مقایسه شرایط تحصیل در اسپانیا و پرتغال

امروزه تحصیل در کشورهای خارجی یکی از گزینه های مهاجرتی برای افراد جوان محسوب میشود، چرا که اشخاص، هم می توانند از مزیت تحصیل در یک کشور خارجی بهره مند شوند و هم پس از تحصیل با هدف کار و اقامت دائمی در آن کشور بمانند. اما انتخاب مقصد مورد نظر برای تحصیل یکی از چالش های مهم محسوب میشود. در مقاله ای که به کوشش موسسه اصطهباناتی (این موسسه دارای شعبه در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریزاست)، نوشته شده و به مقایسه شرایط تحصیل در دو کشور اسپانیا و پرتغال میپردازد. این مقاله پاسخ سوالات شما برای انتخاب یکی از این دو کشور به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی است. سوالاتی از قبیل هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در دو کشور اسپانیا و پرتغال، اعتبار جهانی دانشگاه های اسپانیا و پرتغال و همچنین مهارت زبانی مورد نیاز برای تحصیل در هر کدام از کشورها.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مقایسه هزینه تحصیل در اسپانیا و پرتغال

در ابتدا به مقایسه هزینه دانشگاه ها و همچنین هزینه زندگی دانشجویی در این دو کشور میپردازیم. شهریه دانشجویان متقاضی مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل با توجه به عوامل مختلفی از جمله نوع موسسه آموزش عالی (خصوصی یا دولتی)، نوع مدرک، تعداد واحدهای درسی، منطقه ای که در آن تحصیل می کنید و ملیت شما متفاوت است.بر اساس تحقیقات، متوجه شده ایم که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا / EEA هنگام ثبت نام در دانشگاه های اسپانیا مبالغ زیر را پرداخت می کنند.

میزان شهریه دریافتی توسط دانشگاه های دولتی اسپانیا

  • برای مقطع کارشناسی 3500 – 150 یورو در سال
  • برای مقطع کارشناسی ارشد 3500 – 300 یورو در سال

شهریه در دانشگاه های خصوصی اسپانیا

دانشگاه های خصوصی شهریه بالاتری دارند، اما معمولاً بیش از 20000 یورو در سال تحصیلی نیست. برخی از برنامه های ارائه شده توسط مدارس بیزینس و تجارت می توانند بیش از 25000 یورو در سال هزینه داشته باشند. همچنین برای رشته MBA و مدیریت بین المللی نیز شهریه 30000 یورو یا حتی بیشتر از این مبلغ در سال را باید پرداخت کنید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های معتبر اسپانیا به صورت زیر است

  • University of Granada : به طور میانگین 820 یورو در سال
  • University of Valencia : به طور میانگین 2600 یورو در سال
  • University of Santiago de Compostela : به طور میانگین 1600یورو در سال
  • Universitat Rovira i Virgili : به طور میانگین 2600 یورو در سال

با این حال با اخذ بورسیه تحصیلی اسپانیا میتوان هزینه ها را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

هزینه تحصیل دانشگاه های معتبر اسپانیا

هزینه تحصیل دانشگاه های معتبر اسپانیا

هزینه تحصیل در اسپانیا در هر کدام از دانشگاه های پرتغال توسط همان موسسه تعیین می شود که میانگین این مبالغ به صورت زیر است:

میزان شهریه دریافتی توسط دانشگاه های دولتی پرتغال

  • برای مقطع کارشناسی 3000 – 550 یورو در سال
  • برای مقطع کارشناسی ارشد 2500 – 550 یورو در سال

متوسط شهریه دانشگاه های خصوصی در پرتغال اندکی بالاتر از دانشگاه های دولتی است و میانگین آن بین 1000 – 4000 یورو در سال برای تمام مقاطع تحصیلی است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های معتبر پرتغال به شرح زیر است

  • University of Aveiro – : به طور میانگین 5500 – 3000 یورو در سال
  • University of Coimbra : به طور میانگین 9000 – 900 یورو در سال
  • University of Lisbon : به طور میانگین 7000 – 3000 یورو در سال
  • University of Porto : به طور میانگین 5000 – 800 یورو در سال

هزینه زندگی در اسپانیا نسبتا مقرون به صرفه می باشد، البته این هزینه به نوع زندگی شما و بودجه ای که در اختیار دارید نیز بستگی دارد. برای زندگی دانشجویی در اسپانیا بین 900 تا 1100 یورو نیاز دارید. اگر مادرید یا بارسلونا را انتخاب کنید، که گرانترین شهرهای اسپانیا هستند، هزینه ها بیشتر است.در شهرهایی مانند والنسیا، سویا یا کادیز هزینه های کمتری را متحمل میشوید که به طور متوسط 700 – 900 یورو در ماه است.و اما هزینه زندگی دانشجویی در پرتغال میزان کمتری را نسبت به اسپانیا در برمیگیرد. این مبلغ به طور متوسط 800 – 500 یورو با توجه به محل زندگی شما و هزینه های خورد و خوراک و حمل نقل متغییر است. یکی از چالش برانگیزترین هزینه ها، مبلغ کرایه خانه یا هزینه خوابگاه است که در کشور پرتغال برای خوابگاه های عمومی 200 – 150 یورو و برای کرایه خانه800 – 200 یورو باید پرداخت کرد.

با توجه به هزینه‌های تحصیل در اسپانیا و پرتغال می توان نتیجه گرفت، هزینه تحصیل در پرتغال به میزان کمی مقرون به صرفه تر از اسپانیا است و هزینه زندگی در پرتغال نیز به طور قابل توجهی پایین تر است. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه میتوانید با مشاوران مجرب موسسه اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز تماس حاصل کنید.

مقایسه دانشگاه های اسپانیا و پرتغال

یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در انتخاب کشور محل تحصیل اعتبار و رنکینگ جهانی دانشگاه ها است که در این قسمت دانشگاه های اسپانیا و پرتغال را از نظر اعتبارسنجی بررسی میکنیم. اسپانیا دارای سابقه طولانی در آموزش عالی است. قدیمی ترین دانشگاه این کشور Universidad de Salamanca، که سال تاسیس آن 1218 میلادی بوده و در سال 2007 وارد سیستم آموزشی بولونیا شده است که تمام دانشگاه های معتبر اروپایی از آن پیروی میکنند.در کل 76 دانشگاه (یا دانشگاه های جهانی) در اسپانیا وجود دارد که 45 مورد از آنها توسط دولت اداره و تأمین مالی می شوند، 31 دانشگاه در این کشور یا خصوصی هستند یا توسط کلیسای کاتولیک اداره می شوند. 25 دانشگاه اسپانیا در رده بندی دانشگاه های جهانی QS قرار دارند، که از این تعداد 13 دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. بیشترین تمرکز جغرافیایی دانشگاه های معتبر اسپانیا در پایتخت این کشور، شهر مادرید و شهر دوم بارسلونا است.

رنکینگ بهترین دانشگاه های اسپانیا

  • University of Barcelona : 98
  • Autonomous University of Barcelona : 161
  • Pompeu Fabra University :175
  • Autonomous University of Madrid : 183
  • University of Valencia : 262
  • University of Granada : 311
  • Complutense University of Madrid : 355
  • University of the Basque Country : 415
  • University of Navarra : 444
  • University of Santiago of Compostela : 454

پنج دانشگاه کشور پرتغال نیز در رده بندی دانشگاه های جهانی QS قرار دارند که بهترین آن ها، دانشگاه بارسلونا است. این دانشگاه دارای رتبه 98 جهان است. سیستم آموزش عالی پرتغال در رتبه بندی دانشگاهی که توسط موسسه QS ابتدای سال 2020 انجام شده درجایگاه 35 بین کشورهای جهان قرار گرفته است.علاوه بر دانشگاه های قوی، پرتغال همچنین دارای تعدادی از دانشگاه های پلی تکنیک مشهور است. تفاوت اصلی این موسسات با دیگر دانشگاه ها عمومی در این است که دانشگاه ها تمرکز بیشتری روی تحقیقات علمی دارند، در حالی که موسسات پلی تکنیک بیشتر بر روی آماده سازی دانشجویان برای یک مسیر شغلی خاص متمرکز دارد. برخی از موضوعات فقط در دانشگاه ها یا فقط در موسسات پلی تکنیک ارائه می شوند.از سال 2006 ، پرتغال سیستم آموزشی بولونیا را در سراسر دانشگاه ها و موسسات پلی تکنیک خود پیاده کرده است.

رنکینگ بهترین موسسات کشور پرتغال

University of Barcelona :98

Autonomous University of Barcelona : 161

Pompeu Fabra University :175

Autonomous University of Madrid : 183

University of Valencia : 237

University of Granada : 311

Complutense University of Madrid : 355

University of the Basque Country : 415

University of Navarra :444

University of Santiago of Compostela: 454

با توجه به اعتبارسنجی QSدرمی یابیم کشوراسپانیا دارای 25 دانشگاه مورد تایید و پرتغال پنج دانشگاه تایید شده دارد، درنتیجه اسپانیا اعتبار بیشتری از نظر رنکینگ دانشگاهی نسبت به پرتغال دارد.

مقایسه زبان تحصیل در اسپانیا و پرتغال

آموزش زبان و تحصیل به زبان خارجی یکی از چالش های مهاجرت تحصیلی بوده و از موارد مهمی نیز است که افراد باید قبل ازشروع تحصیل، آن را به خوبی در نظر گیرند. در اینجا زبان مورد استفاده در دانشگاه های دو کشور اسپانیاو پرتغال را بررسی می کنیم. اگر شما می خواهید در دانشگاه های اسپانیایی تحصیل کنید، باید بدانید بیشتر دانشگاه های اسپانیا تحصیلات خود را به زبان اسپانیایی ارائه می دهند. بسیار توصیه می شود قبل از تصمیم گیری برای ثبت نام دانشگاه در این کشور، مهارت زبان اسپانیایی خود را افزایش دهید. البته دوره های بسیاری در اسپانیا وجود دارد که می توانید قبل از ثبت نام در کلاس های دانشگاه ها، این دوره ها را بگذرانید. مدت زمان این دوره ها بسته به میزان توانایی شما و مقطع تحصیلی شما متفاوت است. اکثر رشته های مقطع کارشناسی در این کشور به زبان اسپانیایی ارائه میشود ولی تعدادی از رشته های مقطع کارشناسی ارشد و بیشتر رشته های مقاطع دکترا به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

تحصیل در اسپانیا به زبان انگلیسی

1- Global Business School – واقع در بارسلونا، این دانشگاه خصوصی دارای مقطع لیسانس و همچنین مقطع کارشناسی ارشد در تعدادی از رشته های مختلف است. در این دانشگاه از سراسر جهان دانشجویان وجود دارد. برخی از دوره های موجود در این دانشگاه شامل آمادگی زبان انگلیسی، رشته های تحصیلی امور مالی، بازاریابی، مدیریت تجارت و… در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی موجود است.

2- دانشگاه ماربلا – یکی دیگر از دانشگاههای انگلیسی زبان اسپانیا است. این دانشگاه در مالاگا واقع شده و اولین وهمچنین تنها دانشگاه جنوب اسپانیا است که دوره های انگلیسی را ارائه می دهد. این دانشگاه فرصتی برای کسب مدرک لیسانس به زبان انگلیسی در رشته های مختلف است.

دانشگاه هایی که در اسپانیا انگلیسی تدریس میکنند

دانشگاه هایی که در اسپانیا انگلیسی تدریس میکنند

کشور پرتغال نیز درمقطع لیسانس بیشتر رشته ها را فقط به زبان پرتغالی ارائه می دهد. آزمون مهارت زبان پرتغال معمولاً یک شرط برای پذیرش شما در دوره کارشناسی است. بیشتر مؤسسات آموزش عالی این کشور حداقل مهارت سطح B1 / B2 زبان پرتغالی را از شما میخواهند. در دوره کارشناسی ارشد و دکترا رشته های زیادی به زبان انگلیسی ارائه میشود زیرا این دو دوره، تحقیقات محور هستند و نیاز به زبان بین المللی در آن ها بیشتر احساس میشود.

برای اثبات مهارت زبان انگلیسی تان در هر دو کشور نیاز به دریافت مدارک معتبری مثل IELTS یا TOFEL دارید. دقت کنید هر دانشگاه ممکن است مهارت زبانی را در سطوح مختلفی از شما درخواست کنند.طبق مطالب نوشته شده متوجه میشوید که اگر در مقطع لیسانس قصد ادامه تحصیل دارید مجبور به یادگیری زبان همان کشور هستید و در مقاطع بالاتر میتوانید در هر دو کشور شانس خود را برای شرکت در دوره های انگلیسی زبان امتحان کنید.

در پایان با جمع بندی و مقایسه هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در دو کشور پرتغال و اسپانیا، جایگاه جهانی دانشگاه های این کشورها و زبان تحصیلی موسسات آموزشی در می یابید که با توجه به اهداف شخصی تان میتوان هر یک از این دو کشور را انتخاب کرد. در صورتی که میزان هزینه های تحصیل و زندگی از اهمیت بیشتری برای شما برخوردار باشد، انتخاب کشور پرتغال مناسب تر است و اگر جایگاه جهانی دانشگاه محل تحصیل الویت شما است، کشور اسپانیا می تواند مقصد بهتری برای شما باشد. سومین موضوع مهم زبانی است که شما مجبور به یادگیری آن هستید که باز هم با توجه به مقطع تحصیلی تان در صورتی که دوره کارشناسی را انتخاب کرده باشید در هر کدام از کشورها، زبان محلی همان کشوررا باید یاد بگیرید و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانید برای تحصیل به زبان انگلیسی در هر دو کشور اقدام کنید. مشاورین مجرب موسسه اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد آماده هستند تا شما را در امر مهاجرت تحصیلی به این کشورها یاری کنند.

سوالات متداول در رابطه با مقایسه شرایط تحصیل در اسپانیا و پرتغال

در بخش زیر، می‌توانید پاسخ سوالات خود را در زمینه شرایط تحصیل در اسپانیا و پرتغال مشاهده نمائید.

آیا می توان به طور رایگان در اسپانیا تحصیل کرد؟

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا با دریافت کمک هزینه تحصیلی می توانند در دانشگاه های اسپانیایی به طور رایگان تحصیل کنند. حتی اگر مجبور به پرداخت شهریه شوید، هزینه دانشگاه های دولتی اسپانیا برای دانشجویان بین المللی معقول است، هزینه ای بین3000 – 600 یورو در سال است.

آیا به مدرک IELTS برای تحصیل در کشور اسپانیا نیاز است؟

حداقل الزام IELTS دوره های انگلیسی زبان برای مقطع کارشناسی نمره 6.0 و برای مقطع کارشناسی ارشد 6.5 است. همچنین می توانید در اسپانیا بدون آیلتس از طریق برنامه هایی که برای آمادگی زبان برگزار میشود به ادامه تحصیل بپردازید.

آیا پرتغال مکان مناسبی برای تحصیل است؟

پرتغال در مقایسه با دیگر کشورهای اروپای غربی هنوز یک کشور ارزان قیمت است. اگر پول برای تحصیل در خارج از کشور مسئله مهمی برای شما باشد، پرتغال مکانی است که واقعاً باید آن را در نظر داشته باشید. به طور متوسط، شهریه دانشگاه های عمومی پرتغال بین 950 تا 1.250 یورو در سال است.

آیا دانشجویان بین المللی می توانند در پرتغال کار کنند؟

دانش آموزان خارج از اتحادیه اروپا / EEA می توانند در طول تعطیلات به صورت تمام وقت و در زمان تحصیل حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند.

آیا می توان رشته پزشکی را به زبان انگلیسی در کشور پرتغال خواند؟

بعضی دانشگاه های خصوصی تحصیل پزشکی در اسپانیا را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و شما تنها باید بتوانید مهارت زبانی خود را اثبات کنید.

آیا می توان با ویزای دانشجویی در اسپانیا کار کرد؟

به عنوان یک شهروند غیر اروپایی، به شما اجازه داده می شود تا 20 ساعت در هفته در اسپانیا با ویزای دانشجویی کار کنید. هر دانشجویی که ویزای دانشجویی دارد می تواند حداکثر 4 ساعت در روز با اجازه کار ویژه کار کند. این مجوز به شما اجازه می دهد حداکثر سه ماه در سال را تمام وقت کار کنید.

آیا می توان پس از پایان ویزای دانشجویی خود در اسپانیا ماند؟

شما می توانید در مدت زمان یک سال پس از اتمام ویزای دانشجویی، در این کشور بمانید.

چند دانشگاه درکشور پرتغال وجود دارد؟

این کشوردارای 13 دانشگاه دولتی، یک مؤسسه تحقیقاتی دولتی، یک دانشگاه آزاد دولتی و چندین دانشگاه خصوصی و انستیتو است.

آیا دانشگاه های انگلیسی زبان در پرتغال وجود دارد؟

بیشتر دوره ها در کارشناسی به زبان پرتغالی تدریس می شوند، اما تعدادی دوره های زبان انگلیسی در سطح کارشناسی ارشد وجود دارد. بزرگترین دانشگاه پرتغال، دانشگاه لیسبون است که رشته هایی را به زبان انگلیسی تدریس می کند.

آیا برای تحصیل در دانشگاه اسپانیا به سطح بالایی از مهارت زبان اسپانیایی نیاز دارید؟

بله، در اکثر دانشگاه ها برای تأیید توانایی زبانی خود مجبور به امتحان دادن هستید. اغلب رشته های مقطع تحصیلی لیسانس به زبان اسپانیایی است.

چه زمانی باید دنبال خوابگاه دانشجویی در پرتغال باشید؟

بطور کلی کمبود خوابگاه دانشجویی در پرتغال وجود دارد. وضعیت مسکن بسیار وخیم است، بنابراین باید به محض پذیرش دانشگاه، شروع به جستجوبرای خوابگاه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *