اقامت ترکیه 2020

کشور دوست و زیبای ترکیه از دیرباز مورد توجه ایرانی های فرهنگ دوست بوده است و به سبب نزدیکی جغرافیایی و قرابت فرهنگی و تاریخی با ایرانیان همواره در صدر مقاصد جهانگردی و توریستی مردم کشورمان قرار داشته است. این کشور در سال جدید میلادی، سال 2020 شرایط ویژه ای را برای اخذ اقامت موقت و دائم برای مهاجران فراهم کرده است. این مقاله که به کمک مشاوران زبده و متبحر موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی تهیه و تدوین شده است، به شرح چگونگی اخذ ویزا و اقامت این کشور شگفت می پردازد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اقامت کشور ترکیه در سال 2020

طبق اطلاعات صادر شده توسط موسسه آمار ترکیه ( TURK STAT ) در سال 2019، 577.457 نفر به ترکیه مهاجرت کرده اند که در مقایسه با سال گذشته 23.8% افزایش یافته است. این مهاجران شامل 466.890 اتباع خارجی و 110.567 شهروند ترکیه ای می شوند که بعد از زندگی در خارج از ترکیه به این کشور بازگشته اند یا آمار آنها در سال قبل ثبت نشده است.

در میان مهاجران خارجی، مهاجران عراقی با 23.6% دوباره در رتبه اول قرار گرفته اند و بعد از آن اتباع افغانی و سوری به ترتیب با 9.6% و 8.4% در رتبه دوم و سوم قرار دارند. در سال 2018، 11.9% از مهاجرانی که وارد ترکیه شدند گروه سنی 29- 25 بوده اند، 11.5% از افراد متعلق به گروه سنی 24-20 و 10.3% متعلق به گروه سنی 34- 30 بوده اند.

اطلاعات نشان می دهد که استانبول با 202.000 مهاجر محبوبترین مقصد بوده است، بعد از آن آنکارا مقصد 71.337 مهاجر بوده است و حدود 36.674 مهاجر وارد شهر مدیترانه ای آنتالیا شده اند. اتباع خارجی که تمایل دارند اقامت خود در ترکیه را بیشتر از زمان تعیین شده در ویزا تمدید کنند و افرادی که به استثنائات ویزا نیاز دارند یا تمایل دارند بیشتر از 90 روز در ترکیه اقامت کنند باید مجوز اقامت دریافت کنند.

مجوز اقامت کوتاه مدت برای اتباع خارجی 

برای درخواست مجوز اقامت کوتاه مدت، اتباع خارجی که دارای املاک و مستغلات در ترکیه هستند یا تمایل دارند کسب و کاری را در ترکیه تاسیس کنند یا ارتباطات کاری در ترکیه داشته باشند، باید مدارک زیر را از طریق سیستم E-RESIDENCE به اداره کل مهاجرت استان ( GÖC IDARESI ) ارسال کنند. مجوز اقامت کوتاه مدت مانند ویزای کار در ترکیه برای حداکثر دو سال صادر می شود. مجوز اقامتی که برای شش ماه بدون استفاده است باطل می شود.

مجوز اقامت بلند مدت برای اتباع خارجی

برای مجوز اقامت بلند مدت، اتباع خارجی که به صورت مستمر به مدت هشت سال در ترکیه اقامت دارند باید مدارک زیر را به اداره کل مهاجرت استان مربوطه ارسال کنند.

اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری 2020

به واسطه آیین نامه جدید اعلام شده در 18 سپتامبر جمهوری ترکیه تحت یکی از شرایط زیر شهروندی ارائه می دهد:

  • 250،000 دلار سرمایه گذاری در املاک
  • ثبت یا خرید شرکتی با 500،000 سرمایه

سپرده گذاری 500000 دلار ابزار سرمایه گذاری دولتی یا بانکهای دولتی که در ترکیه فعالیت می کنند. به شرط آنکه این مبلغ را برای مدت سه سال برداشت نکنند.

 حداقل مبلغ مورد نیاز برای ارائه درخواست شهروندی از طریق املاک غیرمنقول در ترکیه 250.000 دلار تعیین شده است. متداول ترین نوع سرمایه گذاری برای شهروندی ترکیه خرید ملک غیرمنقول به ارزش 250،000 می باشد. وقتی املاک خریداری می شود، تا سه سال آینده این ملک نباید فروخته شود. این وضعیت برای خارجیانی که از این قانون آگاهی ندارند، مشکلات بزرگی ایجاد کرده است. خوشبختانه وزارت محيط زيست و شهرسازي در اين زمينه با توافقات جديدي روبرو شد و اين نياز را حذف كرد. پس از خرید ملک غیر منقول 250،000 دلاری، تاریخ انقضاء سه ساله نمی تواند در سوابق ثبت زمین قرار گیرد.

پیش نیازات دریافت شهروندی ترکیه، محدودیت کمی

  1. حداقل سرمایه گذاری ثابت سرمایه: 500000 دلار یا معادل سایر ارزهای خارجی یا لیر ترکیه
  2. حداقل سرمایه گذاری ملک: 250000 دلار یا معادل سایر ارزهای خارجی یا لیر ترکیه
  3.  استخدام پرسنل حداقل 50 کارمند حداقل 100 کارمند
  4. خرید ابزار عمومی حداقل 500 هزار دلار یا معادل سایر ارزهای خارجی یا لیر ترکیه
  5. اقامت دانشجویی ترکیه 2020

مدارس ترکی (آموزش ابتدایی و متوسطه) و کالج ها و دانشگاه های آن (آموزش عالی) دارای کیفیت بالا و نسبتاً ارزان هستند. بیشتر دانشجویان بین المللی از غرب چین (منطقه سین کیانگ اویغور، جایی که به زبان ترکی صحبت می شود) و سایر کشورهای ترک مانند آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان به ترکیه می آیند. تعداد بسیار کمی از دانشجویان غربی در ترکیه به ویژه برای اهداف آموزشی حضور دارند.

دسته اصلی دانشجویان بین المللی، فرزندان مقیم ترکیه هستند که مشابه دانشجویان داخلی با آن ها برخورد می شوند و همچنین بیشتر مورد توجه قرار نمی گیرند. همچنین مدارس بین المللی وجود دارد که به یک زبان خارجی به آن ها تدریس است.

مجوز اقامت دانشجویان در ترکیه 2020

اجازه اقامت دانشجویی به خارجی هایی داده می شود که برای مقاطع کارشناسی ارشد، کارشناسی یا کاردانی دو ساله در مؤسسات آموزش عالی ترکیه دارای مجوز ثبت نام می کنند. مدت زمان اقامت دانشجو نمی تواند بیش از مدت زمان تحصیل باشد. افراد خارجی که مایل به تحصیل در مراکز آموزش ابتدایی یا متوسطه هستند می توانند حداکثر یک سال مجوز اقامت دانشجویی دریافت کنند که ای مجوز قابل تمدید می باشد.

  • هر دو گروه باید طی یک ماه از ورود به ترکیه تقاضا مجوز دهند.
  • تقاضای خارجیانی که اخراج شده اند یا ممنوعیت ورود دارند، رد می شود.
  • اجازه اقامت دانشجویی هیچ حق اقامتی برای والدین یا سایر اقوام فراهم نمی کند.

 دانشجویان خارجی میتوانند پس از اخذ مجوز اقامت دانشجویی به طور قانونی در ترکیه مشغول به کار شوند. با این حال دانشجویان خارجی که در دوره های کاردانی یا کارشناسی دو ساله ثبت نام کرده اند می توانند تنها پس از اتمام سال اول تحصیل در ترکیه شروع به کار کنند. دانشجویانی که در برنامه های کاردانی دوساله ثبت نام می کنند نمی توانند بیش از 24 ساعت در هفته کار کنند.

آیا دانشجویی می تواند در ترکیه کار کند؟

دانشجویان خارجی میتوانند پس از اخذ مجوز اقامت دانشجویی به طور قانونی در ترکیه مشغول به کار شوند. با این حال دانشجویان خارجی که در برنامه های کاردانی یا کارشناسی دو ساله ثبت نام کرده اند تنها پس از اتمام سال اول تحصیلات خود در ترکیه می توانند شروع به کار کنند. دانشجویانی که در برنامه های کاردانی دوساله ثبت نام می کنند نمی توانند بیش از 24 ساعت در هفته کار کنند. 

اقامت کاری ترکیه 2020

اقامت کاری ترکیه 2020

اقامت کاری ترکیه 2020

اتباع خارجی دارای اجازه اقامت معتبر با اعتبار حداقل 6 ماه، به استثنا اجازه اقامت تحصیلی، می توانند مستقیماً به وزارت کار و تأمین اجتماعی مراجعه کنند. اجازه اقامت را می توان از اداره پلیس محلی دریافت کرد.

انواع مجوز کار 2020

ماده 10 قانون، بند های مجوز کار را تنظیم می کند. مطابق با این ماده، برای افراد خارجی اجازه کار حداکثر یک ساله صادر می شود تا بتوانند در یک شغل خاص در یک محل کار خاص متعلق به شخصی حقیقی یا حقوقی؛ یا موسسه ای دولتی و شرکتی دولتی؛ یا در محل های کار متعلق به این کارفرمایان در همان بخشی که در اولین درخواست خود ذکر کرده اند، استخدام شوند.

پس از گذشت یک سال، این اجازه مطابق ماده 7 قانون و در صورت تقاضای ارزیابی شده فرد خارجی برای تمدید، در اولین درخواست حداکثر دو تا سال تمدید می شود. در درخواست های بعدی حداکثر تا 3 سال تمدید می گردند. اتباع خارجی که مایل به کار برای کارفرمایی متفاوت هستند، موظفند برای مجوز کار جدید یک ساله درخواست دهند.

 از طرف دیگر، خارجی هایی که دارای اجازه اقامت طولانی مدت یا حداقل 8 سال اجازه کار در ترکیه هستند، می توانند برای اجازه کار دائمی اقدام کنند. البته این قانون هرگز به معنای این نیست که در صورتی که فرد خارجی این شرایط را برآورده سازد حتما اجازه کار دائمی به او اعطا می شوند. این درخواست ارزیابی می شود و ممکن است توسط وزارت رد شود.

اجازه کار دائمی مزایای زیادی دارد به گونه ای که دارنده آن می تواند از حقوق مشابه اجازه اقامت بلند مدت و حتی حقوق مشابه شهروندان ترکیه به استثنای مقررات تنظیم شده برای مناطق خاص بدون تعصب به حقوق ارائه شده به بیگانگان در رابطه با تامین اجتماعی بهره مند شوند. با این وجود، دارندگان پروانه اشتغال دائمی حق رأی دادن و شرکت در انتخابات و کار در خدمات عمومی را ندارند و آنها ملزم به شرکت در خدمت اجباری نظامی نیستند.

یکی از دیگر انواع مجوزهای كار، مجوز كار مستقل است كه به خارجیانی که عضوی از یک حرف هستند اعطا می شود. به شرط آنكه شرایط ویژه مندرج در قوانین را تحقق بخشند. مجوز کار مستقل برای مدت معینی اعطا می شود اما مدت آن توسط وزارت تعیین می شود.

و همچنین شریک مدیریت شرکت های مسئولیت محدود، همکاران شرکتهای سهامی که عضو هیئت مدیره و شرکای فعال شرکتهای کمیته با سرمایه تقسیم شده به سهام نیز می توانند با اخذ مجوز کار، فعالیت کنند.

اقامت ترکیه از طریق ازدواج 2020

هر کشوری قوانین خاص خود را دارد که برای شهروندان خود که با شخص دیگری از کشور دیگری ازدواج می کنند، اعمال می کند. ازدواج با یک شهروند ترکیه ای مراحل بسیاری دارد.

ملزومات اساسی ازدواج در ترکیه

 فقط ازدواج مدنی در ترکیه قانونی می باشد، علاوه بر عروسی مدنی هرگونه مراسم مذهبی نیز می تواند انجام شود.

مدارک مورد نیاز برای گواهی ازدواج

  • درخواست ازدواج
  • گواهی تجرد
  •  شناسنامه، پاسپورت، شناسنامه
  •  عکس عروس و داماد (پنج نسخه از هر کدام برای سوابق)
  •  ویزا ازدواج

قوانین و مقررات مربوط به ازدواج ترکیه تصریح می کند که یک تبعه ترکیه ای و یک خارجی یا دو خارجی با ملیت های مختلف می توانند در ترکیه در حضور مقامات ذیصلاح ترکیه ازدواج کنند. دو خارجی با یک ملیت می توانند در سفارت کشور یا کنسولگری کشور خود یا در حضور مقامات ترکیه ازدواج کنند.

ملزومات اساسی ازدواج در ترکیه

ملزومات اساسی ازدواج در ترکیه

شرایط ازدواج معتبر:

  • باید بالای 18 سال سن داشته باشید؛
  • باید از نظر روانی پایدار باشید؛
  • نباید رابطه خانوادگی نزدیکی داشته باشید؛

قبلاً نباید ازدواج کرده باشید، هرگونه ازدواج فعلی باید حل شود، تعدد زوجات غیرقانونی است افراد مطلقه باید 300 روز صبر کنند تا دوباره ازدواج نمایند.

  • بیماری هایی مانند صرع مانع ازدواج است

توانایی ازدواج

در قانون ترکیه، افرادی که توانایی ذهنی کافی برای تصمیم گیری عادلانه دارند، مجاز به ازدواج هستند. بنابراین، بیماری روانی سدی برای ازدواج است.همچنین برای ازدواج باید 18 سال و بالاتر سن داشته باشد.

  • عدم رابطه خانوادگی
  • ازدواج بین خویشاوندان نزدیک ممنوع و غیر مجاز است.
  •  ازدواج قبل از ازدواج

 تک همسری یکی از اصول اساسی حقوق خانواده ترکیه است. ازدواج دوم را نمی توان ثبت کرد مگر اینکه ازدواج اول به پایان رسیده باشد.

  • دوره انتظار

زنان متاهلی که ازدواجشان اولشان به اتمام رسیده است، نمی توانند قبل از انقضاء سیصد روز از تاریخ انحلال، ازدواج کنند.

  •  بیماری ها

صرع، تشنج و اینگونه شرایط پزشکی مانعی برای ازدواج محسوب می شود. فقط ازدواج های مدنی که توسط ماموران مجاز ازدواج انجام می شود، در ترکیه مجاز است.

 اعضای خانواده

  •  اگر همسر ترکی شما دارای فرزندان وابسته است، این تاثیری در اسناد درخواست ازدواج ترکیه ندارد.
  •  اگر فرزندان وابسته ای دارید، آنها هیچ تأثیری در درخواست ازدواج با یک شهروند ترکیه ندارند.

وکلا و مشاوران مجرب و مورد اطمینان موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در دو شعبه تهران و شیراز با به روزترین و بهترین اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزا، اخذ اقامت دانشجویی و تحصیلی و کاری، آزمون های ورودی دانشگاه ها و شرایط زندگی و کار و تحصیل در کشورهای برتر اروپایی و آسیایی در خدمت شما دانش پژوهان و آزاداندیشان می باشند. این کارشناسان و وکلای برجسته از ابتدای تصمیم شما به مهاجرت تا رسیدن به مقصد در کنار شما خواهند بود و همه تجارب خود را به منظور رضایت شما به کار خواهند گرفت تا متضمن آینده ای درخشان برای شما باشند. به منظور اطلاع از موارد دیگر در مورد کشورها و دانشگاه های مختلف جهان با کارشناسان موسسه برتر اصطهباناتی تماس بگیرید. با ما در تماس باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *