کار و زندگی در صربستان

کشور صربستان که با نام رسمی جمهوری صربستان شناخته می شود، در مرکز قاره اروپا قرار دارد اما این کشور جزو اتحادیه اروپا و شنگن نمی باشد. این کشور جلگه های بسیاری دارد و با کشور های مجارستان، مقدونیه، مونتنگرو، بلغارستان، رومانی، بوسنی هرزگوین و کرواسی همسایه است و مرز های مشترکی دارد. پایتخت این کشور با مساحت ۸۸۳۶۱ کیلومتر مربع، شهر بلگراد می باشد. جمعیت مردم این کشور هفت میلیون و پانصد هزار نفر است و زبان رسمی مردم این کشور، زبان صربی می باشد. واحد پول کشور صربستان، دینار عربستان می باشد. صربستان کشوری با آب و هوای گرم و مدیترانه ای است که کاملا با خشکی حصار شده و تنها راه اتصال این کشور به دریا از طریق رودی به نام رود دانوب است.‌ از دیگر شهر های بزرگ این کشور می توات نووی ساد و نیس را نام برد.
ما در این مقاله قصد داریم تا در ارتباط با ویزای کاری کشور صربستان و مهاجرت به صربستان از طریق کار، مطالبی را ارائه دهیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اخذ ویزای کاری کشور صربستان

در این بخش از مقاله قصد داریم تا نکاتی را در ارتباط با اخذ ویزای کاری کشور صربستان برای شما بیان کنیم. البته می توانید با مراجعه به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی و مشورت با همکاران ما از شرایط ویژه کار در صربستان آگاه شوید. اگر فردی متقاضی کار در صربستان و اخذ ویزای کاری کشور صربستان باشد، باید از این کشور و موسسات کار آن دعوت نامه شغلی گرفته باشد. اما برای دریافت دعوت نامه شغلی از کارفرمایان یا موسسات این کشور، باید مدارک زیر را ارائه دهید.‌ این مدارک عبارتند از: مدرک تحصیلی مرتبط با موضوع کاری ( آخرین مدرک تحصیلی مرتبط) ، مدرک زبان معتبر مورد نیاز موسسه یا شرکت، گواهی تمکن مالی اخذ شده از بانک، انگیزه نامه، رزومه دقیق و سوابق کاری .

با ارسال این مدارک صلاحیت فرد از طریق بررسی آن ها مشخص خواهد شد. در کشور صربستان معمولا بیشتر شرکت ها و موسسات به دنبال اخذ افرادی با رشته های نرم افزار، آی تی یا فناوری اطلاعات، آمار، برق و … هستند. برای یافتن کار می توانید به کاریابی های بین المللی یا وب سایت کاریابی های خود صربستان مراجعه کنید که البته نکاتی را در ادامه مقاله ارائه خواهیم داد.

اخذ ویزای کار صربستان

اخذ ویزای کار صربستان

اگر شما متقاضی کار در صربستان هستید، باید ویزای کاری این کشور را دریافت نمایید. پس از این که دعوت نامه شغلی خود را از شرکت یا موسسه ای در صربستان دریافت کردید، لازم است تا درخواست خود را برای ویزای کار صربستان به سفارت کشور صربستان در شهر تهران ارائه کنید.

پس از آن باید برای مراجعه حضوری به سفارت، مدارکی را آماده داشته باشید. این مدارک عبارتند از: دعوت نامه شغلی دریافت شده از موسسه یا شرکت موجود در صربستان، مدرک معتبر زبان مانند آیلتس یا تافل، بیمه مسافرتی، فرم درخواست و تکمیل آن، پرداختی هزینه های مربوط به اخذ ویزای کار کصور صربستان و تحویل رسید آن، پاسپورت معتبر با اعتباری حداقلی دوازده ماه و داشتن دو صفحه خالی، عکس پاسپورتی جدید با پشت زمینه سفید، اصل و فتوکپی مدارک شناسایی فرد متقاضی، گواهی عدم سو پیشینه، گواهی تمکن مالی فرد، مدارک پزشکی تایید شده جهت سلامت جسمی و روحی فرد متقاضی و رزرو بلبط رفت و برگشت به کشور صربستان. البته در برخی مواقع نیاز به رزرو هتل هم می باشد.

شرایط کار در صربستان چیست؟

در این بخش از مقاله قصد داریم تا شرایط کار در صربستان را از تمام جوانب بررسی کنیم. یقینا شرایط کار در هر کشوری بسته به شرایط شخصی، اهداف فردی، رشته تحصیلی، رزومه کاری و … متفاوت خواهد بود. تمامی مجوز های کاری در کشور صربستان توسط سرویس ملی اشتغال صربستان اعطا می شود.‌ نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که برای اشخاص مهاجر و متقاضیان بین المللی کار در صربستان، که اقامت دائم یا موقت دارند، مجوز های متفاوت کاری وحود دارد. برای افرادی که اقامت موقت دارند، مجوز های کاری بیش از زمان اقامت آن ها نخواهد بود.

در کل برای کار در کشور صربستان، دو مدل مجوز کاری وجود دارد. این مجوز ها عبارتند از: اجازه کار شخصی و اجازه کار. هر کدام از این مجوز ها شرایط مخصوص خود را دارند. در حالت مجوز اجازه کار شخصی، شرایط کمی سخت تر است و این نوع مجوز صرفا به افرادی داده می شود که دارای شرایط اقامت دائم در این کشور هستند و برای مهاجران با اقامت موقت این مجوز صادر نمی شود. این مجوز برای اتباع خارجی که دارای اقامت دائم هستند، برای افرادی که در وضعیت پناهندگی هستند و برای افراد عضو گروه های خاص اعطا می شود.

مدل بعدی، شرایط اجازه کار است. این مجوز برای تمامی افراد صادر خواهد شد و به نوع ویزای فرد متقاضی ربط نخواهد داشت. برای اخذ مجوز کار در صربستان نیاز به مدارکی دارید. این مدارک عبارتند از : ارائه مدرکی در ارتباط با نوع، مدت و میزان فعالیت های صورت گرفته در صربستان، پرداخت هزینه های مربوطه، کپی گذرنامه فرد متقاضی، ارائه ویزای موقت، اثبات صلاحیت شحصی برای انجام فعالیت های کاری، اثبات در اختیار داشتن تجهیزات برای انجام فعالیت ها و ارائه مدارکی جهت استفاده از اماکن تحاری در این کشور.

اگر فردی دارای اقامت دائم در کشور صربستان باشد، تحت شرایطی این مجوز صادر خواهد شد. یک روش برای استخدام جهت کار نزد کارفرمای صربستانی است و روش دیگر ارائه مجوز توسط شخص کارآفرین است که تا مدت یک سال اعتبار خواهد داشت.

دقت کنید که در ابتدا کارفرما یا شرکت صربستانی، از طریق آزمونی یا اگهی استخدامی، به دنبال نیروی کار صربستانی می گردد و اگر نیروی کار صربستانی نباشد، برای اخذ و استخدام نیروی کار بین المللی اقدام می نماید.‌ اعتبار مجوز کار بین سه تا دوازده ماه می باشد و می تواند بدون مانعی تمدید گردد‌. برای دریافت مجوز کار باید اجازه اقامت صادر شده توسط کشور صربستان، نامه درخواست توسط شرکت در کشور صربستان، درخواست شخصی و مجوز صادر شده توسط اداره بازار کار ارائه گردد.

نحوه یافتن کار در کشور صربستان

برای این که بتوانید ویزای کاری در صربستان دریافت نمایید لازم است تا از طرف شرکت یا کارفرمایی در یکی از شهر های کشور صربستان، تقاضا نامه و دعوت نامه دریافت کنید. اما همین مسئله می تواند برای فرد متقاضی کمی چالش بر انگیز باشد. شما می توانید با کمک همکاران ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی از راهنمایی های ویژه و مهم این افراد استفاده لازم و کافی ببرید.‌ ما در این بخش هم نکاتی را ارائه می دهیم.

برای یافتن کار در شهر های مختلف کشور صربستان، لازم است تا با روش های مختلفی فعالیت کنید‌. یکی از روش های مطمئن یافتن کار در کشور صربستان از طریق وب سایت های کاریابی بین المللی و وب سایت های کاریابی خود کشور صربستان است. این وب سایت ها به صورت هفتگی به روز می شوند و آگهی های شغلی در آن ها به طور مرتب ارائه خواهد شد. سایت های کاریابی را در این بخش ارائه دهیم که با استفاده از این سایت ها می توانید شغل مرتبط با فعالیت های خود را ارائه کنید.

تمامی این وب سایت ها اطلاعات مربوط به کارفرمایان را به طور کامل قرار داده اند و شما برای ابتدای شروع فعالیت های خود باید در سایت ثبت نام کرده و رزومه و مدارک خواسته شده را به طور کامل آپلود و ارسال نمایید. تعدادی از این سایت ها عبارتند از:
Balkon Job Finder ، Nadji Poaso ، National Employement Service ، Ogledalo Firme , Polsovi, polsovi infoustud, service, Glassdoor, Hello World و Startit poslovi
هر کدام از این وب سایت ها شرایط و کار های متنوعی ارائه می دهند. البته می توان از طریق روزنامه های صربستان هم برای یافتن کار اقدام نمود. همچنین موسسات بزرگی هم در این کشور وجود دارند که با مشاوره و راهنمایی رایگان به افرادی که قصد کار در کشور صربستان و مهاجرت کاری به این کشور دارند کمک بسیار زیادی می کنند.

نکات تکمیلی برای کار در صربستان

در این بخش از مقاله قصد داریم نکات تکمیلی در ارتباط با کار در صربستان ارائه نماییم.‌ چرا که اگر اطلاعات فرد متقاضی مهاجرت در ارتباط با نوع مهاجرتش بیشتر باشد می تواند راحت تر تصمیم گیری کند‌. البته برای تصمیم گیری بهتر و دانست نکات تکمیلی می توانید به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی واقع در خیابان عفیف آباد شهر شیراز مراجعه نمایید. به عنوان نکته اول توجه نمایید که اگر اقامت شما در این کشور بیش از نود روز نباشد، می توانید برای کار در این کشور به مدت شش ماه از تاریخ اولین ورود به صربستان، بدون هیج گونه مجوزی اقامت داشته باشید.

علاوه بر آن می توانید در برخی فعالیت های کاری هم شرکت نمایید. درخواست مجوز اقامت موقت در این حالت باید همراه با مدارک زیر باشد. این مدارک عبارتند از : سند سفر معتبر یا گذرنامه، تاییدیه مسکونی یا کارت سفید، رسید پرداخت های مربوطه، پرداخت هزینه های اداری، فرم های تکمیل شده و دو قطعه عکس سه در چهار. یکی از نکات جذاب در ارتباط با اقامت کاری در صربستان، اقامت برای افرادی است که فعالیت های انسان دوستانه دارند. در این حال، اقامت برای این افرا بسیار راحت تر از سایرین خواهد بود.

کار در صربستان

کار در صربستان

هفته کاری در شهر های مختلف کشور صربستان معمولا ۵ روزه است و شما پنج روز در هفته فعالیت خواهید داشت. ساعات کاری تمام وقت در این کشور نیز حدود چهل ساعت در هفته می باشد. البته بنا به درخواست کارفرما این ساعات کاری می تواند افزایش هم بیابد. البته اضافه کاری منوط به اجازه است و ممکن است تنها در شرایط خاصی اجازه کار در وقت اضافه داده شود. اضافه کاری شامل افزایش حقوق می شود اما توجه داشته باشید که بیش از دوازده ساعت در روز اجازه فعالیت به کارمندان داده نخواهد شد. مرخصی سالانه افراد، بیست روز کاری است. حداقل میزان حقوق دریافتی در کشور صربستان حدودا ششصد و پنجاه دلار در ماه می باشد.

قرار داد های کاری در این کشور معمولا یک ساله هستند و پس از یک سال در صورت رضایت کارفرما یا شرکت مربوطه، تمدید خواهد شد. هر فردی که بیش از پانزده سال سن داشته باشد و از نظر شرایط سلامت جسمانی مشکلی نداشته باشد، می تواند در شهر های مختلف این کشور کار کند. اگر شخص متقاضی کار یا فعال به کار در کشور صربستان باردار باشد، می تواند از چهل و پنج روز پس از آغاز باداری تا سه ماه پس از تولد فرزند از مرخصی بارداری و زایمان استفاده نماید.

در این حالت دولت تمام حقوق فرد را پرداخت خواهد نمود. هر فردی که در این کشور مشغول به کار باشد توسط کارفرما تحت نطارت شرایط خاص بیمه های تامین اجتماعی قرار خواهد گرفت. به طور مثال برای خود بیمه تامین اجتماعی میزان کمک تا سقف هجده درصد، برای مستمری معلولیت دوازده درصد، بیمه درمانی شانزده درصد و کمک های مربوط به بیکاری یک درصد است.‌ دقت داشته باشید که بیشتر کار ها در صربستان نیاز به زبان انگلیسی دارد، بنابر این بهتر است که به زبان انگلیسی تا حدودی تسلط داشته باشید. البته توجه داشته باشید که باید در ارتباط با شرایط زندگی در صربستان و هزینه های زندگی در این کشور هم اطلاعاتی کسب کنید.

سوالات متداول در ارتباط با ویزای کار صربستان

  1. آیا صربستان برای تحصیل و زندگی مناسب است؟

    بله کشور صربستان برای تحصیل و زندگی بسیار مناسب می باشد.

  2. شرایط اولیه برای مشغول به کار شدن در صربستان چیست؟

    در ابتدا لازم است تا لازم است تا از طرف شرکت یا کارفرمایی در یکی از شهر های کشور صربستان، تقاضا نامه و دعوت نامه دریافت کنید.

  3. هفته کاری در صربستان چند روزه است؟

    برای کار در صربستان لازم است تا پنج روز در هفته مشغول شوید.

  4. قرار داد های کاری در صربستان برای چه مدت زمانی هستند؟

    قرار داد های کاری در این کشور یک ساله هستند.

  5. زبان کار در صربستان برای اخذ ویزای کاری صربستان چیست؟

    عموما زبان کار در این کشور انگلیسی است.

  6. شرایط کار در صربستان و دریافت ویزای کار صربستان چیست؟

    شرایط کار در صربستان با توجه به شرایط شخصی، اهداف فردی، رشته تحصیلی، رزومه کاری می باشد.

  7. حداقل میزان حقوق دریافتی در صربستان برای دریافت ویزای کار صربستان چقدر است؟

    حداقل میزان حقوق در صربستان ششصد و پنجاه دلار در ماه می باشد.

  8. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار صربستان چیست؟

    از جمله این مدارک عبارتند از: دعوت نامه شغلی دریافت شده از موسسه یا شرکت موجود در صربستان، مدرک معتبر زبان مانند آیلتس یا تافل، بیمه مسافرتی، فرم درخواست و تکمیل آن و … .

  9. نحوه یافتن کار در صربستان چیست؟

    شما می توانید در وب سایت های مختلف برای یافتن کار اقدام نمایید.

  10. آیا روند اخذ ویزای کار صربستان راحت است؟

    خیر در ابتدا برای یافتن کار لازم است تا کارفرما به دنبال کارمند خود در صربستان باشد سپس در اتحادیه اروپا و در نهایت برای کارمند بین المللی اقدام می کند.

  11. مجوز های کاری در صربستان چطور ارائه می شوند؟

    مجوز های کاری توسط اداره کار صربستان ارائه می شود.

سخن آخر

جمهوری صربستان کشور اروپایی با قدمت زیاد است و برخی شهر های این کشور را می توان جزو قدیمی ترین ها در شرق قاره آروپا نامید. مهاجرت به صربستان از روش های مختلفی امکان پذیر است. مانند مهاجرت تحصیلی به صربستان، مهاجرت سرمایه گذاری به صربستان و … .‌یکی از این روش ها مهاجرت کاری است که شیوه ها و شرایط مخصوص به خود را دارد.‌ ما در این مقاله اطلاعات جامعی در ارتباط با ویزای کار صربستان برای شما بیان کرده ایم. البته با حضور در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی می توانید به اطلاعات دقیق تر و جامع تری در ارتباط با نحوه یافتن شغل یا شرایط مهاجرت کاری به صربستان دست پیدا کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *