آخرین تحولات قوانین مهاجرتی در سطح جهان

قوانین و مقررات اخذ اقامت کشورهای خارجی همواره در حال تغییر است و بر اساس تحولات جهان دستخوش تغییر و دگرگونی های فراوانی می شود. برخی از قوانین اخذ اقامت کشورهای مهاجرپذیر مانند آمریکا، کانادا، کشورهای اروپایی سوئد، انگلستان، برزیل، روسیه، لوکزامبورگ و کشورهای آفریقایی در سال 2023 تغییر کرده است. در این مقاله به بررسی آخرین تحولات قوانین مهاجرتی در سطح جهان 2023 می پردازیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

آخرین اخبار مهاجرت 7 سپتامبر 2023 ( 16 شهریور ماه 1402)

ایالات متحده: وزارت امنیت داخلی (DHS) وضعیت حفاظت شده موقت (TPS) دانشجویان از کشور سودان جنوبی را از 4 نوامبر 2023 (13 آبان ماه 1402) تا 3 مه 2025 (13 اردیبهشت ماه 1403) تمدید و دوباره تعیین کرده است. وضعیت حفاظت شده موقت TPS به وضعیتی گفته می شود که در آن دانشجویان و مهاجران از کشورهای نا امن و بدون ثبات می توانند به طور قانونی در آمریکا اقامت کنند و به کار و اشتغال بپردازند. DHS  همچنین در حال تمدید برخی از قوانین مجوز استخدام برای دانشجویان سودان جنوبی در وضعیت F-1 است که با مشکلات شدید اقتصادی مواجه هستند. DHS مدت زمان اقامت دانشجویان بین المللی سودان جنوبی را برای وضعیت حفاظت شده موقت تمدید می کند. علاوه بر این گزینه های شغلی مناسب را برای دانشجویان F-1 سودان جنوبی افزایش می دهد.

  • دوره ثبت نام اولیه برای متقاضیان جدید TPS از 6 سپتامبر 2023 (15 شهریور ماه 1402) تا 3 مه 2025 (13 اردیبهشت ماه 1403) ادامه خواهد داشت. علاوه بر این متقاضیان واجد شرایط می توانند در این مدت برای دریافت اسناد مجوز اشتغال مرتبط با TPS (EADs) و مجوز سفر به آمریکا درخواست دهند.
  • متقاضیان فعلی دارای وضعیت حفاظت شده موقت TPS سودان جنوبی که مایل به تمدید مزایای خود هستند، باید تا 6 نوامبر 2023 (15 آبان ماه 1402) مجدداً ثبت نام کنند. متقاضیانی که TPS EADهای آن ها منقضی شده است، تا 3 نوامبر 2024 (12 آبان ماه 1403) تمدید EAD خودکار دریافت خواهند کرد.
  • DHS همچنین در حال تمدید برخی از قوانین مجوز استخدام برای دانشجویان سودان جنوبی در وضعیت F-1 است که به دلیل بحران در سودان جنوبی با مشکلات شدید اقتصادی روبه رو هستند.

لوکزامبورگ: از اول سپتامبر 2023 (10 شهریور ماه 1402) لوکزامبورگ حقوق کار و اقامت را برای انواع خاصی از متقاضیان خارجی کاهش داده است و زمان پردازش چندین نوع گواهی کار را تسریع داده است. حقوق کار و اقامت در این کشور برای برخی از متقاضیان خارجی و زمان رسیدگی به درخواست آن ها کاهش می یابد. از 1 سپتامبر 2023 (اول شهریور ماه 1402) لوکزامبورگ حقوق کار و اقامت را برای برخی از متقاضیان خارجی تسهیل کرده و پردازش گواهی کار را سرعت بخشیده است. تغییرات مهم عبارت اند از:

  • اجازه کار به وابستگان مقیم متقاضیان خارجی برای کار بدون صدور یک مجوز کار جداگانه
  • کاهش زمان پردازش برای درخواست های کمبود و عدم کمبود گواهی کار
  • افزایش مدت اعتبار مجوزهای اقامت جستجوی شغل/ایجاد کسب و کار به 12 ماه (از 9 ماه)

لوکزامبورگ مدت زمان جستجوی کار را از 9 ماه به 12 ماه افزایش داده است. 

برزیل: از 2 اکتبر 2023 (10 مهر ماه 1402) دو مسیر اخذ اقامت برای متقاضیان واجد شرایط از کشورهای پرتغالی زبان (CPLP) برای زندگی و کار در برزیل با اعتبار 2 سال در دسترس خواهد بود. برزیل دو مسیر اخذ اقامت را برای شهروندان واجد شرایط جامعه کشورهای پرتغالی زبان (CPLP) برای زندگی و کار در برزیل تا 2 سال معرفی کرده است. اولین مسیر، ویزای موقت صادر شده کنسولی consular-issued Temporary Visa است که برای متقاضیان خارجی دارای مشاغل خاص یا متقاضیانی که فعالیت های خاصی را در برزیل انجام می دهند، در دسترس است. دومین مسیر یک مجوز اقامتResidence Authorization  است که برای همه شهروندان از کشورهای CPLP در برزیل در دسترس است. هر دو مسیر اخذ اقامت در تاریخ 2 اکتبر 2023 (10 مهر ماه 1402) باز خواهند شد.

سوئد: دولت سوئد گزارشی از برنامه های خود برای اجرای واحدهای جدید استخدام متقاضیان بین المللی برای بهبود روند درخواست مجوز کار منتشر کرده است. گزارش منتشر شده در مورد این است که چگونه واحدهای جدید استخدام بین المللی روند مجوز کار را بهبود می بخشند. عناوین کلیدی مورد بررسی در گزارش دولت سوئد عبارت است از:

  • یک سیستم جدید طبقه بندی درخواست بر اساس حرفه و پیشینه تحصیلی متقاضی، به جای طرح Fast Track فعلی
  • حذف طرح Fast Track به دلیل ناکارآمدی آن
  • لازم الاجرا شدن این قوانین احتمالا تا پایان سال 2023 یا اوایل سال 2024

 به روز رسانی حداقل حقوق: پاکستان و سوئد دستورالعمل حداقل حقوق خود را به روز کرده اند.

آفریقا: مرزها و ادارات دولتی در نیجر Niger و گابن Gabon بازگشایی شدند. در حال حاضر پورتال شهروندی کنیا Kenya’s eCitizen portal  فعال است.

بلاروس و روسیه: تاریخ اجرای برنامه به رسمیت شناختن ویزای متقابل بین بلاروس و روسیه mutual visa recognition program تا اوایل سال 2024 به تعویق افتاده است.

جمع بندی

بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر جهان به طور مداوم قوانین و الزامات اخذ اقامت خود را تغییر می دهند. این تغییرات در راستای تحولات جهان رخ می دهد. در جدیدترین قوانین اخذ اقامت، کشور آمریکا شرایط و الزامات تخفیف دهنده ای را برای دانشجویان مناطق ناامن و بی ثبات جهان مانند کشور سودان در نظر گرفته است. یا کشور برزیل که دو مسیر اخذ اقامت با اعتبار 2 ساله مجوز اقامت برای متقاضیان پرتغالی زبان جهان اعلام کرده است. یا کشور لوکزامبورگ که مدت زمان جستجوی کار را از 9 ماه به یک سال افزایش داده است. مشاوران موسسه های مهاجرتی برای راهنمایی متقاضیان باید از این قوانین جدید اخذ اقامت آگاه باشند. مشاوران موسسه مهاجرتی اصطهباناتی از بهترین موسسه مهاجرتی در تهران، شیراز، اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ ایران با دارا بودن پرونده های موفق در حوزه ویزای اقامت کشورهای خارجی از همه قوانین و الزامات جدید اخذ اقامت آگاهی کامل دارند.

5/5 - (4 امتیاز)

مطالب مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *