با توجه به دغدغه های فعلی کانادا در خصوص مواجه با مشکلات زیست محیطی و از طرفی دیگر گستردگی دامنه فعالیت های این حوزه ، بازار کار رشته محیط زیست در کانادا از شرایط مطلوبی برخوردار است. مهندسین محیط زیست با داشتن روحیه ای فعال و پویا درصدد بهبود شرایط محیط زندگی جامعه هستند. با ما همراه باشید،  تا شما را با تمام جنبه های شغل محیط زیست در کانادا و بازار کار رشته زیست شناسی در کانادا آشنا کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

 

رشته محیط زیست در کانادا

در صورتی که قصد تحصیل در کانادا را دارید، رشته محیط زیست می‌تواند یکی از انتخاب های شما باشد. رشته محیط زیست در کانادا مجموعه ای میان رشته ای و تلفیقی از فیلدهایی همچون زیست شناسی، شیمی، نقشه برداری، جغرافیا، کشاورزی و آبخیزادری است. مهندسین محیط زیست ، با یادگیری اصول علم مهندسی درصدد حفاظت و بهبود سلامت عمومی و محیط زیست از جمله هوا، آب ، زمین و خاک هستند. مهندسین محیط زیست در کانادا وظیفه انجام کارهای زیر را بر عهده دارند:

  • ارزیابی سایت های صنعتی به منظور اطمینان از رعایت معیارهای زیست محیطی
  • طراحی و اجرای برنامه مدیریت پسماندها برای صنایع و دولت ها ( از جمله جا به جایی ایمن، انتقال زباله، به حداقل رساندن زباله، تصفیه زباله و امکانات دفع زباله)
  • نظارت بر پروسه ها و فرایندها با هدف کسب اطمینان از رعایت مقررات زیست محیطی
  • ارائه روش هایی برای پاکسازی مناطق آلوده پر خطر
  • ارزیابی عملکرد سیستم های فعلی و ارائه راهکارها و تکنولوژی هایی برای ارتقای سطح حفاظت از محیط زیست
  • بررسی و ارزیابی اثرات زیست محیطی

 

بازار کار رشته محیط زیست در کانادا

وجود مشاغل زیست محیطی در کشور کانادا با توجه به اقلیم و آب و هوای این کشور، برای ثبات و پایداری منابع طبیعی موجود الزامی است. پیش بینی می شود تا سال 2025، پروژه های زیادی در زمینه تولید انرژی، تصفیه زباله و پسماند، احیای منابع طبیعی و زیست محیطی در کانادا اجرا شوند. با توجه به این آمارها، انتظار می رود بازار کار رشته محیط زیست در کانادا با چشم انداز بسیار خوبی همراه باشد. در جدول زیر بازار کار رشته محیط زیست در استان های مختلف کانادا در طی سه سال آینده را مشاهده می کنید:

اسامی استان هابازار کار محیط زیست
آلبرتاخوب
بریتیش کلمبیاخوب
مانیتوباخوب
نیوبرانزویکخوب
نیوفاندلند و لابرادورمتوسط
سرزمین های شمال غربیمتوسط
نوا اسکوشیامتوسط
نوناووتمشخص نشده
اونتاریومتوسط
جزیره پرنس ادواردخوب
کبکخوب
ساسکاچوانخوب
یوکانخوب

بازار کار رشته زیست شناسی در کانادا

 

درآمد مهندس محیط زیست در کانادا

متوسط درآمد مهندس محیط زیست در کانادا 85.000 دلار در سال یا به عبارتی43 دلار در ساعت است. مهندسین علوم آزمایشگاهی که تازه شروع به کار کردند 70.000 دلار در سال درآمد دارند، درحالیکه متخصصین با تجربه سالانه 107.000 دلار دریافت می کنند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان درآمد مهندس محیط زیست در استان های کانادا متفاوت است. به طور مثال: متوسط درآمد مهندس محیط زیست ، در استان انتاریو 108.000 دلار، استان بریتیش کلمبیا 81.000 دلار، در استان آلبرتا 72.000 و در استان کبک 54.000 دلار در سال است. در جدول زیر درآمد مهندس محیط زیست در کانادا با رشته های دیگر مقایسه شده است:

اسامی رشته هامیزان درآمد سالانه
مدیریت زمین93.000 دلار
استاد90.000 دلار
استاد محقق90.000 دلار
مهندس پروژه87.000 دلار
مدیر پروژه83.000 دلار
تحلیلگر تحقیق69.000 دلار
زیست شناس64.000 دلار
دستیار محقق63.000 دلار

 

درآمد مهندس محیط زیست در کانادا بر اساس سطح تجربه

سطح تجربه یکی از مهم ترین فاکتورها در تعیین میزان درآمد مهندس محیط زیست در کانادا است. طبیعتا، افرادی که تجربه بیشتری دارند، درآمد بالاتری کسب می کنند. مهندسین با کمتر از دو سال تجربه کار تقریبا 64.000  دلار در سال درآمد دارند. در حالیکه افراد با دو تا پنج سال تجربه ، سالانه 82.000 دلار کسب می کنند که حدودا 29 درصد بیشتر از افرادی است که کمتر از دو سال تجربه کار دارند. در جدول زیر لیست میزان درآمد مهندس محیط زیست در کانادا بر اساس سطح تجربه را مشاهده می کنید:

سطح تجربهافزایش درصدمیزان حقوق سالانه
2-0 سال64.000 دلار
5-2 سال29 درصد82.000 دلار
10-5 سال38 درصد114.000 دلار
15-10 سال24 درصد141.000 دلار
20-15 سال7 درصد151.000 دلار
بیش از 20 سال7 درصد161.000 دلار

 

درآمد مهندس محیط زیست در کانادا بر اساس میزان تحصیلات و جنسیت

همه ما می دانیم که هر چه تحصیلات بالاتر باشد، میزان حقوق افزایش پیدا می کند؛ اما سطح تحصیلات تا چه اندازه در میزان درآمد مهندس محیط زیست در کانادا موثر است؟ مهندسین محیط زیست با مدرک لیسانس 80.000 دلار در سال درآمد دارند، در حالیکه حقوق مهندسینی که مدرک فوق لیسانس دارند سالانه به 129.000 دلار می رسد که تقریبا 60 درصد بیشتر از افرادی است که مدرک لیسانس دارند. بر اساس نوع جنسیت، مهندسین علوم آزمایشگاهی مرد 113.000 دلار و مهندسین زن 108.000 دلار در سال حقوق دریافت می کنند که تقریبا 4 درصد کمتر از مردها است.

 

 

شغل محیط زیست در کانادا

 

مهاجرت مهندس محیط زیست به کانادا

اقتصاد کانادا با سرعت بیشتر از آنکه بتواند نیروی کار خود را تامین کند در حال رشد است. با توجه به وسعت کشور کانادا و وجود منابع طبیعی قابل توجه در این کشور، انتظار می رود بخش محیط زیست با رشد چشمگیری رو به رو باشد. اگر به عنوان مهندس محیط زیست قصد مهاجرت به کانادا را دارید، خیلی خوش شانسید، زیرا این کشور به شما نیاز دارد. مهندسین محیط زیست تحت ناک شغلی 2131 می توانند برای ویزا درخواست دهند. در ادامه به بررسی بهترین روش های مهاجرت مهندس محیط زیست  به کانادا می پردازیم:

 

1- سیستم اکسپرس اینتری  (Express Entry)

با وجود اینکه راه های زیادی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد،اما بهترین راه برای مهاجرت به عنوان مهندس محیط زیست درخواست از طریق سیستم اکسپرس اینتری است. این سیستم نه تنها دارای یک پروسه بسیار سریع ، بلکه دارای یک فرایند بسیار ساده است. شما از طریق سیستم اکسپرس اینتری ظرف مدت 6 ماه می توانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید. شما به عنوان مهندس در برنامه نیروی کار ماهر فدرال ( Federal Skilled Worker Program)  که تحت مدیریت سیستم اکسپرس اینتری قرار دارد، طبقه بندی می شوید.

برنامه اکسپرس اینتری از یک سیستم امتیاز بندی جامع ( CRS) تبعیت می کند. فاکتورهای خاصی مثل سن، مدرک تحصیلی، مهارت زبان، تجربه کار و پیشنهاد کاری در سیستم  CRS امتیازدهی می شوند.

 

الزامات سیستم اکسپرس اینتری برای مهندس محیط زیست

  • تجربه کاری ( داشتن حداقل یکسال تجربه کار (1.560 ساعت) در ده سال گذشته که مرتبط با شغلی است که برای آن درخواست داده اید)
  • مهارت زبان ( دریافت حداقل نمره 7 در آزمون های زبان مورد تایید کانادا (CLB) در چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن)
  • ارزیابی مدرک تحصیلی ( مدرک تحصیلی شما حتما باید توسط سازمان ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA ) اعتبار سنجی شود )
  • توانایی مالی( شما باید ثابت کنید که شرایط مالی مناسب برای مهاجرت و اقامت در کانادا را دارید)
  • داشتن شرایط عمومی مهاجرت به کانادا( شما باید از شرایط عمومی مهاجرت به کانادا مثل داشتن گواهی سلامت، نامه عدم سوء پیشینه پلیس و داشتن وضعیت قانونی در کشوری که در آن زندگی می کنید، برخوردار باشید.)

 

2- برنامه نامزد استانی ( Provincial Nomination Program )

برای برنامه نامزد استانی می توانید از یکی از دو روش زیر درخواست دهید

  • در سیستم اکسپرس اینتری، علاقه خود را برای کار در استان خاصی اظهار کنید، اگر مهارت شما مطابق با نیازهای بازار کار استان مورد نظر باشد، دعوتنامه ای از طرف استان برای شما ارسال می شود. شما با دریافت پیشنهاد کار 600 امتیاز از مجموع 1200 امتیاز سیستم CRS را دریافت خواهید کرد.
  • به طور مستقیم درخواست خود را برای وب سایت مهاجرتی استان مورد نظرتان ارسال کنید. در صورتی که به مهارت شما نیاز داشته باشند، دعوتنامه ای برای شما ارسال می کنند و سپس می توانید برای دریافت ویزا اقدام کنید. الزامات برنامه مهاجرتی استانی بسیار شبیه سیستم اکسپرس اینتری است.
  • برنامه مهاجرتی آتلانتیک ( Atlantic Immigration Pilot )

اگر امتیاز کافی در سیستم اکسپرس اینتری را کسب نکردید می توانید از طریق برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا برای دریافت اقامت درخواست دهید. این برنامه مهاجرتی به کارگران ماهر و نیمه ماهر این امکان را می دهد که به استان های آتلانتیک کانادا مهاجرت کنند. چهار استان حاشیه اقیانوس اطلس ( نوا اسکوشیا، نیوفاندلند و لابرادور،نیوبرانزویک و جزیره پرنس ادوارد) متقاضی تکنسین های علوم آزمایشگاهی هستند. اگر شما یک پیشنهاد شغلی معتبر از یکی از این چهار استان داشته باشید، علاوه بر درخواست برای مجوز کار، می توانید برای دریافت اقامت دائم نیز درخواست دهید.

 

بازار کار رشته محیط زیست در کانادا

 

برترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در رشته محیط زیست

17 دانشگاه در کانادا رشته مهندسی محیط زیست را ارائه می کنند. با ما همراه باشید تا با این دانشگاه ها آشنا شوید:

 

  • دانشگاه پلی تکنیک ساسکاچوان ( Saskatchewan Polytechnic )

با تحصیل در رشته مهندسی محیط زیست در دانشگاه پلی تکنینک ساسکاچوان، با مهارت ها و دانش های کاربردی حفاظت از محیط زیست آشنا می شوید و بعد از فارغ التحصیلی  ودریافت دیپلم این دوره مهارت لازم برای کار در بخش های مختلف را دارید. هزینه این دوره 80 هفته ای ، 12.000 دلار در سال است.

دوره کارشناسی مهندسی محیط زیست (BEng ) کاملا توسط هیئت مهندسی کانادا تایید شده است و زمانی که این دوره را به اتمام رساندید می توانید به عنوان یک مهندس حرفه ای نام خود را در کانادا ثبت کنید. هزینه این دوره 42.000 دلار در سال است.

در این دانشگاه دوره کارشناسی ارشد مهندسی عمران –محیط زیست و یک دوره دکترای مهندسی عمران- محیط زیست ارائه می شود. هزینه دوره های کارشناسی ارشد بین 8.000 دلار تا 9.000 دلار در سال و هزینه دوره سه ساله دکترا، سالانه 8.000 دلار است.

دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی دو دوره کارشناسی علوم کاربردی مهندسی محیط زیست ارائه می کند. این برنامه شما را برای طیف گسترده ای از فرصت های شغلی آماده می کند. این دوره ها 4 ساله و 4 و نیم ساله هستن و هزینه های آن 22.000 دلار در سال است.

دانشگاه اوتاوا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ، هفت دوره در رشته مهندسی محیط زیست ارائه می کند. دانشجویان دانشگاه اوتاوا از امکاناتی مثل آزمایشگاه های آموزشی در سطح جهانی، کلاس های مالتی مدیا و امکانات کامپیوتری برخوردار هستند. هزینه تحصیل در این دوره ها بین 14.000 دلار تا 33.000 دلار متغیر است.

دانشگاه رجینا دوره کارشناسی علوم کاربردی در مهندسی محیط زیست را ارائه می کند. شما با شرکت در این دوره پنج ساله با تمام علوم زیست محیطی و راه حل های مواجه با مشکلات محیطی آشنا خواهید شد . علاوه بر این ، شما اصول نقشه برداری را نیز یاد میگیرید. هزینه این دوره 23.000 دلار در سال است.

  • دانشگاه لیکهد( Lakehead University  )

دوره کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست توسط دانشگاه لیکهد ارائه می شود. در این دوره برنامه های درسی منحصر به فرد و پویایی ارائه می شود. هزینه این دوره 31.000 دلار در سال است.

  • دانشگاه دالهاوزی ( Dalhousie University )

یک دوره کارشناسی و دو دوره کارشناسی ارشد محیط زیست در دانشگاه دالهاوزی برگزار می شود. رشته مهندسی محیط زیست یکی از رشته های مهندسی است که به سرعت در حال رشد است. مهندسان محیط زیست با ارائه راهکارهایی ، محیط زندگی بهتری برای جوامع فراهم می کنند. هزینه این دوره ها 12.000 دلار در سال است.

دانشگاه گوئلف سه دوره کارشناسی و دو دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی محیط زیست ارائه می کند. نگرانی ها در خصوص محیط زیست باعث افزایش دانشجو در این رشته شده است. هزینه دوره کارشناسی 42.000 دلار در سال و هزینه دوره کارشناسی ارشد 13.000 دلار در سال است.

  • دانشگاه ساسکاچوان (University of Saskatchewan)

دانشگاه ساسکاچوان از جمله دانشگاه های معتبری است که دوره کارشناسی مهندسی محیط زیست را ارائه می کند. هزینه این دوره 22.000 دلار در سال است

  • کالج شریدان ( Sheridan College )

کالج شریدان به عنوان یکی از بهترین کالج های کانادا دوره سه ساله مهندسی محیط زیست را برگزار می کند. هزینه این دوره 17.000 دلار در سال است.

دوره کارشناسی رشته محیط زیست در دانشگاه واترلو یک دوره پنج ساله است که هزینه سالانه آن 63.000 دلار است.

 

بازار کار رشته زیست شناسی در کانادا

زیست شناسان در کانادا می توانند در بخش های آزمایشگاهی، شیمیایی، دارویی، بیوتکنیکی، محیط زیست و منابع طبیعی ، بخش های بهداشتی و آموزشی مشغول به کار شوند. با توجه به گستردگی حوزه کار زیست شناسان، در سراسر کانادا نیاز به زیست شناسان وجود دارد . زیست شناسان ممکن است بتوانند اقامت دائم کانادا را حتی بدون داشتن جاب آفر دریافت کنند. در جدول زیر بازار کار رشته زیست شناسی در طول سه سال آینده در کانادا را مشاهده می کنید:

اسامی استان هابازار کار زیست شناسی
آلبرتامتوسط
بریتیش کلمبیاخوب
مانیتوبامتوسط
نیوبرانزویکمتوسط
نیوفاندلند و لابرادورمتوسط
سرزمین های شمال غربیمحدود
نوا اسکوشیامتوسط
نوناووتخوب
اونتاریومتوسط
جزیره پرنس ادواردخوب
کبکخوب
ساسکاچوانمتوسط
یوکانمتوسط

 

بازار کار رشته محیط زیست در کانادا

 

درآمد زیست شناس در کانادا

زیست شناسان در کانادا بین 125.000 دلار ( حداقل حقوق ) تا 379.000 ( حداکثر حقوق) در سال درآمد دارند. متوسط درآمد زیست شناسان در کانادا 241.000 دلار است، این بدین معنی است که تقریبا 50 درصد افرادی که به عنوان بیولوژیست کار می کنند کمتر از متوسط حقوق، درآمد کسب می کنند، این در حالی است که 50 درصد دیگر بیشتر از حد متوسط حقوق دریافت می کنند. در جدول زیر میزان درآمد زیست شناس در کانادا بر اساس سطح تجربه را مشاهده می کنید:

سطح تجربهافزایش درصدمیزان حقوق سالانه
2-0 سال141.000 دلار
5-2 سال31 درصد184.000 دلار
10-5 سال40 درصد257.000 دلار
15-10 سال20 درصد309.000 دلار
20-15 سال9 درصد336.000 دلار
بیش از 20 سال8 درصد362.000 دلار

 

سخن پایانی

انتظار می رود بازار کار رشته محیط زیست در کانادا با توجه به وسعت کشور کانادا و وجود منابع طبیعی قابل توجه در این کشور، با رشد چشمگیری مواجه  باشد. اگر به عنوان مهندس محیط زیست قصد مهاجرت به کانادا را دارید، خیلی خوش شان هستید، زیرا برای شغل محیط زیست در کانادا تقاضای زیادی وجود دارد. مشاوران موسسه حقوقی اصطهباناتی شما را در تمام مراحل مهاجرت و اخذ اقامت راهنمایی می کنند.

 

سوالات متداول

1- آیا بازار کار رشته محیط زیست در کانادا از شرایط مطلوبی برخوردار است؟ بله، تقریبا در سراسر کانادا تقاضا برای مهندسین این رشته وجود دارد.

2- به عنوان مهندس محیط زیست از چه طریق می توان به کانادا مهاجرت کرد؟ شما می توانید از طریق سیستم اکسپرس اینتری، برنامه نامزد استانی و برنامه مهاجرتی آتلانتیک برای اقامت کانادا درخواست دهید.

3- امکان دریافت ویزا برای مهندس محیط زیست بدون جاب آفر  وجود دارد؟ بله در سیستم اکسپرس اینتری امکان درخواست بدون جاب آفر وجود دارد.

4- آیا رشته محیط زیست در کانادا از درآمد خوبی برخوردار است؟ بله متوسط درآمد مهندس محیط زیست در کانادا 85.000 دلار در سال است.

5- مهندسین محیط زیست تحت چه ناک شغلی می توانند درخواست دهند؟ ناک شغلی 2131 متعلق به مهندسین محیط زیست است.

6- کدام دانشگاه های کانادا رشته محیط زیست را ارئه می دهند؟ رشته مهندسی محیط زیست در کانادا توسط 17 دانشگاه از جمله دانشگاه آلبرتا، دانشگاه اوتاوا، دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه رجینا و دانشگاه بریتیش کلمبیا شمالی ارائه می شود.

7- درآمد زیست شناس در کانادا چقدر است؟ زیست شناسان در کانادا به طور متوسط 241.000 دلار در سال درآمد دارند؟

8- بازار کار رشته زیست شناسی در کانادا چگونه است؟ با وجود نگرانی های اخیر در خصوص ویروس ها و عفونت ها ، بازار کار رشته زیست شناسی در کانادا از شرایط مطلوبی برخوردار است.

9-  حداقل نمره CLB برای مهاجرت مهندس محیط زیست چقدر است؟ شما باید حداقل نمره 7 در چهار مهارت زبان کسب کنید.

10- هزینه تحصیل در رشته محیط زیست در کانادا چقدر است؟ هزینه این دوره ها بین 20 تا 50 هزار دلار در سال متغیر است.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *