ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا

متقاضیان ایرانی که در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل کرده اند می توانند با ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا از مزیت های تحصیل و اقامت در این کشور برخوردار شوند. بر این اساس گروه مشاوران ارشد موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با تهیه این مقاله به ارائه موارد لازم در مورد شرایط ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا پرداخته اند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اطلاعات کلی در مورد رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا

رشته علوم آزمایشگاهی ترکیبی از رشته های زیست شناسی و شیمی می باشد. متقاضیان با تحصیل در این رشته به بررسی بافت های بدن، خون، اوره و آزمایش های مختلف بر بدن انسان می پردازند. متخصصان علوم آزمایشگاهی با دارا بودن دانش فیزیولوژی، ارتباط بین اطلاعات آزمایشگاهی و آگاهی در مورد وسایل آزمایشگاه به تشخیص بیماری های ساده تا سرطان و ایدز می پردازند.

  • اطلاعات ارائه شده توسط متخصص علوم آزمایشگاهی به پزشک روند بیماری را تسهیل می دهد.
  • در حدود 80% تشخیص بیماری ها توسط پزشکی به طور مستقیم از نتیجه آزمایش هایی است که توسط متخصصان علوم آزمایشگاهی انجام می شود.
  • رشته علوم آزمایشگاهی به عنوان یکی از 10 رشته برتر علوم پزشکی و 20 شغل برتر بر اساس سایت Forbes می باشد.

شرایط پذیرش علوم آزمایشگاهی در کانادا در مقطع کارشناسی

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی در کانادا باید دارای معدل +B یا حداقلC  در دوره دبیرستان باشند. البته دارا بودن ریزنمره های مناسب در دروس پایه زیست شناسی، ریاضیات، فیزیک و شیمی در دوره دبیرستان الزامی است.

  • از آن جا که اخذ پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا رقابتی است، متقاضی با دارا بودن انگیزه نامه قوی و همچنین بالا بودن ریزنمره های تحصیلی دروس پایه دبیرستان می تواند احتمال اخذ پذیرش را افزایش دهد.
  • متقاضیان برای اخذ پذیرش علوم آزمایشگاهی در کانادا در برخی دانشگاه های این کشور باید قبل از شروع تحصیل در دوره های پیش-نیاز شرکت کنند.
  • دروس ارائه شده در دوره های پیش-نیاز شامل دروس زیست شناسی، شیمی آلی، آمار و زیست شناسی می باشد.

شرایط تحصیل ارشد علوم آزمایشگاهی در کانادا

متقاضیان برای تحصیل در مقطع 2 تا 3 ساله ارشد علوم آزمایشگاهی در کانادا باید دارای مدرک کارشناسی علوم آزمایشگاهی و یا رشته های مرتبط باشند. در این مقطع متقاضیان دروس شیمی بالینی، ایمونولوژی، میکروب شناسی، بیماری های عفونی، انتقال خون و هموستاز را فرا می گیرند. بسیاری از دروس این مقطع در آزمایشگاه تدریس می شود. فارغ التحصیلان این مقطع با ارائه پایان نامه می توانند در مشاغل مدیریتی در آزمایشگاه ها و صنایع مراقبت های بهداشتی مشغول کار شوند.

شرایط تحصیل دکترای علوم آزمایشگاهی در کانادا

متقاضیان در دوره 3 تا 5 ساله دکترای علوم آزمایشگاهی در کانادا می توانند در گرایش های ایمنی شناسی، انگل شناسی، باکتری شناسی، ژنتیک پزشکی، ویروس شناسی، میکروبیولوژی، فارماکولوژی، قارچ شناسی پزشکی و خون شناسی مشغول تحصیل شوند. فارغ التحصیلان مقطع دکترای علوم آزمایشگاهی می توانند در دانشگاه ها تدریس کنند و یا آزمایشگاه پزشکی تاسیس کنند.

تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا در حدود 4 سال یا 7 ترم می باشد. متقاضیان در این مدت به فراگیری دروس تئوری و عملی و همچنین کارآموزی می پردازند. دروس ارائه شده در این رشته تحصیلی شامل دروس پایه رشته پزشکی و دروس عملی دیگر می باشد.

تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا

تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا

رشته علوم آزمایشگاهی و رشته های مرتبط

رشته علوم آزمایشگاهی به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با بسیاری از رشته ها در ارتباط است. به طور کلی رشته علوم آزمایشگاهی با بیشتر رشته های زیر شاخه علوم پزشکی و بهداشت مرتبط می باشد. از جمله رشته های مرتبط با رشته علوم آزمایشگاهی می توان به رشته های زیست شناسی، میکروبیولوژی، زیست شناسی سلولی مولکولی، بهداشت مولکولی، بیوتکنولوژی و رشته های دیگر اشاره کرد.

دانشگاه های برتر کانادا

متقاضیان برای تحصیل در کانادا در مقاطع تحصیلی مختلف و یا ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا می توانند در دانشگاه های برتر این کشور تحصیل کنند. در ادامه به ارائه برخی از برترین دانشگاه های کانادا می پردازیم که دوره ها و مقاطع تحصیلی مختلف رشته علوم آزمایشگاهی را ارائه می دهند.

ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو که در میان دانشگاه های کانادا دارای جایگاه اول و برتر می باشد، در رتبه بندی های جهانی نیز رتبه های بالایی را کسب کرده است. متقاضیان می توانند در این دانشگاه در رشته علوم آزکایشگاهی در مقاطع مختلف تحصیل کنند. از آنجا که ظرفیت پذیرش دانشجو این دانشگاه محدود است و شرایط بسیار رقابتی برای پذیرش وجود دارد، متقاضیانی که دارای صلاحیت های علمی برتری می باشند، در اولویت پذیرش قرار دارند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا که پس از دانشگاه تورنتو دارای رتبه برتر در میان دانشگاه های کانادا و جهان می باشد، یکی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا می باشد. این دانشگاه دولتی با رتبه 40 در میان دانشگاه های جهان دارای مقاطع تحصیلی مختلف رشته علوم آزمایشگاهی می باشد.

متقاضیان برای ادامه تحصیل ارشد علوم آزمایشگاهی در کانادا باید دارای مدرک آزمون آیلتس و یا تافل IBT با نمره 100 باشند.

ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه انتاریو

دانشگاه تکنولوژی انتاریو یک دانشگاه و موسسه آموزشی دولتی است که در استان انتاریو قرار دارد. این دانشگاه از سال 2019 به دانشگاه تکنولوژی کانادا تغییر نام داد و از برترین دانشگاه های کانادا می باشد. متقاضیان می توانند در مقطع کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا در این دانشگاه به صورت تمام وقت تحصیل کنند.

ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه انتاریو

ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه انتاریو

شرایط اخذ پذیرش ارشد علوم آزمایشگاهی در کانادا در این دانشگاه بسیار رقابتی می باشد و متقاضیان موفق به اخذ پذیرش می شوند که دارای رزومه علمی تحصیلی قوی و ریزنمره های عالی باشند.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا که از جمله 5 دانشگاه برتر تحقیقاتی کانادا محسوب می شود، در استان آلبرتا کانادا قرار دارد. مقطع تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه در رشته علوم آزمایشگاهی، مقطع کارشناسی می باشد. متقاضیان برای اخذ پذیرش علوم آزمایشگاهی در کانادا در این دانشگاه در مقطع کارشناسی باید دارای معدل دیپلم یا GPA بالای 2.7  باشند. زبان تحصیل در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاه این دانشگاه زبان انگلیسی و فرانسه می باشد.

ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه نیوبرانزویک

متقاضیان برای ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا می توانند در دانشگاه نیوبرانزویک تحصیل کنند. این دانشگاه دولتی از کهن ترین دانشگاه های انگلیسی زبان در کانادا است. متقاضیان برای تحصیل در این دانشگاه در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی باید دارای مدرک مهارت زبان آیلتس آکادمیک با نمره 6.5 و مدرک تافل IBT با نمره 85 باشند.

ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا و بورسیه ها

دانشگاه های کانادا شرایط اعطای بورسیه را برای متقاضیان مشغول تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا فراهم کرده اند. بیشتر بورسیه ها مختص مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی در کانادا می باشد. برخی از دانشگاه ها و میزان بورسیه اعطا شده برای تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا عبارت است از:

دانشگاهمقطع تحصیلیمیزان بورسیه
دانشگاه انتاریوکارشناسی علوم آزمایشگاهیاز 24 هزار دلار کانادا تا 36 هزار دلار کانادا
دانشگاه بریتیش کلمبیاکارشناسی علوم آزمایشگاهیبه وب سایت دانشگاه مراجعه شود.
دانشگاه آلبرتاکارشناسی علوم آزمایشگاهیاز 500 دلار کانادا تا 40 هزار دلار کانادا
دانشگاه نیوبرانزویککارشناسی و ارشد علوم آزمایشگاهیاز 500 دلار کانادا تا 52 دلار کانادا

هزینه های تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا

هزینه های تحصیل برای ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا در مقطع ارشد علوم آزمایگاهی و دکترای علوم آزمایشگاهی در کانادا در مقایسه با کشورهای آمریکا و انگلستان مقرون به صرفه تر است. هزینه های تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی کانادا در چند دانشگاه برتر این کشور عبارت است از:

  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی در دانشگاه بریتیش کلمبیا سالانه در حدود 48000 دلار کانادا می باشد.
  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی در کانادا در دانشگاه بریتیش کلمبیا سالانه در حدود 9000 دلار کانادا است.
  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی در دانشگاه نیوبرانزویک کانادا سالانه در حدود 30000 دلار تا 36000 دلار کانادا می باشد.
  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی در دانشگاه انتاریو سالانه در حدود 31000 دلار کانادا می باشد.
  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی در دانشگاه آلبرتا سالانه در حدود 17000 دلار کانادا می باشد.

حوزه های کاری فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی می توانند در حوزه های کاری فراوانی مشغول کار و اشتغال شوند که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است:

  • میکروب شناسی: مطالعه میکروارگانیسم هایی مانند قارچ ها، ویروس ها، باکتری ها و انگل ها
  • بافت شناسی: تهیه و مطالعه نمونه های بافت بدن انسان
  • بیوشیمی: اندازه گیری اجزای شیمیایی در بدن انسان، مایعات و مواد شیمیایی و هورمون ها
  • علوم انتقال خون: تشخیص انواع خون و روش های انتقال خون
  • سیتولوژی: مطالعه سلول ها و ساختار و عملکرد آن ها

ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا برای مهاجران

متقاضیانی که با دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای علوم آزمایشگاهی در کانادا را دارند، باید در ابتدا مدرک تحصیلی خود را در کانادا معادل سازی کنند. متقاضیان باید در آزمون های معادل سازی نمره لازم را کسب کنند و علاوه بر این در دوره های آموزشی نیز شرکت کنند.

  • دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای علوم آزمایشگاهی در کانادا الزامی است.
  • متقاضیانی که با دارا بودن مدرک تحصیلی علوم آزمایشگاهی از دانشگاه های خارج از کانادا قصد کار و اشتغال در کانادا را دارند، باید رزومه کاری و مدارک تحصیلی خود را برای کارفرماهای بخش سلامت کانادا ارسال کنند.

شرایط کار علوم آزمایشگاهی در کانادا

فارغ التحصیلان ارشد و دکترای علوم آزمایشگاهی در کانادا پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود با دارا بودن مدرک تحصیلی معتبر و همچنین شرکت در یک دوره کارآموزی می توانند در آزمایشگاه ها و بیمارستان های کانادا مشغول کار شوند. از آنجا که کشور کانادا از لحاظ بخش سلامت و پزشکی نیازمند نیروهای متخصص و ماهر می باشد، فارغ التحصیلان با طی کردن مراحل اخذ مجوز کار می توانند در این کشور به کار بپردازند.

شرایط کار علوم آزمایشگاهی در کانادا

شرایط کار علوم آزمایشگاهی در کانادا

آیا برای کار در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا تقاضا وجود دارد؟

کشور کانادا فاقد نیروی متخصص در رشته علوم آزمایشگاهی در مقاطع تحصیلی مختلف می باشد. بر اساس آمار سایت Job Bank از سال 2018 تا 2028 کمبود نیروی متخصص در این رشته در کانادا وجود دارد. در واقع فرصت های شغلی در طی این سال ها به بیش از 20 هزار فرصت شغلی برای جبران کمبود متخصص در این رشته خواهد رسید. بر این اساس فارغ التحصیلان این رشته در کانادا می توانند در فرصت جستجوی کار در کانادا شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

وضعیت کار در کانادا

فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی می توانند در مشاغل مختلف مانند تکنسین علوم آزمایشگاهی در آزمایشگاه های کانادا و یا دکترای علوم آزمایشگاهی در بیمارستان های این کشور مشغول کار شوند. فارغ التحصیلان کارشناسی این رشته BMLSc می توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای علوم آزمایشگاهی در کانادا ادامه تحصیل دهند.

  • وضعیت کار و اشتغال فارغ التحصیلان این رشته به دلیل کمبود متخصصان حرفه ای و تحصیل کرده در حوزه های بهداشت و سلامت در کشور کانادا مطلوب است.
  • متوسط درآمد متخصص علوم آزمایشگاهی در کانادا سالانه در حدود 85000 دلار کانادا می باشد.
  • متوسط درآمد فارغ التحصیل رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا سالانه در حدود 45000 دلار کانادا می باشد.

مجوز کار

فارغ التحصیلان برای کار در حوزه علوم آزمایشگاهی در کشور کانادا باید مجوز کار این کشور را دریافت کنند. مراحل اخذ مجوز کار با دارا بودن مدرک علوم آزمایشگاهی کانادا عبارت است از:

  • شرکت در دوره کارآموزی
  • ثبت نام در انجمن علوم آزمایشگاهی کاناداCanadian Society for Medical Laboratory Science
  • اخذ تایید سازمان علوم آزمایشگاهی کانادا
  • شرکت در آزمون تایید صلاحیت
  • اخذ مجوز کار در آزمایشگاه ها و بیمارستان های کانادا

خدمات موسسه اصطهباناتی

متقاضیان برای ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا در مقطع ارشد و دکترا باید با مشاوران مجرب موسسه های مهاجرتی مشاوره کنند. اطلاع از آخرین قوانین و شرایط اخذ پذیرش علوم آزمایشگاهی در کانادا در حیطه کاری مشاوران مجرب موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی می باشد.

از جمله خدمات ارزنده گروه مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی کمک در تهیه مدارک لازم، ارسال مدارک و اخذ پذیرش تحصیلی می باشد.

سخن آخر

در این مقاله شرایط ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا مورد بررسی قرار گرفت. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با گروه مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی تماس حاصل کنید. مشاوران مجرب این موسسه در شعبه های تهران، شیراز، رشت، اصفهان، تبریز و مشهد آماده پاسخگویی به سوال های متقاضیان گرامی می باشند.

سوال های متداول در مورد ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا

  1. شرایط تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا چیست؟

دارا بودن معدل +B یا حداقلC  در دوره دبیرستان و دارا بودن ریزنمره های مناسب در دروس پایه زیست شناسی، ریاضیات، فیزیک و شیمی در دوره دبیرستان

  1. چه مواردی احتمال اخذ پذیرش رشته علوم آزمایشگاهی کانادا را افزایش می دهد؟

متقاضی با دارا بودن انگیزه نامه قوی و همچنین بالا بودن ریزنمره های تحصیلی دروس پایه دبیرستان می تواند احتمال اخذ پذیرش را افزایش دهد.

  1. آیا برای تحصیل علوم آزمایشگاهی کانادا شرکت در دوره پیش نیاز الزامی است؟

بله، دوره پیش-نیاز با آموزش دروس زیست شناسی، آمار و شیمی

  1. آیا امکان اخذ بورسیه برای تحصیل علوم آزمایشگاهی در کانادا وجود دارد؟

بله، دانشگاه های بریتیش کلمبیا، آلبرتا، تورنتو و دیگر دانشگاه های برتر کانادا

  1. آیا امکان کار پس از فارغ التحصیلی علوم آزمایشگاهی در کانادا وجود دارد؟

بله، به دلیل نیاز بازار کار کانادا به فارغ التحصیلان متخصص

  1. هزینه تحصیل در کارشناسی علوم آزمایشگاهی دانشگاه بریتیش کلمبیا چقدر است؟

سالانه در حدود 48000 دلار کانادا می باشد.

  1. هزینه تحصیل کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی دانشگاه بریتیش کلمبیا چقدر است؟

سالانه در حدود 9000 دلار کانادا است.

  1. هزینه تحصیل کارشناسی علوم آزمایشگاهی در دانشگاه نیوبرانزویک چقدر است؟

کانادا سالانه در حدود 30000 دلار تا 36000 دلار کانادا می باشد.

  1. متوسط درآمد فارغ التحصیل رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا چقدر است؟

    سالانه در حدود 45000 دلار کانادا می باشد.

  2. مراحل اخذ مجوز کار با دارا بودن مدرک علوم آزمایشگاهی کانادا کدامند؟

    شرکت در دوره کارآموزی، ثبت نام در انجمن علوم آزمایشگاهی کانادا، اخذ تایید سازمان علوم آزمایشگاهی کانادا، شرکت در آزمون تایید صلاحیت

  3. آیا امکان ادامه تحصیل علوم آزمایشگاهی در کانادا برای مهاجران وجود دارد؟

متقاضیان باید در آزمون های معادل سازی نمره لازم را کسب کنند و علاوه بر این در دوره های آموزشی نیز شرکت کنند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا | پذیرش + هزینه ها

  1. هنرکار گفت:

    سلام دانشجوی سال دوم علوم ازمایشگاهی دانشگاه تهران هستم بنظرتون بهتره لیسانسم رو بگیرم و برای ارشد علوم ازمایشگاهی در کانادا اپلای کنم یا برای لیسانس علوم ازمایشگاهی کانادا اپلای کنم و برم همون طرف لیسانسم رو هم بگیرم؟
    در کل تفاوت اپلای برای لیسانس و فوق لیسانس علوم ازمایشگاهی و مشغول به کار شدنش در کانادا را بفرمایید
    سپاس

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      انتخاب دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد بسته به شرایط مالی، علمی و سنی شما دارد. متاسفانه اطلاعات شما برای مشاوره کافی نمی باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر با ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *