، انجام شود. همچنین بنا به درخواست ویژه می توان با پیک شخصی یا از طریق (DHL) آن را ارسال کرد.

مدت زمان انتظار برای دریافت شهروندی پس از اقامت در بلغارستان

پروسه اخذ مجوز دائم و شهروندی بلغارستان

مرحله اول:

  • پرداخت بخشی از هزینه پروسه (1250 دلار). هر یک از اعضای خانواده می توانند با تخفیف، هزینه 500 دلاری پروسه را پرداخت کنند. این تخفیف برای همسر و فرزندان زیر 21 سال اعمال می شود.
  • افتتاح حساب در پست بانک بلغارستان (https://www.postbank.bg) که طی 48 ساعت انجام می شود.پس از افتتاح حساب، مشتری باید مبلغ 12,500 دلار باید در حساب سپرده یک ساله خود واریز کند. این مبلغ پس از یک سال قابل برداشت است.
  • همچنین گزینه دریافت وام از پست بانک بلغارستان به مبلغ 12,500 دلار با سود 5% به منظور انجام پروسه وجود دارد.

مدارک مورد نیاز عبارتند از: اصل شناسنامه، گواهی وضعیت مدنی (ازدواج، طلاق) و 4 قطعه عکس 2*2 با پیش زمینه سفید.

طی 48 ساعت پس از رسیدن مدارك به صوفیا، مجوز اقامت دائم صادر می شود. این اقامت دائم است و دارندگان آن حقوق مشابه شهروندان بلغارستان دارند.

مرحله دوم: پاسپورت

12 روز پس از دریافت مجوز اقامت دائم، پروسه شهروندی تکمیل و پاسپورت بلغارستانی صادر می شود. تحویل پاسپورت به مشتریان می تواند به صورت محلی در صوفیا یا از طریق هر سفارت یا کنسولگری بلغارستان که به محل اقامت آنها نزدیک است، انجام شود. همچنین بنا به درخواست ویژه می توان با پیک شخصی یا از طریق (DHL) آن را ارسال کرد.

با اخذ اقامت و سپس تابعیت کشور بلغارستان می توانید به راحتی به سایر کشورهای اروپایی سفر کنید و از مزایای دیگری چون امکان تحصیل در دانشگاه های برتر اتحادیه اروپا و زندگی در محیطی امن و آرام با پرداخت مالیات بسیار کم بهره مند شوید. شما نیز اگر قصد مهاجرت به این کشور اروپایی را دارید، شعب رسمی موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شهرهای شیراز، تهران، مشهد و اصفهان، با داشتن سابقه درخشان در امور مهاجرتی، آماده همراهی شما می باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *