دانشگاه های روسیه

بیست و چهار دانشگاه در روسیه وجود دارد که در بالاترین رتبه بندی جهانی دانشگاه ها در سال 2018 قرار گرفته اند، ده تا از این دانشگاه های روسیه در بین 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند. روسیه همچنین بخاطر حضور در رتبه بندی EECA به خود می بالد، رتبه بندی 200 دانشگاه مطرح در اروپا و آسیای مرکزی، با 64 دانشگاه معروف دولتی. در طول دهه گذشته، تحصیل در روسیه دچار تغییرات و تحولات زیادی شده است، 390 بیلیون روبل (معادل 6.3 بیلیون دلار امریکا) بین سال های 2011 تا 2015 به خرید تجهیزات و ابزار آلات فنی برای دانشگاه های روسیه و ارتقای آموزش دانشگاه ها از طریق کارکنان آموزشی اختصاص یافته بود.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

بهترین دانشگاه های روسیه

بعلاوه، در سال 2003، روسیه در پروسه Bologna نام نویسی کرد و می خواهد سیستم آموزشی خود را مانند سایر سیستم های آموزشی در اروپا همراستا کند. این بدین معناست که بیشتر دانشگاه های روسیه اکنون بین کارشناسی چهار ساله و مدرک تخصص 5 ساله یکی را ارائه می دهند. سیستم آموزش عالی کشور روسیه طبق چاپ اول رتبه بندی سیستم آموزش عالی، در جهان در رتبه بیست و ششم قرار دارد.

دانشگاه دولتی Lomonosov روسیه

این دانشگاه از رتبه بالایی در کشور روسیه برخوردار است و برای دومین سال پیاپی در رده بالای جدول رتبه بندی دانشگاه ها قرار گرفته است. شاید بتوان این دانشگاه را بهترین دانشگاه پزشکی روسیه به حساب آورد. این دانشگاه دولتی 47000 دانشجوی ثبت نامی دارد که 7000 تا از آن ها در مدرک کارشناسی تحصیل می کنند و 4000 تا از آن ها دانشجوی بین المللی هستند.

دانشگاه دولتی Lomonosov روسیه

زمینه های آکادمیک در این دانشگاه بُرد بالایی دارد و بطور کلی 380 دپارتمان، 39 دانشکده، 15 مرکز تحقیقاتی، چهار موزه و شش محوطه دانشگاه در روسیه و در خارج از کشور دارد. پیش قدم ترین دانشگاه در مسکو، دانشگاه دولتی Lomonsov است که به فرهنگ غنی پایتخت روسیه بسیار نزدیک است (کم تر از 5 کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد) ولی همچنین یکی از بزرگ ترین محوطه های دانشگاهی را دارد  که به ساختمان های بلند و مرتفعش در جهان معروف است.

دانشگاه دولتی Novosibirsk روسیه

یکی از بهترین دانشگاه های روسیه که زیر صد سال قدمت دارد دانشگاه دولتی Novosibirsk است که در سال 1959 تاسیس شد و دو رتبه بندی EECA در رتبه دوم قرار دارد. این دانشگاه بخاطر رشد سریع خود بسیار مشهور است، و جامعه دانشجویی بسیار پایینی دارد (6000 دانشجو). این دانشگاه در خارج از شهر Novosibirsk، شهر سوم روسیه از نظر جمعیت بعد از مسکو و سنت پترزبورگ، قرار دارد.

با وجود اینکه این شهر نسبت به دو شهر دیگر کمتر شناخته شده است، این شهر از صحنه های شبانه و نیز جاذبه های فرهنگی بسیار جذابی برخوردار است و این شهر را گزینه بسیار جذابی برای دانشجویان می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در دانشگاه نووسیبیرسک روسیه با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در دفاتر تهران و شیراز تماس بگیرید.

دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ روسیه

یکی از دانشگاه های قدیمی و با کلاس در روسیه، دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ است که در رتبه بندی EECA در رتبه سوم قرار دارد. و از پنجاه دانشگاه در رده بالا در سال 2015 قرار داشت. این دانشگاه که توسط شاه پیتر در سال 1724 تاسیس شده، حدود 30000 دانشجو دارد که حدود 3000 تا از این دانشجوها از اطراف به این دانشگاه می آیند.

این دانشگاه در سرتاسر سنت پترزبورگ روسیه و در 400 ساختمان و 25 دانشکده قرار دارد، و این دانشگاه تمهیدات لازم برای دسترسی دانشجویان را به مکان های فرهنگی شهر از جمله موزه ها، آثار تاریخی و نمایشگاه های هنری می اندیشد. جزیره Vasilievsky (که در بخش قدیمی شهر واقع شده است) و Peterhof ( در اطراف جنوب غربی) دو محوطه دانشگاهی است که می توان آن ها را دید.

مرکز فناوری و فیزیک دانشگاه دولتی مسکو MIPT

این دانشگاه در رتبه بندی هفدهم از EECA است. که در سال 1946 تاسیس شده است  و سیستم آموزشی بسیار خاصی دارد که در آن دانشجویان بطور مشترک پژوهش هایی را در خارج از دانشگاه انجام می دهند. MIPT برای دو رشته فیزیک و نجوم بسیار معروف و شناخته شده است. همچنین در علوم طبیعی نیز از شهرت خاصی برخوردار است. این دانشگاه اکنون 5700 ثبت نامی جدید دارد و دانش آموختگان این دانشگاه شامل دانشمندان بسیار معروف، سیاستمداران و پزشکان می باشد.

دانشگاه دولتی TOMSK روسیه

این دانشگاه در رده بیستم در رتبه بندی EECA است و این دانشگاه در ناحیه آسیایی روسیه از قدیمی ترین دانشگاه ها محسوب می شود، و در سال 1880 تاسیس شده است. در حال حاضر در حدود 23000 دانشجو در 23 دپارتمان دانشگاهی دارد، و طبق آخرین رتبه بندی از نظر رشته، در رتبه بالای 300 در جهان برای زبان های جدید و فیزیک و نجوم قرار دارد.

همچنین از 50 دانشگاه برتر روسیه می توان به این موارد اشاره کرد: دانشگاه فنی دولتی Bauman مسکو (بیست و چهارم)، دانشگاه تحقیقات هسته ای ملی MEPhI (بیست و پنجم)، موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو (بیست و هشتم)، دانشگاه پلی تکنیک پیتر سنت پترزبورگ (سی و یکم)، دانشگاه تحقیقات ملی-دانشکده عالی اقتصاد (سی و پنجم) و دانشگاه پلی تکنیک تحقیقاتی ملی Tomsk (چهل و پنجم).

شرایط تحصیل و پذیرش دانشگاه های روسیه

کشور روسیه یکی از بهترین کشورهای جهان برای ادامه ی تحصیل است. دانشگاه های فوق العاده ای در این کشور وجود دارد که جهانی شده اند و هر ساله پذیرای متقاضیان تحصیل در این کشور هستند. استاندارد آموزشی در این کشور بسیار بالا بوده و هم سطح تحصیل در کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا و دیگر کشورهای اروپایی می باشد.

برای دانشجویان بین المللی که متقاضی تحصیل در یکی از مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند، دانشگاه های روسیه روشهای جدید آموزشی همراه با کیفیت و کمیت بالا به ارمغان می آورد. به راحتی می توانید در هر رشته و مقطعی که بخواهید به تحصیل بپردازید. دانشجویانی که میخواهند در مقطع فوق لیسانس یا دکترا درس بخوانند باید مقالات و پژوهش های متعددی انجام دهند و نتایج علمی خود را ثبت کنند تا امتیاز بگیرند. بنابراین تمامی دانشجویانی که هدف ادامه تحصیل در روسیه دارند، باید به فعالیتهای پژوهشی بپردازند.

شرایط تحصیل و پذیرش دانشگاه های روسیه

جهت مهاجرت تحصیلی به روسیه، با توجه به رشته هایی که در وبسایت دانشگاه های روسیه معرفی شده است، به راحتی می توانید رشته و دانشگاه خود را انتخاب کنید. سپس به فکر مکان برای زندگی، هزینه های درسی و شهریه ی دانشگاه باشید و بدانید که هیچ یک از این موارد رایگان نیستند. شرط لازم برای ادامه ی تحصیل داشتن آخرین مدرک تحصیلی معتبر و مدرک معتبر زبان انگلیسی است.

زمانی که به مصاحبه دعوت می شوید تا هدف شما برای ادامه ی تحصیلی در کشور روسیه مشخصص گردد حتما بیان کنید که برای پیشرفت و توسعه ی علم و دانش خود این کشور را انتخاب کرده اید. اگر میخواهید برای فوق لیسانس یا مقاطع بالاتر اقدام کنید، باید متدها و روشهای نوینی برای درس خواندن داشته باشید تا بتوانید در دوره ی تحصیلی خود دانشجوی موفقی شوید.

دانشگاه های برتر و معتبر روسیه

کشور روسیه یکی از بزرگترین، پیشرفته ترین و معروف ترین کشورهای دنیا برای تحصیل است. رتبه ی این کشور در بین تمامی دانشگاه های جهان بالاست و هر ساله متقاضیان زیادی برای تحصیل در دانشگاه های این کشور درخواست تحصیلی می کنند. اما برای ادامه ی تحصیل در یکی از دانشگاه های این کشور باید رزومه ی خوبی داشته باشید تا مورد تایید رئیس دانشگاه قرار بگیرید. 10 عدد از دانشگاه های معروف این کشور برایتان ذکر کرده ایم.

  • دانشگاه لومونوسف مسکو: در سال 1755 ساخته شد و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های روسیه به حساب می آید که در حدود 47000 دانشجو دارد.
  • دانشگاه نووسیبریسک: در سال 1959 تاسیس شد و 7000 دانشجو دارد و بهترین دانشگاه روسیه است
  • دانشگاه سن پترزبورگ:در سال 1724 بنا شد.قدیمی ترین، مجهز ترین و معروف ترین دانشگاه روسیه است
  • دانشگاه ایالتی تومسک:در سال 1878 تاسیس شد و در تعامل با 90 دانشگاه معروف جهان است که دوره های درسی به زبان انگلیسی برگزار می کنند
  • دانشگاه فیزیک و صنعت ایالتی مسکو: در سال 1951 ساخته شد و مرکز تحقیقات ملی در سال 2009 شناخته شد.
  • دانشگاه دولتی فنی باومن مسکو : قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه فنی کشور است که با 70 دانشگاه بین المللی جهان در تعامل علمی، صنعتی، تحصیلی و فرهنگی است.
  • دانشگاه مهندسی فیزیک موسکو: در ارتباط با رشته های پزشکی، انرژی هسته ای و بوم شناسی شهرت خاصی دارد.
  • دانشگاه اقتصاد: در 1992 تاسیس و 31000 دانشجو دارد که دوره های انگلیسی رایگان برای دانشجویان برگزار می کند.
  • موسسه دولتی روابط بین المللی مسکو: توسط هنری کسینجر به هاروارد روسیه تغییر نام یافت و بخاطر تدریس دروس تحصیلی تمام وقت و فشرده رکورد جهانی را در کتاب گینس ثبت کرد.
  • دانشگاه فنی تومسک: در سال 1896 تاسیس شد و 14000 دانشجو دارد و بیشتر برای رشته های فنی، انرژی هسته ای و رشته های علوم آزمایشگاهی کاربرد دارد.

رتبه و رنکینگ دانشگاه های روسیه

رتبه ی دانشگاه های روسیه در مقایسه با دانشگاه های جهان در زیر آمده است:

  • دانشگاه لومونوسف مسکو: رتبه ی 90 را در بین تمامی دانشگاه های جهان دارد
  • دانشگاه نووسیبریسک: رتبه ی 244 را به خود اختصاص داده است
  • دانشگاه سن پترزبورگ: رتبه ی 235 را از آن خود کرده است
  • دانشگاه ایالتی تومسک:277 رتبه ی این دانشگاه است
  • دانشگاه فیزیک و صنعت ایالتی مسکو: رتبه ی 312 را گرفته است
  • دانشگاه دولتی فنی باومن مسکو :رتبه ی 299 را به خود اختصاص دادا است
  • دانشگاه مهندسی فیزیک موسکو: 329 رتبه ی جهانی این دانشگاه است
  • دانشگاه پژوهش ملی یا دانشگاه اقتصاد: در بین تمامی دانشگاه ها رتبه ی 343 دارد
  • موسسه دولتی روابط بین المللی مسکو: رتبه ی این دانشگاه 355 شده است
  • دانشگاه فنی تومسک: رتبه ی جهانی این دانشگاه 373 می باشد.
رتبه و رنکینگ دانشگاه های روسیه

هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه های روسیه

کشور روسیه یکی از کشورهای پرطرفدار برای تحصیل می باشد. هر متقاضی ادامه ی تحصیل در این کشور باید از راه قانونی اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کند تا از طرف دولت حمایت شود. بنابراین برای تحصیل در این کشور مهمترین مسائلی که باید درنظر بگیرید این است که شما توانایی حمایت مالی از خود در طول دوره ی تحصیلی و اقامت در روسیه را داشته باشید. زیرا تمامی هزینه های تحصیلی و اقامت را باید پرداخت کنید.

هزینه ی تحصیل برای دانشجویان بین المللی که در دانشگاه درس میخوانند در حدود 4000 الی 6000 دلار می شود که باید هر سال پرداخت شود. اگر دروس به زبان انگلیسی تدریس شود هزینه ی هر ترم در حدود 90000 تا 100000 روبل روسیه می شود. برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکترا باید هزینه ای در حدود 5000 الی 8000 دلار هر سال پرداخت کنید. علاوه بر هزینه ی شهریه، هزینه های دیگری نیز باید برای ادامه ی تحصیل در دانشگاه روسیه بپردازید به طور مثال: هزینه ی بیمه ی سالانه ی هر دانشجویی که عضو کشورهای شهروندی اتحادیه اروپا نباشد در حدود 60-180 دلار میشود، هزینه ی اقامت در خوابگاه های دانشجویی نیز اضافه می شود.

زمانی که در دانشگاه روسیه نام نویسی می کنید و یکی از خوابگاه های وابسته به دانشگاه را برای زندگی بر می گزینید در حدود 300 روبل روسی باید هزینه کنید اما اگر خانه اجاره کنید در حدود 35000 روبل روسی ماهانه باید هزینه کنید. در حدود 300 دلار یا نهایتا 2000 روبل روسی برای غذای دانشگاه باید هزینه کنید و 55 روبل برای هزینه ی خرید حمل و نقل کنار بگذارید. همچنین شما میتوانید برای شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه نیز اقدام کنید، مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) این شرایط را در اختیار شما قرار خواهند داد.

سوالات متداول در مورد دانشگاه های روسیه

1- بهترین دانشگاه پزشکی روسیه کدام است؟

دانشگاه دولتی لومونوسف روسیه

2- آیا دانشگاه دولتی لومونوسف روسیه به دانشجویان بین المللی پذیرش می دهد؟

این دانشگاه دولتی 47000 دانشجوی ثبت نامی دارد که 7000 تا از آن ها در مدرک کارشناسی تحصیل می کنند و 4000 تا از آن ها دانشجوی بین المللی هستند.

3- دانشگاه دولتی Novosibirsk روسیه در چه رتبه ای قراردارد؟

در رتبه بندی EECA در رتبه دوم قرار دارد.

4- دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ روسیه در چه رتبه ای قرار دارد؟

یکی از دانشگاه های قدیمی و با کلاس در روسیه، دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ است که در رتبه بندی EECA در رتبه سوم قرار دارد. و از پنجاه دانشگاه در رده بالا در سال 2015 قرار داشت.

5- دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ روسیه چه امکاناتی برای دانشجویان دارد؟

این دانشگاه تمهیدات لازم برای دسترسی دانشجویان را به مکان های فرهنگی شهر از جمله موزه ها، آثار تاریخی و نمایشگاه های هنری می اندیشد.

6- بهترین دانشگاه روسیه برای تحصیل رشته فیزیک کدام است؟

مرکز فناوری و فیزیک دانشگاه دولتی مسکو MIPT

7- در رشته نجوم دانشگاه دولتی TOMSK روسیه در چه رتبه ای قرار دارد؟

در رتبه بالای 300 در جهان برای زبان های جدید و فیزیک و نجوم قرار دارد.

8- آیابرای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های روسیه نیاز به مقاله است؟

دانشجویانی که میخواهند در مقطع فوق لیسانس یا دکترا درس بخوانند باید مقالات و پژوهش های متعددی انجام دهند و نتایج علمی خود را ثبت کنند تا امتیاز بگیرند. بنابراین تمامی دانشجویانی که هدف ادامه تحصیل در روسیه دارند، باید به فعالیتهای پژوهشی بپردازند.

9- هزینه ی تحصیل برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه های روسیه چقدر است؟

هزینه ی تحصیل برای دانشجویان بین المللی که در دانشگاه درس میخوانند در حدود 4000 الی 6000 دلار می شود که باید هر سال پرداخت شود.

10- هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های روسیه چقدر است؟

اگر دروس به زبان انگلیسی تدریس شود هزینه ی هر ترم در حدود 90000 تا 100000 روبل روسیه می شود.

11- هزینه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های روسیه چقدر است؟

برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکترا باید هزینه ای در حدود 5000 الی 8000 دلار هر سال پرداخت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *