دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا

بعد از تعطیلی دانشگاه الیزابت براتیسلاوا، دولت اسلواکی تصمیم گرفت برای پر کردن خلأ ناشی از نبود دانشگاه الیزابت، یک دانشگاه جدید در شهر تأسیس کند. به همین دلیل در سال ۱۹۱۹ دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا تأسیس شد. این دانشگاه از آن سال تاکنون رشد بسیار خوبی داشته و توانسته در زمره برترین و معتبر ترین دانشگاه های اروپا قرار گیرد. افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته های علوم پزشکی هستند نیز می توانند در این دانشگاه به تحصیل بپردازند. بر اساس آخرین آمارهای موجود دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا، ۱۳ دانشکده و ۲۷ هزار دانشجوی در حال تحصیل دارد. این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های اسلواکی است که بیشترین تعداد دانشکده را نیز دارد. دانشکده های دانشگاه کمنیوس عبارت اند از:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده فلسفه
  • دانشکده تربیت معلم
  • دانشکده تربیت بدنی و ورزش
  • دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک
  • دانشکده الهیات و کاتولیک
  • دانشکده الهیات پروتستانیسم
  • دانشکده مدیریت
  • دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی

افراد معروفی همچون ایوان گاشپاروویچ، رئیس جمهور پیشین اسلواکی و رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی از دانشگاه کمنیوس فارغ‌التحصیل شده اند. افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه کمنیوس را دارند باید بدانند که برای ورود به این دانشگاه الزاماتی وجود دارد؛ به عنوان مثال افرادی که به دنبال ورود به رشته پزشکی یا دندانپزشکی این دانشگاه هستند، باید در آزمون ورودی آن که شامل سؤالات شیمی و زیست است، شرکت کرده و نمره حد نصاب را به دست بیاورند. از طرفی دانشجویان باید تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته باشند؛ زیرا این آزمون که برای ورود به دانشکده های دانشگاه کمنیوس برگزار می شود، به زبان انگلیسی خواهد بود.

سالانه تعداد بسیار زیادی از پروژه های تحقیقاتی داخلی و بین المللی در این دانشگاه اجرا می شود. از طرفی رشته های متنوعی در زمینه علوم پزشکی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم طبیعی، ریاضیات، الهیات و غیره در دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا تدریس می شود. همین موضوع نیز باعث شده تا بسیاری از دانشجویان جهان به دنبال مهاجرت به اسلواکی برای تحصیل در این دانشگاه باشند.

افرادی که می خواهند به کشور اسلواکی مهاجرت کرده و در دانشگاه کمنیوس مشغول به تحصیل شوند، باید از شرایط پذیرش این دانشگاه با خبر باشند. بعد از پر کردن فرم درخواست در دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا، به مدت دو هفته درخواست شما بررسی خواهد شد. چنانچه درخواست شما در این دانشگاه تأیید شود باید مدارک تحصیلی خود را برای دانشگاه ارسال کنید.

مدارک ارسال شده از سوی دانشجویان، بسته به این که از چه کشوری باشند باید دارای شرایط خاصی باشند:

  • دانشجویانی که از کشورهای عضو کنوانسیون لاهه درخواست پذیرش دارند، باید یک یادداشت به همراه مدارک تحصیلی خود ارسال کنند که از سوی وزارت آموزش و پرورش در کشور مبدأ صادر شده است.
  • دانشجویانی که از سایر کشورها هستند باید مدارک تحصیلی خود را به مهر دو سازمان وزارت امور خارجه و کنسولگری یا سفارت اتحادیه در کشور خود برسانند.
  • اسناد و مدارک تحصیلی فرد متقاضی باید به زبان روسی ترجمه شده باشند.
دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا

دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا

تحصیل در دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا اسلواکی با بورس تحصیلی

شهر براتیسلاوا پایتخت کشور اسلواکی بوده و دانشگاه کمنیوس در این شهر واقع شده است. به طور کلی در کشور اسلواکی تعداد زیادی از دانشگاه های معتبر را می توانیم پیدا کنیم که شرایط مناسبی را برای دانشجویان فراهم کرده اند. برترین دانشگاه در میان دانشگاه های اسلواکی، کمنیوس براتیسلاوا است. این دانشگاه طیف وسیعی از دانشجویان بین المللی را در رشته های مختلف آموزش می دهد. بسیاری از افرادی که به دنبال تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به خصوص دانشگاه کمنیوس هستند، با مشکل پرداخت هزینه ها مواجه می باشند؛ لذا بهتر است از قبل درباره شهریه و هزینه تحصیلات خود و امکان دریافت بورسیه، اطلاعات جامعی کسب کنند.

هزینه تحصیل در کمنیوس براتیسلاوا با توجه به رشته ای که انتخاب می کنید، متفاوت خواهد بود. یکی از امکاناتی که این دانشگاه در اختیار محصلان قرار می دهد، بورسیه های تحصیلی است. دانشجویان از سراسر دنیا می توانند در صورت داشتن شرایط خاص، از بورسیه های تحصیلی این دانشگاه استفاده کنند. بورسیه های تحصیلی دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا به دو دسته تقسیم می شود. بر این اساس دو نوع بورس به دانشجویان تعلق می گیرد:

هزینه تحصیل در کمنیوس براتیسلاوا

هزینه تحصیل در کمنیوس براتیسلاوا

1- بورس اجتماعی: برای دانشجویانی است که اقامت دائم اسلواکی را دارند.

2- بورس تحصیلی انگیزشی: به دانشجویانی تعلق می گیرد که بهترین نتایج تحصیلی را به دست می آورند. در واقع دانشجویانی که بتوانند حداقل ۵۴ واحد را طی مدت یک سال تحصیلی با موفقیت سپری کرده و برای هر امتحان نیز نمره های بالا دریافت کنند می توانند از این بورسیه استفاده نمایند. دانشجویانی که در دانشکده پزشکی این دانشگاه تحصیل می کنند و دستاوردهایی در زمینه های علمی، مسابقات ورزشی، هنری و غیر دارند نیز می توانند بورس تحصیلی انگیزشی را دریافت کند. لازم به ذکر است که بورس تحصیلی انگیزشی دانشگاه کمنیوس معمولاً هر ساله به ۱۰ درصد از دانشجویان ارائه می شود.

بنابراین به طور کلی برای برخورداری از بورسیه های تحصیلی این دانشگاه، دانشجو یا باید اقامت دائم اسلواکی را داشته باشد و یا از نظر تحصیلی نتایج خوبی در سال کسب کند. اگر در زمینه اخذ پذیرش از دانشگاه های اسلواکی نیاز به کمک و راهنمایی دارید می توانید با مشاوران نخبه ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید و سؤالات خود را از آنها بپرسید.

هزینه های زندگی و تحصیل در براتیسلاوای اسلواکی

یکی از موضوعات مهم برای دانشجویان بین المللی، موضوع هزینه های زندگی در کشور مقصد است. این نکته را باید بدانید که بخش زیادی از هزینه های شما بعد از مهاجرت به سبک زندگی و عادت های شما بستگی دارد. برخی از دانشجویان با استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی و اقامت در خوابگاه می توانند هزینه های خود را به خوبی کنترل کنند. به طور کلی کشور اسلواکی یکی از ارزان ترین کشورها در حوزه شینگن است و به همین دلیل برای دانشجویان گزینه مناسبی محسوب می شود تا بتوانند در کنار تحصیل از پس هزینه های زندگی خود نیز بر بیایند.

اگر می خواهید در شهر براتیسلاوا ساکن شوید، برای اجاره یک اتاق معمولی و تأمین نیازهایی از جمله مواد خوراکی و رفت و آمد به دانشگاه، باید ۴۰۰ یورو در ماه هزینه کنید. البته معمولا هزینه دانشجویان از این رقم بالاتر می رود و هزینه هایی همچون پوشاک، تفریح و غیره نیز به آن افزوده خواهد شد و در نهایت دانشجویان خارجی باید ماهیانه ۶۰۰ یورو هزینه کنند.

اما علاوه بر هزینه های زندگی، هزینه و شهریه دانشگاه نیز اهمیت زیادی دارد. افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه کمنیوس را دارند باید بدانند که بسته به رشته انتخابی، هزینه و شهریه آنها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال افرادی که خواهان تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی هستند باید بین ۹۵۰۰ تا ۱۱ هزار یورو بپردازند. دانشجویان تا زمان ثبت نام فرصت دارند که شهریه دانشگاه کمنیوس را پرداخت کنند. در نهایت باید رسید بانکی پرداخت هزینه را ارائه دهند تا ثبت نام آنها کامل شود.

برای این که درک بهتری از شرایط و هزینه های زندگی در شهر براتیسلاوا اسلواکی داشته باشید، برخی از هزینه ها در این کشور را برای شما مثال می زنیم. تعرفه هر کورس تاکسی در این کشور یک یورو و بلیط ماهانه برای استفاده از مترو ۲۶ یورو می باشد. هزینه های مواد غذایی در اسلواکی چندان زیاد نیست و افراد به راحتی از پس آن بر می آیند. چنانچه بخواهید یک وعده غذایی خود را در یک رستوران ارزان قیمت میل کنید باید هزینه ای حدود ۷ یورو بپردازید. برای صرف غذا در یک رستوران متوسط نیز باید حدود ۳۰ یورو بپردازید.

از جمله مهم ترین موارد برای دانشجویان، محل سکونت آنها می باشد. دانشجویان می توانند از خوابگاه هایی که دانشگاه برای آنها در نظر گرفته است، استفاده کنند. با این حال اگر به هر دلیل دانشجو تمایلی به اجاره یک آپارتمان در مرکز شهر داشته باشد باید ۲۷۰۰ یورو پرداخت کند. آپارتمان های خارج از مرکز شهر قیمت کمتری دارند و هزینه اجاره ی آنها حضور حدود 2 هزار یورو می باشد.

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با شرایط و هزینه تحصیل در کمنیوس براتیسلاوا آشنا کنیم. دانشگاه کمنیوس یکی از برترین دانشگاه های دنیا بوده و افرادی که به دنبال تحصیل در دانشگاه های برتر هستند، می توانند با خیالی آسوده این دانشگاه را انتخاب کنند. اگر احساس می کنید در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی تهیه مدارک و یا سایر جزئیات ماجرا تحصیلی به اسلواکی به مشاوره و اطلاعات به روز نیاز دارید، می توانید با مشاورین و کارشناسان نخبه موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما با سال ها تجربه و بر اساس جدیدترین اطلاعات موجود در زمینه دانشگاه های اسلواکی، از جمله دانشگاه کمنیوس شما را راهنمایی خواهند کرد.

سؤالات متداول در مورد دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا

1- دانشگاه کمنیوس چه رشته هایی را آموزش می دهد؟

این دانشگاه طیف وسیعی از رشته ها از جمله رشته های علوم پزشکی، علوم انسانی، تربیت بدنی و ورزش، فیزیک، مدیریت و علوم اقتصادی و اجتماعی را ارائه می دهد.

2- شرایط ورود به دانشگاه کمنیوس چیست؟

متقاضیان بعد از ارائه مدارک هویتی و سایر و رزومه تحصیلی، باید بتوانند در آزمون ورودی این دانشگاه پذیرفته شوند.

3- هزینه تحصیل در این دانشگاه چقدر است؟

هزینه تحصیل بسته به رشته ای که انتخاب می کنید متفاوت می باشد. به عنوان مثال برای تحصیل در رشته پزشکی یا دندانپزشکی باید ۹۵۰۰ یورو تا ۱۱ هزار یورو بپردازید.

4- شرایط بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی این دانشگاه چیست؟

افراد برای بهره‌مندی از بورسیه های این دانشگاه باید نتایج و نمرات تحصیلی بالایی داشته باشد. همچنین افرادی که اقامت این کشور را داشته باشند، می توانند از بورسیه ها بهره‌مند شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *