بررسی مقایسه ای تحصیل در روسیه و اوکراین

تحصیل در کشور های مختلف شرایط خاصی دارد که با توجه به رشته، دانشگاه، مقطع، کشور، شهر محل تحصیل و … متفاوت خواهد بود. در حقیقت شما باید با توجه به شرایط موجود و انتخاب های خود، روش مناسبی را برای مهاجرت انتخاب نمایید. بهترین کار این است که پس از مطالعات اولیه در ارتباط با روند مهاجرتی خود، به موسسات معتبری مانند موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی مراجعه نموده و با کارشناسان و مشاوران این موسسه به طور کامل مشورت نمایید. کشور های روسیه و اوکراین به دلایل خاصی می توانند مقصد بسیار مناسبی برای تحصیل باشند. از این رو ما در این مقاله به بررسی مقایسه ای تحصیلی در روسیه و اوکراین می پردازیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

روسیه و اوکراین در یک نگاه

قبل از این که شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور های روسیه و اوکراین را بررسی کنیم، بهتر است کمی اطلاعات در ارتباط با کشور های اوکراین و روسیه به دست بیاوریم.
روسیه یکی از عجیب ترین کشور های جهان و بزرگترین کشور جهان است‌. روسیه به حدی بزرگ است که به تعداد نه تایم زون یا ناحیه زمانی دارد. به حدی وسعت این کشور زیاد است که در خود فلات های وسیع، کوه های بسیار، شهر های سرد، شرکت های مختلف و … قرار دارد.‌ روسیه را بیشتر مردم با نویسندگان معروف آن می شناسند. نویسندگانی مانند تولستوی، داستایوفسکی، بولگاکوف و … از جمله این افراد هستند. روسیه و اوکراین با یکدیگر مرزهایی مشترک دارند.
اوکراین کشوری است با حدود چهل و پنج میلیون جمعیت و در شرق اروپا قرار دارد. کشور اوکراین در چند سال گذشته توانسته است تا پنجاه و شش درصد رشد کند. زبان رایج این کشور اوکراینی است. اوکراین در چند سال گذشته شرایط تحصیلی مناسبی را برای دانشجویان فراهم نموده است. در بخش های بعدی مقاله ما به ارائه مطالبی در ارتباط با مقایسه شرایط این دو کشور برای تحصیل می پردازیم.

مقایسه شرایط تحصیلی در روسیه و اوکراین

در این بخش از مقاله ما قصد داریم شرایط تحصیلی روسیه و اوکراین را بررسی کنیم. شما با مطالعه دقیق این مقاله می توانید به طور جامعی در این باره اطلاعات کافی بدست آورید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی مراجعه نمایید و با مشاوران و کارشناسان زبده صحبت کنید.

تحصیل در روسیه

در گذشته افراد کمی برای ادامه تحصیلات خود کشور روسیه را انتخاب می کردند، اما پس از گذشت مدتی با بهبود شرایط دانشگاه های این کشور، مهاجرت به روسیه برای تحصیل افزایش زیادی یافت. نکته مهمی که برای مهاجرت به روسیه باید بدانید این است که در این کشور، تدریس در مقطع کارشناسی صرفا با زبان روسی صورت می گیرد، بنابر این اگر قصد دارید برای مقطع کارشناسی به این کشور سفر کنید باید مدرک زبان روسی داشته باشید. برای دوره کارشناسی، مدت زمان چهار سال را باید طی کنید. طول دوره کارشناسی ارشد در کشور روسیه، دو سال است. بیشتر افرادی که قصد مهاجرت به کشور روسیه و تحصیل در روسیه را دارند، برای مقطع کارشناسی ارشد اقدام می کنند، چرا که در این حالت احتمال بورسیه شدن ان ها بسیار بالا خواهد بود و ممکن است بتوانند به راحتی بورسیه تحصیلی کشور روسیه را دریافت کنند.

بهترین دانشگاه در روسیه

بهترین دانشگاه در روسیه

تحصیل دکتری در این کشور نیز شرایط ویژه ای دارد و متقاضیان بسیاری را به خود نسبت داده است. تحصیل در این مقطع هم با حالت پرداخت شهریه و هم با استفاده از بورسیه های تحصیلی امکان پدیر است. برای بورسیه تحصیلی باید از رزومه بالایی برخوردار باشید تا بتوانید حقوقی به مبلغ دو هزار دلار را دریافت نمایید. دقت کنید که اگر زبان روسی را بلد نباشید، باید هزینه ای ما بین دو هزار تا چهار هزار دلار در سال اول برای اموزش زبان روسی بپردازید. یکی از مزیت های بسیار عالی تحصیل در کشور روسیه این است که بر خلاف بسیاری از کشور ها در این کشور برای ادامه تحصیلات شرط سن موجود نمی باشد و شما با هر سن و سالی می توانید به ادامه تحصیلات خود بپردازید. این کشور حتی گزینه بسیار مناسبی برای تحصی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی می باشد و به دلیل سطح بالای دانشگاه های این کشور به راحتی پس از اتمام تحصیلات می توان برای ادامه تحصیل در کشور های برتر دنیا نیز اقدام نمود.

هزینه تحصیل در کشور روسیه

حال که تا حدودی با کشور روسیه و شرایط تحصیل در آن آشنا شدیم، باید هزینه تحصیل در روسیه را بیان کنیم‌ تا به راحتی بتوانید در این زمینه تصمیم گیری نمایید. هزینه تحصیلات بدون بورسیه و با شرایط آزاد در کشور روسیه، بسیار کمتر از حالت مشابه در کشور های آمریکا و کانادا است. این در حالی است که دانشگاه های روسیه از نظر شرایط تحصیلی هم بسیار مناسب هستند. زمانی که می خواهید بدون بورسیه وارد دانشگاه های این کشور شوید، باید هزینه ای را به عنوان شهریه پرداخت نمایید که بر مبنای رشته تحصلی و دانشگاه شما متفاوت خواهد بود. مثلا هزینه تحصیل در دانشگاه های شهر های بزرگ تر مانند موسکو و سن پترزبورگ نسبت به سایر دانشگاه ها بیشتر خواهد بود. در کل متوسط هزینه تحصیل در کشور روسیه برای رشته های غیر پزشکی مبلغی معادل سه تا پنج هزار دلار در سال خواهد بود. برای تحصیل در رشته های پزشکی شما باید مبلغی معادل پنج هزار تا ده هزار دلار برای هر سال بپردازید. هزینه های جاری برای زندگی روزمره دانشجو نیز به خود فرد بستگی دارد و شامل هزینه های مسکن، خورد و خوراک، حمل و نقل، تفریحات و … می شود. اما در کل هزینه زندگی در کشور روسیه متناسب خواهد بود. به طور مثال برای یه شانه تخم‌ مرغ حدود یک و نیم دلار هزینه می کنید، برای یک کیلو سیب زمینی حدود نیم دلار، برای پیاز هم همین قدر و … . از این رو می توان گفت هزینه های زندگی برای یک دانشجو مناسب است.

اجازه کار دانشجویی در روسیه

یقینا هزینه های تحصیل در کشوری جدید برای دانشجویان کمی سخت خواهد بود. خصوصا اگر فرد پشتوانه مالی قوی نداشته باشد و بورسیه تحصیلی هم به او تعلق نگرفته باشد. از این رو دانشجو باید برای گدران هزینه های زندگی و تحصیلی خود به کار بپردازد. نکته قابل توجهی که باید بدانید این است که اورگان های رسمی روسیه اجازه جذب نیروی دانشجو و استخدام دانشجویان را ندارد و دانشجویان باید در جاهای عیر رسمی مشعول به کار شوند. برای کار دانشجویی در روسیه می توانید از روش های مختلفی اقدام کنید. ما توصیه می کنیم که حتما با متخصصان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در این زمینه مشورت نمایید. در کل دانشجویان برای کار دانشجویی در روسیه، فقط مدت زمان خاصی می توانند مشعول به کار باشند. برای دوره لیسانس هر دانشجو می تواند در ده ساعت به کار مشغول شود. برای دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری این زمان به بیست ساعت در هفته افزایش می یابد. رشته های پزشکی و دندانپزشکی هم ده ساعت در هفته حق کار دارند. به یاد داشته باشید که شما باید مشعول به کار بودن خود را به اطلاع دفتر دانشگاه و پلیس اداره مهاجرت برسانید.

تحصیل در اوکراین

شرایط تحصیل در اوکراین کمی متفاوت تر خواهد بود. برای تحصیل در کشور اوکراین قبل از هر کاری باد دوره ای با نام دوره پاتفک را بگذرانید. این دوره برای کشور اوکراین، دوره آماده سازی جهت زمان قبل از دانشگاه می باشد. در این دوره زبان روسی و تاریخ اوکراین درس داده خواهد شد. البته علاوه بر آن برای افرادی که در گروه های مهندسی متقاضی هستند دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک ارائه خواهد شد و برای گروه پزشکی درس های شیمی، زیست شناسی و زبان تخصصی پزشکی اموزش داده خواهد شد. هزینه دوره های پاتفک که در یک مرحله از افراد اخذ می شود، بین سه هزار تا شش هزار دلار آمریکا با خوابگاه می باشد. دوره های پاتفک از سپتامبر تا پانزده نوامبر در هر سال شروع می شود و پس از آن تنها دانشگاه تاراساشفچنکو دانشجو می‌پدیرد.

بهترین دانشگاه در اوکراین

بهترین دانشگاه در اوکراین

یکی از شرایط بسیار خوب برای حضور در اوکراین این است که حتی دانش اموزانی که مقطع اخر تحصیلی خود قبل از دانشگاه را نگذرانده باشند، می توانند به کشور اوکراین بروند و برای تحصیل در اوکراین اقدام کنند. در حقیقت به کالج می روند و بعد وارد دانشگاه خواهند شد. برای کالج هم شهریه در یک قسط دریافت خواهد شد.‌ یکی دیگر از دلایلی که افراد مختلف اوکراین را برای تحصیل انتخاب می کنند، هزینه های تحصیلی پایین این کشور است و علاوه بر آن ازمون ورودی هم ندارد. اموزش در دانشگاه های کشور اوکراین به زبان های انگلیسی، اوکراینی و روسی انجام می پذیرد. البته بیشتر با زبان روسی و اوکراینی انجام می پذیرد که در دوره پاتفک این زبان ها آموزش داده خواهد شد. دانشجویان در کشور اوکراین می توانند از بیمه های حین تحصیل نیز استفاده نمایند. هزینه این بیمه ها برای یک سال صد دلار خواهد بود.

هزینه تحصیل در کشور اوکراین

در کشور اوکراین نیز بر مبنای رشته تحصیلی، هزینه های تحصیل متفاوت خواهد بود. این در حالی است که شما با اخذ بورسیه دانشگاه های اوکراین می توانید در هزینه صرفه جویی کرده و میزان کمتری هزینه کنید. شهریه دانشگاه های مختلف در اوکراین نسبتا پایین می باشد و برای رشته های مهندسی، علوم پایه و مدیریت بین هزار و پانصد دلار تا سه هزار و پانصد دلار متغیر می باشد. برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی در اوکراین باید هزینه ای بین سه هزار و پانصد تا چهار هزار دلار در سال پرداخت شود. البته این هزینه ها به صورت میانگین در نطر گرفته شده است. نکته مهم این است که بدانید هزینه تحصیل به زبان انگلیسی با زبان روسی متفاوت است. تحصیل به زبان انگلیسی هزینه بیشتری خواهد داشت.
هزینه زندگی در اوکراین بسته به فرد و نوع زندگی او متفاوت است اما می توان گفت کشور اوکراین کشوری کم هزینه است. به طور مثال اگر فردی بخواهد در خوابگاه ساکن شود باید بین دویست و پنجاه تا سیصد و پنجاه دلار در ماه هزینه کنید.

اجازه کار دانشجویی در اوکراین

دانشجویان برای بهبود روند مالی خود می توانند در حین تحصیل مشغول به کار شوند.‌ به طور میانگین یک دانشجو در اوکراین در مقاطع مختلف می تواند بیست ساعت در هفته مشغول به کار شود. در حقیقت این ساعت برای دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی ده تا بیست ساعت در هفته و برای دانشجویان دکتری سی ساعت در هفته خواهد بود. به داتشجویان کارشناسی برای هر ساعت کار مبلغی بین هفت تا ده دلار داده خواهد شد و این مبلغ برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بین هشت تا ده دلار برای هر ساعت کار خواهد بود. توجه داشته باشید که دانشجویان بین المللی برای کار دانشجویی در کشور اوکرایت نیاز به مجوز کار دارند. علاوه بر آن باید تاییدیه کتبی از موسسه آموزشی که در ان مشغول به تحصیل هستند هم ارائه دهند. ان ها برای دریافت مجوز کار باید به پلیس و گارد مرزی اوکراین مراجعه کنند. برای یافتن کار می توانید از جهات مختلفی اقدام کنید‌. به طور مثال می توانید از طریق خود وب سایت های دانشگاه اوکراین اقدام‌ نمایید. علاوه بر آن می توانید از طریق وب سایت های کاریابی هم اقدامات لازم را انجام دهید. اگر زبان انگلیسی شما خوب باشد به راحتی می توانید با آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان یا دانشجویان درآمد مناسبی برای خود داشته باشید.

سوالات متداول در ارتباط با بررسی مقایسه ای تحصیل در روسیه و اوکراین

  1. آیا روسیه کشوری مناسب برای تحصیل و زندگی است؟

    بله کشور روسیه برای زندگی و تحصیل بسیار مناسب می باشد.

  2. تحصیل و زندگی در اوکراین مناسب می باشد؟

    بله تحصیل و زندگی در اوکراین شرایط بسیار مناسبی خواهد داشت.

  3. تحصیل در روسیه به چه زبان هایی است؟

    تحصیل در این کشور عموما به زبان روسی است اما به زبان انگلیسی هم امکان دارد.

  4. تحصیل در اوکراین به چه زبانی است؟

    تحصیل در اوکراین به زبان های انگلیسی، اوکراینی و روسی انجام می پذیرد.

  5. آیا امکان دریافت بورسیه های تحصیلی در روسیه است؟

    بله در روسیه می توان برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام نمود.

  6. چه مزایایی برای تحصیل در روسیه وجود دارد؟

    تحصیل در روسیه بدون شرط سن و با داشتن مدارک معتبر امکان پذیر می باشد.

  7. هزینه تحصیل در روسیه چقدر است؟

    هزینه تحصیل بین سه هزار تا ده هزار دلار می باشد.

  8. هزینه تحصیل در اوکراین چگونه است؟

    هزینه تحصیل بین هزار و پانصد دلار تا چهار هزار دلار می باشد.

  9. آیا امکان کار دانشجویی در روسیه وجود دارد؟

    بله دانشجویان می توانند بیست ساعت در هفته مشغول به کار شوند.

  10. شرایط کار دانشجویی در اوکراین موجود است؟

    بله دانشجویان می توانند بین بیست تا سی ساعت در هفته مشغول به کار شوند.

  11. شرایط اولیه تحصیل در اوکراین چیست؟

    شرط اولیه شرکت در آزمون پاتفک است.

 

سخن آخر

همان طور که بیان کردیم تحصیل در کشور های مختلف شرایط خاص خود را دارد و هر فرد با توجه به رشته تحصیلی و شرایط شخی خود باید کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب نماید. برای اطلاعات دقیق و انتخاب صحیح پیشنهاد می کنیم که به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی مراجعه کرده و با متخصصان موسسه مشورت نمایید. ما در مقاله فوق سعی کردیم تمام نکات اساسی جهت تحصیل در کشور های اوکراین و روسیه را بیان کرده و شرایط تحصلی هر دو را با هم مقایسه کنیم.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *